VHS dvd tikku

ainaäiti

Olen teknisesti ihan uuno ja mietin onko mitään mahdollisuutta helposti oppia tallentamaan vanhat vhs videot vaikkapa ihan tikulle, jälkipolvia ajatellen. (onko edes mahdollista)
Ymmärsin että on jotain johtoja , mutta tuntuu vaikealta mitä nyt olen googlettanut. Itselläni vielä macin kone. Vanha vhs laite löytyy ja mies sanoi että siinä skarttiliitäntä...dvd laitekkin löytyy , mutta eikä sekin joa la olla menneen talven lumia. Kaikki tuntuu ylitsepääsemättömältä mutat asia on minulle todella tärkeä koska haluan tallettaa kuolleen lapseni tallenteita muistoksi toivon mukaan jälkipolville.

11

110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 595

Tarvitaan softa eli tietokoneeseen ohjelma ja rauta eli analogi/digitaalimuunnin ja SCART-johto jonka toisessa päässä on SCART-liitin (jossa OUT/IN-kytkin) ja toisessa päässä keltainen, punainen ja valkoinen RCA-liitin. Nämä laitetaan analogi/digitaalimuuntimen johtoihin kiinni, SCART-liitin tietysti videonauhuriin ja analogi/digitaalimuuntimen (USB AV GRABBER) USB-liitin tietokoneen USB-porttiin (USB=Universal Serial Bus). Tuo softa tulee yleensä videograbberin mukana mutta niitä saa myös netistä. Sitten avataan tietokoneessa tuo ohjelma ja laitetaan videonauhuriin kasetti ja harjoittelemaan. Noin se taisi mennä. Kun VHS-materiaali on tietokoneella niin sitten sen voi tietysti laittaa tikulle.

• ainaäiti

Oikeesti iso kiitos !!!!Hyvin selitit tästä on hyvä lähteä

• 595

Tuo grabberi on siis suomeksi videokaappari tai videosieppari. Itse ostin aikoja sitten tuollaiset (alla) mutta vieläkään en ole niitä kokeillut eli käytännön kokemusta asiasta ei ole. Mutta mitä netistä olen toisten kokemuksia lukenut niin harmaita hiuksia tiedossa. Paljon riippunee siitä miten videokaapparin ohjelma pelaa yhteen tietokoneen käyttöjärjestelmän kanssa ja koneen syytä olla tehokas (hyvä suoritin ja paljon muistia). Jotkut ovat kehuneet NCH Softwaren Golden Videos ohjelmaa jonka saa ladattua netistä.

https://www.digishop.fi/kytkettava-scart-rca-kaapeli-scart-uros-3x-rca-uros-2-00-m-musta-63039.html
      https://www.digishop.fi/usb-2-0-videosieppari-mpeg-1-2-4-720x576-aani-kuva-musta-hopea.html

• averaging

Tästä on aikaa vuosia, ehkä 15-20 vuotta, mutta elettiin vielä joka tapauksessa analogia-tv:n aikakautta. Hankin tietokoneeseen Hauppauge-merkkisen tv-kortin, jossa oli myös sisääntulo ulkopuoliselle videosignaalille. Siihen kytkin (super)vhs-nauhurin.

Sen jälkeen aloitettiin videonkaappaus. Käytin muistaakseni VirtualVCR-nimistä ohjelmaa, jolla tallensin saman videoraidan kolmeen kertaan eri avi-tiedostoiksi. Sen vuoksi kolmeen kertaan, jotta lopputuloksesta saataisiin parempi. Videonauhuri nimittäin näyttää joka kerran videon hieman eri tavalla. Yhdistämällä useampi näyte saadaan tilapäiset virheet minimoitua.

Kun videotiedostot oli tehty, niin tehtiin AviSynthilä skripti, jolla kolmesta eri videoleikkeestä yhdistettiin yksi. Saatoin jotain muitakin filtteröintiä käyttää samalla, mutta en muista tarkalleen. AviSynthin (lennosta) tuottama raita tuotiin VirtualDubiin (tai VirtualDubModiin), jossa tehtiin videon pakkaus ja mp3-muotoon muutetun ääniraidan paketointi. Ääniraidan muutin ensin wav-muotoon muistaakseni jollain "audioextractorilla", jonka tarkkaa nimeä en muista.

VirtualDubilla myös selvitettiin ensin alkuperäisistä kolmesta leikkeestä niiden "offset-ruudut", siis missä kohtaa videot alkavat olla tahdissa. Tallennusvaiheessa kun leikkeen aloituskohtaa ei saa tarkalleen samaksi, koska ruutuja menee 25 kpl sekunnissa. AviSynthin skriptille annettiin sitten kyseinen offset-luku.

Lopputulos oli yllättävän hyvä. Muistaakseni videoista tuli MPEG2-muotoisia.

Doom9-foorumilta löytyy ohjeita http://forum.doom9.org/

• tekniskaman

ei dvd vanhene koska se on hyvä. tyhjät levyt ovat halpoja. Pakkauksella levylle sopii yli 6 tuntia videota.
      minulla on kaksikin tallentavaa soitinta. levyt ovat kestäviä jos ei tahallaan riko. kovalevy jos rikkoutuu
      niin siinä menee paljon ohjelmaa hukkaan.

• Anonyymi

DVD on teknisesti hyvä, mutta levyissä on paljon laatueroja. Markkinoilla on ollut kestäviä, siis useita satoja vuosia kestäviä, arkistolevyjä, mutta niiden saatavuus on aina ollut huono Suomessa. Pääosa nykyisistä levyistä on halpiksia, joiden muovi ei kestä pitkään ja metallikerros on halvinta mahdollista.

• AsusDeluxe

Ei se nyt vaikeeta ole, mutta jollei itse millään onnistu niin kirjastoissahan tuon voi nykyisin tehdä. Eiköhän ne lisäksi vielä neuvo miten homma hoidetaan, ja siellä on ainakin tarvittavat piuhat ja liittimet.

• Aloittaja_Kirjastoon

Hyvä aloittaja, ei mitään omia laitehankintoja

älä leiki itse, kysele kirjastostasi, useissa kirjastoissa saa vhs videot aivan helppoon muotoon ja sitten ne voi tallettaa esim. erilliselle USB-3 levylle, johon mahtuu sinun kaikki muutkin juttusi jälkipolville.

USB -3 levy 2 teratavua, maksaa paljon alta 100 euroo

• Jos on VHS, niin tuollainen kaapeli maksaa pari kymppiä. Kotona voi antaa videoiden kopioitua rauhassa, kun itse tekee muuta. Jossain kirjastossa katselet, kun se videonauha kopioituu reaaliajassa.

Jos on yksi kasetti, niin se voi tehdä kirjastossa, mutta jos on vaikka 20 tuntia videota, on sitä paha mennä kirjastoon kopioimaan.

• Anonyymi
        okaro kirjoitti:

Jos on VHS, niin tuollainen kaapeli maksaa pari kymppiä. Kotona voi antaa videoiden kopioitua rauhassa, kun itse tekee muuta. Jossain kirjastossa katselet, kun se videonauha kopioituu reaaliajassa.

Jos on yksi kasetti, niin se voi tehdä kirjastossa, mutta jos on vaikka 20 tuntia videota, on sitä paha mennä kirjastoon kopioimaan.

Okaro on jälleen oikeassa. Eläkeläinen voi istuskella kirjastossa päivät pitkät, mutta työssäkäyvälle se on huono vaihtoehto.

Itse olen käyttänyt palvelua, joka hoitaa opioinnin. ReelOne on ainakin toiminut hyvin.

• Anonyymi

Säätöjä, teknisiä nippelitietoja ja tuntien istumista kirjastossa. Onko nykypäivänä autonkorjauskin jokakodin arkipäivää alkaen jakoavaimen hankinnasta. Miksi kenellekkään vinkkaajalle ei tullut mieleen, että alalla toimii myös yrityksiä, jotka mielellään tekevät tarjouksen palvelusta... helposti, heti oikealla tekniikalla, laadukkaasti.

Kiitos, olen puhunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2701
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1331
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1165
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1028
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1000
    6. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      996
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      899
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      885
    10. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe