Lentävä Lause

Tänään naisten hiihtokilpailuja katsoessa tuli mieleen
kun Paavo Noponen ja Pekka Tiilikainen aikoinaan selostivat jotain kisaa,

olisiko ollut peräti olympialaiset,

Suomalainen ja neuvostoliittolainen hiihtävät loppusuoralla
lähestyvät maalia selostaja innostuksessaan selostaa
nyt "välillä naisten rako pienenee välillä suurenee".

Silloin sai jokainen kuvitella mielessään maaliintulon.
Suoraa kuvaa ei ollut.

19

1089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi onneton sinun kanssasi aloittaja.
      Sinulta vaaditaan nyt todella paljon silmieni edessä.
      Ennen-kuin tunnistat minulle aikuusuutesi.
      Ja minä tunnistan sinut ihmiseksi.
      Sinä olet lapsi.
      "Äiti miksi on pullassa tommonen viiva....?
      Lapsi kulta siihen tuli ja nousi Hiiva"

      H.

      • "Mä oon mikä oon, en muutu mä tästä, siis iloitsen elämästä..."lauloi Tamara Lund aikoinaan.

        Aika metka juttu, nuukana ihmisenä tiedän mitä tarkoittaa pennin venytys,
        Marttojen sen nimiseen oppaaseenkin olen joskus törmännyt,
        sentin venytystä on tuo sama homma tietysti euroaikana,

        Mutta mäkihyppääjätkin venyttävät senttejä, aikas outoa..
        vielä oudompaa hommoo on varmaan kun he hyppäävät tuulirakoon.
        Mimmonenkohan rako sekin on...

        Aika karmivapaikka on tuo "Karmispartenkirhenkin" missä poikamme hyppivät,
        kuvittelin sen aina pieneksi kyläksi Alppien rinteillä, mutta sekin on valtava kahden pienen kaupungin yhtymä eli kaupunki, olisikin joskus kiva siellä piipahtaa. Onko se niin karmiva kuin kuvittelen.

        Ennen vanhaan kun oli mäkiviikko, siellä oli myös lentävä lehmä, pitkän nyörin varassa musta valkoinen olio humputteli siellä yleisön joukossa ja mainosti Milkysuklaata.
        Lenteleeköhän se Milky-lehmä siellä vieläkin...


    • sitäsammoo

      Puuttui vain isännän totemus: nyt ostetaan emännälle sukset.

    • mimmimum-..mi

      Legendaarinen lause ....urheiluselostajilta tulee usein hyvin spontaaneja ilmaisuja kun se on niin suoraa tapahtumaa....niinkuin Mertarannan nämä ..herranjestas mitä sieltä tulee....sieltä tulee maaaaali.... ja sitten se ilmaveivijuttu....
      Ei tämä niin vakavaa ole ....kiva kevennys...Paavo Noposen äänen muistan...

    • Bengalitikku

      Olen katsellut mäkihyppyä.
      En kestä M.H:n selostutta. En pysty laskemaan, miten monta virkettä selostaa samaan hengenvetoon.
      Kommentaattorit ovat parempia. Kummallista, ettei Telsun ohjelmassa ole mainittu, kuka on. Ehkä joku entinen hyppiä.
      Mutta Mikko Hannulan puhetyyli ahistaa.

      • On joskus outoa seurata ja kuunnella mäkihyppyselostuksia,
        varsinkin kun Nieminen on kommentoimassa,
        tälle katsojalle ainakin ihan sama oliko asento sopiva keno vai liian lipsuva lähtö kummulta,
        lento tarpeeksi korkea tai huojuva, osuuko tuulirakoon vai onko se vastaista vai myönteistä jne
        Kyllähän sen omin silmin näkee, radiossa asia on ihan eri juttu.

        Paitsi kerran selostus olisi ollut tarpeen, silloin kun Matti Nykänen sieltä Holmenkollenin sumusta liiteli voittoon, se oli mahtava ( niin kuin nykyään kaikki on niinniin mahtavaa ) hyppy.

        Muistan kun Veikko Kankkonen hyppäsi Lahden isosta hyppyrimäestä, housut lepattivat ja asento oli melkein sotilaallinen, ei mikään harakkahyppy ja sinisessä pipossa oli yksi tai kaksi valkoista raitaa. Ja voitto tuli.


      • Bengalitikku
        maissii kirjoitti:

        On joskus outoa seurata ja kuunnella mäkihyppyselostuksia,
        varsinkin kun Nieminen on kommentoimassa,
        tälle katsojalle ainakin ihan sama oliko asento sopiva keno vai liian lipsuva lähtö kummulta,
        lento tarpeeksi korkea tai huojuva, osuuko tuulirakoon vai onko se vastaista vai myönteistä jne
        Kyllähän sen omin silmin näkee, radiossa asia on ihan eri juttu.

        Paitsi kerran selostus olisi ollut tarpeen, silloin kun Matti Nykänen sieltä Holmenkollenin sumusta liiteli voittoon, se oli mahtava ( niin kuin nykyään kaikki on niinniin mahtavaa ) hyppy.

        Muistan kun Veikko Kankkonen hyppäsi Lahden isosta hyppyrimäestä, housut lepattivat ja asento oli melkein sotilaallinen, ei mikään harakkahyppy ja sinisessä pipossa oli yksi tai kaksi valkoista raitaa. Ja voitto tuli.

        Nyt kun kerroit nuo "historialliset mäkihypyt", muistan kyllä.

        Mantila on ollut nyt kakkosselostajana. Hänen nimeään tapailin. Miellyttävä ääni. Hänellä on myös jänniä havaintoja ja arvioita.

        Minusta tuntuu, että tuo urheilutoimittaja on kuunnellut legendaarisia selostajia liikaa. Ei tarvitse keuhkota, mutta jotain persoonsllista.
        Tuon hengityksensä kun saisi normaaliksi. Se on hyvä ominaisuus kestävyyssukelluksessa.


    • kylmätotuus

      Pekka Tiilikainen oli verbaalisesti niin lahjakas, että hän pystyi radiossa selostamaan ja kuvailemaan urheilukilpailut siten, että ainakin minä koin olevani itse kisapaikalla katsomassa kilpailuja.
      Hänen oppipoikansa Noponen pystyi lähes samaan.

      Eivät nykyiset urheiluselostajat pysty luomaan samaa tunnelmaa telkkarissa, vaikka heidän apunaan on kuva kisataphtumasta.
      Ei edes Mertaranta, jota monet pitävät huippuselostajana.

      Ylessä mäkihyppyä selostavat toimittajat ovat todella surkeita.
      Lukemattomia kertoja on käynyt niin, että he jäävät juttelemaan omiaan ja eivät edes mainitse, kuka milloinkin on hyppäämässä.
      Käytös on tosi ammattitaidotonta.

      • ei-kaikki-kultaa-

        Ja se Tiilikaisen eläytyminen tunteineen ja itkun partaalla kamppailemisineen, oli aitoa selostusta.

        Ei ollut huono Noponenkaan mutta vit tu mainen ukko siellä ääniaaltojen sisäpuolella ja yksityiselämässä. Sen jälkeen kun Tiilikainen oli jo sivuun siirtynyt.


      • kylmätotuus
        ei-kaikki-kultaa- kirjoitti:

        Ja se Tiilikaisen eläytyminen tunteineen ja itkun partaalla kamppailemisineen, oli aitoa selostusta.

        Ei ollut huono Noponenkaan mutta vit tu mainen ukko siellä ääniaaltojen sisäpuolella ja yksityiselämässä. Sen jälkeen kun Tiilikainen oli jo sivuun siirtynyt.

        En tiedä mitään ko. selostajien yksityiselämästä, mutta mieleeni on jäänyt pysyvästi, miten hyvin he hallitsivat työnsä radioselostajina.

        Joskus 60-luvulla Tiilikainen selosti mäkihyppykisaa radiossa niin intensiivisesti, että pienenä tyttönä pystyin eläytymään kisaan niin voimakkaasti, että menin pöydän alle jännittämään. miten Veikko Kankkosen käy.
        Tuleeko kultaa vai hopeaa?

        En muista, miten kisassa kävi, mutta sen muistan elävästi vielä nytkin, miten Tiilikaisen selostus minuun vaikutti.

        Kukaan nykyinen urheiluselostaja ei pysty tuomaan minulle tuota elämystä.

        Ero urheiluselostajien välillä on valtava.


      • kylmätotuus kirjoitti:

        En tiedä mitään ko. selostajien yksityiselämästä, mutta mieleeni on jäänyt pysyvästi, miten hyvin he hallitsivat työnsä radioselostajina.

        Joskus 60-luvulla Tiilikainen selosti mäkihyppykisaa radiossa niin intensiivisesti, että pienenä tyttönä pystyin eläytymään kisaan niin voimakkaasti, että menin pöydän alle jännittämään. miten Veikko Kankkosen käy.
        Tuleeko kultaa vai hopeaa?

        En muista, miten kisassa kävi, mutta sen muistan elävästi vielä nytkin, miten Tiilikaisen selostus minuun vaikutti.

        Kukaan nykyinen urheiluselostaja ei pysty tuomaan minulle tuota elämystä.

        Ero urheiluselostajien välillä on valtava.

        Paitsi, että urheiluselostajilla on nykyään väliä, on olosuhteetkin muuttuneet,

        Aikoinaan oli kiva seurata esimerkiksi Jukolan Viestin selostusta
        kun Pekka Oksanen ja Hilla Blomberg jossain pusikossa piileskellen selostivat kisaa
        etteivät vain kilpailijat näkisi missä supassa se rasti on.
        Se oli kuiskailua ja öistä tunnelman luontia. "Sieltä norjalainen tulee ja voi, voi nyt lähtee ihan vika suuntaan..."

        Nykyään on teevee rastit ja ,mitään ei piilotella, selostaja selostaa kun porukat jonossa juoksevat,
        ja suoraa kuvaa koko maahan.


      • Anonyymi

        Nämäkin kiikarit ovat kohta tyhjentyneet. Annapa seuraavat, täällä holmenkollen.


    • tamburiini

      Pakko kirjoittaa, en muuten pääse tästä mielikuvasta eroon. Ainakin tyttöjen liikuntatunnilla aikoinaan tehtiin niitä "haara-perus-haara" hyppelyjä. Sitten yläluokkalaiset pojat alkoivat huutelemaan "nyt se on auki, nyt se on kiinni".

    • henrjii

      tuohon sopii hyvin jatkoksi Mertarannan, herra varjele mitä sieltä oikein tulee

      • putkinäköradio

        tiilikainen olisi selostanut, voi hyvänen aika mitä sieltä tulee, sieltähän tulee tampax, ja siiri on maalissa NYT.


    • erilaiset-olosuhteet

      Silloin aikoinaan selostajien oli pakko olla sanavalmiimpia, koska selostivat myös radiossa. Näköradion tultua on selostajillakin paljon helpompaa, etenkin kun kamerat tekevät vielä kaiken työn niin perusteellisesti.

    • Anonyymi

      Sehän oli Noposen tavaramerkki, kun naiset esim juoksivat kilpaa niin Noronen itku kurkussa selosti: ” Rako venyy ja nyt rako supistuu”. Hyvä esimerkki Ateenan yleisurheilun EM kisat ja naisten 400 metrin finaali sekä naisten 4x400 metrin viesti. Muistan kuinka Noponen meinasi läkähtyä, kun hän selosti viestiä näin. Colette Besson ja Ranska johtaa rako venyy, rako venyy. Toisena tuli Iso-Britannian ankkuri Lillian Board johon rako oli parhaimmillaan 15 metriä Ranskan hyväksi. Maalisuoralle kaarruttaessa Lilian Board kehitti valtaisan kirin ja Noponen suorastaan huusi rako supistuu, rako supistuu. Liian Board heittäytyi maalilinjalle ohi Ranska ankkuri Collette Bessonin. Molemmat joukkueet juoksivat uuden maailmanennätyksen, mutta Iso-Britannia julistettiin voittajaksi. Koomillista kyllä myös 400 metrillä ihan maalilinjalla tuli Ranskan Nivolette Duclon ohi Colette Bessonista. Molemmat juoksivat uuden maailman ennätyksen, mutta Duclon julistettiin voittajaksi ja Besson toiseksi. Näin ollen Colette Besson juoksi kaksi uutta maailmanennätystä, mutta ei voittanut noissa kisoissa ainuttakaan kultamitalia. Sen sijaan hän voitti yllättäjänä kultaa Mexicon Olympiakisoissa. Joten kyllä vaan Noposen lentävä lause oli rako venyy, rako supistuu.

      • Anonyymi

        Siis Lillian Board ja Nicolette Duclon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis Lillian Board ja Nicolette Duclon.

        Paras selostaja Aulis Virtanen, joka selosti Englannin liigan jalkapallo-otteluita.
        Nyt nää nuoret selostajat huutaaaaaa huutamistaan.

        Toinen selostaja josta tykkäsin oli Ilmo Lounasheimo, nyrkkeilyselostaja joka tunsi lajin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe