Olisi kohtapuoliin edessä viilutus, jossa sekä tasaisia pintoja että kaarevia (ei sentään kahteen suuntaan kaarevia, minkä edessä jo nostaisin kädet pystyyn).
Aiempaa kokemusta on esim. muutaman kaiutinkaapin viilutuksesta, jotka kyllä onnistuivat mutta tästä saisi nyt tulla aika hyvä. Lähinnä mietityttävät ne viilujen saumat, millä lailla ne saisi parhaiten onnistumaan. Ja toinen ongelma on se kaareva pinta, johon viilu tulisi pitkittäin (muuten tulee niitä saumoja aika mahdottomasti). Mitenkähän sen kanssa parhaiten menettelisi, eli miten puristuksen siihen järkkäisi, ja ne saumat.
Elikkä jos jollakulla on kokemusta tai muuten vain tietämystä niin niitä voisi tähän julkaista. Saattaisi olla muillekin avuksi.
Liimana olen ajatellut käyttää joko tavallista PvAc liimaa tai TiteBond Extendia, jolla avoin aika lienee vähän pitempi. Liekö muita ajatuksia sen suhteen?
Viilutusvinkkejä kaivataan
4
180
Vastaukset
- Zirup
Viilujen saumakohdat saa maalarinteipillä yhteen eli liimatessa teippipuoli tulee tietenkin ylöspäin. En nyt tiedä mitä olet viiluttamassa tai onko se kaareva pinta reunassa vai missä ja minkä kokoista viilua olet "kaareen" laittamassa, mutta viiluja voi myös teipata. Esim. pöydän reunaan saa kapean viilun kiinni maalarinteipillä. Jotkut käyttää kuormansidontaliinoja. Hiekkapusseja. Soitinrakentajilta voi myös kysellä.
Valmiiksi saumattua ja oikeaan kokoon leikattua viiluakin saa esim. Hollolan viilu ja laminaatti Oy:stä.
Itse olen käyttänyt viilutuksissa ihan puusepänliimaa.- Viiluttaja
Onkohan kenelläkään kokemusta alipainesäkistä, tai millä nimellä sitä nyt kutsuisi?
Tarkoitan kumminkin muovikelmusta tai vastaaavasta tehtyä tiivistä pussia, johon viilutettava juttu mahtuu ja johon voi imeä alipaineen niin että se alipaine imee viilun viilutettavaan pintaan.
Periaatehan kyllä on validi ja riittävän puristuksen pystyy ainakin teoriassa tuottamaan: Täydellinen tyhjiö tekisi n. 10 N/cm^2, mikä vastaisi suunnilleen kilon punnusta/neliösentti tai vaikka tonnia/neliömetri. Likikään tyhjiötä ei tietysti saa helposti amatöörivehkeillä aikaan mutta luulisin että aika kohtalaisen kyllä.
Eli olisiko jollakin vinkkejä ensinnäkin siitä mistä tuon pussin tekisi (höyrysulkumuovi? tms) ja toiseksi siitä millä saisi riittävän alipaineen aikaiseksi? Itsellä tuli ensimmäiseksi mieleen ilmapatjan/polkupyörän pumppu vähän modattuna tai vaikka joku paineilmakompressoriin liitetty venturisysteemi.
Entä miten sen itse viilun kanssa tulisi menetellä? Tein pari koetta niin että ensimmäisessä laitoin liimaa viilutettavaan pintaan jonka saman tien laiton viilun päälle ja vielä jonkin verran painoa koko systeemin päälle. Toisessa aluksi kostutin ensin viilua hieman molemmin puolin, muuten sama juttu. Painoa oli ihan testausmielessä miedohkosti jotta saisin mahdolliset erot esiin.
Ensimmäinen testipala jäi aika lailla kuhmuraiseksi eli taisi käydä niin että liima lukitsi viilun paikalleen ja sen jälken viilu vielä turposi liiman kosteuden takia eikä siitä enää kunnolla vetäytynyt. Kovempi puristus olisi ehkä tämän estänyt.
Toinen testipala oli paljon parempi, ilmeinen selitys se että viilu kostutuksen takia aluksi turposi hieman eikä turvonnut enää liimatessa. Jäi vain mietintämyssyyn se miten mahtaa käydä isompien pintojen kanssa. Jos viilua kostuttaa ennen liimausta ja se sitten vetäytyy niin tuleeko halkeamia ehkä näkyviin?
Mitä mieltä palstalaiset siis ovat viilun kostutuksesta? Nettivideoissa on esimerkkejä viilutuksesta kostutuksen kanssa ja myös ilman.
- Bruutus11v
suosittelen sulle huopanaulojen käyttöä viilun kiinnityksessä.
- Viiluttaja
"suosittelen sulle huopanaulojen käyttöä viilun kiinnityksessä."
Kiitokset vinkistä! Mulla onkin mökillä niitä nauloja laatikko puolillaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984