Miten menee niinkuin käytännössä? Pomot on tottakai pomoja mutta muuten.
Kuuluuko minun lääkäri opiskelijana tervehtiä alempiarvoisia esim terveydenhoitajia. Vai tervehtiikö alempiarvoiset aina ensin ja ylempiarvoinen päättää sitten tervehtiä jos tervehtii.
Mulla on hoitsukaveri töissä samassa paikkaa pitäisikö mun lääkärinä kuitenkin olla hengailematta tämän kanssa töissä?
Help! Eka harjoittelu tulossa ja oon vähän pihalla näistä käytännöistä.
Sairaalahierarkia
18
1180
Vastaukset
- Läop
Ketkä lääkäreistä on korkeampi arvoisia? Entä hoitajista?
Keitteleekö esim lähärit aina kahvit kahvihuoneessa? :D - fdgfgjjkk
Oletteko nyt ihan tosissanne? Kaikki olemme ihmisiä. Kuvittelevatko suomalaiset lääkärit olevansa jotain robotteja? Ihme yltiötottelevaisuutta ja hikipinkoilua. Oletetaan, että on olemassa jotain Kirjoittamattomia Sääntöjä, ja halutaan ne ennakoida. Haasua todella. Ehdottaisin, että opettelette olemaan ihmisiä. Olen tavannut suomalaisissa sairaaloissa ja sairauskeskuksissa muutamia ihmisiä ja sitten noita aivottomia robotteja. Arvatkaa, kumman kanssa mieluummin keskustelen? Tosin minun ollessani kysymyksessä menee usein liiaksikin lörpöttelyksi.
- Ettäsilleen2
No, se menee silleen, että sinä olet ALIMPANA. Sairaalassa ei ole terveydenhoitajia. Ne ovat terveysasemalla. Olet muiden avusta riippuvainen. Ja kannattaa heti opetella kirjoittamaan oikein lääkäriopiskelija ilman väliä.
- jotenkinäin
lääkärikoulutuksen saaneet, sairaanhoitajat, sihteerit, vaksit/huoltomiehet, siivoojat, lääkäriopiskelijat, labra, lähärit , avustajat
- Lääkäritkinauttaa
Jos miettii tosissaan hierarkiaa sairaalassa niin potilas on ylimpänä riippumatta tämän taustastaan, kun heitä vartenhan siellä jokainen tekee töitä. Kaikki muut taas ovat yhdenvertaisia ja avustavat toisiaan koulutustaustasta riippumatta mm. potilaan siirroissa kun yksin niitä on tosi vaikea toteuttaa ergonomisesti.
- TriTolonen
Kyllä sitä ihan samalla viivalla ollaan. Kaikkia tervehdit mikäli et halua saada ylimielisen kusipään mainetta. Viimeistään hoitajat palauttaa kyllä nopeaan lääkärit, varsinkin ne kaikkitietävät kandit maan pinnalle. Se 10 vuotta sh:na töitä tehnyt on etevämpi kuin yksikään kandi. Niin ja kun lääkärit ja hoitajat suunnittelee hoidon yhdessä yhteisymmärryksessä toisiaan kuunnellen, on hoito kaikkein laadukkainta. Moniammatillisuus!
- Sh12345
Lääkärit ylimpänä (mutta ei lääkäriopiskelijat), sitten hoitotyön johto, sairaanhoitajat, labra/röntgen, sihteerit, huoltomiehet/tekniikka ym., lähihoitajat, siivoojat. Niin lääkäri- kuin hoitoalan opiskelijat eivät sinällään kuulu hierarkiaan ollessaan ns. vierailijoita, väliaikaisia kävijöitä. Tervehtiä kannattaa aina kaikkia ylilääkäristä siivoojaan. Todennäköisesti ainakin sairaanhoitajat kokevat olevat sinua hierarkiassa ylempänä, joten varaudu jopa jonkinlaiseen pieneen pompotteluun kokeneiden hoitajien taholta.
- wtwqwerq
Haiskahtaa vähän provolta, mutta vastataan nyt silti...
Lääkärit ja sairaanhoitojat eivät ole ylempi- tai alempiarvoisia. Heillä on vain eri tehtävät, joiden hoito vaatii keskinäistä yhteistyötä. Diagnostiikka, hoidonsuunnittelu (mukaanlukien lääkemääräykset) ja yleensä muut kuin perustoimenpiteet ovat lääkärien vastuulla. Sairaanhoitajat oikeastaan pyörittävät käytännön osastotoimintaa, hoidon toteutusta ja usein valmistelevat/avustavat lääkärien tekemiä toimenpiteitä. Kokonaisvastuu on tyypillisesti lääkärillä ja tässä tilanteessa lääkärillä on tietty oikeus ohjata hoitajien työtä. Joillain osastoilla lääkärit ja hoitajat hengaavat enemmän ja joillain vähemmän keskenään. Usein tässä on ihan käytännön syyt taustalla (eri työtehtävät, aikataulut, ihmisten tunteminen yms.), eikä kyse ole mistään segrekaatiosta tai arvostuksesta.
Opiskelijana et oikeastaan edes ole mukana tässä kuviossa, vaan olet oppimassa asioita. Teet mitä pyydetään ja noudatat annettuja ohjeita tulivat nämä keltä tahansa henkilökuntaan kuuluvalta. Pääasiassa lääkäriopiskelijoita ohjaavat lääkärit, joten ensisijaisesti noudatat heidän ohjeitaan. Hoitajille yleisesti ottaen kerrot kuka olet, mitä olet tekemässä ja kysyt onko se heille ok. Ongelmatilanteissa asia kannattaa viedä takaisin omalle ohjaajalle, joka päättää mitä tehdään. Jos kohtaa nihkeää käytöstä kannattaa välttää provosoitumista ja käyttäytyä itse korostetun asiallisesti. Yleensä olemalla mukava kaikkia kohtaan, kaikki ovat mukavia sinua kohtaan ja pääset myös oppimaan enemmän asioita. Kannattaa myös ymmärtää että usein sairaalassa kaikilla on vähän kiire ja kun asioita tapahtuu ei opiskelija ole kovin korkealla prioriteetilla. Tämä täytyy vain hyväksyä. Oletko ihan tosissasi...tämän on pakko olla provo.
- Miksisiivoojaainaalin
Ja jos siivoojia ei olisi, niin mikään ei ennenpitkää toimisi, muistakaa se.
- Moppi6
Eivät ole mitään siivoojia, vain laitoshuoltajia, koska perussiivouksella ei tässä työssä pärjää.
- ogpeqw
No, menepäs tekemään johonkin hoitoalan paikkaan siivoojan töitä edes kesälomasijaiseksi. Huomaat nopeasti, miten eri tavalla sinuun suhtaudutaan riippuen siitä, mitä itsestäsi kerrot. Itsellä on yliopistotutkinto sosiaalipuolelta, mutta olen myös lähihoitaja. Tein 3 eri paikkaan 3 eri kesänä siivoojan sijaisuuksia, koskapa pikkupaikkakunnalta, jonne jouduin menemään dementin äitini avuksi, ei saanut muuta työtä. Minua puhuteltiin kuin nuijaa ja katsottiin kuin olisin tehnyt vakavan etikettivirheen mennessäni hoitajien pöytään syömään-niin kauan kuin olin se siivoojasijainen. Joillakin alkoi ääni kellossa muuttua, kun kerroin olevani lähihoitaja. Viimein kokeilin, mitäköhän tapahtuu, kun nostan esille yliopistokoulutukseni osastonhoitajan (taaskin oltiin syömässä) läsnäollessa. Tästäpä osastonhoitaja (nainen) päinvastoin häkeltyi ja ärsyyntyi. Sen jälkeen tuli kuittailua, miten hänkin "oikeasti" on insinööri, mutta (joutui) kouluttautumaan sairaanhoitajaksi, kun insinöörin töitä ei ollut. Hän muuten todella oli myös insinööri, joten pilailusta ei ollut kyse. Jokatapauksessa pasmat tuntuivat todella menevän sekaisin ja eniten osastonhoitajalla. Millään ei näköjään jakeluun tuntunut menevän miten joku voi tällä koulutuksella tehdä siivoojan töitä. Sanoin pitäväni siivouksesta ja tekeväni sitä vain pätkittäin ja syystä, että voin olla edes pätkiä lähempänä huonokuntoista äitiäni.
- Otaloysinrantein
Ymmärrän sinua. Teen itsekin käytännön syistä välillä lähihoitajan pätkiä, vaikka olen myös sh ja ekonomikin. On se kumma, että ei saisi tehdä niitä töitä mitä kulloinkin haluaa. Myöskään se PALKKAtyö tai varsinkaan joku käppähommiin vakinaistaminen ei ole kaikille mikään ykkösasia elämässä, varsinkin jos olet järjestänyt elantosi muilla tavoin jo aikoja sitten.
- Oikeassaolet
Tuo on niin totta. Itse olen joskus tehnyt töitä siivoojaana, joten tiedän, että tärkeää on, että muut arvostavat. Tekis hyvää ihan kaikille. Yhden kyllä muistan, kun eräs mies puhu 19-vuotiaasta tätinä.
- shoitaja
Pitkään töissä olleena hoitajana menee näin:
Johtava lääkäri > ylilääkärit > kirurgit > anestesialääkärit > muut erikoislääkärit pl. tk erikoislääkärit > tk erikoislääkärit > erikoistuvat > päivystyksen yleislääkärit > keikkalääkärit > kandit > osastonhoitaja > apulaisosastonhoitaja > kokenut sairaanhoitaja > vakituinen sairaanhoitaja > osastonsihteeri > sairaanhoitajan sijainen > lähihoitaja > tukihenkilöstö (siivoojat) > laboratoriohoitaja > opiskelijat > röntgenhoitajat, fysioterapeutit yms häntäpäässä olevat saavat keskenään arpoa järjestyksen. - ritamaaria
Pitääkö nuoren hetero hoitajan hymyillä vanhalle lesbo osasto-apulaisosastohoitajalle? Kuinka pukukopilla riisutaan ,jos lesbo alkaa tuijottamaan ja vihjaisee kauniista vartalosta.? Mistä voi tietää ,onko ylihoitaja tyttöihin taipuvainen?
- paha.kaakku
Muinoin eräs toisten ylenkatsoma venäläinen sairaala-apulainen oli tokaissut sairaanhoitajalle: "Tiedätkös mikä ero meissä on? Minä siivoan kylmää paskaa, mutta sinä siivoat kuumaa paskaa." Hänkin oli oikeasti sairaanhoitaja ja toiminut Venäjällä osastonhoitajana, mutta ei täällä Suomessa uskaltanut tehdä hoitajan töitä ettei vain puutteellisen kielitaidon vuoksi tule tehneeksi hoitovirhettä.
- Anonyymi
Sairaalan lähihoitaja näytteenottajat luokittelee itsensä lääkäriä paremmaks. Kun nämä tulee kaikkien on tehtävä syvä kumarrus. Noussu neste latvustoon monella lähärillä.
Näitä sit palkataan aukomaan suuntansa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .794468Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631353091Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4002179Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2191296Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 761197
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301064- 631056
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983