Mitähän ihania kirjoja lukisi

anonyymi_AO

Pitäisi löytyä, jännitystä, kauhua, todellisuuten pohjautuvia, kauniita, mieltä ylentäviä, mielenkiintoisia,hyvää suomea...

nuo siis ei kaikki yhdessä kirjassa, vaan vihjeitä kirjavalinnoille
Voitko mainita jonkin kirjan nimen joka olisi vihjeiden suuntainen
Scifi, se nyt ei kiinnosta ainakaan.

67

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tasavuodet-

      Lue Kalle Päätalon koko tuotanto, niin kaikki löytyy. Siitä tulee tänä vuonna 100 vuotta, kun Kalle syntyi.

    • ö-Öö

      Aristoteles: Runousoppi.

      Siinä on kaikki.

      =DW=

    • Minä en lue paljon kirjoja enää.
      Paperilta ainakaan.

      Ensinäkin:

      John P.Marquand
      Vilpittömästi teidän.

      Toiseksikin sitä laadukasta sota-kirjaa:
      Wolf H. Halsti
      Talvisodan päiväkirja.

      H.

      • naseva

        Taidat olla melko hidas lukemaan, kun kymmenen vuotta olet lukenut samoja kirjoja?


      • Hiljaa-end-tulee

        Hän kymmenen vuotta sitten lainasi ne kirjastosta ja unohti palauttaa.
        Siinä ne täyttävät Hunksin kirjahyllyä, vanhaa omenalaatikkoa, joka kirjojen lisäksi sisältää kaksi TM lehteä vuodelta 1981, Jyväskylän Suurajojen esite vuodelta 1984, vanha Nyrkkiposti, Vanha Hymy lehti, ehkä Kalle ja Jallu, myös yksi Jaana lehti joka jäänyt avioerossa Hunksin haltuun.
        Uusimpana sähköpolkupyörän käyttöohjeet.


    • Raamattu, siitä löytyvät kaikki etsimäsi vihjeet.

      • todistettu

        Paitsi ne todellisuuteen pohjautuvat.


      • todistettu kirjoitti:

        Paitsi ne todellisuuteen pohjautuvat.

        Ai, eikö raamattu pohjaudukaan todellisuuteen, kun silleen kuitenkin väitetään.
        Noh, voihan sitä kuvitella, että se kaikki on ihan totta ja tapahtunutta.
        Tosin olen kuullut, ettei jeesusta ristiinnaulittu, vaan ilmastointiteipillä sidottiin. Siitä lempinimi jeesusteippikin on tullut.


    • henrjii

      Tapahtui palvelutalossa
      Kirjoittanut ; Aluehallintoviraston

    • Paloma.se01

      Minä voisin suositella Lempeät tuulet Tyyneltämereltä- nimistä kirjaa. Monet jotka ovat lukeneet ovat tykänneet :))

      • Nekö eivät vain meinaa mennä kirjat kaupaksi?
        Mikähän siinä ...


      • Paloma.se01
        Tellukka kirjoitti:

        Nekö eivät vain meinaa mennä kirjat kaupaksi?
        Mikähän siinä ...

        On minulla vielä jokunen laatikonpohjalla, mutta nettimyynti on mennyt heikosti. Pitäisi kai kehittää markkinointistrategioita.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Nekö eivät vain meinaa mennä kirjat kaupaksi?
        Mikähän siinä ...

        Ei ihme. alkeellista tyyliä.


      • Anonyymi

        Joka paikassa tätä samaa oman tekeleen MYYNTIÄ JA MARKKINOINTIA !!!


    • Juuri äskettäin alkoi uusi ja viimeinen vuosi.
      Olisin erittäin ilahtunut, jos te rakkaat, into-himoiset lukijani heittelisitte minulle aiheita riimeihin.
      Yritän tehdä parhaani, jotta juuri teidän vinkkinne saa minut luomaan riimin jonka maine kaikuu Hangosta Petsamoon.
      Ehkä jopa Lännemmäksikin.
      Saaden teidät halimaan Puita tai Tyynyjä.

      H.

      • halibulaa

        Sekö ei meinaa riimialotus vetää....mikähän siinä...


      • halibulaa kirjoitti:

        Sekö ei meinaa riimialotus vetää....mikähän siinä...

        Minun aloitukseni eivät ole koskaan vetäneet.
        Ei niiden tarvitsekaan.
        Minä en kirjoita niitä saadakseni.
        Kirjoitan niitä antaakseni.
        Onko kommenttisi minulle vihje haluamastasi riimistä?

        H.


      • anonyymiAGS

        Ota esimerkkiä paronin aloituksista, ei sen tarvitse roikottaa yhtä ja samaa avausta kuukautta palstalla sen vuoksi että saisi vastauksia. Vastauksia tulee ihan itsekseen ja paljon verrattuna sinun räkä-klimppi-renkkuihin.


