Millaisia herkkuja syötte / valmistatte ?

SosiaalinenSyomalanen

Mikä on herkkua mielestänne?
Ostatteko vqalmistatteko itse?

En valita, jos joku haluaa antaa hyvän ohjeen. :)

78

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei.karkkia.varalla

      Laitan voi-öljyseosta paistinpannuun. Siihen 1 dl kaurahiutaleita ja fariinisokeria. Pyörittelen hetken ja popsin haaleana.
      Laitan ruokalusikallisen voi-öljyseosta, ruokalusikallisen sokeria ja vähän vaniljasokeria. Pyöritän lusikalla ja lisään pari teelusikallista kaakaojauhetta. Lisään hieman kokojyvävehnäjauhoa/hiivaleipäjauhoa/grahamjauhoa ja loraus maitoa. Tämä pieni määrä riittää mainiosti minulla makean nälkään, tietenkin nuoleskelen mössöä hitaasti teelusikasta.

    • "Yksin-kertaisesti sitten:

      Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
      300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
      10-12 kpl. Kariniemen Kukon-Pojan paisti-leikkeitä 800gr.SF
      Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
      Leipinä Täysjyvä Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
      Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi SF
      Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
      Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton SF
      Viikon eväs.
      Maksaa mitä maksaa"
      -
      Höyryttäessä TODELLA paljon Valko-Sipuli-jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
      -
      Satunnaisesti Äitien Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.
      Kaali-Kääryleitä huvin-vuoksi.
      -
      1 Rahkosen iso Omena SF
      1 Mandariini IL
      Karkeasti rouhittu Smoothie-sekoittimessa
      -
      1pss. 250gr. Pakaste-Mustikoita SF
      1pss. 500gr. Pakaste-Mansikoita SF
      1 Lohko Vesi-Meloni isoiksi suu-paloiksi leikattu IL
      - Kun pakasteet ovat sulaneet ja liemistyneet, sekoitetaan kaikki keskenään kauhalla kulhoon.
      Maksaa mitä maksaa.
      -
      Jouluna Ruokani lisääntyy Kinkulla ja Sillillä.
      Juomiini tulee Puna-Viiniä.
      -
      Keväisin Peruna.
      1-2 kertaa.
      -
      Aina jää eläkkeestä kuukausittain runsaasti säästöön.

      H.

      • Hunksilla mieleisiäni ruokaohjeita. Ei kotiruoalla saa eläkkeitään tuhlatuksi. Ravintoloissa ainakin juomilla kylä.


      • arvo.e kirjoitti:

        Hunksilla mieleisiäni ruokaohjeita. Ei kotiruoalla saa eläkkeitään tuhlatuksi. Ravintoloissa ainakin juomilla kylä.

        "arvo.e"

        Kiitos tyylikkäästä arvon-annosta.
        -
        Olen minäkin elämäni aikana tehnyt Gourmet-ruokia.
        Hienoja nimikkeitä, kalliin-tuntuisia aineksia.
        Mutta kehumisen aika meni ohi, kun aikuistuin tarpeeksi.
        Vaimot muuttuivat herkuista taviksiksi :)
        Hyvän-makuinen ruoka on hämmästyttävän yksin-kertaista.
        Hämmästyttävän halpaakin toisinaan.
        Tunnustan kyllä maksavani hieman laadukkaammasta tavarasta aina.
        Aina kun vain mahdollista, on ostoksissani Suomen-lipulla varustettu Joutsen tai avain.
        Olethan huomannut?
        Silakkaa on alkanut ilmestyä kauppoihin.

        H.


      • hunksz
        hunksz kirjoitti:

        "arvo.e"

        Kiitos tyylikkäästä arvon-annosta.
        -
        Olen minäkin elämäni aikana tehnyt Gourmet-ruokia.
        Hienoja nimikkeitä, kalliin-tuntuisia aineksia.
        Mutta kehumisen aika meni ohi, kun aikuistuin tarpeeksi.
        Vaimot muuttuivat herkuista taviksiksi :)
        Hyvän-makuinen ruoka on hämmästyttävän yksin-kertaista.
        Hämmästyttävän halpaakin toisinaan.
        Tunnustan kyllä maksavani hieman laadukkaammasta tavarasta aina.
        Aina kun vain mahdollista, on ostoksissani Suomen-lipulla varustettu Joutsen tai avain.
        Olethan huomannut?
        Silakkaa on alkanut ilmestyä kauppoihin.

        H.

        ...Vaimotkin kun muuttuivat

        H.


      • JaNiinTerveitä

        Ollaapas sitä nyt niin varakkaita. Taidamme tuntea.


    • Ostin sianniskaa (kanniistisanottuna possunniskaa) vajaa kolme kiloa, vetäsin sen fileerausveitsellä poikki, toinen poli pakastimeen.
      Toisen puolen paistopussiin, vähän vettä, suolaa ja pippuria, sitten uuniin kolmeksi tunniksi niin hyvää tulee. Siihen lisäksi perunaa, ja jos intoa riittäävoi höyrystää juureksia, ja mitä muuta mieleen tulee.
      Jälkiruokaa pitää aina olla. Viinimarjoja tuli paljon, niitä kupin pohjalle vähän sokeria päälle, loraus vaniljajogurttia. Helppoa ja nopeaa, ruuanvalmistukseen ei kannata päivätolkulla aikaa käyttää.
      Einekset on pahanmakuisia, niinkuin muutkin valmisruuat.
      Kyllä minä kalastakin hyviä ruokia saan. Uunikala vaan ei ole oikein onnistunut.

    • ö-Öö

      Riippuu

      En iteasiassa oikein tiedä, mitä laskis herkuksi. Kai jotain sellaista, mitä harvemmin saa eteensä. Mun mielestä ekat pitsat oli herkkua, kun ei ollut ikinä nähnytkään. Harvemmin nykyisin tulee kurmee mieleen pitsasta. Ja onhan mäti tai kaviaari hyvää, se johtuu kai eniten kalliista hinnasta, eli harvemmin tulee syödyksi.

      Toi niinkuin johdantona. Tänään aika perinteinen kalakeitto. Pakasteseitä, perunaa, porkkanaa, sipulia, purjoa, vettä, kermaa, suolaa, tilliä, maustepippuria. Oikeinkin tavallinen ja helppo ruoka, mutta pidän siitä ja se niinkuin herkkua nyt.

      Siitä sopivasti sushiin. Kun sitä ekan kerran sai, se oli xsoottista herkkua. Tehnyt itekkin aina joskus. Mutta, sitä nyt myydään sopuhintaan tossa sittarissa, ei sitä oikein enää pidä, kuin pikaruokana. Hyvä sushi on hyvää, tänään kuitenkaan ei ole sushipäivä.

      Koitin kai selittää "herkku"- sanan syvintä olemusta ja sanan merkityksen muuttumista. Harvinaiset herkut arkipäiväistyy ja yleensä halpeneekin, liekö net sitten enää herkkuja. Kai, jos jotain tekee mieli, sitten se on sen hetken herkkua.

      Tänään siis kalasoppaa.

      =DW=

      • Eilen valmistin lehtipihvin ja kanttarelli kastikkeen.


    • Heikunkeikku

      Sain aivan juuri syötyä. Tein herkkuruokaa tänä päivänä.
      Ostin siivutettua maksaa, fläiskäsin paistinpannuun, sipuli oli isokokoinen, jonka myöskin ruskistin.
      Kun kaikki maksat oli ruskistettu, niin lisäsin kermaa ja annoin hautua.
      Tein perunamuusia.
      Puolukkasurvos on pakollinen tähän ruokaan ja niinpä lappasin aimo kasan puolukkasurvosta lautaselle.

      Nautin suunnattomasti ruuasta. Melkein silmät pyöri päässä.

      Tykkään tehdä ruokaa.
      Vaikka ruuanlaitosta tykkäänkin, niin en tee joka päivä ruokaa, vaan teen aina enemmän kerralla ja syön kaksi päivää samaa ruokaa.
      Keittoja teen sitten iso-isolla kattilalla. Keittoa laitan pakastimeen rasioissa.

      Jälkiruokaa en koskaan syö eturuuan jälkeen.

      • ö-Öö

        Maksa kyllä hyvää.

        Mä tein viimeviikolla maksapihvejä ja maksakastiketta, erittäin oli maukasta. Mun mielestä maksakastikkeeseen kuuluu porkkana ja maustekurkku, vähän, kuin stroganoff. Se oli juu herkkua.

        Yks herkku, mitä pitkään kaivannut, mahasyltyt. Net siis suolattuja ja savustettuja naudan sisälmyksiä. Niitä sai aikanaan kauppahallista, sitten tuli jokin direktiivi, eikä niitä kukaan valmista. Net ois herkkua, jos jostain sais. Varmaan vois ite koittaa tehdä, ehkä vaatis aika kovaa paneutumista asiaan, vaikka perusjuttu ihan selkeä ja helppo.

        Turhan vähän tulee syötyä sisäelimiä, kaupoista saa maksaa, munuaiset jne harvinaisempia. Paistetut munuaiset erittäin hyviä. Niissä tosin se, jos ei liottele kunnolla, keittiö saattaa täyttyä urean tuoksusta :DDD

        =DW=


      • Bengalitikku

        Pidän myös maksasta, naudan.
        Omat tekeleet ovat jauhetusta maksasta. Joskus "taikinasta" on tullut vähän lötkyä, joten pihvit vähän hajoitee pannulla.
        Jos ravintolassa osuu olemaan maksapäivä, tilaan oitis.


      • KoirakinTykkäs
        Bengalitikku kirjoitti:

        Pidän myös maksasta, naudan.
        Omat tekeleet ovat jauhetusta maksasta. Joskus "taikinasta" on tullut vähän lötkyä, joten pihvit vähän hajoitee pannulla.
        Jos ravintolassa osuu olemaan maksapäivä, tilaan oitis.

        Mä tein viikonloppuna. Vävy tykkää maksapihveistä. Laitoin koerään savunmakuista santa maria grilliruokien kastiketta. Oli hyvä testitulos. Nam.


      • Heikunkeikku
        ö-Öö kirjoitti:

        Maksa kyllä hyvää.

        Mä tein viimeviikolla maksapihvejä ja maksakastiketta, erittäin oli maukasta. Mun mielestä maksakastikkeeseen kuuluu porkkana ja maustekurkku, vähän, kuin stroganoff. Se oli juu herkkua.

        Yks herkku, mitä pitkään kaivannut, mahasyltyt. Net siis suolattuja ja savustettuja naudan sisälmyksiä. Niitä sai aikanaan kauppahallista, sitten tuli jokin direktiivi, eikä niitä kukaan valmista. Net ois herkkua, jos jostain sais. Varmaan vois ite koittaa tehdä, ehkä vaatis aika kovaa paneutumista asiaan, vaikka perusjuttu ihan selkeä ja helppo.

        Turhan vähän tulee syötyä sisäelimiä, kaupoista saa maksaa, munuaiset jne harvinaisempia. Paistetut munuaiset erittäin hyviä. Niissä tosin se, jos ei liottele kunnolla, keittiö saattaa täyttyä urean tuoksusta :DDD

        =DW=

        Huomenta!

        Minä kun menin aikanaan landepaukun kanssa naimisiin, sain sivutuotteena monia asioita joihin en kaupunkilaistyttönä ollut tottunut.
        Yks sivutuote oli uusia ruokia.
        Mainitsit naudan sisäelimet.

        Kun mieheni kotitilalla lehmä nyskättiin, niin aina tehtiin Tappaiskeitto.
        Onko nimi tuttu muille landepaukuille:)

        Minä tykkäsin tappaiskeitosta. Siihen käytettiin sisäelimiä. Maksaa, munuaisia ja sitä rataa. Se oli kuin perunasoppa kera erilaisten suutuntumien lihat.
        Saatiin kotiinvietäväksi aina erilaisia lihoja ja myöskin sisäelimiä, joista sain kotona tehdä meille tappaiskeittoa.
        Myös juuri poikineen lehmän maitoa saatiin kotiin. Uunijuustoa nams nams x10.

        Mulle kävi eilen niin, että tein maksakastiketta kahdeksi päiväksi. Eliliseksi ja täksi päiväksi.
        Koska paistetut maksavinkaleet ovat herkkua, niin kun kotiuduin töistä klo 21:10, niin siinä vaiheessa näläkä oli niin vietävä, että jo körötellessäni autolla kotia, näin ajatuskuplassani näitä maksavinkaleita. Työnsin ajatuskuplaa kauemmas, mutta se pompahti aina takaisin.
        Ehkä 10 minuuttia taistelin ajatuskuplan kanssa, mutta lopputulos oli kuitenkin, että kiiruhdin kasaamaan perunamuusia lautaselle, maksaa ja kastiketta ja puolukkasurvosta. Lämmitin mikrossa. Hitto, aivan kerrassaan ihanaa sitä lapata naamaan.
        Toki tiedän, ettei "iltapala" ollut tuohon aikaa paras mahdollinen, mutta minkäs tein.

        Nyt tilanne on se, että eilen söin tämän päivän ruuan. Yks maksapala on jäljellä. Sillä ei tuu hullua hurskaammaksi.

        Joudut tekemään uutta ruokaa täksi päiväksi.
        Naudanjauhelihaa on onneksi kaapissa. Siitä väännä Lasagnettea. Mozzarella juustoraastetta aimosti.


      • Heikunkeikku
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Huomenta!

        Minä kun menin aikanaan landepaukun kanssa naimisiin, sain sivutuotteena monia asioita joihin en kaupunkilaistyttönä ollut tottunut.
        Yks sivutuote oli uusia ruokia.
        Mainitsit naudan sisäelimet.

        Kun mieheni kotitilalla lehmä nyskättiin, niin aina tehtiin Tappaiskeitto.
        Onko nimi tuttu muille landepaukuille:)

        Minä tykkäsin tappaiskeitosta. Siihen käytettiin sisäelimiä. Maksaa, munuaisia ja sitä rataa. Se oli kuin perunasoppa kera erilaisten suutuntumien lihat.
        Saatiin kotiinvietäväksi aina erilaisia lihoja ja myöskin sisäelimiä, joista sain kotona tehdä meille tappaiskeittoa.
        Myös juuri poikineen lehmän maitoa saatiin kotiin. Uunijuustoa nams nams x10.

        Mulle kävi eilen niin, että tein maksakastiketta kahdeksi päiväksi. Eliliseksi ja täksi päiväksi.
        Koska paistetut maksavinkaleet ovat herkkua, niin kun kotiuduin töistä klo 21:10, niin siinä vaiheessa näläkä oli niin vietävä, että jo körötellessäni autolla kotia, näin ajatuskuplassani näitä maksavinkaleita. Työnsin ajatuskuplaa kauemmas, mutta se pompahti aina takaisin.
        Ehkä 10 minuuttia taistelin ajatuskuplan kanssa, mutta lopputulos oli kuitenkin, että kiiruhdin kasaamaan perunamuusia lautaselle, maksaa ja kastiketta ja puolukkasurvosta. Lämmitin mikrossa. Hitto, aivan kerrassaan ihanaa sitä lapata naamaan.
        Toki tiedän, ettei "iltapala" ollut tuohon aikaa paras mahdollinen, mutta minkäs tein.

        Nyt tilanne on se, että eilen söin tämän päivän ruuan. Yks maksapala on jäljellä. Sillä ei tuu hullua hurskaammaksi.

        Joudut tekemään uutta ruokaa täksi päiväksi.
        Naudanjauhelihaa on onneksi kaapissa. Siitä väännä Lasagnettea. Mozzarella juustoraastetta aimosti.

        Tarkoitin tietysti, että minä joudun tekemään uutta ruokaa täksi päiväksi.


      • bobgeldof
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Huomenta!

        Minä kun menin aikanaan landepaukun kanssa naimisiin, sain sivutuotteena monia asioita joihin en kaupunkilaistyttönä ollut tottunut.
        Yks sivutuote oli uusia ruokia.
        Mainitsit naudan sisäelimet.

        Kun mieheni kotitilalla lehmä nyskättiin, niin aina tehtiin Tappaiskeitto.
        Onko nimi tuttu muille landepaukuille:)

        Minä tykkäsin tappaiskeitosta. Siihen käytettiin sisäelimiä. Maksaa, munuaisia ja sitä rataa. Se oli kuin perunasoppa kera erilaisten suutuntumien lihat.
        Saatiin kotiinvietäväksi aina erilaisia lihoja ja myöskin sisäelimiä, joista sain kotona tehdä meille tappaiskeittoa.
        Myös juuri poikineen lehmän maitoa saatiin kotiin. Uunijuustoa nams nams x10.

        Mulle kävi eilen niin, että tein maksakastiketta kahdeksi päiväksi. Eliliseksi ja täksi päiväksi.
        Koska paistetut maksavinkaleet ovat herkkua, niin kun kotiuduin töistä klo 21:10, niin siinä vaiheessa näläkä oli niin vietävä, että jo körötellessäni autolla kotia, näin ajatuskuplassani näitä maksavinkaleita. Työnsin ajatuskuplaa kauemmas, mutta se pompahti aina takaisin.
        Ehkä 10 minuuttia taistelin ajatuskuplan kanssa, mutta lopputulos oli kuitenkin, että kiiruhdin kasaamaan perunamuusia lautaselle, maksaa ja kastiketta ja puolukkasurvosta. Lämmitin mikrossa. Hitto, aivan kerrassaan ihanaa sitä lapata naamaan.
        Toki tiedän, ettei "iltapala" ollut tuohon aikaa paras mahdollinen, mutta minkäs tein.

        Nyt tilanne on se, että eilen söin tämän päivän ruuan. Yks maksapala on jäljellä. Sillä ei tuu hullua hurskaammaksi.

        Joudut tekemään uutta ruokaa täksi päiväksi.
        Naudanjauhelihaa on onneksi kaapissa. Siitä väännä Lasagnettea. Mozzarella juustoraastetta aimosti.

        Joo.Tunnetaan myös nimellä "Mykyrokka" tuolla synkimmässä Savossa, sisäelimiä,pottuja.verestä ja jauhoista tehtyjä "palleroita"...liemi sellaista harmaata. Taisin olla 9v kun sukulaisreissulla sitä eteen läjäytettiin iso lautasellinen, ilmiselvä kusen haju ilmassa alkoi jo siinä vaiheessa yököttämään. Mutta pakko oli syödä, isäukko oli sellainen. No,toista kertaa ei ole tarvinnut..
        On kovasti suosittua Iisalmi- seuduilla jossa jopa ruokapaikoissa listalla.
        Työreissulla ruokaillessa taisin ääneen mainita siitä kusenhajusta,,alkoi lähipöydistä kuulumaan mainintoja "Etelänpellen ei ole pakko tänne syömään tulla" yms..


      • Heikunkeikku
        bobgeldof kirjoitti:

        Joo.Tunnetaan myös nimellä "Mykyrokka" tuolla synkimmässä Savossa, sisäelimiä,pottuja.verestä ja jauhoista tehtyjä "palleroita"...liemi sellaista harmaata. Taisin olla 9v kun sukulaisreissulla sitä eteen läjäytettiin iso lautasellinen, ilmiselvä kusen haju ilmassa alkoi jo siinä vaiheessa yököttämään. Mutta pakko oli syödä, isäukko oli sellainen. No,toista kertaa ei ole tarvinnut..
        On kovasti suosittua Iisalmi- seuduilla jossa jopa ruokapaikoissa listalla.
        Työreissulla ruokaillessa taisin ääneen mainita siitä kusenhajusta,,alkoi lähipöydistä kuulumaan mainintoja "Etelänpellen ei ole pakko tänne syömään tulla" yms..

        "Meidän" tappaiskeittoon ei laitettu veripalleroita. Eikä se pissulle haissut. Jos olisi, niin tokko olisin syönyt.
        Muistan kun verta oli saavi täynnä ja laitettiinko sinne sekaan ruisjauhoja vai mitä? ja sitten sekoitettiin oikein viimesen päälle ja viimesen kauan aikaa. Minua ei nuorena miniänplanttuna "pakotettu" verta sekoittamaan, kuten ei myöskään kuorimaan perunoita. Sen homman tekivät jompikumpi mummuista.

        Noh, siitä verestä anoppi teki verileipää. Ison kasan. Ja siitä verileivästä sitten verileipäressua. Keittoa, jossa verileipäpaloja seassa. Äitini, joka myös on syntynyt landepaukuksi, niin hän teki aikanaan myöskin verileivästä keittoa.


      • bobgeldof
        Heikunkeikku kirjoitti:

        "Meidän" tappaiskeittoon ei laitettu veripalleroita. Eikä se pissulle haissut. Jos olisi, niin tokko olisin syönyt.
        Muistan kun verta oli saavi täynnä ja laitettiinko sinne sekaan ruisjauhoja vai mitä? ja sitten sekoitettiin oikein viimesen päälle ja viimesen kauan aikaa. Minua ei nuorena miniänplanttuna "pakotettu" verta sekoittamaan, kuten ei myöskään kuorimaan perunoita. Sen homman tekivät jompikumpi mummuista.

        Noh, siitä verestä anoppi teki verileipää. Ison kasan. Ja siitä verileivästä sitten verileipäressua. Keittoa, jossa verileipäpaloja seassa. Äitini, joka myös on syntynyt landepaukuksi, niin hän teki aikanaan myöskin verileivästä keittoa.

        Joo, taitaa olla sitä "Veripalttua" josta Oulun seuduilla sitä "Rössypottua" tekeevät. Maistelematon herkku ainakin minun osalta, veriletut kyllä ookoo pannulla voissa paistettuina suorastaan hyviä.
        Tuolla tarkoitan niitä kaupan eineslettuja. Taitaa olla tänäpäivänä harvinaisempaa sisäelimien ja myös veren hyötykäyttö ruoanvalmistuksessa.


      • pirremiinapas

        Maksapihvit ovat minunkin herkkua, ja juuri noin laitettuna..paistettuja sipulirenkaita päälle runsaasti..nami.
        Lapset tahtoisi miun tekevän heille maksapalakastiketta, oli kuulemma herkkua lapsena, olen luvannut tehdäkin, mutta varoittelin että kannattaako hyvää muistoa pilata...jos se ei olekaan samanlaista kuin lapsen suussa oli :)
        Sunnutaiksi teen madekeittoa, tytär oli saanut niitä työpaikalleen tuotuna, ja toivoi että tekisin ison kattilallisen, pidettäissiin samallaisän muistelu päivä.
        Matikat odottavaatjo tuolla minun pakkasessa ..


    • henrjii

      Ruodotonta haukifilettä
      Lohkorerunoita, uunissa, ulkolaisista uusista perunoista
      Valelin ne sulatetulla tilli-voi seoksella.

      • pirremiinapas

        Paneeraatko fileet ennen paistoa, ja jos millä?
        Hauki on melkein paistettava aito voissa, muuten maistuu..puulta.


    • Sverigeläinen perinneruoka Surströmming-Kållen mätätahna-röyhtö aidon keksisuolamaisen uunihötön kera. Njamnjam! Palanpainikkeeksi Skåne Akvavit ja Kihniön Kipakkata. Njamnjamnjamnjamnjam!!!

      • henrjii

        Aika rohekea valinta. Mäki-tahna vaatii munaa seuraksi


    • minulle herkku on makeaa, leivonnaisia, jälkiruokaa, kamkkia tms. nyt ajankohtainen herkku on laskiaispullat, itse en viitsi itselleni leipoa, mutta kaupasta saa onneksi aina kun herkkuhimo yllättää.

    • Herkutkin vaihtelee, löytää jonkun uuden, niin aikaisemmat herkut hetkeksi unohtuvat.

      makeista ja makeisista olen onnistunut luopumaan , ainakin melkein...
      ruisleivän ja kylmäsavulohen ja tillin herkkuelämystä ei voita mikään...

      nyt teen kahdesta avokadosta guacamolea, avokado herkkua,
      joka maistuu leivän päälläkin tosi hyvältä, saatikka lihan kaverina.
      teen tosi yksinkertaista versiota,
      vain 2 avokadoa ja pikkasen jotain sipulia, yksi valkosipulin kynsi, yksi tomaatti,
      yhden limetin mehu, ripaus suolaa, sokeria ja pippuria, tehosekoittaja hetkeksi pörräämään,
      joissakin resepteissä on rahkoja tai kermaviilejä yms, niitä en yleensä käytä
      joskus lisään paprikaa tai chiliä tai jotain yrttejä mitä sattuu huushollista löytyy.

      Tässä herkussa on vain yksi huono puoli, sitä pitää välttää jos on menoa ihmistenilmoille,
      valkosipuli on niin tärkeässä osassa tässä herkussa.

      Muuten laitan helppoja ruokia, joita voin syödä monena päivänä peräkkäin tai pakastaa.
      Joskus tekee kauheasti mieli perunaa, silloin herkuksi vain perunaa ja nokare voita.

      • Bengalitikku

        Avocado on hyvää. Tumman ruisleivän päälle vuoltuna ja sitruunamehuruiskaus ja ripaus suolaa. Noinkin pelkistetysti.

        Herkkua on voissa paistettu kuha, himpsasen tilliä ja nuoria perunoita.

        (En mainitse hasselpähkinäsuklaata. En.)


    • Kaiken-laista-a

      Herkkuja on mulla monenlaista, monenlaista
      kuiske kuuluu, miltä herkut maistaa, herkut maistaa
      Tip tap top töp tip tap töks.

    • Nyt herkuttelen tässä harvinaisesti oman kurmettikeittiöni herkulla.

      Lämmitin eilen keitettyjä makarooneja mikrossa. Sekaan paistettua jauhelihaa, maissinjyviä, pilkottua tomaattia, jonka maustoin Herbamare suolalla ja persiljalla.
      Ruokajuomana lasillinen vettä, jonka maustoin puolikkaalla C-vitamiini poretabletilla.

      Jälkiruokaa en nyt jaksa vielä syödä. Syön sen omenan sitten myöhemmin.

      • Hyvä me Tellukka, meillä tuntuu olevan tasokkaat kurmettiherkut joka päivä.
        Tavallista vaikka yrittää, niin kurmettia tuppaa väkisin tulemaan.
        Se on niin helppoa kun osaa.


    • Kuhahven

      Paistettu kala, ahven tai kuha olisi parasta herkkua keitettyjen perunoiden kanssa. Valitettavasti en osaa paistaa kalaa, joten valmistan kalan uunissa tai toivon jonkun muun paistavan sen. Perunat osaan kuitenkin keittää.

    • herkuttelevaherra

      Lämpimässä vuohenmaidossa lilluvia jakkihärän nenärustoja.
      Nam!
      Kyytipojaksi käymään alkanutta kokkelipiimää.

    • utaret

      Täällä kun näemmä kokemusta koolla, siis että minkä ikäisenä sitä viimeistään tulisi luopua makeista herkuista.

      • Heikunkeikku

        Huomenta utare:)

        Miksi sitä pitäisi luopua makeista herkuista?
        Onhan se kivaa joskus hemmotella itseään jollakin makealla herkku-herkulla.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Huomenta utare:)

        Miksi sitä pitäisi luopua makeista herkuista?
        Onhan se kivaa joskus hemmotella itseään jollakin makealla herkku-herkulla.

        Olisiko viistoista sopiva ikä luopua imelistä :)
        Eilen tuli syötyä täytekakkua äidin nimpparirääppiäisillä.
        Illalla tyhjensin lakupussin jämät, kun ikävästi törötti pöydällä.


      • Heikunkeikku

        "Anceli"

        Ai ikävästi törötti pöydällä:)
        Joo, ilman muuta teit oikein tyhjäämällä lakupussin.
        Olis ollut typerää jättää se yksikseen kuleksimaan.

        Minä en niin erikoisemmin mistään nisuista piittaa tai kuivista kakuista, mutta juuri täytekakut kera kermavaahdon, niin ne pakkaa olemaan mun heikkous. Ja rahkakermavaatomönjät ihan missä muodossa tahansa. Rahkakermavaahto suorastaan ajautuu mun suuhuni.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        "Anceli"

        Ai ikävästi törötti pöydällä:)
        Joo, ilman muuta teit oikein tyhjäämällä lakupussin.
        Olis ollut typerää jättää se yksikseen kuleksimaan.

        Minä en niin erikoisemmin mistään nisuista piittaa tai kuivista kakuista, mutta juuri täytekakut kera kermavaahdon, niin ne pakkaa olemaan mun heikkous. Ja rahkakermavaatomönjät ihan missä muodossa tahansa. Rahkakermavaahto suorastaan ajautuu mun suuhuni.

        Roskat pöydillä jotenkin häiritsevät minua, kuten vajaat lakupussit.

        Rahkaherkut ovatkin makoisia, olen pyrkinyt lieventämään jättämällä kermavaahdon pois ja laitan vaniljakastikevaahtoa.
        Ei ole ihan samanveroista, mutta sujuvasti valahtaa suusta.


      • henrjii
        Anceli kirjoitti:

        Olisiko viistoista sopiva ikä luopua imelistä :)
        Eilen tuli syötyä täytekakkua äidin nimpparirääppiäisillä.
        Illalla tyhjensin lakupussin jämät, kun ikävästi törötti pöydällä.

        mä tein oikein imelää, nimittäin 123 etikkalientä, laitoin sitä silakka
        fileille joista olin nyppinyt nahat pois. Sekaan raastoin sitruunakuorta, sipulirenkaita
        ja pippuria
        Fileet oli ensin yön yli marinoituneet etikkaliemessä, missä oli
        etikkaa vettä ja suolaa.
        Pikkasen oli hyvää kun laitoin silkoita tänä aamuna ruisleivä päälle


      • Heikunkeikku
        henrjii kirjoitti:

        mä tein oikein imelää, nimittäin 123 etikkalientä, laitoin sitä silakka
        fileille joista olin nyppinyt nahat pois. Sekaan raastoin sitruunakuorta, sipulirenkaita
        ja pippuria
        Fileet oli ensin yön yli marinoituneet etikkaliemessä, missä oli
        etikkaa vettä ja suolaa.
        Pikkasen oli hyvää kun laitoin silkoita tänä aamuna ruisleivä päälle

        Uskon, varmaan oli hyvää.
        Silakka on monipuolinen kala. Saa erimoisia makuja.
        Paistetut silakatkin ovat niin hyviä, että ihan häijyä tekee.

        Ohimennen kysyn, että etkö laittanut laisinkaan sokeria siihen etikkalitkun sekaan?


      • henrjii kirjoitti:

        mä tein oikein imelää, nimittäin 123 etikkalientä, laitoin sitä silakka
        fileille joista olin nyppinyt nahat pois. Sekaan raastoin sitruunakuorta, sipulirenkaita
        ja pippuria
        Fileet oli ensin yön yli marinoituneet etikkaliemessä, missä oli
        etikkaa vettä ja suolaa.
        Pikkasen oli hyvää kun laitoin silkoita tänä aamuna ruisleivä päälle

        Jotenkin vetää ilkeästi leukaperistä, kun tuota luen.
        Minä laitan etikkaa pyykkikoneeseen, toimii hyvin :)


      • henrjii
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Uskon, varmaan oli hyvää.
        Silakka on monipuolinen kala. Saa erimoisia makuja.
        Paistetut silakatkin ovat niin hyviä, että ihan häijyä tekee.

        Ohimennen kysyn, että etkö laittanut laisinkaan sokeria siihen etikkalitkun sekaan?

        123 etikkaliemi 1 osaa etikkaa 2 osaa sokeria, ja 3 vettä.
        Marinoin silakat ensin yön yli etikkaliemessä jossa oli suolaa
        vettä ja etikkaa suhtessa 1/2 ja suolaa ruokalusikallinen


      • Heikunkeikku
        henrjii kirjoitti:

        123 etikkaliemi 1 osaa etikkaa 2 osaa sokeria, ja 3 vettä.
        Marinoin silakat ensin yön yli etikkaliemessä jossa oli suolaa
        vettä ja etikkaa suhtessa 1/2 ja suolaa ruokalusikallinen

        Aijaa. Mistäs minä äkkäsin että 123 tarkoittaisi tuommosta litkunkaavaa.
        Hyvä kaava. Etikoihin on hyvä laittaa sokuria. Mun mielestä.

        Niinku esim. kun tekee salaatinkastiketta. Kermaviiliin pläjäyttää etikkaa ja sokeria ja pieni hipaus suolaa, niin johan on hyvää. Ja parempaa jos vielä pienii saksilla ruohosipulia pieniä kipenöitä.


    • Toissa iltana paistoin gluteiinittomia lättyjä ja popsin poskeen lettuhillon kanssa. Koiakin sai, tottakai. Pullista ja muista kahvileivistä en niin perusta mutta jäätelö on herkkua.

    • naapurista

      Olen juuri paistamassa lehtitaikina kuppeja muffinssivuokissa. Sitten täytän ne kylmäsavulohella ja ruohosipulijuustolla. Tilliä koriteeksi ja mätiä ja munalohko.

      Toiset saavat lusikallisen perunasalaattia ja pari viipaletta riimihärkää ja pohjalle rukolaa ja piparjuurikermaa.

      Tule ystävänpäivä vieraita.

      • Heikunkeikku

        "naapurista"

        Hiton hyvää ruokaa tarjoat vieraillesi.
        Tuhansin sanoin varmaankin kiittävät sinua.

        Et ole mikään turha ruuan vääntäjä:)


    • flegmaatti

      Tämän päivän "herkkuja".

      Hörppäsin juuri loput eväänäni olleesta 0,5l:n protsku / kaakao yhdistelmästä.
      Täydensin tuloksen rasvaton raejuusto, keitetyt kananmunat, puristetut valkosipulin kynnet, neitsyt oliiviöljy, Dijon sinappi ja sinihomejuusto yhdistelmämössöllä.

      Klo 13 syötäväksi teen karvahatullisen tuoresalaattia.
      Herkkulämpimäksi klo 14 syntyy " herkkupyttäri" aineksina muutama eilisestä jäänyt, raakana paistettu perunalohko, kypää classic wok sekoitusta, kaksi wilhelm chili sulatejuusto makkaraa pilkottuina ja päälle paistumaan kananmuna / lärvi.
      Kaikki valmiina ja osa eilistä jätettä.

      • "flegmaatti"

        Tuntuuko se hyvältä kun pääsee käyttämään ulko-maalaisia nimikkeitä?
        Tuleeko tunne että olisi hieman sivistyneenpi kuin oikeasti onkaan?

        H.


      • Heikunkeikku

        "flegmaatti"

        Jätteet ovat hyviä.
        Muinoin, kun lapset kysyivät, että mitä ruokaa ja kun vastasin, että Jätteitä, niin oitis tuli kuorona että Nams.


    • Tänään herkuttelemme hernesopalla. Päätin tehdä sitä perinteitä kunnioittaen alusta alkaen itse. Herneet olivat liossa koko yön ja nyt kiehuvat hiljalleen liedellä, kohta käyn lisäämässä joulukinkun jämät, sipulia ja annan kiehua lisää. Sitten maustan mieleisekseni. Jälkkäriksi rahkalettuja mansikkahillolla. Hyvää ystävän päivää ystävät ja vähemmän ystävät 💕

    • herkkusuussa

      Tuli äkkimakeannälkä ja tein suklaahummusta. Hedelmälohkoja dippasin siihen.

    • Lemmenkäinen

      Äsken söin kokojyväleipää päällä voita ja Kotivaran venäläistä meetwurstia :)

    • Herkkuja on monenlaisia. Ruuista esim. uuniperunat oliiviöljyssä mustapippurilla, timjamilla ja paprikajauheella maustettuna kera wieninleikkeen. Tulee tehtyä suurin piirtein joka toinen viikonloppu. Jälkiruokana taatelijäädyke herkkua, vaan turhan suuritöinen meikäläiselle, että tahtoo jäädä vain jouluherkuksi. Juomana omista marjoista itse tehty mustaherukkaviini.

      • Herkku-

        Janssonin kiusaus on nopeaa, hyvää ja kaloririkasta.


    • 1947poju

      Ite syön ABC 1-2 kertaa päivässä ja sen toisen mahdollisen kerrran tuttavilla, kotona ei ole mitään. Ei muuta kuin pikakahvia K-kofeiinitonta ja Rainbow kofeiinipitoista,

      Äitini herkuttelee, paistaa jauhelihaa ja pakasteesta Peruna-sipulisekoitus , aamu 10 aikaan ja lämmittelee koko päivän. on 94v. Tietysti käydään ABC 2-3 kertaa viikossa.

    • Retikka

      Joka viikonloppu käydään puolison kanssa yhdessä kaupassa ja ostetaan herkkuja, joista valmistetaan jotain hyvää. Omasta takaa on hirvenlihaa, kuhaa ja haukea. Yleensä tehdään hyvät pihvit, pippuripihvi on kummankin lemppari, tai sitten kuhaa eri tavoin; mieheni paistaa kuhan kirkastetussa voissa, se on maukkainta.

      Oma bravuurini on kukkakaalikeitto, johon laitan kermaa KOskenlaskijaa sekä purjoa.

      • Kukkakaalikeitto on hyvää,
        samoin kaikki muut sosekeitot,
        bataatti, porkkana ja nauris ja tietenkin peruna-purjokeitto.
        Helppoja ja nopeita valmistaa ja hyviä, voi lisukkeilla sitten muutella ruokaisemmaksikin jos haluaa.

        Sipulikeitto on myös helppoa ja nopeaa ja hyhyhyväää.
        teen sen aina ilman vehnäjauhoja, mutta gratinoin juustoleivällä
        tai sitten kun keitto on jo syötävää rikon keskelle kananmunan.


    • Paloma.se01

      Tänään entrecote chimichurri-kastikkeella. Pojan synttärien kunniaksi.

      • pirremiinapas

        Vesikielellä täällä..pihviä tekee mieli maustevoilla...vaan taitaa pitää tyytyä kaurapuroon....:ariksi kuukaudeksi :((


      • Paloma.se01

        Aamulla keitänkin sitten kaurapuuron, kanelitanko mausteena ja muutama rengas talviomenaa. Tarjotaan pähkinöiden ja omenavoin kanssa plus täysmaito.
        Mutta pihvi oli hyvää ja chimichurri erinomaisen onnistunutta.


    • se.siitä.ruoasta

      Vaimo (76v) on syönyt terveellisesti, monipuolisesti, oikean määrän ja liikkunut ja matkustellut. 70 tervettä vuotta näki, nyt on ollut hermojuuritulehdus, on syöpä ja epilepsia, ym. pienempää. viime vuonna mentiin kela makuutaksilla yli 50 reissua. 6 kk työntelin pyörätuolissa pidemmät matkat, sekä tein ruoat 3 kertaa päivässä ja kaiken muunkin. Ite en voi syödä valmisruokaa pöydän vieressä, syö liikaa ja lihon, otan aina jotain lisää.

      ite olen syönyt aivan väärin, ainoastaan määrä ollut sopivaa. Syön sängyssä tai sitten seisoen jääkääpin vieressä, aina valmisruokaa, makkaraa, lihapiirakkaa, leipää, juustoa, limua. Mitään vaivoja ei ole tullut (77v) toki olen syönyt kolesterolipillereitä 20 vuotta, Lipitoria.

    • henrjii

      nyt kun vatuli vähän reistailee, niin en ole syönyt mitään.
      Viinakaan ei maistu, ainostaa wissyä

      • pirremiinapas

        Oletko perso viinaksille..


    • pirremiinapas

      Huomiseksi matikka keittoa, juuri olen ryhtymässä keittämiäni kalapaloja silpimään ruodottomiksi, huomenna lisään ne keittoon vähän ennen tai jo perunoiden kypsyttyä..semmoista amerikan herkkuva..

    • EnsikuussamökilleNam

      Kun oon yksin mökillä niin herkuttelen. Aamupalaksi paistan paksuja pekoniviipaleita, laitan niiden päälle pari kananmunaa samalla paistumaan. Päivällä keitän perunoita ja tölkkilihaa purkista suoraan lautaselle perunoiden seuraksi. Ruisleipää voilla siinä samalla.
      Illalla paistan päivällä jääneitä perunoita kananmunien ja nakkien kanssa.
      Iltapalaksi pullo keppanaa ja hampparin pätkä.
      Syön kyllä hyvin terveellisesti.

      • EnsikuussamökilleNam

        Unohdin. Silloin tällöin teen myös jankkia.


      • pirremiinapas
        EnsikuussamökilleNam kirjoitti:

        Unohdin. Silloin tällöin teen myös jankkia.

        Sitäkö kun polukka survokseen lisätään jotain jauhoa, vai leipäressuako se on?


      • EnsikuussamökilleNam

        Sitä leipäressun tyylistä. Siitä on montaa versiota. Jätkätkin söivät


      • Puolikiloapäivässä

        Luulet syöväsi terveellisesti. Missä kaikki vihannekset, juurekset, hedelmät ...


    • vanhanaakka

      Verilettuja...... Onneksi kaupan pakastealtaasta löytyy vielä naudan verta josta helppo tehdä ja yhdestä pullollisesta tulee iso kasa. Valmiit einesletut maistuu lähinnä jauholle ja niitä en enää suostu syömään, kuten en muitakaan eineksiä.....kyllä parasta saa kun itse tekee.

      • Bengalitikku

        En pystyisi tekemään verilettuja itse.
        Pyörtyisin.

        Aika rumaa jälkeä....


        Siksi syön välillä noita einespyörylöitä.


      • vanhanaakka
        Bengalitikku kirjoitti:

        En pystyisi tekemään verilettuja itse.
        Pyörtyisin.

        Aika rumaa jälkeä....


        Siksi syön välillä noita einespyörylöitä.

        Kun on penskasta asti sen veren kanssa ollut tekemisissä ja syönyt niin ei tee heikkoa.....pienviljelytilalta kotoisin ja karjaa teurastettiin kotona ja joutui jo alle kouluikäisenä verta sekoittamaan ettei hyytynyt.....suolia sentään en joutunut pesemään kun saippuan tekijä pesi itte


      • Bengalitikku
        vanhanaakka kirjoitti:

        Kun on penskasta asti sen veren kanssa ollut tekemisissä ja syönyt niin ei tee heikkoa.....pienviljelytilalta kotoisin ja karjaa teurastettiin kotona ja joutui jo alle kouluikäisenä verta sekoittamaan ettei hyytynyt.....suolia sentään en joutunut pesemään kun saippuan tekijä pesi itte

        Noinhan se varmaan on. Maalla arkista työtä. Tottumista.
        Jauhetun maksan kanssa mulla on sama juttu, vaikka pidän mausta.
        Mulla on sellainen muistikuva, että 50-luvulla olisi raudanpuutteesta kärsiville syötetty raakaa maksaa??
        Italialaiset herkkusuut tekevät makkaransa itse ja veikkaan, että luonnonsuoleen.
        Varmaan muutamassa sukupolvessa on unohdettu paljon, "opittu" pois.


    • Paloma.se01

      Tein eilen mustikkakukkoa elikkä rättänää.
      Ei kauheen hyvää.

    • Syöppö

      Mikään ei ole parempaa herkkua kuin oikea ruoka. Nimimerkistä huolimatta normaalipainoinen ja kun ei juoppo, niin ...

    • Tuulettaa

      Keittoruuat maistuvat nykyään parhailta, erilaiset.
      Kahvin kanssa paloittelin Leipäjuustoa ja päälle sulatettuja pakastemarjoja. Olipa hyvää!

    • Uunijuurekset ovat hyviä...
      uunia lämmitin ja sitten sinne vadillinen pilkottuja juureksia,
      välillä kääntelen ja vääntelen.
      Tavallisesti laitan myös punajuuria, niistä tulee uunissa erinomaisia,
      mutta nyt ei ollut sitä herkkua laittaa.

      Viikonlopun liharuuanjämät ja kermaviilikastiketta.

    • ö-Öö

      Kaalilaatikko uunissa.

      Teki mieli. Pikkasen piti säveltää. Kaasu lopussa liedessä, ei voinut paistaa, esikypsensin mikrossa. Jauhelihaa ei ollutkaan, laitoin lampaan säilykelihaa. En viitsinyt alkaa keittelemään riisiä mikrossa, joten laitoin laatikkoon sarvimakaroonia raakana.

      Mutta kaalta, sipulia, porkkanaa ja mausteita oli juu. Saapi nyt näkee, mä aika usein teen reseptit vähän sinnepäin, kyllä net yleensä on toimineet. Ainoa, mikä oli paitsi koiranoksennuksen näköistä, käsittääkseni saman makuistakin oli appelsiinikuoririsotto.

      Hmm, oikeestaan ois pitänyt laittaa punahapankaalisalaattia, ois saanut happoakin. Noh, sitä voi ottaa lautaselle.

      =DW=

    • leimaotsassa

      Hasselpähkinät sellaisenaan ja sitten F:n valmistama kokonaisia hasselpähkinöitä sisältävä suklaa, naapurimaan M:n valmistama vastaava on liian makeata. Yhtenä "heikkoutena" myös kotimaisen V:n vahvat juustot, mustaleimat ja sellaiset.

    • hytinäx1

      Tätä tein eilen ja teen uudelleen viikonloppuna: 100 grammaa röpelöistä viherkaalta hakattuna pienemmiksi paloiksi uunipellille , päälle vähän oliiviöljyä ja hyppysellinen karkeaa suolaa . Hierotaan sekaisin että suola ja oliiviöljy hiertyy kaalen sekaan. kymmeneksi minuutiksi 200 asteen lämpöön uuniin ja namn, namn chipsejä popsimaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe