Miksi narsisti vanhempi auttaa lastaan taloudellisesti?

apuwa

Minulla on hullu narsisti isä. En nyt rupea tässä enää erikseen yksityiskohtaisesti kuvailemaan, millainen hän on, vaan totean, että hän omaa kaikki narsistille kuuluvat ominaisuudet. Siis ihan kaikki. Hänen antoi aikoinaan lapsuuden kodissani minulle sellaiset "eväät elämään", että kukaan ei voisi koskaan rakastaa minua, eikä välittää minusta. Suhteemme on ollut lapsesta asti sairas. Mutta outoa siinä on ollut se, että jo hyvin nuorena sain häneltä paljon rahaa käyttööni. Luulisi, että narsisti olisi ihan vain ilkeyttään ollut antamatta rahaa, mutta ei hän. Minulla oli viimeisen päälle hienot merkkivaatteet, ja rahaa aina käytössä enemmän, mitä sen ikäisilläni nuorilla yleensä.

Muutin kotoa pois 18-vuotiaana. Aikaisemmin olisin jo halunnut, mutta en voinut. Ei ollut taloudellista mahdollisuutta "paeta". 18-vuotiaana pääsin töihin, ja sain oman kämpän. Opiskelin ja kävin töissä samaan aikaan. Isä yritti hallinta elämääni, vaikka olin muuttanut pois kotoa. Olin häneen yhteydessä, koska tunsin huonoa omaatuntoa siitä, jos katkaisisin välit häneen. Lisäksi oli kivaa, kun hän antoi myös paljon rahaa, ja osteli asuntooni uusia, kalliita huonekaluja yms. Jossain vaiheessa minun oli pakko kuitenkin katkaista välit häneen, vaikka se tarkoitti "rahahanojen" kiinni menemistä. Oli pakko pistää oma mielenterveys taloudellisen mukavuuden edelle. Oli aika tulla toimeen omillaan.

En sitten tullut toimeen omillani. Elin yli varojeni, ja velkaannuin pahasti. Niin pahasti, ettei velkaneuvonta voinut auttaa. Pitkään sinnittelin velkojeni kanssa yksin, mutta lopulta en enää kestänyt, vaan soitin isälle, vaikka ei oltu pidetty yhteyttä vuosikausiin. Ainoa syy, miksi soitin jänelle oli raha.

Olin varma, että hän lyö luurin korvaani, mutta ehei. Isä halusi auttaa, ja pyysi käymän luonaan. Kun menin käymään lapsuuden kodissani, hän ilmoitti, että maksaa kaikki velkani pois. Rikas kun on, hän teki niin vielä saman päivän aikana. Yhdessä istuttiin kokeilleet, ja maksettiin laskut pois hänen tililtään. Siis olin katkaissut välit häneen vuosia sitten, niin hän silti suostui maksamaan kaikki velkani pois. Hän haukkui kyllä minut ihan lyttyyn, ja sanoi, että arvasi, että minä olen luuseri, joka ei pärjää elämässä, mutta siitä huolimatta hän kuitenkin maksoi velkani. Olisihan hän voinut haukkua minua, ja olla antamatta rahaa velkoihin. Mutta siis haukkui, mutta silti auttoi. En ymmärrä? Miksi hän oikein auttoi minua? Siis jos hän on narsisti, niin miksi hän auttoi minua? Minulla on nyt hirveä huono omatunto, ja mietin, että olenko ollut liian tuomitseva, ja onkohan hän nyt edes mikään narsisti ollenkaan, kun kerran auttoi? Tuntuu pahalta. Enkä nyt sitten enää edes halua katkaista välejä "reiluun" isään, joka auttoi.

Mietin onko tämä nyt sitten sitä, mitä hän haluaa? Eli auttoiko hän minua vain sen takia, että alkaisin potemaan syyllisyyttä, ja alkaisin epäilemään, onko hän sittenkään oikeasti minkään narsisti? Siis onko tämä nyt häneltä joku ovela "kikka", millä yrittää päästä takaisin hallitsemaan elämääni. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Siis ilkeä, hullu narsisti vanhempi, joka on sitä mieltä, että sinä et ole ihmisenä mitään, etkö minkään arvoinen mutta hädän hetkellä hän auttaa sinua silti? En ymmärrä...

51

53

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • välitpoikki

Perinteinen sudenkuoppa.Narsisti tekee lapsesta toimintakyvyttömän niin,että lapsi on narsisti vanhemmasta riippuvainen.Juurikin tuo suurien rahamäärien antaminen nuorelle kertoo siitä,että narsisti on tietoisesti tehnyt niin,ettei nuori opi rahan käyttöä,eikä sitten osaa käyttää sitä oikein aikuisenakaan.Tällä tavalla siis velkaantunut,aikuinen ihminen on taloudellisesti narsistista riippuvainen.Näihin sudenkuoppiin ei kenenkään pitäisi pudota.Ainoa tapa selvitä,on välit poikki ikiajoiksi.

• dfdfddf

Välitkö poikki? Ehkä sinä otat mielummin ne ohjat käsiisi, opettelet pikku hiljaa laittamaan rajoja isällesi. Pääset varmaan jollain tapaa toipumaan myös traumaattisesta isäsuhteestasi ajan kanssa, on monia tapoja..

• Ohdlhdlhdlhdlhdl
        dfdfddf kirjoitti:

Välitkö poikki? Ehkä sinä otat mielummin ne ohjat käsiisi, opettelet pikku hiljaa laittamaan rajoja isällesi. Pääset varmaan jollain tapaa toipumaan myös traumaattisesta isäsuhteestasi ajan kanssa, on monia tapoja..

Komppaan edellistä (dfdfddf). Opettele rajat molemmille.
        Narsistille ei ole mitään on-off määritelmää eikä kaikki narsistit ole psykopaatteja.
        Voit olla rakas isällesi, vaikka se ei sitä muulla kuin rahalla pysty osoittamaankaan. Tai vaikka se olisi jollain mittapuulla narsisti.
        Toisaalta jos et ite opettele pärjäämään itsenäisesti, olet äkkiä manipuloitavissa.
        Mutta välit poikki... se on sun ainoa isäs.

• mietistätä

No jokin tunnevaurio isälläsikin on ollut, mutta niitä on monella. Ei se tarkoita narsismia.
      Erilaisia ihmisiä on ja jotkut vähän kovempia. Monet isät ovat olleet kovassa maailmassa ja hakeneet paikkaansa siellä. Samoin ovat todennäköisesti saaneet omaan lapsuuteensa kovia arvoja ja "pakko on pärjätä" koska sodan aikana ja jälkeen on ollut tosi kovaa aikaa.
      Että sanoisin, että isäsi on hyvä mies ja tehnyt vaan parhaansa. Unohda narsismi ja miehet voivat pitää "hajurakoa" toistensa välissä, jotta kunnioitus pysyy.

• tosiasijjaaa

Juuri näin , isäsi haluaa pitää sinua otteessaan vielä aikuisenakin, nyt se onnistuu rahan myötä.

• ollaan.niin.uhreja.taas

Itsehän tuo aloittaja otti yhteyttä isäänsä vuosien eron jälkeen, kun tarvitsi rahaa. No, kun isä sitten auttoi rahallisesti, niin nyt hänet syytellään narsistiksi ja rahan myötä muka pitää otteessaan. Johan on taas niin typerää ja ilkeämielistä vanhemman haukkumista. Pysykää erossa vanhemmista ja hoitakaa itse ne rahavaikeutenne.

• YyJJKefgjkyhse

Siis kommenttina tälle omaan sappeensa hukkuvalle tosiasijjaaa.
        Hanki elämä.

• Voisitko

Voisitko nyt kertoa jotain (ei tarvitse olla proosaa josta voi tunnistaa) miksi ajattelet isäsi olevan narsisti? Minkälaiset ihmissuhteet hänellä on perheen ulkopuolella? Onko pitkä avioliitto äitisi kanssa ja mitä äitisi on mieltä?
      Ihan ei narsistiksi vielä ketään tee jos kokee olevansa varoissaan ja antaa myös lapsilleen rahaa...

• Kgkfkfkfkgkt

Mihin sen tiedon tarvitset nimim. "voisitko"?
        Sen jälkeen täällä tämä asiantuntijaraati voisi paremmin diagnosoida kirjoittajan isän?

• Muusta
        Kgkfkfkfkgkt kirjoitti:

Mihin sen tiedon tarvitset nimim. "voisitko"?
        Sen jälkeen täällä tämä asiantuntijaraati voisi paremmin diagnosoida kirjoittajan isän?

Muusta raadista en tiedä mutta minä toki olisin voinut harrastusmielessä yrittää...
        Jos nyt olet aloittaja itse niin kertoisitko sitten miksi teit tämän aloituksen jos on ikäänkuin vastaus valmiina. Tietäähän sen miksi narsisti auttaa.

• Ohdlhdlhdlhdlhdl
        Muusta kirjoitti:

Muusta raadista en tiedä mutta minä toki olisin voinut harrastusmielessä yrittää...
        Jos nyt olet aloittaja itse niin kertoisitko sitten miksi teit tämän aloituksen jos on ikäänkuin vastaus valmiina. Tietäähän sen miksi narsisti auttaa.

En ole aloittaja.
        Luuloni mukaan narsismin diagnosointi on haastavaa ammattilaisillekin, tämän palstan raati tuskin parempaan pystyy.
        Tuolla ihan alussa on mielipiteeni.

• Miksi_sinun
        Ohdlhdlhdlhdlhdl kirjoitti:

En ole aloittaja.
        Luuloni mukaan narsismin diagnosointi on haastavaa ammattilaisillekin, tämän palstan raati tuskin parempaan pystyy.
        Tuolla ihan alussa on mielipiteeni.

Miksi sinun mielipiteesi pitäisi kiinnostaa, mutta muun tämän palstan raadin ei? Mitä sinussa on sellaista mitä meissä muissa ei ole?
        Varsinkin kun ottaa huomioon että tämän palstan raati ei mitenkään suuresta yhteisymmärryksestä nauti.

• Ohdlhdlhdlhdlhdl
        Miksi_sinun kirjoitti:

Miksi sinun mielipiteesi pitäisi kiinnostaa, mutta muun tämän palstan raadin ei? Mitä sinussa on sellaista mitä meissä muissa ei ole?
        Varsinkin kun ottaa huomioon että tämän palstan raati ei mitenkään suuresta yhteisymmärryksestä nauti.

Siksi, että minua ahdistaa tämä järjetön negatiivisuus ja kaunaisuus, mitä täällä levitetään. Ja minä silti itse olen aika karu ihminen.
        Tuntuu että tyypit kaataa omia p-säkkejään toisten niskaan josain virtuaalikoston hengessä.

• No_kuule

Siksi, että minua ahdistaa tämä järjetön negatiivisuus ja kaunaisuus, mitä täällä levitetään. Ja minä silti itse olen aika karu ihminen.
        Tuntuu että tyypit kaataa omia p-säkkejään toisten niskaan josain virtuaalikoston hengessä.

No kuule mistäs asti sinun luulosi on ollut identtinen toden kanssa?

• Tiedätkö_kuule

Tiedätkö kuule. Tämä palsta voi olla monelle ainoa paikka missä voi sitä metaminää purkaa mikä jää muuten täysin huomiota vaille. Sitä minän osaa, jota narsistit ovat vahingoittaneet ja mikä on jäänyt väärinkohtelun uhriksi.
        Kas kun tämä palsta on siitä hyvä että tänne voi tulla vapaaehtoisesti ja aiheesta näkee mistä on kyse. Tänne ei ole siis pakko tulla.
        Mitä ihmettä sinä teet tällä pastalla jos sinulla tuollainen olo tästä? Kerropa nyt.

• Ohdlhdlhdlhdlhdl
        No_kuule kirjoitti:

No kuule mistäs asti sinun luulosi on ollut identtinen toden kanssa?

Ai että narsismin diagnosoiminen on vaikeaa ammattilaisillekin?
        KVG.

• Ollaampas sitä ny hyökkääviä tänään.

Mikä ny saattaa johtaa siihen, et samalla tulee karkottaneeksi ihmisiä palstalta tai ehkä se sit on tarkoituskin, mut en taas oikein ymmärrä tätäkään

• Otapa

KVG.

Otapa nyt se monokkeli ja tarkista mihin vastasit.
        Väärään kommenttiin ainakin.

• Enpä
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

Ollaampas sitä ny hyökkääviä tänään.

Mikä ny saattaa johtaa siihen, et samalla tulee karkottaneeksi ihmisiä palstalta tai ehkä se sit on tarkoituskin, mut en taas oikein ymmärrä tätäkään

Enpä nyt tiedä ketä tarkoitit hyökkäävällä, mutta vastaapa nyt miten minä olen outo. Jäi auki vielä tuo edellistä edellisempikin asia.

• Otapa kirjoitti:

Otapa nyt se monokkeli ja tarkista mihin vastasit.
        Väärään kommenttiin ainakin.

No en vastannut edellisessä kenellekkään kunhan kommentoin.

Vastauksien edessä on viivat, kun taas yksittäiset kommentit ovat erikseen

• Laitoin_Otapa

No en vastannut edellisessä kenellekkään kunhan kommentoin.

Vastauksien edessä on viivat, kun taas yksittäiset kommentit ovat erikseen

Laitoin Otapa nimimerkillä kehoituksen Ohdlhdlhdlhdlhdlle...

• Laitoin_Otapa kirjoitti:

joo niin näyttää, välillä sitä sekoilee täällä, mut ny nukkuun

• Ohdlhdlhdlhdlhdl
        Laitoin_Otapa kirjoitti:

Otapa-nimimerkki: mikä se sinun kysymyksesi oli?

• Tuosta

KVG.

"Otapa nyt se monokkeli ja tarkista mihin vastasit.
        Väärään kommenttiin ainakin. "
        Tuosta pitäisi aueta, että kahlaapa sinäkin vähän taaksepäin....

• Ohdlhdlhdlhdlhdl
        Tiedätkö_kuule kirjoitti:

Tiedätkö kuule. Tämä palsta voi olla monelle ainoa paikka missä voi sitä metaminää purkaa mikä jää muuten täysin huomiota vaille. Sitä minän osaa, jota narsistit ovat vahingoittaneet ja mikä on jäänyt väärinkohtelun uhriksi.
        Kas kun tämä palsta on siitä hyvä että tänne voi tulla vapaaehtoisesti ja aiheesta näkee mistä on kyse. Tänne ei ole siis pakko tulla.
        Mitä ihmettä sinä teet tällä pastalla jos sinulla tuollainen olo tästä? Kerropa nyt.

Tämä palsta voi olla joillekin myös yritys hakea jotain helpotusta, neuvoa tai apua tilanteeseensa. Tämä kun on tuon mielentereysosion alla.
        Joka palstallahan täällä suoli24:ssä ryöhnää tulee, mutta se 'metaminän' -eli mistä tahansa johtuvasta katkeruudesta kai puhutaan- purkaminen mihin tahansa ketjuun täällä on omaa luokkaansa.
        Laskiämpäri olisi parempi nimi palstalle. Minun mielestä.

• Joo_Huomaa

Tämä palsta voi olla joillekin myös yritys hakea jotain helpotusta, neuvoa tai apua tilanteeseensa. Tämä kun on tuon mielentereysosion alla.
        Joka palstallahan täällä suoli24:ssä ryöhnää tulee, mutta se 'metaminän' -eli mistä tahansa johtuvasta katkeruudesta kai puhutaan- purkaminen mihin tahansa ketjuun täällä on omaa luokkaansa.

" 'metaminän' -eli mistä tahansa johtuvasta katkeruudesta kai puhutaan- purkaminen "
        Joo. Huomaa että et käytä tätä palstaa ainakaan asianmukaisesti. Miten pääsisit tilanteestasi jossa koet oman katkeruutesi olevan sellaista että et osaa sanoa mistä se johtuu.
        Hyvä toiminta olisi sellaista, että käsittelisit sisälläsi, joko jollain avulla tai ilman, ongelmasi mahdollisimman lähellä sen ongelman syntyhetkeä.
        Yksi hyvä toimintamalli löytyy tältä palstalta.
        Eli jos törmää narsistiin, niin käsittee sen narsistiasian ja seurannaiset, jotka voivat hyvinkin olla oman sisäisen maailman muidenkin kiemuroiden setvimistä...

Haukut nyt ihan väärää puuta. Luultavasti sinua haukuttaa etkä nyt löytänyt muuta niin sopivaa paikkaa kuin tämän sysisyvän ongelman käsittelypalstan.

Oletko narsisti kun koet että sinulla sanottavaa kelle tahansa tämänkin kokemusmaailman tiimoilta?

• Nyt_puh

"'metaminän' -eli mistä tahansa johtuvasta katkeruudesta kai puhutaan- purkaminen mihin tahansa ketjuun täällä on omaa luokkaansa."
        Nyt puhuit itsesi myös pahasti pussiin.
        Jos purkaminen on täällä omaa luokkaansa, olet huomannut että mennään aikas syvälle mitä ei muilla palstoilla tapahdu.
        Syy tähän on se että narsismi on pershäiriöiden ylivoimaisen eskaloitunut johtaja.
        Mutta siitähän sinä et mitään ymmärrä.

En todellakaan suosittele täällä palstalla viipymistä yhtään vilaisua pidempää jos ei ole mitään hajuakaan narsismista. Kiitä kohtaloasi ettet ole törmännyt sellaiseen naamariin joka sinun elämäsi on niis syvästi pilannut vain saadakseen huomiota, sellaista samanlaista huomiota, jota varten hänellä on tuhansia uhreja.

• Ohdlhdlhdlhdlhdl
        Joo_Huomaa kirjoitti:

" 'metaminän' -eli mistä tahansa johtuvasta katkeruudesta kai puhutaan- purkaminen "
        Joo. Huomaa että et käytä tätä palstaa ainakaan asianmukaisesti. Miten pääsisit tilanteestasi jossa koet oman katkeruutesi olevan sellaista että et osaa sanoa mistä se johtuu.
        Hyvä toiminta olisi sellaista, että käsittelisit sisälläsi, joko jollain avulla tai ilman, ongelmasi mahdollisimman lähellä sen ongelman syntyhetkeä.
        Yksi hyvä toimintamalli löytyy tältä palstalta.
        Eli jos törmää narsistiin, niin käsittee sen narsistiasian ja seurannaiset, jotka voivat hyvinkin olla oman sisäisen maailman muidenkin kiemuroiden setvimistä...

Haukut nyt ihan väärää puuta. Luultavasti sinua haukuttaa etkä nyt löytänyt muuta niin sopivaa paikkaa kuin tämän sysisyvän ongelman käsittelypalstan.

Oletko narsisti kun koet että sinulla sanottavaa kelle tahansa tämänkin kokemusmaailman tiimoilta?

Öh?

• Ohdlhdlhdlhdlhdl

Öh?

Siitä mitä minä tai lapseni olemme kokeneet, sinulla ei ole mitään käsitystä, eikä tule.
        Loppuelämääni en aio käyttää katkeruudessa lillumalla, tuskin lapsenikaan.
        Aika monella tämä narsismipuhe näyttää kääntyvän siihenkatkeruuteen, kun ei oo saanu. Joko oli ystävätär narsisti, joka vei miehen, jonka kanssa olisi muodostunut täydellinen parisuhde (tosin avuton mies antoi tämän narsistilorton vedättää!) tai sitten mies todellakin oli narsisti, kun ei ymmärtänyt ryhtyä parisuhteeseen uhrin kanssa.
        Tai sit on ollu tosi huonot vanhemmat.
        "Poissa lasista on Hiliman hampaat
        myöty kanat, siat, lampaat
        konelypsyyn kantturat täytyi
        minun totuttaa
        navettaan minä mänen nytkin
        rikki lypsykoneen kytkin
        Miksen Hilma koskaan sua
        takaisin minä saa"

• Vai_semmoista

Siitä mitä minä tai lapseni olemme kokeneet, sinulla ei ole mitään käsitystä, eikä tule.
        Loppuelämääni en aio käyttää katkeruudessa lillumalla, tuskin lapsenikaan.
        Aika monella tämä narsismipuhe näyttää kääntyvän siihenkatkeruuteen, kun ei oo saanu. Joko oli ystävätär narsisti, joka vei miehen, jonka kanssa olisi muodostunut täydellinen parisuhde (tosin avuton mies antoi tämän narsistilorton vedättää!) tai sitten mies todellakin oli narsisti, kun ei ymmärtänyt ryhtyä parisuhteeseen uhrin kanssa.
        Tai sit on ollu tosi huonot vanhemmat.
        "Poissa lasista on Hiliman hampaat
        myöty kanat, siat, lampaat
        konelypsyyn kantturat täytyi
        minun totuttaa
        navettaan minä mänen nytkin
        rikki lypsykoneen kytkin
        Miksen Hilma koskaan sua
        takaisin minä saa"

Vai semmoista.
        Minä poistun tästä navetasta nyt.

• ArmasAinoa

Rahhaa rahhaa!

Sitähän näillä olennoilla on, mutta ei koskaan sitä, mistä ovat jo lapsuudessa jääneet paitsi.

Voi itku.

• Niin, ajattelisin, että saamastaan avusta pitäisi olla kiitollinen, oli antaja ny sit mitä lajia tahansa.

Omille lapsille tuli aikoinaan sanottua niinkin, et 18 vuotiaaksi saakka kaikki mitä saavat tulee itsestäänselvänä asiana, mutta sen jälkeen saamastaan kuuluu kiittää. Toki toi 18 vuotta ei ollut se ehdoton raja vaan enemmin se raja oli siinä kun alettiin ansaitsemaan omaa rahaa ja muutettiin omilleen.

Millä tarkoitin jotain sellaista, että tottakai autetaan ja annetaan rahaakin, mutta periaatteessa aikuisen ihmisen pitäisi tulla omillaan toimeen ja jos vanhempi jotain antaa, niin siitä kuuluu kiittää. Meillä se on menny niin, et ovat pyytäneet rahaa lainaksi ja sit makselleet takaisin, kun ymmärtävät etten minä mikään rikas ole.

Jonkinlainen kunniakas ratkaisu voisi olla tässä tapauksessa se, et aloittaja maksaa isälleen rahat takasin ajan kanssa jos ny kerran saatu apu ahdistaa, kun jää ikäänkuin kiitollisuuden velkaan ja epäilee että lahjan päässä on naru.

Sittenhän kun velat on maksettu niin, sitä voi olla ikäänkuin sujut, kaksi tasavertaista aikuista paiskaa kättä. Isä auttoi vaikeassa tilanteessa ja aikuinen lapsi kiitti avusta vaikeassa tilanteessa ja maksoi takaisin saamansa.

Vielä hieman toki voi pohtia isän motiiviakin, niin ehkä hän auttoi aikuista lastaan, ettei hänen tarvinnut sitten hävetä, kun ei se lapsi sitten aikuisena osannut raha asioitaan hoitaa.

Toisaalta toki taustalla voi olla syyllisyyttäkin, et on ikäänkuin opettanut lapsensa siihen hulppeaan elämään, holtittomaan rahan käyttöön.

Monitahoinen asia, saattaa olla et isä teki väärinkin auttessaan jos lapsi on sitä lajia et tuudittautuu jatkoskin siihen, et pappa betalar

Pikkusen omituinenkin juttu tosiaan, kun jos oikein ymmärsin, niin tää aloittaja itse otti isäänsä ja pyysi apua. Isä auttoi ja lapsi voi henkäistä helpotuksesta, mutta kiitolliselta hän ei vaikuta.

• Pelko_peff

Niin, ajattelisin, että saamastaan avusta pitäisi olla kiitollinen, oli antaja ny sit mitä lajia tahansa.

Omille lapsille tuli aikoinaan sanottua niinkin, et 18 vuotiaaksi saakka kaikki mitä saavat tulee itsestäänselvänä asiana, mutta sen jälkeen saamastaan kuuluu kiittää. Toki toi 18 vuotta ei ollut se ehdoton raja vaan enemmin se raja oli siinä kun alettiin ansaitsemaan omaa rahaa ja muutettiin omilleen.

Millä tarkoitin jotain sellaista, että tottakai autetaan ja annetaan rahaakin, mutta periaatteessa aikuisen ihmisen pitäisi tulla omillaan toimeen ja jos vanhempi jotain antaa, niin siitä kuuluu kiittää. Meillä se on menny niin, et ovat pyytäneet rahaa lainaksi ja sit makselleet takaisin, kun ymmärtävät etten minä mikään rikas ole.

Jonkinlainen kunniakas ratkaisu voisi olla tässä tapauksessa se, et aloittaja maksaa isälleen rahat takasin ajan kanssa jos ny kerran saatu apu ahdistaa, kun jää ikäänkuin kiitollisuuden velkaan ja epäilee että lahjan päässä on naru.

Sittenhän kun velat on maksettu niin, sitä voi olla ikäänkuin sujut, kaksi tasavertaista aikuista paiskaa kättä. Isä auttoi vaikeassa tilanteessa ja aikuinen lapsi kiitti avusta vaikeassa tilanteessa ja maksoi takaisin saamansa.

Vielä hieman toki voi pohtia isän motiiviakin, niin ehkä hän auttoi aikuista lastaan, ettei hänen tarvinnut sitten hävetä, kun ei se lapsi sitten aikuisena osannut raha asioitaan hoitaa.

Toisaalta toki taustalla voi olla syyllisyyttäkin, et on ikäänkuin opettanut lapsensa siihen hulppeaan elämään, holtittomaan rahan käyttöön.

Monitahoinen asia, saattaa olla et isä teki väärinkin auttessaan jos lapsi on sitä lajia et tuudittautuu jatkoskin siihen, et pappa betalar

Pikkusen omituinenkin juttu tosiaan, kun jos oikein ymmärsin, niin tää aloittaja itse otti isäänsä ja pyysi apua. Isä auttoi ja lapsi voi henkäistä helpotuksesta, mutta kiitolliselta hän ei vaikuta.

"Pikkusen omituinenkin juttu tosiaan, kun jos oikein ymmärsin, niin tää aloittaja itse otti isäänsä ja pyysi apua. Isä auttoi ja lapsi voi henkäistä helpotuksesta, mutta kiitolliselta hän ei vaikuta."
        Pelko peffassa.
        Meillä kuitenkin pelkkä aloitus saatesanoineen että ei halua enempää isästään avautua...
        Kyselyyni vastasi sitten joku samanhenkinen joka myös sitä mieltä että rytty umpeen typerä raati...
        Miksi aloitus ylipäätään tehtiin ollenkaan.

• kdfgkdfg

Niin, ajattelisin, että saamastaan avusta pitäisi olla kiitollinen, oli antaja ny sit mitä lajia tahansa.

Miltä tuntuu purskutella Kallista Pepsodenttia vessan peilin edessä?

• gfgdfe

Aloittaja on osaamaton jonka taidot ovat jääneet lapsen asteelle ja siksi hän ei osaa käsitellä rahaa. Narsistin ansiota kaikki. Mutta hän onnistui siinä mitä yritti, saada sinut riippuvaiseksi itsestään. Nyt olet. Ainoa mitä voit tehdä on odottaa että isäsi kuolee ja perit hänen rahansa. Keksi jotain tekemistä perintöä odotellessa.

https://www.youtube.com/watch?v=kiXuIM96eQQ

• Mukis

Toinen vanhemmistani on narsisti,jonka kanssa olen kamppaillut täysin samalla tavalla nuoruudestani asti.Rahalla hallinta.Suljin jopa pankkitilin ,jonka vanhempani avasi minulle,jotta edes jotenkin saisin vähitellen pala palalta oman elämäni kontrolliin. Kannattaa pitää asiallisen ystävälliset,mutta sellaiset välit,ettet kerro elämästäsi mitään.Jos juttelet,jutelkaa jokapäiväisiä asioitaesim.säästä ja uutisista. Älä reagoi sinua kohtaan tuleviin "piilohaukkuihin" ,koita olla ottamatta sanomisia itseesi.Sen on hyvin vaikeaa,mutta kun opettelet laittamaan rajat,voit vähitellen voida paremmin ja ajatella omilla aivoillasi.Nyt vielä ajatuksesi ovat ns.narsistin hallinnassa,mutta se vaatii töitä. Ja tärkeintä,älä ota rahaa enää vastaan.Siitä narsisti hermostuu,mutta olet vain asiallisen tiukkana. Meitä on muitakin,et ole yksin. Tukiryhmiä löydät netistä,jos yksin et pärjää. Mutta sinä teet sen työn ,sinun elämäsi ja ainut sellainen,joten elämäsi muutos alkaa heti.

• Eiummarra

No palstan narsku raati päästi todellisen luonteensa vain esille, mut hyvä heille. Sekun narsistisesti notkuu pätemässä tätäkin asiaa taas ja taas vuosia,kertoo lukijoille aika paljon.

Ihan sama onko palsta laiset taas tehneet feikkialoituksen kalastaakseen "autettavia uhreja" niitä sitten voi ohjata sillein kivasti omiin maksullisiin palveluihinkin, vaikka.

Sitä vaan, että voisitteko vaan lopettaa tämän sairalollisen narsisti kierre leikkinne. Koko teoria maailma on sairaloinen väsäelmä joka on kirjoitettu rahanhimoisen uusia uhreja vainoavan psykopaatin kynästä jonka ei pitäisi sekaantua muiden seurakuntiin, eli perheeseen, mutta sairalollisesti keksii merkityksiä ventovieraiden ihmisten elämälle.

Ja jos aloittaja oli aito, niin hiukan kehottaisin menemään itseensä arviointeineen siitä ketä on narsisti. Kaikki vanhemmat tekevät mokia, se tunne mikä heissä sen johdosta on, on jonkinlainen häpeä joka pistää päästelemään sammakoita suustaan, verhon toisella puolella on ihminen jolle olet todella tärkeä ja joka tietää että kaikki mokaavat. Työtä se kyllä vaatii ottaa siitä todellisuudesta selvää. Narsisti ei viitsi, kun se löytää aina vain paremmin palvelevia kohteita itsensä viihdyttämiseen.

• poiuytrdfgh

Vastaan täältä katastrofini keskeltä aloittajalle.
      perheeni on köyhä joten siinä mielessä en voi verrata, mutta minulla olisi tuohon selitys kokemukseni perusteella vanhemmistani:
      He yksinkertaisesti ovat tunnehirviöitä, he voivat hoidella sellaisia asioita ok joita voi hoidella jollain muulla logiikalla kuin tunnepohjalta. Ja juurikin voivat tehdä mekaanisesti "hyviä" tekoja (minut on kuljetettu hammaslääkäriin puolikuolleena koska siihen kuolleeseen luukin jo tulehtuneeseen hampaaseen olisi varmaan jo voinut kuolla hoidattamatta) joilla saa otteen ja valtaa ja mahdollisesti toisen samalla emotionaaliseen ahdinkoon. Sehän oikeastaan onnistuu paremmin kun samalla ikäänkuin yhteisön silmissä tekevät hyvää, jolloin toisen henkinen lyttyyn lyöminen on tehokkaampaa, koska noinhan juuri käy kuten palstallakin nyt näkyy, että siten muita yhtyy kannattamaan "autetun" lyttyyn lyömistä emotionaalisesti, eikä autettu voi puolustautua emotionaalisiltä iskuilta, koska henkilö on juuri tehnyt hänelle "hyvää".
      Noh onnistuin kirjottaan vaikka olen eilisen päivän viettänyt täydellisessä shokissa.

• poiuytrdfgh

Minun isäni toi minulle mm. yllätykseksi porkkanapussin.
        Koska olen hyvin köyhä ja näen ajoittain nälkää, minusa on lahjottu pähkinäpussilla, makaronipussilla, porkkanapussilla jne.

• poiuytrdfgh

Mutta voisi olla kyse siitä että rikkailla on vain eri mittasuhteet näillä ilmiöillä.-

• Detectivex

Aloitus on täysin feikki tai kirjoittaja kirjoittaa jonkun muun elämästä tai on keksinyt koko jutun. Jos joku tuntisi noin hyvin itsensä, ei olisi mitään tarvetta tänne kirjoitella. Ei tuolla tavalla kirjoita oikeasti narsistin kanssa olevat. Kirjoitus on vähän liian kevyttä...

• Älykäs_

Detectivex: ehkä aloittaja vain on älykäs ja analyyttinen.
      Ei kaikki oo idiootteja.

• Pitääkö

💰Pitääkö tähän ottaa kantaa enemmän kuin muihin tapauksiin koska aloittaja on saanut plätäasiansa taas kuntoon ja törsäilee taas ilmeisesti?
        Ei taida näistä diagnooseista maksua kuulua.

• Älykäs_
        Pitääkö kirjoitti:

💰Pitääkö tähän ottaa kantaa enemmän kuin muihin tapauksiin koska aloittaja on saanut plätäasiansa taas kuntoon ja törsäilee taas ilmeisesti?
        Ei taida näistä diagnooseista maksua kuulua.

Mitä ihmettä sinä yrität selittää?
        Et tunne ketään pikavippiansaan joutunutta nuorta, jonka vanhempi on pelastanut, ettei koko elämä menis lapselta vi**iks?
        Enkä nyt väitä, että tämä olisi ollut aloittajan tilanne, kun en tiedä.

• No_jaa
        Älykäs_ kirjoitti:

Mitä ihmettä sinä yrität selittää?
        Et tunne ketään pikavippiansaan joutunutta nuorta, jonka vanhempi on pelastanut, ettei koko elämä menis lapselta vi**iks?
        Enkä nyt väitä, että tämä olisi ollut aloittajan tilanne, kun en tiedä.

No jaa. Minulta löytyy teksti ketjusta Normaali vanempi nimimerkillä Saattaa. Että ennemminkin ihmettelen mitä sinä nyt yrität selittää...
        Mutta jotkut eivät löydä minun pointtejani kaikista kommenteistani enkä jaksa sitten auttaa jos ei aukene. Ehkä joskus toiste.
        Mutta minua ei yleensä pelotella rahoilla eikä suurilla menoilla, ei edusta minulle mitään erityistä.

Postetaanko oma vastuu pikavipeistä nimittämällä niitä ansoiksi...
        No, joillakin kuvauksillahan se vastuu on saatava harteilta kun sitä ei haluta eikä jakseta kantaa.

• Eli_täs

Eli täsmennän vielä että ei pelotella edes livenä. Yrittäjiä ei ole puuttunut, siis livenä.
        Joillain on sellainen rahanenä🤑 joka saa liimautumaan rahantuoksuun ja käy sitä hajua sitten puolustamaan hiessäpäin jopa tällaisella nettipalstalla.
        Kannattaa taklailla kaikki arvosteleva niin pääsee itse liimautumaan vähän lähemmäs kohdettaan.

• Detectivex

Tai aloittajalla on vain vilkas mielikuvitus

• raharatkaisiongelman
        Detectivex kirjoitti:

Tai aloittajalla on vain vilkas mielikuvitus

Kahelihan toi aloittaja on, kun itse pyytää rahaa vaikeuksiinsa isältään ja kun sitten saa sitä, niin jo muuttuikin isä narsistiksi ja rahan voimalla muka pitää ohjaksissaan tätä pyytäjää. En mä ennen näin hullua väitettä nähnytkään. Mikähän tämä isä olisi aloittajan mielestä ollut, jos ei olisi rahaa antanut?

• katkaiskaanapanuora
        raharatkaisiongelman kirjoitti:

Kahelihan toi aloittaja on, kun itse pyytää rahaa vaikeuksiinsa isältään ja kun sitten saa sitä, niin jo muuttuikin isä narsistiksi ja rahan voimalla muka pitää ohjaksissaan tätä pyytäjää. En mä ennen näin hullua väitettä nähnytkään. Mikähän tämä isä olisi aloittajan mielestä ollut, jos ei olisi rahaa antanut?

Kiittämättömyys on näköjään maailman palkka.

• hihhihh
        raharatkaisiongelman kirjoitti:

Varmasti Isällä olisi ollut muuta annettavaa?

• rahaaolivailla
        hihhihh kirjoitti:

Varmasti Isällä olisi ollut muuta annettavaa?

Aloittajahan sai mitä pyysi. Mitä olisi pitänyt siinä tilanteessa antaa rahan sijasta?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      63
      4010
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      78
      3648
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      42
      3175
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      19
      2538
    5. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      22
      2387
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      48
      2134
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      48
      2005
    8. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1758
    9. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      36