Minulla on lapsi - muuten muihin ikäisiinsä verraten kaikissa asioissa keskivertokäyrillä kulkeva, paitsi että vieläkään ei ole tullut sitä ensimmäistä sanaa. "Omaa puhetta" tulee jatkuvasti, esim. "kilin-kalin", tättän-tättän, täi-täi-täi, hii-hii, tavullisia "leikkisanoja". Nyt neuvolan suosituksesta pitäisi sitten lähteä hakemaan apua puheterapeutilta.
Nyt haluaisin kuulla teidän muiden kokemuksia samasta asiasta. Mitä puheterapia voi tarjota? Ja onko kenelläkään kokemuksia, miten voi edesauttaa lapsen puhetta ilman, että tulisi pakottamisen maku - kotioloissa. Olen lukenut lapselleni paljon, puhun, selitän. Hän ymmärtää kaiken; tuo esineitä, tavaroita pyydettäessä, katsoo ylös lamppuun kun mainitsen jotakin lampusta ja kun mainitsen suklaan tmv. niin rientää heti komerolle jne. Vaikuttaa, että sanavarasto, jonka hän tuntee, on kaikenkaikkiaan erittäin laaja. Joskus tulee aliarvioitua lapsen ymmärryskykyä. Lapsi vaikuttaa normaalilta muuten - utelias, iloinen, mutta...
Iältään hän on vuoden ja päivälleen nyt 3 kuukautta, eli neuvolakortista loppuivat sarakkeet kohdasta: "sanoi ensimmäisen sanansa". Itse puhuin vuoden ikäisenä, ensimmäiset sanat tulivat 8 kk ikäisenä ja lukemaan opin 4-vuotiaana. Systemaattisena henkilönä olen pitänyt kirjaa lapseni kehityksestä. En haluaisi painostaa lasta, mutta huolestuttaa tietenkin kun tässä asiassa ei ole pysynyt mukana kehityskäyrillä.
Mikäli teillä on kokemusta lapsen käymisestä puheterapiassa niin miten myöhemmin esim. lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen on sujunut?
Olen yksinhuoltaja ja valitettavasti olen huomannut, kuullut, että yksinhuoltajien lapset ovat vielä tarkemmassa "syynissä" oppimisasioiden suhteen. En arvostele, vaan ARVOSTAN sitä, että hyvissä ajoin puututaan asioihin, jotta ne voidaan lapsen otollisessa kehitysvaiheessa korjata lapsen tulevaisuutta ajatellen.
Joskus lapseni tuskastuu tilanteissa, jolloin ei tule ymmärretyksi. Hän ottaa kädestä kiinni, osoittaa sormella ja "mmmmmm" ja "ymymymy" yrittää jopa käsillä huitoen "selittää" mitä tarkoittaa ja pahimmassa tapauksessa tulee itku ja jokin tavara "saa kyytiä". Yleensä asiat ovatkin kuitenkin selvinneet elekielellä ja näyttäen.
Lapsen kuulo on tutkittu ja todettu erinomaisen hyväksi, joten siltä osin asia on kunnossa.
Kokemuksia lapsen puheterapiasta?
9
2397
Vastaukset
Juuri eilen johonkin samantapaiseen viestiin rustasin pitkän vastauksen. Meidät laitettiin tytön 2-v neuvolasta puheterapeutille koska tyttö ei puhunut. Mentiin sinne ja hetken päästä terapeutti kysyi, miksi olimme siellä? Totesi, että tyttö ymmärtää puhetta ja vaikuttaa muutenkin "normaalilta". Kehotti varaamaan ajan vuoden päästä, jos ei vielä silloin puhu. Puhe tuli noin 2 v 3 kk, ei mitään jokellusta, vaan tosi vauhdilla parin kuukauden aikana ensin sanoja ja sitten lauseita (ensimmäinen sana muuten oli "tyttö" jonka näki mummulan seinällä olevassa pääsiäistaulussa).
- myös
Meidän poikamme 2v ja risat ei myöskään vielä puhu. Eikä neuvolakaan ole ottanut pahemmin kantaa joten en itsekään ole huolestunut. Sanoja hän kyllä jo sanoo paljonkin, mutta ei lauseita. Minusta sinun ei vielä kannata hermostua asiasta. Mutta kävisin sinuna siellä puheterapiassa jos kerran ajan olet saanut, nykyään kuin ei oikein mihinkään pääse :)
- neljän äiti
nuo jo aiemminkin vastanneet eli ei vielä kannata hirveästi huolestua vaikka sanoja ei lapselta tulekkaan kun lapsi kerran ymmärtää hyvin puhetta.
Meidän tyttökään ei tuossa iässä osannut mitään sanoja mutta hän ei myöskään ymmärtänyt puhetta ja hänellä oli paljon muitakin ongelmia joten hänen tilanteensa oli ihan eri kuin teidän tapauksessa.Hän aloitti puheterapian n.4 vuotiaana koska puheen ymmärtäminen ja tuottaminen oli hänelle edelleen ongelmallista.Nyt hän on 7 v ja puheterapia on auttanut tosi paljon eli arkipäivässä hän selviää jo suht hyvin.
Nykyään tuntuu että asioihin vähän liiankin äkkiä "takerrutaan",toisaalta onhan se ihan hyväkin mutta kaikki lapset ovat yksilöitä ja oppivat asioita eri aikoihin.
Mielestäni kannattaa kuitenkin käydä puheterapeutin luona näyttäytymässä,he ovat kuitenkin alansa ammattilaisia ja osaavat arvioda tilanteen paremmin kuin neuvolan tädit.
Meillä kaikki lapset kehittyivät kanssa tosi paljon eri tahtiin.Vanhin nyt 13 v puhui jo lauseita vähän yli vuoden vanhana,toiseksi vanhin oppi 10kk kävelemään mutta niinkuin vanha kansa sanoi puhe jäi jalan alle ja hän oppi puhumaan sanoja paljon myöhemmin kuin sisarensa luritteli jo lauseita:) - Elina-80
Meillä poika on 2v 1kk eikä meilläkään puhuta kuin muutama sana. Hän korvaa lähes kaikki sanat sanalla siellä/sielä. Hän ymmärtää puhetta ja tuo tavaroita jos pyydän. Kasvu ja kaikki on ihan käyrien mukaan. Pojalla on vauvaiän epilepsia eli kohtauksia ei enää ole mutta lääkitys on vielä. Tämän takia meitäkin on hyppyytetty niin herkästi kaikissa tutkimuksissa. Ensin meidät passitettiin eeg:hen jossa tutkittiin "aivosähkö"käyrän kautta puhekeskus. Mitään erikoista ei löytynyt. Sitten kävimme kuulotestissä, ensin normaalissa testissä josta ei löydetty mitään moittimista ja varmuuden vuoksi kuulo testattiin vielä nukutuksessa. Ei taaskaan mitään löytynyt. Lapsen kuulo on ihan normaali. Puheterapeutti kohteli meitä kuin lapsi olisi ollut ihan vähäjärkinen vain koska hänellä on luja oma tahto ja puhuu vain n.10 sanaa. Minä ainakin inhosin koko tilannetta! Ehdotin pientä taukoa, jos vaikka se puhe sieltä alkaisi ihan itsestään tulla.
- nuppu
Hei!!
Minusta on hyvä että kielenkehitykseen puututaan ajoissa.. Tytöllämme on ollut puheterapeutti jo kaksi vuotta. Meillä on pelkästään miellyttäviä kokemuksia puheterapeuteista..ja tuloksiakin on terapiassa saavutettu..Arvostan itse todella korkealle heidän osaamisensa.
- kirsi
meillä esikoinen puhui puolitoistavuotiaana lausein, mutta kakkonen oppi puhumaan rysäyksellä vasta kaksivuotta ja kolme kk vanhana. eli sinulla on hyin aikaa odottaa se vuosi ennen kuin rupeat tosissasi stressaamaan.
puheterapiaa molemmat saivat r ja s haun johdosta sitten viidenkieppeillä. ja se ei ollut yhtään kauheaa. automatkoilla leikittiin äänentuottamis leikkejä ohjeiden mukaan ja molemmat löysivät kadonneet äänteet alle puolenvuoden terapian.
se, että itse olet ollut aikainen puhuja ei itseasiassa merkkaa mitään. lapsella on myös isä ja kummallakin teistä on melkoinen määrä esivanhempia joihin lapsi on voinut tulla.
lue edelleen ja juttele lapselle paljon. se on parasta kotiterapiaa. - Päivi
Hei.
Lapsesi on vielä nuori, kaikki eivät sano ensisanojaan yhden vuoden iässä.
Noin pienelle lapselle ei vielä aloiteta puheterapiaa. Mahdollista on kuitenkin käydä ohjantakäynnillä oman paikkakunnan puheterapeutilla, jos neuvola sinne antaa lähetteen. Tuolloin puheterapeutti katsastaa tilanteen ja nimenomaan neuvoo sinulle, miten kotioloissa voit edistää puheenkehitystä. Puheterapeutti on alansa asiantuntija, joka tunnistaa varmuudella normaalin/epänormaalin kehityksen ja osaa antaa pätevät ohjeet ja neuvot, sekä tarvittaessa myöhemmin oikeanlaista terapiaa.
Voi olla, että ette koskaan tarvitse toista aikaa puheterapeutille. Kuitenkin jos myöhemmin lapsesi kielenkehitys olisi ongelmallista, olisitte jo puheterapeutin seurannassa. Siksi kannattaa mennä vastaanotolle, jos neuvola suosittaa sitä. Puheterapiaa on yleensä vaikea saada, vaikka olisi suuri tarve.
Puheterapeutti ei painosta, trimmaa tai hiosta lasta. Kaikki pienten lasten puheterapia tapahtuu leikin kautta. Lapsi ei erota sitä tavallisesta leikistä.
Terveisin Päivi
Puheterapeutti - Joanna
Lapsen kielenkehitys katsotaan viivästyneeksi jos hän ei kahteen ikävuoteen mennessä tuota tai ymmärrä puhetta. Tämä on ammattilaistenkin ohjenuoranaan pitämä fakta. Lapsesi on varmasti kaikin puolin normaali, ymmärtää ja toimii ymmärtämänsä mukaan. Puheen kehitystä olet tukenut aivan oikeilla keinoilla, kyse on yksilöllisestä kypsymisestä. Olen tehnyt töitä vuosikausia lasten kanssa ja itsekin olen äiti - tiedän mistä puhun - luota luonnollliseen kehitykseen.
- kaarina
omakohtaisia kokemuksia ei ole,mutta siskon poika 3v,laitettiin puheterapiaan koska ei puhu kunnolla ja selvästi.terapeutti oli näyttänyt kuvia ja anatanut tehtäviä jotka olivat soveltuvuudeltaan 5vuotiaalle sisarukselle sopivia.ei kauhean hyviä kokemuksia...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059