Korjaatteko/korjautatteko vaatteitanne. Tuunaatteko. Käytättekö suutarin palveluita?

Nykyään on alettu kiinnittämään huomiota siihen, miten paljon hyvää tavaraa heitetään pois.
Monista tekstiileistä saisi pienellä vaivalla käyttökelpoisia.
Itsellä odottaa tuossa ompelemista muutama tyynynliina. Leikkasin niihin kankaat pussilakanoista, jotka oli yläosasta kuluneet, mutta muu osa ihan hyvää.

76

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korjaan vaatteita sekä tuunaan niitä uuteen uskoon.
      Ompelen tyynyliinoja jopa pussilakanoita. SPR.n kontista saa halvalla kangaspaloja, monesti on niin isoja että saa pussilakanankin ommeltua, ainakin kahdesta palasta.
      Suutarin palveluita en juuri käytä kun vaihtelen kenkiä usein niin eivät ehdi kulua nopeasti. On useammat talvinilkkuritkin joita nytkin käytän vaihdellen. Talvilenkkareita käytän myös jos joudun kävelemään pidemmän matkan.

      • Vuosien myötä on kertynyt paljon erilaisia verhoja, Niitä jäi äidiltäkin, kun hän oli innokas verhojen vaihtaja.
        Jos vaan kangas on sopiva, käytän mökillä aluslakanoinakin niitä.
        Yksistä nilkkureista minulla meni korkolaput melkein uusina. Sitten ne seisoi kaapissa, kun täällä ei lähellä ollut suutaria.
        Sitten pojan lähelle rakennettiin uusi kauppakeskus ja siihen tuli suutari.
        Hän laittoi uudet laput, pudisti, kiillotti, oli hienot, maksoi 24 euroa.


    • Mies näkyy useinkin ompelevan risoja kamppeitaan kasaan, metsässä vissiin hajottanut.

      • Se on hienoa, kun mieskin osaa.
        Nuorena minun yhdellä tyttökaverillani oli eno, joka kutoi villapaitoa.


      • eppu2 kirjoitti:

        Se on hienoa, kun mieskin osaa.
        Nuorena minun yhdellä tyttökaverillani oli eno, joka kutoi villapaitoa.

        Noh, osaa ja osaa, mutta ompelee kun on pakko :)


      • Tunnen yhden eläkkeellä olevan yliopiston taloustieteen professorin, joka neuloo ja virkkaa villalangasta jatkuvasti nilkkasukkia ym. Miehellä on aina puikot ja lankakerät mukanaan, eikä se häiritse hänen keskustelemistaan.
        Ei voi kuin ihailla aktiivista 80 ikäistä miestä.


      • pirremiinapas
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Tunnen yhden eläkkeellä olevan yliopiston taloustieteen professorin, joka neuloo ja virkkaa villalangasta jatkuvasti nilkkasukkia ym. Miehellä on aina puikot ja lankakerät mukanaan, eikä se häiritse hänen keskustelemistaan.
        Ei voi kuin ihailla aktiivista 80 ikäistä miestä.

        Pianistit kuulemma neulovat ja virkkaavat sormien pitämiseksi notkeina ja liikkuvina, mies pianistitkin,


      • pirremiinapas
        eppu2 kirjoitti:

        Se on hienoa, kun mieskin osaa.
        Nuorena minun yhdellä tyttökaverillani oli eno, joka kutoi villapaitoa.

        Minullakin oli kaukaista sukua oleva mies, joka kutoi, jopa kaupalle kulkiessaan puikot heilui, kiitettävää ahkeruutta sanoisinko :)


      • pirremiinapas
        pirremiinapas kirjoitti:

        Minullakin oli kaukaista sukua oleva mies, joka kutoi, jopa kaupalle kulkiessaan puikot heilui, kiitettävää ahkeruutta sanoisinko :)

        Siis ei minun mies..he tätä Suomen kieltä ..


    • ei.kerskakulutusta

      Käytin viime viikolla talvikengät suutarissa. Niissä on sellainen jalkaholvin yli menevä remmi jossa tarralappu joka kiinnittyy toiselle puolelle. Kaikki tarraosat vaihdettiin uusiin, kun yksi repsotti ja olivat jo haurastuneen.
      Puhdistanutkin suutari oli kengät kauttaaltaan. 18 €.

      Olen lahjoittanut lapsilleni kaiken ylimääräisen kunnollisen jotka kelpuuttivat. Jäljelle jääneillä pärjään hamaan hautaan. Nyt pitäis parin verkkatakin vetoketjut korjata tai vaihtaa.
      Paikkaan ja tuunaan. Juurikaan mitään ei lähde roskiin. Ei ole kierrätykseenkään enää laitettavaa.

      • Ihminen ei loppuenlopuksi niin kamalasti kaikkea tarvitse. Vähemmälläkin pärjää. Kuinka monen kaapissa onkaan ihan turhia käyttämättömiä vaatekappaleita.
        Edullisesti sait tuon kenkähuollon.


    • Minäkin kierrätän vaatteeni.
      Laitan tarpeettomat roska-pönttöihin.
      Toivottavasti ompelijatkin ottavat ne sieltä erilleen.
      Ilahtuvat saadessaan puoli-mädän jauhe-lihan kanssa lämpimän vaatteen.

      H.

      • kompostointikunniaan

        Jos jätteet lajitellaan oikein, vaatteiden seasta ei löydy jauhelihaa.


      • kompostointikunniaan kirjoitti:

        Jos jätteet lajitellaan oikein, vaatteiden seasta ei löydy jauhelihaa.

        Muista kuitenkin että yhteis-kuntamme on jo valinnut lajittelijansa.
        Luuserit hoitavat asian.
        Hursti hakee sitten loput.
        Kaikki ihmiset eivät nuorestakaan alkaen halua elää ihmisiksi.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Muista kuitenkin että yhteis-kuntamme on jo valinnut lajittelijansa.
        Luuserit hoitavat asian.
        Hursti hakee sitten loput.
        Kaikki ihmiset eivät nuorestakaan alkaen halua elää ihmisiksi.

        H.

        Maksaa koskaan mistään mitään.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Maksaa koskaan mistään mitään.

        H.

        Sinähän voit tehdä kiusaa etkä heitäkään tarpeettomia vaatteita roskiin.
        Eivätkä ne ole tarpeettomia, teet niistä vaikka jalkarättejä tai pyyhinliinoja joilla kiillotat sen ison ja kahdenistuttavan rullavälineesi kromiosia.
        Voi niillä pyyhkiä myös vastatuulen silmiin nostattamia kyyneleitäkin, mutta noita liinoja älä sekoita käytettyihin jalkarätteihin.
        Varsinkaan jos sen pienipyllyisen silmiä pyyhit.


      • Jaadaada
        Anceli kirjoitti:

        Sinähän voit tehdä kiusaa etkä heitäkään tarpeettomia vaatteita roskiin.
        Eivätkä ne ole tarpeettomia, teet niistä vaikka jalkarättejä tai pyyhinliinoja joilla kiillotat sen ison ja kahdenistuttavan rullavälineesi kromiosia.
        Voi niillä pyyhkiä myös vastatuulen silmiin nostattamia kyyneleitäkin, mutta noita liinoja älä sekoita käytettyihin jalkarätteihin.
        Varsinkaan jos sen pienipyllyisen silmiä pyyhit.

        Vidduilija daas vauhdissa


      • Liiba...laaba
        Jaadaada kirjoitti:

        Vidduilija daas vauhdissa

        Ja sä puska...vidduilija perässään.


      • Jaadaada kirjoitti:

        Vidduilija daas vauhdissa

        Pyydän nöyrästi anteeksi jos loukkasin herkkiä tunteitasi vitsailemalla typerästi ihailemallesi kirjoittajalle.


      • Liiba...laaba kirjoitti:

        Ja sä puska...vidduilija perässään.

        No, pitää ymmärtää tosikoitakin, suojelushenkilö hoitaa tehtäväänsä :)


      • Jaadaada kirjoitti:

        Vidduilija daas vauhdissa

        Hunksz varmaan peukutti sinua ;)


      • TyperäTyhmäOmahyväine
        hunksz kirjoitti:

        Maksaa koskaan mistään mitään.

        H.

        Uskomatonta, kuinka typerä tämän ikäluokan aikuinen mies voikaan olla. Tuskib moni olisi voinut arvata.


      • olenhuomannut
        TyperäTyhmäOmahyväine kirjoitti:

        Uskomatonta, kuinka typerä tämän ikäluokan aikuinen mies voikaan olla. Tuskib moni olisi voinut arvata.

        Hälläkin on kannattajat ja puolustajat.


    • En tuunaa vaatteita, lahjoitan Fidalle ne jotka jäävät käyttämättä. Pois en heitä muuta kuin rikki menneet, eikä niitä juuri tällaisessa laiskassa eläkeläiselämässä rikki mene paitsi kulumalla. Suutaria käytän totta kai, vaikka ei ne kengätkään enää kulu entiseen malliin.

      • Tuolle Fidalle on myös viety monta kertaa velipojan kanssa tavaraa.
        Noita kaikenmoisia rikkinäisiä vaatteita ja liinavaatteita käytetään maalla, kun on jotain törkyistä putsattavaa, esim. autojen ym. koneiden kanssa.


      • staka
        eppu2 kirjoitti:

        Tuolle Fidalle on myös viety monta kertaa velipojan kanssa tavaraa.
        Noita kaikenmoisia rikkinäisiä vaatteita ja liinavaatteita käytetään maalla, kun on jotain törkyistä putsattavaa, esim. autojen ym. koneiden kanssa.

        Jospa kuitenkin veisit ne rikkinäiset roskikseen ihan itse, koska roskiin ne lajitellaan kirppareilla heti. Puhdas vaatetavara viedään Uffin tms. keräyslaatikoihin. Lisähommaa vaan kirpparien työntekijöille nuo rikkinäiset, ja jotkut ajattelemattomat 'lahjoittaa' sinne likaisiakin.

        Ei köyhät eikä maalaisetkaan mitään törkyjä osta. Koneenrassaajat tarvitsee tietysti rasvarättejä, mutta niitä löytyy jokaisesta huushollista ilman kirppareitakin.


      • staka kirjoitti:

        Jospa kuitenkin veisit ne rikkinäiset roskikseen ihan itse, koska roskiin ne lajitellaan kirppareilla heti. Puhdas vaatetavara viedään Uffin tms. keräyslaatikoihin. Lisähommaa vaan kirpparien työntekijöille nuo rikkinäiset, ja jotkut ajattelemattomat 'lahjoittaa' sinne likaisiakin.

        Ei köyhät eikä maalaisetkaan mitään törkyjä osta. Koneenrassaajat tarvitsee tietysti rasvarättejä, mutta niitä löytyy jokaisesta huushollista ilman kirppareitakin.

        En minä mitään rikkinäisiä ole Fidalle vienytkään, en minä nyt niin hölmö ole.
        Oliko kommenttini kenties epäselvä.


      • ei.kerskakulutukselle
        eppu2 kirjoitti:

        En minä mitään rikkinäisiä ole Fidalle vienytkään, en minä nyt niin hölmö ole.
        Oliko kommenttini kenties epäselvä.

        Ei ollut epäpätevä ;)
        Maallehan kerroit risat menevän huoltotöihin pidettäviksi.


      • ei.kerskakulutukselle kirjoitti:

        Ei ollut epäpätevä ;)
        Maallehan kerroit risat menevän huoltotöihin pidettäviksi.

        Jep ja sen jälkeen, kun ne risat eivät enää kelpaa mihinkään, viedään ne roskiin.


    • staka

      Teen pikkukorjauksia vaatteisiin, isoja en. Neula ja lanka on hyvä yhdistelmä. Esimerkiksi vetoketjua en vaihda kun mulla ei ole enää ompelukonettakaan. Tarpeettomia tavaroita vien kirpparille myyntiin ja/tai ilmaislaatikkoon, ja toisaalta hankin sieltä joskus sellaista mitä tarvitsen.

      Turkki pahus on jäänyt muodis(tutta)tamatta, on vähän reilun kokoinen nykymittoihini. Mutta kyllä sitä voi käyttää, tietysti. Eilen sauvalenkille pistin villapuseroa ja villadamaskia ja tuplarukkasta yms. ylle ja Kuoman töppöstä jalkaan. Ihan hyvin tarkeni. Tänään on kylmempää, sisällä pysyn.

      Suutarit on Suomessa turkasen kalliita. Olen useinkin korjauttanut kenkiäni lomamatkoilla. Viimeksi lenpparikorkkiksiin uudet kantalaput, 6 euroa.

      • Mulla on vanha sähkökone, ei sitä paljon ole käytetty, jotain peintä aina välillä.
        Tänään oli 22 astetta pakkasta, joten eka kertaa tänä talvena oli tekoturkki päällä.
        En kyllä palellut yhtään, oli aivan tyyni.


    • Luin justiin kuinka ympäristöystävällinen maa Ruotsi on, kun täällä otettiin jo neljä kuukauta sitten poisheitetty statsministerikin uusiokäyttöön.
      Ei ihme, että ilmaston lämpeneminen lakkasi ja heti tuli tällaiset pakkaset.

      • Jestas, olisipa kaikkialla noin tehokasta uusiokäyttöä, maailma olisi pelastunut jo aikaa sitten.


    • pirremiinapas

      Monot odottavat vetoketjujen korjausta, sekä vaelluskengät, niistä on vuori hieman irronnut.
      Vaatteita en ole kyllä korjannut, enkä korjauttanut.

      • Korjaatko itse tuon vetoketjun, vai onko siellä joku korjaaja, se ei liene ihan helppo homma.


      • pirreminapas
        eppu2 kirjoitti:

        Korjaatko itse tuon vetoketjun, vai onko siellä joku korjaaja, se ei liene ihan helppo homma.

        En itse, vaan suutarilla korjautan.


    • Näin.meillä

      Jos sukkani kantapäät onrikki sen voi kääntää yläpuolelle ja taas on hyvät.
      Sitten,kun tarpeeksi risat pistän pannuhuoneen pesään saa energian talteen.

      • Hienoa, että ihmisillä on innovaatioita.


    • Suutari on läheisessä kauppakeskuksessa ja korjautan kenkiä jos hyvät, jalkaan mukautuneet jostain repsahtavat. Suutarin palveluksia olen tarvinnut moneen muuhunkin, tekee näppärästi odottaessa avaimia ja niittejä ja vahvikkeita, värkkäsin vanhasta nahkatakista repun ja pussukan, siihen iski reikien vahvikkeet nyöriä varten.

      Vaatteita tulee harvemmin uusiksi tehtyä, mutta neulepuseroita olen purkanut ja tehnyt uusiksi.

      Matonkuteita oli ennen vanhaan kiva leikata ja varsinkin kutoa, vanhoista pehmeistä vaatteista sai niin pehmeitä värejä mattoon ja upposivatkin hyvin esim uusien kuteiden sekaan.. Sekin on jo mennyttä elämää.
      Joitakin hyvänvärisiä kankaita olen säästänyt tilkkutöitä varten, niidenkin hommien koko pienenee koko ajan, joten isoja paloja ei tartte pahemmin säilytellä.

      Kun taas kesä tulee, pakkaan peräkärryyn kaikkea joutavaa kaatopaikalle, tai jospa innostuisi ajelemaan jonkun peräkärrikirppiksen kautta ennen kaatopaikkaa.

      • Ei pienen vian takia semmoisita kengistä halua luopuakaan, jotka ovat jalalle mukavaksi muotoutuneet.
        Noita matonkuteita on tullut muksuna leikattua ja mattoakin kudottua, siellä ne näyttää olevan vanhat kangaspuut, ladossa seinään nojaten.


    • Per-kel

      Jos on nappi irronnut ompelen sen kii.- Siihen se sitten jääpi, on ajanmittaan kerääntynyt kampetta ettei tertte korjata, ei ehdi kuluttaa loppuun ennenkuin noutaja tulloo :(

      • RosvoRoopessahan laulettiin, että yks nappi oli irti, hän ompeli sen kii....
        Kyllä sitä kampetta on senverran varmaan monelle kertynyt, ettei paljon enää tartte ostella.
        Tuosta noutajasta tiedä, kuulemma yhä useampi elää liki satavuotiaaksi.
        No tuloo ku tuloo.


    • Tarkasti.talteen

      Rikkinäisiä vaatteita ei saisi laittaa roskiin, mutta en tiedä minne muuallekaan. Pidän rättivarastoa, nappaan sieltä resun, jolla pyyhin likaiset kohdat, pölynkertymät, fillarin, auton linnunpaskat, ulkopuolen ikkunalaudat ym. ja heitän roskiin. Ei tarvii rättiä vedellä lutkutella.
      Lapsenlapsi kerää pussiin kaikki korjattavat vaatteensa ja antaa minulle, palautan korjattuna.
      Parsin sisällä pitämäni sukan pohjat erivärisillä langanpätkillä. Ne ovat rakkaat ja kauniitkin.
      Alkumeileissä oli samoja uudelleenkäyttöjä joita itsekin teen, puuvillaverhoista tyynyliinoja ja sen sellaista.

      • Tuollainen rättivarasto mullakin on, että kertakäyttönä voi käyttää.
        Tuosta oli joskus jotain juttua, ettei vaatteita saisi laittaa roskiin, en kanssa tiedä, minne sitten.
        Mahtaisko joku olla asiasta perillä.
        Muistui mieleen, sisreni, joka oli intohimoinen korjailija, oli kerran parsinut sormikkaat. Sormien kohdalla oli enemmän parsimusta, kun alkuperästä kudinta.
        Tuo on hienoa, että lapsenlapsesi korjauttaa vaatteitaan. Nykyään, kun niin helposti halutaan aina vaan uutta.


    • Miten-asiat-junailee

      Kaksikin piippuinen juttu.
      Ei ole osunut pitsinnypläys ja virkkuu kursseja kohdalleni.
      Työkaluni ovat olleet enemmänkin rautakanki kuin parsinneula.
      Joten - - - vaatii siviilirohkeutta lähteä esim bussilla noin 25 km päähän suutariin tai ompelijalle.
      Tämä netti ja verkkokaupat ja ovelta ovelle kuljetus ovat lähenpänä.
      Siksi toisekseen, kengät olen tavannut käyttää loppuunsa vaikka työkenkinä ja vaatteet eivät pääse sille asteelle, että alkaisivat hajota päälläni. Eli tietyn käyttöajan ja pesun jälkeen ovat ehjinä menneet ilmaiseen kierrätykseen. Lahjoitellenkin.
      Ymmärrän kyllä, että käsityöammatteja pitäisi tukea, arvostan niitä silti. Esimerkiksi tänään vein arvokkaan rannekelloni korjattavaksi (ranneke) pieneen ja kituvaan kello -ja koruliikkeeseen. Huolimatta, että toimitusaika on viikon. Jätin kellon sinne enkä kysynyt mitä maksaa.

      • On mukava huomata, että monet tässäkin ketussa ovat kertoneet, että tavalla tai toisella kaikki tulee käytettyä, niin ettei hyvää tavaraa paiskata roskiin ja riennetä ostamaan uusia.
        Minulla on tuossa seinällä puupohjainen kello tumma, jotain sorvattua koristetta. Se pitäisi viedä korjattavaksi.
        Se kun on sellainen kello, jonka poika on tehnyt joskus peruskoulussa, hän on nyt 51v, joten kelolla on minulle mittaamaton tunnearvo.


      • Tarkasti.talteen

        Mullakin on sellainen kello, tehnyt edesmennyt siskonmies. Kelloon uusittiin koneisto, en muista hintaa, mutta tuskin mahdottomia, koska nuukana kovin kalliisti en olisi korjauttanut. Ihan paikallinen kultaseppä-kelloliike teki työn.


      • eppu2 kirjoitti:

        On mukava huomata, että monet tässäkin ketussa ovat kertoneet, että tavalla tai toisella kaikki tulee käytettyä, niin ettei hyvää tavaraa paiskata roskiin ja riennetä ostamaan uusia.
        Minulla on tuossa seinällä puupohjainen kello tumma, jotain sorvattua koristetta. Se pitäisi viedä korjattavaksi.
        Se kun on sellainen kello, jonka poika on tehnyt joskus peruskoulussa, hän on nyt 51v, joten kelolla on minulle mittaamaton tunnearvo.

        Onpa ollut taitava poika, meidän pojan ja isänsä puutyöt lähinnä nauratti..no ei nähden mutta sisäisesti, joillekin puu ei ole omin materiaali, mutta rauta..siitä syntyi ihan mitä tahansa, kertoivat miehen työkaveri.


    • Apua! En todellakaan jaksa leikellä vanhoja pussilakanoita tyynyliinoiksi. Nuukuus huipussaan. Minulla on kaapissa monta pakettia lahjaksi saamiani pussilakana-tyynyliina- settejä, joita en ole edes avannut.

      Ei voi olla totta Suomessa, että kulahtaneista pussilakanoista ommellaan tyynyliinoja!

      • Ei niitä kulahtaneita kohtia käytetä.
        Minusta se on kivaa, näin talvella, kun on aikaa, leikellä ja mittailla.
        Sitä paitsi se on ekologista, että kaikki käytetään tyynni.
        Sodan jälkeen kiertotalous oli arvossaan, mitään ei haaskattu. Sitä oppia tarvittaisiin tänäpäivänäkin.


      • eppu2 kirjoitti:

        Ei niitä kulahtaneita kohtia käytetä.
        Minusta se on kivaa, näin talvella, kun on aikaa, leikellä ja mittailla.
        Sitä paitsi se on ekologista, että kaikki käytetään tyynni.
        Sodan jälkeen kiertotalous oli arvossaan, mitään ei haaskattu. Sitä oppia tarvittaisiin tänäpäivänäkin.

        Oikeassa olet. Äitini oli sodat eläneenä todella tarkka. Kun oli nuorena työskennellyt hienossa muotiliikkeessä, ja oppinut siellä ompelun niksit, oli mestari muodistamaan asujaan. Häneltä olen perinyt "sodan varalle säästämisen" taktiikan, ja joka paikka pursuaa tavaraa. Olisitpa nähnyt muuttoni, kun muutin isosta talosta, jossa oli kolmen sukupolven tavarat, tähän eläkepäivieni kotiin. Se oli sellainen rääkki. Kuormakaupalla tavaraa Punaiselle Ristille ja Kierrätyskeskukseen.
        Niinpä ihan juuri nyt en jaksa pussilakanoista tyynyliinoja ommella. Pussilakanoitakin meni kierrätyskeskukseen iso laatikollinen.

        Arv ostan teitä kaikkia, jotka teette kierrätystavarasta uutta käyttötavaraa.

        Vävyni on tehnyt teknis-kemiallisen keksinnön työryhmänsä kanssa, miten maailman tekstiilijätteestä tehdään kemiallisessa prosessissa uutta tekstiilikuitua, josta voidaan kutoa uutta kangasta, ja valmistaa uusia vaatteita.

        Maailma hukkuu jätteeseen, ellei keksitä uusia innovaatioita hyödyntää sitä kaikkea.
        Hyvä te, kaikki tyynyliinan tekijät! Peukku!!


    • Mielelläni käyttäisin suutaria (kotkikaupungissani aivan erinomainen sellainen), mutta nyt ei ole tarvetta. Kertokaa, minne panen 50 paria lähes uusia kenkiä, käytetty ehkä kerran? Vein monta kymmentä paria mustia avokkaita Konttiin, korot ja kärjet muuttuneet. Kun kävin katsomassa, kaikki löytäneet uudet käyttäjät. Hieno juttu!

      • Oletkos Sinä kenkäfani.
        Kun luin kommenttisi, tuli mieleen, että talossa, jossa veli asuu on ruvennut ala-aulaan ilmestymään pahvilaatikoita, niissä sekalaisia tavaroita ja laput ´´saa ottaa.´´
        Saas nähdä, kohta joku varmaan valittaa ja se loppuu.


      • eppu2 kirjoitti:

        Oletkos Sinä kenkäfani.
        Kun luin kommenttisi, tuli mieleen, että talossa, jossa veli asuu on ruvennut ala-aulaan ilmestymään pahvilaatikoita, niissä sekalaisia tavaroita ja laput ´´saa ottaa.´´
        Saas nähdä, kohta joku varmaan valittaa ja se loppuu.

        Meillä on taloyhtiömme jätekatoksessa pöytä: "Saa ottaa". Tänne muuttoni jälkeen olen vienyt sinne kaikenlaista, kaikki on häipynyt.

        Veisinkö sinne vaaterekin, johon sellaisia melkein tonnin jakkupukuja ja silkkimekkoja? Kenkälaatikoita, niitä on, koska säilytän kenkäni laatikoissa? Luuletko, että kelpaisivat?


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Meillä on taloyhtiömme jätekatoksessa pöytä: "Saa ottaa". Tänne muuttoni jälkeen olen vienyt sinne kaikenlaista, kaikki on häipynyt.

        Veisinkö sinne vaaterekin, johon sellaisia melkein tonnin jakkupukuja ja silkkimekkoja? Kenkälaatikoita, niitä on, koska säilytän kenkäni laatikoissa? Luuletko, että kelpaisivat?

        Entäs jos rotta löytää kodin, ennen kuin kukaan huomaa kurkata laatikkoon …:)

        Sisareni on kai saanut bisnes geenin, hän vie tuollaisesta asuin talonsa katoksesta tavaraa kirpparille myytäväksi, niillä rahoilla hän tekee miehensä kanssa retkiä Lappiin ..ainakin kustantaa osan menoista.


      • pimii02 kirjoitti:

        Entäs jos rotta löytää kodin, ennen kuin kukaan huomaa kurkata laatikkoon …:)

        Sisareni on kai saanut bisnes geenin, hän vie tuollaisesta asuin talonsa katoksesta tavaraa kirpparille myytäväksi, niillä rahoilla hän tekee miehensä kanssa retkiä Lappiin ..ainakin kustantaa osan menoista.

        P.s. sisareni ei varattomuuden takia dyykkaa, tai korjaa talteen toisten pois vietäväksi tarkoitettua tavaraa, hän vaan on sellainen että tykkää tehdä kauppaa, mieki tekisin, mutta kiinteistöalalla jos olisin rikkaampi.


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Meillä on taloyhtiömme jätekatoksessa pöytä: "Saa ottaa". Tänne muuttoni jälkeen olen vienyt sinne kaikenlaista, kaikki on häipynyt.

        Veisinkö sinne vaaterekin, johon sellaisia melkein tonnin jakkupukuja ja silkkimekkoja? Kenkälaatikoita, niitä on, koska säilytän kenkäni laatikoissa? Luuletko, että kelpaisivat?

        Kun Sinulla on hyvää tavaraa noin paljon, jota et ilmeisesti itse käytä.
        Noin suuressa määrin ei varmaan olisi hyvä idea viedä tuollaiseen ´´yleisjakoon.´´
        Mikset vaikka myy netin kautta, tai jos vaan lahjotta haluat, niin joku Fida tai vastaava voisi olla sopiva paikka.


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Meillä on taloyhtiömme jätekatoksessa pöytä: "Saa ottaa". Tänne muuttoni jälkeen olen vienyt sinne kaikenlaista, kaikki on häipynyt.

        Veisinkö sinne vaaterekin, johon sellaisia melkein tonnin jakkupukuja ja silkkimekkoja? Kenkälaatikoita, niitä on, koska säilytän kenkäni laatikoissa? Luuletko, että kelpaisivat?

        Kun Sinulla on hyvää tavaraa noin paljon, jota et ilmeisesti itse käytä.
        Noin suuressa määrin ei varmaan olisi hyvä idea viedä tuollaiseen ´´yleisjakoon.´´
        Mikset vaikka myy netin kautta, tai jos vaan lahjotta haluat, niin joku Fida tai vastaava voisi olla sopiva paikka.


      • eppu2 kirjoitti:

        Kun Sinulla on hyvää tavaraa noin paljon, jota et ilmeisesti itse käytä.
        Noin suuressa määrin ei varmaan olisi hyvä idea viedä tuollaiseen ´´yleisjakoon.´´
        Mikset vaikka myy netin kautta, tai jos vaan lahjotta haluat, niin joku Fida tai vastaava voisi olla sopiva paikka.

        Miniäni vinkkasi Hope- nimisestä järjestöstä. Pidän ensin kirpparin, ja kaikki mikä ei mene siellä kaupaksi päätyy tuolle järjestölle. He kuulemma auttavat vähävaraisia lapsiperheitä.


      • pimii02 kirjoitti:

        P.s. sisareni ei varattomuuden takia dyykkaa, tai korjaa talteen toisten pois vietäväksi tarkoitettua tavaraa, hän vaan on sellainen että tykkää tehdä kauppaa, mieki tekisin, mutta kiinteistöalalla jos olisin rikkaampi.

        Tuo ei nyt ole kyllä kovin eettistä, minun mielestäni. Ymmärrän hyvin omaan käyttöön, mutta että oikein bisnestä. Lakkaan viemästä mitään sinne.

        Muistan vuosia sitten, ei ollut mitään kokemusta kirppiksistä. Vein myytäväksi Arabian Ala-Rieston Lappi-aiheisia lautasia. Pöytää sai täyttää sulkemisajan alkaessa. Ihmettelin, kun kaikki Arabiat olivat seuraavana aamuna kadonneet. Löytyivät myöhemmin kirppisyrittäjän lukollisesta lasivitriinistä, uudelleen hinnoiteltuna. Samoin Riihimäen Lasin tuotteet.

        "Tyhmyydestä sakotetaan."


    • Rgf

      Tässä muutama hyväksi koettu vinkki:
      - osta hyvälaatuisia puuvilla- ja villavaatteita kirppiksiltä.
      - muotia ei kannata seurata, vaan etsiä klassikkovaatteita, niitä voi käyttää vuosikymmeniä
      - käytä loppuun tai tarjoa ystäville tai sukulaisille, vie Konttiin, Fidalle tai Uffille kun alat kyllästyä
      - itse olen jaksanut jopa kääntää lakanoita. Kun ne alkavat hiutua ohkaisiksi keskeltä, halkaisen lakanan pitkittäissuunnassa, teen uudet saumat siten, että entiset lakanan reunaosat tulevat keskelle ja kuluneet osat jäävät reunoille
      - tuumaan myös pussilakanoita, kun ne alkavat hajota yläreunasta. Leikkaan yläreunasta reilun palan pois ja ompelen sopivanvärisen kappaleen kirppikseltä ostetusta kangaspalast tilalle. Ei kun käyttöön! Mökillä nukutaan vain näillä kierrätyslakanoilla
      - vien loppuun kuluneet farkut Finlaysonille. Niistä tehdään upeita pyyheliinoja. Itse sain kampanjan aikana hyvät alennuskupongit uusiin tuotteisiin
      - Finlayson ottaa vastaan myös vanhoja lakanoita, niistä kudotaan ihania pieniä mattoja, joita voi käyttää vaikka pöytäliinana
      - loppuun kuluneet, puhtaat t- paidat, pyjamat, yöpaidat, silkkipuserot ja villavaattet voi viedä esim. Kappahlin myymälän, josta ne viedään Saksaan. Siellä vaatteet lajitellaan ja viedään prosessoitavaksi siten, että esim. puuvillakuidut saadaan talteen ja voidaan käyttää uudelleen tuotannossa
      - en laita roskiin muuta kuin risoja sukkahousuja ja joskus aniharvoin puhki kuluneet kengät

      Kaiken kaikkiaan kierrättäminen on kivaa ja samalla tuohan maapalloa mahdollisimman vähän

      • Hienoa, hyviä vinkkejä.
        Näin kun ihmiset alkaisivat toimia isommassa määrin, niin niinhän sitä sanotaan, että pienistä puroista ne suuret virrat kasvaa.


      • Näin toimien maailma pelastuisi.


    • Bengalitikku

      Yleensä uusin kenkien korot miltei heti.
      Suutarin palveluksia on tullut käytettyä.
      Nyt olisikin kiva solki, minkä irrotin tekonahkavyöstä ja voisikin teettää nahkavyön.
      Tuunasin yhden L:xin neuleen hopeanauhalla, kaula-aukon ympärille. Oli niin tylsä ja hetikös näytti dyyriimmältä.
      Neulon jotain itse eli sain sen neuletakin ja tuubin pari viikkoa sitten.
      Joskus täytyy jonkin neuleen pääntietä piilokursia, mikä on tylsää valmisvaatteissa. Sukkikseen teen niitä krymppyjä, jos tulee pieni reikä, kun kenkä on hiertänyt pottuvarpaan paljaaksi.
      Olen löytänyt uppouuden neuletakin, täysvillaisen kympillä kirppikseltä. Eihän sellaista tilaisuutta voi ohittaa. Muutoin ole huono kirppisvaatteiden suhteen
      ~ /- 0.

      • Tuo juuri on mukavaa, pähkäillä, mitä voisi mistäkin tehdä ja kannattaako ja onnistuuko.
        Huomasin, että täkkini reunasta on ompelus purkautunut. Kunhan saan inspiraation kaivaa ompelukoneen esille, niin kiinni vaan, täkki on muuten aivan hyvä ja konepestäväkin ns. kevyttäkki.
        Kyllä se suutari varmaan sellaisen vyönkin tekee.


      • Bengalitikku
        eppu2 kirjoitti:

        Tuo juuri on mukavaa, pähkäillä, mitä voisi mistäkin tehdä ja kannattaako ja onnistuuko.
        Huomasin, että täkkini reunasta on ompelus purkautunut. Kunhan saan inspiraation kaivaa ompelukoneen esille, niin kiinni vaan, täkki on muuten aivan hyvä ja konepestäväkin ns. kevyttäkki.
        Kyllä se suutari varmaan sellaisen vyönkin tekee.

        Mulla ei oikein synkkaa ompelukoneen kanssa.
        Koneeni sanoi jossain vaiheessa kloink kloink, kun olin kerännyt langat ja römppeet ja oli tarkoitus ryhtyä ompelemaan. Sitten jopa älysin tsekata sen metallisen kotelon, mihin se pikku metallinen lankakerä laitetaan, niin sehän toisen koneen. Ei pelittänyt. Ei. Taisi neulojakin katketa.
        Kouluaikanakaan en ollut mikään suuri lupaus käsitöissä.
        Mutta neuleilla olen loistanut.
        Aika dorkaa: kutoa ensin palat ja sitten ommella neulalla yhteen.
        Nytkin voisin modistaa yhden jakun kaulukset. Mutta ehkä odotan, että ne tulevat taas muotiin.....


      • Nykyään nuo kenkien kantalaput ovat usein muovisia, tavattoman liukkaita. Olen vienyt monta paria suutarille, ja pyytänyt vaihtamaan kantalaput.

        Paras ja hauskin tapaus; minulla oli mustat, kiiltonahkaiset juhlakengät, hyvää merkkiä. Vein ne suutarille, ja kysyin voisiko niihin vaihtaa hieman matalammat korot? "En jaksa sipsutella noilla koroilla." Näin suutarini epätoivoisen ilmeen. Mutta hän toteutti toiveeni, asiakashan on kuningas. Mutta sitten ne kengät päätyivät Konttiin. Malli meni mielestäni pilalle korkojen vaihdon myötä. Suutarini tiesi sen jo etukäteen. Olen pikkuhiljaa oppinut kunnioittamaan ammattilaisten näkemyksiä, niin remonteissa, kuin muussakin. Ammattimies on aina ammattimies!


    • flegmaatti

      Vuosikausia olen pitänyt kotona jaloissani virkattuja ja sen jälkeen vanutettuja tumppusia.
      Käytön myötä ne alkavat ohenemaan kuormituspaikoista ja huomatessani huolestuttavaa ohenemista pummaan vaimoltani 7 veljestä tai jotain paksua lankaa ja suoritan korjausparsinnan samalla paksuntaen kriittisä pisteitä.

      Aikaisemmin parsin villasukkani mutta en enää tarvitse niitä.

      Vaimo ei aina ymmärrä mieltymystäni korjauksiin. 30 vuotta palvellut, nahkainen sohvakaluston 2:n istuttava osa alkoi halkeamaan selkänojastaan. Kalusto oli perusruskea. Leikkasin paikkaussuikaleet poistetusta nahkapuserosta ja liimasin nätit, huolitellut suikaleet symmetrisesti selkänojan sekä halenneen puolen päälle, että vastaavaan kohtaan toiseen, ehjään puoleen.
      Ei kelvannut vaimolleni vaan meni ostamaan uuden kaluston jonka luisu käsinoja ei ole rentoon oleiluuni soveltuva.

      Sandaalejani olen kohennellut etupäässä pohjista mutta joskus myös pintarakenteista.

      • Ihan hymyyn suutani veti, kun luin tuon sahvankorjauksesi. Ideahan oli hyvä.
        Monasti se on niin, vaatteissa, kun muissakin asioissa, että kun niihin on tottunut ja ne on omaan käyttöön mukautunut, ei se uusi aina ole sopiva, vaikka olisi kuinka hieno.


      • Edesmennyt mieheni oli sukulaissielusi. Oli oppinut kotonaan, että ostetaan hyvää ja harvoin, ja korjataan jos on tarve.

        Minä olin huonoin mahdollinen vaimovalinta, aina vaan uutta piti saada. Syvästi kadun kaikkia huonoja päätöksiäni.


    • Anonyymi

      Itse kierrätän rikkonaiset vaatteet poistotekstiilin ohjein mukaisesti. https://www.poistotekstiili.fi/ hyvä että myös vaatteiden kierrättäminen on nykyään mahdollista.

    • Anonyymi

      Hyvää tavaraa tai mateialia olen jo vuosia kierättänyt.Viennyt kierätyskeskus, Punanen Risti Kontti,Kuin Vida Itä -Helsinki.Unohtamatta Pelastusaarmeja myymällää Helsinki 92 Myllypuro.Lenkki kenkiä paljon.Ne kyllä kuluu käyössä ,ei ole suutariin viemistä tai kierättä.Kävelen minimi päivttäin 12km.Tietysti talvikengät tai juhlakengät vien kengän korkojen kantalaput tarvittaessa uutavaksi Suutariin.

      • Anonyymi

        Miksi sinä viet vanhat kuluneet lenkkikenkäsi kierrätykseen jos kerran kävelet niillä noinkin paljon. Nehän ovat vaaralliset sitten sille köyhemmälle ihmiselle joka ne sieltä keräyksesta saa. Kengät joissa pohjat kuluneet sileiksi ja sisälestit täysin sököt,eikä minkäänlaista tukea jäljellä
        kengän sivuissa eikä kantapäissä.


    • Anonyymi

      Ompelen paljon puseroita itse ja kierrätän ne siivousräteiksi kun on tarpeeksi kulahtaneet. Siivousrätteinä sitten likaannuttuaan sekajätteeseen. Kirppareille niistä ei ole missään vaiheessa. Kengät menee myös loppuunkulutettuina ja rikkonaisena sekajätteeseen. Meiltä menee sekajätteet poltettavaksi energiajätteenä.

      • Anonyymi

        Vanhat hiutuneet lakanat ja pyyhkeet annan autonrassaajille tallille, saavat niistä hyviä rättejä.


    • Anonyymi

      Korjaan. Sioimmat kuulemma heittävät sukat roskiin käytön jälkeen, anteeksi siat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      273
      2730
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      209
      1753
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1465
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1221
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1081
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      943
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      72
      826
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      740
    Aihe