Käyttekö usein sanunassa? Itsellä tulee käytyä vähintään kuutena paivänä viikossa. Meikäläinen ei voisi elää ilman saunaa. Kesäisin tulee kylvettyä joka päivä ja usein parikin kertaa päivässä.
Onko saunahenkilöitä linjoilla
Miten usein käytte saunassa
56
396
Vastaukset
- Liika-on-liikaa
Miten ihosi jakselee?
- saunapiili
Mikä on liikaa ? Iho jaksaa oikein hyvin. Miten niin ?
- Sauna.on.jees
saunapiili kirjoitti:
Mikä on liikaa ? Iho jaksaa oikein hyvin. Miten niin ?
Iho tykkää saunomisesta, aktivoi pintaverenkiertoa ja lisää rasvan eritystä, eli luonnollista suojaa iholle. Huomannut olen, vaikka käynkin saunassa vain kerran viikossa. Muutoin otan kuumia suihkuja ihan samasta syystä päivittäin. Ei tarvitse kosteusvoiteita, kun iho on omavarainen. Voi toki olla, että kaikkien iho ei ole samanlainen ja yhtä aktiivinen.
Näin talvisin ei ole mahdollisuutta käydä, kun se kerta viikossa mikä saunavuoro on.
Mutta huhtikuun puolessa välissä suurinpiirtein muutan mökille ja sitten saunotaan useasti.
Viimeaikaiset tutkimukset kertoo, kuinka usein saunominen vähentää sydänkuolemia.
Verenpainehan saunassa laskee.- ö-Öö
Saunassa tulee hiki.
Noin sanoo yks kaveri, joka ei käy saunassa. Ite käyn nyt satunnaisesti, nuorempana enenpi. Kotona oli savusauna ja se lämmitettiin lauantaisin, oli niinkuin pakkokin käydä, silloin pääsi pesulle. Sitten tuli sisäsauna, suihku jne. Noh, pikkanen sähkösauna ehkä kätevä, mutta lylyttely ei häävi nautinto. Suihku paljon kätevämpi. Aika pitkään kuitenkin sähkökiuasta lämmitteli ja saunoi, kun se oli niin helppoa. Useammankin kerran viikossa.
Kehnot löylyt alkoi kyllästyttää, suotta saunassa hikoilee, käy suihkussa. Ja sitten tuli ihotauti, jolle kuumuus ei passaa. Toki vieläkin satunnaisesti voi saunoa, mutta oikeestaan tän kaupunkiasunnon saunankin vois muuttaa vaatehuoneeksi.
Mun mielestä saunominen vaatii aikaa ja kunnon saunan. Nyt ois aikaa, kunnon sauna puuttuu. Aikoinaan oli toisin päin, savusaunan oli, sen lämmittämiseen ei aina ollut aikaa. Savusauna vinossa, monesti miettinyt tavallisen puukiuassaunan rakentamista. En ole viitsinyt, kyllä kolme saunaa yhdelle miehelle riittää.
=DW= Aika usein, en mitenkään säännöllisesti,
silloin kun kroppa kaipaa rentoutusta,
kun mieli hyvää oloa.
Reissuilta kun palaan, pitää heti lämmittää sauna,
ihan kun muuten ei kotiutuisi lainkaan.
Jos haluaa pitää verisuonensa elastisina,
ei muuta kuin vain saunaan. Tekee hyvää.
Sauna on ihana asia.Tulin jst saunasta, aika myöhäinen ajankohta. Nyt on tiistai, seuraava kerta on varmaan perjantai-ilta.
Saunajuomissa oon siirtynyt mehulinjalle, paitsi savusaunassa, siellä pitää olla olutta pari pulloa. Aiemmin oli tuplapukki saunajomana, mutta senkin ovat purkittaneet säilykeprkkiin. Pitää kesällä turvauta pienpanimototteisiin savusaunassa.
Olisi ne mieleepainuvia hetkiä kylpeä savusanassa kovalla pakkasella ja armottomassa tuiskssa, mutta luonnetta se vaatii. Parempi odottaa kesää, tai ainakin huhtikuuta.Meillä on savusauna ollut käyttämättä kymmeniä vuosia. Nuorena olen siellä joskus käynyt.
Molemmissa mökeissä on puulämmitteiset ja vanhalla kotimökillä on alakerrassa puulämmitteinen.
Mulla noi saunajuomat vaihtelee, joskus on tee, joskus kaakao, joskus kotikalja ja joskus olut.eppu2 kirjoitti:
Meillä on savusauna ollut käyttämättä kymmeniä vuosia. Nuorena olen siellä joskus käynyt.
Molemmissa mökeissä on puulämmitteiset ja vanhalla kotimökillä on alakerrassa puulämmitteinen.
Mulla noi saunajuomat vaihtelee, joskus on tee, joskus kaakao, joskus kotikalja ja joskus olut.meillä on -35 rakennettu savusauna
se lämpiää kesällä ja talvella tilanteen mukaan
kumminkin niin aikaa viepää hommaa että ei ihan joka viikko eikä kuukausi
siellä on parhaat löylyt
pihasauna lämmitetään sillon tällön ehkä kerran kuussa
toisina vuosina ei niinkään useesti
sisällä ei ole saunaa eikä tarviikkaan
tuskin sielläkään tulis käytyä.- ö-Öö
Piti oikein tarkistaa.
Alkon katalookin mukaan tuplapukkia pitäis kyllä saada pullossakin. Voi riippua myymälästä, jos menekki vähäistä, eivät ole ottaneet hyllyyn. Kysy myymälästä, josko tilaisivat.
Mä juon melkein aina keskaria, kovin vahvat kaljat on kovin vahvoja kaljoja. Neloskaljastakaan en oikein pidä. Mutta tuplapukkia ostan pari tölkkiä muutaman kerran vuodessa.
Saunakaljaksi vahva kalja mun mielestä liian vahvaa, sehän menee päähän. Kun kännätessä kiva saunoa, mutta saunoessa ei kiva kännätä.
=DW= eppu2 kirjoitti:
Meillä on savusauna ollut käyttämättä kymmeniä vuosia. Nuorena olen siellä joskus käynyt.
Mulla noi saunajuomat vaihtelee, joskus on tee, joskus kaakao, joskus kotikalja ja joskus olut.En minä mikään saunafani ole, mutta kyllä kevät-kesällä, löylyjen välillä vilvoitellessa, kun lonto tuoksuu kevättä, kaikenmaailman linnut lalaa lemmentuskaansa, niin kyllä siinä jonkinmoisia tunne-elämyksiä vielä tämmöinenkin saa.
Tuo savusauna on ihan minun omatekemä, ja enskertalaisen tekemäksi ihan nätti,
On Sinlla ensi kesäksi hommia, kun laitat savusaunan kylpykuntoon.
Järjettömälle se tuntu, kn alkaa sitä lämmittämään, mutta kun sitten istuu jälkilöylyissä, niin kyllä se sitten viimeisen-päälle järkevälle tuntuu.
Pidän saunasta. Etenkin Espanjassa sitä kaipaan, en koe tulevani puhtaaksi pelkässä suihkussa.
Nyt meillä on saunavuoro Suomessa joka perjantai-ilta.
Aiemmin meillä oli jopa kaksi saunaa, mökillä puulämmitteinen kiuas, kaupungissa sähkökiuas. Kyllä kummassakin hiki tuli, useamman kerran viikossa.
Ehkä kuitenkin on paras se kokonaisuus kesällä. Rantasauna, käristetty makkara, ja yksi olut (jota en koskaan muulloin nauti), auringonlasku, se fiilis. Suomalaisessa saunassa on jotain ihan ainutlaatuista.saunon 2-3 kertaa viikossa talvella, kesällä kuumilla keleillä harvemmin.
- flegmaatti
Normaalielossa en lainkaan. Käyn 6 kertaa viikossa salilla ja siellä on sauna vapaasti käytettävissä mutta en viitsi käydän vaan steputan muutama sata metriä kotiin suihkuun.
Luumuillessamme kylpylöissä ehkä kerran vuodessa, tulee saunottua päivittäin.
Kesäisin tuttaviemme huviloiden rantasunoissa kutsujen mukaan.
Kymmenien vuosien aikana totuin saunomisen itsenäisyyteen eikä taloyhtiön vuorovaraus kiehtonut tippaakaan.- ö-Öö
Taloyhtiösaunoista.
Iteasiassa kakspiippuinen juttu. Oma sauna juu, ihan ymmärrettävä asia saunafanille. Toisaalta kallis hukkatila ihisille, jotka ei sauno. Pikkusaunoja rakenneltu vaatehuoneisiin, toisaalta saunoja muuteltu vaatehuoneiksi. Kysyntä ja tarjonta ei nykyaikana välttämättä kohtaa tässä asiassa.
Saunavuorot on vähän tylsiä, myönnetään, vaan toinenkin puoli. Ikinä ei tarvi saunaa siivota, se aina valmiiksi lämmitetty. Ja itse sauna ei ole hikikoppi, vaan kunnollinen sauna.
Monesti miettinyt, kerrostalo, jossa asunnoissa saunat, aika kallista lystiä rakentaa ja saunojen käyttökin maksaa. Mieti, millanen spa-kuntosali sellasella rahalla rakennettaisiin. Uima-allas ois varmaan suosittu. On olemassa taloja, joissa noin, mäkin käynyt sellaisessa. Vastakohta oli siivouskomeron kokoinen hikikaappi, joka oli kai tehty siivouskomeroon :D
Asuntosaunat oli pitkään muotia, nykyisin ne ei ole enää niin suosittuja. Sitäpaitsi yleiset saunat kokeneet renessanssin, niitä rakennellaan taas vähän joka paikkaan.
Saunakulttuurikin muuttuu ja kehittyy.
=DW= - onsevaanviisas
ö-Öö kirjoitti:
Taloyhtiösaunoista.
Iteasiassa kakspiippuinen juttu. Oma sauna juu, ihan ymmärrettävä asia saunafanille. Toisaalta kallis hukkatila ihisille, jotka ei sauno. Pikkusaunoja rakenneltu vaatehuoneisiin, toisaalta saunoja muuteltu vaatehuoneiksi. Kysyntä ja tarjonta ei nykyaikana välttämättä kohtaa tässä asiassa.
Saunavuorot on vähän tylsiä, myönnetään, vaan toinenkin puoli. Ikinä ei tarvi saunaa siivota, se aina valmiiksi lämmitetty. Ja itse sauna ei ole hikikoppi, vaan kunnollinen sauna.
Monesti miettinyt, kerrostalo, jossa asunnoissa saunat, aika kallista lystiä rakentaa ja saunojen käyttökin maksaa. Mieti, millanen spa-kuntosali sellasella rahalla rakennettaisiin. Uima-allas ois varmaan suosittu. On olemassa taloja, joissa noin, mäkin käynyt sellaisessa. Vastakohta oli siivouskomeron kokoinen hikikaappi, joka oli kai tehty siivouskomeroon :D
Asuntosaunat oli pitkään muotia, nykyisin ne ei ole enää niin suosittuja. Sitäpaitsi yleiset saunat kokeneet renessanssin, niitä rakennellaan taas vähän joka paikkaan.
Saunakulttuurikin muuttuu ja kehittyy.
=DW=Mutta miksi sauna olisi erityisen kallista rakentaa juuri kerrostaloon, siellähän se tehdään kymmenille ellei sadoille käyttäjille yhteiseksi ja yhteisesti maksettavaksi? Minulla on tontillani erillinen saunarakennus jota vain minä tai satunnaiset vieraat käyttävät, se vasta jotain maksaakin. Ja kun sen olen ihan itse pääosin rakentanutkin, on siihen työtuntejakin palanut paljon, tuhat tuntia vähintään. Kerrostalokoppiasuminen ei ylipäätään ole ihmisarvoista asumista, meillä on valtavasti tilaa tässä maassa, mutta asumme yhä enemmän ja yhä ahtaammin näissä kammottavissa kerrostalokopperoissa. Ja juuri nyt ihmettelemme miten selvitä kun on vähän sattunut satamaan lunta, kuljettelemme sitä paikasta toiseen kun olemme rakentaneet kerrostalokopperomme niin tiheään ettei lumille jää tilaa eikä sijaa, kyllä ihminen on sitten viisas...
- ö-Öö
onsevaanviisas kirjoitti:
Mutta miksi sauna olisi erityisen kallista rakentaa juuri kerrostaloon, siellähän se tehdään kymmenille ellei sadoille käyttäjille yhteiseksi ja yhteisesti maksettavaksi? Minulla on tontillani erillinen saunarakennus jota vain minä tai satunnaiset vieraat käyttävät, se vasta jotain maksaakin. Ja kun sen olen ihan itse pääosin rakentanutkin, on siihen työtuntejakin palanut paljon, tuhat tuntia vähintään. Kerrostalokoppiasuminen ei ylipäätään ole ihmisarvoista asumista, meillä on valtavasti tilaa tässä maassa, mutta asumme yhä enemmän ja yhä ahtaammin näissä kammottavissa kerrostalokopperoissa. Ja juuri nyt ihmettelemme miten selvitä kun on vähän sattunut satamaan lunta, kuljettelemme sitä paikasta toiseen kun olemme rakentaneet kerrostalokopperomme niin tiheään ettei lumille jää tilaa eikä sijaa, kyllä ihminen on sitten viisas...
Stupodo.
Opettele lukemaan. Kyse asuntosaunoista, jotka pieniä hikikoppeja, jokaisessa asunnossa. Nimenomaan yhtiösauna olisi paljon järkevämpi. Etkä tosiaan ikinä ole käynyt kaupungissa?
=DW= - flegmaatti
ö-Öö kirjoitti:
Stupodo.
Opettele lukemaan. Kyse asuntosaunoista, jotka pieniä hikikoppeja, jokaisessa asunnossa. Nimenomaan yhtiösauna olisi paljon järkevämpi. Etkä tosiaan ikinä ole käynyt kaupungissa?
=DW=Suppea otantani. Jossakin kerrostalossa olen nähnyt melkein asiallisen kokoisen saunan. En tiedä kiuastehoa mutta kiukaan koko saattoi epäilemään sitä.
Muutama muu kerrostalon kaksion, kolmion asuntosauna ovat olleet 2:n istuttavia mutta se kiuas!
Kiukaan epäilyni johtuu yhden työsuhdeyksiön saunasta. Laudeleveyttä ehkä 1,5m, ei ainakaan enempää.
Kiuas saapaslaatikon kokoinen ja sähköteho sen mukainen. Kun sen antoi hehkua vajaan tunnin niin lämpötila oli luksussaunan mittarin mukaan 40 - 45C. Kun ylälauteella istuen lirutteli varovasti vettä niukalle kivinyssylle niin höyryä syntyi sen verran, että alkoi tuntumaan otsassa.
Yritin perehtyä kopperon sielunelämään epäillen, etten osannut käyttää sitä mutta en löytänyt syytä. Kopperon koneellinen tuuletus käynnistyi samaan aikaan kiukaan kanssa eikä sen pysäyttämisen ollut muuta teknistä keinoa kuin sen väkivaltainen tukkiminen jota en viitsinyt tehdä.
Kiukaan säätö oli näön vuoksi mutta olematon sähköteho ei riittänyt nostamaan kopperon lämpöä saunaa edes muistuttavaksi. Tämä oli kai Sipoolainen käsitys kerrostalon saunasta. - ö-Öö
flegmaatti kirjoitti:
Suppea otantani. Jossakin kerrostalossa olen nähnyt melkein asiallisen kokoisen saunan. En tiedä kiuastehoa mutta kiukaan koko saattoi epäilemään sitä.
Muutama muu kerrostalon kaksion, kolmion asuntosauna ovat olleet 2:n istuttavia mutta se kiuas!
Kiukaan epäilyni johtuu yhden työsuhdeyksiön saunasta. Laudeleveyttä ehkä 1,5m, ei ainakaan enempää.
Kiuas saapaslaatikon kokoinen ja sähköteho sen mukainen. Kun sen antoi hehkua vajaan tunnin niin lämpötila oli luksussaunan mittarin mukaan 40 - 45C. Kun ylälauteella istuen lirutteli varovasti vettä niukalle kivinyssylle niin höyryä syntyi sen verran, että alkoi tuntumaan otsassa.
Yritin perehtyä kopperon sielunelämään epäillen, etten osannut käyttää sitä mutta en löytänyt syytä. Kopperon koneellinen tuuletus käynnistyi samaan aikaan kiukaan kanssa eikä sen pysäyttämisen ollut muuta teknistä keinoa kuin sen väkivaltainen tukkiminen jota en viitsinyt tehdä.
Kiukaan säätö oli näön vuoksi mutta olematon sähköteho ei riittänyt nostamaan kopperon lämpöä saunaa edes muistuttavaksi. Tämä oli kai Sipoolainen käsitys kerrostalon saunasta.Sulakekoot.
Yleensä 3x10 sulakkeet, noh 6kw kiukaat. Pienenpiäkon nähnyt, ennätys tosiaan oli siivouskomerokokoinen sauna. Mikä lie ollut sulake, mutta kiuas oli mikrouunin kokoinen Kun heitti pikkasen löylyä, sihahti, toisella kerralla kuuluikin loiskaus :D
Pikkukiukaissa pikkuinen kivitila, nykyisin myydään paljon suuremmalla kivitilalla olevia kiukaita. Lämmitykseen menee kauemmin, mutta löylyt pitemmät ja pehmeemmät. Hetivalmiit kuulemma hyviä, isot kivitilat niissäkin.
Suurempi ongelma normikerrostalo saunassa kuutiokoko, pieni ilmatila ja sitten ilmanvaihto.