      • anonyymiAGS kirjoitti:

        Ota esimerkkiä paronin aloituksista, ei sen tarvitse roikottaa yhtä ja samaa avausta kuukautta palstalla sen vuoksi että saisi vastauksia. Vastauksia tulee ihan itsekseen ja paljon verrattuna sinun räkä-klimppi-renkkuihin.

        Minun aloitukseni eivät ole koskaan vetäneet.
        Ei niiden tarvitsekaan.
        Minä en kirjoita niitä saadakseni.
        Kirjoitan niitä antaakseni.
        Onko kommenttisi minulle vihje haluamastasi riimistä?

        H.


      • Hevonperse
        hunksz kirjoitti:

        Minun aloitukseni eivät ole koskaan vetäneet.
        Ei niiden tarvitsekaan.
        Minä en kirjoita niitä saadakseni.
        Kirjoitan niitä antaakseni.
        Onko kommenttisi minulle vihje haluamastasi riimistä?

        H.

        Edellinen aloituksesi alkoi 29.12 etkö voisi jo lopettaa


      • juurikaanketään
        hunksz kirjoitti:

        Minun aloitukseni eivät ole koskaan vetäneet.
        Ei niiden tarvitsekaan.
        Minä en kirjoita niitä saadakseni.
        Kirjoitan niitä antaakseni.
        Onko kommenttisi minulle vihje haluamastasi riimistä?

        H.

        Toisto ei toimi....riimeissäkään...ei kiinnosta juuri ketään.....


      • Hevonperse kirjoitti:

        Edellinen aloituksesi alkoi 29.12 etkö voisi jo lopettaa

        Minun aloitukseni eivät ole koskaan vetäneet.
        Ei niiden tarvitsekaan.
        Minä en kirjoita niitä saadakseni.
        Kirjoitan niitä antaakseni.
        Onko kommenttisi minulle vihje haluamastasi riimistä?

        H.


      • juurikaanketään kirjoitti:

        Toisto ei toimi....riimeissäkään...ei kiinnosta juuri ketään.....

        Minun aloitukseni eivät ole koskaan vetäneet.
        Ei niiden tarvitsekaan.
        Minä en kirjoita niitä saadakseni.
        Kirjoitan niitä antaakseni.
        Onko kommenttisi minulle vihje haluamastasi riimistä?

        H.


      • lässytilää
        hunksz kirjoitti:

        Minun aloitukseni eivät ole koskaan vetäneet.
        Ei niiden tarvitsekaan.
        Minä en kirjoita niitä saadakseni.
        Kirjoitan niitä antaakseni.
        Onko kommenttisi minulle vihje haluamastasi riimistä?

        H.

        Jaa...joko se patulta paloi käämit.


      • lässytilää kirjoitti:

        Jaa...joko se patulta paloi käämit.

        Ei ainakaan minulta palanut.
        Minä tässä vaan jankutan takaisin jankutuksiin.
        Onko kommenttisi aihe toivomaasi riimiin?

        H.


      • nojopasnyt
        lässytilää kirjoitti:

        Jaa...joko se patulta paloi käämit.

        IIIIHHH.....TYRSK....


      • Reiki
        nojopasnyt kirjoitti:

        IIIIHHH.....TYRSK....

        Onneksi sillä hunkkelilla on kohta jo nukkumaanmenoaika. Ei ilkeät palstalaiset enää kiusaa kun iso poika menee tuntumaan:)


      • Reiki
        Reiki kirjoitti:

        Onneksi sillä hunkkelilla on kohta jo nukkumaanmenoaika. Ei ilkeät palstalaiset enää kiusaa kun iso poika menee tuntumaan:)

        tutumaan


      • siltänäyttää
        Reiki kirjoitti:

        Onneksi sillä hunkkelilla on kohta jo nukkumaanmenoaika. Ei ilkeät palstalaiset enää kiusaa kun iso poika menee tuntumaan:)

        Eiköhän se osastonhoitaja pian käy hakemassa koneen säilöön.


      • yritettäänkestää

        Elekää kiusata vanahaa miestä kun hällä on viimenen vuos mänössä.


      • Tuulettaa
        hunksz kirjoitti:

        Minun aloitukseni eivät ole koskaan vetäneet.
        Ei niiden tarvitsekaan.
        Minä en kirjoita niitä saadakseni.
        Kirjoitan niitä antaakseni.
        Onko kommenttisi minulle vihje haluamastasi riimistä?

        H.

        Sinun pitää aloittaa ketju Hunkkeli Care.
        Huolehdit meistä vanhoista höpökkäistä. Annat virikettä ja lohtua tarvitseville. Voit välillä inttää entiseen tapaan, mutta kiltisti.


      • rakkauven.säveliä

        Hunksi punksi meeppä kattomaan musa ketjuus,siel mimmi...mummi antaa sulle moniaki vinkkejä😍


      • Tuulettaa kirjoitti:

        Sinun pitää aloittaa ketju Hunkkeli Care.
        Huolehdit meistä vanhoista höpökkäistä. Annat virikettä ja lohtua tarvitseville. Voit välillä inttää entiseen tapaan, mutta kiltisti.

        Ketkä teistä ovat niitä lohtua tarvitsevia vanhoja höpökkäitä?


    • minä tykkään Paula Havasteen ja Kristiina Vuoren tuotannoista. niissä on historiaa, osa totta osa tarua, mutta hyvin sen ajan kuvaa, kauniitakin ne ovat, myös osin romanttisia, mutta jokainen tykkää mistä tykkää.

      • Minä tykkään historiallisista romaaneista.
        Noiden mainitsemiesi kirjoja olen lukenut.
        Myös Piro Tuominen kirjoittaa samantyylisiä. Laila Hirvisaaren kirjoja on tullut luettua.
        Ylipäätään olen lukenut nuoruudestani asti kaikenlaisia kirjoja paljon.
        Velipojalla on kirjakauppa lähellä, eilen pyysin häntä käymään ostamassa Kalle Isokallion kirjan, Vaalikiimaa impivaarassa.
        Elämäkerrat ovat mielenkiintoisia.
        Kirjastosta olen joskus löytänyt muutamia kirjoja naisten historiasta, nimiä en muista, ne olivat mielenkiintoisia.


    • staka

      Jos et ole lukenut niin luepas:
      Seitsemännen portaan enkeli, Frank McCourt

      • aloittajaw

        Etsinpä tuon kirjan, kiitos!


    • Rgf

      Joko olet lukenut Minna Lindgrenin Ehtoolehto- sarjan kirjat. On kauhua, huumoria ja todellisuuspohjaa ikäihmisten tilanteesta? Minä pidin niistä.

      Viimeksi luin Marko Annalan Paaston. Se on syvällinen kirja uskonkriisistä. Tekijä on metallimusiikin ammattilainen. Yllätyin positiivisesti!

    • Bengalitikku

      Suosittelen läjää runokirjoja ja laitat niitä sinne sun tänne. Aina kerkeää yhden runon lukea.
      Olen huomannut, että olen vähän doku, nimittäin tsundoku. Kirjakaupan ripa -> vaarallista, kirjakaupassa -> vaarallista.
      Jotenkin vain pitää olla lukemattomia, ikään kuin lukemisen mahdollisuus leijuu ilmassa.
      Kirjastossa kandee vaeltaa runohyllyille ja tutustua, sitten voi löytyä mielikki, minkä haluaa hyllyyn tai vaikkapa matkakaveriksi.
      Toinen vaihtoehto ovat novellit.

      • Heikunkeikku

        Kun menen kirjastoon, niin AINA jalkani kuljettavat kehoani kohti runokirjahyllyä.
        Sielä saatan "asua" pitkät tovit ja lueskella runoja. Usein käteen tarttuu viis-kuus runokirjaa, jotka kiikutan kotiin. Kirjahyllyssäni on vino pino runokirjoja.
        Nyt en ole vähään aikaan ollut kirjastossa. Johtuu siitä, että minä paukapää ostan kirjoja, kun en mitenkään kykene olla ostamatta. Yritän kyllä kiertää kauppojen kirjatiskit, että ei tulisi kiusausta, mutta aina kierto ei onnistu.
        Mulla on liikaa kirjoja. Pitäisi ostaa uusi kirjahylly.
        Toisaaltaan on kivaakin, kun on omia kirjoja, koska hyvin mielelläni lainailen kirjojani toisille.
        Minä ensteks esiluen kirjan ja jos menee oikein hyvän puolelle, niin tuputan niitä ystäville.
        Huonohkoja kirjoja en tuputa.


    • Heikunkeikku

      Maailmassa on pulloutta. Pullollaan hyviä kirjoja. Ottaa päähän, kun ei mitenkään voi lukea niin paljon, kuin haluaisi. Väkisin menee ylihyviä kirjoja ohi, kun ei vaan ehdi kaikkia käteensä kaapasta.

      Ajatelkaa miten fantastista, kun ihmisellä on silmät. Niillä voi luikerrella kirjojen sisälle, antaa itsensä lähteä matkalle eri aikakausille, erilaisiin tilanteisiin, eri ihmisten ajatuksiin putkahtaa.
      Joskus saa vietävästi jännittää tai keskittyä siihen, ettei ala rääkymään niin valtoimenaan, ettei näe kyyneleitten läpi kirjan tekstiä.
      Kutkuttavaa naurua kans kimmahtaa vatsasta asti ja jos menee niin nauruksi, että ihan äänikin purskahtaa kuuluville, niin tuntee itsensä höppänäksi kun ittekseen naureskelee.

      Pari kirjaa voin suositella.

      Kaikkien pitäisi lukea Mika Waltarin Sinuhe egyptiläinen.
      Se on kansainvälisesti kuuluisin suomalainen romaani. Täällä Suomessa siitä on tullut käsite, tekijänsä elämänkatsomuksen symboli. Tämä teos aloitti Waltarin suurten historiallisten romaanien sarjan.
      Yleissivistykseen kuuluu lukea tämän kirjan.

      Toinen kirja:
      Jung Chang: Villijoutsenet, kolmen kiinattaren tarina.

      Kirjan tarina on on Jung Changin oman perheen tarina.
      Jung Changin isoäiti eli keisarien Kiinassa. Hänen jalkansa sidottiin 2-vuotiaana. Viisitoistavuotiaana hänet myytiin kenraalin palatsiin jalkavaimoksi.

      Jung Changin äiti eli japanilaisten ja venäläisten miehityksen. Hänestä tuli kommunisti, sotakenttien taistelija. Maon voitettua hän palveli korkeassa valtiollisessa virassa.

      Kirjoittaja itse vietti etuoikeutetun lapsuuden etuoikeutetussa, ansioituneessa kommunistiyhteisössä. -Kunnes kulttuurivallankumous hajoitti tämänkin perheen kaukaisille työleireille.

      Nyt vuonna -52 syntynyt Jung Chang elää Englannissa.

      Kirjassa on sivuja melkein 600.
      Suosittelen tätä kirjaa.

      Vielä yksi kirja:
      Gregory David Roberts: Shantaram

      Tässä kirjassa mennään Intiaan.
      Nuori austraalialaismies pakenee vankilasta Bombayhih 80-luvun alussa.
      Asuu välillä slummissa ja harjoittaa siellä "lääkärin virkaa". Ajautuu mafian piireihin. Joutuu pahamaineiseen vankilaan ym. ym. ym.

      Yli tuhat sivua.
      Suosittelen.

      Lopuksi.
      Joku mainitse "Seitsemännen portaan enkeli, Frank McCourt.
      Oli hyvä kirja. Myös hänen jatko-osansa oli luettavaa plaatua. Mikäs nimi olikaan. Joku liitupölyä. Ei se sen niminen ollut, mutta liitua oli kirjan nimessä.

      • staka

        Heikku tuossa mainitsi että kirjaa voisi 'avata'. Mutta kun on netti niin googlettamalla helposti löytyy melkein mitä tietoa vaan.

        Minä jo tuolla aikaisemmin suosittelin Seitsemännen portaan enkeliä, ja olen lukenut myös McCourtin seuraavan kirjan eli Amerikan ihmemaassa. Siinä muuten mainitaan Mr. Gordon, joka oli myös minun opettajani Hunter Collegessa 60-luvun lopussa. Tunsivat toisensa, McCourt ja Gordon, kollega-opettajia kun olivat mutta eri toimipisteissä.

        Liitupölyä on minulta unohtunut lukematta. Pitää hakea se kirjastosta. Ihailen McCourtin teksti-ilmaisua. Tietysti tuo ihan ensimmäinen kirja tuntui parhaalta, ja siitä kannattaakin aina aloittaa.

        https://otava.fi/kirjailijat/frank-mccourt/


      • Heikunkeikku
        staka kirjoitti:

        Heikku tuossa mainitsi että kirjaa voisi 'avata'. Mutta kun on netti niin googlettamalla helposti löytyy melkein mitä tietoa vaan.

        Minä jo tuolla aikaisemmin suosittelin Seitsemännen portaan enkeliä, ja olen lukenut myös McCourtin seuraavan kirjan eli Amerikan ihmemaassa. Siinä muuten mainitaan Mr. Gordon, joka oli myös minun opettajani Hunter Collegessa 60-luvun lopussa. Tunsivat toisensa, McCourt ja Gordon, kollega-opettajia kun olivat mutta eri toimipisteissä.

        Liitupölyä on minulta unohtunut lukematta. Pitää hakea se kirjastosta. Ihailen McCourtin teksti-ilmaisua. Tietysti tuo ihan ensimmäinen kirja tuntui parhaalta, ja siitä kannattaakin aina aloittaa.

        https://otava.fi/kirjailijat/frank-mccourt/

        Kyllä tiedän, että googlettamalla voisi lähteä haeskelemaan jonkun ehdottamaa kirjaa. Käytän googlehakua paljon, kun tutustun uuteen kirjailijaan ja tahdon muitakin hänen kirjojaan lukea.
        Mutta kun tuun palstalle, niin silloin en viitsisi pomppia vähän väliä googlettamaan tietoja kirjasta, vaan mieluummin sitten lukisin siitä kirjasta tässä ketjussa.
        Tarvitsisin edes pikkuruisen vinkin, mimmosesta kirjasta on kyse ja sitten kenties voisin lämmetä ja kiinnostua niin paljon, että putkahtaisin etsimään lisätietoja kyseisestä kirjasta.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Kyllä tiedän, että googlettamalla voisi lähteä haeskelemaan jonkun ehdottamaa kirjaa. Käytän googlehakua paljon, kun tutustun uuteen kirjailijaan ja tahdon muitakin hänen kirjojaan lukea.
        Mutta kun tuun palstalle, niin silloin en viitsisi pomppia vähän väliä googlettamaan tietoja kirjasta, vaan mieluummin sitten lukisin siitä kirjasta tässä ketjussa.
        Tarvitsisin edes pikkuruisen vinkin, mimmosesta kirjasta on kyse ja sitten kenties voisin lämmetä ja kiinnostua niin paljon, että putkahtaisin etsimään lisätietoja kyseisestä kirjasta.

        "Heikunkeikku"

        Menee hän nyt vaan googleen.
        Tämä kun ei ole kirjallisuus palsta.
        Riittää ihan hyvin että lukenut kertoo tähän tyyliin:
        Kirjassa on ihana/mukava/miehekäs/naisellinen/tyttömäinen/poikamainen -jännite.
        Selkeästi on myös tunnettavissa hetero/hintti/lespo/seka/sikiö-seksuaalisuus.
        Sinä sitten valitset mieltymystesi mukaan.

        H.


      • Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

        "Heikunkeikku"

        Menee hän nyt vaan googleen.
        Tämä kun ei ole kirjallisuus palsta.
        Riittää ihan hyvin että lukenut kertoo tähän tyyliin:
        Kirjassa on ihana/mukava/miehekäs/naisellinen/tyttömäinen/poikamainen -jännite.
        Selkeästi on myös tunnettavissa hetero/hintti/lespo/seka/sikiö-seksuaalisuus.
        Sinä sitten valitset mieltymystesi mukaan.

        H.

        Kyllä ihan pienen pikkuruinenkin selostus minulle kelpaisi, josta voisin kenties saada innostuksen lähteä kirjaa googlaamaan.

        "Riittää ihan hyvin että lukenut kertoo tähän tyyliin....."

        Ethän itsekään ole kertonut tuohon tyyliin mitä neuvot.
        Kuhan vaan tökkäät kirjan nimen ja tekijän ja se on sitte siinä se.

        Mutta turhaanhan minä omia neuvojani antelen tai pyytelen, että "tää olis hyvä systeemi"-ehdotus.

        Ettette te kuitenkaan nokkaanne kopahuta. Teette niinku teille passaa. Höh.

        Ehdotin aikaisemmin, että musiikkilinkin kun tällää, niin olis hyvä jos kirjoittaisi kappaleen nimen siihen näkösälle. Niin tein itse ennen, mutku ei muut sitte, niin aattelin että paksat olokoot.

        Kun ehdotan jotakin kirjaa, niin sormeni haluavat selostuksen tällätä, että muut innostuis kirjasta.
        Se on nyt kuule viittä vaille sillä tavalla, että kohta muutan tyyliäni, enkä kerro halaistua sanaa kirjasta. Alan (on vielä viittä vaille epävarmaa alanko) ajattelemaan että paskat olokoot. Tällään kirjan nimen ja googlettakoot sitte se kuta tai ketä tai keitä kiinnostaa.
        :)


      • Heikunkeikku
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Kyllä ihan pienen pikkuruinenkin selostus minulle kelpaisi, josta voisin kenties saada innostuksen lähteä kirjaa googlaamaan.

        "Riittää ihan hyvin että lukenut kertoo tähän tyyliin....."

        Ethän itsekään ole kertonut tuohon tyyliin mitä neuvot.
        Kuhan vaan tökkäät kirjan nimen ja tekijän ja se on sitte siinä se.

        Mutta turhaanhan minä omia neuvojani antelen tai pyytelen, että "tää olis hyvä systeemi"-ehdotus.

        Ettette te kuitenkaan nokkaanne kopahuta. Teette niinku teille passaa. Höh.

        Ehdotin aikaisemmin, että musiikkilinkin kun tällää, niin olis hyvä jos kirjoittaisi kappaleen nimen siihen näkösälle. Niin tein itse ennen, mutku ei muut sitte, niin aattelin että paksat olokoot.

        Kun ehdotan jotakin kirjaa, niin sormeni haluavat selostuksen tällätä, että muut innostuis kirjasta.
        Se on nyt kuule viittä vaille sillä tavalla, että kohta muutan tyyliäni, enkä kerro halaistua sanaa kirjasta. Alan (on vielä viittä vaille epävarmaa alanko) ajattelemaan että paskat olokoot. Tällään kirjan nimen ja googlettakoot sitte se kuta tai ketä tai keitä kiinnostaa.
        :)

        Paksat tarkotta paskat.


      • staka
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Kyllä tiedän, että googlettamalla voisi lähteä haeskelemaan jonkun ehdottamaa kirjaa. Käytän googlehakua paljon, kun tutustun uuteen kirjailijaan ja tahdon muitakin hänen kirjojaan lukea.
        Mutta kun tuun palstalle, niin silloin en viitsisi pomppia vähän väliä googlettamaan tietoja kirjasta, vaan mieluummin sitten lukisin siitä kirjasta tässä ketjussa.
        Tarvitsisin edes pikkuruisen vinkin, mimmosesta kirjasta on kyse ja sitten kenties voisin lämmetä ja kiinnostua niin paljon, että putkahtaisin etsimään lisätietoja kyseisestä kirjasta.

        Noh, eiköhän tuo linkki jo kertonut mistä on kyse. Jos avasit. Siis erittäin elävästi - ja jopa hauskasti - kerrotun tarinan katolisen lapsen elämänkokemuksista köyhässä Irlannissa. Välillä itketti, ellei sitten naurattanut :)


      • Bengalitikku

        Olen lukenut McCourtin kirjat. Hän nukkui pois tuossa lähimenneisyydessä.
        Seitsemännen portaan enkeliä luin itku silmässä. Kuvaa irlantilaiselämää.
        Hiiltä.
        Juu. Hyvä kirjailija.
        Mielestäni asui Brooklynissä, mistä melkein joka nykykirjailijan (liioittelen) on pitänyt kirjoittaa.


      • Heikunkeikku
        staka kirjoitti:

        Noh, eiköhän tuo linkki jo kertonut mistä on kyse. Jos avasit. Siis erittäin elävästi - ja jopa hauskasti - kerrotun tarinan katolisen lapsen elämänkokemuksista köyhässä Irlannissa. Välillä itketti, ellei sitten naurattanut :)

        Joo, kyllä mä linkin avasin. Olin sen lukenut aikaisemmin, silloin kun olin saanut luettua "Seitsemännen portaan enkelin" ja kun tahdoin saada lisää tietoa tästä kirjailijasta.
        Hän kirjoitti tosi vauhdikkaasti ja jopa humoristisesti hyvin vaikeistakin asioista. Hänellä oli kyky kirjoittamiseen.

        Hyvä kun linkin laitoit, jos vaikka joku muu saisi siitä inspiraation lukeakseen nuo kirjat.
        Kannattaa lukea ees yks hänen kirja.


    • Heikunkeikku

      Ohimennen sanottuna.
      Olisin mielissäni -hyvin mielissäni, jos kirjanehdottelijat jollakin tavalla avaisi kirjaa.
      Pelkkä kirjailijan nimi ja kirjan nimi ei jotenkin lämpiävää fiilistä itseeni tuo.

      Minua kiinnostaa, että Miksi kyseinen kirja tuntui hyvältä. Mitä se kirja pitää sisällään.
      Edes lyhyt selostus. Ai ku olisi kivaa se.

      Silloin harvoin, kun on tämmönen Kirja-aloitus, niin ei ole ratkiriemukasta, jos siihen ketjuun ängetään typeriä vänkäämisiä. Voisi keskittyä vain ja ainoastaan kirja-aiheeseen.

      • Pitää osata keskittyä.
        Voihan vain siihen kirja-aiheeseen keskittyä ja jättää huomioimatta ne typerät vänkäämiset.
        Saati että niistä mielipiteensä kirjoittaa, saattaa revetä vain lisää, kuten nyt minunkin piti tähän oma typerä vänkäämiseni laittaa :)


      • Heikunkeikku
        Anceli kirjoitti:

        Pitää osata keskittyä.
        Voihan vain siihen kirja-aiheeseen keskittyä ja jättää huomioimatta ne typerät vänkäämiset.
        Saati että niistä mielipiteensä kirjoittaa, saattaa revetä vain lisää, kuten nyt minunkin piti tähän oma typerä vänkäämiseni laittaa :)

        Minä jätänkin huomiotta. Jotakin kuitenkin silmiin ensteks tulee, kun ne tekstit on siinä levällään ku Jokisen eväät. Heti ei hokaa, että ahaaa täs vänkäillään. Sit ku alkaa hokaamaan, niin en jatka sitä pötköä sitten lukemaan sen enempää. :)

        Sun tuo mulle laittama teksti ei ollut vänkäämistä, vaan tulit sanomaan, että voihan sitä siihen kirja-aiheeseen vaan keskittyä....

        Niin noh, ellet sitten ala vänkäämään monen monituista kertaa samasta asiasta:)


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Minä jätänkin huomiotta. Jotakin kuitenkin silmiin ensteks tulee, kun ne tekstit on siinä levällään ku Jokisen eväät. Heti ei hokaa, että ahaaa täs vänkäillään. Sit ku alkaa hokaamaan, niin en jatka sitä pötköä sitten lukemaan sen enempää. :)

        Sun tuo mulle laittama teksti ei ollut vänkäämistä, vaan tulit sanomaan, että voihan sitä siihen kirja-aiheeseen vaan keskittyä....

        Niin noh, ellet sitten ala vänkäämään monen monituista kertaa samasta asiasta:)

        Oletko alkanut kiinnostumaan dekkareista, vai miten se oli?
        Tässä kuitenkin kirjailija, jonka dekkarit kannattaa lukea:
        "Jørn Lier Horst on norjalainen kirjailija. Hän on työskennellyt poliisina Larvikissa vuodesta 1995 lähtien ja kirjoittanut useita rikosromaaneja."


      • Anceli kirjoitti:

        Oletko alkanut kiinnostumaan dekkareista, vai miten se oli?
        Tässä kuitenkin kirjailija, jonka dekkarit kannattaa lukea:
        "Jørn Lier Horst on norjalainen kirjailija. Hän on työskennellyt poliisina Larvikissa vuodesta 1995 lähtien ja kirjoittanut useita rikosromaaneja."

        Minä luen aika vähän rikoskirjallisuutta.
        Liza Marklundin kirjoja olen lukenut, niissä on naistutkija pääroolissa.


      • eppu2 kirjoitti:

        Minä luen aika vähän rikoskirjallisuutta.
        Liza Marklundin kirjoja olen lukenut, niissä on naistutkija pääroolissa.

        Minulla on luettavana Outi Pakkasen kirja, niissä ei ole raakoja murhia ja paljon muutakin kuin rikoksen selvittelyä.
        Poliisi on pikemminkin sivuosassa ja hyvin paljon kerrotaan Helsingin rakennuksista ja kaupungin historiasta.
        Yleensä ruotsalaisten ja norjalaisten kirjailijoiden teokset ovat kiinnostavia ja hyvin kirjoitettuja.


      • Heikunkeikku
        Anceli kirjoitti:

        Oletko alkanut kiinnostumaan dekkareista, vai miten se oli?
        Tässä kuitenkin kirjailija, jonka dekkarit kannattaa lukea:
        "Jørn Lier Horst on norjalainen kirjailija. Hän on työskennellyt poliisina Larvikissa vuodesta 1995 lähtien ja kirjoittanut useita rikosromaaneja."

        Mä vasta harjoittelen dekkareitten lukemista. En niistä pahemmin ole ollut kiinnostunut aikaisemmin.
        Nakkasin itseni vaakatasoon sängyn päälle tos päivällä ja luin loppuun sen toisen Keplerin kirjan.
        Täksi illaksi pitää etsiä joku väliaikaiskirja, jota voisin hetken lukea ennen valon sammuttamista. Jätän sen kesken jahka saan sen kirjan mitä halajan.
        Haen huomenna jos vaan ehdin kirjastosta uuden Keplerin. Jos siellä on. Jos ei ole, niin voisin hyvinkin lukea mainitsemasi norjalaisen kirjailijan kirjan, jos se kirja sattuu kirjastossa olemaan.
        Pari norjalaisen kirjailijan kirjaa oon lukenut. Ovat olleet hyviä.

        Kirjoitin paperilapulle mainitsemasi kirjan. Käsiveskan taskuun sen tuikkasin. Ajattelin ensteks lukea noi Kepleri kaikki kirjat "Joona Linnan sarjan" ja sitten siirryn muihin.
        Kiitos vinkistä.


    • Tuolla edellä suositteli jotain ajankohtaista, vanhuusjuttua,

      voisin vastapainoksi suositella asiaa vähän erilaiselta kannalta.
      Minna LIndgren on kirjoittanut Ehtoolehto-trilogian
      Kuolema Ehtoolehdossa, Ehtoolehdon pakolaiset, Ehtoolehdon tuho.
      https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/minna-lindgren-ja-naurattava-vanhuus/

      Minna Lindgren on sujuva kirjoittaja ja mielenkiintoinen toimittaja, hänen pakinoitaan on kiva kuunnella ja hän osaa mukavalla tavalla avata musiikin saloja tavalliselle kuuntelijalle, esim kun hän selostaa musiikkiohjelmia.


      • hunksz kirjoitti:

        "maissii"

        Minäkin laitan-kirjallisuus-linkin.
        Tavallaan kertoo tämä linkkikin pikkuisen Ehtoo-lehdoista.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Wolf_H._Halsti

        H.

        Kiitos vinkistä,
        ,sotakirjat ovat hupakolle vaikeita,
        pitäisi sanakirjan kanssa lukea,
        terminologiaan tökkää..

        Kerran aloitin Joppe Karhusen Siipien sirkusta, löytyy hyllystä, isälle usein isänpäiväksi joku sotakirja tuli hankittua. Itseltäni Siipien sirkuskin jäi kesken.


    • Näyt saaneenkin jo runsaasti vihjeitä hyvistä kirjoista, niitähän on maailma täynnä. Tuli mieleeni oletko lukenut Sarah Larkin Valkoisen pilven maa ja sen jatko-osan Maorien laulu? Minä ihastuin noihin kovasti, tapahtumat sijoittuvat Uuteen-Seelantiin. Pitkän listan voisi tietenkin kirjoista tehdä, mutta olkoon nyt nuo kaksi pienenä vihjeenä.

    • Kunnonlukemista

      Kyllä on viisain mennä divariin ostamaan Jerry Cotton lehtiä. Toinen hyvä on Wild Finn eli Juho Kaaponpoika Helapää ja Amos Napoleon Jefferson Little Big Culchin sheriffi, musta kuin padan pohja.
      Kolmas vaihtoehto on Pekka Lipponen jr.

    • Myös kirjaston tädit ovat hyviä suosittelijoita.

      Meidän kirjastossa jaetaan läpysköitä "Aikuisten lukudiplomi"

      se pitää sisällään eri alueittain kirjasuosituksia
      14 kirjaa joka osa- alueelta,
      osa-alueina: Pieniä ja suuria elämäntarinoita. Ikisuosikkeja, Ihmeellisiä ihmisiä, Matka maailman ympäri, Tarina kerrallaan eli novelleja, Hämmästy, kummastu, kauhistu, Kuka sen teki, eli jännitystä, Ota kevyesti, Tiedon lähteillä, menneitä maailmoja, Rakastu runoon, Sukella sarjakuvaan, Lasten ja nuorten kirjoja aikuisille.

      Opastus mistä hyllystä ko kirja löytyy,
      Lukudiplomi löytyy myös verkkokirjastosta.

      Ehkäpä muistakin kirjastoista löytyy saman moista opastusta ja houkutusta kirjojen pariin.

      • maissiiii

        Tässä linkki keskikirjastojen lukudiplomiin,
        jos vihaat mainoksia, älä avaa.
        https://www.keskikirjastot.fi/web/arena/aikuisten-lukudiplomi


    • JoIkääntyväLukija

      Arto Paasilinna ja Antti Tuuri ovat suomalaisia, ihan luettavaa tekstiä kirjoittavia, joiden kirjoja löytyy omastakin hyllystäni.

      Ilkka Remes on kirjoittanut rikosromaaneja, joita vou lukea ainakin kerran

      Henning Mankel kirjoittaa Wallanderin puuhasteluista, joita saa katsella välillä televisiostakin.

      Tässä jotain, ehkä palaan vielä asiaan.

    • einetiedä

      Esim. Latinalaisen Amerikan historia, se on aika hyvä. Paasilinnat ja sen sellaiset ovat kevyttä tyhjää kauraa, miksi tuhlata lukuaikaa moiseen r-skaan. Ja ne kirjastojen tädit, ne eivät keskimäärin ole itsekään lukeneet kirjan kirjaa, kirjastoissa on aivan satunnaisesti siellä täällä itse kirjallisuudesta kiinnostuneita ihmisiä, heitä on maassamme kourallinen, loput sadat ovat leipätyön tekijöitä ja heidän kirjallinen tietämyksensä on olematon.

    • Anonyymi

      Laita taas kuvasi Hunksz, muistutat kovasti erästä kirjan tehnyttä, myös markkinointialalla pyörivää.
      En toki halua häiritä. Luen milloin mitäkin, nyt lehdessä esillä ollutta. Jospa kiinnostun, onhan vähän oikeaakin tapahtunutta kenties. Sinänsä kaukaista tälle seudulle.

    • Anonyymi

      Mulla on ollut mielessä ,että kirjoittaisin kirjan elämästäni.Mutta se on aika iso työ,paljon on pelkoa,surua,vihaa,kaikkea löytyisi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe