ketjun voitelu

miten on

Riittääkö ketjun voiteluun pelkkä ketjuvaha,
vai tarviiko olla jotain muuta?
Käsittääkseni ketjuun laitettu öljy ei ainakaan
imeydy ketjun sisäosiin.

22

5405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pave

      Yksi tuon vahan hyvistä puolista on se, että se ei sotke koko pyörää niin pahasti kuin muut tuotteet. Periaatteessahan nykypäivän O- rengasketjut ei saa sisälle voitelua, vaikka käyttäisitkin muuta kuin vahaa.
      Se on sitten lähinnä juuri se makuasia kuka kumpaakin pitää parempana vahaa-rasvaa joten siitäasiasta en lähde nyt kiistelemään mutta pääasiahan on että muistat huoltaa ketjujasi riittävän usein.

      • pesukarhu

        Lika tuhoaa ketjut ja ulkoisen voitelun tehtävä on vähentää kitkaa,jos ketjut pääsevät kuivina kuumenemaan on vaara,että kumiset O-renkaat palavat ja ketjuun tulee "solmuja"

        Siis liraus moottoriöljyä lamppuöljyyn pesussa,pelkällä moottoriöljyllä voideltuna kesti ketjuni 50-tuhatta!Tosin suttaa vanteen!


    • Aikoinaan

      Muistini mukaan kuumensivat kunnolla öljyä, ja kastoivat ketjut siinä, tai peräti keittivät.

      • hese

        joo , aikoinaan just noin tehtiin noin. Hyvä homma , mutta kokeiles nykyisille O-rengasketjuille samaa Kuinkahan käy ??


      • Kri
        hese kirjoitti:

        joo , aikoinaan just noin tehtiin noin. Hyvä homma , mutta kokeiles nykyisille O-rengasketjuille samaa Kuinkahan käy ??

        O-rengasketju on ns. kestovoideltu sisäosiltaan eikä o-rengasketjuja pidä missään tapauksessa mennä keittelemään, eikä edes pesemään millätahansa liuottimilla. Varottava on myös korkeapainevedellä söhöttämästä suoraan o-rengasketjuihin. Vesi saattaa päästä tunkeutumaan o-renkaan ohi, mutta ei pääse enää pois vaan jää tuhoamaan ketjuja sisältäpäin.

        70-luvullakin jo oli o-rengasketjuja, mutta meillä persaukisilla ei ollut varaa ostaa sellaisia pyöriimme. Silloin käytin itsekin ketjujen keittorasvausmenetelmää. Oli sotkuista hommaa, mutta ketjun käyttöikää sillä sai tuplattua. Se keittorasva oli huoneenlämmössä aikalailla kiinteän tuntuista mönjää, mutta kuumennettuna se oli ihan juoksevaa tavaraa. Homma kannattaa tehdä jossain muualla kuin keittiön liedellä. Saattaa mamma saada hepulin, kun tulee senverran pahat katkut kämppään.

        Mutta tuskin muistan ketjujen aikaa, kun nyt ajelen keppivetoisella.


    • Suzukisti

      Itse olen myös puhdistanut ketjut ennen voitetlua puhdistusspraylla tai naftalla. Sitten Shellin tai Castrolin vahaa päälle.

      • miten on

        ketjun puhdistaminen ennen voitelua on varmaan
        järkevää.Olen ajatellut hankkia sitä puhdistusprayta.Sitä prayvahaa olen yleensä
        suihkauttanut ketjuihin aina vähänkin pidemmän
        ajon jälkeen.


      • motoristi 2
        miten on kirjoitti:

        ketjun puhdistaminen ennen voitelua on varmaan
        järkevää.Olen ajatellut hankkia sitä puhdistusprayta.Sitä prayvahaa olen yleensä
        suihkauttanut ketjuihin aina vähänkin pidemmän
        ajon jälkeen.

        ...ne ketjut ole nykyään jo x-rengas tai x-tiiviste ketjuja?
        Itse olen käyttänyt vahaa koska se ei sotke pyörää niin paljon kuin perinteinen rasva.
        Ketjujen pesu naftalla tai valopetroolilla niin puhdasta tulee.


      • Harri
        motoristi 2 kirjoitti:

        ...ne ketjut ole nykyään jo x-rengas tai x-tiiviste ketjuja?
        Itse olen käyttänyt vahaa koska se ei sotke pyörää niin paljon kuin perinteinen rasva.
        Ketjujen pesu naftalla tai valopetroolilla niin puhdasta tulee.

        Voitelin ensin ketjuvahalla sitten ketjuvaseliinilla, ihan mp:hen tarkoitetulla. Ketjut tuntuivat aina kuivilta ja rasvaa tarvitsevilta. Sitten katsoin pyörän ohjeita ja siellä käskettiin laittaa vaihteistoöljyä. Joo ja nyt te kaikki sanotte että sotkee pyörän joo. Vaan eipä sotke kun laittaa ajon jälkeen lämpimiin ketjuihin ja aina sisäpuolelle siihen o-renkaiden kohtaan ja vähän sinne rullankin puolelle, siis vähän. Sitten vähän pyöräyttää hitaasti, että öljy leviää. Sitten kun lähtee taas ajamaan niin eipä oo pyörä ollu öljyssä ja ketjut on kuitenkin märät. Määrä ja paikka on ratkaisevia. Hyviä rasvauksia.


      • motoristi 2
        Harri kirjoitti:

        Voitelin ensin ketjuvahalla sitten ketjuvaseliinilla, ihan mp:hen tarkoitetulla. Ketjut tuntuivat aina kuivilta ja rasvaa tarvitsevilta. Sitten katsoin pyörän ohjeita ja siellä käskettiin laittaa vaihteistoöljyä. Joo ja nyt te kaikki sanotte että sotkee pyörän joo. Vaan eipä sotke kun laittaa ajon jälkeen lämpimiin ketjuihin ja aina sisäpuolelle siihen o-renkaiden kohtaan ja vähän sinne rullankin puolelle, siis vähän. Sitten vähän pyöräyttää hitaasti, että öljy leviää. Sitten kun lähtee taas ajamaan niin eipä oo pyörä ollu öljyssä ja ketjut on kuitenkin märät. Määrä ja paikka on ratkaisevia. Hyviä rasvauksia.

        Jokianen käyttää sellaista systeemiä mihin on tottunut... totta kai!
        En ole tuota vaihteistöljyä koittanut -> tämän jälkeen koitan!
        Kiitos hyvästä vinkistä ja turvallisia kilometrejä kaikille motoristeille tulevana kesänä!


    • Noi

      Automaattiset ketjunvoitelu laitteet toimivatko ne? Onko kokemuksia niistä? sotkeeko?

    • Uusien

      ketjujen kanssa tarvisi tehdä???????

      • ketjuttaja

        Normaali voitelu 500km välein ja puhdistus mahdollisimman usein ,pelkkä pyyhkiminen rätillä on parempi kuin ei mitään.
        (älä jätä sormia ketjun ja rattaan väliin..sattuu)


      • ketjutin
        ketjuttaja kirjoitti:

        Normaali voitelu 500km välein ja puhdistus mahdollisimman usein ,pelkkä pyyhkiminen rätillä on parempi kuin ei mitään.
        (älä jätä sormia ketjun ja rattaan väliin..sattuu)

        ... pitää öljytä ja putsata huolellisesti joka tankkkauksen yhteydessä. Muuten ne kuluu piloille tosi nopeesti.


      • Suzukisti
        ketjutin kirjoitti:

        ... pitää öljytä ja putsata huolellisesti joka tankkkauksen yhteydessä. Muuten ne kuluu piloille tosi nopeesti.

        Olen tehnyt niin kuin huoltokirjassa on neuvottu ja voidellut, puhdistanut sekä kiristänyt ketjut tarvittaessa 1 000 km välein eikä vielä 30 000 km kohdalla ole juuri mitään kulumista haittavissa ketjuissa tai rattaissa. Ei niitä ole edes tarvinnut kiristää joka kerta. Kuka niitä nyt joka 300 km välein viitsii rasvata?


      • siitä tuli tapa
        Suzukisti kirjoitti:

        Olen tehnyt niin kuin huoltokirjassa on neuvottu ja voidellut, puhdistanut sekä kiristänyt ketjut tarvittaessa 1 000 km välein eikä vielä 30 000 km kohdalla ole juuri mitään kulumista haittavissa ketjuissa tai rattaissa. Ei niitä ole edes tarvinnut kiristää joka kerta. Kuka niitä nyt joka 300 km välein viitsii rasvata?

        Aina ajon jälkeen suhaus vaahaa,niin voitelu
        pelaa.Ei ole rasittava homma ja tuuleehan sitä
        pyörää puunattua aika paljon muutenkin.


      • ketjutin
        Suzukisti kirjoitti:

        Olen tehnyt niin kuin huoltokirjassa on neuvottu ja voidellut, puhdistanut sekä kiristänyt ketjut tarvittaessa 1 000 km välein eikä vielä 30 000 km kohdalla ole juuri mitään kulumista haittavissa ketjuissa tai rattaissa. Ei niitä ole edes tarvinnut kiristää joka kerta. Kuka niitä nyt joka 300 km välein viitsii rasvata?

        Kyllä ne on rasvattava ja putsattava kunnolla ketjut ja rattaat joka tankkauksen yhteydessä. Lisäksi niiden kireys on syytä säätää ainakin kerran viikossa.


      • mitenkä
        ketjutin kirjoitti:

        Kyllä ne on rasvattava ja putsattava kunnolla ketjut ja rattaat joka tankkauksen yhteydessä. Lisäksi niiden kireys on syytä säätää ainakin kerran viikossa.

        Miten se puhdistus onnistuu parhaiten?
        Itselläni ei pyörässä ole kuin sivuseisontatuki.


      • ketjutin
        mitenkä kirjoitti:

        Miten se puhdistus onnistuu parhaiten?
        Itselläni ei pyörässä ole kuin sivuseisontatuki.

        ... kontillaan hammasharjalla.


      • olin
        ketjutin kirjoitti:

        ... kontillaan hammasharjalla.

        vaimosi kanssa


    • TSUTSUGI

      Kannattaa vaihtaa keppi- tai hihnavetoiseen pyörään. Pääsee rasvaus- ja kiristelyvaivoista ja voi keskittyä itse asiaan. Ketjuveto on reliikki, jota pidetään yllä vain tunnesyiden vuoksi. Muiden vetotapojen tehohäviöt yms. syyt eivät näillä nykyisillä moottoritehoilla ole enää mitenkään merkittäviä matkanhidastajia. Itse olen ajopäivän päätteeksi jo pihvin kimpussa, kun muut vielä konttaavat ketjujensa kimpussa pihalla.

      Toisaalta, jos haluaa nöyristellä...

      • olisi

        Olisko kyse rahasta.Kulutus osa joka on pakko
        hankkia jos aikoo ajaa.Ketjurataspaketti taitaa
        maksaa vähintään 200 euroa.Se on hyvä bisnes.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5326
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3701
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3263
    4. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2505
    5. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2102
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1987
    7. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163
      1866
    8. Terveiset kaivatullesi

      kesän aluksi tähän ketjuun.
      Ikävä
      105
      1352
    9. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      14
      1298
    10. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

      Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      137
      1144
    Aihe