Mikä tekee sinut onnelliseksi?

Sanotaan, että raha ei tee ihmistä onnelliseksi, mutta...mutta...epäilen.
Perustulokokeilu pitkäaikaistyöttömille lisäsi heidän elämäänsä onnellisuutta, rauhoitti ja poisti turhautuneisuutta.

120

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No minut tekee juuri nyt onnelliseksi, etten koe mitään puutetta perustarpeiden alueella, voin elää omannäköistäni elämää.
      Perustarpeetkin määräytyy osin sen mukaan, millaisessa yhteiskunnassa elät, jotkut ovat kaikille samat.
      Sanotaanhan, että onnellisempi on olkimaja, jossa nauretaan, kun palatsi, jossa itketään,
      Saahan se työtönkin suurinpiirtein kait saman, kun tuo perustulo oli. ei siinäkään pelkästään raha onnea tuonut, vaan se, että nimenomaan se raha poisti sen tressin, koska se ei sisältänyt vaatimuksia.

      • Nimenomaan raha poistaa tressiä. Kuukaisittain tilille tuleva rahasumma ilman vaatimuksia antaa meille eläkeläisille turvan ja hyvän mielen. Silti valitetaan jos ei muusta niin tulevaisuutta murehditaan. Pitää elää päivä kerrallaan, nauttia omasta hyvästä.

        Kliseitä löytyy ja niihin on hyvä tuudittautua uskoen ilon ja naurun kertovan onnesta olkimajoissa. Miksiköhän niistä olkimajoista lähdetään onnea etsimään valtamerien taakse rikkaimpiin maihin. Löytyykö ilo ja onni petonimajoissa, en usko. Palatsista voi sentään omin varoin, jos itkettää ; )


      • korppis kirjoitti:

        Nimenomaan raha poistaa tressiä. Kuukaisittain tilille tuleva rahasumma ilman vaatimuksia antaa meille eläkeläisille turvan ja hyvän mielen. Silti valitetaan jos ei muusta niin tulevaisuutta murehditaan. Pitää elää päivä kerrallaan, nauttia omasta hyvästä.

        Kliseitä löytyy ja niihin on hyvä tuudittautua uskoen ilon ja naurun kertovan onnesta olkimajoissa. Miksiköhän niistä olkimajoista lähdetään onnea etsimään valtamerien taakse rikkaimpiin maihin. Löytyykö ilo ja onni petonimajoissa, en usko. Palatsista voi sentään omin varoin, jos itkettää ; )

        Vaan sellaisiakin paikkoja on ollut mailman sivu ja aina kai tulee olemaan, että palatsistakin on lähdettävä.
        Sitten on myös ihmisluontoja, että mikään ei riitä.


      • eppu2 kirjoitti:

        Vaan sellaisiakin paikkoja on ollut mailman sivu ja aina kai tulee olemaan, että palatsistakin on lähdettävä.
        Sitten on myös ihmisluontoja, että mikään ei riitä.

        Joskus ihmettelen ihmisiä, jotka valittavat kaikesta elämässään, itkevät kurjuuttaan, mutta eivät pysty lähtemään omista itse valitsemista kehnoista oloista. Tämä pätee niin köyhiin kuin rikkaisiinkin.


      • korppis kirjoitti:

        Nimenomaan raha poistaa tressiä. Kuukaisittain tilille tuleva rahasumma ilman vaatimuksia antaa meille eläkeläisille turvan ja hyvän mielen. Silti valitetaan jos ei muusta niin tulevaisuutta murehditaan. Pitää elää päivä kerrallaan, nauttia omasta hyvästä.

        Kliseitä löytyy ja niihin on hyvä tuudittautua uskoen ilon ja naurun kertovan onnesta olkimajoissa. Miksiköhän niistä olkimajoista lähdetään onnea etsimään valtamerien taakse rikkaimpiin maihin. Löytyykö ilo ja onni petonimajoissa, en usko. Palatsista voi sentään omin varoin, jos itkettää ; )

        Ikean puukottaja pääsi asumaan oikein linnaan elinkautisesti, missä ei pitäisi olla huolta huomisesta, eikä mistä saa ruokaa suuhunsa.
        Nyt hän on alkanut kovasti kaipaamaan takaisin sinne kotimaansa savimajaan. Ei vaikuta olevan onnellinen Ruotsissa kuitenkaan leveän leivän ääressä.


    • Psykoterapeutitar

      Tottakai raha tekee onnelliseksi! Jos ei rahaa ole ei mitään ole! Aivan turha muuta edes uskoa tai unelmoidakaan. Rahalla saa kaikkea!

      • Ainut lie terveys johon raha ei aina auta, mutta hyviä hoitoja rahalla saa.


      • Todellakin-hyviä-hoitoja
        korppis kirjoitti:

        Ainut lie terveys johon raha ei aina auta, mutta hyviä hoitoja rahalla saa.

        Esperi. Attendo. Mehiläinen.


      • Todellakin-hyviä-hoitoja kirjoitti:

        Esperi. Attendo. Mehiläinen.

        Ei kiinnosta ei tippaakaan.


      • flegmaatti

        Väitteesi on niin läpinäkyvän provokatiivinen, ettei oliastaan ansaitsisi kommentointia mutta jokuhan saattaa ottaa tuon todestakin.

        Materialistinen ajatustapa johtaa loputtomaan tyytymättömyyteen. Aina on näköpiirissä jotain sellaista mihin eivät omat rahkeet riitä.

        Mittavan rahasumman tulo materialistin käyttöön on kuin kuseminen lahkeeseen talvipakkasella. Lämmittää hetken.
        Tyytymättömyys hiipuu vain hetkeksi onnesta puhumattakaan!

        Mikromittakaavassa tämä ilmeni mm. siten, että jakaessani osalle alaisiani, heidän tuleviin kuukausipalkkoihin ylimääräiset, noin 10%- 20%:n korotukset tuli eräs teknikko, 15 minuutin tyytyväisyyden jälkeen tiukkaamaan miksi hän ei saanut enempää.


    • minä uskon, että jos olisi vaikka kuinka paljon rahaa, en olisi onnellinen jos ei olisi mitään muuta. minusta raha voi olla jollakin tavalla väline onnellisuuteen, mutta ei yksin syy onneen. terveyden lisäksi on paljon muutakin mitä ei rahalla saa, mm. ystävät (aidot sellaiset) ja rakastava perhe.

      • Kun vertaillaan ei kannata mielestäni verrata ruti köyhiä ja raharikkaita, sillä kukaan meistä ei taida kuulua noihin rytmiin vaan pitää ajatella itsekkäästi itseään mitä raha merkitsee juuri minulle ja miten auttaa minua elämään sitä omanlaistani elämään, toteuttaa omanlaisia unelmia ja uskallallusta kuluttaa rahaa tavoittaakseen haaveilimiaan onnellisia hetkiä.


    • Jesussaves

      Tulevan toivo. Ymmärryksen geenit rapautuu pikkuhiljaa nääs.

    • kylmätotuus

      Minun onnellisuuteni tulee siitä, että olen sinut itseni kanssa. Rahalla onellisuuteeni ei ole juurikaan merkitystä. Tuloni riittävät vuokraan, ruokaan ja muihin välttämättömiin menoihin.
      En ole riippuvainen kenestäkään ja voin elää sellaista elämää, jonka itse olen valinnut.

      Onnelliseen olooni kuuluu tietysti rakas poikani, jonka merkitys onnellisuuteeni on mittaamaton.
      Hyvät ystävät tuovat myös onnellisuutta elämääni ja arvostan heitä suuresti.

      Monet pienetkin asiat tekevät minusta onnellisen.
      En usko, että raha sinällään tekisi minusta onnellisen. Kyllä onnellisuus tulee aivan muista asioista.
      Terveys on erittäin tärkeä asia, eikä siihen varallisuus useinkaan vaikuta.

      Enhän toki olisi pahoillani, jos tililleni tupsahtaisi muutama milli yllätysrahaa, mutta ei se minun perusonnellisuuttani miksikään muuttaisi.

      Torstaina telkkarissa oli ohjelma, jossa Maria Veitola oli yökylässä Lauri Markkasen kotona Chicagossa.

      Lauri on miljonääri, eikä hänellä ole puutetta rahasta.
      Hän asuu perheensä kanssa hienossa asunnossa lukuisten turvajärjestelmien suojaamana "loisteliasta" elämäänsä.

      Hänellä ei ole mahdollisuutta elää normaalia elämää.
      Ei hän voi mennä esim. kauppaan tai lenkille, kuten tavalliset ihmiset menevät, koska ihailijat ovat jatkuvasti pyytämässä nimikirjoitusta tai "selfietä".
      Lauri on kuuluisuutensa "vanki", jolle normielämä on mahdottomuus.
      (Niin oli Mattikin)

      Minä olen tyytyväinen nykyiseen olotilaani ja elän sen luomissa puitteissa tyytyväisenä.

      • Heikunkeikku

        "kylmätotuus"
        Minä jo aloin notkistamaan sormiani ja olin viittä vaille valmis naputushommiin, mutta aloin sitten kuiteskin lukemaan komentteja ja sun kommenttisi oli niin lähellä mun mielipidettäni, että sormet tyssäs ja aattelin, että mitäpä mä toista samanmoosta kommenttia alan vääntämään.

        Elikkä yhdyn mielipiteeseesi.

        Sinut itsensä kanssa ja mielen tasapainoisuus auttaa jo pitkälle.
        Niin ja se, että huomaa pienen pikkuruisia hyviä asioita ympärillään.
        Eikä pidä unohtaa meille annettuja aisteja, joilla voi saada suuria nautintoja itselleen.
        Vaikka makuaisti. Nams, nauttia hyvästä ruuasta, siinäpäs jo jotakin.
        Vimppana sanon, että "mielikuvitus". Mielikuvitsuskin tuo onnellisuutta, kun alkaa sitä käyttämään.


      • Pitkä-mies-pelkää

        Miksi Lauri Markkanen pelkää selfieitä?
        Eihän kuvaan tulisi kuin ihailija ja Lauri Markkasen napa.


      • Pitkä-mies-pelkää kirjoitti:

        Miksi Lauri Markkanen pelkää selfieitä?
        Eihän kuvaan tulisi kuin ihailija ja Lauri Markkasen napa.

        Tässä käydään keskustelua henkilöstä Lauri Markkanen, joka on minulle täysin tuntematon. Ei kiinnosta.


    • EiKiertääMaailmaa

      Joo mut anna tulla iso lottovoitto, eikä inflaatiota siihen heti perään. Saisi toteuttaa muutaman haaveen ja olisi turvallinen olo.

    • Näistä.onni.koostuu

      Raha on tärkeä minullekin juuri noin kuin ketjussa kerrotaankin. Yhteisöön kuulumista ja vuorovaikutusta pidän aika tärkeänä, että on osa jostakin, olkoon se perhe tai mikä tahansa yhteisö, ne kaikki tai joku niistä. Että on jollekin tärkeä ja että itse pitää jotakin tärkeänä. Nuorempana sanoisi, olla rakastettu ja rakastaa, nyt käyttää lievempiä ilmaisuja.
      Tila jolloin on saanut selvitetyksi jonkun mieltä painavan asian, löytänyt siltä osin tasapainon. Ja ylipäätään kun vaikeuksien jälkeen säilyy täyspäisenä ihmisenä. Ja jos tällä ikää saa elää kivutonta ja sairaudetonta elämää.

      • Hyvä kirjoitus kompastuin vain yhteen lauseeseesi.

        Kirjoitit "Nuorempana sanoisi, olla rakastettu ja rakastaa, nyt käyttää lievempiä ilmaisuja." Miksi vanhempana rakkaus-sanaa pitäisi rajoittaa?

        Rakkaus antaa enempi kuin olla tärkeä. Itse koen olevani tärkeä eräälle ystävälleni kuin myös hän minulle, mutta tiedän olevani rakas puolisolleni ja lapsilleni.


    • henrjii

      Rauha maassa, ja ihmisillä hyvä tahto.
      Epäilen että sillä kyllä pärjäilee

    • tietoisuus

      Minusta onnellisuus ei ole jatkuva olotila. Onnellisuus on jonkinlainen flow, hyvänolon hetkittäinen tunne. Tunne, kun tiedostaa, että kaikki on hyvin. Hetki ei kestä kauan.
      Mielestäni tieto siitä, että toimeentulo jatkuu tuo turvallisuuden tunnetta, jonka ehkä jotkut mieltävät onnellisuudeksi.
      Savimajoista lähtevät luulevat onnen olevan jossain muualla, materiassa. He näkevät bling blingiä ja kuvittelevat, että se sitä jotain. Heillä ei ole henkistä tietämystä onnellisuuden olotilasta.
      En usko, että kohdallani isompi rahavirta muuttaisi minua onnellisemmaksi, voisi käydä päinvastoin.
      Olen helkutin tyytyväinen nykyiseen olotilaani, en kaipaa elämääni mitään.

      • Voin kirjoittaa samoin, olen helkutin tyytyväinen nykyiseen olotilaani. Kumpa luoja soisi tämän jatkuvan tällaisena. Onnellisuus on olotila, hetkittäinen kuten kirjoitit. Ne onnelliset olotilat kantavat huonoina päivinä.


    • Turvallinen asumisympäristö,
      kohtuullisen puhdas luonto,
      mukavat ja kiinnostavat harrastukset,
      ystävälliset, avuliaat ja mukavat naapurit
      pienen naapurin hymy ja iloinen tervehdys,
      rakkaiden läheisten huomaavaisuus,
      kohtuullisen hyvä
      - terveys ja liikuntakyky
      - toimeentulo
      - terveyspalvelu
      - julkinen liikenne
      - turvallisuus,
      tilaisuus lähteä lomamatkalle, jos haluan,
      muisti toimii,
      muistot eletystä elämästä ja haastellisistakin kokemuksista,
      luottamus siihen, että elämä kantaa lopouun asti.

    • flegmaatti

      Onni on niin ehdoton ja lyhytaikainen olotila, että se tapahtuu viikoittain pari kertaa.

      Tyytyväisyyden aiheita on niin lukuisasti, ettei kannata ryhtyä luettelemaan. Riittää kun totean tyytymättömyyden aiheuttajia olevan olemattoman vähän ja nekin lyhytaikaisia.

      Poliikkatason asiat ovat oma lukunsa. Tyytymättömyyteni painottuu sille sektorille.

    • pirremiinapas

      Elämä :)

      • Just niin ja tänä aamuna kun sain vielä juoda aamukahvin ihan rauhassa, täydellistä :)


      • pirremiinapas
        Anceli kirjoitti:

        Just niin ja tänä aamuna kun sain vielä juoda aamukahvin ihan rauhassa, täydellistä :)

        Niin, ja kun heräsin vielä juomaan sitä kahvia ja keittämään sitä aamupuuroa.
        Ei ole rahaa tuhlailla asti, mutta kunhan on ruokaa ja katto pään päällä, se riittäköön.
        ja onneksi kun ei ole koskaan ollut oikeasti rikas, ei sitä osaa kaivatakaan.

        Skoolataan elämälle :)


    • Proffille

      Perustulon puolittainen siirtohan oli puolittamista hyviin ja hyvempiin. Kolmas sektori töiden vastakkanasettelusta puuttuu vielä. Politiikassahan ei vastuita kanneta.

    • Bengalitikku

      Jospas tarkastelisin vastakohdan kautta: olla onneton.
      En ole onneton, vaan elän rauhallista, tasapainoista elämää mielestäni.
      Onnekas olen esim. tämänhetkisen terveyden takia.
      Onnekas olen, ettei yt-kirves kohdistunut koskaan.
      Onnekas olen, koska asuinalue on rauhallinen ja naapurien kanssa pystyy olemaan 'välilöissä'.
      Onnekas olen, kun luontoa löytyy vielä.
      Onnellisuus on tunne yli kaiken: jälkipolvi tuottaa minulle onnentunteita, mutten elä heidän kauttaan.
      Jokin tilanne, tapahtuma onnellistuttaa.
      Aivan kuten jokin tekee surulliseksi.
      Mielestäni onnellisuus ei ole mikään staattinen tila, koska se tuntuisi vähän siltä, että on omissa ympyröissään hmmm. "vähän onnellinen". Hönö.
      Minusta onni on ilon pirskahduksia.
      Mielestäni, emme tietäisi onnesta, jos emme olisi välillä epäonnekkaita tai peräti onnettomia tai murheen murtamia.
      Raha ei tee minua onnelliseksi. Jokin pieni pelivoitto voi huvittaa, mutta miten nopeasti sen unohtaa. Se, mitä omistaa ei ole merkityksellistä. Itsestäänselvää?
      Perusturvallisuuden ja riippumattomuuden tunne on se, minkä raha voi antaa.

      Kuitenkin meidän pitää huolehtia ja valvoa, ettei eläkeläisiä, jotka eivät yhteiskuntaa juuri rasita, ei rökitetä yhtään enempää.

      Yritin etsiä eläkkeiden verotusvertailua Euroopassa, en löytänyt.

      Mutta oli kyllä mielenkiintoinen Eläketurvakeskuksen julkaisema raportti:
      Eläkkeiden korvaustaso Euroopassa. Teksitissä lukee, että Suomio on keskitaso (vain!), kuitenkin grafiikka osoittaa, että olemme reippaasti alle keskitason.
      Ja miesten ja naisten eroavuudet ovat mielenkiintoisia.

      Oikeastaan tärkeämpää olisi, miten onnellistutamme muita.
      Olemmeko päteviä siinä?

      Huom. On yrityksiä, joiden toiminimessä on Onni.
      Jarkko Laine on kerännyt hauskan luettelon eri filosofien tai runoilijoiden sananlaskuja tai määritelmiä onnesta.

    • Paloma.se01

      Harari kirjoittaa aika paljon juuri tuosta onnellisuudesta ja siitä mikä tekee ihmisen onnelliseksi. Tietysti on hyvä aina välillä ikään kuin pysäyttää maailmanpyörä ja analysoida omaa tässä ja nyt-tilannetta. Olenko onnellinen ja jos en niin mitä minulta puuttuu, mitä tarvitsisin tunteakseni täydellistä onnen tunnetta. Onko sellainen edes mahdollista? Onko sittenkin niin kuin Harari sanoo että onnellisuus on liukuva olotila: mitä enemmän saat sitä enemmän aina haluat ja että ihmisen perusolotila on olla tyytymätön osaansa ja haluta aina enemmän.
      Buddhalaisuus ja nirvanan tavoittelu ei oikeastaan keskity onnellisuuden tavoitteluun vaan täydelliseen välinpitämättömyyteen ulkoisten tekijöiden vaikutukseen omaan mielenrauhaan. Ihminen ei tarvitse oikeastaan muuta kuin olkipatjan ja riisikupin.
      Ainut mitattava "onnellisuus" on onnellisuushormoonien, serotonin, endomorfiinien, dopaminin, oksitosiinin tasapaino veressämme ja e eivät aina stemmaa; niihin saa apua ottamalla napin purkista tai sitten parempi vaihtoehto, liikkumalla luonnossa, tekemällä jotain jolla on itselle merkitystä ja josta saa nautintoa, ympäröimällä itsensä ihmisillä joista välittää.
      Emme tarvitse perustuslakiin kirjoitettua oikeutta "onnenllisuuden tavoittelemisesta" tunteaksemme onnellisuuden tunnetta. Yleensä rahan ja varallisuuden kanssa sillä on hyvin vähän tekemistä ja ruokahalu vain kasvaa syödessä. (Katsopa vaikka erään tunnetun monimiljärdääriomaisuuden omistavan presidenttiparin ilmeitä lehdistökuvissa….on kuin olisivat syöneet lautasellisen jotain hyvin epämiellyttävää)
      ***
      Olen onnellinen kun perustarpeeni on tyydytetty, Maslown pyramidin kaikki kerrokset saaneet elämässäni toteutuksen ja nyt vielä kun työskentelen "itseni toteuttamisen" kerroksessa, niin asiat pitäisi olla tosi hyvin.
      ***
      Tietysti pieni säästötilibuffert on aina rauhoittavaa.

      • flegmaatti

        Onnittelen sinua vilpittömästi tuon pyramidin kärkikolmion saavuttamisesta!
        Tekstistäsi päättelen, ette ole mitannut sitä ainakaan pelkästään rahalla vaan kohtuullisetkin taloudelliset ouitteet ovat antaneet siihen mahdollisuuden.
        Älä tulkitse tätä vähättelyksi!


      • Paloma.se01
        flegmaatti kirjoitti:

        Onnittelen sinua vilpittömästi tuon pyramidin kärkikolmion saavuttamisesta!
        Tekstistäsi päättelen, ette ole mitannut sitä ainakaan pelkästään rahalla vaan kohtuullisetkin taloudelliset ouitteet ovat antaneet siihen mahdollisuuden.
        Älä tulkitse tätä vähättelyksi!

        Flegis,
        luin tuosta alempaa miten tiukkaa teillä on joskus ollut. Minun taloudellinen tilanteeni on ollut pelkkää up and downia, ajoittain aivan yhtä tiukkaa kuin teillä, mutta sillä erolla että kannoin yksin vastuun perheeni toimeentulosta 33-vuotiaasta siihen saakka kun tapasin Legon ja muutimme saman katon alle. Opiskellessani USA:ssa kävin aamuluentojen jälkeen ostamassa kurssikirjat collegen kirjakaupasta ja myin ne takaisin kahden viikon päästä että sain ostettua lapsilleni jotain tarpeellista, ruokaa, vaatteita jne. Sen kahden viikon aikana luin ne kirjat, tein muistiinpanot ja otin kopioita tärkeimmistä asioista koko lukukauden varalle. Ruotsissa olen ollut kokopäivätyössä lastentarhanopettajanpalkalla, mutta saatuani leskeneläkkeen täällä rahatilanteeni helpotti. Nyt asumme velattomassa talossa ja kunhan juniori pääsee omiin leipiinsä niin me kahdestaan pärjäämme eläkkeillämme, vaikka minun onkin mitättömän pieni. Saisin siihen tukia mutta en ole hakenut kun samboasuminen muuttaa kaikki ehdot.
        Joten välillä on ollut kohtuulliset, välillä todella tiukat taloudelliset puitteet. Raha ei kuitenkaan ole koskaan ratkaissut ei asuinpaikkaani, ei parisuhdettani, ei onnellisuuteni määrää. Mutta jos olen ymmärtänyt oikein niin sinäkin lähdit maailmalle kohtalaisen huonolla pakalla varustettuna. Onnittelut hyvästä pokerinaamasta ja siitä että et ole menettänyt empatiankykyäsi koettelemuksissa.
        Ps. Olen vasta työllistämässä sitä kärkikolmion osuutta. En ole valmis vielä ja uskon kehittyväni kirjailijana koko ajan.


      • flegmaatti
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Flegis,
        luin tuosta alempaa miten tiukkaa teillä on joskus ollut. Minun taloudellinen tilanteeni on ollut pelkkää up and downia, ajoittain aivan yhtä tiukkaa kuin teillä, mutta sillä erolla että kannoin yksin vastuun perheeni toimeentulosta 33-vuotiaasta siihen saakka kun tapasin Legon ja muutimme saman katon alle. Opiskellessani USA:ssa kävin aamuluentojen jälkeen ostamassa kurssikirjat collegen kirjakaupasta ja myin ne takaisin kahden viikon päästä että sain ostettua lapsilleni jotain tarpeellista, ruokaa, vaatteita jne. Sen kahden viikon aikana luin ne kirjat, tein muistiinpanot ja otin kopioita tärkeimmistä asioista koko lukukauden varalle. Ruotsissa olen ollut kokopäivätyössä lastentarhanopettajanpalkalla, mutta saatuani leskeneläkkeen täällä rahatilanteeni helpotti. Nyt asumme velattomassa talossa ja kunhan juniori pääsee omiin leipiinsä niin me kahdestaan pärjäämme eläkkeillämme, vaikka minun onkin mitättömän pieni. Saisin siihen tukia mutta en ole hakenut kun samboasuminen muuttaa kaikki ehdot.
        Joten välillä on ollut kohtuulliset, välillä todella tiukat taloudelliset puitteet. Raha ei kuitenkaan ole koskaan ratkaissut ei asuinpaikkaani, ei parisuhdettani, ei onnellisuuteni määrää. Mutta jos olen ymmärtänyt oikein niin sinäkin lähdit maailmalle kohtalaisen huonolla pakalla varustettuna. Onnittelut hyvästä pokerinaamasta ja siitä että et ole menettänyt empatiankykyäsi koettelemuksissa.
        Ps. Olen vasta työllistämässä sitä kärkikolmion osuutta. En ole valmis vielä ja uskon kehittyväni kirjailijana koko ajan.

        Kokemukset antavat perspektiiviä ja mielenrauhaa.

        Poikamiehenä oli helppoa. Omaisuus mahtui jenkkikassiin eikä vastuuta ollut kuin itsestäni.

        Eräässä elämän vaiheessa kasasin 9h:n työpäivinä urakalla kuormurin akselistoja, onneksi etuakseleita, ainoana vauhdittajana kraanavesi. Silloin ei myymälävarkaus edes käynyt mielessä.
        Työkaverini, tanskalainen entinen NATOn sammakkomies piti minut käärityissä sätkissä kaksi viikkoa. Olisin saattanut lopettaa ilman hänen armeliaisuuttaan. Tuskin sentään!
        Osittain tuonkin vuoksi pännii kun tv:ssa esitellään köyhiä jotka vetävät filtterisavukkeita posket klommolla, ovat reilusti ylipainoisia ja jotkut pitävät laadukkaan näköisessä asunnossa yhtä tai kahta suurta koiraa.

        Muutaman vuoden keräilytalouden kuuri ei mennyt seurauksitta. Niiden vuosien jälkeen ei toinen lapsemme ole syönyt sieniä. Ei hän tee siitä numeroa mutta ei pistä suuhunsa.
        Vähintään 5:nä päivänä viikossa oli pöydäss' sientä jossakin muodossa. Usein jonkin muun jatkeena. Esimerkiksi kuivattua tattia kauhelihan jatkeena yms. mutta myös lastikkeena, pitsana jne.


    • jatkuvuus-tärkeintä

      Ei se kaksivuotinen perustulo tee ketää onnelliseksi. Se tulo pitää olla varma ja tasainen. Kun tietää tulon loppuvan kahden vuoden päästä, niin se alkaa melko paljon ennen loppua vaivaamaan. Jos vaikka elelee säästöillään, niin ei se tuo sitä turvallisuutta, vaan säästöt koko ajan vähenevät. Rahaa pitää tulla kokoajan sopivasti tilille, silloin voi olla huoletta tulevaisuudestaan. Tästä johtuen nykyinen työmarkkina tilanne on huono, sillä se on liian epävakaa kaikkine pätkötöineen. Ihmiset eivät saa tunnetta jatkuvuudesta, vaan kieriskelevät aina riittämättömässä olotilassa, ja potkujen pelossa.

      • Bengalitikku

        Ja nuoret eivät voi suunnitella tulevaisuuttaan.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Ja nuoret eivät voi suunnitella tulevaisuuttaan.

        Opiskelevan nuoren äitinä mietin tuota lausettasi.

        "Ja nuoret eivät voi suunnitella tulevaisuuttaan". Sehän on mielikuvituksen puutetta.

        Niukalla budjetilla, opintotuella ja vuokratuella elävä opiskelija saa rahaa kuukaudessa vähemmän kuin työtön nuori. Opiskelijanuorten (jos jaksavat kituuttaa niukkuudessa), suunnitelmat ovat tulevaisuudessa.


      • Bengalitikku
        korppis kirjoitti:

        Opiskelevan nuoren äitinä mietin tuota lausettasi.

        "Ja nuoret eivät voi suunnitella tulevaisuuttaan". Sehän on mielikuvituksen puutetta.

        Niukalla budjetilla, opintotuella ja vuokratuella elävä opiskelija saa rahaa kuukaudessa vähemmän kuin työtön nuori. Opiskelijanuorten (jos jaksavat kituuttaa niukkuudessa), suunnitelmat ovat tulevaisuudessa.

        Luepas uudestaan.
        Minä kommentoin yllä olevaan tekstiin, missä mainittiin pätkätyöt.
        Siinä ei kirjoiteta mitään opiskelusta.

        Luetun ymmärtäminen....


      • onnelIinen
        korppis kirjoitti:

        Opiskelevan nuoren äitinä mietin tuota lausettasi.

        "Ja nuoret eivät voi suunnitella tulevaisuuttaan". Sehän on mielikuvituksen puutetta.

        Niukalla budjetilla, opintotuella ja vuokratuella elävä opiskelija saa rahaa kuukaudessa vähemmän kuin työtön nuori. Opiskelijanuorten (jos jaksavat kituuttaa niukkuudessa), suunnitelmat ovat tulevaisuudessa.

        Katsoin jut doggarin jostain Nigeriasta, kun nuoret naiset ja oli joukossa miehiäkin, kertoivat miten olivat suunnitelleet ja toteuttaneet tulevaisuuttaan, kun ei ollut työtä ja rikasta pappaa.....


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Luepas uudestaan.
        Minä kommentoin yllä olevaan tekstiin, missä mainittiin pätkätyöt.
        Siinä ei kirjoiteta mitään opiskelusta.

        Luetun ymmärtäminen....

        Ymmärsin lukemani, mutta sorruin vertaamaan vaikka olen samaa mieltä kuin flegmaatti, ei vertailla ei valiteta.


      • Bengalitikku
        onnelIinen kirjoitti:

        Katsoin jut doggarin jostain Nigeriasta, kun nuoret naiset ja oli joukossa miehiäkin, kertoivat miten olivat suunnitelleet ja toteuttaneet tulevaisuuttaan, kun ei ollut työtä ja rikasta pappaa.....

        Pitääkö asiat projisoida huitsinkuukkeliin....
        Mitä tuo todistaa?
        Et sitten katsonut dokkaria Gambiasta, missä naisia on alistettu seksiorjiksi?


      • onnelIinen kirjoitti:

        Katsoin jut doggarin jostain Nigeriasta, kun nuoret naiset ja oli joukossa miehiäkin, kertoivat miten olivat suunnitelleet ja toteuttaneet tulevaisuuttaan, kun ei ollut työtä ja rikasta pappaa.....

        Nuorille tulevaisuus on aina mahdollisuus.


      • Bengalitikku
        korppis kirjoitti:

        Ymmärsin lukemani, mutta sorruin vertaamaan vaikka olen samaa mieltä kuin flegmaatti, ei vertailla ei valiteta.

        No, kun kirjoituksesi ei sopinut tuohon yhteyteen...


      • Bengalitikku
        Bengalitikku kirjoitti:

        Pitääkö asiat projisoida huitsinkuukkeliin....
        Mitä tuo todistaa?
        Et sitten katsonut dokkaria Gambiasta, missä naisia on alistettu seksiorjiksi?

        Täydennys: seksiorjiksi Euroopassa...


      • Bengalitikku
        korppis kirjoitti:

        Nuorille tulevaisuus on aina mahdollisuus.

        Mietipä Korppis
        Keille nuorille tulevaisuus on toivoton, keille lupaava, onnellinenkin?
        Nuorten alle 25 v itsemurhat ovat tilastojenkin mukaan kasvaneet.

        MuTu voi vipata.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        No, kun kirjoituksesi ei sopinut tuohon yhteyteen...

        Miksi olet hyökkäävä? Rauhoitu, tiesitkö, että nettikeskustelut voivat saavat aikaan tressiä.


      • Bengalitikku

        Sittenhän ei pidämtehdä aloitusta tai lukea tai vastata.
        Jos koet eriävät mielipiteeni hyökkääviksi, se on sinun ongelmasi.


    • vieläki-vituttaa-

      alotuksen kysymykseen : " mikä tekee sinu onnelliseksi "

      Kliseinen vastaus RAHA, vain raha,
      myös avioliitto kukoistaa, rakkautta riittää vaikka mihin, kun rahasta ei ole puutetta,

      ON omakohtaista kokemusta molemmista elämisen muodoista
      köyhyydestä rahanpuutteesta

      ja
      miljonäärin osasta, ( päävoitto lotosta siitä on jo kauan )
      ON totta vain rittävästi rahaa, raha tekee onnelliseksi,
      silloin voi toteuttaa kaikenlaisia haaveita tekemisiään,
      hengittäminen on helppoa , EI ahdista,


      ilmaa riittää ei ahdista, voi jopa köyhiä sukulaisia auttaa,

      ---

      tämän on tosi
      köyhän elämä on maanpäällinen helvetti,
      ihminen on kuin pakkopaitaan kokoajan sidottuna , elämä ahdistaa hiivatisti,
      ei voi edes kunnolla hengittää,
      käyhän elämä on kokoaikaista vituttamista,
      raatamista
      -
      työnteko ny ei kuitenkaan ole pahasta köyhällekkää,
      työpaikka on kuitenki henkireikä elämän kurjuuteen ja suureen vitutukseen,,

      ainoa pieni ilonpilkku köyhän elämässä on vakituinen työpaikka,

      kiroilen koska tiedän perrrr,,, k e .,, le
      köyhä koko ajan laskee riittääkö raha kuun loppuun,


      sitä mieltä,,,
      köyhyys on politikkojen tekemä SUURI RIKOS yhteiskunasamme,,,,,

      vitutus ei lopu koskaan kun ajattelen köyhien asemaa rikkassa suomessamme,

      • vain-rahalla-merkitystä

        vihdoinki rehellistä puhetta,


      • flegmaatti

        Materialisti saa olla tyytymätön koko ikänsä. Rahan tulvahdus on vain lyhytaikainen purskahdus. Aina löytyy näköpiissä jotain sillä hetkellä saavuttamatonta.

        Todellisen puutteen vuodet eivät häirinneet parisuhdettamme vaikka lapsemmekin olivat silloin pieniä. Yhteinen niukkuus, yhteiset haasteet, yhteiset suunnitelmat, tavoitteet ja usko parempaan.
        Omien resurssien rajallisuuden ymmärtäminen ja hyväksyminen antaa mielenrauhan haittaamatta silti pyrkimyksiä parempaan.

        Emme ole saaneet mainittavia lottovoittoja emmekä peritöjäkään. Speden Spelien arvonnassa voitin kerran 1000mk ( tuhat markkaa ) ja vaimoni rahoitti perinnöllään puolet JOPO fillaristaan.

        Harmoninen perisuhde on tyytyväisyytemme avaintekijä ja erään tavoitteen, etuaikaisen palkkatyöstä laiskitumisen toteutuminen lisäsi tyytyväisyyden mahdollisuuksia.
        Lieneekö itsepetosta kun hyväksyy rajalliset mahdollisuutensa ja saa tyytyväisyytensä pystyessään itsensä toteuttamiseen niiden puiteissa.

        Hyvin menee kun ei vertaa eikä valita.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Materialisti saa olla tyytymätön koko ikänsä. Rahan tulvahdus on vain lyhytaikainen purskahdus. Aina löytyy näköpiissä jotain sillä hetkellä saavuttamatonta.

        Todellisen puutteen vuodet eivät häirinneet parisuhdettamme vaikka lapsemmekin olivat silloin pieniä. Yhteinen niukkuus, yhteiset haasteet, yhteiset suunnitelmat, tavoitteet ja usko parempaan.
        Omien resurssien rajallisuuden ymmärtäminen ja hyväksyminen antaa mielenrauhan haittaamatta silti pyrkimyksiä parempaan.

        Emme ole saaneet mainittavia lottovoittoja emmekä peritöjäkään. Speden Spelien arvonnassa voitin kerran 1000mk ( tuhat markkaa ) ja vaimoni rahoitti perinnöllään puolet JOPO fillaristaan.

        Harmoninen perisuhde on tyytyväisyytemme avaintekijä ja erään tavoitteen, etuaikaisen palkkatyöstä laiskitumisen toteutuminen lisäsi tyytyväisyyden mahdollisuuksia.
        Lieneekö itsepetosta kun hyväksyy rajalliset mahdollisuutensa ja saa tyytyväisyytensä pystyessään itsensä toteuttamiseen niiden puiteissa.

        Hyvin menee kun ei vertaa eikä valita.

        Tässä se tuli, mitä ise pidän tärkeänä tämän hetkisen elämäni ohjeena.

        Hyvin menee kun ei vertaa ja valita.


    • olkaapa-rehellisiä-

      Köyhä ei koskaan voi olla onnellinen,

      joka niin väittää valehtelee,

      • flegmaatti

        Kuka on köyhä?
        Elimme vuosia jolloin emme pystyneet ostamaan likimainkaan kaikkea tarpeellista.
        Lapsiperheen ravinto oli osittain revittävä metsästä ja pienen tontin viljelmistä.
        Lasten "pakolliset" harrastusvälineet kuten sukset ja monot ostettiin u-seuran kalupörssistä pilkkahintaan.
        Käytetty lasten fillari saatiin kummilta.
        Emme pystyneet ostamaan muita vaatteita kuin loppuun kuluneuden alusvatteiden tilalle halvimmat mahdolliset.
        Vanhan autonrottelon, joka oli välttämätön työni vuoksi, pidin käyttökunnossa tekemällä keväisin ja syksyisin "ennakkohuollot" itse.
        Hieman kun helpotti niin vaimoni vahtoi pikkurahalla jossakin vaihtopörssissä lasten pieneksi jääneitä vaatteita suurempiin käytettyihin.

        Tuo oli tilanteemme eikä se aiheuttanut vatsanväänteitä. Tyytyväisyyttä saimme siitä, että näköpiirissä oli hieman parempaa.


    • Kun kysymys kuluu, mikä tekee sint onnelliseksi.
      En minä oikein tiedä, lienenkö edes ollut juuri tyytyväinenkään.
      Lapsuudessa oli hyvinkin niukkaa, ja siitä on sitkoteltu, että nyt ei ei niin huolta rahasta ole, että sen suhteen pitäs olla ainakin melko onnellinen, mutta empä tiedä.
      Lultavasti sitten olisin onnellinen, jos saisi maailman valmiiksi, siis oman maailman, mutta keskeneräiseksi sekin taitaa jäädä.

    • Tekeekö raha ihmisen onnelliseksi?

      Mieleeni on jäänyt keskustelu vuosien takaa, kun mietimme, mitä tekisimme oikein suuren lottovoiton saatuamme, jos sellainen osuisi kohdalle.
      Minä totesin, etten haluaisi kovin monia miljoonia, koska se lisäisi töitä. Pitäisi miettiä, mihin rahat sijoittaisi sekä miten ja minne niitä lahjottaisi.

    • Onni koostuu pienistä asioita, Onnen avaimet löytyvät jokaisen sisimmästä.
      Parhaimmillaan onni on tyytyväistä hyrinää.
      Se syntyy oivalluksesta, vaikkapa sellaisesta, että on niin paljon sellaista, mitä minä en tarvitse.
      Minä, kun niin tykkään noista ajatelmista, löysin tähänkin sopivan:
      Se, jolla on vähän ja tarvitsee vähemmän, on rikkaampi, kuin se jolla on paljon ja tarvitsee enemmän.

      • "Se, jolla on vähän ja tarvitsee vähemmän, on rikkaampi, kuin se jolla on paljon ja tarvitsee enemmän."

        Miten tuollaiseen ajatelmaan päädyit?


      • flegmaatti
        korppis kirjoitti:

        "Se, jolla on vähän ja tarvitsee vähemmän, on rikkaampi, kuin se jolla on paljon ja tarvitsee enemmän."

        Miten tuollaiseen ajatelmaan päädyit?

        Kreikkalaisen antiikin filosofin tähänkin aikaa sopiva mietelmä!


      • korppis kirjoitti:

        "Se, jolla on vähän ja tarvitsee vähemmän, on rikkaampi, kuin se jolla on paljon ja tarvitsee enemmän."

        Miten tuollaiseen ajatelmaan päädyit?

        Materiavuoret eivät tuo sitä mielenrauhaa.
        Ihminen, joka osaa nauttia elämästään ja olla kiitollinen siitä mitä on, on varmasti sisimmässään onnellisempi, kun se, joka ei nukutuksi saa, kun pitää suunnitella unissaankin, mistä saisi haalittua lisää tavaraa.


      • flegmaatti
        eppu2 kirjoitti:

        Materiavuoret eivät tuo sitä mielenrauhaa.
        Ihminen, joka osaa nauttia elämästään ja olla kiitollinen siitä mitä on, on varmasti sisimmässään onnellisempi, kun se, joka ei nukutuksi saa, kun pitää suunnitella unissaankin, mistä saisi haalittua lisää tavaraa.

        Ei lisää mutta mielenrauhan vuoksi on paaduttava tappioihin.
        On vain hyväksyttävä tilanne, jossa pieneläkeläispariskunta saattaa yön aikana köyhtyä yli 5000€.
        Ei mahda mitään koska ennakkoon ajatellut vaihtoehdot eivät ole houkuttelevia ja varmat ovat taloudellisesti tappiollisia.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Ei lisää mutta mielenrauhan vuoksi on paaduttava tappioihin.
        On vain hyväksyttävä tilanne, jossa pieneläkeläispariskunta saattaa yön aikana köyhtyä yli 5000€.
        Ei mahda mitään koska ennakkoon ajatellut vaihtoehdot eivät ole houkuttelevia ja varmat ovat taloudellisesti tappiollisia.

        Kommenttisi, kun luin, heti tuli mieleen sana ´´sopeutumiskyky.´´
        Surkeuden syövereihin vajoaa helpommin, jos ei ole kykyä sopeutua eri tilanteisiin.
        Ihmisen mielenrauha ja onnellisuus on saavutettavissa ja säilytettävissä parhaiten, kun osaa suhtautua asioihin laittamalla ne oikeisiin mittasuhteisiin.
        Niin, että onko se lasi puoliksi tyhjä vai täysi.


    • tiedän-mitä-puhun

      Heh, onhan se kiva ku täällä köyhät koittaa vakuutella olevansa onnellisa,
      empä usko sanaakaa,
      itse köyhyyden kokeneena pienten lasten perheenä
      köyhyys oli maanpäällinen helvetti,
      vaikka molemmat oli työelämässä,
      oli ostettu asunto lailalla ja lapset oli pieniä
      ei ollu varaa ostaa edes uusia vaateitta lapsille, puhumattakaa ittelle,
      itse oimpelin vaatteet lapsilla ja ittelle, tietenki ale-kankaista huh,
      työpäivieni päätteeksi,
      vieläki se aika hirvittää,
      mutta tulipahan seki aika elettyä, ja lainat maksettua, ( hampaat irvissä perrr,,, )
      kyllä oli se aika vaikeeta, niukkaa, köyhyyden kanssa taistelua,
      se aika oli maanpäällinen helvetti vieläki hirvittää,,,
      sitten tapahtui ihme,
      voitin päävoiton lotosta, yhtäkkiä olinki mijonääri,
      -- palstalaisten on aivan turha kertoilla satuja että köyhäki voi olla onnellinen,
      sanon EI VOI,
      köyhyys ON maanpäällinen helvetti,
      siitä olen kuitenki iloinen kun te kuitenki yritätte näyttää onnelisilta,

      meikä ei näyttele , aidosti näytän tunteeni jos vituttaa,
      ja köyhyys vituttaa,

      vaatikaamme politiikan on muututtava ihmisystävällisempään suuntaan,
      ei ihme kun suomessa ei enään lapsia synnytetetä eikä perheitä perusteta, kaikki johtuu politikkojen tekemästä köyhyydestä yhteiskunnasamme, se on v ä ä r i n,

      vaatikaamme, päättäjät vihdoin tajuaisi jakaa mijoonansa muitteki kanssa kuin vain kieroutuneitten lakien mukaan valtion miljoonatki kerää yksi itseleen,
      vaikka ne on tarkotettu koko kansan hyvinvointiin,
      ja teollisuuden keittämiseen ja työttömien työllistämiseen,

      yhteiset valtion rahat on jaettava koko kansan hyväksi,
      ei vain johtoportaitten yksityiseen käyttöön,

      riistopolitiikka on rikos yhteiskuntaamme kohtaan,
      köyhyys on politikkojen tekemä rikos yhteiskunnallemme,

      päättääjät poistkoon köyhyyden yhteiskunnastamme,

      • Jos on kaksi töissä ja vielä asuntolainankin saa, voi vaan todeta, että köyhyyden mittarit ovat kovin erilaisia, kuin mitä ne olivat 50-60-70-luvulla.
        Vaadit poliitikkoja jakamaan miljoonansa muitten kanssa, et kertonut, jaoitko nuo omat miljoonasi.


      • flegmaatti
        eppu2 kirjoitti:

        Jos on kaksi töissä ja vielä asuntolainankin saa, voi vaan todeta, että köyhyyden mittarit ovat kovin erilaisia, kuin mitä ne olivat 50-60-70-luvulla.
        Vaadit poliitikkoja jakamaan miljoonansa muitten kanssa, et kertonut, jaoitko nuo omat miljoonasi.

        Köyhyyden mittarit? Eivät ihmisten perustarpeet ole muuttuneet mihinkään.
        Toisten aivoilla ajattelu, kuvitellun hyväksymisen hakeminen materialla aiheuttaa tyytymättömyyttä ja jukopliuta, naapurilla on jotain enemmän kuin minulla! Siis olen köyhä!

        Joskus olen yrittänyt edesuttaa köyhyyden tunteen kehittymistä. Eräässäkin tilanteessa heppu pullisteli sisäveden satamassa kelluvalla, alle 10 metrisellä daycruiserillaan. Pullistelun mentyä riittävän pitkälle kehoitin hakemaan verrokkimatskua Monte Carlon vierasvenesatamasta.
        Tapahtui ennen nettiaikaa.

        Olen myös tukenut tuttavani vahingoniloista, ylenkatseellista asennetta. Ollessani työttömänä pitemmän aikaa kääntyi keskustelu kurjuuteeni ja ajan kulumiseen. Vanha tuttavani oli harvoja avoimen vahingoniloisia. Heitin lisää löylyä kiukaalle kertoen olleeni 3kk:n jaksoja työnhaussa Espanjassa ja täysin turhaan. En saanut selvää tehosiko ja mihin suuntaan.


      • köyhyys-poistettava-
        eppu2 kirjoitti:

        Jos on kaksi töissä ja vielä asuntolainankin saa, voi vaan todeta, että köyhyyden mittarit ovat kovin erilaisia, kuin mitä ne olivat 50-60-70-luvulla.
        Vaadit poliitikkoja jakamaan miljoonansa muitten kanssa, et kertonut, jaoitko nuo omat miljoonasi.

        Kyllä vain jälkikasvu sai osansa,


      • köyhyys-poistettava- kirjoitti:

        Kyllä vain jälkikasvu sai osansa,

        Niin minäkin tekisin ainakin ensisijaisesti.


    • flegmaatti

      Pienistä asioista tyytyväisyyttä.
      Suuresta joukosta poimien muutama esimerkki.

      Ensimmäisenä avioliittomme talvena tuhlasin rahaa ostaen nikitamallisen hyljenahkaisen karvahatun. Tosin hylkeen jarvaa olivat ainoastaan korvukset, takalärpykkä ja otsa mutta kuitenkin.
      Olin tyytyväisenä ainakin puoli tuntia sisällä karvis päässäni.
      Keväällä ensimmäisen menopelin, käytetyn fillarin hankinta antoi tyytyväisyyden väreitä.
      Kuten myös samoihin aikoihin ostettu, käytetty tv.
      Tms. Jälkeen päin olen todennut, että kun pystyy tarpeen täyttämään niin sen aikaan saama tyytyväisyyden tunne haihtuu nopeasti.

      Toteutumatta jäi lottovoittoni. Jos olisin voittanut niin olisin vaihDATTANUT 60-luvun lopun 1600 Datsuniini SSS:n koneen. En voittanut enkä hankkinut sitä itsekään vaan tein koneremontin.

      Samaan värkkiin asensin lasikuituiset etulokasuojat puhkiruostuneiden tilalle. Poikkesivat auton omasta punaisesta mutta ei häirinnyt minua.
      Jos olisin ollut varoissani niin olisin asentanut peltiset lokasuojat ja tehnyt itse koko autoon pohjatyöt sekä maalauttanut värkin.
      Tein tuon vuosia myöhemmin.

      Köyhyyteni ei kiusannut minua mutta vaimoani häiritsi auton "kaksivärisyys"! Naisten turhamaisuutta.

    • Mielenkiintoinen keskustelu tästä syntyi. On opettavaista tehdä hyviä asiakommentteja keräävä aloitus, kommentoida itse lyhyesti johdattelematta keskustelua suuntaan tai toiseen. Kompastumatta provoiluun sekä "käskyttäjiin".

      Opetteluahan tämä yleisellä tasolla keskustelu minulle vielä on. Moni kommentti herätti oitis haluni vastata, mutta vedin suitsista "peretakas" päättäen pitää omat elämänkokemuksiini perustuvat tulkintani keskustelun ulkopuolella.

      Olin mökillä lumitöissä, nyt raokasseepi.

    • Lemmenkäinen
    • uusintaperustulokokeilu

      perustulohan oli aivan liian pieni ja lyhyt aikainen..väh 4 tai 5 kertaa suurempi perustulo ja vähintään 10vuodeksi ,toisi parempia tuloksia yliopistojen professoreille yms tutkittavaksi.. voin myös ilmottautua, tähän vaativaan tulopoliittiseen kokeiluun vapaaehtoiseksi. -unski-

    • Pylykerö

      Vero alentu ja eläke kasvo sen tähen. Hieno juttu!

      Hyvvee yötä, rauhaisia unia!

    • pirremiinapas

      Perustulo olisi ehkä liikaa passivoiva, ainakaan nuorille sitä ei pitäisi antaa..

      • Jos nuoret rajataan pois perustulosta, kenelle suosittelet sitä?

        Onko nuori, joka yrittää ensimmäistä työpaikkaa ja eteen tulee ongelma, ei ole työkokemusta jätettävä yhteiskunnan jaettavien etujen ulkopuolelle.

        Tuolla ylempänähän ei opiskelijoita hyväksytty perustulo keskustelun asiayhteyteen.


      • korppis kirjoitti:

        Jos nuoret rajataan pois perustulosta, kenelle suosittelet sitä?

        Onko nuori, joka yrittää ensimmäistä työpaikkaa ja eteen tulee ongelma, ei ole työkokemusta jätettävä yhteiskunnan jaettavien etujen ulkopuolelle.

        Tuolla ylempänähän ei opiskelijoita hyväksytty perustulo keskustelun asiayhteyteen.

        Demokratia tarkoittaa sitä että rahaa otetaan sieltä missä sitä on.
        Vaikka sitten väkisin.
        Raha jaetaan sitten luusereille.
        -
        Nyt ei rahaa enää ole.
        Töitä ei ole, eivätkä nuoret halua mennä töihin.
        He odottavat ilmaista perus-tul...
        Ei kun Perus-riistettyä rahaa.
        -
        SOTE on pakollinen samasta syystä.
        Rahaa alkaa olla enää muutamalla Paperi-Tehdas-paikka-kunnalla ja Stadissa.
        Koska ihmisiä asuu muuallakin, on sitä rahaa jaettava heillekin.
        Ymmärrän hyvin että mieluummin tukemalla yrityksiä kuin jakamalla tuosta vaan.
        -
        SOTE omaa aika tyylikkään eettisen ajatus-pohjan.
        Samoin kun sossu ja kela ja työkkäri.
        Ihminen on pakotettava omaan elämäänsä.
        Jos ei hän sitä vapaa-ehtoisesti tee.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Demokratia tarkoittaa sitä että rahaa otetaan sieltä missä sitä on.
        Vaikka sitten väkisin.
        Raha jaetaan sitten luusereille.
        -
        Nyt ei rahaa enää ole.
        Töitä ei ole, eivätkä nuoret halua mennä töihin.
        He odottavat ilmaista perus-tul...
        Ei kun Perus-riistettyä rahaa.
        -
        SOTE on pakollinen samasta syystä.
        Rahaa alkaa olla enää muutamalla Paperi-Tehdas-paikka-kunnalla ja Stadissa.
        Koska ihmisiä asuu muuallakin, on sitä rahaa jaettava heillekin.
        Ymmärrän hyvin että mieluummin tukemalla yrityksiä kuin jakamalla tuosta vaan.
        -
        SOTE omaa aika tyylikkään eettisen ajatus-pohjan.
        Samoin kun sossu ja kela ja työkkäri.
        Ihminen on pakotettava omaan elämäänsä.
        Jos ei hän sitä vapaa-ehtoisesti tee.

        H.

        En osaa ajatella nuoria luusereina koska nuoret, joita tunnen ovat raivanneet itselleen tulevaisuuden tukia saamatta. Uskon minulla olevan riittävä nuorten tuntemus. Onhan uusiokodistamme kaksi opiskelemassa yliopistossa ja kaksi luoneet uran osaamisellaan. Lisäksi näiden meidän nuorten ystäväpiiri on laaja ja kaikilla on yhteiskunnassa tehtävänsä.

        Uskon, että luusereista kirjoittaa henkilöt, joilla ei ole kosketusta nuoriin. Tuntemus joista te kirjoitatte on etätietoa. Voihan se olla myös vähempiosaisten asuinalueitten ikkunasta seurattua näkötietoa.


      • pirremiinapas
        korppis kirjoitti:

        Jos nuoret rajataan pois perustulosta, kenelle suosittelet sitä?

        Onko nuori, joka yrittää ensimmäistä työpaikkaa ja eteen tulee ongelma, ei ole työkokemusta jätettävä yhteiskunnan jaettavien etujen ulkopuolelle.

        Tuolla ylempänähän ei opiskelijoita hyväksytty perustulo keskustelun asiayhteyteen.

        Onhan opiskelijoiden tultava toimeen nytkin, ja ammoisna aikoinakin ennen tätä päivää, on työpaikka, ja tuet ovat vieläkin olemassa, asumistuki, ja eikös he saa jotain tukia opikeluunkin, muistelen..
        Tottakai ihmiset ottaisivat ilmaista rahaa jos sitä jaetaan, mutta nuoria pitää vain potkia eteenpäin, eli neuvoa ja kannustaa. Nykyäänhän on mahdottoman monta tietä valmistua ammattiin, jollaisista ei ollut tietoakaan silloin entisvanhaan..


      • korppis kirjoitti:

        En osaa ajatella nuoria luusereina koska nuoret, joita tunnen ovat raivanneet itselleen tulevaisuuden tukia saamatta. Uskon minulla olevan riittävä nuorten tuntemus. Onhan uusiokodistamme kaksi opiskelemassa yliopistossa ja kaksi luoneet uran osaamisellaan. Lisäksi näiden meidän nuorten ystäväpiiri on laaja ja kaikilla on yhteiskunnassa tehtävänsä.

        Uskon, että luusereista kirjoittaa henkilöt, joilla ei ole kosketusta nuoriin. Tuntemus joista te kirjoitatte on etätietoa. Voihan se olla myös vähempiosaisten asuinalueitten ikkunasta seurattua näkötietoa.

        Minä tunnen samanlaisia nuoria, kuin Sinäkin, niin omia, kuin muitakin.
        Opiskelevat tai ovat työssä.
        Tuo yleistäminen, että nuoret eivät halua töitä, on sieltä lävestä.


      • pirremiinapas kirjoitti:

        Onhan opiskelijoiden tultava toimeen nytkin, ja ammoisna aikoinakin ennen tätä päivää, on työpaikka, ja tuet ovat vieläkin olemassa, asumistuki, ja eikös he saa jotain tukia opikeluunkin, muistelen..
        Tottakai ihmiset ottaisivat ilmaista rahaa jos sitä jaetaan, mutta nuoria pitää vain potkia eteenpäin, eli neuvoa ja kannustaa. Nykyäänhän on mahdottoman monta tietä valmistua ammattiin, jollaisista ei ollut tietoakaan silloin entisvanhaan..

        Onneksi ei ole tarvinnut potkia lapsia, ovat itse tiensä raivanneet.

        Miksi on vaikea suoda opiskelijoille perustoimeentulo. Opintotuki taitaa olla laiha lysti ja asumistuella turvataan katto pään päälle. On nuoria, jotka eivät halua velkakierteeseen vaan tekevät töitä lomilla, eivatkä elä opintolainoilla.

        En kirjoita entivanhoista ajoista vaan tästä päivästä. Lähetin opiskelija-pojalleni torstaina eka kertaa tuki-rahaa ei pyytänyt, mutta kertoi että säästöt alkavat huveta..


      • pirremiinapas
        korppis kirjoitti:

        Onneksi ei ole tarvinnut potkia lapsia, ovat itse tiensä raivanneet.

        Miksi on vaikea suoda opiskelijoille perustoimeentulo. Opintotuki taitaa olla laiha lysti ja asumistuella turvataan katto pään päälle. On nuoria, jotka eivät halua velkakierteeseen vaan tekevät töitä lomilla, eivatkä elä opintolainoilla.

        En kirjoita entivanhoista ajoista vaan tästä päivästä. Lähetin opiskelija-pojalleni torstaina eka kertaa tuki-rahaa ei pyytänyt, mutta kertoi että säästöt alkavat huveta..

        Ihan opintotukiinkin on pitänyt turvautua, mutta nehän ovat, tai olivat valtion takaamia ja pitkäaikaisia lainoja, sekä korko niissä oli matala, kyllä kannattaa ottaa lainaakin , jos ei muuten voi päästä opiskelemaan, ei kaikilla vanhemmilla ole rahoittaa nuoriaan.
        Kesätyöpaikat on myös tärkeitä, paitsi sitten taitaa asuntotuki laskea, en ole ihan varma nyky tilanteesta siinä suhteessa...
        Monta kertaa sitä piti pensarahaa pojallekin antaa, aina pikkasen kun ei ollut mistä paljoa antaa..


      • pirremiinapas kirjoitti:

        Ihan opintotukiinkin on pitänyt turvautua, mutta nehän ovat, tai olivat valtion takaamia ja pitkäaikaisia lainoja, sekä korko niissä oli matala, kyllä kannattaa ottaa lainaakin , jos ei muuten voi päästä opiskelemaan, ei kaikilla vanhemmilla ole rahoittaa nuoriaan.
        Kesätyöpaikat on myös tärkeitä, paitsi sitten taitaa asuntotuki laskea, en ole ihan varma nyky tilanteesta siinä suhteessa...
        Monta kertaa sitä piti pensarahaa pojallekin antaa, aina pikkasen kun ei ollut mistä paljoa antaa..

        Opintotuet on jaettu erilaisiin tukiin opintoraha on eri kuin opintolaina.

        Itsenäisesti asuva 18 vuotta täyttänyt saa opintorahaa 250,28 euroa/kk
        Asumistuki riippuu asumiskustannuksista.

        Jos näillä ja omalla kesälomatöillään pärjää valmistumiseen asti, opiskelusta ei jää jälkikäteen maksettavia velkoja.


      • pirremiinapas
        korppis kirjoitti:

        Onneksi ei ole tarvinnut potkia lapsia, ovat itse tiensä raivanneet.

        Miksi on vaikea suoda opiskelijoille perustoimeentulo. Opintotuki taitaa olla laiha lysti ja asumistuella turvataan katto pään päälle. On nuoria, jotka eivät halua velkakierteeseen vaan tekevät töitä lomilla, eivatkä elä opintolainoilla.

        En kirjoita entivanhoista ajoista vaan tästä päivästä. Lähetin opiskelija-pojalleni torstaina eka kertaa tuki-rahaa ei pyytänyt, mutta kertoi että säästöt alkavat huveta..

        En nyt tarkoittanutkaan, ihan fyysistä potkimista, enempi sellaista, että olisi aika tehdä jotakin, monellakin, ei meillä, sanon kun otit omat opiskelijat puheeksi., vaikkei meijjän lapset mitää yliopisto opiskelijoita koskaan olleetkaan..ihan taviksia vain, ja kehenkäs heistä "viisaita" älykköjä olisi tullutkaan kaksi tällaista tavista kun kyhää jne,


      • pirremiinapas kirjoitti:

        En nyt tarkoittanutkaan, ihan fyysistä potkimista, enempi sellaista, että olisi aika tehdä jotakin, monellakin, ei meillä, sanon kun otit omat opiskelijat puheeksi., vaikkei meijjän lapset mitää yliopisto opiskelijoita koskaan olleetkaan..ihan taviksia vain, ja kehenkäs heistä "viisaita" älykköjä olisi tullutkaan kaksi tällaista tavista kun kyhää jne,

        No, ei yliopisto-opiskelu ole ydintekniikkaa. Olenhan minäkin tollikka suorittanut aikuiskasvatuksen appron Tampereen yliopiston kirjoissa.

        Jotkut ovat lahjakkaita ja pärjäävät helpommin, mutta kyllä kuopus on joutunut töitä tekemään. Inhosi kouluaikana matematiikkaa suoritti rimaa hipuen kaksoistutkinnon. Nyt laiskuus kostautuu kun opinnot keskittyvät pitkälti laskukaavoihin. Mutta siellä se tuhertaa ja hänet tuntien joskus valmistuukin.

        Esikoinen pruukaa sanoa, että ei ole ikään koulutodistuksia tarvinnut levitellä työn saamiseksi. Hän kun tiesi jo pikkupoikana mitä halusi isona tehdä, eteni askel askeleelta opiskelun ohella tai sanoisiko työn ohella toiveammattiinsa.

        Kumppanin tytär on taiteellisesti hyvin lahjakas. Hänelläkin meni vuosia työelämässä kuten kuopuksellanikin, mutta nyt opiskelee taidealojen opettajaksi.


      • pirremiinpas
        korppis kirjoitti:

        No, ei yliopisto-opiskelu ole ydintekniikkaa. Olenhan minäkin tollikka suorittanut aikuiskasvatuksen appron Tampereen yliopiston kirjoissa.

        Jotkut ovat lahjakkaita ja pärjäävät helpommin, mutta kyllä kuopus on joutunut töitä tekemään. Inhosi kouluaikana matematiikkaa suoritti rimaa hipuen kaksoistutkinnon. Nyt laiskuus kostautuu kun opinnot keskittyvät pitkälti laskukaavoihin. Mutta siellä se tuhertaa ja hänet tuntien joskus valmistuukin.

        Esikoinen pruukaa sanoa, että ei ole ikään koulutodistuksia tarvinnut levitellä työn saamiseksi. Hän kun tiesi jo pikkupoikana mitä halusi isona tehdä, eteni askel askeleelta opiskelun ohella tai sanoisiko työn ohella toiveammattiinsa.

        Kumppanin tytär on taiteellisesti hyvin lahjakas. Hänelläkin meni vuosia työelämässä kuten kuopuksellanikin, mutta nyt opiskelee taidealojen opettajaksi.

        Eipä niin, mutta täytyyhän sinne opiskelemaan päästä, yliopistoon, ja varmasti on paljon hakijoita, eli kilpailu on kova niistä opiskelu paikoista.

        Tietysti pitää olla halukin opiskella,aikuisena ne meidänkin vasta innostuivat työnsä ohella opiskelemaan, poika insinööriksi ja vanhempi tytär on sairaanhoitaja, nuorempi vielä toistaiseksi hammashoitsu, muttei kuulemma ole vieläkään viimeinen ammatti, - on kampaaja melkein, hyppäsi viimeisen vuoden kevätpuolella lähihoitajaksi kouluttautumaan, työn ohessa se tutkinto ja hammashoitajaksi myös työn ohessa, kävi- ajoi vuoden Kiteeltä Mikkeliin päivittäin, mitä siitä tulee 300 kilsaa päivässä. Yöt päivysti sisarensa hoitopaikalla, onneksi on mies joka piti lapsista hyvän huolen.

        Ne on sitkaa lajia, meijjän lapset, jos lie että tahto kompensoi älyä...:)


      • pirremiinpas kirjoitti:

        Eipä niin, mutta täytyyhän sinne opiskelemaan päästä, yliopistoon, ja varmasti on paljon hakijoita, eli kilpailu on kova niistä opiskelu paikoista.

        Tietysti pitää olla halukin opiskella,aikuisena ne meidänkin vasta innostuivat työnsä ohella opiskelemaan, poika insinööriksi ja vanhempi tytär on sairaanhoitaja, nuorempi vielä toistaiseksi hammashoitsu, muttei kuulemma ole vieläkään viimeinen ammatti, - on kampaaja melkein, hyppäsi viimeisen vuoden kevätpuolella lähihoitajaksi kouluttautumaan, työn ohessa se tutkinto ja hammashoitajaksi myös työn ohessa, kävi- ajoi vuoden Kiteeltä Mikkeliin päivittäin, mitä siitä tulee 300 kilsaa päivässä. Yöt päivysti sisarensa hoitopaikalla, onneksi on mies joka piti lapsista hyvän huolen.

        Ne on sitkaa lajia, meijjän lapset, jos lie että tahto kompensoi älyä...:)

        No, ei sitä hammashoitajaksi, insinööriksi, saati sairaanhoitajaksi vähillä eväin opiskellä ; ) älyä ne väätivat. Työtä ovat oppineet tekemään niin sinun kuin minunkin lapset. Opiskelua ja työtä, ei ole aukkoja CV.ssä. Tämä P.n nuorin on LVI-alalla, muusikko sivutoimena. Värikästä sakkia tämä meidän uusioporukka, mutta hyvin olen kaikkien kanssa toimeen tullut.


    • Vaihdonväline

      Raha rauhoittaa, koska vähävaraisuus tekee mielen ja elämän rauhattomaksi ja epävakaaksi. Mutta onnelliseksi ihmisen tekee aivan muunlaiset aiheet. Jos et usko, niin mieti miten monta raharikasta julkkua on, jotka eivät selvästikään ole / ole olleet onnellisia. Esimerkiksi.

      • flegmaatti

        Vähävaraisuus, puhumattakaan todellisesta köyhyydestä, tekee ihmisen ahkeraksi ja yritteliääksi.
        Ihminen ei kaihda vaivoja ja vastuksia eikä laske tunteja.

        Vastuu perheestä tehostaa kummasti noita em. elementtejä!


      • flegmaatti kirjoitti:

        Vähävaraisuus, puhumattakaan todellisesta köyhyydestä, tekee ihmisen ahkeraksi ja yritteliääksi.
        Ihminen ei kaihda vaivoja ja vastuksia eikä laske tunteja.

        Vastuu perheestä tehostaa kummasti noita em. elementtejä!

        Oletko lukenut Ryysyrannan Joosepin?


      • flegmaatti
        korppis kirjoitti:

        Oletko lukenut Ryysyrannan Joosepin?

        Olen lukenut. Olen keittänyt pontikkaa 14 vuotta. Jotkut osat talostamme, ja ulkovarasto autokatoksineen rakennettiin pontikalla. Keittelin hieman myös myyntiin.

        En ole kannellut jauhosäkkejä mutta erässä vaiheessa ostin sokerin säkeittäin. Yksi paperisäkki vaurioitui nostaessani sitä auton takakontista.

        Lampoloiden lahtausreisut lasken samaan ryhmään kuten myös rutkasti muutakin omatoimisuutta.

        Fiinimpiä puutteentorjunnan keinoja oli esimerkisi lähteminen talvella maanantai aamuisin tien päälle klo3:n tienoissa koska luentoni alkoivat 450km:n päässä klo 8.00.
        Nyt menin ryysyrannan ulkopuolelle.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Olen lukenut. Olen keittänyt pontikkaa 14 vuotta. Jotkut osat talostamme, ja ulkovarasto autokatoksineen rakennettiin pontikalla. Keittelin hieman myös myyntiin.

        En ole kannellut jauhosäkkejä mutta erässä vaiheessa ostin sokerin säkeittäin. Yksi paperisäkki vaurioitui nostaessani sitä auton takakontista.

        Lampoloiden lahtausreisut lasken samaan ryhmään kuten myös rutkasti muutakin omatoimisuutta.

        Fiinimpiä puutteentorjunnan keinoja oli esimerkisi lähteminen talvella maanantai aamuisin tien päälle klo3:n tienoissa koska luentoni alkoivat 450km:n päässä klo 8.00.
        Nyt menin ryysyrannan ulkopuolelle.

        Eihän Joosepilla ollut lopuksi mitä lahdata kun karhu taittoi sen viimeisenkin oljenkorren. Ei Jooseppin köyhyyttä voi verrata meidän kokemuksiimme köyhyydestä. Jooseppi oli rutiköyhä, jonka rinnalla sinäkin olit rikas sokerisäkkinesi.


      • flegmaatti
        korppis kirjoitti:

        Eihän Joosepilla ollut lopuksi mitä lahdata kun karhu taittoi sen viimeisenkin oljenkorren. Ei Jooseppin köyhyyttä voi verrata meidän kokemuksiimme köyhyydestä. Jooseppi oli rutiköyhä, jonka rinnalla sinäkin olit rikas sokerisäkkinesi.

        Jos olisin verrannut ympäristööni niin tulos olisi ollut lohduttoman heikko.

        Ennen pontikkavaihetta, kun kaveri ajoivat tojotillaan, camryillä, volvoilla, saapeilla yms. minä painelin 400mk maksaneella käytetyllä fillarilla.
        Yms.

        Sokerisäkki oli investoini asumistason parantamiseen. Jouduin käyttämään paljon talkooväkeä ja timpuri- ja muuraajapari halusivat palkkansa. Ponu oli halpaa ja kuittasi ammattimiehien palkoista tuntuvan osan. Kuten mainitsin. Ulkovarasyo ja katos kokonaisuudessaan 12 litraa. Itselle jäi vain kattohuovan levitys ja kiinnitys.
        Muurariparille oli töitä useammaksi viikoksi. Toinen muurari teki pelkällä ponupalkalla reilun viikon täysiä työpäiviä ehdolla 1litra 70% ponua ja päivällä tavallinen arkisapuska.
        Tietenkin kaveri nosti ansiosidonnaista päivärahaa samanaikaisesti.

        Minähän olin Jooseppia kurjemmassa asemassa koska suurin osa "sokerijalosteen" säästöstä meni lapsiperheen ravinnon pakollisen ostettavan osuuden maksamiseen.

        Lampoloiden lahtireisut. Kun kirvestin ja vapautin palttoosta ja sisäkaluista 10 lammasta ennen Karjaportin auton käyntiä sain kielet ja sisäkalut ilmaiseksi ja yhden, joskus 1,5 lammasta hyvin halvalla.
        Toisen lampolan lampaat oli ammuttava piekkarilla. Toisen lampolan päkätit sai tappaa kirveellä. Hamarapuolella otsaluu sisään, veri pois ja kinnerpuulle ilman päätä.

        Vertaaminen Jooseppiin on hieman ontuvaa. Minä sentään asuin vauraassa kaupunkiympäristössä 1970 luvulla ympärilläni oli ylenpalttista vaurautta.

        Lapsiperhe söi myös lihaa. Vaimoni entisen työpaikan tutun lihanestarin välityksellä sai ostaa vasikan puolikkaan. Oilkkomaton puolikas maksoi 17mk/kg, Pilkottuna hintaolisi ollut 14 penniä kalliimpi joten ostin pilkkomattomana ja, keittiön lattialle levitetyn muovin päällä suunnittelin kunkin osan tulevan käytön ja pilkoin sen mukaan. Meillä oli 500l pakastearkku joka oli ostettu suoraan tehtaan toimittamana ja ko. yrityksen henkilön myymänä ja toimittamana. maksu käteisellä ilman kuittia.

        Kun väität minua rikolliseksi niin tunnustan saaneeni tuomion auton salakuljetuksesta Turun raastuvan toisen osaston päätöksellä.
        Kaikki muutkin tuomioni ja myös ainoa hivissa käynyt, ovat verisiä vääryyksiä ja oikeuden irvikuvia.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Jos olisin verrannut ympäristööni niin tulos olisi ollut lohduttoman heikko.

        Ennen pontikkavaihetta, kun kaveri ajoivat tojotillaan, camryillä, volvoilla, saapeilla yms. minä painelin 400mk maksaneella käytetyllä fillarilla.
        Yms.

        Sokerisäkki oli investoini asumistason parantamiseen. Jouduin käyttämään paljon talkooväkeä ja timpuri- ja muuraajapari halusivat palkkansa. Ponu oli halpaa ja kuittasi ammattimiehien palkoista tuntuvan osan. Kuten mainitsin. Ulkovarasyo ja katos kokonaisuudessaan 12 litraa. Itselle jäi vain kattohuovan levitys ja kiinnitys.
        Muurariparille oli töitä useammaksi viikoksi. Toinen muurari teki pelkällä ponupalkalla reilun viikon täysiä työpäiviä ehdolla 1litra 70% ponua ja päivällä tavallinen arkisapuska.
        Tietenkin kaveri nosti ansiosidonnaista päivärahaa samanaikaisesti.

        Minähän olin Jooseppia kurjemmassa asemassa koska suurin osa "sokerijalosteen" säästöstä meni lapsiperheen ravinnon pakollisen ostettavan osuuden maksamiseen.

        Lampoloiden lahtireisut. Kun kirvestin ja vapautin palttoosta ja sisäkaluista 10 lammasta ennen Karjaportin auton käyntiä sain kielet ja sisäkalut ilmaiseksi ja yhden, joskus 1,5 lammasta hyvin halvalla.
        Toisen lampolan lampaat oli ammuttava piekkarilla. Toisen lampolan päkätit sai tappaa kirveellä. Hamarapuolella otsaluu sisään, veri pois ja kinnerpuulle ilman päätä.

        Vertaaminen Jooseppiin on hieman ontuvaa. Minä sentään asuin vauraassa kaupunkiympäristössä 1970 luvulla ympärilläni oli ylenpalttista vaurautta.

        Lapsiperhe söi myös lihaa. Vaimoni entisen työpaikan tutun lihanestarin välityksellä sai ostaa vasikan puolikkaan. Oilkkomaton puolikas maksoi 17mk/kg, Pilkottuna hintaolisi ollut 14 penniä kalliimpi joten ostin pilkkomattomana ja, keittiön lattialle levitetyn muovin päällä suunnittelin kunkin osan tulevan käytön ja pilkoin sen mukaan. Meillä oli 500l pakastearkku joka oli ostettu suoraan tehtaan toimittamana ja ko. yrityksen henkilön myymänä ja toimittamana. maksu käteisellä ilman kuittia.

        Kun väität minua rikolliseksi niin tunnustan saaneeni tuomion auton salakuljetuksesta Turun raastuvan toisen osaston päätöksellä.
        Kaikki muutkin tuomioni ja myös ainoa hivissa käynyt, ovat verisiä vääryyksiä ja oikeuden irvikuvia.

        Oletko koskaan ajatellut kirjoittaa kirjan elämästäsi. Olet kokenut kaikkea mahdollista ja kirjoittanutkin niistä. Keräämällä kommenttejasi olisi perusmateriaalikin kasassa. ; ))


    • huonompi-juttu-
    • pirremiinapas

      Mietin vielä ja vastaan, että silloin kun on paljon rahaa, elämä on tylsää, kun on rahaa niin vähän että joutuu aivosolut laittamaan kierroksille, silloin elämä on haasteellista ja sanoisin paljon mukavampa, olisi minulla esim. ollut rahaa tuhlata, jos en olisi tätä rantapaikkaamme ostanut..mutta sitten olisi harmittanut ja harmitti kun ne rahat ei tuota..ne vaan kuluu tonni toisensa jälkeen ja mitään sen kummempaa iloa niistä ei ole..ymmärrätkö? :)

      • Pirre@ Kirjoitit, että "Jos on paljon rahaa elämä on tylsää. Onko kokemusta?

        Kirjoitit myös, että koet elämän haasteelliseksi ja mukavaksi jos joudut laittamaan aivosolut kierroksille tulojen ja menojen tasapainottelussa.

        Eilen keskustelimme erilaisista taloudellisista tulevaisuuden kuvista.

        Jos jäisin yksin, joutuisin jättämään tämän asunnon koska puolisoni lapset ottaisivat asunnon haltuunsa ja todennäköisesti möisivät pois.

        Toinen tulevaisuutta muuttava kuva olisi jos terveyteni romahtaisi,  enkä pystyisi enää nauttimaan rantatilastani, molemmissa tapauksissa rantatilani menisi myyntiin. Se mitä sitten, saap nähdä.

        Se, että et nähnyt mahdollisuutta elää taloudellisesti turvattua elämää, nauttia kaupunkikeskeisestä elämästä palvelujen lähellä ja se, että jätit kesäpaikkasi jossa olisit voinut viettää maaseutuelämää olivat valintojasi mukavampaan elämään joksi kuvaat nykyista elämääsi.

        Heittäydyit vanhan talon omistajaksi sähkölinjojen alle, paikkaan keskelle ei mitään. Se oli valinta, jota en itse näin vanhana tekisi, mutta se oli sinun ns. mukava elämä valinta.

        Olemme niin erilaisia. Minulle mukava elämä on irtipääsyä tavan ympyröistä, neljän vuoden ajan rytmittäessä missä menen tai mitä milloinkin teen. Ei sitoumuksia, ei velkoja, ei ennen aikaisia perinnönjakoja.

        Ymmärränkö? No, en ; D


      • pirremiinapas
        korppis kirjoitti:

        Pirre@ Kirjoitit, että "Jos on paljon rahaa elämä on tylsää. Onko kokemusta?

        Kirjoitit myös, että koet elämän haasteelliseksi ja mukavaksi jos joudut laittamaan aivosolut kierroksille tulojen ja menojen tasapainottelussa.

        Eilen keskustelimme erilaisista taloudellisista tulevaisuuden kuvista.

        Jos jäisin yksin, joutuisin jättämään tämän asunnon koska puolisoni lapset ottaisivat asunnon haltuunsa ja todennäköisesti möisivät pois.

        Toinen tulevaisuutta muuttava kuva olisi jos terveyteni romahtaisi,  enkä pystyisi enää nauttimaan rantatilastani, molemmissa tapauksissa rantatilani menisi myyntiin. Se mitä sitten, saap nähdä.

        Se, että et nähnyt mahdollisuutta elää taloudellisesti turvattua elämää, nauttia kaupunkikeskeisestä elämästä palvelujen lähellä ja se, että jätit kesäpaikkasi jossa olisit voinut viettää maaseutuelämää olivat valintojasi mukavampaan elämään joksi kuvaat nykyista elämääsi.

        Heittäydyit vanhan talon omistajaksi sähkölinjojen alle, paikkaan keskelle ei mitään. Se oli valinta, jota en itse näin vanhana tekisi, mutta se oli sinun ns. mukava elämä valinta.

        Olemme niin erilaisia. Minulle mukava elämä on irtipääsyä tavan ympyröistä, neljän vuoden ajan rytmittäessä missä menen tai mitä milloinkin teen. Ei sitoumuksia, ei velkoja, ei ennen aikaisia perinnönjakoja.

        Ymmärränkö? No, en ; D

        Kyllä mie lottovoiton ottaisin :), en mie niin masokisti ole ..

        Sähkölinjoja kulkee kai useamman talon läheisyydessa, onneksi..ei tarvia päreeseen turvautua...

        Terveyttä toivon itsekin, mutta se on korkeimman kärees..

        Myytiin kiakki mitä oli, ja oisi siinä jonkun aikaa rahan kanssa elänyt, mutta nyt on hyvä, ikkunoissa kauniit taulut. :)


      • pirremiinapas kirjoitti:

        Kyllä mie lottovoiton ottaisin :), en mie niin masokisti ole ..

        Sähkölinjoja kulkee kai useamman talon läheisyydessa, onneksi..ei tarvia päreeseen turvautua...

        Terveyttä toivon itsekin, mutta se on korkeimman kärees..

        Myytiin kiakki mitä oli, ja oisi siinä jonkun aikaa rahan kanssa elänyt, mutta nyt on hyvä, ikkunoissa kauniit taulut. :)

        ymmärsin aikaisemmista kirjoituksistasi, että kesämökki siirtyi poikasi nimiin.

        Muuten vaikka niistä ikkunoistä näkyy taulumaisemat niin ongelmia tuntuu sinulla riittävän. Sirisee ja koneet sekoilee tilejä kaapattu. Olisko sinun ollut turvallisempi asua siellä kaupungissa. Pankit ja operaattorit kun olisi olleet kävely etäisyydellä. Minun tietotekniset ongelmat hoitavat lapseni ja DNA-kaupan kivat pojat.


      • pirremiinapas
        korppis kirjoitti:

        ymmärsin aikaisemmista kirjoituksistasi, että kesämökki siirtyi poikasi nimiin.

        Muuten vaikka niistä ikkunoistä näkyy taulumaisemat niin ongelmia tuntuu sinulla riittävän. Sirisee ja koneet sekoilee tilejä kaapattu. Olisko sinun ollut turvallisempi asua siellä kaupungissa. Pankit ja operaattorit kun olisi olleet kävely etäisyydellä. Minun tietotekniset ongelmat hoitavat lapseni ja DNA-kaupan kivat pojat.

        Niin, kyllä ..siirtyi, mutta antaisitko yhdelle lapsistasi mökkisi ilmaiseksi..sehän olisi kuin julistaisit sodan lasten välille, ei saanut ilmaiseksi, ihan markkinahintaan meni..voi sinnuu...ei se kallis mökki ollut..saaressa jne. Möimme myös osakkeen, ja kuivanmaan mökin myös, niitä sai pikkusen lisää.., mutta nyt ei ole kuin tämä talo ja tässä rannalla ruikutan, ja odotan joutsenia, järven selkä on ihan harmaa..kai ne jäät lähtee pian, kuulemma saappaan varret ei meinaa riittää jäällä kulkiessa..niin paljon vettä jäällä.

        En tiedä saisiko tähän vielä poikkeusluvalla rakentaa mökin, kyselen jos tiukka tekee rahasta, myyn puolet tontista, jos lapset antavat luvan.

        Ai jaha, ettäkö tietotekniset ongelmat ei vaivaa kaupungeissa, päinvastoin, siellä ne vasta vaivaakin.., mutta huoltoon tosin täältä on hieman pitempi matka.
        , mutta jne., kyllä nämä selviää, aikanaan.


      • pirremiinapas
        korppis kirjoitti:

        Pirre@ Kirjoitit, että "Jos on paljon rahaa elämä on tylsää. Onko kokemusta?

        Kirjoitit myös, että koet elämän haasteelliseksi ja mukavaksi jos joudut laittamaan aivosolut kierroksille tulojen ja menojen tasapainottelussa.

        Eilen keskustelimme erilaisista taloudellisista tulevaisuuden kuvista.

        Jos jäisin yksin, joutuisin jättämään tämän asunnon koska puolisoni lapset ottaisivat asunnon haltuunsa ja todennäköisesti möisivät pois.

        Toinen tulevaisuutta muuttava kuva olisi jos terveyteni romahtaisi,  enkä pystyisi enää nauttimaan rantatilastani, molemmissa tapauksissa rantatilani menisi myyntiin. Se mitä sitten, saap nähdä.

        Se, että et nähnyt mahdollisuutta elää taloudellisesti turvattua elämää, nauttia kaupunkikeskeisestä elämästä palvelujen lähellä ja se, että jätit kesäpaikkasi jossa olisit voinut viettää maaseutuelämää olivat valintojasi mukavampaan elämään joksi kuvaat nykyista elämääsi.

        Heittäydyit vanhan talon omistajaksi sähkölinjojen alle, paikkaan keskelle ei mitään. Se oli valinta, jota en itse näin vanhana tekisi, mutta se oli sinun ns. mukava elämä valinta.

        Olemme niin erilaisia. Minulle mukava elämä on irtipääsyä tavan ympyröistä, neljän vuoden ajan rytmittäessä missä menen tai mitä milloinkin teen. Ei sitoumuksia, ei velkoja, ei ennen aikaisia perinnönjakoja.

        Ymmärränkö? No, en ; D

        p.s.joku sekaannus on tullut, kun enemmän taloudellista turvattua elämää mie oisin siellä osakkeessa elänyt, maksettu osake ja olisinhan mie saanut pitää ne rahat hurvitteluun mitkä sain siitä kesäasuntonamme olleesta kuivan maan mökistä, eli ok -talosta ja siitä saarimökin myynnistä, mutta hukkaan oisi mennyt liikaa.


      • pirremiinapas kirjoitti:

        Niin, kyllä ..siirtyi, mutta antaisitko yhdelle lapsistasi mökkisi ilmaiseksi..sehän olisi kuin julistaisit sodan lasten välille, ei saanut ilmaiseksi, ihan markkinahintaan meni..voi sinnuu...ei se kallis mökki ollut..saaressa jne. Möimme myös osakkeen, ja kuivanmaan mökin myös, niitä sai pikkusen lisää.., mutta nyt ei ole kuin tämä talo ja tässä rannalla ruikutan, ja odotan joutsenia, järven selkä on ihan harmaa..kai ne jäät lähtee pian, kuulemma saappaan varret ei meinaa riittää jäällä kulkiessa..niin paljon vettä jäällä.

        En tiedä saisiko tähän vielä poikkeusluvalla rakentaa mökin, kyselen jos tiukka tekee rahasta, myyn puolet tontista, jos lapset antavat luvan.

        Ai jaha, ettäkö tietotekniset ongelmat ei vaivaa kaupungeissa, päinvastoin, siellä ne vasta vaivaakin.., mutta huoltoon tosin täältä on hieman pitempi matka.
        , mutta jne., kyllä nämä selviää, aikanaan.

        Onko miehesi on kuollut, en ole varma, mutta kirjoittelit jotain hänen viimeisestä matkastaan. Jos näin on hallitset kuolinpesää. Mitään et myy etkä osta ilman lastesi suostumusta. Mihin sinä sijoitus-tuottoa halajat, Hukkaanko olisi rahat mennyt omassa turvallisessa velattomassa asuinympäristönssä. Kai sinä jo olet ymmärtänyt, että käärinliinoissa ei ole taskuja.


      • pirremiinapas
        korppis kirjoitti:

        Onko miehesi on kuollut, en ole varma, mutta kirjoittelit jotain hänen viimeisestä matkastaan. Jos näin on hallitset kuolinpesää. Mitään et myy etkä osta ilman lastesi suostumusta. Mihin sinä sijoitus-tuottoa halajat, Hukkaanko olisi rahat mennyt omassa turvallisessa velattomassa asuinympäristönssä. Kai sinä jo olet ymmärtänyt, että käärinliinoissa ei ole taskuja.

        Näin kävi, ja on kuolinpesä..tietenkin omistan vain puolet. niinkuin ennenkin, niinja lupa pitää osakkailta saada vaikka karvankin katkaisisi, no se ei ole ongelma.
        Ja ei näköjään ollut..taskuja.


      • pirremiinapas kirjoitti:

        Näin kävi, ja on kuolinpesä..tietenkin omistan vain puolet. niinkuin ennenkin, niinja lupa pitää osakkailta saada vaikka karvankin katkaisisi, no se ei ole ongelma.
        Ja ei näköjään ollut..taskuja.

        😊Niinpä. Itse opettelen minimoimaan maallisen keruun, humputan ylijäämät maalimalle matkailun muodossa. Nytkin sormia syyhyttäis tilata lomamatka jonnee lämpimään. Tämä yhteisasumismuoto on osoittautunut meille molemmille hyväksi ja edulliseksi. Enää en laske pennejä, eikä lastenkaan tarvitse meistä huolia kantaa kun toisiamme tuemme.

        Kesällä kun puhuimme mitä pitää tehdä minun jäämistölle, esikoinen sanoi, että keramiikkakipot saa mennä muille, ei hänelle ; )


    • henrjii

      Raha ei tee, on siis keksittävä mikä realiteetti se voisi olla,
      kun rahaa vaan yksinkertaisesti ole, tai ikinä tule olemaan
      sen vertaa että olisi onnellinen.
      Pitäisi voittaa lotossa kymmeniä miljoonia ennen kuin olisi onnellinen.
      Ja mitähän sitä sitten ostaisi. Työtä itselle vaemaan, jokun veneen tai kesämökin myötä

      • pirremiinapas

        En miekä lottovoittoa onnettomuutena pitäisi, voisihan nillä pelata vaikka k -kaupan hedelmäpeliä :)
        Veneen ostaisin minäkin ja ison, tässä sitten suhaisin sillä laivaväylää eestaas ja kaataisin pikkuveneitä mainingeilla.


      • henrjii
        pirremiinapas kirjoitti:

        En miekä lottovoittoa onnettomuutena pitäisi, voisihan nillä pelata vaikka k -kaupan hedelmäpeliä :)
        Veneen ostaisin minäkin ja ison, tässä sitten suhaisin sillä laivaväylää eestaas ja kaataisin pikkuveneitä mainingeilla.

        joo kottikärryllinen kolikoita ja syytäis niitä pelikoneeseen, niin että
        kone lopuksi oksentaisi kaikki takaisi.
        Vennellä voisi vedellä täysillä Kerimäelle, ja hakea parilla eurolla savumuikkuja


      • pirremiinapas
        henrjii kirjoitti:

        joo kottikärryllinen kolikoita ja syytäis niitä pelikoneeseen, niin että
        kone lopuksi oksentaisi kaikki takaisi.
        Vennellä voisi vedellä täysillä Kerimäelle, ja hakea parilla eurolla savumuikkuja

        Onhan niitä lähempänäkin, ei tarvia Kermäille soutaa, vaikka onhan mulla mukava pariskunta siellä joilla voisi samalla käydä päiväkahvilla. Ovat yhden lapsemme kummeja.


      • henrjii
        pirremiinapas kirjoitti:

        Onhan niitä lähempänäkin, ei tarvia Kermäille soutaa, vaikka onhan mulla mukava pariskunta siellä joilla voisi samalla käydä päiväkahvilla. Ovat yhden lapsemme kummeja.

        pianhan sitä tuhdilla topattulla mutteriveneellä sinne päästelisi.
        Vetelisi sellaisella kyydillä, että verkot järvessä olisi solmussa,
        ja katiskat ylöalaisin


      • pirremiinapas
        henrjii kirjoitti:

        pianhan sitä tuhdilla topattulla mutteriveneellä sinne päästelisi.
        Vetelisi sellaisella kyydillä, että verkot järvessä olisi solmussa,
        ja katiskat ylöalaisin

        Kuinkahan pitkä matka tästä tilisi suoraan kerimäelle, tietysti saaret pitäisi kiertää :)


      • Kaksi merikarhua ja minä en uskalla edes meidän pikkuheppasta moottorivenettä ajaa, soudan mieluummin moottori ylös nostettuna rantavesissä. Viime kesän helteillä emme nostaneet venettä vesille lainkaan vaan vilvoittelimme kumiveneessä, jonka ankkuroimme rannan tuntumaan..


      • henrjii
        pirremiinapas kirjoitti:

        Kuinkahan pitkä matka tästä tilisi suoraan kerimäelle, tietysti saaret pitäisi kiertää :)

        siskolla on mökki siinä herttuan saares, voitais vetää vähän henkeä jos väsy iskis.
        Tai sitten päästää niin kovaa ohi, että laituri olisi toisella puolen lampea.


      • henrjii
        korppis kirjoitti:

        Kaksi merikarhua ja minä en uskalla edes meidän pikkuheppasta moottorivenettä ajaa, soudan mieluummin moottori ylös nostettuna rantavesissä. Viime kesän helteillä emme nostaneet venettä vesille lainkaan vaan vilvoittelimme kumiveneessä, jonka ankkuroimme rannan tuntumaan..

        mä olisi kalassa kaiken aikaa, jos olisi sellainen mahdollisuus, perä-purtku olisi hyvä
        uistelussa.
        Rahalla ei teksi mitään kun ruuan saisi järvestä


      • pirremiinapas
        henrjii kirjoitti:

        siskolla on mökki siinä herttuan saares, voitais vetää vähän henkeä jos väsy iskis.
        Tai sitten päästää niin kovaa ohi, että laituri olisi toisella puolen lampea.

        Onko se Puruvene saari..nääs en tunne kuin joitain saaria nimeltä...eikä viiti mapsia vetöstä esille?


      • henrjii kirjoitti:

        mä olisi kalassa kaiken aikaa, jos olisi sellainen mahdollisuus, perä-purtku olisi hyvä
        uistelussa.
        Rahalla ei teksi mitään kun ruuan saisi järvestä

        Onhan se autuaallista istua veneessä mato-ongella tai heitellä laiturilta virveliä, mutta kun en halua tappaa niitä kaloja. Ostan valmiiksi tapettuja marketista.


      • pirremiinapas
        pirremiinapas kirjoitti:

        Onko se Puruvene saari..nääs en tunne kuin joitain saaria nimeltä...eikä viiti mapsia vetöstä esille?

        noniin Puruveden saari..


      • pirremiinapas
        pirremiinapas kirjoitti:

        noniin Puruveden saari..

        No nyt minä tiedän missä se paikka on..


      • henrjii
        korppis kirjoitti:

        Onhan se autuaallista istua veneessä mato-ongella tai heitellä laiturilta virveliä, mutta kun en halua tappaa niitä kaloja. Ostan valmiiksi tapettuja marketista.

        ahvenestakin saa sushia, kun vaan pakastaa fileet ensin.
        Hauki kuhakin käy, siiasta en ole ihan varma pitääkö pakastaa,
        Onhan kurjaa tappaa syödäkseen, mutta ei nyt ihan vegaaniksikaan viitsi alkaa.
        Tosin löytyy metsästä syötävää jota ei tarvitse tappaa


      • henrjii
        pirremiinapas kirjoitti:

        No nyt minä tiedän missä se paikka on..

        kerimäeltä ajetaa tietämyöten saareen


      • pirremiinapas
        henrjii kirjoitti:

        kerimäeltä ajetaa tietämyöten saareen

        Niinpä olikin..


      • pirremiinapas

        Herettuansaareen on kaunis reitti ajaa, ja se harjutiekin on nähtävyys.


    • vain-RAHA-rauhottaa

      vastaus:

      vain riittävästi rahaa tekee ihmisen onnelliseksi ja vapaaksi ,,,,

      • Revisiitä

        Rauhoittaa ja tehdä "onnelliseksi" ovat kaksi eri asiaa, joten koetapa kasvaa ja kehittyä vielä. Vapaus taas on ihmisen korvain väliss', vain ja ainoastaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe