Helppo ja ihan paras leipäohje?

siivooooja

Teksin vuokaan, minulla pitkulaissia leipävuokia ja niihin katselen hyvää leipäohjetta, onko sinulla jokin hyvä?

Vai tiedä sitten kannattaako yrittää, niin helposti saa kauapasta ja hallista, ja tuleeko säästöökään.

17

288

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielikuvitusta

Googlettamalla löydät lukuisia hyviä/edullisia leipäohjeita. Pitkulaiset vuoat ihan ok, jolla sellaisia on.
      Sydänvuokaa käyttämällä saisit ihan omanlaisen ja persoonallisen leivän itsellesi, tuliaiseksikin.

Kaikkea ei tule laskea euroissa, sanon minä.

• ö-Öö

Tekemisen ilo

Se kai leipomisessa tärkein juttu lie. Jos kiinnostaa, siitä vaan. Ite en ole kiinnostunut asiasta, pakon edessä tein vuosikaudet leipää leipäkoneella. Vaikka millasia reseptejä koitti kehittää, vehnäleipä alkoi tympiin. Kerran koitin tehdä rieskoja leivinuunissa, ei siitä sen tarkemmin.

Nykyisin kaupoissa pirun hyvin leipävalikoimaa. Aikanaan ei ollut kuin muutamia vaihtoehtoja, nykyisin pitkät hyllyt täynnä vaikka mitä. eli ostoleipää saa moneen makuun. Ja erittäin monenlaiseen hintaan. Mulla kuitenkin leivän syöminen pikkasen lisääntynyt, kaikenlaista juuresleipää jne saa helposti.

Jos kaupan leipävalikoimat ois, kuin aikanaan, todennäköisesti söisin eniten näkkileipää. Siitä pitänyt aina ja sitäkin monenlaista nykyisin. Näkkileipää voi muuten tehdä itekkin, ikinä ei ole mielessä käynyt kokeilla :DDD

Nojoo, vuokaleipää, laita siirappia, appelsiinin kuorta, rusinoita, jotain siemeniä jauhotaikinaan, hyvää tulee.

=DW=

• Minä-teen-näin

Helppo ohje.
      Laita vuoka pöydälle.
      Mene kauppaan, osta mieleisesi leipä, palaa.
      Laita leipä vuokaan. Paloittele se siinä.
      Ja voita päälle, lisukkeet, nauti.
      Jos tekisin itse, etsisin netistä useita ohjeita.
      Kokeilisin eri teoksia, oikea ohje löytyisi.

• Siemennäkkileipä parasta. Ei tosin taida onnistua vuokaan tehtynä :). Muutoin kokeile vaan ite. Googlaat ja varppina tulee hyvä ja valikoimia löytyy.

• henrjii

Perunalimppu muusista
      Resepti 16.01.2019 Riitta Mustonen

Perunalimppu muusista
      2 kpl
      Ainekset

5 dl piimää
      noin 3 dl perunamuusia
      50 g hiivaa
      1 dl öljyä
      1,5 tl suolaa
      1 dl siirappia
      2 dl lupiinijauhoja
      noin 13 dl neljän viljan sämpyläjauhoja

Valmistusohje

Sekoita perunamuusi ja hiiva piimään ja lämmitä kädenlämpöiseksi. Lisää joukkoon öljy, suola ja siirappi sekä pienissä erissä jauhot hyvin vaivaten. Anna kohota noin puoli tuntia ja leivo sen jälkeen taikinasta kaksi samankokoista pitkulaista leipää, jotka laitat voideltuihin uunivuokiin.

Kohota vielä toiset puoli tuntia ja sen jälkeen paista 200 asteessa noin 40 minuuttia.

Vinkki: Jos käytät avokadoöljyä, limppuun tulee uudenlainen mak

• LupiinitKukoistaa

Mitä on lupiiniöljy?
      En ole kuullut moisesta.
      Pientareen kukkasista tai kukkien sienenistä jauhettua?
      Kertoisitteko, please.

• AnteeksiHölmöilyni

Piti kirjoittaa

L u p i i n i j a u h o

Anteeksi.
        Voisiko joku ystävällisesti valistaa minua kertomalla,
        mitä on lupiinijauho?
        Mistä ja miten sitä tuotetaan ja valmistetaan?

• henrjii

en ole koskaan maistanut, epäilen sen olevan jotain pimmppirasvaa

• Leipäjauheohjelöytyy
        AnteeksiHölmöilyni kirjoitti:

Piti kirjoittaa

L u p i i n i j a u h o

Anteeksi.
        Voisiko joku ystävällisesti valistaa minua kertomalla,
        mitä on lupiinijauho?
        Mistä ja miten sitä tuotetaan ja valmistetaan?

Se on siinä J Karjalaisen kappaleessa Villejä lupiineja.

• KerrohanItse

JOspa siivoooja kertoisi, millainen leipä maistuu omassa suussaan hyvältä?
      Vaalea, vehnä, kaura, ohra, seka.... ?
      Tumma, ruis, makustettu ruotsalainen, makea, hapatettu.... ?

• henrjii

Rieskaa muusista

3 dl perunamuusia
      1 tl suolaa
      1 muna
      2-3 dl ohra- tai vehnäjauhoja
      paista 275asteessa noin 8 min

• mimmimum-..mi

Perunasta on moneksi....onneksi perunan arvostus on selkeästi noussut ja se palaa takaisin myös nuorten lautasille... Peruna päihittää ravintoarvoiltaan ...riisin ja pastan...

• muffffa

Ostatteko valmista perunamuusijauhetta vai ihan perunasta teette?

• tööttt

-- voiko lantusfa tehdä minkälaista leipää -- kaupan porkkana -hiivaleipä ainakin tosi hyvänmakuista.

• henrjii

joo flantuista voi tehdä naurisleipää
        Perinteinen naurisleipä
        (4–6 leipää)

1,5 l nauriita paloiteltuna
        1,5 tl suolaa
        25 g hiivaa
        2,5–3 l jauhoja (ohra-, ruis- ja vehnäjauhoja kaikkia yhtä paljon)

Kuori ja paloittele nauriit ja laita kattilaan. Lisää vettä sen verran, että lohkot peittyvät. Kun nauriit ovat pehmeitä, kaada keitinvesi talteen toiseen astiaan ja survo nauriit soseeksi. Jätä sose ja keitinvesi hetkeksi jäähtymään.
        Liuota kädenlämpöiseksi jäähtyneeseen nauriiden keitinveteen hiiva ja lisää seos naurissurvokseen suolan kanssa hyvin sekoittaen.
        Alusta taikinaan jauhot. Laita kaikkia jauhoja yhtä paljon (noin litra/jauho). Taikina saa olla pehmeää.
        Leivo taikinasta ohuita, noin 1–1,5 cm paksuisia pyöreitä leipiä.
        Pistele leivät haarukalla ja paista saman tien kuumassa uunissa 275–300 asteessa. Mikäli teet leivät kylmään naurissurvokseen, anna leipien kohota lämpimässä noin puoli tuntia ennen paistamista. Parhaimmillaan leivät ovat lämpimänä voin kera.

• Laiskaleipoja

Itse olen tehnyt mustaa, makeaa vuokaleipää jouluksi ja pääsiäiseksi. Viime jouluna jäi kyllä väliin se homma.

• köyhämuteikipee

Leipomolta saa niin edullisesti yön yli nukkuneita leipiä että ei kannata itse alkaa leipomaan, varsinkin kun vaaleaa leipää syön vain kaura- tai kaura-juures leipää.....muuten syön 100% ruisleipää....ihan just leivotusta tuoreesta ei vatsani pidä......joskus saatan perunarieskoja tekaista jos jää muusia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      2453
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      110
      1067
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53