voiko joku kertoa miten tuon linkin energiankulutus seinistä lasketaan????
paljoko tuossa se on prosentteina?
https://www.rakentaja.fi/indexfr.aspx?s=/kuluttaja/motiva/energiakoulu1.htm
seinistä karkaa % ????
18
194
Vastaukset
- hähhhh
eli:
Tavanomainen talo
126 kWh/m2v
Energiaa säästävä talo
60 kWh/m2v
Ilmanvaihto
3700 kWh/v
2400kWh/v
Seinät
3600kWh/v
1450kWh/v
Ikkunat
3400kWh/v
1450kWh/v
Lattia
3400kWh/v
1450kWh/v
Katto
2400kWh/v
1050kWh/v
Yhteensä
16500kWh/v
7800kWh/v - einsteini
seinät vie lähes saman kuin katto tai jopa enemmän koska enemmän pinta-alaa josta se karkaa.jos eristät pelkästään katon niin lämpö menee helpointa reittiä ulos eli seinistä sitten ja siellä on pinta ala todella suuri vs eristeety katto.
eli seinät ja katto on eristettävä hyvin kuten lattiakin. johtopäätös: kaikki on eristettävä koska se on fysiikan laki että lämpö karkaa jostain ja x-nopeudella. - qerwq
MSE ikkuna 1.8 ja niitähän löytyy.
- seinästävedetty
tuon taulukon perusteella katto seinät lattia menettävät yhtäpaljon energiaa, mutta mistätuo 25% seinäkulutus on repäisy?
- uskonasia
hirsimyyjien päästäon tuo 25% :D
- kaltevatorni
seinät vievät energiaa enemmän kuin katto koska paljon isompi pinta-ala ja ne ovat viileät huonon eristeen takia.
- onnellinenSipokki
Väännetään nyt vielä kyseisestä esimerkistä lisää.
Normitalossa kun koko talo kuluttaa 16 500kWh ja seinien osuus on 3600kWh, niin tämä tekee seinien osuudeksi 22%
Jos normitalon seinät vaihdetaan hirsisiksi, nin seinien hukka kasvaa 3,5 kertaiseksi (0,6 vs 0,17). Seinien kautta kuluu tällöin 12 600kW (3,5 x 3600) ja koko talon kulutus kasvaa lukeemaan 25500kWh. Tällöin seinät kuluttavat 50%.. Hirstitalomyyjien 20% mantra on tuubaa.
Jos joku haluaa tehdä energiaa säästävän talon, mutta jostain ihme syystä haluaisi valita siihen hirsiseinät, luvut ovat vielä hirveämpiä.
Energiaa säästävä talo kuluttaa 7 800kWh ja sen seinät 1450kWh, eli 19%..
Vaihdetaanpa sitten tämän talon seinät hirsisiin. Seinät hukkaavat tuon 12 600kWh, jolloin koko talon osuus kasvaa lukemiin 18 950kWh. Seinät kuluttavat 66% koko energiasta. Tämä tarkoittaa suomeksi sitä, että seinät kuluttavat 2 kertaa enemmän, kuin kaikki muut yhteeensä.
Kun puhutaan kompensaatiosta, niin tätähän se tarkoittaa. Kaikista muista tule tehdä hyviä, että lopputuleman voi pilata huonoilla seinillä. Normitalo kuluttaa tuon 16 500kWh. Sitten tehdään hirsitalo, jota komepensoidaan ja päästään lukemaan 18 950kWh. Ilman hirsiseiniä talo kuluttaisi tuon 7 800kWh. Hiristalo kuluttaa siis 2,5 kertaisesti verratuna siihen, että seinätkin olisivat hyvää tasoa. Aika kaukana maagisesta luvusta 20% ollaan.
Niin. Ei minulla mitään hirsitaloja vastaan ole. Mutta puhe siitä, että eivät kuluta paljoa lämmitysenergiaa on nyt vaan vastoin totuutta.- 29992
näin minäkin sen laskin mutta vahvasti hoilotetaan ihan muuta.
- illllll88
onko teillä millasta eristettä alapohjissa? entä routasuojauksessa?onko hengittäviä?
miten tuo laskuri voi pitää paikkansa?- uusvanhoillinen
-1950 luvulla laitettiin purua eristeeksi lattialautojen alle ja sitten oli rossi.
maanvaraisia laattojakin oli ja niissä puru oli tervatun roskavalunpäällä kun tyroksia ei tunnettu. hengittäviä ja olivat toimivia.
en laittaisi tyroksia mihinkään jos rakentaisin koska se on MUOVIA! nykyään hirsitaloissa on finfoamit,patolevyt,liimakalvot,paperisilppuvillat jotka eivät kunnioita perinteitä=hometta.
kyllä seinät kuluttaa energiaa ja korotettu sisäkatto vieläkin enemmän. eihän nämä energiansäästötaloja olekkaan vertaa esim. vanha auto-uusi auto.
mutta vanhallakin pääsee oli lasit pakkasella huurussa tai ei.
puuta pesään ja villasukat jalkaan. - mattt
uusvanhoillinen kirjoitti:
-1950 luvulla laitettiin purua eristeeksi lattialautojen alle ja sitten oli rossi.
maanvaraisia laattojakin oli ja niissä puru oli tervatun roskavalunpäällä kun tyroksia ei tunnettu. hengittäviä ja olivat toimivia.
en laittaisi tyroksia mihinkään jos rakentaisin koska se on MUOVIA! nykyään hirsitaloissa on finfoamit,patolevyt,liimakalvot,paperisilppuvillat jotka eivät kunnioita perinteitä=hometta.
kyllä seinät kuluttaa energiaa ja korotettu sisäkatto vieläkin enemmän. eihän nämä energiansäästötaloja olekkaan vertaa esim. vanha auto-uusi auto.
mutta vanhallakin pääsee oli lasit pakkasella huurussa tai ei.
puuta pesään ja villasukat jalkaan.kiintoisa huomio tuo KOROTETTU SISÄKATTO. paljonkohan energiaa kuluu enemmän jos huonohkoa seinää tuleekin lisää ja katto muuttuu vinokatoksi/seinäksi?
tässähän ei ole vielä huomioitu sitä suurinta tekijää eli niitä vuotokohtia joita tulee lisää mitä enemmän hirsiseinää.
ken tietää?
- Hyvienpuolella
Iltalehtien toimittajilla on sormensa pelissä ihmisten mielenterveyden tuhoamisessa.
- Iltasanomientoimittaja
Toivottavasti ei ollut tärkeä ketju. Pieru kakka pissa
- Oletvajaa
Kuka muu muka. Sun isäskö?
- Buuuuuu
Olen paras. Sä et.
- Osaakssä
Vastaa mulle apinankyrpä
- Iltasanomientoimittaja
Toivottavasti terenius saa syövän ja kasvaimen.
- Klikkejä
Onko Ylen toimittajamiehissä pedofiilejä?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384629Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2712361Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532237- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289