Purjeveneen vesirajan pituus

Pullasorsa234

Hei!
Olen pähkäillyt tuon vesilinjan pituuden merkitystä purjehdusnopeuteen?Uskon että purjehdusnopeuteen vaikuttavat Veneen paino,rikin koko ja tuo vesilinjan pituus!Jos paino ja Riki ovat saman suuruisia...niin kuinka paljon vesilinjan pituus vaikuttaa nopeuteen esimerkiksi 0,25 metrin kasvulla tai 0,5 metrin kasvulla toiseen veneeseen nähden?Onko olemassa joku kaava...vai miten nopeuksia voi arvioida?

10

1089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raimoaimoraimo

      Uskoisin,että puolen metrin kasvu vesilinjan lisää Veneen nopeutta noin 10%!Tästä Mulla on ihan vaan omia havaintoja ja suurinpiirtein mittauksia!

    • Vdhd

      Laita vaikka googleen hakusanaksi runkonopeus, niin esim wikipediassa on laskukaavat ja tyhjentävästi muukin teoria aiheesta.

      • seppomartti

        Onkohan aloittajan ajatus, että vauhti automaattisesti paranee vesilinjapidennyksellä? 10m vesilinjan kasvattaminen 0.5 metrillä voisi runkonopeutta lisätä luokkaa 0,2 solmua. Mutta runkonopeutta purjehtiminen ei ole tavanomaista vaan hyvin poikkeuksellista. Heikossa tuulessa paljon hitaammalla vauhdilla on tavallisempaa. Kun muut tekijät aloittaja pitää muuttumattomina niin pelkästään vesilinjapituuden kasvattaminen voi lisätä märkäpintaa, nopeus ei kasvaisi vaan voisi pienentyäkin. Tästä palautuu mieleen vanhat nykytyylin vastaiset venedesignit. Lyhyt vesilinja tavoitteena pieni märkäpinta heikosda tuulessa. Pitkät matalat ylitykset keulassa ja perässä, jotta vauhdin kasvaessa vesilinja piteni. Näin kai ajatus kulki


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        Onkohan aloittajan ajatus, että vauhti automaattisesti paranee vesilinjapidennyksellä? 10m vesilinjan kasvattaminen 0.5 metrillä voisi runkonopeutta lisätä luokkaa 0,2 solmua. Mutta runkonopeutta purjehtiminen ei ole tavanomaista vaan hyvin poikkeuksellista. Heikossa tuulessa paljon hitaammalla vauhdilla on tavallisempaa. Kun muut tekijät aloittaja pitää muuttumattomina niin pelkästään vesilinjapituuden kasvattaminen voi lisätä märkäpintaa, nopeus ei kasvaisi vaan voisi pienentyäkin. Tästä palautuu mieleen vanhat nykytyylin vastaiset venedesignit. Lyhyt vesilinja tavoitteena pieni märkäpinta heikosda tuulessa. Pitkät matalat ylitykset keulassa ja perässä, jotta vauhdin kasvaessa vesilinja piteni. Näin kai ajatus kulki

        10 m vesilinjalla runkonopeus on jo 7,8 solmua. Ei ihan jokapäiväinen nopeus, varsinkaan keskinopeutena. Mutta kyllä vesilinja vaikuttaa jo paljon pienemmilläkin nopeuksilla.

        Pelkän vesilinjan muutos on mahdoton. Samalla muuttuu aina jotain muutakin, vähintään runkomuoto.

        Ei ole olemassa helppoa kaavaa laskea veneen nopeus. Sitä on yritetty jo pitkälti yli 100 vuotta ja on päädytty käyttämään joko VPP-ohjelmaa tai varsin monimutkaista laskentaa, joka sisältää poikkeuksetta jotain subjektiivista säätöä.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        10 m vesilinjalla runkonopeus on jo 7,8 solmua. Ei ihan jokapäiväinen nopeus, varsinkaan keskinopeutena. Mutta kyllä vesilinja vaikuttaa jo paljon pienemmilläkin nopeuksilla.

        Pelkän vesilinjan muutos on mahdoton. Samalla muuttuu aina jotain muutakin, vähintään runkomuoto.

        Ei ole olemassa helppoa kaavaa laskea veneen nopeus. Sitä on yritetty jo pitkälti yli 100 vuotta ja on päädytty käyttämään joko VPP-ohjelmaa tai varsin monimutkaista laskentaa, joka sisältää poikkeuksetta jotain subjektiivista säätöä.

        Sepä se, runkonopeus ei ole tavallista purjehdusta. Pienemmällä vesilinjalla numerot ovat pienemmät mutta tapahtuma yhtä epätavallinen. Tehdään kaksi ajatusharjoitusta, joihin luultavasti osaat heittää vastauksen vaikutuksesta likimäärin..
        1. yo 38 ft vene 10m vesilinjalla purjehtii tavanomaista 6 s vauhtia. Vesilinja kasvatetaan 0.5 m rakentamalla pysty keula, jota aikaisemmin ei ollut. Paraneeko vauhti 0,1 s vai vähemmän?.
        2. Käytännössä usein vesilinjan pidennystä tavoitellaan rakentamalla peräjatke. Em 38 ft vene on designpainoa raskaampi, ui syvemmällä, lastia on 1,5 tonnia ja peräpeilin alaosa on vedessä ja raahaa peräaallon suureksi ennen runkonopeutta. 0,5 m peräjatke tehdään hieman vesilinjan yläpuolelle mutta on vedessä koko pituudeltaann jo 5 s vauhdissa. Kasvaako runkonopeus 0,2s peräjatkeen ansiosta?


      • pelkkä.vesilinja
        Joakim1 kirjoitti:

        10 m vesilinjalla runkonopeus on jo 7,8 solmua. Ei ihan jokapäiväinen nopeus, varsinkaan keskinopeutena. Mutta kyllä vesilinja vaikuttaa jo paljon pienemmilläkin nopeuksilla.

        Pelkän vesilinjan muutos on mahdoton. Samalla muuttuu aina jotain muutakin, vähintään runkomuoto.

        Ei ole olemassa helppoa kaavaa laskea veneen nopeus. Sitä on yritetty jo pitkälti yli 100 vuotta ja on päädytty käyttämään joko VPP-ohjelmaa tai varsin monimutkaista laskentaa, joka sisältää poikkeuksetta jotain subjektiivista säätöä.

        "Pelkän vesilinjan muutos on mahdoton. Samalla muuttuu aina jotain muutakin, vähintään runkomuoto."
        Käytännössä varmaankin juuri noin, mutta ei teoriassa.
        Lisätään esimerkki veneeseen 10 m pitkä ontto päästä tulpattu ympyräputki jäykästi perän jatkeeksi. Putken ja sen sisällön tiheys on puolet veden tiheydestä, ja putken symmetria-akseli olkoon veden pinnassa. Näin vesilinja pitenee 10 metrillä. Kun käytät raja-arvotarkastelua putken ulkohalkaisijan lähestyessä rajatta nollaa, lähestyy uppoama ja massa sekä märkäpinta entistä arvoaan ilman tuota putkea, eikä käytännössä silloin muuttuisi rungon kulkuvastuskaan lainkaan. Voit olettaa putken silloin joustavan siten, että se on koko pituudeltaan vedenpinnan suuntaunen riippumatta aallokosta tai veneen itse muodostamasta aallosta. Eipä tuossa dimensiollinen runkomuotokaan muutu lainkaan, vaikka veneen vesilinja edelleen pitenee 10 metrillä. Käytännössä voi kokeilla hinaamalla veneen perässä 10 m köyttä, jonka tiheys on vettä alempi, ja kokeilemalla aina vain pienemmällä halkaisijalla, lopulta pelkällä mahdollisimman ohuella siimalla. Uppoaman tilavuus jakautuu entiselle vesilinjan pituudelle täysin entisellä tavalla, eikä ylimääräisellä metrillä ole vaikutusta mihinkään muuhun kuin vesilinjan pituuteen.


    • Solmumetri

      Sen, minkä vesilinja on pitkä metreinä, niin runkonopeus on solmuina. Tästä saa ensimmäisen approksimaation runkonopeudelle.

      Heti ensi silmäyksellä näkee että se on isoille veneille liian optimistinen, mutta suuntaa antava ainakin ja vastaapa myös aloittajan kysymykseen.

      • seppomartti

        "Sen, minkä vesilinja on pitkä metreinä, niin runkonopeus on solmuina."
        Tuota yhtälöä en ole onneksi aikaisemmin kuulutkaan. Sehän on ihan pielessä. Esimerkkini 38 ft veneessä 10m:n vesilinjalla runkonopeus on 7.7-7.8 s- ei siis 10. Iso ero.


    • eroja.on

      Vesilinjan pituus on kaikilla purjeveneillä vesirajan pituutta pienempi.
      Edellinen mitataan ns linnuntietä suoraan, jälkimmäinen kaarevaa pintaa pitkin eli kaarevaa reittiä, mikä tekee siitä edellistä pitemmän. Vesirajan pituudella on vaikutusta vaikkapa myrkkymaalin kulutukseen, vesilinjan pituudella taas runkonopeuteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      152
      14486
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      40
      8326
    3. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      48
      6082
    4. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      170
      5685
    5. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

      Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      312
      4447
    6. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      69
      4327
    7. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      58
      4080
    8. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      26
      3975
    9. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      115
      3730
    10. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

      Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      69
      2713
    Aihe