yläaste ja ärrävika

suomalainen5

Olen jo yläaste ikäinen ja minulla on vieläkin ärrävika. Olen asunut ulkomailla ison osan elämästäni, jolloin pääkieleni oli englanti. Nyt Suomeen muutettua uudestaan monet uudet luokkalaiset pilkkaavat puhetapaani ja joskus jopa kaverit. Vaikka kerroin heille, että en tykkää kun he pilailevat siitä se jatkuu. Se on noloa ja haluaisin kovasti oppia ärrän. Teen välillä harjoituksia, mutta se on vaikeaa ja en ole saanut tuloksia. Osaisiko joku antaa hyviä vinkkejä ärrän oppimiseen?

12

212

Vastaukset 12

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Andrukela-

Kerran nautin 28 mirtazapinia ja aamulla en ollut ärrävikainen, vaan en pystynyt ääntämään sitä ollenkaan. Sen kirjaimen tilalla oli pelkkää tyhjää.

• Mitä hyötyä tuosta on?!?!

• andrukela-
        jem_ppu kirjoitti:

Mitä hyötyä tuosta on?!?!

Hyvät unet, harvinaisen realistiset visuaalit, mahdollisuus päästä ikuiseen uneen. EI mitään, mutta haittaa senkin edestä.

• andrukela- kirjoitti:

Hyvät unet, harvinaisen realistiset visuaalit, mahdollisuus päästä ikuiseen uneen. EI mitään, mutta haittaa senkin edestä.

No anteeks. ....... sori! :/

• Olen ensi vuonna ylä-asteelainen ja itsellänikin on ärrä-vika! Pilkkausta on tullut kestettyä mutta olen parantunut yhden korun avulla! "Orren kierrn ärrän ympäri,Ässän pistän taskuun!"

• skkdkdk2

kiitos! olen päättänyt oppia ärrän koska haluan osata sen rippileirillä. toistan tätä sanomaa nyt jokapäivä. katsotaan miten käy.

• Tottakai autan! Itselläni on vain "kurkkuärrä" mutta ehkä sinä saat norminkin! :) Saanko udella millä luokalla olet? :) :D

• jem_ppu kirjoitti:

Tottakai autan! Itselläni on vain "kurkkuärrä" mutta ehkä sinä saat norminkin! :) Saanko udella millä luokalla olet? :) :D

8. luokalla. Osaan yleensä sanoa ärrän hieman kiertämällä ja monet sanoo että he eivät edes kuule ärrävikaani mutta kuulemma jos sen haluaa oppia oikein on luovuttava tästä tottumuksesta ja yritettävä sanoa se oikein.

• Anonyymi

Monella aikuisellakin on eli ei paniikkia.
        Jotkut ei osaa sanoa ärrää ikinä ja sellasta se on

• AsiallinenVastaukseni

Ärrän saat pärähtämään helpolla harjoittelulla.

Käy kerran puheterapeutilla jolle saat lähetteen koulustasi.

Hän antaa ohjeet harjoitteluun ja yksi on se, että pidät esim. jätskitikkua hampaittesi välissä ja harjoitat siis kielelläsi yläkitalakeen päräyttämistä leuan liikkumatta ja suun menemättä kiinni tai enempää auki.

• Ärrää

Netistä löysin lapselleni kahdenlaisia harjoituksia; suun motoriikkaa vahvistavia suu jumppaliikkeitä että kielellisiä harjoituksia ( erityisopettajan tekemiä). Näillä 10 viikon ohjelma ja lapsi oppi ärrä 9. Viikolla. Valitettavasti tästä on jo 7 v joten linkkejä en muistä. Googlaa.

• Kannattaa kokeilla ärrän lausumista/korjaamista d:nä kun muut eivät kuule ja lueskella tekstejä näin ääneen. Näin kieli oppii oikeanlaista liikerataa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä Yllätti

Kaivatussasi?
      Ikävä
      172
      1522
    2. Mikä oli suurin

Ongelma välillämme?
      Ikävä
      115
      1098
    3. Mitä Kärnässä tapahtui?

Sinnen meni ambulanssi, paloauto, poliisiauto ja poliisimoottoripyörä.
      Lappajärvi
      15
      944
    4. Tämä meidän välinen tilanne

Se on tosi raskas mulle. Ihminen, jota haluan eniten elämääni, ihanin olento, enkä koskaan pääse näkemään häntä. Sydämen
      Ikävä
      37
      895
    5. Se katse...

Täynnä rakkautta. Kunpa olisin tajunnut.
      Ikävä
      78
      811
    6. Ei enää ulkoteltta ruokaa.

Se oli sitten viimmeinen kerta kun tuonne teltalle menen.Laatu heikkenee joka vuosi ja annokset pienenee.Ei enää kiitos,
      Kuhmo
      34
      782
    7. En ole hetkeen sinulle kirjoittanut nainen

Vieläkin ajattelen sinua, jos voit uskoa. Tunteet minussa huutavat toivoa ja rakkautta, kun kylmä loogisuus taas pistää
      Ikävä
      56
      771
    8. Rakastamisesi tarkoitus

Mikä oli kaiken tarkoitus? En sitä tiedä, en ymmärrä. Olet mielessäni, alati. Olen miettinyt. Ei sillä taida olla merki
      Ikävä
      54
      755
    9. Hoikkana olet pysynyt, ja nättinä

Iloa silmille vähän liikaakin. Ei uskalla aina edes katsoa. Tulee liikaa kaipausta. Yhdelle ihanalle
      Ikävä
      25
      739
    10. Kohtalo antoi

sinulle vielä mahdollisuuden valita oikein. Et siihen tarttunut.
      Ikävä
      70
      701
    Aihe