Nimen antamisesta kieltäytyminen

Nimetöntä_menoa

Jos molemmat vanhemmat kieltäytyvät antamasta lapselleen nimeä, mihin rikokseen he silloin syyllistyvät? Entä kuka tulee siinä tapauksessa antamaan lapselle nimen?

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • He syyllistyvät lapsen nimeättömyyteen ja on molemmilta täten katkaistava vasemman käden nimettömät, sillä he ovat tehneet vastoin avio-oikeuttaan.

    • lakipuhuu

      Ei rikosta. Etu- ja sukunimilain 22 §

      "Jos ilmoitusta alaikäisen etunimestä ei ole tehty määräaikaan mennessä, maistraatti lähettää huoltajalle kehotuksen ilmoitusvelvollisuuden täyttämiseksi. Jos ilmoitusvelvollisuutta ei ole täytetty kohtuullisessa ajassa kehotuksesta, maistraatilla on velvollisuus ilmoittaa asiasta salassapitosäännösten estämättä sen kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle toimielimelle, jonka alueella lapsi asuu ja jonka tulee huolehtia nimen ilmoitusvelvollisuuden täyttämisestä."

      Sosiaaliviranomainen voi hakea edunvalvojan sijaista lapselle, joka sitten tekee ilmoituksen lapsen nimestä maistraattiin.

    • sossutantta

      Lapsi otetaan huostaan ja sen jälkeen nimi. Jos ei vanhemmat edes nimeä keksi ei ne ole oikeutettuja edes lasta kasvattamaan.

      • 167-176

        Virkanilkkien pillin mukaan ei kannata tanssia, sellainen tanssi ei koskaan lopu. Luulisi sossuntantan kertovan lainkohdat joilla tuon huostaanoton voi tehdä ja perusteet sille jos asiat on muuten kunnossa.
        Muistaakseni Jukka Virtanen lauloi aikoinaan pojasta nimeltä V. Olkikohan ollut niin köyhät vanhemmat ettei ollut varaa kun 1-kirjaimiseen etunimeen. Tuo voi tulevaisuudessa olla totta jos papit siirtyy sekuntiveloitukseen palveluhinnoittelussaan 😁


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kenen kanssa haluaisit suhteeseen?

      Laita omasi ja hänen nimensä ensimmäinen kirjain 😊
      Ikävä
      90
      1968
    2. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      370
      1620
    3. Mies, ei käytetä kortsua

      Olen terve ja ehkäisy löytyy.
      Ikävä
      29
      1490
    4. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      69
      1316
    5. Palstasuden aamu

      Hyvää huomenta. Alkaa vähitellen tervehtymistä tapahtua. 😊🤗☕🐺
      Ikävä
      219
      1085
    6. Mikä kaivatussasi on

      parasta?
      Ikävä
      38
      1021
    7. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      190
      950
    8. Ollaan samanlaisia

      Samannäköisiäkin? Herkkiä, pohdiskelevia, syvästi tuntevia? Aistin kuvienkin perusteella paljon samankaltaisuutta. Siksi
      Ikävä
      70
      907
    9. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      82
      892
    10. Minulla on nyt niin hirveä ikävä,

      etten meinaa kestää. ;( Voi kun olisit lohduttamassa minua. Anteeksi.
      Ikävä
      71
      856
    Aihe