Apuja linux tehtävään

jaaajaaa

Hei, oon tässä taistellut kahden tehtävän kanssa:

1. Etsi (absoluuttisia hakemistopolkuja käyttäen) hakemistosta /usr/share/doc/ ja sen alihakemistoista kaikki tiedostot, joiden nimi on index.html käyttäen komentoa find. Rajaa haku pelkkiin tiedostoihin. Kirjoita käyttämäsi komentorivi:

2. Anna hakemistolle dir1 yhdellä komennolla rekursiivisesti (eli hakemistolle sekä kaikille hakemistossa sijaitseville alihakemistoille ja tiedostoille) seuraavat oikeudet: käyttäjällä kaikki oikeudet, ryhmällä vain suoritusoikeus, muilla vain suoritusoikeus. Kirjoita käyttämäsi komento. Tässä tehtävässä anna oikeudet kirjaimin, ei numeroin, sekä annetussa järjestyksessä.

Oon tässä kokeillut vaikka ja mitä ja pyöräyttäny googlen ympäri mutta ilmeisesti aina jää joku virhe kun komentorivi ei mua ymmärrä :D Hakusessa siis nimenomaan valmis rivi.

26

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reeniähorosano

Opettele ensin googlen käyttö. Ensin helpommat ja sitten siirryt pikku hiljaa vaikeampiin tehtäviin. Liian isoa palaa ei pidä haukata kerralla.

• Locate nopeampi kuin find. locate index.html | grep /usr/share/doc/ juolahti ekaksi mieleen. Jätän find komennon kotitehtäväksi.

Tiedätkö mitä tarkoittaa suoritusoikeus hakemistolla? Ryhmällä vain suoritusoikeus siis ei luku tai kirjoitusoikeutta? Jos hakemistossa muita tiedostoja kuin suoritettavia ohjelmia komento melko tyhmä. Linux wikissä on kyllä infoa käyttöoikeuksista

• Turbo-Urpo1

Tähän kysymykseen vastauksen omaksuminen edellyttää siinä määrin omaa päättelykykyä, että päätin tehdä vastakysymyksen saadakseni selville, tulisitko ymmärtämään tulevan ohjeen.

Niinpä vastaa sinä ensin tähän kysymykseen, katsotaan sitten sitä mitä siihen sinun esittämääsi kysymykseen tulisi kirjoittaa: https://i.postimg.cc/jqzh6bxK/Valinta-014.png

• Turbo-Urpo1

No ihan tasapuolisuuden nimissä, oma kysymys Ubuntun käyttäjille, eli mikä numero kysymysmerkin paikalle. Ja kun on Ubuntun käyttäjistä kysymys, on syytä huomauttaa että ratkaiseminen edellyttä kaikkien numeroiden tuntemista: https://i.postimg.cc/wM88CdZg/Valinta-015.png

• merkki-uupuu

Minkä kysymysmerkin?