Tervehdys arvon traktorimiehet!
Tätä aihetta on tällä palstalla käsitelty jo moneen otteeseen vuosien aikana, mutta nuo edelliset keskustelut alkavat olla jo sen verran vanhoja, että ajattelin avata uuden keskustelun aiheesta.
Eli haluaisin teiltä neuvoja traktorin hankintaan. Budjettina ois semmonen 8-12 tuhatta ja tuolla pitäis saada ostettua nelivetoinen traktori. Pienehkön 55 hehtaarin metsätilan hoitoon. Minulla on jo olemassa kevyt metsäkärry pienellä hydraulisella kuormaimella (käytetty aiemmin 35 massikan perässä vaikka hydrauliikan tuotto ei aivan riittänyt). Tuota ois siis tarkoitus vetää tuon 4-veto traktorin perässä ja keräillä lähinnä polttopuurankoja metsästä(max 100 kiintoa vuosi).
Eli tuohon budjettiin ei tarvitse sisällyttää mitään muuta, kuin pelkkä traktori ja ehkä jokin lumitöihin soveltuva apuväline(linko, etukuormain, perälana). Etukuormain on ehdottomasti plussaa, koska tilalla on tarvetta siirrellä halkosäkkejä.
Käyttö tulee käytännössä olemaan kevyttä rankojen ajoa metsästä, joka sijaitsee korkeintaan 3 kilometrin päässä "päämajasta/lanssista". Eli mitään pitkiä siirtymiä ei ole tarkoitus ajella. Käyttäisin tuota traktoria siis pelkästään metsän hoitoon ja pihakoneena. Isommat hakkuut on tarkoitus tehdä pystykauppana, joten mitään urakkaa en ole tuolla traktorilla ja metsäkärryllä tekemässä.
Traktorin käyttötarkoituksina ois siis puunajo, halkomakoneen pyöritys, halkosäkkien siirtely ja lumityöt muutaman kerran vuodessa. Metsien maastosta sen verran, että ajelu ois lähinnä kuivalla kankaalla, kuivahkolla kankaalla sekä jonkin verran tuoreella kankaalla. Eli mitään soita ei traktorilla tarvitse yllittää.
Esittäkääpäs nyt siis rohkeasti, että millaista peliä minun kannattaisi tuohon hommaan miettiä!
Omassa mielessäni on ollut ainakin seuraavat 4-veto traktorit: 602/702/802/604 Valmetti, 80-luvun Massikka 590/575, Fiat 580/680/780, Ford 5600/6600/5610/6610
Onko tuossa listassa jotain mitä ei kannattaisi tuohon hommaan edes harkita? Mitä muita vaihtoehtoja teillä tulis mieleen?
Ajatuksena ois siis löytää jokin kone, jota vois sitten pitää mieluiten vuosikymmeniä, joten mitään ihan totaalista romua ei viitsisi ostaa.
Edullinen 8-12ke neliveto traktori kevyisiin metsähommiin
23
4021
Vastaukset
- Zetoristi
Zetka ja Pelastus varteenotettavia hinnaltaan.
- TraktorinHankintaEdessä
Onko kokemuksia Zetkan ja Belaruksen tekniikan kestävyydestä verrattuna noihin länsitraktoreihin? Eli joutuuko niitä korjaamaan paljon enemmän saavuttaakseen saman tavoitteen? Niitä sais kyllä tuohon budjettiin jo komeasti. Minkälaisia murheita noissa itätraktoreissa yleensä on?
- rtyuiopertyuio
TraktorinHankintaEdessä kirjoitti:
Onko kokemuksia Zetkan ja Belaruksen tekniikan kestävyydestä verrattuna noihin länsitraktoreihin? Eli joutuuko niitä korjaamaan paljon enemmän saavuttaakseen saman tavoitteen? Niitä sais kyllä tuohon budjettiin jo komeasti. Minkälaisia murheita noissa itätraktoreissa yleensä on?
Sen verran kokemusta on, että 2000-luvun länsitraktorin korjauksiin ja osiin menee yhdessä vuodessa enemmän rahaa, kuin Belarukseen 10 vuodessa. Belaruksen suurimmat ongelmat oli öljyvuodot, kun edellinen omistaja ei ollut osannut kiristellä pultteja, kiristelyjen jälkeen vuodot loppuivat.
Belarus häviää käytettävyydessä uudemmille länsitraktoreille, silti metsään lähtisin mielummin ryskäämään sen kanssa, kuin uudempien, joissa kaikki on muovia ja hytin ovetkin lasia.
Belarus on kylmiin oloihin tehty, hydraulipumpun voi kytkeä päältä pois jarruttamasta kylmäkäynnistyksiä. Kun moottori vähänkään pyörähtää pakkasilla, se käynnistyy.
Lohkolämmitin on 1800W, maksoi virosta tilattuna n. 40€, sellainen iso pönttö lohkon kylkeen pultattuna, vaihdettavalla vastuksella (12€) ja vesitilaan yhteydessä. Länsimainen Galix 500W lämmitin lohkon tulppaan olisi maksanut 99€. - Anonyymi
rtyuiopertyuio kirjoitti:
Sen verran kokemusta on, että 2000-luvun länsitraktorin korjauksiin ja osiin menee yhdessä vuodessa enemmän rahaa, kuin Belarukseen 10 vuodessa. Belaruksen suurimmat ongelmat oli öljyvuodot, kun edellinen omistaja ei ollut osannut kiristellä pultteja, kiristelyjen jälkeen vuodot loppuivat.
Belarus häviää käytettävyydessä uudemmille länsitraktoreille, silti metsään lähtisin mielummin ryskäämään sen kanssa, kuin uudempien, joissa kaikki on muovia ja hytin ovetkin lasia.
Belarus on kylmiin oloihin tehty, hydraulipumpun voi kytkeä päältä pois jarruttamasta kylmäkäynnistyksiä. Kun moottori vähänkään pyörähtää pakkasilla, se käynnistyy.
Lohkolämmitin on 1800W, maksoi virosta tilattuna n. 40€, sellainen iso pönttö lohkon kylkeen pultattuna, vaihdettavalla vastuksella (12€) ja vesitilaan yhteydessä. Länsimainen Galix 500W lämmitin lohkon tulppaan olisi maksanut 99€.Minulle sanoi yksi mies, omistaa Valmet 704 ja Belaruksen. Valmetin tohtii jättää metsään yöksi, mutta Belarusta ei. Kysyin syytä moiseen. Sanoi että Valmetin saa aamulla käyntiin, mutta Belarusta ei.
- 6810
Oli aikanaan Zetor 8045 ihan ajossa, ja nyt on 5711 seisomassa tyhjän panttina. Sanoisin että niitten murheeton käyttöikä on noin kolmasosa vastaavan länsikoneen iästä. Tiedän että setoriuskovaiset hiiltyy tästä, ja tiedän myös että löytyy paljonkin ajettuja Zetoreita ja Ursuksia, mutta kirjoitinkin että murheeton käyttöikä. Siitä eteenpäin on sitten remonttimiesten ja asianharrastajien ajoaikaa. Taitaa nykyään olla niitten hinnatkin vähän nousseet, kun jopparit kärrää niitä innokkaasti takaisin syntysijoilleen.
- massikka
Osta 300-sarjan massikka keskikeppisellä synkropower laatikolla. Se on koeteltua perustekniikkaa mekaanisella nelivedolla, ihan hyvä maavara ja tankki keulalla suojassa.
- foortintallissa
Tuohon hintaluokkaan osuu aika paljon ihan hyviä traktoreita, jos et mene pomppa levällään ostamaan ensimmäistä kohdalle osunutta. Unohda kiinalaiset vimputtimet!
Fordit on ikiliikkujia, samoin vaikka 300-sarjan Massikat. Casen kanssa tarkkana, siellä joissakin malleissa ongelmia. Belarukset on myös todellisia ikiliikkujia, jos Minskissa (MTZ) tehtyjä. Todellisia helmiä voi löytyä mm. Lamborghinista, siis ihan oikeasti taskurahalla vähän ajettuja koneita. https://aijaa.com/OPlePc- Vallu_pihalla
Nämä eurooppalaiset on kyllä paremmin tropiikin vehkeitä, sinnehän niitä sitten loppusijoitetaankin. Joten Belkku tai länsi-siperian Belkku eli valmet varteenotettavimmat merkit tänne susirajalle. Belkku on halpa vehje jättää vaikka talveksi metsään ja vallulla pärjää maavaransa ja suojauksiensa takia metsässä aina paremmin kuin näillä palmun alle loppusijoitetuilla konehevosilla. Nämä arktisilla alueilla tehdyt vehkeet ovat omiaan tänne pohjolan karuihinkin olosuhteisiin.
- eivaltraa
Vallu_pihalla kirjoitti:
Nämä eurooppalaiset on kyllä paremmin tropiikin vehkeitä, sinnehän niitä sitten loppusijoitetaankin. Joten Belkku tai länsi-siperian Belkku eli valmet varteenotettavimmat merkit tänne susirajalle. Belkku on halpa vehje jättää vaikka talveksi metsään ja vallulla pärjää maavaransa ja suojauksiensa takia metsässä aina paremmin kuin näillä palmun alle loppusijoitetuilla konehevosilla. Nämä arktisilla alueilla tehdyt vehkeet ovat omiaan tänne pohjolan karuihinkin olosuhteisiin.
Älä nyt intoile liikaa sen valuklöntin kanssa, meillä on ollut massikkaa ja casea vuosikymmenet ja soveltuu tänne täysin.
- Vallu_pihalla
eivaltraa kirjoitti:
Älä nyt intoile liikaa sen valuklöntin kanssa, meillä on ollut massikkaa ja casea vuosikymmenet ja soveltuu tänne täysin.
Mikseivät sovikkin, kun lämpöisestä tallista ajetaan pihamaalle ja pyöritään hiukan siinä tai auratuilla teillä. Ja taas takaisin lämpöiseen talliin ja loimi selkään. Mutta ne metsähommat soveltuvat paremmin noille arktisten alueiden vehkeille.
- eivaltraa
Vallu_pihalla kirjoitti:
Mikseivät sovikkin, kun lämpöisestä tallista ajetaan pihamaalle ja pyöritään hiukan siinä tai auratuilla teillä. Ja taas takaisin lämpöiseen talliin ja loimi selkään. Mutta ne metsähommat soveltuvat paremmin noille arktisten alueiden vehkeille.
joopajoo.
- foortintallissa
Vallu_pihalla kirjoitti:
Mikseivät sovikkin, kun lämpöisestä tallista ajetaan pihamaalle ja pyöritään hiukan siinä tai auratuilla teillä. Ja taas takaisin lämpöiseen talliin ja loimi selkään. Mutta ne metsähommat soveltuvat paremmin noille arktisten alueiden vehkeille.
Kyllä meillä ainakin pidettiin talvella työmailla Ford 5000 ihan "pohjolan liikenteen tallissa" ja sieltä se herättettiin hommiin. Ei tietty mitään Siperian pakkasia, kun täällä ei sellaisia ole, mutta monet kerrat olen Ford 5000 ja Ford 4000 pistänyt käyntiin lähes -30ºC pakkasilla ulkoa.
Belarus on tietty oma lukunsa, jos on penikalla varustettuna, niin kyllä starttaa kovallakin pakkasella, jos vaan saa penikan käyntiin. Aikoinaan ajelin puuta MTZ 521 Belaruksella metsästä, ei siinä mitään. https://aijaa.com/qMWQxl Ja Venäjän Karjalassa oltiin kortteeria Vitelessä, siitä naapurista lähti joka aamu yksi kyläläinen MTZ Belaruksella liikenteeseen. Siinä tuli aina aamuherätykset, kun se penikka pärähti käyntiin ja sitten vähän ajan päästä alkoi se MTZ Belkku yskimään herätyksiään.
Vaan onhan ne Venäjän olosuhteet Siperian puolella melkoiset, kaveri ajoi rekkaa Siperiaan, oli pakkaset -50ºC ja autot piti pitää jatkuvasti käynnissä. Pitkässä letkassa ajoivat useammilla rekoilla jo turvallisuudenkin puoleen, mutta aina taukopaikoilla oli jonkun auto sammunut ja sieltä sitten löytyi jäätynyt kuski. Kaveri ei jäännyt siihen venäläiseen rulettiin vanhenemaan ja siirtyi muihin hommiin. Tuossa Gaz lämmitystä Siperiassa. https://aijaa.com/fjhdpi - Vallu_pihalla
foortintallissa kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin pidettiin talvella työmailla Ford 5000 ihan "pohjolan liikenteen tallissa" ja sieltä se herättettiin hommiin. Ei tietty mitään Siperian pakkasia, kun täällä ei sellaisia ole, mutta monet kerrat olen Ford 5000 ja Ford 4000 pistänyt käyntiin lähes -30ºC pakkasilla ulkoa.
Belarus on tietty oma lukunsa, jos on penikalla varustettuna, niin kyllä starttaa kovallakin pakkasella, jos vaan saa penikan käyntiin. Aikoinaan ajelin puuta MTZ 521 Belaruksella metsästä, ei siinä mitään. https://aijaa.com/qMWQxl Ja Venäjän Karjalassa oltiin kortteeria Vitelessä, siitä naapurista lähti joka aamu yksi kyläläinen MTZ Belaruksella liikenteeseen. Siinä tuli aina aamuherätykset, kun se penikka pärähti käyntiin ja sitten vähän ajan päästä alkoi se MTZ Belkku yskimään herätyksiään.
Vaan onhan ne Venäjän olosuhteet Siperian puolella melkoiset, kaveri ajoi rekkaa Siperiaan, oli pakkaset -50ºC ja autot piti pitää jatkuvasti käynnissä. Pitkässä letkassa ajoivat useammilla rekoilla jo turvallisuudenkin puoleen, mutta aina taukopaikoilla oli jonkun auto sammunut ja sieltä sitten löytyi jäätynyt kuski. Kaveri ei jäännyt siihen venäläiseen rulettiin vanhenemaan ja siirtyi muihin hommiin. Tuossa Gaz lämmitystä Siperiassa. https://aijaa.com/fjhdpiJa nyt foortit on tallissa, nimimerkkisi mukaan ilmeisesti?
- foortintallissa
Vallu_pihalla kirjoitti:
Ja nyt foortit on tallissa, nimimerkkisi mukaan ilmeisesti?
Rehellisesti sanottuna kaksi Foortia on ulkona ja yksi on sisällä. Ne kun ovat tottuneet olemaan ulkona ja tuo yksi on ollut yöt sisällä muutenkin koko aikuisikänsä, joten nyt eläkkeellä ollessaan on katon alla. Tai ei ihan eläkkeellä, kylä sillä taas keväällä pyöritetään kenttäsirkkeliä kummakseen ja hoidetaan kesällä perunamaata. Muuten viettää aikaa enempi kuitenkin eläkeläisenä. Uudemmalla järeämmällä kalustolla työt kuitenkin tehdään.
Tuo foortin tallissa tuli opiskeluajoilta, kun minulla oli Ford Cortina ja siihen aikaan Ford oli kova sana ralleissa. Niin sitten oltiin "foortin tallissa". - Vallu_pihalla
foortintallissa kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna kaksi Foortia on ulkona ja yksi on sisällä. Ne kun ovat tottuneet olemaan ulkona ja tuo yksi on ollut yöt sisällä muutenkin koko aikuisikänsä, joten nyt eläkkeellä ollessaan on katon alla. Tai ei ihan eläkkeellä, kylä sillä taas keväällä pyöritetään kenttäsirkkeliä kummakseen ja hoidetaan kesällä perunamaata. Muuten viettää aikaa enempi kuitenkin eläkeläisenä. Uudemmalla järeämmällä kalustolla työt kuitenkin tehdään.
Tuo foortin tallissa tuli opiskeluajoilta, kun minulla oli Ford Cortina ja siihen aikaan Ford oli kova sana ralleissa. Niin sitten oltiin "foortin tallissa".No joo, sittenhän on asia kondiksessa. Isän Anglialla, muuten se meikäläinenkin aloitti ajokortillisen aikakauden 70-luvun alkupuolella ja 80-lätkä takalasissa. Sittemmin Cortinalla (ei tähtisilmällä) jatkettiin, ja kumma kyllä ojien välissä pysyttiin, vaikka lujaakin ajettiin. Paappa omisti jo 30-luvulla T-Fordin, jolla kävi muurauskeikalla ja pyöritti betonimyllyä samalla fordilla. Toinen takapyörä tunkilla ylös ja remmi pyörästä betonimyllyn siivaan. Ja hara-soo homma kävi kuin luomisen työ.
- foortintallissa
Vallu_pihalla kirjoitti:
No joo, sittenhän on asia kondiksessa. Isän Anglialla, muuten se meikäläinenkin aloitti ajokortillisen aikakauden 70-luvun alkupuolella ja 80-lätkä takalasissa. Sittemmin Cortinalla (ei tähtisilmällä) jatkettiin, ja kumma kyllä ojien välissä pysyttiin, vaikka lujaakin ajettiin. Paappa omisti jo 30-luvulla T-Fordin, jolla kävi muurauskeikalla ja pyöritti betonimyllyä samalla fordilla. Toinen takapyörä tunkilla ylös ja remmi pyörästä betonimyllyn siivaan. Ja hara-soo homma kävi kuin luomisen työ.
Meillä oli vaarilla myös T-Ford, osti sen uutena 20-luvun puolivälissä. Oli kuulemasti villi laite ajettavaksi jalkavaihteineen ja viiksineen. Joitakin kuvia on siitä säilynyt. Vaari vaihtoi sen T-Fordin Pontiaciin, joka oli myös sellainen halpiainen, mutta jo hieman kehittyneempi auto. Se Pontiac vaihtui sitten Chevroletiin. Vaari oli Fordin miehiä, oli 50-luvun alussa uusi Fordson Major Diesel. Vanhoilla päivillään ajeli tosin uudella Valmet 565, mutta se oli sellainen erikoinen juttu, kun isän piti lähteä vaarin kanssa ostamaan uutta Fordson Super Majoria, niin vaari kurvasi meille uudella Valmetilla. Oli Valmetin myyntimies ehtinyt jotenkin siihen väliin lärppimään!
Eikös tämä sinun paappa ollut Amerikassa jossain vaiheessa? Muistelen vaan, kun on ollut juttua joskus aiemmin. Meillä mummon ja vaarin piti lähteä myös Amerikkaan, mutta siinä tuli sitten jotain esteitä. Joku pohjamaalta kotoisin oleva kävi meillä vaaria kyselemässäkin joskus 80-luvun puolivälissä, mutta vaari oli silloin jo kuollut ja minuakaan ei ne jutut silloin oikein kiinnostaneet. Olin sitten asiasta myöhemmin yhteyksissa Californiaan. Missä päin Amerikkaa paappasi oli aikoinaan?
Tuossa näitä paikkakuntamme autokuvia https://aijaa.com/FpKn4H - Vallu_pihalla
No, sitä sukua paapan puolelta karjalasta on enempikin ollut amerikassa. Paappa lähti varsinaisesti viimevuosisadan alkupuolella veljensä perässä amerikkaan, ensin Canadaan, mutta kävi myös Valloissakin, Michiganissa, veljeään tapaamassa. Veljekset olivat sen verran erimaata, että paappa kuitenkin rakensi talon Sudburyn seudulle Ontarioon naimisiin mentyään, kierreltyään sitä ennen Manitoban,Saskatchevan ja Albertan osavaltioissa poikamiehenä tehden erilaisia metsä-/maataloustöitä aina mainariin , timpuriin ja muurariin asti. Kohtalon oikusta paapan ja mumman tiet risteilivät nuorina sitten juuri Sudburyssä, kun mummani oli saapunut siskonsa perheen vieraaksi. Siinä ihastuttiin, punastuttiin, rakastuttiin ja mentiin naimisiin, kuten termi kuuluu. Aikomus oli jäädä tosiaan pysyvästi Canadaan, mutta nuorina päätettiin vielä käydä koti-suomessa näyttäytymässä lapsineen kummankin suvulle. Sitten syttyikin ensimmäinen maailmansota, jolloin takaisinmuutto aikeet jäivät ja mumman kotitilalla olikin sopivasti vävyn paikka avoin kun hänen vanhempansa olivat jo korkealla iällä. Talo Canadassa pantiin myyntiin mumman siskolle toimeksi antona. Joten ilman tuota sotaa, sitä oltaisiin vaahteranlehti maan asukas. Tuosta paapan elämästä olisi saanut aika hauskan ja mielenkiintoisen elämäntarinan kirjana. Senverran oli paapalla koiruuksia ja sattumuksia elämässä. -- Setämies, isäni veli,sitten kuitenkin 50-luvulla muutti perheineen Canadaan , samoille seuduille. Myös oman äitini sukua on Ontariossa, joten kyllä kyläpaikkoja piisaa, sen totesin kun käväisin siellä tämän vuosituhannen alkupuolella. Mutta surullista kyllä, maatalous siellä , niillä korkeuksilla oli jo tuolloin hömppäheinä ja lammasaita asteella ja maatilat rappiolla. Ontariossa ainoastaan Toronton seudulla näytti maatalous olevan voimissaan, samoin Quebecin, ranskalaisten, puolella oli näyttävän näköistä maataloutta. Oli kalustoa, kuin raatteen tiellä, jopa Valtraa näki siellä muiden länsimerkkien seassa. Nyt täällä Suomessakin alkaa näyttää jo paikoin tämän hömppäheinän takia maisemat samalta kuin käyntini aikaan Canadassa. No tämä nyt ei ollut varsinaisesti traktoriasiaa, mutta vastaus kysymykseen.
- foortintallissa
Vallu_pihalla kirjoitti:
No, sitä sukua paapan puolelta karjalasta on enempikin ollut amerikassa. Paappa lähti varsinaisesti viimevuosisadan alkupuolella veljensä perässä amerikkaan, ensin Canadaan, mutta kävi myös Valloissakin, Michiganissa, veljeään tapaamassa. Veljekset olivat sen verran erimaata, että paappa kuitenkin rakensi talon Sudburyn seudulle Ontarioon naimisiin mentyään, kierreltyään sitä ennen Manitoban,Saskatchevan ja Albertan osavaltioissa poikamiehenä tehden erilaisia metsä-/maataloustöitä aina mainariin , timpuriin ja muurariin asti. Kohtalon oikusta paapan ja mumman tiet risteilivät nuorina sitten juuri Sudburyssä, kun mummani oli saapunut siskonsa perheen vieraaksi. Siinä ihastuttiin, punastuttiin, rakastuttiin ja mentiin naimisiin, kuten termi kuuluu. Aikomus oli jäädä tosiaan pysyvästi Canadaan, mutta nuorina päätettiin vielä käydä koti-suomessa näyttäytymässä lapsineen kummankin suvulle. Sitten syttyikin ensimmäinen maailmansota, jolloin takaisinmuutto aikeet jäivät ja mumman kotitilalla olikin sopivasti vävyn paikka avoin kun hänen vanhempansa olivat jo korkealla iällä. Talo Canadassa pantiin myyntiin mumman siskolle toimeksi antona. Joten ilman tuota sotaa, sitä oltaisiin vaahteranlehti maan asukas. Tuosta paapan elämästä olisi saanut aika hauskan ja mielenkiintoisen elämäntarinan kirjana. Senverran oli paapalla koiruuksia ja sattumuksia elämässä. -- Setämies, isäni veli,sitten kuitenkin 50-luvulla muutti perheineen Canadaan , samoille seuduille. Myös oman äitini sukua on Ontariossa, joten kyllä kyläpaikkoja piisaa, sen totesin kun käväisin siellä tämän vuosituhannen alkupuolella. Mutta surullista kyllä, maatalous siellä , niillä korkeuksilla oli jo tuolloin hömppäheinä ja lammasaita asteella ja maatilat rappiolla. Ontariossa ainoastaan Toronton seudulla näytti maatalous olevan voimissaan, samoin Quebecin, ranskalaisten, puolella oli näyttävän näköistä maataloutta. Oli kalustoa, kuin raatteen tiellä, jopa Valtraa näki siellä muiden länsimerkkien seassa. Nyt täällä Suomessakin alkaa näyttää jo paikoin tämän hömppäheinän takia maisemat samalta kuin käyntini aikaan Canadassa. No tämä nyt ei ollut varsinaisesti traktoriasiaa, mutta vastaus kysymykseen.
Asiaa kyllä kirjoitit, vaikka ei nyt ihan traktoriasiaa ollutkaan! Minulla oli aikoinaan opiskeluaikoina sieltä Pohjanmaalta kämppäkaveri "komian kirkon" kieppeiltä ja hänen tätinsä oli Kanadassa miehensä kanssa farmareina. On pidetty kaverin kanssa yhteyksiä tässä vuosien varrella ja on ollut joskus juttua niistä hänen Kanadan serkuistakin.
Siis oli sinun paapalla oikein "homesteetti" Sudburyssa? Vai mimmoinen talo? http://newspapers.lib.sfu.ca/cc-cu-2631/page-7 - Vallu_pihalla
foortintallissa kirjoitti:
Asiaa kyllä kirjoitit, vaikka ei nyt ihan traktoriasiaa ollutkaan! Minulla oli aikoinaan opiskeluaikoina sieltä Pohjanmaalta kämppäkaveri "komian kirkon" kieppeiltä ja hänen tätinsä oli Kanadassa miehensä kanssa farmareina. On pidetty kaverin kanssa yhteyksiä tässä vuosien varrella ja on ollut joskus juttua niistä hänen Kanadan serkuistakin.
Siis oli sinun paapalla oikein "homesteetti" Sudburyssa? Vai mimmoinen talo? http://newspapers.lib.sfu.ca/cc-cu-2631/page-7"Homesteetti" taisi tarkoittaa tuon lehtisivun perusteella maatilaa. Ei ollut maatilaa, vaan omakotitalo Copper Cliffissä. Se oli vieläkin ryhdissään ja pystyssä, kun kävimme setämiehen kanssa katsomassa sitä. Setä asui Sudburyssa ja ja tämä "Cliffi", kuten he nimittivät, oli yhtä likinen naapurikaupunki , kuin Hesa ja Vantaa. Kolmantena siihen kuuluu vielä Carson pienempänä kaupunkina? Mutta nikkelikaivoksia oli ja korkeita savupiippuja niillä seuduilla. ----Sedällä oli lopuksi oma firma, johon haasteli suomimatkallaan minuakin töihin. Ja kaduttaa, etten mennyt muutamaksi vuodeksi hänelle hommiin. Olisi ollut opettavainen "keissi", ja jopa osakkaana firmassa, johon hänen omat pojat eivät lähteneet, vaan menivät Union Gas- firmalle. ---Pari kaveria lähti täältä perheineen 70-luvun alussa Toronton seudulle, toinen oli kymmenisen vuotta, palasi ja alkoi tehdä metallitöitä: mm:ssa etukuormaajia ja kauhoja vartavasten rakennetussa hallissaan ym. Osti halliin ison käytetyn kanttausprässin Velsalta, jolla alkoi syntyä kauhan pesiä nopeassa tahdissa. Tietysti miehiä palkattiin töihin ja sitä rataa. Eläköityään myi firman edelleen, mutta kauhoja tehdään aivan tutulla nimellä kaiken muun pajahomman lisänä. Etukuormaajan valmistus myytiin "komialle kirkolle", ja jatkaa MP-liftinä. Se toinen kaveri palasi Canadasta eläkeläisenä ja jätti pojalleen rakennusfirman sinne. ---Mutta sitä setäni firmaa veti viime vuosiin serkkuflikka miehensä kanssa ja nykyään heidän poika omistaa sen . Näistä suomalaisten Canadaan perustamista firmoista tuli joskus tv:sssä juttua, ja oli mainintaa siellä myös sedänkin firmasta. No, oli tuossa em:ssa sentään etukuormaaja ja kauhat sivulauseissa, ei traktoreita.
- Nuukaerkki
Osta 300-sarjan massikka keskikeppisellä synkropower laatikolla, kannatan tätä, tosin tämän arvo näkyy jo pyyntihinnoissakin. Ei ole ihan halvemmasta päästä ikäisekseen. Mutta hyvä perustraktori.
- nat-ikka
Case IH-linjalta voisi löytyä hinta-/laatusuhteeltaan sopiva vaihtoehto. Metsässä ei tarvitse paljoakaan voimaa, vaikka painoa saisi olla jonkin verran jos isoja kuormia ajaa. Suosittelen 485-sarjalaista, joka on mainettaan parempi. Myös 495:llä tekee metsätöitä paremmin kuin Valmetilla, koska hydrauliikassa on enemmän tehoa.
- iihoo
Meinasikko tosiaa 3-mukista casea vai tarkoitikko 85 tai 95 sarjaa yleensä. On tosiaan mainetta parempia, kokemusta löytyy reilusti 85-sarjan casesta.
- TraktorinHankintaEdessä
Kiitokset vinkeistä! Päädyin ostamaan Case IH 885:n, koska tuttavalla oli myynnissä hyväkuntoinen yksilö. Niinkuin "Nat-ikka" tuossa mainitsi, niin Caselta löytyi sopivan hintainen, kokoinen ja ominaisuuksiltaan metsään sopiva traktori. Hydrauliikan tehot riittävät hyvin kuormainkäyttöön ja traktori on näppärä pienestä kääntösäteestään johtuen. Casessa ei myöskään tarvitse maksaa lisähintaa "hyvästä maineesta". Laskeskelin, että vastaavasta valmetista ois joutunut maksamaan 5000e enemmän, joten mistään pienestä hintaerosta ei ole kysymys. Eli mielestäni löysin omiin tarpeisiini passelin pelin sopivaan hintaan! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1175935Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453863Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4682719Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681730Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321403- 871396
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1561272- 771268