Vaihdevuodetko nyt valvottaa?

väsynytvalvoja

Onko teillä alkanut vaihdevuosioireet jo ennen kuukautisten loppumista? Ikää on jo 50, mutta kuukautiset edelleen (kierto n.25 pv). Nyt on tullut hirvittävää väsymystä, etenkin ennen ja jälkeen kuukautisten. Siis ihan lamaava väsymys, mutta yöllä ei kuitenkaan saa nukuttua. Illalla nukahdan, mutta kahden kolmen aikaan herään, enkä enää nukahda. Ei ole yöhikoilua. Gynen mielestä ultran mukaan ei vielä vaihdevuosia eikä testit hyödytä. Syön terveellisesti, ulkoilen, en käytä alkoholia. Jos tämä on vaihdevuosien alkua, onkohan pahempi valvominen ja väsymys vielä edessä? Luontaistuotteet, kaikki kokeiltu, eivät auta yhtään mitään, eikä melatoniini.

16

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rva50

      unettomuus kuuluu toisilla vaihdevuosiin.Itsellä ollut unettomuus ongelma kausittain. Nyt taas parempi uni. Kannattaa kokeilla melatoniinia pikkuannoksena, riittävä estrogeenikin yleensä auttaa uneen...

      • väsynytvalvoja

        Eipä melatoniini auta yhtään, kuten jo aiemmin totesin. Luontaistuotteista en ole koskaan saanut apua mihinkään.
        Ei kai estrogeenia määrätä, kun on vielä kuukautiset?


    • rva50

      kyllä estrogeenia määrätään vaikka ois vielä kk;t muttasitten myös keltar.hormonia...unettomuuteen myös mirtazapin ok välillä

    • menkaton

      Vaihdevuodet ovat niin erilaisia kaikilla. On helppoa sanoa ettei stressaisi heräämisistä tai valvomisista ja että uni korjaa tilanteen sitten jossain vaiheessa, mutta... jos vaan pystyy olemaan stressaamatta niin ok. Lääkkeet ovat ensiapua ja niihin ei kannattaisia jäädä pitempään kiikkiin. Jos oireita vain joinain päivinä ennen ja jälkeen menkkojen niin en lähtisi lääkelinjalle....elimistö tottuu pikkuhiljaa muutoksiin. ..... eli täällä vaihdevuodet ohitettuna ja yes :)

    • suositus

      Oletko kokeillut vyöhyketerapiaa? Minulla on auttanut todella paljon ja ihan kaikkiin oireisiin. Vyöhyketerapiahoidon jälkeen nukun ainakin viikon todella hyvin, sitten alkaa vähitellen mennä huonompaan suuntaan. Pitäisi varmaan alkaa käymään viikottain. Myös mieliala on parempi ja tasaisempi, en hikoile juuri normaalia enempää. Ihan kuin kelloa olisi käännetty muutama vuosi taaksepäin. Minullakin on vielä kuukautiset ja olen 50 v. Kierto oli jo lyhentynyt muutamalla päivällä, nyt on taas ennallaan. Olen erittäin tyytyväinen. Kannattaa kokeilla, ellet vielä ole kokeillut.

      Minulla oireita helpotti (ennen vyöhyketerapiaa) jooga, runsas ulkoilu, kahvittomuus ja kala-kasvisruokavalio ilman sokeria.

    • zzunettomuuteenzz

      Triptyl (25 mg) voisi olla kokeilemisen arvoinen lääke.

      • eipaljoasano

        Tuleeko sivuoireita ja riippuvuus?

        Kerro hyödyt ja haitat jos olet kokeillut.


    • erilaisiaoireet

      Kyllä alkoivat. Olen huomannut että vaihdevuosioireet ovat jotenkin ihme tabu vielä nykyään ja kaikista muista mielenterveysongelmista jauhetaan loputtomasti niin tämä kai liitetään niin vanhenemiseen että se on hävettävää puhua niistä.

      Itselleni alkoi tulla hirvetä kuumat aallot ja vilutus. Sain femoston 2/10 pillerit ja se auttoi. Yöhikoilua on ajoittain mutta aamu oireet hävisivät. Voi nyt juoda aamukahvit ilman kuumia aaltoja niin että silmälasit eivät huurru kun tietokoneelta alan aamulla uutisia lukemaan.

      Ennen varsinaisia vaihdevuosien pahempia oireita oli jo esioireita n. 3 vuotta juuri se pätkittäinen uni ja herää liian aikaisin niin virkeenä ettei saa unta takaisin ja hirveä väsymys päivällä niin että saattoi istualtaan nukahtaa mitä ei ollut ikinä aiemmin.

      Mikä sopii toisille ja mistä löytää helpostusta niin ei välttämättä sovi kaikille. Itseäni eivät ne luontaistuotteet kiinnostanut edes kokeilla ja kalliita ovat eikä tehosta mitään takeita, en siis alkanut kokeilemaankaan. Hain heti estrogeenia. Joskus olen törsännyt luontaistuotteisiin enkä mitään vaikutusta niistä huomannut muuta kuin rahapussi kyllä keveni. Ehkäpä lieviin oireisiin auttaa niiden palasebo vaikutus vain.

      Vahvan melatoniinin lopetin kokeiltuani sitä, ei siitä ollut muuta apua kun ehkä nukahti helpommin jos oli stressiä ja ongelmat pyöri päässä mutta silti heräsi liian aikaisin aamuyöstä. Uni lääkkeitä en suostu käyttämään. Sokerin välttämisen olen huomannut helpottavan oireita. Mässäilen pähkinöillä ja terveellisellä ruualla enemmän. Suklaa, karkit, jäätelöt ja kaikki sokeriherkku hyllyt on opeteltava kiertämään kaupassa sillä ravinnoton sokeri vaan lisää väsymystä. Herkuttelu hetkiin teen mungopapu ituja mitkä ovat herkkuani. Lihatuotteiden korvaaminen juureksilla pitää virkeämpänä. Ruokavaliolla on paljon merkitystä ikääntyessä mitä ei nuorempana huomannut tai sitä liikkui ja kulutti enemmän niin ettei se epäterveellinen syöminen vielä tuntunut. Vaihdevuodet ovat pakottaneet muuttamaan ruokavaliookin ja sillä olen huomannut olevan iso vaikutus. Jotkut jaksavat liikuntaa harrastaa, saa apua siitä mutta ei se ole ihan kaikkien juttu.

      Se että saa levätä vapaa-aikoina eikä ole pakko suorittamista niin on tärkeää. Ei ole turhaa stressiä eikä suuria elämän muutoksia jos on hankalat vaihdevuosi oireet. Ylisuorittaminen jaksamisen äärirajoilla lääkkeiden avulla ei ole järkevää. Voi jäädä elämä liian lyhyeksi.

      Olen kironnut nämä helvetin vaihdevuodet, että kun nuoruuden ulkonäköpaineista ja ikäkriiseistä pääsi eroon niin tilalle tuli taas muuta. Ettei vain olisi liian helppoa elämässä niin vaivoja pitää tulla.

      Kesä helteillä en siedä kuumuutta ja nukkumista liian lämpöisessä makkarissa. Kaikki vituttaa eikä siedä oikein yhtään mitään. Tätäkö ne vaihdevuodet olevat? Kun vaihdevuosista ei ennen puhuttu niin ihmettelin kuinka hankalia monet viiskymppiset naiset olivat työkavereina. Jotkut taas helppoja kun he nuokkuivat puoliunessa eikä mikään hetkauttanut.

      • väsynytvalvoja

        Pitää kokeilla varmaan jossain vaiheessa sitä estrogeenia sitten. En tosiaan ole luontaistuotteista kokenut saavani koskaan apua mihinkään vaivaan. Unilääkkeet taas väsyttävät päivälläkin. Minulla kun ei ole ollut yhtäkään varsinaista hikoilupuuskaa, eli niitä kuumia aaltoja, ja kuukautisetkin ovat vielä joka kuukausi, on kai varsinaiset vaihdevuodet vasta tulossa. Tämä valvominen ja väsymys ja raivoaminen ei kyllä hyvää lupaa... jos jotain pahempaa vielä tulossa? 😠


      • juyt

        Kiitos tästä kirjoituksesta ! Tässä tuli ihan kaikki just niinkuin on.

        Toivon itse, ettei naiset tosiaan tuhlaisi rahojaan luontaistuotteisiin, koska näyttö on ihan nolla niissä, lumevaikutus voi todella joitaikin auttaa. Itselläni on Triptyl 10mg iltaisin tarvittaessa, sillä nukkuu yleensä ihan hyvin. Se auttaa lisäksi särkyihin pitemmällä aikavälillä. Ja tämä ei ole bentsodiatsepiinilääke. Ihan kokeilemisen arvoinen. Itse yritän vapaa-ajalla levätä niin paljon kun voin ja liikkua myös. Minulla on ikää 49-v. ja mietona hormonihoitoa on Novofem. On toiminut hyvin. Kuukautiset tulee laatan jälkeen (tosin tuli vielä luomusti kun lääke aloitettiin), muttä tämä siis tukee nyt hiipunutta hormonituotantoa ja tasoittaa oloa. Minua myös sapettaa , että edelleen on naisilla sellainen marttyyrimeininki, että "minä en ainakaan mitään hormoneja ala syömään". Se on tietämättömyyttä. Kannattaa mennä gynekologin kanssa juttelemaan. Hormonikorvaushoito on ainut joka oikeasti auttaa oireisiin.


    • ontämäkin

      Minulla on täsmälleen samanlaisia oireita ja olen saman ikäinenkin. Varsinkin kuukautisten jälkeen olen niin väsynyt, että en tahdo selvitä työstä, kotihommia en vain jaksa tehdä ollenkaan. Aamuyöllä herään 3-4 aikaan ja valvon yleensä aamuun asti, enkä saa unta päivällä, jos menen päiväunille töiden jälkeen. Hikoilua ei ole kuin tuolloin yöllä juuri heräämisen jälkeen ja sekin menee nopeasti ohi.

      En ole vielä kokeillut mitään tähän vaivaan. Mitä luontaistuotteita sinä ap kokeilit? Hormoneja en haluaisi alkaa käyttämään, niin paljon huonoa niistä kuullut. Kaksi serkkuani on kuollut rintasyöpään, joten sekin pistää miettimään ja tekee varovaiseksi.

      • väsynytvalvoja

        Olen jo aiemmin kärsinyt unettomuudesta ja kokeillut kaikki mahdolliset, kuten melatoniinin, tryptofaanin, teaniinin, sitruunamelissan, kamomillan... ja mitä näitä onkaan, ilman mitään vaikutusta. Joistain unettomuuden hoitoon tarkoitetuista oikeista lääkkeistä olen kyllä saanut joskus avun, mutta nyt olen jättänyt nekin pois, koska ne väsyttävät jonkin verran päivälläkin.

        Omalla kohdalla uutta on nyt se, että herään keskellä yötä valvomaan silloinkin, kun ei ole mitään stressiä eikä häiriötekijää. Valvon monta tuntia aamuun asti ja olen sitten väsynyt. Ennen valvomiseen oli jokin selvä aiheuttaja. Luulin jo, että vaihtarit alkavat, kun kierto oli vuoden verran muutaman päivän lyhentynyt. Mutta ei! Taas se palautui entiselleen ja viimeksi taas täsmälleen 28. Ja koko suvun naisilla kuukautiset ovat päättyneet monta vuotta ennen viittääkymmentä! Minulla ei. Hemmetti. Jatkuuko tämä vielä kymmenen vuotta. Ei edes kuumia aaltoja ole ensimmäistäkään, ja gynekin sanoi että munasarjoissa toimintaa. Siis tässä iässä!! 😠


      • 4455yuurr
        väsynytvalvoja kirjoitti:

        Olen jo aiemmin kärsinyt unettomuudesta ja kokeillut kaikki mahdolliset, kuten melatoniinin, tryptofaanin, teaniinin, sitruunamelissan, kamomillan... ja mitä näitä onkaan, ilman mitään vaikutusta. Joistain unettomuuden hoitoon tarkoitetuista oikeista lääkkeistä olen kyllä saanut joskus avun, mutta nyt olen jättänyt nekin pois, koska ne väsyttävät jonkin verran päivälläkin.

        Omalla kohdalla uutta on nyt se, että herään keskellä yötä valvomaan silloinkin, kun ei ole mitään stressiä eikä häiriötekijää. Valvon monta tuntia aamuun asti ja olen sitten väsynyt. Ennen valvomiseen oli jokin selvä aiheuttaja. Luulin jo, että vaihtarit alkavat, kun kierto oli vuoden verran muutaman päivän lyhentynyt. Mutta ei! Taas se palautui entiselleen ja viimeksi taas täsmälleen 28. Ja koko suvun naisilla kuukautiset ovat päättyneet monta vuotta ennen viittääkymmentä! Minulla ei. Hemmetti. Jatkuuko tämä vielä kymmenen vuotta. Ei edes kuumia aaltoja ole ensimmäistäkään, ja gynekin sanoi että munasarjoissa toimintaa. Siis tässä iässä!! 😠

        Eikö kannattaisi kokeilla jotakin unilääkettä. Unilääkkeitä on nykyään monenlaisia, nukahtamislääke on vain yksi lääketyyppi. Asiantuntijat osaavat neuvoa.

        Unettomuudesta kärsineenä minua aina hieman ihmetyttää kyselyt, joissa henkilö hakee apua, mutta ei oikeastaan ehkä haluakaan tehdä asialle mitään, vaan mieluummin kärsii unettomuudesta. Tällaisen kuvan saan viestistäsi.


      • lukutaito
        4455yuurr kirjoitti:

        Eikö kannattaisi kokeilla jotakin unilääkettä. Unilääkkeitä on nykyään monenlaisia, nukahtamislääke on vain yksi lääketyyppi. Asiantuntijat osaavat neuvoa.

        Unettomuudesta kärsineenä minua aina hieman ihmetyttää kyselyt, joissa henkilö hakee apua, mutta ei oikeastaan ehkä haluakaan tehdä asialle mitään, vaan mieluummin kärsii unettomuudesta. Tällaisen kuvan saan viestistäsi.

        Tuossahan lukee, että on käyttänyt aiemmin unilääkkeitä, joista saanut avun, mutta jättänyt pois, koska väsyttävät päivällä....


      • pointti
        lukutaito kirjoitti:

        Tuossahan lukee, että on käyttänyt aiemmin unilääkkeitä, joista saanut avun, mutta jättänyt pois, koska väsyttävät päivällä....

        Ap:han sanoo saaneensa unilääkkeistä avun, mutta ne ovat jonkin verran väsyttäneet päivällä.

        Jotkin unilääkkeet voivat aluksi väsyttää päivällä. Väsymys usein käytön myötä jopa häviää kokonaan. Jos unettomuus on todellinen ongelma, ja jos unettomuuteen saa avun unilääkkeitä, niin kyllä niitä myös käyttää.


    • väsynytvalvoja

      Onko kukaan kokeillut jotain mielialalääkettä pms-oireisiin ja saanut avun?
      Ei ole kivaa tämäkään olla kolme viikkoa kuukaudessa ihan raivona. Turhaa tiuskimista, ja jos ei kohdetta ole, niin kiukkuan jo itsekseni...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      359
      4121
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      1515
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1350
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1296
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1200
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1194
    Aihe