Pajatso-pelin ohjelmointi

aloittelevakoodari

Onkohan kuinka vaikeaa? Pitäisi ainakin laskea putoamisnopeus g-arvon perusteella. Ilmanvastusta ei tarvinne huomioida? Lähtövoima olisi sitten sivusuuntaisen liikkeen muuttuja? Miten lasketaan kolikolle uusi suunta sen törmätessä johonkin? Pystyykö tekemään Pythonilla?

20

402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helpointa: arvo random() illa se slotti, mihin kolikko putoaa.

      Ei tarvita kvanttifysiikkaa. Tarvitaan vain Math.random() -funktio.

      • nuopitäisihuomioida

        Sitten vaan piirtäisi jonkun lentoradan sille "kolikolle" ;:D

        Mutta jos pitää ottaa huomioon kolikoiden mahdollinen kuluneisuus, senkin perusteella että miten kauan on ollut käytössä arvioiden minä vuonna se kolikko on lyöty, monimutkaistaisi hieman.

        Lyönnin voimakkuus ja kiihtyvyys pitäisi tietysti laittaa hiiren liikettä lukien kuitenkin.


      • Anonyymi
        nuopitäisihuomioida kirjoitti:

        Sitten vaan piirtäisi jonkun lentoradan sille "kolikolle" ;:D

        Mutta jos pitää ottaa huomioon kolikoiden mahdollinen kuluneisuus, senkin perusteella että miten kauan on ollut käytössä arvioiden minä vuonna se kolikko on lyöty, monimutkaistaisi hieman.

        Lyönnin voimakkuus ja kiihtyvyys pitäisi tietysti laittaa hiiren liikettä lukien kuitenkin.

        Se kolikko lentää lasin alla parabelirataa.

        Olis varmaan helppoa piirtää näytölle kolikko, joka lentää sopivin parametrein parabelirataa, ja parametrit vähän random() :illa sävytetyt.

        Pythonissa on hyvät grafiikkakirjastot, tutustu niihin.


    • knfkzkzkz

      Ihan varmasti se Pythonilla onnistuu, ei tuohon teknisiä rajoitteita ole.
      Mutta on tuo kuitenkin melko haastavaa aina saada luonnollista liikettä aikaan.
      Varmaan kannattaa googlettaa muiden tekemiä koodena..
      pygame gravity voisi olla sopivat hakusanat..

    • dgdfgdfgdfg

      Tee yhtä hyvä:
      http://www.nostalgiapelit.fi/pajatso.html

    • jasso-mestari

      Teeppä luonnollinen. Poraa markkaan reikä ja siihen pätkä siimaa. Lyöt ohi päävoiton ja vetelet keskelle päävoittoväylään, yhä uudelleen.

      • jkxkzlmzmzmd

        oonkin miettinyt, miksi norskeilla on kruunukolikoissa reikä, mutta tuohan se.


      • ei_taitopeli

        Joskus kuulin että lasia painamalla voi ohjata, ei se toimi. Toinen on että rautapoletti ja mangneetti, voisi toimia jos pääsee lyömään. Olen kyllä nähnyt jassoja jotka on totaalisesti tyhjennetty jollain tavalla.
        Jassossa oli myös epäkesko osa, joka lyödessä arpoi voiman, joten tarkinkaan ei pärjännyt.


      • fyuifukjfhuk

        Mitähän sääntöä vastaan rikkoi kun laitoin linkin tubevideoon jossa noita pajatsokikkoja näytettiin.


      • ei-tipe-tapeja
        fyuifukjfhuk kirjoitti:

        Mitähän sääntöä vastaan rikkoi kun laitoin linkin tubevideoon jossa noita pajatsokikkoja näytettiin.

        Ei saa laittaa tubevideoita, vielä vähemmän pajatsokikkoja.


    • suunnanmuutos

      Jos vasemmalle liikkuvan kolikon kohta 225-astetta ("lounas") osuu vaakasuuntaisessa liikkeessä pisteeseen, niin mikä on sen nopeusvektorin kulma sen jälkeen? Osuma voidaan olettaa kimmottomaksi. Johonkin yläviistoonhan se pomppaa.

    • vyysikko

      pinnan tangenttiin nähde sama kulma.
      kysy lisää.

    • Hohhoijaati

      Miten vaikeesti homman haluaa tehdä?
      Lataa valmis koodi vapaan lähekoodin pajatsosta ja katso miten se on kyhätty.
      sellaisia on ainakin pari, mitä tavannut.

    • oikeaonhauskempi

      Vaikeampi ja hauskempi pelata on rakentaa itse digitaalitekniikkaan perustuva elektroninen pajatso, jota pelataan oikeilla rahoilla.

      Vieläkin vaikeampi on tehdä täysin mekaaninen pajatso itse jota pelataan oikeilla rahoilla.

      Tietokonepohjainen pajatso on vähän kuin joku tietokonepohjainen minigolf-peli, verrattavissa sellaiseen.

    • ghighg

      Vaatii yliopistotason matematiikkaa ja differentiaaliyhtälöiden ratkomista numeerisesti eli ei kannata lähteä edes yrittämään peruskoulu/lukio-opeilla vaan käyttää jotain valmista fysiikkamoottoria ja silloinkin pitää ymmärtää mitä on tekemässä.

      • trollerson

        Höpö höpö, tottakai kannattaa yrittää, siinähän sitä oppii.

        Perus fysiikkamoottorin yksinkertaisella integroinilla tekee hyvin helposti.

        Matematiikka on erittäin yksinkertaista, kun laittaa koneen tekemään kovan työn ja sehän käy nykykoneilta keveyesti.

        Siinä vain silmukassa lasketaan vaikuttavat voimat, joista saadaan massan kanssa kiihtyvyys, josta saadaan nopeus, ja pienellä aika askeleella noin laskettaessa tulee oikein hyvän näköinen simulaatio. Tarkkuus riippuu integrointimenetelmästä ja aika-askeleen pituudesta.

        Aloittaja voi aloittaa vaikka tästä:

        https://www.youtube.com/watch?v=sKCF8A3XGxQ&list=PLW3Zl3wyJwWOpdhYedlD-yCB7WQoHf-My


      • voisitullahauskapeli

        Aika hyvä idea tehdä tyttösille tuollainen oma peli taas, kun sehän onnistui erittäin hyvin se onnenpyörä.

        Mutta noin korkeaa laskentaa... voisi tehdä vain hauskan pelin pajatsosta, ajattelisin.


    • jooaikahyväideatuo

      Pajatso voisi olla aika hyvä jossa siinä huomioidaan vasikka-radomaattisestikin kolikoiden yksilöllisiä luonteita... mutta: aika hyvä peli-idea tyttösille harrastaa ja tehdä.

    • Anonyymi

      Ei tarvita differentiaaliyhtälöitä.

      Kolikko lentää ballistista eli parabelirataa.

    • Anonyymi

      Kolikko lentää joka kerta erilailla koska lyöntilaitteessa on 5 osaa joista epäkesko välikiekko muljahtaa joka kerta eri asentoon joten kahta samanlaista lyöntiä ei tuöe ikinä peräkkäin

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      84
      5157
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      25
      3480
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      38
      2828
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      9
      1972
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      58
      1820
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1586
    7. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

      Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      263
      1476
    8. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1382
    9. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1356
    10. Hiljaisuus

      Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      73
      1078
    Aihe