Viestintävälineistä näemme ja kuulemme jatkuvasti kaikenlaisista laittomuuksista. On pienempiä ja isompia tekosia. On paikallista ja kansainvälistä rikollisuutta.
Ns pienenkin rikoksen kohteeksi joutuminen on kokijalle ainä ikävä paikka.
On myös uusia rikosten muotoja. On nettirikollisuutta, maantieraivoa, laturaivoa.
Kerro mielipidettäsi vaikka yleisellä tasolla, jos ei omakohtaisia kokemuksia ole tai et halua niistä kertoa.
Oletko joutunut rikoksen uhriksi ja miten siitä selvisit?
39
87
Vastaukset
En ole joutunut.
Järkeni riittää kaikenlaiseen.
Voimaa on ollut ja on vieläkin vähän.
Noh, valtio on kyllä kohdellut minua maukkaana uhrina useinkin.
Jakaen verojani kuin paraskin uhka-peli-addikti.
H.Ei ole kolkattu, eikä muutenkaan rikollisesti käsitelty ja kimppuun hyökätty.
Täällä maalla en uskoisi mitään tapahtuvankaan, mutta kummasti selvisin ehjänä nuorenakin, kun yksin liikuin ja kävelin monet Espoon ja Helsingin syrjäisemmät paikatkin. Ja ne joissa näkee rikoksia nykyisin runsaasti tehtävän.
Rumuus ja köyhän olemus varmaan säästi, katsoivat ettei kannata.Nuorena oli rohkea. Ei silloin pelännyt, ei ollut kyllä niin paljon pelättävääkään.
Minäkin yksinäni liftasin.
Kerran semmoinen vanhempi mies otti kyytiin. Kyseli nuorten tapaamispaikoista ja nuorista yleensä.
Sitten esitteli itsensä, oli kunnassa poliisipäällikkönä.eppu2 kirjoitti:
Nuorena oli rohkea. Ei silloin pelännyt, ei ollut kyllä niin paljon pelättävääkään.
Minäkin yksinäni liftasin.
Kerran semmoinen vanhempi mies otti kyytiin. Kyseli nuorten tapaamispaikoista ja nuorista yleensä.
Sitten esitteli itsensä, oli kunnassa poliisipäällikkönä.Olen minäkin kerran liftannut, kun myöhästyin linja-autosta Imatralla.
Vuoksenrantatietä kävellessäni pysähtyi mieshenkilö, otti kyytiin ja vei Ruokolahden kirkonmäelle saakka.
Oltiin siellä samaan aikaan sen linja-auton kanssa ja pääsin hakemaan tulleen naapurin kyydissä kotiin.
Nykyisin ei taida voida poliiseihinkaan luottaa, ei päälliköihinkään.
- Ei.tullut.traumoja
Raiskausyrityksen kohteeksi jouduimme nuorena, mutta voimankäytön ja nopeiden jalkojemme ansiosta selviydyimme metsään pakoon hiljaisella metsäosuudella. Yrittäjiä oli kahdessa autossa (3 5) ja meitä kaksi nuorta naista.
- Ei.tullut.traumoja
eppu2 kirjoitti:
Hienosti pärjäsitte. Hoksottimet ja neuvokkuus taisivat olla kohdallaan.
Joo kourassani oli tapahtuman jälkeen iso tukko vaaleita hiuksia. Olivat pojat sitten paikallisessa isossa tanssipaikassa. Mentiin ohi ja reippaasti hihkaistiin: Ai, täällä on ….kylän sijatkin, ette sitten vapaaehtoisia naisia löydä, pitää yrittää väkisin. Pojat luimivat niskat punaisina pakoon. Yksi heistä meni serkkuni kanssa naimisiin. Olen tästä joskus ennenkin tällä palstalla kirjoittanut ja toivon että edes yksi heistä lukisi tätä palstaa.
- en.osannut.puuttua
Tänään lastasin ison marketin kaupan liukuhihnalle tavaroitani.
Edessäni oli tummahko mies, jonka ostoksiin näytti kuuluvan vaippapaketteja ja ainakin kaksi isoa pussia grillipisteestä ostettua ruokaa. Juurikin tuo grilliruuan haju kiinnitti huomioni. Mies pakkasi ostokset ja hänen edellään olleista kahdesta naisesta toinen siirtyi maksamaan miehen ostokset.
Maksoin omat pstokseni ja siirryin kietaisemaan lankakerät pakkauspisteessä paperiin etteivät likaannu.
Pakatessani ne edelläni olleet kaksi naista alkoivat kiihtyneen keskustelun. Nuorempi n. 60 v. kysyi vanhemmalta naiselta, että "Maksoitko sä sen ruoatkin?" Sehän oli paljon enemmän kuin se lehti. Vanhempi, reilusti päälle 70 v. sanoi, että "Ne ostokset maksoi yli 53 euroo."
Jäi mielikuva, että vanhempi nainen oli maksanut tumman miehen ostokset jostain lehdestä. Tummasta miehestä näkyi enää selkä ja molemmin puolin roikkuvat kauppakassit.
Olen nähnyt, että romanialaiset myyvät 10 € kapplehintaan lehteä, jonka nimi on "Iso numero".
Jäi kuva, että vsnhemman naisen hyväntahtoisuutta käytettiin hyväksi.Johan oli tapaus.
Kyllä sitä varoa saa. Velipoika juuri kertoi, että, kun kaupassa laittoi hanskat ostosten päälle hihnalle ja maksamisen jälkeen alkoi ostoksia kerätä, hanskoja ei missään.
Sanoi, että edellään oli sellainen nuhjulta näyttänyt mies. No ehkä tarpeeseensa ne sieppasi.- en.osannut.puuttua
eppu2 kirjoitti:
Johan oli tapaus.
Kyllä sitä varoa saa. Velipoika juuri kertoi, että, kun kaupassa laittoi hanskat ostosten päälle hihnalle ja maksamisen jälkeen alkoi ostoksia kerätä, hanskoja ei missään.
Sanoi, että edellään oli sellainen nuhjulta näyttänyt mies. No ehkä tarpeeseensa ne sieppasi.Silmät pitäisi olla selässäkin ja pää pyöriä pöllön lailla. Vanhuksia varmaan huijataan paljon niin etteivät itse edes huomaa. Kunpa oma tolkku säilyis niin kauan kuin asioilla itse liikkuu.
- Valtiovituunheti
Valtio on rikos ihmistä vastaan.
- Törkeyden-uhri
Olen.
Kerran Kela laski törkeästi väärin eläkeperusteet.
Olin silloin työkyvyttömyyseläkkeellä jonkun aikaa.
Valitin ja soitin ja valitin. Syytin virkarikoksesta.
Kela joutui palauttamaan rahaa.
No, eipä minun elää ollut niistä kiinni. Mutta periaatteet. - mimmimum-..mi
Ei nyt tule mieleen muuta kuin polkupyöriä on varastettu...ei sekään ole mukavalta tuntunut silloin kun huomaa ettei se pyörä olekaan enää siinä...
Netissä olen törmännyt huijaus yrityksiin ...mutta välttänyt ne järjen voimalla ...kenties..
Tunnettujen kauppojen tai merkkien nimissä lähetellään kaikenmoista huuhaata....ja kysytään luottokortin numeroa....euron maksuun ...kyllä siinä vaiheessa pitäisi viimeistään hälytyskellojen soida päässä....Juu, ei se iso asia tarvitse olla, kun se keljuttaa.
Itse en ole joutunut, kun kerran tuommosen huiausyrityksen kohteeksi. Se oli oku Englanninkielinen tekstiviesti, jostain huitsin nevadasta. Poistin sen heti.
En tiedä, että onko se rakkauden kaipuu niin kauhea, että järki sumenee, kun ihan asiallisetkin ihmiset niihin lankeaa.
Valistuksesta ei kyllä puutetta ole.eppu2 kirjoitti:
Juu, ei se iso asia tarvitse olla, kun se keljuttaa.
Itse en ole joutunut, kun kerran tuommosen huiausyrityksen kohteeksi. Se oli oku Englanninkielinen tekstiviesti, jostain huitsin nevadasta. Poistin sen heti.
En tiedä, että onko se rakkauden kaipuu niin kauhea, että järki sumenee, kun ihan asiallisetkin ihmiset niihin lankeaa.
Valistuksesta ei kyllä puutetta ole.Mulla tuo j-kirjain on käynyt kovin raskaaksi ja jossen huomaa sitä vartavasten lujaa painaa se jää pois.
- pirremiinapas
Olen...ja en tiedä.
Aina on selvitty.
Murhatu minua ei ole koskaan.Sylissäni olevasta laukusta vietiin lompakko, kaikkine kortteineen, rahoineen. Oli oikeasti suorastaan raiskattu olo. Saamarin roisto!
- pirremiinapas
Opettakaa Suomen poliiseille, tämäkin:
https://www.stuk.fi/stuk-valvoo/kauneudenhoito-ionisoimatonta-sateilya-kayttaen/rf-laitteet
Että, rikoksen teko välineet ei aina ole silmin havaittavia.- selitä-paremmin
Mitä sinä nyt tarkoitat tuolla linkilläsi? Kuka menee tuollaiseen hoitoon? Vai onko se edes hoito, vai mikä?
Todellakaan en ymmärrä nyt.
- Väärät.lantit
Käytän vähän käteistä, torilla, kahvilassa ja joskus Alkossa. Kukkarosta löytyy usein kaksisenttinen (annettu viisisenttisen tilalle) tai ulkomainen euron kokoinen raha. Isoin on Lapin maakuntaraha, joka on annettu kaksieurosena rahasta takaisin. Enkä näköjään opi. Vähän aikaa muistan vilkaista kouranpohjassa saamani kolikot, sitten taas unohdan ja nakkaan vaihtorahat kukkaroon.
Minä nakkaan kyllä aina sinällään pussiin vaihtorahat, en ole vääriä rahoja saanut takaisin.
Suomessa, kun ei noita kakssenttisiä käytetä, niin jotkut niitä varmaan matkoilta tuo ja laittaa liikkeelle.
Kun kotitalo jäi asumattomaksi ja sijaitsee vielä yksinäisellä paikalla, oli odotettavissa, että rosvo sinne löytää. Niin sitten kaiken arvokkaamman suurinpiirtein olimme vieneet pois.
Sitten, kun rosvo kävi, haali mukaansa kaikenlaista pikkutavaraakin. Se mikä eniten harmitti tavaroista, oli sisareltani jäänyt akustinen kitara.
Navetan nurkassa oli mun katkaisusirkkelini, mutta pojan iso auto oli edessä niin ettei sitä ollut yksin mahdollista sieltä saada.
Niimpä sitten sama rosvo ilmeisesti kävi kaverin kanssa sirkkeliä tavoittamassa, koska vain karjakeittiön ovi oli revitty auki. Taloon ei oltu enää menty sillä kertaa.
Poliisikin tietysti paikalla kävi ja luetteloa tehtiin, mutta poliisin näkökulmastahan nämä ovat pikkujuttuja, joihin resurssit eivät riitä.
No tonnin pintaan siinä meni jälkiä korjatessa, kesällä valettiin poan kanssa betoniin pylväät ja karkastua kettinkiä väliin lukolla. Samanlaiset tehtiin mökeille.
Se, mikä minua eniten järkytti, oli se, kun menin pikkukamariin, jossa oli vaatekaappini. Kaikki vaatteeni olushousuja myöten oli heitelty lattialle. Tuli ihan ´´raiskattu olo´´ niinkuin suvenkorentokin tuolla sanoi itselleen tulleen.
Se tunne seurasi kauan, aina kun tilnnetta ajatuksiin päästi. Nyt se on jo häipynyt.- Rgf
Valepoliisi soitti vuosia sitten. Hän esittäytyi keskusrikospoliisin tutkijaksi ja väitti, että virolaiset rikolliset ovat pääsemässä tililleni ja alkoi udella saldoja ja tunnuksia. Hätäännyin ensin, mutta sitten tajusin kysyä, mistä pankista on kyse. Hän sanoi pankin, johon minulla ei ole tunnuksia. Sanoin, ettei voi totta ja että enhän oikeasti tiedä, kuka soittaja on.
Ilmoitin asiasta omalle pankilleni ja tuolle toiselle pankille. Tein sitten vielä ilmoituksen poliisillekin. Näin aikoinaan käräjäoikeuden paperit, asialla oli iso lauma romaaneja, uhrina joukko ikäihmisiä. Surullinen tapaus.
Ei kannata vastata tuntemattomiin numeroihin. Puhelimessa ei kannata antaa mitään tietoja, ei myöskään sähköpostilla.
Käytän nykyään tunnistautumisessa mobiilivarmennetta mieluummin kuin pankkitunnuksia.
Rasisti minusta kyllä tuli tämän tapauksen jälkeen, samoin erittäin epäluuloinen.Itse en ole joutunut tuonkaltaisten rikollisten kohteeksi.
Kaikesta valistuksesta huolimatta näihin lankoihin aina joku lankeaa.
En kovin herkästi vastaa tuntemattomiin numeroihin ja omaan päähäni olen takonut, että pitää olla, kuin viilipytty, jos huijarit yrittävät jotain kalastella ja ilmoittaa hätänumeroon asiasta.- onhan-näitä-tarinoita
Minulta on varastettu polkupyörä ikkunani alta, sitten auton pyörät /renkaat, siis auto oli laitettu siististi tiilien varaan ja renkaat oli viety. Sitten autonikin oli varastettu ja ihme kumma, kun ilmoitin varkaudesta, oli poliisikin aivan innoissaan, että he ovat taitavia, koska autoni löytyi, tosin ruhjottuna, kytkin hajalla, ja takapaksisa oli poltettu jotain?
Hinaus ja korjaus teki hieman "maltaita" kukkarolleni, mutta silti korjautin, koska autoni on jo tunnearvoinen vanha Nissan Sanny vuodelta 1987, jolloin tyttäreni sen osti.
Edelleenkään en luovu siitä, vaikka se nyt onkin umpijäässä tuolla lumipenkkojen uumenissa, mutta kyllä se herää sieltä ennen Juhannusta, toivottavasti.
- kylmätotuus
Rikollista toimintaa on mielestäni myös manipulointi, jos sen uhreiksi joutuvat vakavasti sairaiden lasten vanhemmat.
Eräs uskonnollinen ryhmä harrastaa tätä jakamalla salaa lehtiään esim. syöpäosastoille, joiden potilaat tarvitsevat parantuakseen lukemattomia veritankkauksia.
Ryhmäläiset ottavat manipulointinsa kohteiksi vanhempia, joiden lapset sairastavat leukemiaa ja uskottelevat, että taudista paranee ilman veritankkauksiakin ja mikäli huonosti käy, se on Jahven tahto.
Heidän levittämänsä "tieto" on täyttä valhetta.
Minusta heidän toimintansa on rikollista.
Jos he pääsevät päämääräänsä ja lasten vanhemmat päättävät lopettaa lastensa lääketieteelliset hoidot ja lapsi menehtyy, niin mielestäni kyseessä on henkirikos. Rangaistuksen pitäisi olla yhtä kova kuin muissakin henkirikoksissa.
Tiedän tapauksen, jossa ko. ryhmän vaikutuspiiriin joutuneen perheen lapsi sairastui leukemiaan ja vanhemmat kielsivät hoidot.
Hoidosta vastaava hematologi vei asian oikeuteen ja voitti jutun.
Hän jatkoi hoitoja ja tuo nuori mies elää edelleen. Kiitos siitä kuuluu sisukkaalle lääkärille, joka ei sallinut lapsen vanhempien rikollisen toiminnan toteutuvan uskonnon varjolla. Hän tiesi voivansa parantaa lapsen. vaikka se vaatikin veritankkauksia.
En tiedä, miten pojan vanhemmat selvisivät silloin tilanteesta. Sen kuitenkin tiedän, että he olivat jälkeenpäin mielettömän kiitollisia siitä, että heidän lastaan hoitanut lääkäri sai oikeuden jatkaa hoitoja.Vei asian oikeuteen(ko)?
Silloin, jos on annettava verta jt-lapselle hänen henkensä säilyttämiseksi, niin normaali ja yleinen käytäntö on se, että lapsi pakkohuostaanotetaan sen hoidon ajaksi. Joskus voi olla niinkin kiireellinen tapaus, ettei siinä ole aikaa oikeudenkäynteihin.
Silloin ei ole vanhemmilla valtaa estää hoitoa ja voivat säilyttää omantuntonsa puhtaana, kun eivät ole itse antaneet lupaa.Kyllä tuon voi ihan rikolliseen tekoon verrata.
Hyvä, että tapaus meni sitten kuitenkin oikeenpäin.
Olin vielä työelämässä v. 1993, kun laki potilaan oikeuksista tuli voimaan. Siinä on kohta, noin omin sanoin muistettuna, että huoltaja ei voi kieltää hoitoa alaikäiseltä, jos uhka kohdistuu henkeen ja terveyteen.
Sitä en osaa sanoa, miten oli ennen tätä lakia.
- vfimsf
mun elämä ja työ oli semmoista että sitävaan mentiin rytäkästä seuraaviin - mentiin eikä vaan meinattu. piste. muutaman kerran olen ollunna hakkaamisen ja ryöstöjennkohteena- ei elämä suojellut tqi varjellut yhtään miltäån kokemksilta. -- työeläkkeelle pääsin 55 työvuoden jälkeen --- parsittu on hoitomaailman piirissä niin päätä kuin pehvaa , sokaistuasilmää, hampaita, keskikehon jasisäelinvammoja. raajojakaan unohtamatta. Psykiatrian poliklinikka aikojen saatossa mun mielestä tehnyt myös erittäin hyvää työtä - mistä kiitos heillekin .
- vfihshims
--maailman ihmisistä 15%kuuluu samaan veririryhmään johon itekin kuulun aikoinaan sai tehdä EU:n jollekin toimipisteelle anomuksen puolustamaan maailman vähemmistöryhmien ihmisoikeuksia ja sen tein niinä aikoina jolloin korkeita leukosyytti- arvoja löytyi omista labrakokeistani - kuuluin myös kantasolujen luovuttajarekisteriin.
Kerran olen rikosilmoituksen joutunut tekemään.
Paikkakunnalla tehtiin useita samanlaisia rikosilmoituksia, joten aika piti oikein varata moiseen.
Omaehtoisesti moiseen pyramidihuijaukseen lähdin mukaan, ystäväni houkuttelemana ja hyväuskoisena hölmönä, näin vuosia, vuosia jälkeenpäin voin tunnustaa.
Kun se osoittautui huijaukseksi olin itselleni niin vihainen, etten voinut muuta kuin tehdä, oman mielen tyynnyttämisesti rikosilmoituksen asiasta.
Myöhemmin kun asia paisui kun pullataikina, ja siitä tuli rikosjuttu, alkoi tuomareiden ja asianajajien yhteydenottoja tulla, olisivat niin mielellään hoitaneet puolestani oman osuuteni.
Sitten henkilö, joka sai huijattua minut mukaan luopui omista vaatimuksistaan ja perui rikosilmoituksensa, oli minunkin helppoa luopua, olihan kohdallani kyse kuitenkin pienestä rahasta.
Toisaalta halusin mahdollisimman nopeasti unohtaa koko töppäykseni ja niin olen sen unohtanutkin.
Onnekseni asia ei pahemmin vaikuttanut ystävyyteemme, vaikka sitä ei ole koskaan yhdessä puitu juurta jaksain. Olen vain unohtanut , osa ollutta ja mennyttä elämää, vain musta muovitasku kansiossa enää muistona asiasta.Muistan tuota aikaa, kun näistä pydamidihuijauksista puhuttiin ja nuo korttitalot romahtelivat.
Varmaan siihen aikaan kaikki mukaan menneet, eivät olleet selvillä tuosta huijausmuodosta.
Mutta hyvä, että olet selvinnyt siitä ja pystynyt jättämään asian taaksesi.
- KöyhäVainottu
Minä olen vainottu ammattirikollisen Olli taholta. Hän uhkaa minua murhalla.
- anonyymi_Jye
Minulle ilmaantui kuusi kpletta Facebook tilejä, käytettiinkö Outlook postiani vai puhelinnumeroani, en tiedä,mutta siellä ne vaan on..
- Kansalaisaloite
Kansalaisaloite
Rikoksen tekijälle vastuu uhrin henkisten tai fyysisten kärsimysten kustannuksista.
Allekirjoita aloite täältä:
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3438
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1317789- 555798
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa803283Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72923Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101678Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2091620Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3321335Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351182Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931169Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321071