Mulla tsadissa ja pöndellä suunnalleen samankokoiset löylyhuoneet. Kummassakin laskettu katto. Tsadissa ei voi purkaa, siellä jotain putkia. Pöndellä purin, tuli aika paljon lisää ilmatilaa ja sai lauteet ylemmäs. Kiuas niin alas, kuin laki salli, varpaitten tasossa kivitila. Aika iso kiuas, isompi, kuin tsadissa. Siihen menee kaks laatikkoa kiveä, tsadissa ykskin laatikko riittää.
Painovoimaiset ilmanvaihdot, kaupungissa kaksreikäinen, ei voi tehdä muutoksia. Pöndelle laitoin tuloilman kiukaan päälle, poisto ylös. Ehk ois pitänyt laittaa yks tulo lisää lauteitten alle.
Jokatapauksessa, samat neliöt, aivan erilaiset löylyt. Pödellä siis kohtuu hyvä pikkusauna, tsadissa on sitten pikkusauna.
Edelleen mieltä, typerää rakennella hirvee määrä hikikoppeja, yks, kaks isoa ja kunnollista saunaa, kuntovehkeineen, takkahuoneineen, uima-altaineen, paljon järkevämpää.
=DW= - Tuhatta-ja-sataa-ko
"Ja kun sen olen ihan itse pääosin rakentanutkin, on siihen työtuntejakin palanut paljon, tuhat tuntia vähintään."
Noilla tuntimäärillä olisin rakentanut talonkin samaan syssyyn.
Saunan rakentaminen ei vie aikaa kovin montaakymmentä tuntia kun rungon saa pystyyn.
- Seura.antaa.iloa
Kotona sauna varastona. Ihan turha ja toivon löytäväni uuden kerrostaloasunnon, jossa ei ole saunaa. Kävin kerran pari viikossa niin kauan kun oli seuraa, yksin kuumassa huoneessa tönöttäminen tuntuu hölmöltä.
Uimahallissa käyn kerran viikolla ja siellä isossa sekaseurassa jutellen sekä tavallisessa että höyrysaunassa. Se on antoisaa. Oma ihoni ei tule puhtaaksi ilman saunaa. Huolellisesti harjaan pesuaineella ihon joka kohdasta, muut viikon päivät sitten suihkutellen pesuainetta niukasti käyttäen. - Bengalitikku
Paras sauna, missä olen käynyt on turkkilainen sauna ja Turkissa se ei ole höyrysauna. Siellä valellaan vettä ja sitten lämpöisellä paadella pesijät pesevät lampaanvillatumpulla ja esim. oliivisaippualla putsblank. Saunominen on hidasta ja se valelu ja kosteus pehmittää ihon ja orvaskesikuona lähtee iholta.
Rantasauna voi ajaa saman asian, jos sessio on pitkä.
En ole saunafani. Sähkösauna antaa kuivat löylyt, tosinntaitaa nykyisin olla erityiskiukaita ja säädön voi laittaa alhaisemmalle lämmölle.
Saunoilla saatiin kerrostaloasunnoista kiskottua kymmeniä tuhansia ilmaa.
Yhteisösaunoja on ilmestynyt. Ehkä haetaan sitä alkuperäistä saunfiilistä. Ei paha juttu.Kävin turkkilaisessa saunassa Turkin Antalyassa, oli sen paikkakunnan vanhin sauna, juuri kunnostettu ja suosittu paikka. Kymmenen vuoden takainen ihana kokemus.
Alkuhikoilu melkein kuin suomalaisessa saunassa, mutta löylyä sai vain ripauksen valella kiukaan reunassa kiertävään uraan. Se juttu suomalaista saunojaa vähän nauratti. Aikamme pienessä hiessä odoteltiin, oma saunottaja tuli hakemaan ja vei seuraavaan saunaan. Se oli isohalli ja keskellä lattiaa kaakeloitu taso, jolla nökötettiin ja höyryä pukkasi monesta eri pisteestä. Hikoiltiin, ja hikoiltiin ja taas nainen tuli ja tarttui käteen ja vei pesupaikalle, kellittiin ja saunottaja hinkkasi ja hankasi, jäi mieleen jännä sideharsoltanäyttävän pussin heilutus, kun hän sitä saippuavedessä huuhteli ja taas pesu jatkui, siinä vaiheessa lähti kuonalepereitä ihosta kunnolla.
Hetki istuskeltiin kylpytakit päällä ja juotiin teetä, olo oli aikamoisen raukea. Seuraava ihana elämys oli hierojan lavitsalla, hyvä ja sopiva ammattilainen oli asialla.
Molempien, niin saunottajan kuin hierojankin kanssa kommunikoitiin vain elekielellä, napakasti he hommansa hoitivat ja vain hymyilivät. Homma hoitui ja lopuksi taas rauhassa istuskeltiin ja juotiin teetä lasikupeista. Iltapäivä kylpylreissulla meni, mutta uusisin elämyksen juuri samassa saunassa jos sinne suuntaan taas reissaisin.
Kumpi mahtaa olla vanhempaa, suomalainen vai turkkilainen sauna, hyviä juttuja kummatkin.- Niin-tapahtui
"Kumpi mahtaa olla vanhempaa, suomalainen vai turkkilainen sauna, hyviä juttuja kummatkin."
Eiköhän turkkilainen saunakulttuuri ole huomattavasti vanhenpaa kuin suomalainen. Turkkilaiset hikoilleet jo tuhansia vuosia.
Suomalainen keksi saunan vahingossa kun asuivat kaikenlaisissa maakuopissa, joissa lämmönlähteenä kivikehikko, jossa nuotio.
Lopulta suomalainen susi ja karhu taljojensa alla huomasi, että perkuti tässähän tulee hiki, ja meni hankeen tai puroon vilvoittelemaan. Yritti sammuttaa kivikehikkoa vedellä, sehän sihisi ja paukkui, puski höyryä ja taas suomalainen hikosi.
Se totesi, avot p e r kele, olo on kuin saunassa ja niin sauna oli nähnyt päivänvalon. - Bengalitikku
maissii kirjoitti:
Kävin turkkilaisessa saunassa Turkin Antalyassa, oli sen paikkakunnan vanhin sauna, juuri kunnostettu ja suosittu paikka. Kymmenen vuoden takainen ihana kokemus.
Alkuhikoilu melkein kuin suomalaisessa saunassa, mutta löylyä sai vain ripauksen valella kiukaan reunassa kiertävään uraan. Se juttu suomalaista saunojaa vähän nauratti. Aikamme pienessä hiessä odoteltiin, oma saunottaja tuli hakemaan ja vei seuraavaan saunaan. Se oli isohalli ja keskellä lattiaa kaakeloitu taso, jolla nökötettiin ja höyryä pukkasi monesta eri pisteestä. Hikoiltiin, ja hikoiltiin ja taas nainen tuli ja tarttui käteen ja vei pesupaikalle, kellittiin ja saunottaja hinkkasi ja hankasi, jäi mieleen jännä sideharsoltanäyttävän pussin heilutus, kun hän sitä saippuavedessä huuhteli ja taas pesu jatkui, siinä vaiheessa lähti kuonalepereitä ihosta kunnolla.
Hetki istuskeltiin kylpytakit päällä ja juotiin teetä, olo oli aikamoisen raukea. Seuraava ihana elämys oli hierojan lavitsalla, hyvä ja sopiva ammattilainen oli asialla.
Molempien, niin saunottajan kuin hierojankin kanssa kommunikoitiin vain elekielellä, napakasti he hommansa hoitivat ja vain hymyilivät. Homma hoitui ja lopuksi taas rauhassa istuskeltiin ja juotiin teetä lasikupeista. Iltapäivä kylpylreissulla meni, mutta uusisin elämyksen juuri samassa saunassa jos sinne suuntaan taas reissaisin.
Kumpi mahtaa olla vanhempaa, suomalainen vai turkkilainen sauna, hyviä juttuja kummatkin.Samankaltainen saunominen siis.
Muistin myös, että piti olla uikkarit/bikinit päällä ja sitten nämä (mies)pesijät pyörittelivät ison pyyhkeen sisällä sillai häveliäästi.
Ehkä noin, sillä käynevät muslimitkin noissa saunoissa?
Joo. Minäkin voisi käydä uudestaan.
- Lemmenkäinen
Noh justiin tulin sieltä :) Muija vielä siellä, mitä lie :-*
- vanhanaakka
Jouluna kävin toisen kerran vuoden sisään kun sai itse säätää kiukaan lämpötilan.....asunnossani ei saunaa ole enkä ole taloyhtiön saunasta vuoroa ottanut kun siellä liian kuuma.....mulla pitää lämpö olla saunassa max 60 jos meinaan löylyä ottaa, yli sen jos on niin löylyssä olo jää korkeintaan viiteen minuuttiin ja siitäkin kerkee tulla huono olo
- tiedeJAedistys
Ainoastaan nationalisti-natsit keittävät aivojaan moisessa turhakkeessa.
