Keski-Maasta.

Iltatähti-91

Keski-Maahan oli "saari" mutta Tolkienin kartassa se näytti jatkuvan kartan ulkopuolelle, mutta minne ja mitä siellä oli?
Tapahtumat sijoittuvat kartan alueelle, mutta mitä sen ulkopuolella oli?

10

870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erikoistutkija

      Mielestäni Keski-Maa on suuri manner, ei saari.

      Kartan ulkopuolella taitaa olla enemmän maata kuin kartalla. Käsittääkseni haltiat ja ihmiset heräsivät jossain siellä idässä mikä ei kartassa näy. Kaikki korkeampi sivistys kuitenkin valui pikku hiljaa länteen, joten kirjan tapahtumat keskittyvät sinne. En muista onko missään Tolkienin teoksessa sen tarkemmin kuvailtu, että onko siellä idässä muuta kuin sivistymättömiä barbaareja ja autioita maisemia.

      • Hevijätkä

        Idässä on tolkienin mukaan suuria metsiä ja Mordorista kaakkoon niin siellä tulee kuulemma viidakoita.

        Niin ja Morgothin ensimmäinen linnoitus oli idässä.Utumno taisi olla sen nimi.

        Siinäpä taisi olla loputkin tiedot Keski-Maan itäosista.Silmarillionin alussa,(siinä missä kerrotaan maailman luominen) saattaisi olla ehkä jotain muutakin infoa,mutta en oo varma.


      • Gothmog
        Hevijätkä kirjoitti:

        Idässä on tolkienin mukaan suuria metsiä ja Mordorista kaakkoon niin siellä tulee kuulemma viidakoita.

        Niin ja Morgothin ensimmäinen linnoitus oli idässä.Utumno taisi olla sen nimi.

        Siinäpä taisi olla loputkin tiedot Keski-Maan itäosista.Silmarillionin alussa,(siinä missä kerrotaan maailman luominen) saattaisi olla ehkä jotain muutakin infoa,mutta en oo varma.

        Tämä kartta näyttää koko Ardan:
        http://img.photobucket.com/albums/v497/Radogast/Lord of the Rings/arda-full.gif


      • heppu
        Gothmog kirjoitti:

        Tämä kartta näyttää koko Ardan:
        http://img.photobucket.com/albums/v497/Radogast/Lord of the Rings/arda-full.gif

        Tuo kartta tuskin oli Tolkienin tekemä ja todennäköisesti se oli jonkun humpuukimaakarin tekemä. Mutta jos haluatte saada käsityksen minkälainen koko Keki-Maa ja Valinor ynnä ne itäiset ja eteläiset ja pohjoiset seudut lainatkaa kirja "David Day, Tolkienin maailma"


      • Lasse*
        heppu kirjoitti:

        Tuo kartta tuskin oli Tolkienin tekemä ja todennäköisesti se oli jonkun humpuukimaakarin tekemä. Mutta jos haluatte saada käsityksen minkälainen koko Keki-Maa ja Valinor ynnä ne itäiset ja eteläiset ja pohjoiset seudut lainatkaa kirja "David Day, Tolkienin maailma"

        ... Tolkienin maailma on kyllä kattava teos ja tietokirja, mutta ikävä kyllä siellä kaikki tiedot ei pidä paikkansa. Niihin kannattaa suhtautua varauksella. Kirjat pettää helposti...


      • Iltatähti-91
        Lasse* kirjoitti:

        ... Tolkienin maailma on kyllä kattava teos ja tietokirja, mutta ikävä kyllä siellä kaikki tiedot ei pidä paikkansa. Niihin kannattaa suhtautua varauksella. Kirjat pettää helposti...

        Että tuo on kuin oikea maapallo ja joku yrittänyt kovalla vaivalla saada se näyttämään keski-ajan tuntemalta maailmalta, mutta kiitos kuitenkin.
        Olen tuon Eddingsin kartan nähnyt ja olen sitä mieltä että se on aika vajaa.
        Helcaraxe on vähän väärän näköinen, mutta nyt kun tässä ajattelen, niin eikä Klonkku maininnut joskus että haradrim ja eteläiset tulevat " etelän kuumista maista ja ihmisillä on musta naama.Hyvin ilkeitä ihmisiä, me käytiin siellä kerran." Tai jotain vastaavaa.
        Oliko näin...Vielä siinä Hammastornien edessä Kahden tornin kirjassa?


      • Gothmog
        Iltatähti-91 kirjoitti:

        Että tuo on kuin oikea maapallo ja joku yrittänyt kovalla vaivalla saada se näyttämään keski-ajan tuntemalta maailmalta, mutta kiitos kuitenkin.
        Olen tuon Eddingsin kartan nähnyt ja olen sitä mieltä että se on aika vajaa.
        Helcaraxe on vähän väärän näköinen, mutta nyt kun tässä ajattelen, niin eikä Klonkku maininnut joskus että haradrim ja eteläiset tulevat " etelän kuumista maista ja ihmisillä on musta naama.Hyvin ilkeitä ihmisiä, me käytiin siellä kerran." Tai jotain vastaavaa.
        Oliko näin...Vielä siinä Hammastornien edessä Kahden tornin kirjassa?

        Löysin tuota vielä sivun missä on lisää mappeja, toivottavasti niistä saa jotain irti:
        http://brendoman.com/honzo/lotr/maps.htm


    • ....

      Kartan alueen ulkopuolelta tipahtaa reunan yli. ;)

      • ihmettelee

        Englanniks? kun en muista sitä.:)


      • Nimloth
        ihmettelee kirjoitti:

        Englanniks? kun en muista sitä.:)

        Shire.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      38
      771
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe