Tensor Tympani syndrome

Jytäkorva

Eli korvassa paukkuu, jyskyttää, napsuttaa, jumpsuttaa. Edellisellä kerralla vaiva kesti puolisen vuotta. Oli vuoden pois ja nyt viime viikolla alkoi uudestaan. Viime kerralla juoksin lääkäriltä toiselle, eikä kukaan osannut auttaa (kokeiltiin lääkitykset, fysioterapiat, akupunktiot jne, mikään ei auttanut. Puolen vuoden jyskytyksen jälkeen vaiva päättyi itsestään).
Nyt sitten löysin netistä tietoa tästä tärykalvon jännittäjälihaksen toimintahäiriöstä ja oireet täsmäävät. Nyt kiinnostaisikin tietää, onko kukaan suomessa saanut hoitoa ko. vaivaan tai edes diagnoosia tästä? Ja jos on, niin mistä ja keneltä, kuinka vaiva diagnosoitiin ja miten sitä hoidettiin? Ainakin suuressa maailmassa on käsittääkseni tehty vaivan poistavia leikkauksiakin, oletteko kuulleet tai olisiko jollain mahdollisesti ihan kokemusta tälläisesta?
Alkaa kohta huumorintaju olla koetuksella tämän naputuksen ja jumputuksen kanssa 😓

2

4324

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korvavaiva

Täällä myös jo yli vuoden kestäneen jyskytyksen myötä huumorintaju vähissä, ellei jo loppu. Juurikin kyseisen "tensor tympani syndrome" diagnoosin olen saanut mutta mitään hoitokeinoa lääkärillä ei ollut antaa. Totesi vaivan johtuvan ehkä niskajumista, purentaviasta tai psyykkisistä syistä ja kehotti menemään vaikka hierontaan...
      Joskus "elohiiri" saattaa kuulemma näkyä värähtelynä nielussa asti ja tällöin hoitokeinona on ollut botox pistos nieluun.
      Itse päädyin juuri kokeilemaan akupunktiota mutta ainakaan ensimmäisestä kerrasta ei ollut mitään apua. Toivotonta tuntuu tämä homma olevan!

• Jytäkorva

Hei korvavaiva,
      Kävin maanantaina korvalääkärillä ja minulla vaivan syyllisen arveltiin olevan joku purentaelinperäinen kipu/ jumitus tms. Sain parin viikon kuurin sirdaludia ja pronaxen - nimistä lääkettä. Sekä liikuntamuodoksi suositeltiin sellaiset vähintään 30 -45 min. sauvakävelyä päivittäin. Vaiva onkin näillä helpottanut, (vaikka kynnys sauvakävelyn aloittamiseen olikin, sanoisinko, korkeahko) olen saanut yöt nukuttua hyvin ja jumputus korvassa on vähentynyt huomattavasti, kaksi päivää oli jopa ihan "hiljaisia" päiviä. Tänään on taas vähän jumpsetta ollut, mutta vähemmän kun aiemmin. Lääkärillä oli tähän jatkosuunnitelmakin valmiina jos ei näillä helpota. (Putki tärykalvon läpi jota kautta lääketippaa suoraan ongelman ytimeen, mutta tätä ei mielellään alkaisi tekemään, koska riskinsä tässäkin).
      Mie tiijjän miten hirveä vaiva on kun itse siitä kärsin ja edellisen kerran oireitten ollessa pahimmillaan en saanut apua lääkäriltä. Asiantunteva fysioterapeutti kuulemma voi auttaa myös, mutta itselleni sattui sitten viimeksi ilmeisesti asiantuntematon, koska sanoi, ettei usko, että hänen hoidostaan on apua.. 🙄
      Mutta itselleni tuli ihan toiveikas olo nyt tuon lääkärillä käynnin jälkeen, jospa tämä tästä. Elä sinäkään anna periksi, kokeile vaikka tuota sauvakävelyä (tuntuu ja kuulostaa tyhmältä, mut et siinä mitään menetäkkään) ja ensi kerralla mene toiselle lääkärille. Jos satut vaikuttamaan Joensuun suunnalla niin suosittelen Tuomo Kivistöä, on lääkärinä ainakin pk-terveydellä ja terveystalossa.
      Olisi mukava kuulla miten sinulla menee tämän vaivan kanssa jatkossa, jos siitä ei ole liikaa vaivaa, niin päivittäisitkö vaikka tänne kuulumisiasi?
      Hyvää ja jyskyttämätöntä keväänjatkoa, toivottavasti päästään eroon tästä kammottavasta vaivasta! ☀️

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6504
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3362
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2696
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2328
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1881
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      357
      1822
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1610
    8. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1458
    9. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1452
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1423
    Aihe