ketjun voitelu

miten on

Riittääkö ketjun voiteluun pelkkä ketjuvaha,
vai tarviiko olla jotain muuta?
Käsittääkseni ketjuun laitettu öljy ei ainakaan
imeydy ketjun sisäosiin.

22

5390

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pave

Yksi tuon vahan hyvistä puolista on se, että se ei sotke koko pyörää niin pahasti kuin muut tuotteet. Periaatteessahan nykypäivän O- rengasketjut ei saa sisälle voitelua, vaikka käyttäisitkin muuta kuin vahaa.
      Se on sitten lähinnä juuri se makuasia kuka kumpaakin pitää parempana vahaa-rasvaa joten siitäasiasta en lähde nyt kiistelemään mutta pääasiahan on että muistat huoltaa ketjujasi riittävän usein.

• pesukarhu

Lika tuhoaa ketjut ja ulkoisen voitelun tehtävä on vähentää kitkaa,jos ketjut pääsevät kuivina kuumenemaan on vaara,että kumiset O-renkaat palavat ja ketjuun tulee "solmuja"

Siis liraus moottoriöljyä lamppuöljyyn pesussa,pelkällä moottoriöljyllä voideltuna kesti ketjuni 50-tuhatta!Tosin suttaa vanteen!

• Aikoinaan

Muistini mukaan kuumensivat kunnolla öljyä, ja kastoivat ketjut siinä, tai peräti keittivät.

• hese

joo , aikoinaan just noin tehtiin noin. Hyvä homma , mutta kokeiles nykyisille O-rengasketjuille samaa Kuinkahan käy ??

• Kri
        hese kirjoitti:

joo , aikoinaan just noin tehtiin noin. Hyvä homma , mutta kokeiles nykyisille O-rengasketjuille samaa Kuinkahan käy ??

O-rengasketju on ns. kestovoideltu sisäosiltaan eikä o-rengasketjuja pidä missään tapauksessa mennä keittelemään, eikä edes pesemään millätahansa liuottimilla. Varottava on myös korkeapainevedellä söhöttämästä suoraan o-rengasketjuihin. Vesi saattaa päästä tunkeutumaan o-renkaan ohi, mutta ei pääse enää pois vaan jää tuhoamaan ketjuja sisältäpäin.

70-luvullakin jo oli o-rengasketjuja, mutta meillä persaukisilla ei ollut varaa ostaa sellaisia pyöriimme. Silloin käytin itsekin ketjujen keittorasvausmenetelmää. Oli sotkuista hommaa, mutta ketjun käyttöikää sillä sai tuplattua. Se keittorasva oli huoneenlämmössä aikalailla kiinteän tuntuista mönjää, mutta kuumennettuna se oli ihan juoksevaa tavaraa. Homma kannattaa tehdä jossain muualla kuin keittiön liedellä. Saattaa mamma saada hepulin, kun tulee senverran pahat katkut kämppään.

Mutta tuskin muistan ketjujen aikaa, kun nyt ajelen keppivetoisella.

• Suzukisti

Itse olen myös puhdistanut ketjut ennen voitetlua puhdistusspraylla tai naftalla. Sitten Shellin tai Castrolin vahaa päälle.

• miten on

ketjun puhdistaminen ennen voitelua on varmaan
        järkevää.Olen ajatellut hankkia sitä puhdistusprayta.Sitä prayvahaa olen yleensä
        suihkauttanut ketjuihin aina vähänkin pidemmän
        ajon jälkeen.

• motoristi 2
        miten on kirjoitti:

ketjun puhdistaminen ennen voitelua on varmaan
        järkevää.Olen ajatellut hankkia sitä puhdistusprayta.Sitä prayvahaa olen yleensä
        suihkauttanut ketjuihin aina vähänkin pidemmän
        ajon jälkeen.

...ne ketjut ole nykyään jo x-rengas tai x-tiiviste ketjuja?
        Itse olen käyttänyt vahaa koska se ei sotke pyörää niin paljon kuin perinteinen rasva.
        Ketjujen pesu naftalla tai valopetroolilla niin puhdasta tulee.

• Harri
        motoristi 2 kirjoitti:

...ne ketjut ole nykyään jo x-rengas tai x-tiiviste ketjuja?
        Itse olen käyttänyt vahaa koska se ei sotke pyörää niin paljon kuin perinteinen rasva.
        Ketjujen pesu naftalla tai valopetroolilla niin puhdasta tulee.

Voitelin ensin ketjuvahalla sitten ketjuvaseliinilla, ihan mp:hen tarkoitetulla. Ketjut tuntuivat aina kuivilta ja rasvaa tarvitsevilta. Sitten katsoin pyörän ohjeita ja siellä käskettiin laittaa vaihteistoöljyä. Joo ja nyt te kaikki sanotte että sotkee pyörän joo. Vaan eipä sotke kun laittaa ajon jälkeen lämpimiin ketjuihin ja aina sisäpuolelle siihen o-renkaiden kohtaan ja vähän sinne rullankin puolelle, siis vähän. Sitten vähän pyöräyttää hitaasti, että öljy leviää. Sitten kun lähtee taas ajamaan niin eipä oo pyörä ollu öljyssä ja ketjut on kuitenkin märät. Määrä ja paikka on ratkaisevia. Hyviä rasvauksia.

• motoristi 2
        Harri kirjoitti:

Voitelin ensin ketjuvahalla sitten ketjuvaseliinilla, ihan mp:hen tarkoitetulla. Ketjut tuntuivat aina kuivilta ja rasvaa tarvitsevilta. Sitten katsoin pyörän ohjeita ja siellä käskettiin laittaa vaihteistoöljyä. Joo ja nyt te kaikki sanotte että sotkee pyörän joo. Vaan eipä sotke kun laittaa ajon jälkeen lämpimiin ketjuihin ja aina sisäpuolelle siihen o-renkaiden kohtaan ja vähän sinne rullankin puolelle, siis vähän. Sitten vähän pyöräyttää hitaasti, että öljy leviää. Sitten kun lähtee taas ajamaan niin eipä oo pyörä ollu öljyssä ja ketjut on kuitenkin märät. Määrä ja paikka on ratkaisevia. Hyviä rasvauksia.

Jokianen käyttää sellaista systeemiä mihin on tottunut... totta kai!
        En ole tuota vaihteistöljyä koittanut -> tämän jälkeen koitan!
        Kiitos hyvästä vinkistä ja turvallisia kilometrejä kaikille motoristeille tulevana kesänä!

• Noi

Automaattiset ketjunvoitelu laitteet toimivatko ne? Onko kokemuksia niistä? sotkeeko?

• Uusien

ketjujen kanssa tarvisi tehdä???????

• ketjuttaja

Normaali voitelu 500km välein ja puhdistus mahdollisimman usein ,pelkkä pyyhkiminen rätillä on parempi kuin ei mitään.
        (älä jätä sormia ketjun ja rattaan väliin..sattuu)

• ketjutin
        ketjuttaja kirjoitti:

Normaali voitelu 500km välein ja puhdistus mahdollisimman usein ,pelkkä pyyhkiminen rätillä on parempi kuin ei mitään.
        (älä jätä sormia ketjun ja rattaan väliin..sattuu)

... pitää öljytä ja putsata huolellisesti joka tankkkauksen yhteydessä. Muuten ne kuluu piloille tosi nopeesti.

• Suzukisti
        ketjutin kirjoitti:

... pitää öljytä ja putsata huolellisesti joka tankkkauksen yhteydessä. Muuten ne kuluu piloille tosi nopeesti.

Olen tehnyt niin kuin huoltokirjassa on neuvottu ja voidellut, puhdistanut sekä kiristänyt ketjut tarvittaessa 1 000 km välein eikä vielä 30 000 km kohdalla ole juuri mitään kulumista haittavissa ketjuissa tai rattaissa. Ei niitä ole edes tarvinnut kiristää joka kerta. Kuka niitä nyt joka 300 km välein viitsii rasvata?

• siitä tuli tapa
        Suzukisti kirjoitti:

Olen tehnyt niin kuin huoltokirjassa on neuvottu ja voidellut, puhdistanut sekä kiristänyt ketjut tarvittaessa 1 000 km välein eikä vielä 30 000 km kohdalla ole juuri mitään kulumista haittavissa ketjuissa tai rattaissa. Ei niitä ole edes tarvinnut kiristää joka kerta. Kuka niitä nyt joka 300 km välein viitsii rasvata?

Aina ajon jälkeen suhaus vaahaa,niin voitelu
        pelaa.Ei ole rasittava homma ja tuuleehan sitä
        pyörää puunattua aika paljon muutenkin.

• ketjutin
        Suzukisti kirjoitti:

Kyllä ne on rasvattava ja putsattava kunnolla ketjut ja rattaat joka tankkauksen yhteydessä. Lisäksi niiden kireys on syytä säätää ainakin kerran viikossa.

• mitenkä
        ketjutin kirjoitti:

Kyllä ne on rasvattava ja putsattava kunnolla ketjut ja rattaat joka tankkauksen yhteydessä. Lisäksi niiden kireys on syytä säätää ainakin kerran viikossa.

Miten se puhdistus onnistuu parhaiten?
        Itselläni ei pyörässä ole kuin sivuseisontatuki.

• ketjutin
        mitenkä kirjoitti:

Miten se puhdistus onnistuu parhaiten?
        Itselläni ei pyörässä ole kuin sivuseisontatuki.

... kontillaan hammasharjalla.

• olin
        ketjutin kirjoitti:

... kontillaan hammasharjalla.

vaimosi kanssa

• TSUTSUGI

Kannattaa vaihtaa keppi- tai hihnavetoiseen pyörään. Pääsee rasvaus- ja kiristelyvaivoista ja voi keskittyä itse asiaan. Ketjuveto on reliikki, jota pidetään yllä vain tunnesyiden vuoksi. Muiden vetotapojen tehohäviöt yms. syyt eivät näillä nykyisillä moottoritehoilla ole enää mitenkään merkittäviä matkanhidastajia. Itse olen ajopäivän päätteeksi jo pihvin kimpussa, kun muut vielä konttaavat ketjujensa kimpussa pihalla.

Toisaalta, jos haluaa nöyristellä...

• olisi

Olisko kyse rahasta.Kulutus osa joka on pakko
        hankkia jos aikoo ajaa.Ketjurataspaketti taitaa
        maksaa vähintään 200 euroa.Se on hyvä bisnes.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1450
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      99
      1164
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe