Ajotietokoneen logikka?

Ihmettelee

Ajotietokoneen hetkellinen- ja keskikulutuslukemat ovat aivan ymmärettävät. Mikä idea polttoaineen riittävyyttä osittavalla lukemalla "RANGE" oikein on?

Kun lukema osoittaa 0 km, autolla pystyy ajamaan vaivatta vielä n.100-130km ja pääsee vielä tankaamaan ilman vaikeuksia.

Onko minulla vikaa tässä ajotietokoneessa?

39

5029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toyota4ever

      on ajateltu keski-euroopan autoilijoita!!! Etelä-saksassa ja ranskassa meinaan kun lähtee matka-ajoon, niin ei tartte pelästyy jos bensaviisari-rupee lähestyy pohjaa. Siellä kun ei joillain alueilla oo kilometrin välein niitä tankkauspaikkoja.

      • turhia

        avessa on ihan hanurista,näyttää mitä sattuu ja muutenkin voiko siitä nyt mistään ajotietokoneesta puhua(ois voitu laittaa paljo muutakin tietoa),enemmänkin se on rasti ruutuun tapa eli saadaan ilmoitaa et on vakiona,olis sekin raha laitettu edes perusmallien ajettavuuden hyväksi (hydraulinen tehostaja)koska toi sähköisentehostajan tekeminen ei vielä ole toyotalla onnistunut esim. niin kuin golfissa ja focuksessa


      • Niinku Mersussa
        turhia kirjoitti:

        avessa on ihan hanurista,näyttää mitä sattuu ja muutenkin voiko siitä nyt mistään ajotietokoneesta puhua(ois voitu laittaa paljo muutakin tietoa),enemmänkin se on rasti ruutuun tapa eli saadaan ilmoitaa et on vakiona,olis sekin raha laitettu edes perusmallien ajettavuuden hyväksi (hydraulinen tehostaja)koska toi sähköisentehostajan tekeminen ei vielä ole toyotalla onnistunut esim. niin kuin golfissa ja focuksessa

        Mitä ite oon huomannu uuden Avensiksen ajotietokoneen olevan aika tarkka. Hetkellinen kulutus vaikuttaa näyttävän oikein ja range-lukemakin pienenee tasaisesti. Kun tankki on oikeasti lähes tyhjä range näyttää nollaa. Mitä siinä ajotietokoneessa sitten tarvitsisi olla lisää? Nytkin siinä on jo aika turhia näyttöjä (keskinopeus, ajettu matka)...

        Olisiko joku huippu huoltovälit ja kaiken maailman ajoajat näyttävä ajotietokone sitten parempi. Mersun ajotietokoneessa on kaikkea tämmöstä mikä on ilmeisesti suoraan verrannollinen auton kestävyyteen (vrt. sähköviat)...


      • Ave-Man
        Niinku Mersussa kirjoitti:

        Mitä ite oon huomannu uuden Avensiksen ajotietokoneen olevan aika tarkka. Hetkellinen kulutus vaikuttaa näyttävän oikein ja range-lukemakin pienenee tasaisesti. Kun tankki on oikeasti lähes tyhjä range näyttää nollaa. Mitä siinä ajotietokoneessa sitten tarvitsisi olla lisää? Nytkin siinä on jo aika turhia näyttöjä (keskinopeus, ajettu matka)...

        Olisiko joku huippu huoltovälit ja kaiken maailman ajoajat näyttävä ajotietokone sitten parempi. Mersun ajotietokoneessa on kaikkea tämmöstä mikä on ilmeisesti suoraan verrannollinen auton kestävyyteen (vrt. sähköviat)...

        Olisi muuten todella hauska tietää, mistä ihmeestä tiedät, että hetkellinen kulutus näyttää OIKEIN ? No, se siitä.

        Aven ajotietokone ei todellakaan ainakaan itsellä ole tarkkaa nähnytkään. Puolen litran tarkkuuteen se ei yllä juuri koskaan, vähintään litraa pienempää kulutusta per tankki se näyttää aina. Ja siitä logiikasta : jos autossa on 60 litran tankki, olet ajanut esim. maantietä tankillisen ja kulutus näyttää 4,5 litraa/100. Sitten kun tankkaat, se näyttää että maksimissaan tankilla pääsee about 800 km vaikka jatkaisi heti maantieajoa, vaikka ko. kulutuksella lukeman pitäisi olla pitkälti toista tuhatta kilometriä. Eli en kehumaan menisi.


      • avenisti
        Niinku Mersussa kirjoitti:

        Mitä ite oon huomannu uuden Avensiksen ajotietokoneen olevan aika tarkka. Hetkellinen kulutus vaikuttaa näyttävän oikein ja range-lukemakin pienenee tasaisesti. Kun tankki on oikeasti lähes tyhjä range näyttää nollaa. Mitä siinä ajotietokoneessa sitten tarvitsisi olla lisää? Nytkin siinä on jo aika turhia näyttöjä (keskinopeus, ajettu matka)...

        Olisiko joku huippu huoltovälit ja kaiken maailman ajoajat näyttävä ajotietokone sitten parempi. Mersun ajotietokoneessa on kaikkea tämmöstä mikä on ilmeisesti suoraan verrannollinen auton kestävyyteen (vrt. sähköviat)...

        kyllähän se mersu on vaan auto aven rinnalla ja mitä tulee aven ajotietokoneen tarkkuuteen niin omassani se näytti ennen korjausta yli 3litran liika kulutusta ja oishan siinä voinut olla ympätty ajotietokoneeseen kaikenmoista tietoa esim. lasipesun. määrästä,huoltovälistä..mut mielestäni se koko ajotietokone systeemit on aika turhaa etenkin kun on paljon hyödyllisiä juttuja mitkä aven perusmalleistakin on jätetty pois esim.taittuvat takaselkänojat,sähköllä lämpiävät sivupeilit sillä esim. corollasta nekin löytyy...ihme malli politiikkaa


      • Lelu housuissas
        Ave-Man kirjoitti:

        Olisi muuten todella hauska tietää, mistä ihmeestä tiedät, että hetkellinen kulutus näyttää OIKEIN ? No, se siitä.

        Aven ajotietokone ei todellakaan ainakaan itsellä ole tarkkaa nähnytkään. Puolen litran tarkkuuteen se ei yllä juuri koskaan, vähintään litraa pienempää kulutusta per tankki se näyttää aina. Ja siitä logiikasta : jos autossa on 60 litran tankki, olet ajanut esim. maantietä tankillisen ja kulutus näyttää 4,5 litraa/100. Sitten kun tankkaat, se näyttää että maksimissaan tankilla pääsee about 800 km vaikka jatkaisi heti maantieajoa, vaikka ko. kulutuksella lukeman pitäisi olla pitkälti toista tuhatta kilometriä. Eli en kehumaan menisi.

        No ihan päättelemällä/laskemalla kulutus näyttää oikein! Kun tankin täyttää täyteen range näyttää aina vähän alle 600 km. Kun ajaa maanantaista perjantaihin n. 100 km maantieajoa päivässä, näyttää range sitten n. 100 km tai vähän alle.

        Maantieajossa hetkellinen kulutus näyttää n. 6-8 litraa, mikä on lähellä tehtaan ilmoittamaa lukemaa. Kiihdytykset, summittainen kaupunkiajo ja kylmällä moottorilla ajaminen vie sitten vähän enemmän.

        Jos laskee että yhdistetty kulutus on n. 9,5 litraa/100 km ja tän kertoo 5:llä kulutus olis 500:lla kilsalla 47,5 litraa. Jos tankillinen on 60 litraa, sinne jää n. 12,5 litraa, millä ajaa saman kulutuksen mukaan n. 130 km.

        Meni aika teoreettiseksi, mutta 30 kilsan marginaali on ymmärrettävää. Se on jätetty sitä varten ettei kukaan ajaisi oikeasti tankkia tyhjäksi vaan tankkaisi sitä ennen...

        En tiedä sitten moottorikohtaisia eroja ajotietokoneen luotettavuudessa, mutta tietysti 1,6:n ja 2,4:n ajotietokoneet näyttää ihan eri lukemia.


      • Ave-Man
        Lelu housuissas kirjoitti:

        No ihan päättelemällä/laskemalla kulutus näyttää oikein! Kun tankin täyttää täyteen range näyttää aina vähän alle 600 km. Kun ajaa maanantaista perjantaihin n. 100 km maantieajoa päivässä, näyttää range sitten n. 100 km tai vähän alle.

        Maantieajossa hetkellinen kulutus näyttää n. 6-8 litraa, mikä on lähellä tehtaan ilmoittamaa lukemaa. Kiihdytykset, summittainen kaupunkiajo ja kylmällä moottorilla ajaminen vie sitten vähän enemmän.

        Jos laskee että yhdistetty kulutus on n. 9,5 litraa/100 km ja tän kertoo 5:llä kulutus olis 500:lla kilsalla 47,5 litraa. Jos tankillinen on 60 litraa, sinne jää n. 12,5 litraa, millä ajaa saman kulutuksen mukaan n. 130 km.

        Meni aika teoreettiseksi, mutta 30 kilsan marginaali on ymmärrettävää. Se on jätetty sitä varten ettei kukaan ajaisi oikeasti tankkia tyhjäksi vaan tankkaisi sitä ennen...

        En tiedä sitten moottorikohtaisia eroja ajotietokoneen luotettavuudessa, mutta tietysti 1,6:n ja 2,4:n ajotietokoneet näyttää ihan eri lukemia.

        Hetkellisen kulutuksen jatkuva heilahtelu on sellaista, että siitä ei voi mitenkään päätellä milloin se näyttää oikein ja milloin ei. Siis nimenomaan hetkellinen kulutus. Eki se ominaisuus on lähinnä hauska lelu.

        Bensakoneen lukemista ei voi sanoa, mutta dieselissä se ei ainakaan näytä oikein tuota keskikulutusta, jaarittelipa sitä millä lailla hyvänsä. Jos kerran kulutus on aparaatin mukaan 4,5 litraa sadalla, ja täydellä tankilla pääsee tällöin 800 km 60 litralla, niin päin persettähän se näyttää.


      • Caesar
        Ave-Man kirjoitti:

        Olisi muuten todella hauska tietää, mistä ihmeestä tiedät, että hetkellinen kulutus näyttää OIKEIN ? No, se siitä.

        Aven ajotietokone ei todellakaan ainakaan itsellä ole tarkkaa nähnytkään. Puolen litran tarkkuuteen se ei yllä juuri koskaan, vähintään litraa pienempää kulutusta per tankki se näyttää aina. Ja siitä logiikasta : jos autossa on 60 litran tankki, olet ajanut esim. maantietä tankillisen ja kulutus näyttää 4,5 litraa/100. Sitten kun tankkaat, se näyttää että maksimissaan tankilla pääsee about 800 km vaikka jatkaisi heti maantieajoa, vaikka ko. kulutuksella lukeman pitäisi olla pitkälti toista tuhatta kilometriä. Eli en kehumaan menisi.

        Taitaa sinulla toimia ajotietokone aivan oudosti?
        Siinä olemme yhtä mieltä että tuo hetkellinen kulutus on kyllä sinänsä aivan turhanaikaista tietoa. Mutta minulla kyllä taas keskikulutus ja range näyttävät aivan järjellisiä lukemia, kun vertaa vaikkapa bensamittarin lukemiin. Ei kai niillä koskaan mihinkään puolen litran tarkkuuksiin päästäkään, jonka ymmärtää kun tsiigaa ohjekirjasta ne laskentakaavat, joilla näitä lukemia tuotetaan.


      • Ave-Man
        Caesar kirjoitti:

        Taitaa sinulla toimia ajotietokone aivan oudosti?
        Siinä olemme yhtä mieltä että tuo hetkellinen kulutus on kyllä sinänsä aivan turhanaikaista tietoa. Mutta minulla kyllä taas keskikulutus ja range näyttävät aivan järjellisiä lukemia, kun vertaa vaikkapa bensamittarin lukemiin. Ei kai niillä koskaan mihinkään puolen litran tarkkuuksiin päästäkään, jonka ymmärtää kun tsiigaa ohjekirjasta ne laskentakaavat, joilla näitä lukemia tuotetaan.

        Kyllä monessakin merkissä keskikulutusmittari näyttää ihan parin desin tarkkuudella oikeita lukemia. Miksi sitten yleensä vaivaudutaan laittamaan autoon laitetta, joka ei parempaan pysty ? Ei pitäisi esim. Avessa olla ylivoimaista tehdä mittaria, joka pystyy näyttämään edes sen yhden tankillisen keskikulutuksen oikein. Sen kauemmalta ajaltahan se ei näytäkään, kun se nollautuu joka tankkauksen yhteydessä.


      • Caesar
        Ave-Man kirjoitti:

        Kyllä monessakin merkissä keskikulutusmittari näyttää ihan parin desin tarkkuudella oikeita lukemia. Miksi sitten yleensä vaivaudutaan laittamaan autoon laitetta, joka ei parempaan pysty ? Ei pitäisi esim. Avessa olla ylivoimaista tehdä mittaria, joka pystyy näyttämään edes sen yhden tankillisen keskikulutuksen oikein. Sen kauemmalta ajaltahan se ei näytäkään, kun se nollautuu joka tankkauksen yhteydessä.

        että muissa merkeissä näyttävät parin desin tarkkuudella oikein? Mä en itse jaksa kulutusta hirveän tarkkaan vahtia, ei se siitä pienene, mutta väittäisin että aika hyvin suuntaa antava tuokin lukema on. Jos ko.mitskua ei olisi niin en kyllä ruutuvihkojen kanssa viitsisi kulutuksia pollata sitä vähää. Noi rangethan taas on aina arvauksia jotka perustuvat historiatietoon ajotyylistä ja joka ei ole tae tulevasta.


      • Ave-Man
        Caesar kirjoitti:

        että muissa merkeissä näyttävät parin desin tarkkuudella oikein? Mä en itse jaksa kulutusta hirveän tarkkaan vahtia, ei se siitä pienene, mutta väittäisin että aika hyvin suuntaa antava tuokin lukema on. Jos ko.mitskua ei olisi niin en kyllä ruutuvihkojen kanssa viitsisi kulutuksia pollata sitä vähää. Noi rangethan taas on aina arvauksia jotka perustuvat historiatietoon ajotyylistä ja joka ei ole tae tulevasta.

        Kenties tiedän sen siitä, että en ole mikään merkkiuskollinen ihminen, kokemusta on muistakin merkeistä. Ja ei se ruutuvihkoa vaadi, jos tankkauksen jälkeen jakaa tankatut litrat km-määrällä ja kertoo sadalla. Taskulaskin on keksitty.

        Monessa merkissähän, niin muuten Corollassakin, keskikulutusmittari ei nollaudu tankkauksen jälkeen, eli se periaatteessa näyttää kulutuksen pidemmältä ajalta. Eli tässä suhteessa yhden tankin keskilkulutuksen näyttäminen pitäisi olla helppo homma, mutta ei vaan siltä näytä.

        Ja tätä epäloogista mittaria ovat muuten moittineet monet muutkin tutut jotka ko. mallilla ajavat.


      • Ave-d
        Ave-Man kirjoitti:

        Kenties tiedän sen siitä, että en ole mikään merkkiuskollinen ihminen, kokemusta on muistakin merkeistä. Ja ei se ruutuvihkoa vaadi, jos tankkauksen jälkeen jakaa tankatut litrat km-määrällä ja kertoo sadalla. Taskulaskin on keksitty.

        Monessa merkissähän, niin muuten Corollassakin, keskikulutusmittari ei nollaudu tankkauksen jälkeen, eli se periaatteessa näyttää kulutuksen pidemmältä ajalta. Eli tässä suhteessa yhden tankin keskilkulutuksen näyttäminen pitäisi olla helppo homma, mutta ei vaan siltä näytä.

        Ja tätä epäloogista mittaria ovat muuten moittineet monet muutkin tutut jotka ko. mallilla ajavat.

        Vielä hyvin vähäisellä kokemuksella tarkkuuden lisäksi kaipaisin VW:stä tuttua menneillä olevan ajon keskikulutusta. Koko näyttösysteemi on tarjoamaansa informaatioon nähden turhan hallitseva.

        Koneen tarkkuuteen viitaten itselläni laitteen näyttämä keskikulutus on ollut noin litran verran optimistinen. Tähän mennessä ainoastaan puhdasta talviajoa. Osasyynä optimisuuteen todennäköisesti erittäin hyvä lisälaite eli webasto! Suosittelen etenkin kaukosäädöllä.


      • ====
        Ave-Man kirjoitti:

        Olisi muuten todella hauska tietää, mistä ihmeestä tiedät, että hetkellinen kulutus näyttää OIKEIN ? No, se siitä.

        Aven ajotietokone ei todellakaan ainakaan itsellä ole tarkkaa nähnytkään. Puolen litran tarkkuuteen se ei yllä juuri koskaan, vähintään litraa pienempää kulutusta per tankki se näyttää aina. Ja siitä logiikasta : jos autossa on 60 litran tankki, olet ajanut esim. maantietä tankillisen ja kulutus näyttää 4,5 litraa/100. Sitten kun tankkaat, se näyttää että maksimissaan tankilla pääsee about 800 km vaikka jatkaisi heti maantieajoa, vaikka ko. kulutuksella lukeman pitäisi olla pitkälti toista tuhatta kilometriä. Eli en kehumaan menisi.

        Näyttääkö se hetkellinen kulutus sitten väärin? Todista se...


      • kuin myös
        Ave-Man kirjoitti:

        Kenties tiedän sen siitä, että en ole mikään merkkiuskollinen ihminen, kokemusta on muistakin merkeistä. Ja ei se ruutuvihkoa vaadi, jos tankkauksen jälkeen jakaa tankatut litrat km-määrällä ja kertoo sadalla. Taskulaskin on keksitty.

        Monessa merkissähän, niin muuten Corollassakin, keskikulutusmittari ei nollaudu tankkauksen jälkeen, eli se periaatteessa näyttää kulutuksen pidemmältä ajalta. Eli tässä suhteessa yhden tankin keskilkulutuksen näyttäminen pitäisi olla helppo homma, mutta ei vaan siltä näytä.

        Ja tätä epäloogista mittaria ovat muuten moittineet monet muutkin tutut jotka ko. mallilla ajavat.

        No esim. audissa ja volvossa ei ajotietokone ainakaan näytä oikein eli nyt on jo sitten 3 merkkiä ainakin varmuudella minkä tietokoneet ei totuutta näytä.


    • ile

      Omassani Ave -01 D4D:ssä näyttää oikein. Tai niin ainakin luulen, sillä tankin tyhenemisestä kertova valo alkaa palaa kun tankiin mahtuu 53 litraa. Silloin Range näyttää lukemaa 130-170 km. Alkuaikana luulin, että Range on vain viitteellinen ja silloin lukeman näyttäessä nollaa tankkiin mahtui 59 litraa.

      Enää ei hermo kestä ajaa Rangea 50 kilometriä alemmaksi. Ilmoitettu tankin tilavuus on 60 litraa.

      Onko joku tankannut yli 60 litraa Avensikseensa?

      • ave

        Uusi korisen tankkiin menee tasan 60l eikä yhtään yli, tuli kokeiltua kun pääsi bensa loppumaan, 5 litran kannullinen ja sitten huoltoasemalla sai juuri ja juuri menemään 55 litraa kun lopussa naksutteli muutaman kerran!


    • avec

      Pystyykö tuota "RANGEA" mitenkään itse tankkauksen jälkeen säätämään?

      • Ave-Man

        Sehän näyttää oletettavan kilometrimäärän, minkä tankillisella vielä pääsee. Toki sitä pystyy säätämään, miten lujaa lukema pienenee, nimittäin kaasujalan asennolla.


      • avec
        Ave-Man kirjoitti:

        Sehän näyttää oletettavan kilometrimäärän, minkä tankillisella vielä pääsee. Toki sitä pystyy säätämään, miten lujaa lukema pienenee, nimittäin kaasujalan asennolla.

        Omassani se nimittäin näyttää nollaa km, vaikka tankissa olisi vielä ainakin seitsemän litraa jäljellä...


    • pitkämatkalainen

      "uusi" D4D, tankin "pitäisi" olla 60 litr. Kun *tietokone* näyttää range 0 km, dieseliä menee 50...52 litraa.
      Jos ajaa tankin tyhjäksi eli kone sammuu, paljonko tankkiin menee silloin? 55? 58?
      Ja jos ajaa tyhjäksi, lähteekö starttaamalla käyntiin vai pitääkö käsipumpulla pumpata ilmat pois?

    • matomies44

      Mitähän tapahtuis jos se bensa loppuis kesken esim. Ameriikassa ja ajotietokone näyttäisi maileja vielä olevan jäljellä?

    • miikkii

      Minulla on avensis 04 hetkellinen kulutus näytä tyhjäkaynillä 35 l ja RANGE on 0.Mikä vika?

    • toiota1

      Mulla näyttää -03 avensis porrasperäinen keskikulutusta kaupungissa 12-13 litraa/100 km ja maantielläkin 8-9 litraa, mutta oikean kulutuksen mukaan se jää kyllä alle tästä. Sanokaapa miten ton mittarin saisi kalibroitua näyttämään oikeita lukemia? Vikaa ei vikakoodinlukijalla löytäneet korjaamolla eikö osaneet sanoa mistä moinen johtuu. Vaikea mitata oikea kulutus ellei aja tankkia ihan tyhjäksi.

    • Tyypillistä tojoa

      Tojo on perinteisesti ollut sellainen, että kaikki toimii vain sinnepäin, ohjauksesta lähtien, eikä laitteiden toimintaa voi parannella. Oikeissa autoissa ajotiekone näyttää paikallaan tyhjäkäynnillä kulutusta litroina tunnissa, liikkuessa litraa/100km ja kulutusmittarin voi kalibroida testerillä. Myös Range pitää paikkansa 10 kilometrin tarkkuudella.

      Tojon kohdalla voi varmuudella sanoa, että monet sen varusteista on vain varustelistan täydennyksiä.

    • Isukki10

      Ainakin keskikulutus on tarkka ja heittää puoleen tai toiseen vain desilitran tai pari ja joskus aivan oiken. Tämä on kokemus tankkauksen jälkeisestä laskutoimituksesta 60tkm ajalta, aina nollaus tankkauksen jälkeen ... muutenhan tuo ei laske oikein tai en ole kokeillut! Kulutus on tippaajoa talvella 6.2 (suksiboksin kanssa 6.5) ja kesällä 6.5 maantiellä ja hieman sekalaista! Kun palkit on loppuneet ja range on 0 niin tankissa on bensaa vielä 10l. Kun tuon tietää niin eihän siinä ole mitään ongelmaa ja parasta on että kyllä tankkaa varmasti ennen tankin lopullista tyhjenemistä! Kuten Toyotalla on tapana mittaristo näyttää vain kaiken tarpeellisen yksinkertaisesti, tuonhan pitäisi Tojo ostajan tietää jo etukäteen....Ave vm. 11

    • The Köle

      Ei ole vikaa sinun ajotietokoneessa!

      -minulla on 2012 Avensis ja olen havainnut ihan saman ongelman.

      -ajotietokone&poltttoainemittari näyttävät nollaa noin 51L kohdalla, vaikka
      tietääkseni tankki on 60L

      -laitoin jo maahantuojallekin palautetta, koska toi Aven palkkinäyttö on noin 5-6L/palkki ja palkkeja on 9......jos palkkeja olisi 10 ja jako sama, olisi polttoainemittari samaa kaliberia kuin tankki!

      -itse en oikein arvaa ajaa palkkit nollilla, koska käytän esilämmityksellä olevaa Eberiä......kuitenkaan koskaan ei ole mennyt tankkiin yli 51L.....vaikka kuinka "kylmisi"...

      • avettaja

        No epäilen kyllä että onko se tankin tilavuus ihan tarkalleen 60l, tokkopa missään merkissä tankin tilavuus on ihan se mitä ilmoitetaan, onko sitten loppujen lopuksi mitään väliäkään.

        On ihmiset sitten muuttuneet kädettömöksi ja tyhmiksi jos tankkaaminen on niin vaikeeta, voihan sen tankin täyttää vaikka dieselissä 800km välein niin ei ainakaan ole pelkoa polttoaineen loppumisesta.

        Mittaristossa oleva keskinopeusnäyttö on aika hyvä, ajat vaikka vakkari päällä 110km/h niin nollaa se keskinopus= saat todellisen nopeuden joka täsmää hyvin tienvarsilla oleviin nopeusnäyttöihin. mittarivirhettä noin 7km/h


      • The Köle
        avettaja kirjoitti:

        No epäilen kyllä että onko se tankin tilavuus ihan tarkalleen 60l, tokkopa missään merkissä tankin tilavuus on ihan se mitä ilmoitetaan, onko sitten loppujen lopuksi mitään väliäkään.

        On ihmiset sitten muuttuneet kädettömöksi ja tyhmiksi jos tankkaaminen on niin vaikeeta, voihan sen tankin täyttää vaikka dieselissä 800km välein niin ei ainakaan ole pelkoa polttoaineen loppumisesta.

        Mittaristossa oleva keskinopeusnäyttö on aika hyvä, ajat vaikka vakkari päällä 110km/h niin nollaa se keskinopus= saat todellisen nopeuden joka täsmää hyvin tienvarsilla oleviin nopeusnäyttöihin. mittarivirhettä noin 7km/h

        En nyt oikein ymmärrä, miten "kädettömyys" liittyy siihen, että haluaa auton mittarien näyttävän oikein ja autolle mahdollisimman suuren "toimintasäteen"?

        PS. I-kopan Avessa tankki ilmoitettiin myös 60L. Polttoainevalo syttyessä tankkiin meni noin 54L ja polttoainemittarissa oli vielä asteikkoa jäljellä valon syttyessä....


      • avettaja
        The Köle kirjoitti:

        En nyt oikein ymmärrä, miten "kädettömyys" liittyy siihen, että haluaa auton mittarien näyttävän oikein ja autolle mahdollisimman suuren "toimintasäteen"?

        PS. I-kopan Avessa tankki ilmoitettiin myös 60L. Polttoainevalo syttyessä tankkiin meni noin 54L ja polttoainemittarissa oli vielä asteikkoa jäljellä valon syttyessä....

        No ei kait se nyt niin kauhea vaiva ole tankata vaikkapa 800km välein, miksi se tankki pitäisi aina ajaa lähes tyhjäksi?
        Itse ainakin tankkaan silloin kun siihen parhaiten riittää aikaa, monasti jos venyttää viime tinkaan ja aattelee et käynkin vasta huomenna niin silloin onkin erittäin kiireinen päivä ja kaduttaa et ei millään ehtisi tankata.

        Ja onhan siitä hyötyäkin että pitää tankin täydempänä, kertyvän kosteuden kannalta.

        No ton kädettömyyden nyt vain "heitin"...aattelin vaan että kaikista asioista sitten ihmiset valittaa...taitaa meillä olla asiat sittenkin aika hyvin?


      • The Köle
        avettaja kirjoitti:

        No ei kait se nyt niin kauhea vaiva ole tankata vaikkapa 800km välein, miksi se tankki pitäisi aina ajaa lähes tyhjäksi?
        Itse ainakin tankkaan silloin kun siihen parhaiten riittää aikaa, monasti jos venyttää viime tinkaan ja aattelee et käynkin vasta huomenna niin silloin onkin erittäin kiireinen päivä ja kaduttaa et ei millään ehtisi tankata.

        Ja onhan siitä hyötyäkin että pitää tankin täydempänä, kertyvän kosteuden kannalta.

        No ton kädettömyyden nyt vain "heitin"...aattelin vaan että kaikista asioista sitten ihmiset valittaa...taitaa meillä olla asiat sittenkin aika hyvin?

        Tottakai mulla ainakin asiat ovat hyvin, jos on varaa ostaa uusi Avensis :-)

        "Itse ainakin tankkaan silloin kun siihen parhaiten riittää aikaa"

        -käytännössä minäkin teen juuri näin, eli saatan käydä tankilla jo 600km jälkeen,
        jos tiedossa on "tiukka" viikonloppu, ettei sitten sunnuntai-iltana tarvii tehdä
        ylimääräistä pysähdystä, vaan kotiuu nopeammin......

        Mutta, mutta. -on joskus poikkeavia tilanteita, jolloin haluasi ajaa pidempään tankilllisella, -esim. Lapissa ja Itä-Suomessa asemia on paljon harvemmassa.

        -tällöin kaipaisin, että polttoainemittariin voisi luottaa ja tehdä järkeviä tankkausratkaisuja (esim. hinna0 ja laatu Lapissa tankatessa jne.)


      • avettaja
        The Köle kirjoitti:

        Tottakai mulla ainakin asiat ovat hyvin, jos on varaa ostaa uusi Avensis :-)

        "Itse ainakin tankkaan silloin kun siihen parhaiten riittää aikaa"

        -käytännössä minäkin teen juuri näin, eli saatan käydä tankilla jo 600km jälkeen,
        jos tiedossa on "tiukka" viikonloppu, ettei sitten sunnuntai-iltana tarvii tehdä
        ylimääräistä pysähdystä, vaan kotiuu nopeammin......

        Mutta, mutta. -on joskus poikkeavia tilanteita, jolloin haluasi ajaa pidempään tankilllisella, -esim. Lapissa ja Itä-Suomessa asemia on paljon harvemmassa.

        -tällöin kaipaisin, että polttoainemittariin voisi luottaa ja tehdä järkeviä tankkausratkaisuja (esim. hinna0 ja laatu Lapissa tankatessa jne.)

        No joo , olen sit varmaan asiat hyvin kans itsellä jos se uus ave on mittarina :))

        Itse lapissa muutaman kerran kiertäneenä olen tullut siihen tulokseen että tankkaan monasti varmuuden vuoksi vaikka ainetta tankissa olisi vielä puolet jäljellä, koska asemat harvassa, en kuiteskaan tee monen euron säästöä tsekkaamalla missä on polttoaine halvinta.

        Miten muuten määrittelet ton polttoaineen laadun, minkä aseman polttoaine on parasta?

        Toki olisi kiva et toi polttoainemittari näyttäisi juuri oikein , mut toisaalta näin päin kuin se avessa näyttää taitaa sittenkin olla ihan hyvä asia ja kun tietää aika tarkalleen missä kohtaa kannattaa tarkalleen tosissaan tankata.


      • avettaja
        avettaja kirjoitti:

        No joo , olen sit varmaan asiat hyvin kans itsellä jos se uus ave on mittarina :))

        Itse lapissa muutaman kerran kiertäneenä olen tullut siihen tulokseen että tankkaan monasti varmuuden vuoksi vaikka ainetta tankissa olisi vielä puolet jäljellä, koska asemat harvassa, en kuiteskaan tee monen euron säästöä tsekkaamalla missä on polttoaine halvinta.

        Miten muuten määrittelet ton polttoaineen laadun, minkä aseman polttoaine on parasta?

        Toki olisi kiva et toi polttoainemittari näyttäisi juuri oikein , mut toisaalta näin päin kuin se avessa näyttää taitaa sittenkin olla ihan hyvä asia ja kun tietää aika tarkalleen missä kohtaa kannattaa tarkalleen tosissaan tankata.

        Sorry, aamuisen kankeaa kirjoitteluani.


      • The Köle
        avettaja kirjoitti:

        No joo , olen sit varmaan asiat hyvin kans itsellä jos se uus ave on mittarina :))

        Itse lapissa muutaman kerran kiertäneenä olen tullut siihen tulokseen että tankkaan monasti varmuuden vuoksi vaikka ainetta tankissa olisi vielä puolet jäljellä, koska asemat harvassa, en kuiteskaan tee monen euron säästöä tsekkaamalla missä on polttoaine halvinta.

        Miten muuten määrittelet ton polttoaineen laadun, minkä aseman polttoaine on parasta?

        Toki olisi kiva et toi polttoainemittari näyttäisi juuri oikein , mut toisaalta näin päin kuin se avessa näyttää taitaa sittenkin olla ihan hyvä asia ja kun tietää aika tarkalleen missä kohtaa kannattaa tarkalleen tosissaan tankata.

        Polttoaineen laadulla tarkoitin lähinnä sitä, ettei tarvi tankata jonkun kyläkaupan säiliöstä, joissa voi olla sitä mainitsemaasi kondensoitunutta vettä..... ja hinta tuolla Lapin perukoilla on niin hirveä, että olisi kiva, jos tankillinen riittäisi edestakaisin, vaikka Rovaniemellä tankattuna.

        Neste lienee parasta, mutta samalla niin paljon kalliimpaa, että muutkin isot ketjut käy.

        Olen myös samaa mieltä, että kun näyttää väärin, niin parempi tämä kuin toisinpäin


    • Mr. X

      Minusta silloin kuin Range näyttää nollaa, niin se vastaa entisaikojen merkkivalon syttymistä. Eli silloin voi vielä ajaa turvallisin mielin lähimmälle huoltsikalle.
      Minun uuden Ave-dieselin keskikulutus vastaa hyvin tarkasti laskennallisia arvoja (tankattu litramäärä per ajetut kilometrit).

      • P.Alikka

        Tänään ajoin ensimmäistä kertaa "Rangen" suunnilleen nollille, eli tankille pysäytettyäni range näytti 2 km. Tankkiin upposi 51,07 litraa. Minusta näin on hyvä, tuo rangen nollan lähetyminen antaa jo paineita painua tankille, mutta ei kuitenkaan vielä pelkoa tien päälle jäämisestä.

        Niin ja vanha kunnon bensan vähyyden merkkivalo ilmestyi mittariin rangen näyttäessä ~25 km.


      • The Köle
        P.Alikka kirjoitti:

        Tänään ajoin ensimmäistä kertaa "Rangen" suunnilleen nollille, eli tankille pysäytettyäni range näytti 2 km. Tankkiin upposi 51,07 litraa. Minusta näin on hyvä, tuo rangen nollan lähetyminen antaa jo paineita painua tankille, mutta ei kuitenkaan vielä pelkoa tien päälle jäämisestä.

        Niin ja vanha kunnon bensan vähyyden merkkivalo ilmestyi mittariin rangen näyttäessä ~25 km.

        -minusta asiassa on kaksi epäkohtaa.....

        1. jos tankissa on polttoainetta, pitäisi palaa näytössä "palkki", -se viimeimen saisi olla punainen, kuten polttoaineen mittareissa aina on ollut.....ELI KAIPAISIN NYKYNÄYTTÖÖN 1 palkin lisää, joka kertoisi, että tavaraa on eikä esim. sisältö ole varastettu tai vuotanut jne........ kysymys on lähinnä "pääkopassa oleva epäluulo" kun mittarit näyttävät nollaa, vaikka työmatkoja olisi edestaisin vielä viikoksi!

        2. jos auto kuluttaa 5l sadalla, toi 51L ja tyhjä on jo vähän varmuuden maksimointia melkein 200km.....vanhassa kopassa yleisin tankkaus minulla oli noin vajaa 55L...valo syttyi..... sen jälkeen oli 100km toimintasädettä on vielä jäljellä, joka on melko paljon (testattu, aioin tankata huoltamolla, joka oli remontissa, piti ottaa isältä dieseliä kannuun, mutta ei tarvittu....)

        "Mr. X" kanssa olen samaa mieltä, että ainakin dieselillä keskikulutusnäyttö on tosi tarkka.... sellainen epäilys on toki tullut, että koska aina alussa näyttää paljon enemmän kuin lopussa, niin ottaakohan tuo huomioon, kuluneen polttoaineen ja korjaa sitten kulutuslaskemaa sen mukaan?

        "avettaja" ratkaisi ongelman niin, tankkaa ajoissa........tällä saa sitä mielenrauhaa, kun mittareihin ei ole luottaminen :-) -tankkaamisiin:

        http://www.spritmonitor.de/en/detail/570676.html


      • Anonyymi

        Minun avessa kun bensatankin kuva syttyy on tankissa vielä noin 9 litraa . Auton opaskirjassakin kerrotaan asiasta . Autoni on -09 mallinen sedan 1.8 moottorilla ja atomaattiaatikolla varustettu . Nyt lämpöisillä ilmoilla autonklutus on n.6.5 litraa. Talvella kylmällä ilmalla kulutus n.8- 9 litraa satasella . Ajan aika paljon lyhyitä matkoja . Joskus kesällä kun olen käynyt esimerkiksi Rovaniemellä on kulutus ollut noin 5.6/100km . Minulle on ruutulippu jo heilahtanut joten ajan rauhallisesti .


    • Ajotietokone

      Tuo Rangen nollaa näyttäminen ja matkan jatkuminen ei oo mikään virhe, omistin ennen Opel Zafiran 2001, siinä oli kans range välillä nollilla ja hyvin sai vielä ajettua. Opelis olikin hyvä ajotietokone. Nykyyses Avensis -00 ei vielä tietokonetta oo, olis se hyvä olemas.

    • aloittelevaviinimaisteri

      Olipa vanha ketju.. Omassa Avessani ohjekirjan mukaan range näyttää 0 kun mennään `varatankille `eli varoitusvalo palaa. Perinteisesti Toyotan varatankilla on noin 100 km vara ajella.
      Myös keskikulutus nollaantuu aina tankatessa ja kone laskee arvioita tulevasta niin rangen kuin keskikulutuksenkin osalta. Tämän oikein olen testannut, tankkasin tankin täyteen ja ajoin 100km vakkarilla ja näytti keskikulutusta 5,6/ 100 sitten ajoin muutaman kauppareissun ja kone alkoi näyttämään 7,8l ja kun taas ajettiin pidempi 100km pätkä niin kone alkoi näyttämään 6,6 keskikulutusta. Myös range muuttuu vastaavalla tavalla. Eli jos matkaa on 300km ja vaikka perässä vene niin vaikka range näyttäisi yli 300km niin se on voinut tehdä arvionsa edellisistä ajoista ilman venettä ja meneekin varatankille jo 200 km jälkeen. Ajotietokone ei tiedä tulevaa, vaan ennustaa tulevaa jo ajettujen kilometrien osalta. Oma aveni vie talvella pätkäajossa noin 7,6L sadalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi perhe ei puutu Stefun ongelmiin?

      Vaikka onkin suvun musta lammas ja häpäissyt kaikki niin silti, miksi suku ei halua auttaa häntä?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      50
      2357
    2. Maisa lomalla yksin?

      Yhdessäkään kuvassa ei näy edes vilahdusta miehestä..
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2032
    3. Joko Sofia löytää tänään uuden rakkaan

      On varmaan aika jättää entisen parisuhteen savuavat rauniot taakse ja lähteä kohti uusia seikkailuja. Nyt varakkaiden helsinkiläismiesten vaimojen on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      26
      1113
    4. Rattijuopon uhriksi 16 vuotias tyttö

      Ikaalisista passitettiin ennen rattijuopot linnaan.Nyt vaan silitellään päätä.
      Ikaalinen
      22
      1094
    5. Sofialle, luet kumminkin

      Nyt on vuosi seurattu tätä kiihkeää vuosisadan romanssia. Ja on ollut turbulenssia mennen, tullen ja palatessa. Ei ole enää perässä pysynyt tässä on/O
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      953
    Aihe