Norton-farssi

Osa-aikaeläkeläinen

Ostin 10 koneen ohjelman netistä, Nortonilta. Maksupuoli oli todella hankala. Verkkomaksamiseen en meinannut päästä millään, ja siinä hässäkässä tulin painaneeksi pankkisiirto-täplää. Kun pankin ikkuna aukesi, tyrkytti ohjelma puhelinnumerokirjautumista. Sekin hämmensi, kun ikkunakin näytti vähän oudolta. Lopulta homma onnistui.
Odottelin koodia jolla ohjelma alkaa pelaamaan. Kun sitä ei kuulunut, kirjoitin Nortonin tukeen. He pyysivät kuvaa maksutapahtumasta asiakaspalveluunsa. Jonkin ajan kuluttua tuli sähköpostia, että olen painanut pankkisiirtoa, ja nyt rahat ovat pankissa jumissa pari viikkoa. En ymmärrä miksi se pankkisiirto-täplä Nortonilla on, ja en tiennyt mitä se nykyään merkitsee.
Lisäsivät ohjelmiini aikaa 10 päivää. Tuo aika alkaa olla kulunut, mutta eipä ole Nortonilla mitään kuulunut. Saa nähdä tekevätkö oharin!

10

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osa-aikaeläkeläinen

      Näiden turvatalojen kanssa on jänniä ongelmia. Olin aiemmin F-securen asiakas. Ostin sitten jatkoa ohjelmalle edullisesti. Ostos maksettiin saksalaiseen pankkiin.
      En muista tarkkaan miten homma meni, mutta F-securelta kysyttiin mistä olen ohjelmani ostanut. Jostakin syystä en löytänyt myyjää.
      Asiaa vatvottiin F-securella, ja lopulta ilmoittivat että ei ohjelmaa ole missään noin halvalla myyty. Pyysivät tilinumeroni jotta voivat palauttaa rahani. Ostin sen jälkeen Nortonin.

    • "Jostakin syystä en löytänyt myyjää."

      Taisit maksaa jollekin muulle etkä maksanut F-securelle yhtään mitään.

      Epäilen että tietokoneesi on korkattu haittaohjelmilla ja että siihen ei voi luottaa, että kun teet maksutapahtumia niin mihin kiinaan ne rahat sitten aina katoavat?

      Pitäisi ensiksi varmistua siitä, että kone on turvallinen, eli nollaus tehdastilaan ja päivitys täysin.

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Kyllä se raha F-Securelle meni, mutta oli heidän mielestään liian vähän. Jokin syy oli siihen etten
        myyjää löytänyt. Taisin ostaa samasta firmasta muutakin sillä kertaa.
        Kolmannen osapuolen suojaohjelmista ollaan monta mieltä. Olin kuuntelemassa digi-tutorkoulutusta, ja kouluttajan mielestä mitään suojaohjelmia ei tarvita. Win omaa jo hyvän suojan, ja Anroideissa on Avast.
        Minulla on kyllä ollut 90-luvulta alkaen olleet koneet suojattuina koko ajan. Nyt taitaa tulla pieni tauko Nortonin takia.


      • Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Kyllä se raha F-Securelle meni, mutta oli heidän mielestään liian vähän. Jokin syy oli siihen etten
        myyjää löytänyt. Taisin ostaa samasta firmasta muutakin sillä kertaa.
        Kolmannen osapuolen suojaohjelmista ollaan monta mieltä. Olin kuuntelemassa digi-tutorkoulutusta, ja kouluttajan mielestä mitään suojaohjelmia ei tarvita. Win omaa jo hyvän suojan, ja Anroideissa on Avast.
        Minulla on kyllä ollut 90-luvulta alkaen olleet koneet suojattuina koko ajan. Nyt taitaa tulla pieni tauko Nortonin takia.

        "Kolmannen osapuolen suojaohjelmista ollaan monta mieltä"

        Ei ne varsinaisesti suojaa mitään vaan pyrkivät tunnistamaan haitallisia ohjelmia, vaihtelevalla menestyksellä. Ja jos kone on korkattu niin sitten ne ei toimi senkään vertaa.

        "Olin kuuntelemassa digi-tutorkoulutusta, ja kouluttajan mielestä mitään suojaohjelmia ei tarvita. Win omaa jo hyvän suojan, ja Anroideissa on Avast."

        Ihan oikeassa on. NT pohjaisissa Windowseissa ollut aina suojaustoiminnot ja ne suojausominaisuudet yleistyi kuluttajille Windows XP:n myötä vuoden 2001 lopulla. Ne vaan oletuksena oli pois päältä ja kaikki reikäiset hiluvitkuttimet käytössä, että käyttöönoton yhteydessä piti kone suojata. Mikään virustutka ei tietenkään suojannut mitään ja silloin aikoinaan oli tavallinen näky, että virukset ja haittaohjelmat liittyivät vahvasti suojaamattomiin Windows XP koneisiin joissa oli joku F-secure tai Norton.


      • Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Kyllä se raha F-Securelle meni, mutta oli heidän mielestään liian vähän. Jokin syy oli siihen etten
        myyjää löytänyt. Taisin ostaa samasta firmasta muutakin sillä kertaa.
        Kolmannen osapuolen suojaohjelmista ollaan monta mieltä. Olin kuuntelemassa digi-tutorkoulutusta, ja kouluttajan mielestä mitään suojaohjelmia ei tarvita. Win omaa jo hyvän suojan, ja Anroideissa on Avast.
        Minulla on kyllä ollut 90-luvulta alkaen olleet koneet suojattuina koko ajan. Nyt taitaa tulla pieni tauko Nortonin takia.

        Toinen huomioitava seikka myös se, että virustutkat toimivat tietokoneessa ajurin tavoin ja niistä on usein haittaa kun päivitetään uusi käyttöjärjestelmäversio. Voivat aiheuttaa siis päivitysongelmia.

        Käyttöjärjestelmän uuteen versioon päivittämisissä ongelmia kaikenlaisista virustutkista tuli jo Windows XP SP2:ssa ja F-secure on kuuluisa siitä että sai Windows Vista laitteita ikuiseen käynnistymissilmukkaan.

        Nykypäivänä kun Windows 10:n versio muuttuu kahdesti vuodessa, nuo ovat merkittävä riski ongelmille. Eli jos päivityksen yhteydessä on ongelmia niin niistä ei kannata ensimmäisenä syyttää Microsoftiva jos koneessa on joku F-secure tai Norton.

        Sotkeutuneisiin koneisiin auttaa tehdastilaan palautus ja päivitys täysin, ilman että sinne asennellaan yhtään mitään tänä aikana.


    • ytuiiyui

      Nyt on Windows 10 ollut kolme vuotta turvaohjelmana windowsin oma Defender. Ei ole haittaohjelmia. Joskus olen scannannut F-Securen online scannerilla. Windowsin olen aina pitänyt täysin päivitettynä ja muutkin ohjelmat.

    • exBersel

      Avast Androidissa ei kuulosta kovin järkevältä. Ensinnäkin Androidiin ei pidä asentaa mitään ohjelmia sovelluskaupasta, jotka eivät ole tunnetun valmistajan luotettavia ohjelmia. Jos sieltä asentaa jonkun tuntemattoman valmistajan taskulampun, ajanvietepelin tai minkä tahansa, on lähes varmasti levittänyt kaikki tietonsa ympäri maailmaa, eikä siihen auta mikään virustorjunta, koska kyseessä ei ole virus, vaan ohjelman ominaisuus, johon käyttäjä on tietämättään antanut oikeudet.

      Tietokoneissa taas viruksia löytyy lähinnä niistä koneista, joissa on vanhentunut virustorjuntaohjelma tai jokin ilmainen virustorjunta. Voi olla että ilmaiset ovat parantuneet, mutta ilmaisissa on myös sellaisia, jotka jo itsessään ovat haittaohjelmia.

      Väite että virustorjuntaohjelmat tietokoneissa etsisivät vain viruksia, on myös väärä. Käytännössä useimmat virustorjuntaohjelman nimellä kulkevat tuotteet sisältävät esimerkiksi listauksen tunnetuista ohjelmista ja jos asentaa ja yrittää käynnistää ohjelmaa, jota valmistajan white-listalla ei ole, niin se jää virustorjuntaohjelman luomaan hiekkalaatikkoon. Toinen yleinen ominaisuus on haitallisten sivustojen blokkaus, jolloin käyttäjän todennäköisyys päätyä sivustolle, jonka tiedetään levittävän haittaohjelmia tai sisältävän haitallisia skipteja tai vastaavia, on estetty, ellei käyttäjä erikseen useiden klikkausten ja varoitusten jälkeen halua ohittaa estoa.

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Työpaikallani on aulassa läppäri, jolla pitää tarkastuttaa kaikki muistitikut. Muita kuin talon tikkuja ei saisi käyttääkään.
        Eräällä oli niin vanha tikku, että se oli tullut taloon ennen tuota tarkastusta. Tietenkin siinä oli virus, kuulemma VTTltä peräisin. Kaveri tökkäsi tikun koneeseen, joka ei ole talon verkossa. Pöpö loikkasi koneeseen, tietysti. En tiedä mistä virus huomattiin, mutta kauan tukihenkilöt tekivät töitä virusta poistaessaan.


      • sthsfh

        Satuilet.


    • turhaamaksaa

      Bitdefender free. Ei tarvitse koskaan tapella lisenssien kanssa koska sellaisia ei ole. Muutenkin typerää nykyään maksaa torjuntaohjelmasta. Se on kuin heittää rahaa taivaalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      10
      784
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe