Kesämökin rantapuita pitäisi harventaa. Kaadettavia puita on kymmeniä. Paksuutta 15-25 cm. Ongelmana on että lähes jokainen on kallellaan järven suuntaan kun taas haluaisin kaataa ne maalle päin. Talvella voisi tietysti kaataa ne jäällekin mutta oksien raahaaminen on valtava homma. Liinoillakin voisi myös vetää ennen sahausta mutta työtä on siinäkin. Onko kellään kokemusta ettei tekisi ollenkaan kaatolovea vaan sahaisi järven puolelta n.45 asteen kulmassa alaviistoon puoleen väliin ja hakkaisi kaatokiilan rakoon. Jatkaisi sahausta melkein loppuun ja kiilaisin puun väkisin nurin. Kun ei ole kaatokoloa niin puu ei pääsisi vääntämään sahausrakoa umpeen ja ehkä kippaamaan itseään järveen. 45 asteen kulma taas antaisi pidemmän sahausuran kiiloille. Lopuksi kaatumisen jälkeen tietysti vino kanto poikki maanrajasta. Ymmärsittekö ideani? Onko joku kokeillut ?
Puunkaato ilman kaatolovea.
33
5934
Vastaukset
- sahuri
suositus on että ,mikäli puu paino piste on sinne rannale päin
"oksat jo ohjaa sen jo väkisin!!
en usko onnistut kääntämään sitä toisin päin katumaan!!
tuossa on tapaturma riski … vaara
PS kokeille puuhuun … mitä tahtuu!! ps tuomoisen 15cm voi ohjata käsin jos jaksaa !!
sahaa vähän kerralla,tee se kaato lovi … joka tapauksessa.. sinne minne meinaaat kataa! sitä!!!
jos et tee sitä. siinä varaa se pyörähtää vaaralisesti päin! EHKÄ
fyysikan laki ohjaa tuo puun kaatoa....
kannattaa mietiä…
1 voit kokeilla tämöistä .. siinä on riski
tee se lovi... iso tarpeeksi
sahaavähän kuin viistosti45 kulma kun katkaiset...
ja varovasti ettei saha jää jumiin.huom työnnä puutta käsinsamalla..jos mahdolista..
ps teet omalla vastuulla...
kannon koko ei vaikka olis korkea.. ei haittaa
sen poistat myöhemin.
itse en ole mikä ammati metsuri..
suositelen varovaisuuteen..
itse en jähtäs tekemästä kaatolovea!
kohde ratkaisee asian !
laita kiila paikaleen - Toiminäin
Kaada ne sinne jäälle, pääset muuten pian hengestäsi, muutamalla metrillä ei ole merkitystä. Käsittele yksi puu kerrallaan jatka tarvittaessa seuraavana talvena.
- Toinenvaihtoehto
Yksi vaihtoehto on, että jos lähellä on metsäkone hommissa, niin se päästelee ne puut rangoiksi 2 tunnissa. Metsäkoneessa on niin paljon voimaa, ettei tuon kokoisilla puilla ole mitään merkitystä, vaikka kasvaisivat 45 asteen kulmassa sinne järvellepäin. Se mettäkone kannattaa pyytää käväisemään vain talvella, kun tontti hyvin jäätynyt, muuten seuraavan kesän saat korjata tontilta telan jälkiä. Mettäkonemiehelle kun lyöt parisataa kouraan, niin on onnesta soikeana ja itse säästä monen päivän työt.
- sahuri
tuossa hyvät ohjeet ….
onhan mieli piteittä!- mökkimyynnissäsitten
Provohan tuo on, mutta jos joku kaupunkilainen lukee.
- Tietoo
Kiitos ajatuksistanne. Ehkä olisi paras ne pahimmat kaataa suosiolla jään päälle. Moton tuomista en edes harkitse koska sen kulkeminen vaatii liikaa tilaa ja on todella kallista. En ole ihän öllikkä sahan käytössä mutta kaatokiiloja en ole koskaan käyttänyt joten en tiedä niiden tehoa. Tätä vinoon sahausta en netistä löydä koska myytävää puuta ei näin katkaista. Näistä kuitenkin teen polttopuita joten ei merkitystä. Turvallisuus on tietenkin tärkeä. Mietin että jos tekisikin niin että ekana puun takaa kaatosahausta vinoon sitten kaatokiila kirveellä taas hiukan sahausta kiilan kiristys kunnes puu varmasti kaatuu maalle päin ja sitten vasta kaatokolo hitaasti nakertaen kaadon suuntaamiseen. Täytyy kokeilla jos kellään muulla ei ole asiasta kokemusta
- ongelmaratkeaa
Polta oksat jäällä
- Tietoo
Miksi polttaisin jäätyneet oksat jäällä? Jos et pysty auttamaan niin älä häiritse asiallista keskustelua. Luulen kuitenkin että tässäkin porukassa on niitä jotka tuntevat Stihlin niin hyvin että osaavat auttaa. Meistä jokainen kaataa silloin tällöin puita jotka eivät ole suoraan oppikirjasta. Silloin mitkään yleisoppaat ei auta. Siksi sitä täällä kyselen.
- Tapio-Konkelo-Puskas
Kaada puut sivulle, siis rannan suuntaisesti . Kaatuu samalla tavalla kuin suora puu. Kaatokolo ja tarpeeksi pitopuuta, ettei kaadu järveen.
- No--
Tuo on järkevä neuvo, ainakin osa kaatuu maalle :)
- Mehänmiäs
Voe helevettiläenen, kaava ny vuon suosiolla sinne jiälle....
- Anonyymi
ainut järkevä neuvo,
muu onkin sitten pahansuopien,
hengenvaarallista paskaa...
- Koitanneuvoa
Vaikka sen kaatokiilan nimi on kaatokiila, niin sen tarkoitus ei ole, että sillä kaadetaan se puu, vaan sen tarkoitus on että se laitetaan siihen sahausuraan, ettei puu kallistu väärään suuntaan, jolloin sen moottorisahan terä jää puristuksiin. Kaatoloven ja sahauksen väliin jää ns. pitopuu, joka lopulta murtuu ja puu lähtee kaatumaan kaatoloven suuntaan, kun puun paino ylitää sen kaatoloven. Mitä enemmän paino on väärällä puolelle, sitä syvempi kaatolovi on tehtävä, mutta rajansa kaikella. Kun puu on pitopuun ja kaatokiilan varassa, sahausuraan voi laittaa kaatoraudan ja siitä nostamalla saada vipuvoimalla puu kaatumaan. Ammattilaiset käyttävät hankalissa puissa kaatotunkkia, mutta ne maksavat monta sataa euroa. Jos puun paino on selkeästi väärällä puolella, ei auta syvät kaatolovet, kaatoraudat eikä kaatotunkit.
Vielä kaatosahauksesta, sillä ei ole merkitystä onko kaatosahaus 45 asteen kulmassa vai suorassa, koska periaate on se, että puu kaatuu kun pitopuu murtuu. Vinoon kaatosahaukseen on hankalampi laittaa kaatokiila ja kaatorautaa ei pysty käyttämään.
Summasummaarum, käytä kaatokiilaa oikeaoppisesti ja kaada kaatorautaa apuna käyttäen ne puut sinne jäälle, äläkä yritä väkisin kaataa painopisteen vastaisesti. - kannattaa
Vedä taljalla, ja käytä tunkkia,niin menee tollaset risut minne haluaa ja ehdottomasti kaatokolo suuntaamaan kaatoa, tai jätä ammattilaiselle koko touhu.
- Tietoo
Kiitos kommenteista! Näyttää siltä että kaatokiilasta ei ole muuta hyötyä kuin pitämään sahausraon auki. Toi rannan suuntaisesti kaataminen oli tosi hyvä vinkki. Aion tehdä 5 puun testin jossa otan ajan.
1. Laitan räikkäliinan kiinni ja sillä väkisin vedätän maalle.
2. Kaadan suoraan jäälle, sahaan kannettaviin pätkiin ja latvan samoin. Vedän ne rantaan ja karsin.
3. Koitan kaatokiiloilla.
4. Yritän kaataa mahdollisimman paljon rannan suuntaisesti.
Lopulta aikahan sen ratkaisee mikä tapa on paras. Kerron testin tuloksista huhtikuussa.
Hyvää talven jatkoa kaikille. - Mounton
Taljasta sen verran, että on hyvä ottaa huomioon, että heti kun se talja on vähänkin löystynyt, niin puu voi kaatua myös kummalle tahansa sivulle esim. tuulepuuskan ottaessa puuhun. Mielenkiinolla jäämme odottamaan miten urakkasi onnistui.
- Juueivaarinhousut
Kaada jaalle suosiolla ja hommaa vinssi vetamaan ne kuiville..tulee helposti kun oksat on oikeaan suuntaan ei tarvii isoa voimaa..vinssia..joko sahkoinen,,tai farmari traktori vinssilla..ei maksa paljoa ja saastaa verta hikea ja kyyneleita..
- pelittäää
nykysin saa droneja muutamalla kympilla laittaa vaan vahvan koukun naurusta roikkumaa siihe ja latvaan kiinnee .veättää silla rantaan päen. testosttu homma toemii.
- Kinnostunut
Joko on puut nurin? Jos on, niin miten meni?
- Tietoo
En pääse ennen huhtikuuta mökille koska auraamaton tie. Olen pohtinut eri vaihtoehtoja ja nyt ykkösenä on seuraava. Ostan biltemasta käsikäyttöinen vaijerivinssin. 15m, 6mm vaijeri. Vetokyky 900kg, hinta 55€. Laitan pitopaikan niin että saan vaikka 4 puuta kaadettua samasta paikasta. Kaadettavaan puuhun tikkailla vetopiste 4m korkeuteen. Vinssaan puun väkisin oikeaan suuntaan ja sahaan poikki. Vaijerin siirto seuraavaan jne. Jos saan useamman puun kaadettua samasta pitopisteestä niin aikaa säästyy runsaasti. Toivottavasti 900kg vetolujuus vaan riittää puiden oikaisuun. Kerron sitten. (Jos vielä hengissä)
- kokemustaon
Jos kaveri sulla ja autossa peräkoukku ,niin tollaset kiinnität vain 3 m korkeudelta ja 20m köyttä kaatuvat ihan sinne minne käsket.
- Anonyymi
Joontakalasi Riki kun vaijeri irtoo
- äläryhdy
Oletko pyytänyt ammattimetsuria käymään paikalla? Tuo vinssaushomma ja tikkailla neljän metrin korkeuteen-sairaalareissu lähellä. Ammattilainen kaataa nuo päivässä ja hinta noin 300e? Teetkö polttopuita noista.
- Tietoo
En ymmärrä mitä vaarallista näet siinä jos nousen tikkailla 2.5m korkeuteen kiinnittämään puuhun vaijerin? Ja miksi pitäisi maksaa metsurille turhaan hommasta 300€, jonka pystyn tekemään itsekin. Kysymys onkin siitä mikä on helpoin tapa saada puut nurin niin ettei oksat jää veteen. Puut mene saunapuiksi.
- Tietoo
Aloittajana olisi ehkä ollut aluksi kertoa etten ole mikään hiton cityvihreä. Olen tähän ikään mennessä raivannut raivaussahalla n. 70ha taimikoita. Kaatanut n.2000 puuta. Tehnyt kirveellä pilkkoen n.500 -600 kiintokuutiota klapeja. Vuonna 2018 oli aikaa joten tein n.35 pinomottia klapeja. Siitä riittää 2 vuotta puita kotiin ja mökille. MUTTA vainojen puiden kaato on hiton vaikeaa. Metsässä tietysti kaataa vaan sinne mihin kaatuu ja hakee pois. MUTTA mökkitontille en halua mitään koneita rikkomaan metsänpohjaa jos pystyn tekemään sen saappaanjäljellä. Yleensäkin voisi toivoa ns. Isännänlinjan paluuta, jossa jokaiseen mettähommaan ei tarvita aina koneita. Ja kun itse tekee niin varmasti saa sellaisen kuin itse haluaa. Eikä unohdeta ylimmän metsänhoitajan vaikutusta. Pimppaa on vaimolta turha odottaa jos tontti on kuin sodan jäljiltä.
- Eipesäpalloilija
Minä olen kaatanut vaijerin ja taljan kanssa puita. En kiipeä viemään vaijeria puuhun vaan olen tehnyt toisella tapaa:olen sitonut kivenmurikkaan pakettinarua ja sitten heittänyt kiven puun vierestä siten, että naru jää oksan haaraan. Tällä narulla vedän sitten vaijerin puun ympäri. Ei vie aikaa ja toimii ainakin lehtipuilla.
- anonyymi_MetsänOmist
On se vaikeeta tuo puun kaataminen, huhhuh! Olen kaatanut puita pienen ikäni, ikää nyt 61 vuotta ja aloitin 15 vuotiaana Canadien moottorisahalla puiden kaatamisen tosi mielessä.
Ihan tavallisella räikkäliinalla saa takaperoiselle puulle kiristäen sen verran kaatovauhtia, että muuta ei tarvita. Kunnon kaatokolo vaan ja niin lähtee puu oikeaan suuntaan.
On minulla tietty traktoriin tukkivinssi, sillä saa vetoa myös puuhun, mutta nykyään en sitä tukkivinssiä paljoa viitsi käyttää. Juontokoura traktorin perässä on ihan hyvä väline. - Anonyymi
Miten niiden puiden kaato aloittajalta onnistui?
- Anonyymi
PYYDÄT PUOLUSTUSVOIMILTA KOMPPANIAN PIONEEREJA NII JOHJA METTÄ LÄHTEE JA PUU POMPPAA PARIMETRIÄ ILMAAN ENNEN KAATUMISTA
TOSIN KENTTÄTYKILLÄOLIS NÄYTTÄVÄMPI KAATO - Anonyymi
Joko puut kaatuu
Vai kaataja - Anonyymi
Vinoon sahatussa kiilan paine voinee aiheuttaa puun pettämisen järven puolelta, koska sitä puuta on kiilan yläpään kohdalla hyvin vähän työntövoiman suunnassa, siis 45 asteen kulmassa alaspäin. Tällöin puu voi rojahtaa järven puolelle.
Ps. Youtubessa Kiuruveden Metsolan kanavalla on hyviä opastusvideoita vaikka kuinka paljon mm. erilaisista kaatokoloista ja kaatokolojen virheistäkin. Itse ole vasta aloitteleva kesämökkisahuri, mutta yritän oppia ammattilaisten opastuksista ja toisten virheistäkin. Akujelpillä on myös paljon videoita ja jo useita läheltäpititilanteita. - Anonyymi
Itsellä ollut sama ongelma rantakoivujen kanssa. Kaadoin jäälle. Oli siinä vähän töitä, melko nopeasti sain jäältä pois.
En tiedä miten teit mutta sanoisin.
-Ota vakuutukset itsellesi.
-Ota myös talkoovakuutus yleisölle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894190
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032353Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312268Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell962084Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281887- 311860
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91567- 281531
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881350- 751184