- persukkäinen
Eihän meillä suomiloisilla muuta kulttuuria ole?
- ritva-matti
Alkoholismi ja rasismi
- pirremiinapas
Aika harvoin, sauna on iso ja niin on sähkökiuaskin, en raatsi lämmittää enää kuin joskus, mieheni vielä eläessä ja hänen omaishoitajanaan lämmitin jopa kaksi kertaa viikossa..
Yritän saada muutettua sähkökiukaan tilalle puulämmitteisen, mutta kun ei ole tietoa voiko sellaisen laittaa kun en tiedä noita "röörilöistä"..- pirremiinapas
p.s. vieraille lämmitän aina, jos he tahtovat saunoa, niin kuin esim. nuorempi tyttäreni lapsineen on saunafani..:)
- 1eero
Ei minun iho tykkäsi jatkuvaa pesua iho-ongelmien takia, kerran viikossa saunassa ja kerran viikossa suihkussa, jouten ollessa ei likaannu.
Luontainen ihon suoja lähtee jatkuvasti pestessä niin rasvaa sitten ihoa, miksi jotkut käy päivittäin suihkussa vaikkei varmasti ole likaisia. - äijä-
-en ole saunonut pariin vuoteen, tosi harvoin muutenkin, jos koskaan. Onneksi ihmiset eivät käy yleisesti kuudesti viikossa sähkösaunoissa, muutenhan pitäisi rakentaa ydinvoimaloita monta lisää, ja niistä tulee todella vaikeasti varastoitavaa ongelmajätettä, joka on vaarallista satojatuhansia vuosia.
- Syrjäytynyt
Mulle tulee ainakin vihreää tuulivoimaa sähköä 100%, kun sen valtsin sopimusta tehdessä.
Tietysti se voi olla konkreettisesti vaikka hiilivoimalasta, mutta ostavat käyttämäni 50 000kw tuulisähköä ja ajavat sen verkkoon, tai sitten kusettivat mua😃.
- syrjäytynyt
3-4 kertaa nykyään viikossa ja löylyn väleissä uimassa omassa altaassa. Tekee niin hyvää, aikaa vaan kuluu kolmisen tuntia, mutta mitä sitä muutakaan tekisi ja olutta tietysti muutama tölkki... laitan allasvalot tietysti päälle ja usein kynttilöitä, pesuhuoneeseen ja altaalle, joskus laitan takkaan tunnelma tulet, näkyvät mukavasti saunan ikkunasta ja uidessa, luovat mukavan tunnelman ja vaimo kehuu romanttiseksi...
Kiuas on sähköinen ja älykkäästi ohjattu noin 10kw ja siinä kiviä noin 100kg tulee mukavan pehmeät löylyt, kuin puukiukaissa, lisäksi hyvä tulo ja poisto ilmanvaihto lisää mukavuutta saunoa ja mukavat muotoillut lauteet.
Kyllä välillä tuntee olevansa ihminen.....- henrjii
mulle piisaa kun saa kunnolla vihtua, tietysti joku savusauna tuoksu tai sauna hunaja olisi exraa
- Pirremiinapas
7 kw uuni on meilläkin, mutta ei mitään älykästä ohjausta, WC -stä päälle ja pois ihan manuaalisesti.
- Anonyymi
henrjii kirjoitti:
mulle piisaa kun saa kunnolla vihtua, tietysti joku savusauna tuoksu tai sauna hunaja olisi exraa
Voi kun sais edes kerran kuukaudessa vihtua. Olen vilpitön vihtun ystävä.
Hunajalla tai ilman.
- varuvasti-rovasti
Saunassa tulee käytyä 3-4 kertaa viikossa. Tänään viimeksi...seuraavaksi maanantaina, muuten iho kuivaa korpuksi;))
- tapansakullakin
En edes tykkää saunasta joten en käy.Enkä uimahalleista ja siellä pitää sulloutua kaikkien kipakoita löylyjä heittävien mummojen kans läskit kiinni toisissaan,ei.
Mökillä ainoastaa,puilla lämmitetty sauna hitaasti ja pehmeän lämpimäksi,sinne rojahdan lauteille ja annan kostean lämmön muhia ihoni pehmeäksi,se kelpaa.
Suihku riittää,joskus sitä kummasti saa itsensä pestyä parilla ämpärillisellä,kun ei viitsi lämmittää sitä saunaa tai sitten auringon lämmittämä sadevesi,senkun huljauttaa niskaansa,taas menee pari päivää ;)) luin juuuri tänään eräästä lehdestä, että vähintään 4 kertaa viikossa saunovat saavat parhaan hyödyn saunomisesta, joten olet oikeanlainen saunoja. moni valittaa että jos usein saunoo, kärsii iho kuivuudesta, mutta totuus on toisenlainen, ei sauna ihoa kuivata vaan pehmittää ja kosteuttaa, sensijaan liian rasvaapoistavat pesuaineet kuivattavat. hikoaminen puhdistaa ihohuokoset, eikä silloin tarvita kummoisiakaan pesuaineita, minäkin saatan saunan jälkeen vain ottaa nautinnollisen suihkun ilman saippuaa. pitäisiköhän itsekin alkaa saunomaan tuo vahintään neljä kertaa viikossa, pitää ottaa harkintaan.
Vähän aikaa sitten tulin saunasta ja join kaakaot päälle.
Oottelen vaan, kun pääsee maalle saunomaan, ei tartte katsella kellon aikoja ja kesällä on mukava välillä pulahtaa järveen.
Mutta aikansa kutakin, kyllä se kesäkin tulee, vaikkei uskoisi, kun ulos katsoo.
Vaan on se hyvä, että on kunnon talvi, kun on talven aika.Ihan samat aatokset rantasaunaa ja kesää odotellessa. Joulun tienoolla kylvettiin mökkisaunassa useamman kerran. Nyt saa odottaa jäitten liikehdintään asti. Laituri kuitenkin tulee kohta olemaan picnik-paikkani, aurinkoa, kaakaota ja kanelipullia.
Pistin saunan päälle. Kohta kylpemään.- äijä-
-eppu2 kunnon talvi nytkö?.. 2 ja vettä sataa, hirvee lössäkkökeli ja ollaan helmikuussa, ennenvanhaan oli pakkasta ja lunta tähän vuodenaikaan, ja huhtikuussa vasta tällästä säätä täällä Vaasassa, no onneks viime kesä oli sellanen vanha kunnon kuuma kesä, vieläki lämmittää hieman....
äijä- kirjoitti:
-eppu2 kunnon talvi nytkö?.. 2 ja vettä sataa, hirvee lössäkkökeli ja ollaan helmikuussa, ennenvanhaan oli pakkasta ja lunta tähän vuodenaikaan, ja huhtikuussa vasta tällästä säätä täällä Vaasassa, no onneks viime kesä oli sellanen vanha kunnon kuuma kesä, vieläki lämmittää hieman....
No on täälläkin parina päivänä tihkua satanut, mutta muuten on kyllä ollut pakkaskeliä ja lunta on röykkiökaupalla.
Hesassa kuulemma ovat jo melkein hukkuneet lumeen.- pistinpäälle
Missä se talvi on, eteläisessä suomessa tihuuttaa vettä kolmatta vuorokautta, isommat tiet ovat sulia kuin konsanaan kesällä jne.?
Ja nim. "korppikselle" mainitsen, että neulalla pistetään... pistinpäälle kirjoitti:
Missä se talvi on, eteläisessä suomessa tihuuttaa vettä kolmatta vuorokautta, isommat tiet ovat sulia kuin konsanaan kesällä jne.?
Ja nim. "korppikselle" mainitsen, että neulalla pistetään...En minä neulaa saunan lämmitykseen tarvitse. Minkälainen sauna sinulla kun neulalla pistät?
- Anonyymi
Kävisin usemmankin viikossa saunassa jos sähkö ei olisi maailman kalleinta,maksammehan siitä kahteen kertaankin.Saunon kahdesti viikossa.
Rakastan myös saunomista.- Anonyymi
Tänään jouluaattona käyn saunassa. Kyllä kerran vuodessa pitää käydä. Kuka vidussa on dille ja nostaa näitä vanhoja avauksia? Ainakin Tellu on yksi dille, jäi kiinni hame haaroissa auki. Keitä muita?
- Anonyymi
Kävisi kai sitä 50v ukm useamminkin,mutta kun on vaan tuo yksi talossunavuoro... Eikä Hesassa tuttavapiirissä ’saunakyläpaikkaa’ : (
- Anonyymi
Naisten pitää löylyttää puutarha 7 x viikossa. Miehille riittää huljutus.
About nelisen kertaa viikossa. Kotona ja vesijumpassa.
- Anonyymi
Jos ei kahta kertaa päivässä niin kerran.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2562733Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse872125Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä121930Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki841383- 671335
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.181280TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161128Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901100Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos43964- 71953