Pelottava eläkeikä?

Ihmiset ovat alkaneet udella minulta mitä aioin tehdä päästyäni eläkkeelle ja ettenkö pelkää aikani tulevan pitkäksi ilman työntekoa? Aivan kuin eläkeikä olisi jotain suorittamista, matkustamista, liikkumista tai olla koko ajan muuten menossa jonnekin.

Uskon että saan aikani kulumaan mainiosti mitään sen paremmin tekemättä ja nauttien jokaisesta rauhallisesta aamusta, kun ei tarvitse mennä mihinkään. Miten asia mielestäsi on, täällä on varmasti kokemusta asiasta, miten korvata lisääntynyt vapaa-aika tekemättä sen paremmin mitään erikoista?

181

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjoitan

      Ole villi ja vapaa, ne ovat eläkeläisen töitä. Jos ei mikään huvita, nuku päivällä päiväunet ja kuppaa yöt. Katsos, eläkkeellä ei tarvitse tehdä työtä! Nauti 40vuoden työputken jälkeen siitä, että TYÖT kuuluvat muille.

      • Oikeilla linjoilla olet, aion nauttia sydämeni kyllydestä anasaituista eläkepäivistä. Ei enää huolta tekemättömästä ansiotyöstä.


    • Ei.pelota

      Koska olet mies, niin kyllä vaimosi keksii sinulle hommia koko päivän ajaksi. Pian on keittöremontti alullaan ja siitä se laajenee. Rupea jo säästämään sitä varten. Oikeasti sinun kannattaa ruveta miettimään mieluista harrastusta jota teet aikasi kuluksi. En tiedä mieltymyksiäsi, mutta liikunta on yksi pakollinen eläkeläisten ajankulu. Älä jää kotiin neljän seinän sisälle vaan lähde toisten pariin muutaman kerran viikossa. Kotona passivoidut ja käperryt vain maton hapsuja oikoellen. Omien tuntemuksien mukaan ja menoksi. Itse olen ruvennut lintuharrastajaksi.

      • Voihan rouva toki yrittää alkaa minulla teettämään keittiöremonttia, mutta huomaa aika nopeasti että eihän siitä mitään tule. Kyllä minä liikuntaa olen koko ikäni harrastanut, enkä aio lopettaa. Lintubongarit ovat mukavaa porukkaa.


    • ö-Öö

      Opettele pelaaman Uunoa.

      =DW=

      • En ole oikeastaan koskaan pelannut mitään pelejä, nuoruudessa shakkia kuten kaikki pojankoltiaiset ja vanhempana lautapelejä lasten kanssa. Tietokonepelit kiinnostaisivat.

        Ehkä pelaankin jonain päivänä Uunoa?


      • Paloma.se01

        Voisin suositella Dragonmaniaa. En pelaa itse, mutta partneri pelaa. Käy välillä hoitamassa ns. miesten töitä, avaamassa teitä ja polkuja, putsaamassa autoa lumesta, viemässä roskia, sen sellaista. Sitten se menee taas ruokkimaanlohikäärmeitä. Ei ole mitenkään vaivaksi. ;)
        ***
        Muuten ja sitten ihan asiaakin; monet on sanoneet että sittenhän kiireet vasta alkavat kun on päässyt eläkkeelle. Että onniiiiiiiiiiinpaljon tekemistä että miten ihmeessä sitä jouti käymään vielä ansioduunissakin.
        ***
        Minä löysin kirjoittamisesta rakkaan harrastuksen, jota riittää niin kauan kun jaksan liikutella sormia näppäimillä. Eläkeläiset harrastaa hurjasti kaikkea: etenkin matkustamista, golfaamista, valokuvaamista ja ulkoilua ikään kuin tietoisesti tehden nyt kaikkea sitä mitä ei ehtinyt aikaisemmin Luulen että jokainen löytää sen oman eläkeläiselämänsä täyden joutilaisuuden ja iloa täynnä olevan luomistyön välillä. Kukin voimiensa mukaan.
        ***
        Minä tykkään että sinä Paroni voisit alkaa poliitikoksi. Olet diplomaattinen, juttelet silleen sopivan leppoisasti ja et pillastu pienestä. Voisit perustaa vaikka Suomen eläkeläisten puolueen ja laittaa esim. vanhusten hoitoasiat kohdalleen. "Jokaiselle sellaista hoitoa mitä hän tarvitsee ja mitä hän haluaa". Kohtuuden rajoissa.


    • Kuten aikaisemmissakin lesken jankutuksissa, totean taas.
      Päätin lopettaa työt vuonna 2008, täyttäessäni 60 V.2010.
      Ja niin tapahtui.
      -
      En minä mihinkään mitenkään pudonnut.
      Aloin vain nukkua ja herätä milloin mieli tekee.
      Aloin rakennella ja parannella viihde-keskustani.
      Alussa harrastin hienostelevaa ruoan-laittoakin.
      Kunnes totesin sen tarpeettomaksi ja liian aikaa-vieväksi.
      Kehitin siis reseptin jossa vahdettavia raaka-aineita on vain yksi.
      Liha.
      Jalka nousee, selkä taipuu eikä mihinkään tee kipeää.
      -
      Eläkkeeni on runsas.
      Kiitos siitä itselleni.
      Pankissakin on jotain kortilla.
      -
      Elämä ei moiti minua enkä minä elämää.
      Me nautimme toisistamme.
      Olemmehan suorittaneet hyvin ja hienosti.

      H.

    • Mikä lisääntynyt vapaa-aika, ehkä senkin ihmeen vielä joskus näkee.
      En ole suorittanut hyvin enkä hienosti, elämääni olen elänyt.

      • Tarkoitako että eläkkeellä pitää ihan yhtä kiirettä mitä työelämässä ollessa?


      • pirremiinapas

        Minun kiireet loppuivat, ja nyt ihmettelen mitä tekisin, ..kai se on ruvettava pelaamaan, niin kuin tuossa telkkuohjelmassa eräs eläkeläis naisihminen kertoi, niitä tappamispelejä, eli niitä mitä nuoret pelaavat, kuulemma pitää aivot rasvattuina.


      • pirremiinapas
        pirremiinapas kirjoitti:

        Minun kiireet loppuivat, ja nyt ihmettelen mitä tekisin, ..kai se on ruvettava pelaamaan, niin kuin tuossa telkkuohjelmassa eräs eläkeläis naisihminen kertoi, niitä tappamispelejä, eli niitä mitä nuoret pelaavat, kuulemma pitää aivot rasvattuina.

        Ancelille "vastasin", mutta aloittajalle, hyvin on pian kymmenen vuotta taas vierähtänyt tätä joutenoloa, pelottavan nopeasti vain...kannattaa otta jokaisesta elinpäivästä molemmin käsin kiinni, ainakin viimeistään meikäläisen iässä.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Tarkoitako että eläkkeellä pitää ihan yhtä kiirettä mitä työelämässä ollessa?

        Elämäni ei periaatteessa muuttunut mitenkään eläkkeelle jäätyäni, hoidettava teettää enemmän töitä, ei kiirettä kuitenkaan.
        Mikäs tässä joutoeläjänä ollessa, aina olen ehtinyt kaiken tarvittavan tekemään.
        Kun hoitohomma joskus loppuu, en usko ajankäyttöongelmia tulevan.


      • pirremiinapas kirjoitti:

        Minun kiireet loppuivat, ja nyt ihmettelen mitä tekisin, ..kai se on ruvettava pelaamaan, niin kuin tuossa telkkuohjelmassa eräs eläkeläis naisihminen kertoi, niitä tappamispelejä, eli niitä mitä nuoret pelaavat, kuulemma pitää aivot rasvattuina.

        Halaus Pirre!


      • Anceli kirjoitti:

        Halaus Pirre!

        "Anceli"

        Minäkin haluun saada halin...
        Muutenkin kuin samasta syystä. :)

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Anceli"

        Minäkin haluun saada halin...
        Muutenkin kuin samasta syystä. :)

        H.

        Mene laittamaan kaunista musiikkia ja kaihoriimi siihen kaveriksi, eiköhän haleja ala tulla.


      • pirremiinapas kirjoitti:

        Ancelille "vastasin", mutta aloittajalle, hyvin on pian kymmenen vuotta taas vierähtänyt tätä joutenoloa, pelottavan nopeasti vain...kannattaa otta jokaisesta elinpäivästä molemmin käsin kiinni, ainakin viimeistään meikäläisen iässä.

        Epäilen raskaan työuran rajoittaneen jo minun elinikääni, joten aioin nauttia kaikesta mukavasta mitä eläkepäiviin kuuluu. Mitä pidemmän aikaa on töissä, sitä vähemmän ehtii olla eläkkeellä, niin se vaan menee. Toki, äkillinen sairaus voi tulla ihan kenelle vaan, mutta onneksi melko terveenä olen tähän saakka ollut.


      • Anceli kirjoitti:

        Elämäni ei periaatteessa muuttunut mitenkään eläkkeelle jäätyäni, hoidettava teettää enemmän töitä, ei kiirettä kuitenkaan.
        Mikäs tässä joutoeläjänä ollessa, aina olen ehtinyt kaiken tarvittavan tekemään.
        Kun hoitohomma joskus loppuu, en usko ajankäyttöongelmia tulevan.

        Juuri äsken luin suomalaisesta kansansairaudesta, jonka nimi on jatkuva kiire. Ikävintä on, että ihmiset itse aiheuttavat ja tekevät sen kiireen itselleen. Itse yritän välttää sitä ja noudattaa vanhaa sananlaskua: " Ei ole kiire kunniaksi, eikä hoppu hyväksi".


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Juuri äsken luin suomalaisesta kansansairaudesta, jonka nimi on jatkuva kiire. Ikävintä on, että ihmiset itse aiheuttavat ja tekevät sen kiireen itselleen. Itse yritän välttää sitä ja noudattaa vanhaa sananlaskua: " Ei ole kiire kunniaksi, eikä hoppu hyväksi".

        Voihan sitä tuntea itsensä tärkeäksi, kun tekemällä kiirettä tekee.

        Näin maalla on kesäisin tehty kiireelläkin töitä ja aina on valmista tullut.
        Nyt on tehtävä silloin, kun tilanne on päällä, kuten juuri äsken.
        Sitä ennen ehdin jutella puhelimessa ystäväni kanssa lähes puolitoista tuntia ja heti perään tyttären kanssa hetken aikaa.

        Jahas, laittaisko takkaan tulen ja vähän aikaa huilaisi :)


      • pirremiinapas
        Anceli kirjoitti:

        Halaus Pirre!

        Kiitos.


      • Anceli kirjoitti:

        Voihan sitä tuntea itsensä tärkeäksi, kun tekemällä kiirettä tekee.

        Näin maalla on kesäisin tehty kiireelläkin töitä ja aina on valmista tullut.
        Nyt on tehtävä silloin, kun tilanne on päällä, kuten juuri äsken.
        Sitä ennen ehdin jutella puhelimessa ystäväni kanssa lähes puolitoista tuntia ja heti perään tyttären kanssa hetken aikaa.

        Jahas, laittaisko takkaan tulen ja vähän aikaa huilaisi :)

        Olet oikeassa, monet tekemällä tekevät itselleen kiireen. Ja toisille sopii sanonta: Laiska toitään luettelee tjn.

        Aina pitää ehtiä vähän juttelemaan välillä, jos erehdyt sanomaan muutaman kerran, että nyt ei ehdi puhumaan, niin ei vastapuoli pitkään viitsi edes soitella.

        Ei nyt enää tarvitse takkaa lämmittää, ulkoilma on lämmennyt ja lisälämmöllä tulee vaan liian kuuma sisälle.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Olet oikeassa, monet tekemällä tekevät itselleen kiireen. Ja toisille sopii sanonta: Laiska toitään luettelee tjn.

        Aina pitää ehtiä vähän juttelemaan välillä, jos erehdyt sanomaan muutaman kerran, että nyt ei ehdi puhumaan, niin ei vastapuoli pitkään viitsi edes soitella.

        Ei nyt enää tarvitse takkaa lämmittää, ulkoilma on lämmennyt ja lisälämmöllä tulee vaan liian kuuma sisälle.

        Meillä lämmitetään puilla ja tammikuussa tarvitsee vielä lämmittää.
        Keittiön hellassa on tuli joka päivä ja kamarien uuneja lämmitän tarpeen mukaan.
        Vanha, laiska eläkeläinen kaipaa lämpöä luittensa ympärille.


      • Anceli kirjoitti:

        Meillä lämmitetään puilla ja tammikuussa tarvitsee vielä lämmittää.
        Keittiön hellassa on tuli joka päivä ja kamarien uuneja lämmitän tarpeen mukaan.
        Vanha, laiska eläkeläinen kaipaa lämpöä luittensa ympärille.

        Tuon laiska eläkeläinen vedit hatustasi, itselläni on varaava takka olohuoneessa, mutta lämmitys on jäänyt alkuihastelun jälkeen ja kalliilla sähköllä annan taloni lämmetä. Sitä kutsutaan laiskuudeksi.


    • Itse kun jäin eläkkeelle päätin, että kiireet loppui nyt.
      Ihanaa, kun voi nukkua aamulla, järjestää tekemisensä niin, ettei tarvitse hosua.
      Tekemistä kyllä löytyy sitä mukaa, kun sitä kaipaa.
      Kannattaa nauttia, niinkauan kun voi.
      Jos sitten pelot alkavat hiipiä mieleen, että jos ja jos ja jos....... niin ne kannattaa käskeä pois mielestään ja elää tätä päivää.

      • Minussa on nytkin laiskottelijan vikaa, joten uskon soputuvani melko hyvin eläkeläisen kiireettömään elämään. Nautin suunnattomasti, kun ei tarvitse herätä herätyskellon pirinään, eikä lähteä aamulla mihinkään.
        Minulla on tässä vähän samanlainen tunnelma, kuin ennen lomamatkalle lähtöä johonkin suureen tuntemattomaan maahan. Odotan sitä malttamattomana.


    • Bengalitikku

      Minulla ei ollut mitään isompia suunnitelmia eläkkeelle jäädessäni.
      Ne päivät muotoutuvat pikkuhiljaa itsestään.
      Ensin tuli käytyä pienissä tapahtumissa.
      Sitten liityin eläkeläisryhmään, mistä olen suureksi osaksi jättäytynyt.
      Koin olevani "liian nuori".
      Ajattelin mennä toiseen eläkeläisryhmään.
      I spy.
      Viime vuonna tuli liikunta kuvioihin.
      Matkoja en ole pahemmin parin vuoden jälkeen tehnyt.
      Tietyt luottoystävät tapaan aika ajoin.
      Mutta se vapaus on se juttu.
      Siitä kandee ottaa kaikki irti.
      Nyt kun pakkanen on paukutellut, voi seurata mittaria ja kelpuuttaa se astemäärä, kun laittaa nokkansa ulos.
      Voi pitää tehosiivouspäivän.
      Voi pitää lööbailupäivän.

      Tiedätkö: tämä ei ole ollenkaan kamalaa!😎

      • PorvooParoni

        Hyvä tietää, että en pelkää kovin paljoa eläkkeelle jäämistä.

        *hymyilee*

        Sen olen jo päättänyt, että en aloita ainakaan mitään kieltenopiskelua tai maalaamaan tauluja, kuten jotkut ennen eläkkeelle lähtöä ovat haaveilleet.
        Se vapaus, nimenomaan vapaus minuakin kaikkein eniten houkuttaa. Tällä hetkellä olen vielä kahlittu työaikoihin.


    • Vai-vapaa-aika

      "..miten korvata lisääntynyt vapaa-aika tekemättä sen paremmin mitään erikoista?"

      Jatka samaan tyylin kun nytkin, niin ei tule sen suurempia ongelmia sinulle.

      • Tyylini on ollut, että kirjoittelen esim. näille palstoille silloin, kun ei ole mitään muuta tähdellistä menossa. Ehkä viihdyn enemmän näillä palstoillakin?


    • Työnteko vain välttämätön paha, vapaa-ajan riistäjä. Kokemustahan ei ole siitä lisääntyneestä vapaa-ajasta, mutta se on saletti, että ongelmia sen suhteen ei tule olemaan ja työssä käyntiä ei totisesti tule ikävä. Kymmenen kuukautta enää/vielä, sitten olen vapaa.

      • Sinulla on vielä vähemmän työaikaa jäljellä kuin minulla. Mutta ei kovin paljon ja olen valmis yhtymään ajatukseen työnteosta välttämättömänä pahasti. Toki olen saanut hyviä ystäviä, enkä edes kiellä ettenkö olisi myös viihtynyt, ei sitä muuten olisikaan viihtynyt näin pitkään samalla työnantajalla (33 v.) En minäkään usko ongelmia tulevan siirtymisessä vapaaherraksi.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Sinulla on vielä vähemmän työaikaa jäljellä kuin minulla. Mutta ei kovin paljon ja olen valmis yhtymään ajatukseen työnteosta välttämättömänä pahasti. Toki olen saanut hyviä ystäviä, enkä edes kiellä ettenkö olisi myös viihtynyt, ei sitä muuten olisikaan viihtynyt näin pitkään samalla työnantajalla (33 v.) En minäkään usko ongelmia tulevan siirtymisessä vapaaherraksi.

        Taitaisi sitten olla työkavereillasi jo kiire päästä sinusta eroon, jos nyt jo kyselevät kuinka aiot viettää eläkepäiviäsi.


      • Tellukka kirjoitti:

        Taitaisi sitten olla työkavereillasi jo kiire päästä sinusta eroon, jos nyt jo kyselevät kuinka aiot viettää eläkepäiviäsi.

        En ole missään kirjoittanut työkaverieni kyselleen eläkepäivieni viettämisestä. Tarkkuutta nyt kommentteihisi!


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        En ole missään kirjoittanut työkaverieni kyselleen eläkepäivieni viettämisestä. Tarkkuutta nyt kommentteihisi!

        Jaha.
        Työkaverisi eivät sitten ihmisiä olekaan?


      • Tellukka kirjoitti:

        Jaha.
        Työkaverisi eivät sitten ihmisiä olekaan?

        Tottakai ne ovat ihmisiä, mutta eivät ne ole kyselleet eläkkeelle jäämisestäni. Mitä sinä nyt oikein taas soperrat ja yrität haastaa riitaa? Etkö sinäkin voisi kirjoittaa joskus, kuten "ihmiset" kirjoittavat toisilleen ilman, että aina pitää väännellä ja käännellä toisen sanoja?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Tottakai ne ovat ihmisiä, mutta eivät ne ole kyselleet eläkkeelle jäämisestäni. Mitä sinä nyt oikein taas soperrat ja yrität haastaa riitaa? Etkö sinäkin voisi kirjoittaa joskus, kuten "ihmiset" kirjoittavat toisilleen ilman, että aina pitää väännellä ja käännellä toisen sanoja?

        """Ihmiset ovat alkaneet udella minulta mitä aioin tehdä päästyäni eläkkeelle ..."""

        Ihmiset määrätyssä muodossa tarkoittaa kaikkia ihmisiä, myös työkavereitasi, jos he ovat ihmisiä.


      • Tellukka kirjoitti:

        """Ihmiset ovat alkaneet udella minulta mitä aioin tehdä päästyäni eläkkeelle ..."""

        Ihmiset määrätyssä muodossa tarkoittaa kaikkia ihmisiä, myös työkavereitasi, jos he ovat ihmisiä.

        Usko nyt jo, työkaverini jotka ovat ihmisiä eivät ole kyselleet eläkkeelle jäämisestäni!


      • Vastaa-tähän
        Tellukka kirjoitti:

        """Ihmiset ovat alkaneet udella minulta mitä aioin tehdä päästyäni eläkkeelle ..."""

        Ihmiset määrätyssä muodossa tarkoittaa kaikkia ihmisiä, myös työkavereitasi, jos he ovat ihmisiä.

        Tarkkoittako sinun mielestä ihmiset myös afrikkalaisia nekereitä että myös he ovat kiinnostuneita paronin eläköitymisestä?


      • kylmätotuus
        Tellukka kirjoitti:

        Jaha.
        Työkaverisi eivät sitten ihmisiä olekaan?

        Nyt kompastuit pahemman kerran omaan "nokkeluuteesi" Tellukka ystäväiseni.

        Ei pitäisi nauraa toisen mokalle, mutta en voi olla nauramatta kommentillesi. Suo anteeksi!

        Nyt on luetun ymmärtämisen- tai suomen kielen taitosi aivan hukassa.

        Kaikki ihmiset ovat ihmisiä, mutta kaikki ihmiset eivät ole PorvoonParonin työkavereita. Ymmärsitkö?


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Nyt kompastuit pahemman kerran omaan "nokkeluuteesi" Tellukka ystäväiseni.

        Ei pitäisi nauraa toisen mokalle, mutta en voi olla nauramatta kommentillesi. Suo anteeksi!

        Nyt on luetun ymmärtämisen- tai suomen kielen taitosi aivan hukassa.

        Kaikki ihmiset ovat ihmisiä, mutta kaikki ihmiset eivät ole PorvoonParonin työkavereita. Ymmärsitkö?

        Ei aloituksessa mitenkään pois jätetty ihmisistä työkavereita.
        Kuuluisi näköjään lukea että ihmiset, paitsi työkaverini, ovat alkaneet udella ...

        Ja tottahan ihmisiin kuuluvat afrikkalaisetkin. Tuo tiedoksi nikille "Vastaa-tähän".

        Teillähän alkaa nyt mennä samanlaiseksi kuin naapurin nelivuotiaalla joka väitti, ettei hän ole ihminen, kun hän on lapsi.


      • Tellukka kirjoitti:

        Ei aloituksessa mitenkään pois jätetty ihmisistä työkavereita.
        Kuuluisi näköjään lukea että ihmiset, paitsi työkaverini, ovat alkaneet udella ...

        Ja tottahan ihmisiin kuuluvat afrikkalaisetkin. Tuo tiedoksi nikille "Vastaa-tähän".

        Teillähän alkaa nyt mennä samanlaiseksi kuin naapurin nelivuotiaalla joka väitti, ettei hän ole ihminen, kun hän on lapsi.

        Afrikkalaiset eivätkä työkaverini ole kyselleet eläkkeelle jäämisestäni. Ei silti tarvitse kirjoittaa, että ihmiset, paitsi työkaverini ja afrikkalaiset, ovat alkaneet udella...

        Mieti hiljaa itseksesi, kuka tässä on nelivuotiaan tasolla?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Afrikkalaiset eivätkä työkaverini ole kyselleet eläkkeelle jäämisestäni. Ei silti tarvitse kirjoittaa, että ihmiset, paitsi työkaverini ja afrikkalaiset, ovat alkaneet udella...

        Mieti hiljaa itseksesi, kuka tässä on nelivuotiaan tasolla?

        Vaikea uskoa, että läheskään kaikki muutkaan ihmiset olisivat kiinnostuneita eläkkeelle jäämisestäsi vaikka kuinka tärkeä hahmo lienetkin. Luultavasti muutama tuttavasi vain, jotka ovat udelleet.
        Mutta miksi sitten yleistää, että "ihmiset", joka selvästikin tarkoittaa kaikkia ihmisiä, tuttuja ja tuntemattomia, työkavereita ja afrikkalaisia.


      • Tellukka kirjoitti:

        Vaikea uskoa, että läheskään kaikki muutkaan ihmiset olisivat kiinnostuneita eläkkeelle jäämisestäsi vaikka kuinka tärkeä hahmo lienetkin. Luultavasti muutama tuttavasi vain, jotka ovat udelleet.
        Mutta miksi sitten yleistää, että "ihmiset", joka selvästikin tarkoittaa kaikkia ihmisiä, tuttuja ja tuntemattomia, työkavereita ja afrikkalaisia.

        Muutama tuttavani ovat ihmisiä, joten voin kutsua heitä ihmisiksi.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Muutama tuttavani ovat ihmisiä, joten voin kutsua heitä ihmisiksi.

        Kyllä he ovat silloin muutamia tuntemasi ihmisiä, eikä yleistäen "ihmiset", joihin sisältyvät kaikki ihmiset, eikä vain ne muutama tuttavasi.


      • Tellukka kirjoitti:

        Kyllä he ovat silloin muutamia tuntemasi ihmisiä, eikä yleistäen "ihmiset", joihin sisältyvät kaikki ihmiset, eikä vain ne muutama tuttavasi.

        Nyt sinulla on virheellistä tietoa suomen kielestä, kuten kylmätotuus kirjoitti kaikki ihmiset ovat ihmisiä, mutta kaikki eivät ole työkavereitani, eikä myöskään tuttaviani.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Nyt sinulla on virheellistä tietoa suomen kielestä, kuten kylmätotuus kirjoitti kaikki ihmiset ovat ihmisiä, mutta kaikki eivät ole työkavereitani, eikä myöskään tuttaviani.

        No sitähän minä olen yrittäny sinulle änkyttää, että kaikkiin ihmisiin lukeutuvat myös työkaverisi.
        Taitaa suomenkieli olla kuitenkin minulla paremmin hallinnassa kuin sinulla, nähtävästi.


      • Tellukka kirjoitti:

        No sitähän minä olen yrittäny sinulle änkyttää, että kaikkiin ihmisiin lukeutuvat myös työkaverisi.
        Taitaa suomenkieli olla kuitenkin minulla paremmin hallinnassa kuin sinulla, nähtävästi.

        Nyt minua alkaa ihan tosissaan pelottaa, tuleeko minusta eläkkeelle jäämisen jälkeen tuollainen änkyrä mitä sinäkin olet? Tuo muka paremman suomenkielen hallinnan omiminen itsellesi todistaa sinusta paljon. Luulo ei ole tiedon väärti!


      • yönhaukka
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Nyt minua alkaa ihan tosissaan pelottaa, tuleeko minusta eläkkeelle jäämisen jälkeen tuollainen änkyrä mitä sinäkin olet? Tuo muka paremman suomenkielen hallinnan omiminen itsellesi todistaa sinusta paljon. Luulo ei ole tiedon väärti!

        Tavattoman pelottavaa tuollainen vetvominen ja vänkääminen mitä tellukka harrastaa palstalla. Tätä ei voi enää kutsua mukavaksi ja leppoisaksi keskusteluksi.


      • yönhaukka kirjoitti:

        Tavattoman pelottavaa tuollainen vetvominen ja vänkääminen mitä tellukka harrastaa palstalla. Tätä ei voi enää kutsua mukavaksi ja leppoisaksi keskusteluksi.

        Minä tiedän paljon ihmisiä (tässäkin käytetään muotoa ihmisiä eikä eritellä heitä), joille on ihan mahdotonta sanoa olevansa väärässä. Tellukan tapauksessa on kyse juuri siitä. Hänen ei olisi tarvinnut kuin sanoa, että hän kuvitteli minun tarkoittavan työkavereita, mutta hän jankuttaa vaikka maailman tappiin saakka samaa virheellistä näkemystään. Sellainen on todella ikävää ja rikkoo näitä keskusteluja.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Minä tiedän paljon ihmisiä (tässäkin käytetään muotoa ihmisiä eikä eritellä heitä), joille on ihan mahdotonta sanoa olevansa väärässä. Tellukan tapauksessa on kyse juuri siitä. Hänen ei olisi tarvinnut kuin sanoa, että hän kuvitteli minun tarkoittavan työkavereita, mutta hän jankuttaa vaikka maailman tappiin saakka samaa virheellistä näkemystään. Sellainen on todella ikävää ja rikkoo näitä keskusteluja.

        "paljon ihmisiä" ei olekaan määrätty muoto, eikä siinä tapauksessa sisällä kaikkia ihmisiä niinkuin sana "ihmiset".


      • Ihan.mahoton
        Tellukka kirjoitti:

        "paljon ihmisiä" ei olekaan määrätty muoto, eikä siinä tapauksessa sisällä kaikkia ihmisiä niinkuin sana "ihmiset".

        Herran jestas sentään, lopeta nyt jo HYVÄ IHMINEN.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Minä tiedän paljon ihmisiä (tässäkin käytetään muotoa ihmisiä eikä eritellä heitä), joille on ihan mahdotonta sanoa olevansa väärässä. Tellukan tapauksessa on kyse juuri siitä. Hänen ei olisi tarvinnut kuin sanoa, että hän kuvitteli minun tarkoittavan työkavereita, mutta hän jankuttaa vaikka maailman tappiin saakka samaa virheellistä näkemystään. Sellainen on todella ikävää ja rikkoo näitä keskusteluja.

        """Minä tiedän paljon ihmisiä (tässäkin käytetään muotoa ihmisiä eikä eritellä heitä), joille on ihan mahdotonta sanoa olevansa väärässä. Tellukan tapauksessa on kyse juuri siitä."""

        Kyllähän minulle voi aivan huoleti sanoa olevansa väärässä.


      • Puolustusasianajaja
        Tellukka kirjoitti:

        """Minä tiedän paljon ihmisiä (tässäkin käytetään muotoa ihmisiä eikä eritellä heitä), joille on ihan mahdotonta sanoa olevansa väärässä. Tellukan tapauksessa on kyse juuri siitä."""

        Kyllähän minulle voi aivan huoleti sanoa olevansa väärässä.

        Sinä siis myönnät olevasi väärässä tämän asian suhteen, sitähän sinä tarkoitat.


      • Puolustusasianajaja kirjoitti:

        Sinä siis myönnät olevasi väärässä tämän asian suhteen, sitähän sinä tarkoitat.

        Luehan ajatuksen kanssa tuo paronin kyseinen viesti.
        Kyllä hän selvästi väitti, ettei minulle voi sanoa olevansa väärässä.

        Voi minulle sanoa olevansa väärässä, sinäkin.


      • Puolustusasianajaja
        Tellukka kirjoitti:

        Luehan ajatuksen kanssa tuo paronin kyseinen viesti.
        Kyllä hän selvästi väitti, ettei minulle voi sanoa olevansa väärässä.

        Voi minulle sanoa olevansa väärässä, sinäkin.

        Minun mielestä sinä olet väärässä.


      • Puolustusasianajaja kirjoitti:

        Minun mielestä sinä olet väärässä.

        Se on vain sinun harhainen mielipiteesi.


      • Puolustusasianajaja
        Tellukka kirjoitti:

        Se on vain sinun harhainen mielipiteesi.

        Tuntuu varmaan pahalta olla väärässä.


      • Puolustusasianajaja kirjoitti:

        Tuntuu varmaan pahalta olla väärässä.

        Sinähän sen nyt tiedät, ja Paroni.


      • Puolustusasianajaja
        Tellukka kirjoitti:

        Sinähän sen nyt tiedät, ja Paroni.

        Olet taas väärässä.


      • TarkkaAnalyysi
        Tellukka kirjoitti:

        Sinähän sen nyt tiedät, ja Paroni.

        Tellukka on oikeassa. ”Ihmiset”, ”ihmisiä” ja ”pari tuttua” ovat eri asioita tarkoittavia.

        Tosin tuon virheen tekee hyvin moni esim. puhuessaan mielipiteistä. ”Ihmiset ovat sitä mieltä, että...” puhuessaan omasta ja parin tuttunsa mielipiteistä.


      • Minäsinämetehe
        TarkkaAnalyysi kirjoitti:

        Tellukka on oikeassa. ”Ihmiset”, ”ihmisiä” ja ”pari tuttua” ovat eri asioita tarkoittavia.

        Tosin tuon virheen tekee hyvin moni esim. puhuessaan mielipiteistä. ”Ihmiset ovat sitä mieltä, että...” puhuessaan omasta ja parin tuttunsa mielipiteistä.

        "Moni palstalainen on sitä mieltä, että" on usein toistuva kommentti kirjoittajan omasta mielipiteestään.


      • Bengalitikku
        Tellukka kirjoitti:

        Sinähän sen nyt tiedät, ja Paroni.

        Tiedätkös, että suomalaisilla työpaikoilla ollaan korrekteja eikä kysytä eläkeasioista. Se katsotaan olevan oma asia ja ensisijaisesti siitä keskustellaan, kun työntekijä on päätöksensä tehnyt esimiehen kanssa, jotta tämä osaa suunnitella henkilöstötarpeen.
        Joissakin yrityksissä tarjotaan seminaarejakin, muutama päivä, ikään kuin valmentautumista muutokseen.
        Työkaverien jahkailu koettaisiin kiusaamiseksi ja fiksuilla työpaikoilla on nollatoleranssi.

        Sinä kiusaat nyt Paronia, joten lopeta se.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Tiedätkös, että suomalaisilla työpaikoilla ollaan korrekteja eikä kysytä eläkeasioista. Se katsotaan olevan oma asia ja ensisijaisesti siitä keskustellaan, kun työntekijä on päätöksensä tehnyt esimiehen kanssa, jotta tämä osaa suunnitella henkilöstötarpeen.
        Joissakin yrityksissä tarjotaan seminaarejakin, muutama päivä, ikään kuin valmentautumista muutokseen.
        Työkaverien jahkailu koettaisiin kiusaamiseksi ja fiksuilla työpaikoilla on nollatoleranssi.

        Sinä kiusaat nyt Paronia, joten lopeta se.

        Kiitos Bengalitukku sivustatuesta ja ymmärryksestä suomalaiseen sielunmaisemaan. Meillä valmennetaan eläkkeelle jäämiseen ja tilaisuudet ovat suljettuja siinä mielessä etteivät ulkopuoliset tiedä kuka niissä käy. Työkaverini eivät ole kyselleet eläköitymisestäni ja todella monet lähtevät vaivihkaa eläkkeelle tekemättä siitä mitään numeroa.

        Tuosta kiusaamisesta on ollut paljon puhetta, enkä koskaan olisi uskonut sitä tapahtuvan näillä foorumeilla, mutta ehkä joku tuleekin tänne pelkästään näykkimään muita ilman minkäänlaisia käytöstapoja? Ehkä joku saa siitä jotain tyydytystä, mutta ei se palstahenkeä paranna tai lisää avausten määrää täällä, päinvastoin.


      • nähty.onjo
        TarkkaAnalyysi kirjoitti:

        Tellukka on oikeassa. ”Ihmiset”, ”ihmisiä” ja ”pari tuttua” ovat eri asioita tarkoittavia.

        Tosin tuon virheen tekee hyvin moni esim. puhuessaan mielipiteistä. ”Ihmiset ovat sitä mieltä, että...” puhuessaan omasta ja parin tuttunsa mielipiteistä.

        Älkäähän nyt saivarrella, kyllä ihmiset sanaa voi ihan vapaasti käyttää silloin, kun puhuu ihmisistä. Ei tarvitse eritellä minkälaisista ihmisistä on kyse tai alkamaan rajata paitsi sanalla joukkoa. Tellukka on ihan hölmöläinen.


      • anonyymiEsE
        nähty.onjo kirjoitti:

        Älkäähän nyt saivarrella, kyllä ihmiset sanaa voi ihan vapaasti käyttää silloin, kun puhuu ihmisistä. Ei tarvitse eritellä minkälaisista ihmisistä on kyse tai alkamaan rajata paitsi sanalla joukkoa. Tellukka on ihan hölmöläinen.

        Se ei olekaan ihminen.


      • Varma-Tieto
        anonyymiEsE kirjoitti:

        Se ei olekaan ihminen.

        Eikä kukaan muu ala vänkäämään tällaisesta asiasta.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Kiitos Bengalitukku sivustatuesta ja ymmärryksestä suomalaiseen sielunmaisemaan. Meillä valmennetaan eläkkeelle jäämiseen ja tilaisuudet ovat suljettuja siinä mielessä etteivät ulkopuoliset tiedä kuka niissä käy. Työkaverini eivät ole kyselleet eläköitymisestäni ja todella monet lähtevät vaivihkaa eläkkeelle tekemättä siitä mitään numeroa.

        Tuosta kiusaamisesta on ollut paljon puhetta, enkä koskaan olisi uskonut sitä tapahtuvan näillä foorumeilla, mutta ehkä joku tuleekin tänne pelkästään näykkimään muita ilman minkäänlaisia käytöstapoja? Ehkä joku saa siitä jotain tyydytystä, mutta ei se palstahenkeä paranna tai lisää avausten määrää täällä, päinvastoin.

        korjaan Bengalitikku


      • kylmätotuus
        TarkkaAnalyysi kirjoitti:

        Tellukka on oikeassa. ”Ihmiset”, ”ihmisiä” ja ”pari tuttua” ovat eri asioita tarkoittavia.

        Tosin tuon virheen tekee hyvin moni esim. puhuessaan mielipiteistä. ”Ihmiset ovat sitä mieltä, että...” puhuessaan omasta ja parin tuttunsa mielipiteistä.

        Otanpa yhden esimerkin, jossa sanaa ihmiset käytetään aivan yleisesti suomen kielessä.

        Oletetaan, että hiljattain leskeksi jäänyt nainen on tavannut uuden miehen. He ovat syvästi kiintyneet toisiinsa ja haluaisivat muuttaa yhteen.

        Nainen kertoo asian hyvälle ystävälleen. Samalla hän esittää kysymyksen ystävälleen: "Mitenkähän ihmiset tulevat suhtautumaan tilanteeseen?"
        Ei hän kysy, miten Pentti, Oili, Matti, Sylvi ja kaikki hänen lukuisat tuttavansa reagoivat asiaan.
        Hän käyttää sanaa ihmiset, mutta ei tarkoita sanalla kaikkia maailman ihmisiä.
        Jokainen suomen kieltä ymmärtävä tietää tuon kieleemme vakiintuneen sanan merkityksen tällaisessa yhteydessä.

        Saivartelijat ovat poikkeus.


      • kylmätotuus
        Tellukka kirjoitti:

        No sitähän minä olen yrittäny sinulle änkyttää, että kaikkiin ihmisiin lukeutuvat myös työkaverisi.
        Taitaa suomenkieli olla kuitenkin minulla paremmin hallinnassa kuin sinulla, nähtävästi.

        Suomen kieli ei taida olla sinunkaan hallinnassasi aivan täydellisesti, kuten ei minunkaan.

        Olisit voinut kirjoittaa aloitukseen, miten sinä olet täyttänyt päiväsi siirryttyäsi eläkkeelle.
        Näin et tehnyt, vaan takerruit yhteen sanaan, jolla on aloituksen kannalta vain mitätön merkitys.

        Nyt olet saanut saivarrella riittävästi tässä ketjussa ja voisit lopultakin kertoa, mistä asioista päiväsi koostuvat.

        Odotan kommenttiasi suurella mielenkiinnolla.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        Suomen kieli ei taida olla sinunkaan hallinnassasi aivan täydellisesti, kuten ei minunkaan.

        Olisit voinut kirjoittaa aloitukseen, miten sinä olet täyttänyt päiväsi siirryttyäsi eläkkeelle.
        Näin et tehnyt, vaan takerruit yhteen sanaan, jolla on aloituksen kannalta vain mitätön merkitys.

        Nyt olet saanut saivarrella riittävästi tässä ketjussa ja voisit lopultakin kertoa, mistä asioista päiväsi koostuvat.

        Odotan kommenttiasi suurella mielenkiinnolla.

        Olen epäilyt kyseisen kirjoittajan tarkoitusperiä palstalla alusta saakka, kun tapasin hänet täällä ensi kertaa. Hänellä ei ilmeisesti oli pienintäkään halua keskustella tai kertoa omakohtaisesti esim. miten eläkepäivät sujuvat.

        Tuntuu olevan tärkeämpää tarttua toisten kirjoituksiin, huomautella jostain ikivanhoista asioista ja ennenkaikkea haastaa avoimesti riitaa palstalla. Hän ei ole ymmärtänyt keskustelupalstan syvintä olemusta, joka on syvällinen, leppoisa ja rauhallinen keskustelu ilman kinaamista, vänkäämistä tai todistelua kuka on oikeassa.


      • TeijaTerävä
        Tellukka kirjoitti:

        Jaha.
        Työkaverisi eivät sitten ihmisiä olekaan?

        Luin mielenkiinnolla tätä sanailua ja silmiinpistävää oli, että Tellukalta kesti lähes tunti ennen kuin pystyi vastaamaan paronin napakkaan vastaukseen. Olen varma että ruotsalais vahvistukselle tuli vahinko, kun otti esille nuo työkaverit ja hän joutui sen jälkeen hätäpäissään ottamaan esiin tuollaisen ”””ihmiset””” lässytyksen. Mainio ajatus ylläpidolta jos saadaan nuo hurrit pois palstalta. He ovat riidankyväjiä jos jotkut.


      • TeijaTerävä kirjoitti:

        Luin mielenkiinnolla tätä sanailua ja silmiinpistävää oli, että Tellukalta kesti lähes tunti ennen kuin pystyi vastaamaan paronin napakkaan vastaukseen. Olen varma että ruotsalais vahvistukselle tuli vahinko, kun otti esille nuo työkaverit ja hän joutui sen jälkeen hätäpäissään ottamaan esiin tuollaisen ”””ihmiset””” lässytyksen. Mainio ajatus ylläpidolta jos saadaan nuo hurrit pois palstalta. He ovat riidankyväjiä jos jotkut.

        Ehkä Tellukka on tehnyt jotain muuta siinä välillä kuin viihdyttänyt paronia. Voisiko sellaista mahdollisuutta ajatella?

        "Te ihmiset toistanne ymmärtäkää ..." (paitsi ei, ei missään nimessä työkaverit tai afrikkalaiset).


      • TeijaTerävä
        Tellukka kirjoitti:

        Ehkä Tellukka on tehnyt jotain muuta siinä välillä kuin viihdyttänyt paronia. Voisiko sellaista mahdollisuutta ajatella?

        "Te ihmiset toistanne ymmärtäkää ..." (paitsi ei, ei missään nimessä työkaverit tai afrikkalaiset).

        Sinähän olet aina täällä. Nytkin tikkana paikalla. Samoin yökaudet kykkimässä ruudun takana jos joku vastaisi.


      • TeijaTerävä kirjoitti:

        Sinähän olet aina täällä. Nytkin tikkana paikalla. Samoin yökaudet kykkimässä ruudun takana jos joku vastaisi.

        Enhän minä siellä ole ollut koskaan.
        Valvon tosin öisin, koska se kuuluu normaaliin vuorokausirytmiini, eikä sitä ole laissa kielletty.
        Paikalla näyt sinäkin olevan, kyykitkö sitten vai et, oletko tikkana vai talitinttinä, sitä on vaikea täältä käsin arvailla.


      • TeijaTerävä
        Tellukka kirjoitti:

        Enhän minä siellä ole ollut koskaan.
        Valvon tosin öisin, koska se kuuluu normaaliin vuorokausirytmiini, eikä sitä ole laissa kielletty.
        Paikalla näyt sinäkin olevan, kyykitkö sitten vai et, oletko tikkana vai talitinttinä, sitä on vaikea täältä käsin arvailla.

        Ihmiset nukkuvat öisin, paitsi vuorotyöntekijät!


      • toim.huom

        Tässä hyvä esimerkki ihmiset sanan käytöstä, ei tarvitse alkaa erittelemään erikseen ketkä eivät nuku. Tellukka on ihan hakoteillä yrittäessään toimia kielimaisterina.


      • TarkkaAnalyysi
        kylmätotuus kirjoitti:

        Otanpa yhden esimerkin, jossa sanaa ihmiset käytetään aivan yleisesti suomen kielessä.

        Oletetaan, että hiljattain leskeksi jäänyt nainen on tavannut uuden miehen. He ovat syvästi kiintyneet toisiinsa ja haluaisivat muuttaa yhteen.

        Nainen kertoo asian hyvälle ystävälleen. Samalla hän esittää kysymyksen ystävälleen: "Mitenkähän ihmiset tulevat suhtautumaan tilanteeseen?"
        Ei hän kysy, miten Pentti, Oili, Matti, Sylvi ja kaikki hänen lukuisat tuttavansa reagoivat asiaan.
        Hän käyttää sanaa ihmiset, mutta ei tarkoita sanalla kaikkia maailman ihmisiä.
        Jokainen suomen kieltä ymmärtävä tietää tuon kieleemme vakiintuneen sanan merkityksen tällaisessa yhteydessä.

        Saivartelijat ovat poikkeus.

        @Kylmis
        Tuo esimerkkisi "naisen ystävästä ja ihmisten mielipiteistä", aloittajan "ihmiset", "parin tutun mielipide on ihmiset" ovat kaikki suomalaisia virheellisiä ilmaisuja.

        Sinun parisuhdeasia on sikäli poikkeuksellinen, että se jaksaa kiinnostaa KAIKKIA NIITÄ IHMISIÄ, jotka saavat parisuhteen tietoonsa. Maailman tappiin asti juoruissa
        - Niin-niin, tuo Irma styylasi Vekan kanssa 70-luvulla

        Tellukka oli oikeassa, mutta maininta aloittajalle oli ( tarpeetonta ) pilkun nyhjäämistä.
        Paroni olisi voinut kuitata asian
        - Hups!
        Ja kertoa keitä tarkoittaa tuolla "ihmiset" eikä alkaa väittämään vastaan.

        Kenenkään ei pidä elätellä toivoa, että alkaisin vielä jankuttamaan tästä jonkun kanssa.


      • HeiHaloo
        TarkkaAnalyysi kirjoitti:

        @Kylmis
        Tuo esimerkkisi "naisen ystävästä ja ihmisten mielipiteistä", aloittajan "ihmiset", "parin tutun mielipide on ihmiset" ovat kaikki suomalaisia virheellisiä ilmaisuja.

        Sinun parisuhdeasia on sikäli poikkeuksellinen, että se jaksaa kiinnostaa KAIKKIA NIITÄ IHMISIÄ, jotka saavat parisuhteen tietoonsa. Maailman tappiin asti juoruissa
        - Niin-niin, tuo Irma styylasi Vekan kanssa 70-luvulla

        Tellukka oli oikeassa, mutta maininta aloittajalle oli ( tarpeetonta ) pilkun nyhjäämistä.
        Paroni olisi voinut kuitata asian
        - Hups!
        Ja kertoa keitä tarkoittaa tuolla "ihmiset" eikä alkaa väittämään vastaan.

        Kenenkään ei pidä elätellä toivoa, että alkaisin vielä jankuttamaan tästä jonkun kanssa.

        Kiitos Tellukka puskamielipiteestäsi, joka on väärä. Ihmiset eivät suinkaan tarkoita kaikkia maailman ihmisiä, vaan voi ihan hyvin käyttää ihmisiä sanaa koskemaan jotain tarkemmin erittelemätöntä ryhmää. Voi kirjoittaa, että ihmiset kävelevät kahdella jalalla ilman, että pitää rajata pois niitä ihmisiä, jotka eivät tee näin. Hyvä ettet jankuta enempää täysin selvästä asiasta.


      • TeijaTerävä kirjoitti:

        Ihmiset nukkuvat öisin, paitsi vuorotyöntekijät!

        Eivät nuku, vaan suuri osa ihmisistä nukkuu öisin.


      • puupäille
        Tellukka kirjoitti:

        Eivät nuku, vaan suuri osa ihmisistä nukkuu öisin.

        ...suurin osa ihmisistä ei valvo öisin...


      • puupäille kirjoitti:

        ...suurin osa ihmisistä ei valvo öisin...

        Onko tilasto ehkä vain teidän pikku kylästä tehty?

        Prosenttimääriä en tiedä, onko suurin osa, mutta ainakin suuri osa ihmisistä valvoo suurkaupungeissa yölläkin. Mene vaikka Lontooseen (tai vaikkapa vain Tukholmaan), niin huomaat, että kaupunki elää läpi yön, ellet sitten itse nuku hotellissasi niin että savu pepusta tupruaa.


      • HeiHaloo
        Tellukka kirjoitti:

        Onko tilasto ehkä vain teidän pikku kylästä tehty?

        Prosenttimääriä en tiedä, onko suurin osa, mutta ainakin suuri osa ihmisistä valvoo suurkaupungeissa yölläkin. Mene vaikka Lontooseen (tai vaikkapa vain Tukholmaan), niin huomaat, että kaupunki elää läpi yön, ellet sitten itse nuku hotellissasi niin että savu pepusta tupruaa.

        Sinulla varmaan tuleekin savu perdiistä nukkuessa, yleensä ihmisiltä ei tule. Olet muuten aivan seinähullu ihminen, kun yrität alkaa vänkäämään siitä nukkuvatko ihmiset yöllä? Kokoa järkesi tai mene hoitoon, varmaan tukholmastakin löytyy parantoloita kaltaisillesi kaljoille.


      • HeiHaloo kirjoitti:

        Sinulla varmaan tuleekin savu perdiistä nukkuessa, yleensä ihmisiltä ei tule. Olet muuten aivan seinähullu ihminen, kun yrität alkaa vänkäämään siitä nukkuvatko ihmiset yöllä? Kokoa järkesi tai mene hoitoon, varmaan tukholmastakin löytyy parantoloita kaltaisillesi kaljoille.

        Mitenpä minä sitä varmaksi tiedän, kun yksin asun.
        Ei ole palohälyytin ainakaan alkanut ulvomaan.


      • Ajatelma
        Tellukka kirjoitti:

        Mitenpä minä sitä varmaksi tiedän, kun yksin asun.
        Ei ole palohälyytin ainakaan alkanut ulvomaan.

        Ehkä se onkin suomalaisesta hullujenhuoneesta karannut potilas, joka on mennyt siivoojaksi Ruotsiin, kun Suomessa olivat viranomaiset perässä?


      • Hih-hih
        HeiHaloo kirjoitti:

        Kiitos Tellukka puskamielipiteestäsi, joka on väärä. Ihmiset eivät suinkaan tarkoita kaikkia maailman ihmisiä, vaan voi ihan hyvin käyttää ihmisiä sanaa koskemaan jotain tarkemmin erittelemätöntä ryhmää. Voi kirjoittaa, että ihmiset kävelevät kahdella jalalla ilman, että pitää rajata pois niitä ihmisiä, jotka eivät tee näin. Hyvä ettet jankuta enempää täysin selvästä asiasta.

        "Voi kirjoittaa, että ihmiset kävelevät kahdella jalalla ilman, että pitää rajata pois niitä ihmisiä, jotka eivät tee näin."
        Hih-hih....
        Montako yksijalkaista tunnet?


      • HeiHaloo
        Hih-hih kirjoitti:

        "Voi kirjoittaa, että ihmiset kävelevät kahdella jalalla ilman, että pitää rajata pois niitä ihmisiä, jotka eivät tee näin."
        Hih-hih....
        Montako yksijalkaista tunnet?

        Esimerkiksi vauvat ja pikkulapset, sekä invalidit ja vuoteenomana olevat vanhukset.

        Ainoastaan joitakin luetellakseni.


      • Hirttoköysi
        HeiHaloo kirjoitti:

        Esimerkiksi vauvat ja pikkulapset, sekä invalidit ja vuoteenomana olevat vanhukset.

        Ainoastaan joitakin luetellakseni.

        Kiitos näpäytyksestä besserwisserille. Täällä on Tellukan lisäksi muitakin kaikkitietäviä naurunalaiseksi itseään tekeviä kahjoja.


      • Hih-hih
        HeiHaloo kirjoitti:

        Esimerkiksi vauvat ja pikkulapset, sekä invalidit ja vuoteenomana olevat vanhukset.

        Ainoastaan joitakin luetellakseni.

        Puhu silloin kävelevistä eikä jalkojen määrästä.
        Hih-hih....


      • Sivustaseurannut
        Hih-hih kirjoitti:

        Puhu silloin kävelevistä eikä jalkojen määrästä.
        Hih-hih....

        Eiväthän nuo kävelekään kahdella jalalla, mikä sinulla nyt on vaikeata ymmärtää. Rullatuolissa olevat eivät kävele vaikka on kaksi jalkaa.


      • Sivustaseurannut kirjoitti:

        Eiväthän nuo kävelekään kahdella jalalla, mikä sinulla nyt on vaikeata ymmärtää. Rullatuolissa olevat eivät kävele vaikka on kaksi jalkaa.

        Väärinkäsitykset sanallisessa viestinnässä ovat hyvin yleisiä. Useimmiten kuitataan tosin vaan lyhyesti, että sorry olin väärässä tai, että käsitin asian eritavalla. En olisi koskaan uskonut jonkun viitsivän jauhaa tätä asiaa näin pitkään, kun kirjoitin: "Tarkkuutta nyt kommentteihisi".

        Taisi osua arkaan paikkaan?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Väärinkäsitykset sanallisessa viestinnässä ovat hyvin yleisiä. Useimmiten kuitataan tosin vaan lyhyesti, että sorry olin väärässä tai, että käsitin asian eritavalla. En olisi koskaan uskonut jonkun viitsivän jauhaa tätä asiaa näin pitkään, kun kirjoitin: "Tarkkuutta nyt kommentteihisi".

        Taisi osua arkaan paikkaan?

        No etkös sinä nyt vielä saanut sitä tarkkuutta mitä kyselit vaikka rautalangasta väänsin sinulle.
        Pitääkö vielä tarkentaa?


      • Hirttoköysi
        Tellukka kirjoitti:

        No etkös sinä nyt vielä saanut sitä tarkkuutta mitä kyselit vaikka rautalangasta väänsin sinulle.
        Pitääkö vielä tarkentaa?

        Taidat tarvita nikkiäni?


      • Sivustaseurannut
        Hirttoköysi kirjoitti:

        Taidat tarvita nikkiäni?

        Tuskinpa tehoaisi Tellukkaan, jäisi varmaan eloon ja kyselisi ja jatkaisi kyselyään...


      • Sussiunakkoon
        Hirttoköysi kirjoitti:

        Taidat tarvita nikkiäni?

        Ehdin lukea Tellukan törkyviestln tähän kohtaa. Oli hyvä että poistettiin, alkaa muijalla iso ratas heittää.


    • flegmaatti

      Eiköhän se riipu itse kunkin siihenastisista aktiviteetteista, harrastuksista, sosiaalisista kontakteista, parisuhteesta yms.

      Sekin merkinnee jotakin lähteekö, pääseekö vai joutuuko eläkkeelle.
      Lähteneet lienevät suunnitelleet muutoksen valmiiksi. Joutuneilla lienee korkein kynnys josta jotkut eivät tahdo selvitä millään.
      Eräs tyttavani roikkui työssä kiinni pitempään kuin olisi ollut mahdollista ilman luottamusmiesasemaa. Parisuhde oli sillä mallilla, että työpaikalla im. huoneen rauhassa oli viihtyisempää. Eli eläköidyttyään 2 vuotta.

      Joku toinen pariskunta asetti eläköitymiselle aikatavoitteen ja ryhtyivät valmistelemaan sitä kymmenisen vuotta aikaisemmin.
      Sosiaaliset kontaktit olivat valmiina ja uusia syntyi. Kummallakin omia harrastuksia. Yhteisenä mielenkiinnon kohteena matkustelu. Viihtyvät hyvin keskenään.

      Noihin väleihon sopinee suuri osa eläkkeelle siirtyvistä?

      • Minä pääsen eläkkeelle täysin palvelleena, se on varmaan etu ja otan eläkkeelle siirtymisen positiivisena asiana. En halua jatkaa työikääni kehärääkkinä vanhuksena.

        Kontaktit ovat vähentyneet vuosikymmenten kuluessa, mutta sen jälkeen riittää aikaa paikkailla ja hankkia lisää tuttavuuksia, eikä uudet järkevät aktiviteetitkään tai harrastukset ole pois suljettuja.


      • flegmaatti
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Minä pääsen eläkkeelle täysin palvelleena, se on varmaan etu ja otan eläkkeelle siirtymisen positiivisena asiana. En halua jatkaa työikääni kehärääkkinä vanhuksena.

        Kontaktit ovat vähentyneet vuosikymmenten kuluessa, mutta sen jälkeen riittää aikaa paikkailla ja hankkia lisää tuttavuuksia, eikä uudet järkevät aktiviteetitkään tai harrastukset ole pois suljettuja.

        Oma isäni jäi sairaseläkkeelle 60v ikäisenä täysin palvelleena. Vaihtoi hiippakuntaa kiduttuaan kaksi vuotta.

        Tuon varoittavan esimerkin johdosta aloin säännöstelemään työssä käymistä 52 vuotisena ja vaimoni ollessa 52v jäimme samaan aikaan täysjoutilaiksi.

        Osaan vanhoista työkavereistani olen edelleen yhteydessä. Harrastukseni piirissä on syntynyt lukuisia, uusia tuttavuuksia ja jopa jokunen ystävyydeksikin luonnehdittava.
        Vaimollani on saman tyyppinen tilanne. Työperäinen ystäväpiiri on laajempi kuin minun vastaava ja hänen monipuolisemmat harrastuksensa laajentavat sosiaaliset kontaktit laajemmalle kuin ollessaan töissä kassalla vinguttamassa viivakoodeja.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Oma isäni jäi sairaseläkkeelle 60v ikäisenä täysin palvelleena. Vaihtoi hiippakuntaa kiduttuaan kaksi vuotta.

        Tuon varoittavan esimerkin johdosta aloin säännöstelemään työssä käymistä 52 vuotisena ja vaimoni ollessa 52v jäimme samaan aikaan täysjoutilaiksi.

        Osaan vanhoista työkavereistani olen edelleen yhteydessä. Harrastukseni piirissä on syntynyt lukuisia, uusia tuttavuuksia ja jopa jokunen ystävyydeksikin luonnehdittava.
        Vaimollani on saman tyyppinen tilanne. Työperäinen ystäväpiiri on laajempi kuin minun vastaava ja hänen monipuolisemmat harrastuksensa laajentavat sosiaaliset kontaktit laajemmalle kuin ollessaan töissä kassalla vinguttamassa viivakoodeja.

        Uskon tuttavapiirini vaihtuvan melkoisesti, koska olen nähnyt ettei työkavereilla juurikaan ole merkitystä sen jälkeen, kun jää pois töistä. Ja sen aion tehdä heti ensimmäisen tilaisuuden tullen.


    • Kuka-mitenkin

      No aikas moni näyttää telakoituneen erinlaisille eläkeläisten palstoille ja nettiin täysipäiväisesti.

      Netin kokonaisvaltainen käyttö ei nyt sinällään ole tuomittavaa. Onhan netti täynnä tuoreita uutisia, tapahtumia, tietoa jne.
      Onko sitten tervettä sekään, että istuu zombiena telkkaria tuijotellen, ehkä lukea sanomalehti - ajan tappoa?

      • Minulla ainakin sosiaalisen median käyttö on vielä minimoituna, joten voin huoleti lisätä ajankulua näillä foorumeilla.

        Telkkaristakin tulee itselleni ihan riittävästi katsottavaa, joten varmaan tuleekin lisääntymään sen käyttö, kuten myös kirjojen tms. yleensä lukeminen.


    • tepastelija

      Kyllä minulla ainakin kuluu aika liiankin nopeaan, vaikka en tekisikään mitään. Mitä vanhemmaksi tulee, sen joutuisemmasti päivät, viikot, kuukaudet ja vuodet menee.Ja lastenlapsia olen koko eläkeiän hoidellut, mies on vielä työelämässä, että kaikki kotiaskareet yms. hoidan. Vapaa-ajan mökilläkin riittää hommia kesät ja talvet. Liikuntaakin harrastan, kävelyä, pyöräilyä, uintia , omakotitalon pihan hoitoa. Senkin takia minulla päivä kuluu joutuisasti, kun ah niin ihanaa, saa nukkua aamulla pitkään, luen monesti kirjaa yöhön asti, ei minulla kiire ole kuitenkaan mihinkään.

      • Ei ole lapsenlapsia vielä, enkä edes tiedä miten suhtautua niiden hoitamiseen. Omat vanhempana, eikä puolisonkaan hoitaneet lapsenlapsia, eikä se ollut mitenkään huono asia. Ainoastaan järjestelykysymys.
        Uskon jotenkin, että minusta tulee sellainen kotona viihtyvä vanha herrasmies.


    • Lentävä.mummu

      Eipä ole - vielä ainakaan, käynyt aika pitkäksi eläkkeellä. Tuntuupa, että saa jo sovitella miten ennättäisi kaiken haluamansa tehdä. Levätäkin pitäisi välillä kirjan ja kissan kanssa soffan nurkassa.
      Matkailu, kuoro, liikuntaharrastus ja kodin hoito pitävät minut kiireisenä. Mukavaa aikaa tämä on, kunhan saisi olla terveenä.

      • Kiva lukea, että mukavaa aikaa on tulossa eteen. Olen minäkin joskus kuullut, ettei aika tahdo oikein riittääkään. Varmaan aika eritavalla eläkeläisetkin viettävät aikaansa.


    • Joku-aika-rauhas

      Rauhotu rauhassa jokunaikaa, kyllä ne tekemiset sitten alkavat tulla kuin itsestään kun on niitten aika. Pikku hiljaa ne vaan karttuva ja muutaman vuoden päästä pitää jo kiirettä ehtiä kaikeen. Silloin joutuu jo miettimään mitä oikeasti haluaa tehdä ja siinä on se ihanuus että ei ole pakko tehdä jos ei halua voi karsia sellaiset pois josta ei oikein tykkää.

      • Kiitos hyvistä ja asiantuntevista neuvoista, ei varmaaan kannatakaan haaskata heti kaikkia paukkuja, vaan pikkuhiljaa kehitellä itselleen sopivaa rauhallista elämäntapaa.


    • kylmätotuus

      Monille eläkeikäkin on jatkuvaa suorittamista.
      On tehtävä sitä ja tätä, mentävä sinne ja tänne pää kolmantena jalkana, ei hetkenkään lepoa koskaan.
      Kiire on aina jonnekin, minne sitten lieneekään.

      Minulla ei oikeastaan ole ollut enää vuosiin kiire minnekään.
      Osaan arvostaa ja nauttia kiireettömästä elämästäni.

      On hienoa, että saa heräillä ja tehdä aamupuuhat kaikessa rauhassa.
      En yleensä aikatauluta päivääni vaan teen sitä, mikä sattuu milloinkin huvittamaan.
      Fyysisestä kunnosta ja ruokailusta on pidettävä huolta päivittäin.

      Olen ambivertti, joten viihdyn mainiosti yksinkin. Neljän seinän sisälle en kuitenkaan jää, koska kaiken höperyyden lisäksi tulisin vielä mökkihöperöksikin.
      Tapaan ystäviäni ja vietän aikaani heidän kanssaan.

      Talvisin minulla ei ole varsinaisesti mitään erityisiä harrastuksia. Kuuntelen paljon musiikkia, luen ja yritän ratkoa Punaisen Pelikaanin kinkkisiä ristikkotehtäviä. Ja, jos mikään noista mainitsemistani jutuista ei jaksa innostaa, niin kiillotan tiaraani.
      Kesäisin hoitelen kukkapenkkejäni, marjastan ja luovutan vertani hyttysille.

      Kirjoitit tuolla ylempänä, ettet aio maalata tauluja tai opiskella kieliä.
      Mitenkä olisi, jos opettelisit nypläämään pitsejä tai neulomaan sukkia-kiinnostavatko ehdotukseni?

      T. Savon paronitar

      • Kuulostaa kadehdittavan hienolta ja rennolta elämältä. Tuskin maltan odottaa, että pääsen itsekin nauttimaan kirjoittamastasi elämäntavasta.

        En ole koskaan ollut ristikkotehtävä tyyppiä, mutta sudokuita olen tehnyt paljon. Ne ovat monasti
        myös haasteellisia ja palkitsevia, kun saa menemään tehtävän läpi.

        Ei taida onnistua pitsinnypläys tai sukon kutominen näillä nakkisormilla. Muistan kansakoulusta sen pannunalustan virkkaamisen. Siitä tuli ihan kupera ja joutui lähes kahdella kädellä survomaan sitä virkkuukoukkua, kun tekeleestä tuli aivan liian tiheään virkattu.

        Ei minullakaan ole minkäänlaista ongelmaa olla yksin, vaikka pidempiäkin aikoja. Viihdyn hyvin itseni kanssa. Toisinaan sitten taas oikein kaipaa juttuseuraa ja silloin lähden tapaamaan kavereitani. Minkäänlaisissa sukujuhlissa tms suuremmissa kokoontumisissa en viihdy.


      • flegmaatti

        Ei jatkuvaa mutta suorittamista kuitenkin.

        Päästyäni yli 30 vuoden tauon jälkeen puolen vuoden punttitreenillä irti verenpaine- ja kolestrolilääkityksestä iski into jota osaltaan ruokki kaukomuisti.

        60v > 65v lihasvoima palautui osittain ja sitten iski ahneus. Parhaiten palautui maastaveto koska se ei vaadi räjähtävyyttä eikä liikkuvuutta.
        Raaka tempaus ja rinnalleveto sekä pystypunnerrus olivat toki mukana.

        65:na mave maksimia kokeillessa, ensin selin makuulla keuhkot tyhjiksi, vatsa sisään ja leveä voimanostovyö niin tiukalle kuin sen sai.
        Sitten rautaan kiinni ja vetämään.
        Vyön ideahan on se, että se tukee selkää välillisesti. Vatsaonteloon riivatunmoinen paine vyötä vasten niin sillä on mätipuolelta tukeva vaikutus.
        Suihkussa totesin, että kova paine oli aiheuttanut alapäässä laskimomuutoksia.

        Tuosta eteen päin treenasin tietyllä tavalla tuloshakuisesti. Sain tyydytystä päästessäni uudelle kuormitusalueelle mutta aivan lähimenneisyydessä on ollut pakko antaa periksi.
        On ollut tingittävä suoritustasosta ja siirryttävä "nuorison" treenityyliin. Pienemmillä vastuksilla pitempiä sarjoja liikaa rasittumatta.

        Suorittamista lienee tämäkin. Rappeutumisen hidastaminen.
        Salin sakki on minulle tärkeä sosiaalinen ympäristö. Molempia sukupuolia olevia, etupäässä hyväntuulisia, sosiaalisia ihmisiä.
        Enkä ole havainnut merkkiäkään ikäsyrjinnästä. Pikemminkin päin vastoin. Joskus sorrun itse sen tyyppiseen käyttäytymiseen.


    • c-est.la.vie

      Elakelaisena nain ulkomailla on rentouttavaa. Nimittain, kukaan ei kyttaa minun tekemisia. Elan vain mielihyvalle.. Heraan mihin aikaan huvittaa, sitten kaurapuuro (jota ihme ja kumma loytyy tasta maasta) ja aamuateria. No sitten on edellisen paivan suuret tiskit, kun kaydaan illalla myohann nukkumaan, niin ei sita ehdi tehda edellisena iltana. Ja sitten on siivousta ja pahkinoiden keraysta jne. Sitten onkin paivallisen aika hyvalla viinilla. Ja jopas alkaakin taas lerasemaan. Hyva rentouttava siesta tekee hyvaa. Ja sitten taas kaikki alkaa uudestaan, ruoan laitto jne. Illalla sitten rentoudutaan katsotaan telkkaria tai ollaan tietsarissa. Unohdin, etta aamupaivalla kayn usein ostoksilla, tai tapaan ystaviani, kun illalla en ehdi. Koskaan en ehdi nukkumaan ennen 12:sta, koska elakelaisen aika on kutistunut. Kun hitaasti liikkuu, ja polkuja raivaa..

      • flegmaatti

        Keväät ja syksyt hieman samaan malliin. Minä hoidan ruokatalouden ja vaimo pesaisee vähäiset tiskit jokaisen aterian jälkeen.
        Päivä alkaa patikoinnilla läheiseen kalasatamaan ja takakuppilaan maitokahville. Klo 9 tienoissa vaimo odottaa parvekkeella joka-aamuista, suurta kurpitsahillotäytteistä rinkeliä.

        Tavallista, arkista elämää jossa osana noin 5km:n aamulenkki. Koska kaupat ovat hyvin lähellä niin eipä tule kovin pitkälle suunnitelluksi tarpeita.
        Katukahviloissa istuskelua. Vaimo hönkäilee eri puodeissa. On erikoistunut suuriin, kiinalaisiin rihkamakauppoihin mutta onneksi useimmiten palaa tyhjin käsin.

        TV, netti, lueskelua, seurustelua jaksamisen mukaan.
        Yksi kunnollinen salipäivä tarvitsee 3 melkein absoluut päivää. Muutenkin määrät ovat vähentyneet ja aineet miedontuneet.
        Eläkeläisillä on 40%:n alennus.

        Iltaisin on ulko-ovemme edessä rantabulevardilla aina jotain touhua jota katsellessa viihtyy pitempään tai lyhyemmän aikaa.
        Ka. kerran viikossa joku kulttuuritapahtuma johon menen vaimoni seuraksi tai sitten en.
        Perjantaisille markkinoille en viitsi lähteä mukaan. Se tietää yksinoloa muutaman tunnin.

        Emme ole hakeutuneet suomalaisten porukoihin reservatioihin ja kieltä kuulee keskustassa hyvin harvoin.


      • Yhtenä vaihtoehtona on ulkomaille lähteminen, koska en suuremmin pidä Suomen talvesta. Olen vilukissa, joka makaa mielellään palmun alla leudossa ilmanalassa.


    • Minämyös

      Tämä nyt vaan on niin ihanaa. Päivät ovat sopivan mittaisia, mutta kylläkin viikot, kuukaudet ja vuodet, ne nyt vaan vilahtavat ohi. Soisin jokaiselle, että ennen elon loppua saisivat kokea tämän kiireettömyyden ja nautinnollisen elon.

      • Sanasi saavat eläköitymisen kuulostavan lähes taivaalliselta, hehee.


    • eläkeläisiä taitaa olla kahta sorttia, niitä jotka nauttivat kiireettömästä elämästä ja sitten niitä jotka jatkuvasti vouhottavat ympäriinsä ja valittavat kiirettään. sinä voit itse päättää kumpaan porukkaan haluat kuulua. minä kuulun kiireettömiin tallaajiin, nautin pitkistä aamukahvihetkistä, aikataulutettomista päivistä ja rauhallisista illoista jolloin voi valvoa niin myöhään kuin haluaa kun ei seuraavana aamuna ole kiire minnekään, ihanaa elämää. olen tosin huomannut, että jotkut eläkeläiset valittavat heti kiirettään, jos heillä on yksikin sovittu, vaikka kuinka pienikin, meno jollekin päivälle, kiire kun on kovin suhteellinen käsite. toivotan sinulle ihania, kiireettömiä tulevia eläkepäiviä.

      • Olen varma, että kuulun ensimmäiseen ryhmään. Arvostan kiireettömyyttä ja olen illan virkku. Olen huomannut tuon saman asian, että jotkut eläkeläiset kertovat melko tarkkaan pienetkin menonsa. Onko se jonkinlaista todistelua siitä, etteivät ihmiset kuvittelisi, että heillä ei ole tekemistä. Suurkiitos rauhallisten eläkepäivien toivotuksesta.


    • Päivienkimallus

      Plus 60 palstan KAHVIPIRTTI.

      • Ei täällä ole vielä kahvipirttiä, mutta ei lainkaan mahdoton ajatus ettenkö voisi perustaa sellaista.


    • Tuulettaa

      Mukavaa jos on nyt täälläkin KAHVIPIRTTI.
      Odottelen, että saan uuninpellit kiinni ja sitten jatkamaan lumien kolausta.
      Jotkut vieraina käyvät ihmiset puhuvat siihen tyyliin, että eläkkeellä pitäisi kulkea kaiken aikaa ulkopuolisissa harrastuksissa, yhdistyksissä ja avustamassa muita ihmisiä. Eivät kai ota huomioon, että tuota teki silloin aikoinaan nuorenpana. Silloin oli liikkumismahdollisuudetkin toiset.
      Mitäpä toisten mielipiteistä jos itsellä on hyvä näin. Jonkin kotimaanmatkan vois tehdä ja teatterissa käydä.

      • Talon lämmitys ja pihan pitäminen lumesta vapaana näin talviaikaan työllistää yhtä ihmistä aivan riittävästi. Ei välttämättä tarvita mitään seuroja tai kerhoja. Esimerkiksi vapaaehtoistyö ei vaan sovi kaikille, koska sen kimmokkeen pitäisi tulla jostain sisältä ja oltavan aitoa, että ihan tosissaan halua sitä tehdä.


    • Matkoilla.jatkuvasti

      Itse en ole keksityt eläköidyttyäni muuta järkevää tekemistä kuin matkustelun. Onneksi on varaa siihen.

      • Myös minulle on tulossa kohtuullinen eläke, joten uskon kyllä matkailevani paljon. Paljon helpompi lähteä, kun ei ole sidoksissa loma-aikoihin ja voi täysin valita silloin, kun itselle sopii.


      • flegmaatti
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Myös minulle on tulossa kohtuullinen eläke, joten uskon kyllä matkailevani paljon. Paljon helpompi lähteä, kun ei ole sidoksissa loma-aikoihin ja voi täysin valita silloin, kun itselle sopii.

        Ei aina käy niin kuin suunnitellaan.

        Ollessamme työelämässä kaavailimme, että sitten kun olemme eläkkeellä, käytämme halpoja viime hetken matkoja ja lentoja.
        Käytäntö on muotoutunut sellaiseksi, että vapaudestamme johtuen varamme lennot, hotskut ja matkat reilusti aikaisemmin.
        Jouluviikon kiertomatkan vaimo varasi kesällä. Kevään lennot alkusyksystä.
        Jos haluaa saada kohtuullisen hytin risteilylle niin se on varattava reilusti yli puoli vuotta aikaisemmin. Jne.

        Sama koskee kotiutumista. Helteiden vuoksi otimme kevätkesästä etuaikaisen varaslähdön Suomeen todetaksemme täällä helteiden jatkuvan.
        Valitsemme tavallisesti halvimmat, välilaskuttomat lennot mutta kerran tulimme Espanjasta kotiin ex tempore business luokassa.

        Ei todellakaan ole sidoksia.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Ei aina käy niin kuin suunnitellaan.

        Ollessamme työelämässä kaavailimme, että sitten kun olemme eläkkeellä, käytämme halpoja viime hetken matkoja ja lentoja.
        Käytäntö on muotoutunut sellaiseksi, että vapaudestamme johtuen varamme lennot, hotskut ja matkat reilusti aikaisemmin.
        Jouluviikon kiertomatkan vaimo varasi kesällä. Kevään lennot alkusyksystä.
        Jos haluaa saada kohtuullisen hytin risteilylle niin se on varattava reilusti yli puoli vuotta aikaisemmin. Jne.

        Sama koskee kotiutumista. Helteiden vuoksi otimme kevätkesästä etuaikaisen varaslähdön Suomeen todetaksemme täällä helteiden jatkuvan.
        Valitsemme tavallisesti halvimmat, välilaskuttomat lennot mutta kerran tulimme Espanjasta kotiin ex tempore business luokassa.

        Ei todellakaan ole sidoksia.

        Ei todellakaan suunnitelmat onnistu aina ja välillä joutuu tekemään nopeita päätöksiä.

        Olen matkustellu paljon äkkilähdöillä ja saanut hyviä kokemuksia ja matkustusnautintoa. Se ettei ehdi liikaa suunnitelemaan ja valmistautumaan tekee matkasta jossakin mielestä erilaisen ja jopa paremman.


      • flegmaatti
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Ei todellakaan suunnitelmat onnistu aina ja välillä joutuu tekemään nopeita päätöksiä.

        Olen matkustellu paljon äkkilähdöillä ja saanut hyviä kokemuksia ja matkustusnautintoa. Se ettei ehdi liikaa suunnitelemaan ja valmistautumaan tekee matkasta jossakin mielestä erilaisen ja jopa paremman.

        Omatoimimatkoissa ilman ennakkovarauksia saattaa olla kokemuksia puoleen ja toiseen. Ennen nettiaikaa emme koskaan varanneet muuta kuin laivapaikat mennen, tullen ja lentäen auton kentälle ja joskus hotsku ensimmäiseksi tai viimeiseksi yöksi.

        Omalla autolla Euroopassa yhteensä noin 160000km ja yhden kerran jouduimme yöpymään autossa.
        Yhden sortin äärilaitaa edustaa 1981 perheen voimin tekemämme 2:n viikon matka nizzaan josta vuokrasimme vitos rellun kahdeksi viikoksi ja kiersimme pohjoisen Italian, Tyrolin, Baijerin ja lopun aikaa olimme Ranskan rivieralla.
        Kuittasin bensat luottokortin höyläkupongille. Lomake oli korttimme logon näköinen mutta kuitenkin väärä. Yhtään bensalaskua 5500km:n ajosta ei tullut maksuun. Jokainen rätin hetale ja pizzapala kylläkin.

        Ilman ennakkovarauksia tekemillämme automatkoilla syntyi yksityismajoitusten pitäjien kanssa
        Itävallassa ja Unkarissa perhetuttavuuksia joissa kävimme myöhemminkin kunnes, ikävä sanoa, kuolemat erottivat.

        Muutamaan vuoteen emme ole edes ottaneet kentältä autoa.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Omatoimimatkoissa ilman ennakkovarauksia saattaa olla kokemuksia puoleen ja toiseen. Ennen nettiaikaa emme koskaan varanneet muuta kuin laivapaikat mennen, tullen ja lentäen auton kentälle ja joskus hotsku ensimmäiseksi tai viimeiseksi yöksi.

        Omalla autolla Euroopassa yhteensä noin 160000km ja yhden kerran jouduimme yöpymään autossa.
        Yhden sortin äärilaitaa edustaa 1981 perheen voimin tekemämme 2:n viikon matka nizzaan josta vuokrasimme vitos rellun kahdeksi viikoksi ja kiersimme pohjoisen Italian, Tyrolin, Baijerin ja lopun aikaa olimme Ranskan rivieralla.
        Kuittasin bensat luottokortin höyläkupongille. Lomake oli korttimme logon näköinen mutta kuitenkin väärä. Yhtään bensalaskua 5500km:n ajosta ei tullut maksuun. Jokainen rätin hetale ja pizzapala kylläkin.

        Ilman ennakkovarauksia tekemillämme automatkoilla syntyi yksityismajoitusten pitäjien kanssa
        Itävallassa ja Unkarissa perhetuttavuuksia joissa kävimme myöhemminkin kunnes, ikävä sanoa, kuolemat erottivat.

        Muutamaan vuoteen emme ole edes ottaneet kentältä autoa.

        Sinulla on ollut värikkäitä matkoja ympäri Eurooppaa ja kauempanakin. Mukava lukea kertomistasi tapahtumista. Matkat on tehtävä silloin, kun vielä terveyttä riittää. Sitten kun tulee rajoitteita liikkumiseen yms. ei enää haluakaan lähteä itseään rääkkäämään. Kyllä minä ainakin haluan vielä katsoa ja nähdä kaikenlaista ympäri maailmaa.


      • flegmaatti
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Sinulla on ollut värikkäitä matkoja ympäri Eurooppaa ja kauempanakin. Mukava lukea kertomistasi tapahtumista. Matkat on tehtävä silloin, kun vielä terveyttä riittää. Sitten kun tulee rajoitteita liikkumiseen yms. ei enää haluakaan lähteä itseään rääkkäämään. Kyllä minä ainakin haluan vielä katsoa ja nähdä kaikenlaista ympäri maailmaa.

        Joskus olisi riittänyt vähempikin väri mutta kaikilla asioilla on myös myönteiset puolet.
        Eräs esimerkki mokailustani.
        1985 ajoimme Buda-Pestistä perheen kanssa Ketskemettiin ja kaupungin laidalla on museon näköinen rakennus. Käymme museoissa.
        Vaimo ja penskat jäivät autoon ja minä menin tarkastamaan tilannetta. Ei ollut museo.
        Sisäpihan holvikäytävällä ihmetteli ja kirota päräytin "mikä perkeleen paikka tämä on"?
        Kolmesta vastaantulevasta kaapu-ukosta yksi sanoi suomeksi "tämä on Ketskemetin luostarikoulu".
        Kaapu-ukko oli Istvan Salanki joka opetti ko. koulussa suomea ja oli kääntänyt Kalevalan unkariksi. Minä tipahdin kiskoilta.

        Istvan järjesti meidät asumaan erään luostarin työntekijän veljen kerrostalo kolmioon. Tietenkin maksutta. Ko. heppu, Danka, oli entinen edustuspainija ja puhui alkeellista enkkua.
        Tuon jälkeen kävimme pari kertaa kylässä ja siellä päin liikkuessamme, moikkaamassa.

        Istvan järjesti yhden suomea opiskelevan, nuoren tytön, Juditin Suomeen 2:ksi kuukaudeksi ja me veimme tytön kotiinsa Diosjönöön lännen kautta mutta tuo jönöshomma on oma lukunsa.
        Saimme myös kutsun Unkarin Helsingin suurlähetystön pippaloihin mutta en tuntenut itseäni kotoisaksi vaikka en ollutkaan kuskina.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Myös minulle on tulossa kohtuullinen eläke, joten uskon kyllä matkailevani paljon. Paljon helpompi lähteä, kun ei ole sidoksissa loma-aikoihin ja voi täysin valita silloin, kun itselle sopii.

        minäkin tykkäisin matkustella, mutta en yksin enää nykyään viitsi, joten on jäänyt vähemmälle mitä ennen eläkkeellejääntiä kuvittelin.


      • tammikuu-51 kirjoitti:

        minäkin tykkäisin matkustella, mutta en yksin enää nykyään viitsi, joten on jäänyt vähemmälle mitä ennen eläkkeellejääntiä kuvittelin.

        Olen matkustellut viimeiset kymmenen vuotta yksin ja olen saanut hakemiani kokemuksia ja vähemmän hässäkkää, kun ei tarvitse sopia menemisistä ja aikatauluista. Tekee mitä itseä huvittaa jaherää silloin, kun haluaa. Kyllä lomalla pitää myös muistaa levätä, eikä juosta paikasta toiseen.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Olen matkustellut viimeiset kymmenen vuotta yksin ja olen saanut hakemiani kokemuksia ja vähemmän hässäkkää, kun ei tarvitse sopia menemisistä ja aikatauluista. Tekee mitä itseä huvittaa jaherää silloin, kun haluaa. Kyllä lomalla pitää myös muistaa levätä, eikä juosta paikasta toiseen.

        minä näen tällä ikää kaverin kanssa matkustamisen turvallisuustekijänä, toki voi nuoremmillekin sattua, mutta riskit kasvaa vanhetessa.


      • NNainen
        tammikuu-51 kirjoitti:

        minä näen tällä ikää kaverin kanssa matkustamisen turvallisuustekijänä, toki voi nuoremmillekin sattua, mutta riskit kasvaa vanhetessa.

        Varmaan on myös miehelle yksin matkustaminen helpompaa kuin naisille, mutta toki se onnistuu molemmillekin.


    • Iätön

      Miksi ihmiset pelkäävät niin kamalasti? Kaikkea.

      • naseva

        Miksi ihmiset ovat niin tosikkoja? Aina.


      • Yritin kirjoittaa ehkä vähän sarkastisestikin, näköjään huonolla menestyksellä.


      • Wastauksia

        Pelko tekee totiseksi. - Sarkasmi on vaikea laji.


      • Ei-totinen
        Wastauksia kirjoitti:

        Pelko tekee totiseksi. - Sarkasmi on vaikea laji.

        Vastoinkäymiset ovat saattaneet saada ihmisen hauraaksi, että kaikki tuleva pelottaa ?

        Pelätään vasoinkäymisiä, sillä aikaisempien kokemuksien perusteella tuntuu, että elämä romahtaa.
        Aina pitää varautua pahimpaan, siten elämä tuntuu raskaalta ja epäoikeudenmukaiselta.


      • Ei-totinen kirjoitti:

        Vastoinkäymiset ovat saattaneet saada ihmisen hauraaksi, että kaikki tuleva pelottaa ?

        Pelätään vasoinkäymisiä, sillä aikaisempien kokemuksien perusteella tuntuu, että elämä romahtaa.
        Aina pitää varautua pahimpaan, siten elämä tuntuu raskaalta ja epäoikeudenmukaiselta.

        Ei vastoinkäymiset minua ole rasittaneet. Kasvattaneet ehkä ovat, mutta eivät rasittaneet. En varaudu pahimpaan, vaan suhtaudun positiivisesti tulevaisuuteen.


      • Omamoka

        Yleensä vastoinkäymiset vahvistavat ja kasvattavat, eivät haurastuta. Paitsi ehkä silloin, jos ihminen ei opi niistä mitään. Jos elämä on joskus romahtanut, mutta siitä on selvinnyt ja jatkanut elämistään, miksi ihmeessä pelätä, koska silloinhan jo tietää, että kaikesta voi selvitä. Ennemmin tai myöhemmin, nopeammin tai hitaammin.

        Mitä pitää ajatella aikuisen ikäisestä ihmisestä, joka pelkää kaikkea mahdollista ja tekee elämästään sen takia raskasta ja epäoikeudenmukaista. Keskenkasvuisen kengissä(kö?).


      • Hirttoköysi
        Omamoka kirjoitti:

        Yleensä vastoinkäymiset vahvistavat ja kasvattavat, eivät haurastuta. Paitsi ehkä silloin, jos ihminen ei opi niistä mitään. Jos elämä on joskus romahtanut, mutta siitä on selvinnyt ja jatkanut elämistään, miksi ihmeessä pelätä, koska silloinhan jo tietää, että kaikesta voi selvitä. Ennemmin tai myöhemmin, nopeammin tai hitaammin.

        Mitä pitää ajatella aikuisen ikäisestä ihmisestä, joka pelkää kaikkea mahdollista ja tekee elämästään sen takia raskasta ja epäoikeudenmukaista. Keskenkasvuisen kengissä(kö?).

        Jotkut turtuvat vastoinkäymisiä eivätkä jaksa uskoa parempaan tulevaisuuteen.


      • Enummarra

        Mitä on turtuminen ? Turpoamistako ?


      • Enummarra kirjoitti:

        Mitä on turtuminen ? Turpoamistako ?

        Turtuminen on sellaista tunnottomaksi menemistä.


      • Riivinrauta-kin

        Juuu-juuu, mutta miten vastoinkäyminen voi tehdä "tunnottomaksi" ? Nehän pistävät ihmisessä liikkeelle kaikki mahdolliset toiminnot; veri kiehuu, sappi sauhuaa ja aivot alkavat työstää tehtävää, joka panee hanttiin, tuottaa vastustusta, on vastoin kaikkea omaa käsityskykyä, oikeudentajua yms. ymmärrystä.


    • Eläke-elämää

      Olen 63 v ja olen eläkkeellä, ollut jo useamman vuoden. Elämän parasta aikaa. Saa tehdä mitä, miksi ja milloin tykkää ja jaksaa. Tilata täräyttää matkan ja nukkua päikkärit tai lämmittää saunan - milloin itse tykkää.

      Kukin valitkoot oman tyylinsä ja virallinen ikähän on vasta 65v. Että kunnioitetaan ihmistä oli eläkeläinen tai työtätekevä.

      • jos.ikä.vaan.piisais

        Just noin - elämää eikä kuolemanodotusta eläkkeelläkin kun kunto vielä kestää ja jaksaa matkustella...


      • Hienoa positiivista ajattelua ja toteutusta eläkepäiville. Tässähän alkaa sormet syyhytä, että kohta minäkin...


    • Voin lohduttaa. Ei mitään huolta huomisesta.

      On ihanaa herätä aamuun, jolloin tietää, että minun ei ole pakko tänään mitään. Nauti siitä!

      Elämä soljuu, ja löydät oman uomasi, missä mennä. Kaikki on ihanaa, kunnes koittaa se viimeinen hetki, josta emme onneksi tiedä etukäteen mitään.

      Kaikkea hyvää unelmillesi. Elä ja nauti.

      • Kiitos.

        Lohdutuksen sanasi tulevat tarpeeseen ja lisäävät uskoani vieläkin paremmasta tulevaisuudesta. Ei silti elämässäni ole ollut valittamista, mutta hyvältä kuulostaa.

        Nautin täysin siemauksin jo nyt vapaapäivistäni, jolloin ei välttämättä tarvitse tehdä yhtään mitään. Tai no jotain kevyttä voi puuhastella, kuten kirjoitella tänne, kuunnella musiikkia tai lukea hyvää kirjaa.

        Odotan malttamattomana eläkepäiviäni!


    • On-pelottavaa

      45 vuotta töitä. Ei riitä eläke maksaa taloyhtiön täysremonttia.. Taian kuolla tänne velekaseen asuntoon näläkään. Kiitos näistä vuosista. Viekää vaikka biojätteisiin kun alan haisemaan niin on taloyhtiön hallituskin tyytyväinen. Ei kiitos sekajätteisiin jos valita saa.

      • Joskus mietin miten omat rahani tulevat riittämään, mutta en ihan sentään nälkäkuolemaa pelkää. Kaikesta huolimatta huomaan etteivät koettelemukset ainakaan huumorintajuasi ole vieneet, heh.


    • pelotoan

      Olin liian nuori ajatellakseni tulevia eläkevuosia. Kohtalo kuitenkinpäätti toisin.
      Hieman yli 50 vuotisena alkoivat vakavat oireet ja syyksi selvisi häiriö verisolujen, punasolujen ja niiden lisäksi hapettomien solujen ylituotanto.
      2:n viikon välein tehdyt venesektiot eivät olleet rakaisu eikä itse taudin syyhyn ole lääkitystä.
      Oireita hoidetaan sytostaatilla ja marevanilla joiden täydennyksenä on verenpainelääkitys.

      Mutta pelottavasta eläkkeelle jäämisestä? Kelan virkailija kehoitti hakemaan eläkettä ja myönteinen päätös tuli parissa kuukaudessa.
      Ensimmäinen eläkevuoteni oli todella palottava. Olin ollut hyväkuntoinen, terve ihminen ja nyt alkoivat sytostaatti piikityksen sivuoireet. Kuumeilu, ankarat nivelkivut päällimmäisinä.
      Olin todella pettynyt siihen, että tässäkö elämäni nyt oli.

      Vuoden kärsimysten jälkeen muutettiin lääkitystä ja sivuoireet katosivat saman tien.
      Tuon vuoden perästä osaan olla kiitollinen jokaisesta elinpäivästä eikä eläkkeen loppuminen enää pelota. Sytostaatteja lisätään hiljalleen ja jossakin vaiheessa loppukiri kestää pari kuukautta.
      Nyt on menossa yhdeksästoista eläkevuosi ja 18 viimeistä olen omistanut kahden elämiseen, viikottaisiin harrastuksiin, matkusteluun mieheni ja myös naisystäväni kanssa ja lapsenlapsiini joille koen olevani ärkeä.

      Riittävästi pelkoa ja kun se helpottaa niin eläkkeellä olo tuntuu iganalle.

      • Isäni joutui käyttämään Matevania ja kiroili oikean annostukset. Välillä tippui veri nenänsä, kun vissiin oli liikaa lääkettä?

        Itsellä ei suuremmin ole terveydellistä ongelmaa ja siinä mielessä kaikki hyvin. Olisi ikävää näin monen työvuoden jälkeen aloittaa eläköityminen sairastelulla. Mitta sitähän ei kukaan meistä itse päätä.

        Kiitos viestistäsi ja toivotan sinulle vielä paljon mukavia ja antoisia vuosia. Kaikkea iloa elämääsi.


      • Hattua nostan selviytymisestäsi.
        Kirjoituksesi pysäytti. Tässä saa kiitollinen olla, kun on selvinnyt pikkuvaivoilla tähän ikään asti.
        Voimia ja iloa elämääsi, on hyvä, että Sinulla on rakkaita ihmisiä ympärilläsi.


    • anonyymi_b0L

      Tuntuu tutulta taidan tuntea.

      "kahden elämiseen, viikottaisiin harrastuksiin, matkusteluun mieheni ja myös naisystäväni kanssa".

      • pelotoan

        Oletko niin tuttu, että tapaisimme tänään samoilla syntymäpäivillä?


      • nähty.onjo
        pelotoan kirjoitti:

        Oletko niin tuttu, että tapaisimme tänään samoilla syntymäpäivillä?

        Näköjään tämä arvuuttelu kirjoittajasta on tarttuvaa. Korppiksen aloittama ikävä perinne.


    • Ruis

      Jos työelämä on vienyt paljon aikaa eikä ole ehtinyt kunnolla harrastamaan, niin eläkkeellä ehtii. Näin minä suunnittelin, pelkoja ei ollut. Suunnitelmat eivät ihan sellaisenaan toteutuneet, tuli sairauksia, joiden kanssa joudun elämään, mutta ystävyyssuhteita hoidan. Käymme kävelylenkeillä, jolloin mieli ja kunto kohenee, keskustelemme vaikka mistä. Käymme vesijumpassa. Käymme kirjastossa, teatterissa, elokuvissa.
      Suhde puolisoon on pitänyt "päivittää", että arki sujuisi kohtuullisesti siinäkin.

      • Rouvalla on vaikeuksia terveyden kanssa ja luulen ettei hänestä ole enää työelämään. Olen viimeisen vuoden katsellut häntä kotona, joten on jo tullut päivitettyä. Ei minulla mitään harrastuksia vastaan ole, mutta sen pitäisi myös sitten olla järkevää. Harrastamisen takia ei kannata harrastaa.


    • Ei-ainakaan-viini

      Ne on sellaset juoneet työelämässä olessaankin kenestä tulee eläkkeellä runsas viinan litkijä, on sitä sen verran tullut kuunneltua sillä korvalla ikääntyneiden pelkoa eläkkeelle siirtymisestä ja eläkeputkijärjestelyistä, että heillä pelottaa jäädä eläkkeelle jos vaikka tulee ihan juoppo, joka on muutenkin ollut siihen aina taipuvainen. Ja taas ne jotka ei ole koskaan välittäneet juoda, heillä on muut harrastukset jäi ne eläkkeelle tai vaikka olis työttömänäkin ei ole sitä pelkoa.

      • flegmaatti

        Mikä pelottaa ketäkin ja motiivit vaihtelevat.

        Eläessäni työpätkien, työttömyysjaksojen vuosia pidin itseni aina "pelikunnossa" koska työtarjous saattoi tulla milloin tahansa. Lyhyimmillään varoaikaa oli muutama tunti suoriutua noin 170km:n päähän parin viikon puutteen torjuntaan.
        Jos olisin kieltäytynyt niin tarjoukset olisivat saattaneet harventua.

        Päästyäni putkeen 57 vuotisena, otin rennomman asenteen. Huolehdin vaimoni harvahkoista kuljetuksista mutta muuten seurustelin uutterasti oluen, viinin ja jossakin määrin myös tisleiden parissa.
        Kun pääsin työttömyyseläkkeelle 60v ikäisenä, ei tuo elämäntapa enää viehättänytkään. Siihen alkoi liittymään myös vähemmän miellyttäviä piirteitä joten tein muutoksen.

        Tuo kolmen vuoden putki ei pelottanut mutta se ei enää tuntunut kivalle.

        Olen pitänyt senkin jälkeen lyhyempiä putkia mutta niiden säätely ei ole tuntunut hankalalta eikä niihin ole ehtinyt kyllästymään.
        Pari lyhyemmin väliajoin pidettyä putkea näkyy maksa-arvoissa mutta ko. elin normalisoituu nopeasti.
        Askeettinen elämä, se vasta ikävää olisikin.


      • Sivustaseurannut

        En tiedä mutta tuli vaan viiniä ihannoiva viiva-tiina mieleen.


      • Näitä-raukkoja-on

        Ihan varmasti monelle asettaa työ esteen ettei voi esim alkaa lipittämään viiniä jo päivällä. Eläkkeellä sitten alkoholismi repeää.


      • Paljon on tapauksia, joissa alkoholiin menevät ovat sortuneet eläköitymisen jälkeen liialliseen juopotteluun. Itseä ei mietitytä, kun en ole 15 vuoteen ottanut, miksi alkaisin nyt?


    • Osa-aikaeläkeläinen

      Huomasin jo seuraajani otettua töiden vetohoman, että enää eivät työasiat ole mielessäni 24/7. Eihän niitä saa pois mielestään työpaikalla ulos kuitatessaan.
      Ihan mukavaa aikaa tämä eläkkeellä olo on, kun ei ole fyysisiä vaivojakaan. Pitkän työurani seuraus on se, että katson päivittäin sivua Fingrid.fi...

      • Tiedän Fingridin ja olen ollut tekemisissä yhtiön kanssa, ihan OK. Itse en virallisesti ilmoittanut viimeistä työpäivääni, joten ei ole seuraajaakaan valittu. En haluaisi opastettavaa liian aikaisin roikkumaan takinliepeeseen. Onneksi pystyn vapaa-ajalla nollaamaan mieleni työasioista, joten varmasti eläkkeelle jääminen siinäkin mielessä helpompaa.


    • e.lä.mä

      60 ja puheet pelosta oletko suomalainen? Koska en ole elänyt suomessa 49 vuoteen mutta tiedän kuinka isäni ja äitini elivät, he elivät hyvin hyvin tietenkin äitini ei hyvin sain syövän kallis leikkaus - ja kuoli, isäni eli 86 vuotiaaksi lähes.

      Ei ole pelkoja, elämä toisilla on pitkä ja toisilla lyhyt en tiedä miksi. Yhden asian tiedän todessa ei ole kuolemaa vaan kaikilla on elämä jatkuvaa toisella tasolla ja kyllä sen kaikki tietävät.

      • Ei suomalaisilta ole mitenkään kielletty pelkääminen ja vielä vähemmän siitä keskusteleminen. Perintötekijät määräävät hyvin pitkälti eliniän, toki itsekin voi valinnoillaan vaikuttaa, mutta vielä tärkeämpää on järkevää tekemistä. Kamalaa jos elää hirveän pitkäksi, mutta itse elämä on tyhjää.


    • iVelä-ymmärrystä

      Minä pelkään eniten vanhenemista ja muistisairautta tai jotain sänkyyn sitovaa hitaasti tappavaa sairautta, pelkään sitä enemmän kuin kuolemaa. Ja ihan aiheestakin, kun lukee näistä viime aikojen terveydenhoidon ja vanhustenhoidon ongelmista ja säästöistä molemmissa. Sitä että kuolisi tukehtumalla ruokaan tai nääntyisi janoon tai kituisi pitkään suunnattomissa tuskissa ilman kipulääkettä. Ja että lapseni joutuisi sitä vierestä seuraamaan avuttomana.

      • Nämä viimeaikaiset tapahtumat saavat mietteliääksi ainakin hoitokotien suhteen, Parempi olisi mitä pidempään voisi asua kotona, mutta en myöskään halua lapseni joutuvan minun auttajakseni, Kunpa voisi luottaa, että vanhuksista pidetään Suomessa huolta.


      • flegmaatti

        Minä luotan lääkäreihin ja vatsavaltimooni. Vajaa 8 vuotta sitten sen todettiin laajentuneen lähelle leikkausrajaa ja lääkärin taholta kiellettiin kaikki ponnistelu saatesanoin, että poksahdustapauksessa en ehdi leikkauspöydälle kauempaa kuin leikkaavan sairaalan parkkipaikalta.

        Asiantuntijan taholta on luvattu nopea loppu.


      • Tohlooppi
        flegmaatti kirjoitti:

        Minä luotan lääkäreihin ja vatsavaltimooni. Vajaa 8 vuotta sitten sen todettiin laajentuneen lähelle leikkausrajaa ja lääkärin taholta kiellettiin kaikki ponnistelu saatesanoin, että poksahdustapauksessa en ehdi leikkauspöydälle kauempaa kuin leikkaavan sairaalan parkkipaikalta.

        Asiantuntijan taholta on luvattu nopea loppu.

        Mitäpä sitä enää tässä iässä huhkimaan. Ei se kuntosalilla ravaaminen ole tae pitkästä hyvästä elämästä. Jossain tapauksessa voi olla erittäin vaarallista terveydelle. Eikös useassa marathonissa vanhuksia kuole sydänkohtauksiin?


      • flegmaatti
        Tohlooppi kirjoitti:

        Mitäpä sitä enää tässä iässä huhkimaan. Ei se kuntosalilla ravaaminen ole tae pitkästä hyvästä elämästä. Jossain tapauksessa voi olla erittäin vaarallista terveydelle. Eikös useassa marathonissa vanhuksia kuole sydänkohtauksiin?

        Tässä iässähän onkin järkevää hidastaa elimistön rappeutumista.
        Kuntosali ja punttisali ovat eri asioita. Käyttämässäni paikassa on molemmat mutta useimmilta kuntosaleita puuttuu nostolava tankoineen.

        15 vuotta sitten vahvasti lääkitty verenpaineeni ja statiinilääkitty kolestrolini paranivat puolessa vuodessa lääkkeettöminä parempaan kuntoon kuin olivat olleet lääkittyinä.

        Miksi huhkimaan? Koko ideahan on juuri se, että huhkimalla saattaisi välttää hitaan kitumisen toisten riesana.
        Tavoite on, että valtimon poksahtaessa olisi tangossa edes sen verran rautaa, ettei lesken tarvitse hävetä.

        Sivuseikka ei ole sekään, että kun 75v ukko on kohtalaisessa kunnossa niin olo on kevyttä ja kaikki toimii!

        Tosin on tunnustettava, että maksimit eivät ole enää parantuneet vaan varsinkin maastavedossa ja kyykyissä on vähennettävä rautoja ja lisättävä toistoja.
        Olen myös alkanut harrastamaan nuorison putkivempelelutkutuksia. Hidastavat, jäykistävät ja tuhoavat räjähtävyyden mutta ovatpa ne hiipunet muutenkin.


      • Tiedätaidatajua

        Olisit kasvattanut / ohjannut lapsesi paremmin, "vielä ymmärrystä". Kun sinä et enää ymmärrä, tiedä, tajua ... niin heidän täytyy tehdä se sinun puolestasi.


      • Väärinkäsäsitys
        Tiedätaidatajua kirjoitti:

        Olisit kasvattanut / ohjannut lapsesi paremmin, "vielä ymmärrystä". Kun sinä et enää ymmärrä, tiedä, tajua ... niin heidän täytyy tehdä se sinun puolestasi.

        Ei lasten pidä huolehtia vanhemmista, vaan vanhempien lapsista.


      • Kehity

        Tuollaisen kommentin kirjoittajan pitää todella tarkasti mietiskellä tuota huolehtimisjuttua ... ja oletettavati montaa muutakin.


      • Korkein-Totuus
        Kehity kirjoitti:

        Tuollaisen kommentin kirjoittajan pitää todella tarkasti mietiskellä tuota huolehtimisjuttua ... ja oletettavati montaa muutakin.

        Olet kyllä hakoteillä jos kuvittelet lastesi huolehtivan sinusta, heillä on omat lapsensa joista välittävät paljon vanhuksia enemmän. Monella on jo lastenlapsiakin. Omat vanhemmat pakollinen riesa ja perintö ainoa motiivi katsoa vähän perään.


      • pelotoan
        Korkein-Totuus kirjoitti:

        Olet kyllä hakoteillä jos kuvittelet lastesi huolehtivan sinusta, heillä on omat lapsensa joista välittävät paljon vanhuksia enemmän. Monella on jo lastenlapsiakin. Omat vanhemmat pakollinen riesa ja perintö ainoa motiivi katsoa vähän perään.

        Lasten ja lastenlasten suhteen on ajatteluni kaksijakoinen. Yritimme valmentaa omia lapsiamme aikuisuuteen siihen liittyvine vastuineen ja haasteineen mutta mieleeni ei koskaan juolahtanut, että niihin mahdollisesti kuulusi minusta huolehtiminen.

        Lapsenlapsistani olen onnellinen. Vaikka matkassa mitattavaa eroa on reippaasti niin olen iloinen voidessani tarvittaessa auttaa tavalla tai toisella.
        Riemuisa vastaanotto MUMMO TULI korvaa täysin mitokn bussissa tai lentokoneessa istumisen vaivan.

        Osa iltahämyn vuosieni onnea on nähdä omien lasten ja lapsenlasten elämä ja kehittyminen.
        Huolehtimissuhde on siis päinvastainen.

        Puolisosta huolehtiminen on oma juttunsa. Olosuhteiden vaatiessa, kotisairaanhoitajien osoittauduttua avuttomiksi, harrastin sitä useita kuukausia mutta jatko sujui onnellisesti.


      • Revisiitä-jososaat

        Jos kutsuu itseään "korkeimmaksi totuudeksi", niin miten voi olla noinkin alhainen ajattelu- ja asennemaailma?


      • Korkein-Totuus
        Revisiitä-jososaat kirjoitti:

        Jos kutsuu itseään "korkeimmaksi totuudeksi", niin miten voi olla noinkin alhainen ajattelu- ja asennemaailma?

        Eiköhän se ole monen vanhuksen kohtalo ja itsestäänselvyys joka on edessä. Mikäli odotat omilta lapsiltasi jostain muuta, saatat yllättyä.


      • Hoitelevainomasi

        En odota enkä ylläty, mutta kaikki eivät ole pösilöitä. Jotta hoitele omat asiasi äläkä puutu juttuihin, joista ei ole harmaata hajuaistia.


      • Ykslahtinen
        Hoitelevainomasi kirjoitti:

        En odota enkä ylläty, mutta kaikki eivät ole pösilöitä. Jotta hoitele omat asiasi äläkä puutu juttuihin, joista ei ole harmaata hajuaistia.

        Joillakin vanhemmilla on ihme kuvitelmat omista lapsistaan, aivan kuin nämä olisivat muita parempia ja erityislahjakkaita. Tavallisesti nämä harhakuvat haihtuvat murrosiän jälkeen ja lapsiin aletaan suhtautua kuten muihinkin ihmisiin. Jotkut eivät pääse koskaan tästä vaan vaipuvat murheen syvään alhoon, kun lapsista tulikin ihan tavallisia tallaajia.


      • Omanongelmasinimi

        Miten tuo liittyy kommenttiini, jonka olet linkittänyt mukaan omaasi?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1779
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1694
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1525
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1521
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe