Ylinopeussakon kiisto

Kerran_elämässä

Täällä on varmaan joku jolla on ainakin jotain sanottavaa asiaan...

Vuosi takaperin väläytin kameraa, kun ajoin 60km/h alueella 83km/h nopeudella. Ajan itse aina rajoitusten mukaan ja tämä sakko johtui siitä, että joku oli pussittanut kameraa edeltäneen 60km/h rajoitumerkin. Asiasta uutisoitiin paikallislehdessä.

Siispä en kiistänyt ylinoputta, vaan myönsin sen ylittäneeni reilusti, mutta en hyväksynyt sakkoa, koka en voinut tietää, että rajoitus oli laskenut.

Nyt sitten joulukuussa tuli haaste käräjille asiaan liittyen. Tuomari on sitä mieltä, että puhtaat ajourat ovat peruste sille, että teissä oleva nopeusraoitusmaalaus olisi pitänyt huomata. Lehtikuvassa tiemerkinnästä näkyy vasemmassa ajourassa 6, hiaman peittyneenä. Muistan joksus lukeneeni jostain, että tiessä oleva rajoitus ei edes ole pätevä? Onko tästä tietoa? Toisaalta, voihan se olla että merkin päällä on ollut esim. rekna päältä tippunut lumikimpale.

Toisena perusteluna oli, että lehdessä luki näin: Liikennemerkki on ollut peitettynä ainankin 10.2. klo 10 aamulla. Itse väläytin kameraa 9.2. aamulla, mutta kuinka tuomari voi todistaa, ettei merkkiä ole pussitettu jo edellisenä päiävänä?

Eipä siinä, itse olen mokannut, mutta ketuttaa maksaa kun joku on merkin peittänyt. Parhaita vinkkejä voisin ottaa vastaan....

5

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jurrrrrristi

      No, tässä nyt yksi, sillä jotain ehkä tietäisin. Asetuksen lukaisemalla asia olisi selvinnyt. Myös autokoulussa nämä asiat opetetaan. Tielle maalattuja merkintöjä käytetään joko yksin tai yhdessä liikennemerkin kanssa. Esimerkiksi bussipysäkille tien pituussuuntaan maalattu keltainen viiva tarkoittaa, että siinä on linja-auto pysäkki, mihin pysäyttäminen ja pysäköiminen on kielletty. Luonnollisesti pysäkistä kertoo myös liikennemerkki. Samoin on nopeusrajoitusten suhteen. Rajoitusalueella voi olla vain nopeusrajoitus liikennemerkki, tai sen lisäksi myös tien pintaan maalattu samaa nopeutta osoittava nopeusrajoitusmaalaus.
      Sinun tapauksessasi tuomari katsoi, että edellytyksistä toinen, eli tien pintaan maalattu toteutui.

      Ajoradan keskelle maalattu keltainen/valkoinen sulkuviiva yksin osoittaa sen, että kyseisessä kohdassa ei saa ylittää viivaa, tai ajaa sen päällä. Viivan kielto on ajosuuntakohtainen.

      Ei tuomarin ole tarvinnut mitään todistaa. Hän tulkitsi asiaa miten asetuksessa kerrotaan. Joko yksin, tai yhdessä.
      Niinhän se on, että valittaja on aina siinä uskossa, että hän voittaa käräjillä juttunsa, eihän hän muuten valittaisi, mutta elävässä elämässä se on melko harvinaista.

      • Linja-autopysäkeillä ei kymmeniin vuosiin ole ollut keltaisia merkintöjä, eli aika päivittää tietonsa vaikkakin aina kirjoittelee jurrrrissa!


      • jurrrrrristi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Linja-autopysäkeillä ei kymmeniin vuosiin ole ollut keltaisia merkintöjä, eli aika päivittää tietonsa vaikkakin aina kirjoittelee jurrrrissa!

        Älä nyt hermostu. Kirjoitinhan, että jotain ehkä tietäisin. Palstalla on kuitenkin paljon väkeä, joka ei tiedä mitään. Olet oikeassa, en ota enää.


    • vanhus

      Olen saanut ylinopessakon 93 km 80 alueella vaikka autoni nopeus ei ollut lukemmaa, Ajoin kahden auton välissä joissa oli ajonopeuden säädin päällä ja heille ei välähtänyt, Minun auton nopeusmittari näytti 86 jossa on virhettä juuri 8 km, Autossani oli myös kaksi henkilöä joille huomautin katsokaa mittari näyttää 86

      • jurrrrrristi

        Vähän taas rautalankaa.
        Ei vanhus ylinopeussakkoa ole saanut vaan rikesakon. Rikesakon suuruus on kaikille sama, tuloista riippumatta, joko 140 euroa, 170 euroa, tai 200 euroa. Riippuen onko se ajattu enintään 60 km/h alueella, vai enintään 80 km/h alueella ja oliko ylinopeutta enintään 15 km/h, tai 16-20 km/h. Yli 20 km/h ylinopeudesta seuraa sakko, minkä ketjun aloittaja on saanut. Sen suuruus riippuu sakotettavan tuloista ja maksamattomat sakot voidaan muuntaa vankeudeksi. Sakko on annettava rikkeen tehneelle tiedoksi henkilökohtaisesti. Ajoneuvoa pysäyttämättä mitatusta ylinopeudesta seuranneen rikesakon voi sensijaan lähettää postissa ajoneuvorekisteriin merkatulle omistajalle/haltijalle.

        Vanhus ei ehkä tiedä, että poliisi tekee ns. teknisen vähennyksen, 3 km/h mitatusta nopeudesta, eli vanhukselle on todellisuudessa mitattu 96 km/h.
        Jotta vanhuksella olisi mitään mahdollisuuksia, niin hänen pitäisi ajaa välittömästi teon jälkeen tutkaan auton mittarin näyttäessä 86 km/h. Tällöin kävisi selväksi, mikä oli auton mittarivirhe, jos sitä oli ja mitä tutka silloin näytti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9209
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3839
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2690
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2504
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1783
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1612
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe