Silmänpohjan ikärappeuma nuorella

Rinkulainen

Olen n.30v mies, kävin viime joulukuussa yksityisellä silmälääkärillä kun minulla ilmaantui näkökenttään tummia kuvioita esim. kun tuijottaa läppärin näyttöä ja sen jälkeen katsoo vaaleaa taustaa vasten, ruutu ikäänkuin palaisi hetkeksi verkkokalvolle. Lääkärin tutkimusten mukaan minulla olisi pientä vasemman silmänpohjan rappeumaa.
Lääkäri ei kertonut liittyisikö nämä tummat kuviot tähän rappeumaan eikä kertonut tästä rappeumasta mitään muutakaan enkä osannut kysyä tuolloin :( kun yritin kysellä näistä kuvioista lääkäri tokaisi vain että "oli mitä oli". Määräsi kontrollikäynnin 2-3 vuoden päähän.

Pitäisiköhän käydä toisella silmälääkärillä vai mitä tässä pitäisi tehdä?eikö tuollaisen rappeuman tyyppi yms. pitäisi selvitellä tarkemmin ja ajoissa?
Jäi tuosta lääkärikäynnistä aika hämmentynyt olo.

4

2752

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ässssällll

Mitä käynnin tiedoissa lukee? Katso omakannasta ja kopioi tänne, ehkä joku voi sitten kertoa tarkemmin.

• Rinkulainen

Diagnoosi (ICD-10): H35.4 Verkkokalvon reunaosien rappeuma.
      Silmänpohjissa ei poikkeavaa. K. 2-3 v, tarvittaessa aiemmin

lääkäri puhui vain rappeumasta ja oletin kysessä olevan silmänpohjan rappeuma...
      En ollut lukenut aiemmin tuolta omakannasta.

• Ässssällll

No eipä tarvitse huolestua. Pikaisen googlettamisen perusteella kyse on verkkokalvon reuna-alueiden iänmukaisesta muutoksesta. Joillain näkyy yo. muutoksia nuorempana. Ei vaikuta näkemiseen, oireeton, ei etene, asialle ei tarvitse tehdä mitään. Eli vaikka nimi on rappeuma niin tarkoittaa täysin eri asiaa kuin ikärappeuma.

• Anonyymi

Moikka
      Tää on aika vanha ketju, mutta kävin 2017 optikolla joka laitto lähetteen yksityiselle silmälääkärille koska kuvissa näkyi poikeavaa tummaa aluetta. Terveystalon silmälääkäri teki dg että olis silmänpohjan rappeuma. Ja nyt 4/2023 päätin mennä tarkistuttamaan näön silmäasemalla lääkäri nauroi minulle kun kerroin että minulla on silmissä silmänpohjan rappeuma. Olen siis 37v. Ja näin nuorella ei voi olla sitä, no hän katsoi silmiä suurennuslasilla ja totesi että kyllä siellä on jotain rappeumaa. Nyt olen käynyt jo yhdet tutkimukset tyksissä ja siis silmän pihjassa tarkan näön ympärillä on jotain muutosta. Vielä on tulossa kaksi lisätutkimusta ja jos saataisiin jotakin tietoa mikä ja minkälainen ennuste on.
      Tsemppiä sulle tuon rappeuman kanssa ja jos
      Susta tuntuu että haluat lisää tutkimuksia niin ilmeisesti ihan tk:n lääkäri pystyy laittamaan lähetteitä johonkin missä voi tutkia paremmin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe