Muutama kysymys ilmalämpöpumpuista. Asun avoimessa talossa jossa ei ole ovia yläkerran ja alakerran välillä, kumpaan kerrokseen ilmalämpöpumppu pitäis sijoittaa? Sitte se ulko yksikkö, mille puolen taloa se pitäis viedä ilmansuuntiin nähden? Myös olen kuullu, että pakkasen kiristyessä yli 10 asteen sen lämmöntuotto on pienempi kuin sähkönkulutus, onko näin?
ILMALÄMPÖpumppu
4
<50
Vastaukset
- eiksjuu
Näkyvät laittava etelän puolelle, tai sitten minne vaan sen nyt sattuu saamaan, sisäyksikön laittaisin , alas koska lämmin nousee ylös.. ja kyllä se nyt sentään lämpöä tekee 15C:n pakkasella, enempi kuin vie sähköä, jos ei ihan kaikista halvin malli ole..
- splittaus
Portaikon seinä vähän 2 krs lattiatason yläpuolella voisi olla toimiva kompromissi. Talvella puhallus suunnataan alaviistoon = alakertaa lämmittämään ja kesällä ~vaakasuoraan = yläkerran jäähdytys.
Parempi toki olisi käyttää ns. multisplit vehjettä eli 1 ulkoyksikkö ja 2 sisäyksikköä.
- 8talven.hyvää.tietoa
Ja ulkoyksikkö erilliseen telineeseen että runkoääniä ei johdu taloon. Kesän viilennys vie rahaa vain jonkun kympin vuodessa. Nykyiset pumput tuottavat hyötyä vielä 25 asteen pakkasessa. Vielä huomiona että pumppu pitää olla asennossa 'lämmitys' (ei automaatti) ja muiden lämmityslaitteiden asetuslämpötila pitää olla pari astetta alempi että ne eivät ole heti mukana.
- Captivated
Omassa talossa on kaksi pumppua ja tallissa kolmas. 9-sarjaa ja merkki on Panasonic. Alakerrassa on hyvä paikka ja jos vielä siten, että sinne avoimeen tilaan sen pumpun asentaisi. Ulkoyksikön ilmansuunalla ei käsittääkseni ole mitään merkitystä ja sehän tulee sisäyksikön vastapuolelle.
Itse laitoin ulkoyksiköt talon päätyyn ja siten, että eivät ole lappeen alapuolella, josta lumi voisi vahingoittaa niitä.
Itsellä kaikki pumput on kiinnitetty suoraan seinään ja kiinnikkeiden välissä on paksummat kumit. Mitään häiritsevää ääntä ei lähde kummastakaan yksiköstä. Jos pienet äänet yleensäkin häiritsee, niin sitten kannattaa jättää ILP hankkimatta.
ILP hyödyttää parhaiten suoransähkölämmityksen kaverina ja omat pumput lämmittää sinne -20C asteeseen, jonka jälkeen laitan patterit rinnalle ja sytytän takan kaksi kertaa päivässä ja hengissä ollaan. Rahaakin säästyy mukavasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla392703- 382487
- 961801
Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881343Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511330Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51225Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2881157- 561058
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi38809- 31790