OnePlus 6:lla valokuvaaminen, 16:9

kuvat.telkkariin

Miten saadaan valittua normaali 16:9 kuvasuhde? Löytyi 4:3 ja koko näyttö, joka on kai 18:9. Mutta 16:9?

8

1293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikannatavalita

Eipä kannata valita sillä menettää osan kameran tarkkuudesta. Mieluummin muuttaa jälkikäteen.

• kuvat.telkkariin

Mutta miten minä neuvon tuon kaverille? Lupasin tutkia... Onko Oneplus 6:ssa kuvien editointi, jolla saa tehtyä kameralla otetusta kuvasta, 4:3 vai 18:9, helposti rajaamalla kuvasuhdetta 16:9?

• tietokoneella
        kuvat.telkkariin kirjoitti:

Mutta miten minä neuvon tuon kaverille? Lupasin tutkia... Onko Oneplus 6:ssa kuvien editointi, jolla saa tehtyä kameralla otetusta kuvasta, 4:3 vai 18:9, helposti rajaamalla kuvasuhdetta 16:9?

Parempi editoida tietokoneella ja ottaa RAW kuvia. Saa parasta laatua eikä laatu mene hukkaan kännykän jpeg pakkauksissa..

• kuvat.telkkariin
        tietokoneella kirjoitti:

Parempi editoida tietokoneella ja ottaa RAW kuvia. Saa parasta laatua eikä laatu mene hukkaan kännykän jpeg pakkauksissa..

Mietin tätä vielä... Luulen, että ne, jotka harrastavat RAW-kuvausta, eivät valitse Oneplus 6:sta tai Oneplus 6T:tä valokuvaamiseen... Aika paljon megapikseleitä, mutta muuten näköjään hyvin suosituksi puhelimeksi niukasti ominaisuuksia...

Aika varmasti kaikissa muissa isonäyttöisissä kännyköissä on myös kuvasuhde 16:9 (miksi Oneplussassa on oikeastaan edes 4:3, kun saisihan senkin editoimalla tietokoneessa). Se kaverini saa siis tyytyä tuohon 18:9:ään ja mustiin reunoihin normaalin tietokoneen näytön tai television ylä- ja alareunoissa. Ja 18:9-pystykuvat ovat kapeampia 16:9-näytöllä. Hm... oikeastaan se 4:3 kävisikin pystykuvaukseen eli siksihän se on olemassa!

Itse kuvaan ja videoin yli 98 %:sti 16:9:ää (valokuvissa joskus 1:1, 4:3 ja pystykuvia, ei 18:9:ää, ja videointi aina vaakana). Ainakin meillä siirretään kuvia ja videoita kännykästä suoraan tv:n näytölle sekä kotona talteen verkkolevylle. En halua yhtä välivaihetta tietokonetta käyttäen. Suurin osa kuvista ei tarvitse muokkausta tai kännykän tarjoamat muokkaukset, editoinnit, korjaukset ja säädöt (automaattiset tehosteet, valotuksen säädöt tai itse valitut) ovat riittävän hyviä. Itse käytin viimeksi Photoshoppia, kun viimeistelin pokkarilla ottamani asunnon myynti-ilmoituksen kuvat useampi vuosi sitten eli olen sitäkin mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, että kuvia oikeasti kannattaisi käsitellä tietokoneella, mutta en haluaisi, jaksaisi tai ehtisi käsitellä kaikkia.

Tulipa kirjoitetua paljon.

• Taattualaatua
        kuvat.telkkariin kirjoitti:

Mietin tätä vielä... Luulen, että ne, jotka harrastavat RAW-kuvausta, eivät valitse Oneplus 6:sta tai Oneplus 6T:tä valokuvaamiseen... Aika paljon megapikseleitä, mutta muuten näköjään hyvin suosituksi puhelimeksi niukasti ominaisuuksia...

Aika varmasti kaikissa muissa isonäyttöisissä kännyköissä on myös kuvasuhde 16:9 (miksi Oneplussassa on oikeastaan edes 4:3, kun saisihan senkin editoimalla tietokoneessa). Se kaverini saa siis tyytyä tuohon 18:9:ään ja mustiin reunoihin normaalin tietokoneen näytön tai television ylä- ja alareunoissa. Ja 18:9-pystykuvat ovat kapeampia 16:9-näytöllä. Hm... oikeastaan se 4:3 kävisikin pystykuvaukseen eli siksihän se on olemassa!

Itse kuvaan ja videoin yli 98 %:sti 16:9:ää (valokuvissa joskus 1:1, 4:3 ja pystykuvia, ei 18:9:ää, ja videointi aina vaakana). Ainakin meillä siirretään kuvia ja videoita kännykästä suoraan tv:n näytölle sekä kotona talteen verkkolevylle. En halua yhtä välivaihetta tietokonetta käyttäen. Suurin osa kuvista ei tarvitse muokkausta tai kännykän tarjoamat muokkaukset, editoinnit, korjaukset ja säädöt (automaattiset tehosteet, valotuksen säädöt tai itse valitut) ovat riittävän hyviä. Itse käytin viimeksi Photoshoppia, kun viimeistelin pokkarilla ottamani asunnon myynti-ilmoituksen kuvat useampi vuosi sitten eli olen sitäkin mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, että kuvia oikeasti kannattaisi käsitellä tietokoneella, mutta en haluaisi, jaksaisi tai ehtisi käsitellä kaikkia.

Tulipa kirjoitetua paljon.

Mutta on se puhelimessakin hyvä olla raw tuki niin ei mene laatu suotta hukkaan ja on editointivaraakin paljon enemmän.

JPEG mössö on aina mössöä. Kerran häviöllisestä ei voi saada häviötöntä mutta toisinpäin kyllä. Eli kannattaa aina mieluummin ottaa se häviötön RAW kuva josta voi sitten teetättää häviöllisiä vedoksia jakoon.

• toivotaan.mutta.ei.saada

toivotaan, toivotaan...
      https://forums.oneplus.com/threads/add-16-9-camera-settings.777488/

Ei jaksaisi aina editoida kuvia tv:n ruudun täyttäviksi. Yksi OnePlussa 6:tta käyttävä kaveri sanoo puutteista, että pitää vaan asentaa erillinen ohjelmisto tai käyttää erillistä ohjelmaa tietokoneessa. Mutta joistakin niistä pitää maksaakin...

• Hyväniin

Alkuperäinen resoluutio on aina paras. Siitä saa rajattua myöhemmin kuvia ja alkuperäinen säilyy silti. Jo valmiiksi rajatusta ei saa enää palautetta alkuperäistä rajausta.

• Eiköhän kauppa ole täynnä erilaisia kamera-apseja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      544
      1782
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      877
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      863
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      806
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      719
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      705
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      697
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      666
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      73
      618
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      533
    Aihe