Pajatso-pelin ohjelmointi

Onkohan kuinka vaikeaa? Pitäisi ainakin laskea putoamisnopeus g-arvon perusteella. Ilmanvastusta ei tarvinne huomioida? Lähtövoima olisi sitten sivusuuntaisen liikkeen muuttuja? Miten lasketaan kolikolle uusi suunta sen törmätessä johonkin? Pystyykö tekemään Pythonilla?
Ilmoita


17 Vastausta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.


Helpointa: arvo random() illa se slotti, mihin kolikko putoaa.

Ei tarvita kvanttifysiikkaa. Tarvitaan vain Math.random() -funktio.
1 VASTAUS:
Sitten vaan piirtäisi jonkun lentoradan sille "kolikolle" ;:D

Mutta jos pitää ottaa huomioon kolikoiden mahdollinen kuluneisuus, senkin perusteella että miten kauan on ollut käytössä arvioiden minä vuonna se kolikko on lyöty, monimutkaistaisi hieman.

Lyönnin voimakkuus ja kiihtyvyys pitäisi tietysti laittaa hiiren liikettä lukien kuitenkin.
+Lisää kommentti
Ihan varmasti se Pythonilla onnistuu, ei tuohon teknisiä rajoitteita ole.
Mutta on tuo kuitenkin melko haastavaa aina saada luonnollista liikettä aikaan.
Varmaan kannattaa googlettaa muiden tekemiä koodena..
pygame gravity voisi olla sopivat hakusanat..
Ilmoita
Teeppä luonnollinen. Poraa markkaan reikä ja siihen pätkä siimaa. Lyöt ohi päävoiton ja vetelet keskelle päävoittoväylään, yhä uudelleen.
4 VASTAUSTA:
oonkin miettinyt, miksi norskeilla on kruunukolikoissa reikä, mutta tuohan se.
Joskus kuulin että lasia painamalla voi ohjata, ei se toimi. Toinen on että rautapoletti ja mangneetti, voisi toimia jos pääsee lyömään. Olen kyllä nähnyt jassoja jotka on totaalisesti tyhjennetty jollain tavalla.
Jassossa oli myös epäkesko osa, joka lyödessä arpoi voiman, joten tarkinkaan ei pärjännyt.
Mitähän sääntöä vastaan rikkoi kun laitoin linkin tubevideoon jossa noita pajatsokikkoja näytettiin.
fyuifukjfhuk kirjoitti:
Mitähän sääntöä vastaan rikkoi kun laitoin linkin tubevideoon jossa noita pajatsokikkoja näytettiin.
Ei saa laittaa tubevideoita, vielä vähemmän pajatsokikkoja.
+Lisää kommentti
Jos vasemmalle liikkuvan kolikon kohta 225-astetta ("lounas") osuu vaakasuuntaisessa liikkeessä pisteeseen, niin mikä on sen nopeusvektorin kulma sen jälkeen? Osuma voidaan olettaa kimmottomaksi. Johonkin yläviistoonhan se pomppaa.
Ilmoita
pinnan tangenttiin nähde sama kulma.
kysy lisää.
Ilmoita
Miten vaikeesti homman haluaa tehdä?
Lataa valmis koodi vapaan lähekoodin pajatsosta ja katso miten se on kyhätty.
sellaisia on ainakin pari, mitä tavannut.
Ilmoita
Vaikeampi ja hauskempi pelata on rakentaa itse digitaalitekniikkaan perustuva elektroninen pajatso, jota pelataan oikeilla rahoilla.

Vieläkin vaikeampi on tehdä täysin mekaaninen pajatso itse jota pelataan oikeilla rahoilla.

Tietokonepohjainen pajatso on vähän kuin joku tietokonepohjainen minigolf-peli, verrattavissa sellaiseen.
Ilmoita
Vaatii yliopistotason matematiikkaa ja differentiaaliyhtälöiden ratkomista numeerisesti eli ei kannata lähteä edes yrittämään peruskoulu/lukio-opeilla vaan käyttää jotain valmista fysiikkamoottoria ja silloinkin pitää ymmärtää mitä on tekemässä.
2 VASTAUSTA:
Höpö höpö, tottakai kannattaa yrittää, siinähän sitä oppii.

Perus fysiikkamoottorin yksinkertaisella integroinilla tekee hyvin helposti.

Matematiikka on erittäin yksinkertaista, kun laittaa koneen tekemään kovan työn ja sehän käy nykykoneilta keveyesti.

Siinä vain silmukassa lasketaan vaikuttavat voimat, joista saadaan massan kanssa kiihtyvyys, josta saadaan nopeus, ja pienellä aika askeleella noin laskettaessa tulee oikein hyvän näköinen simulaatio. Tarkkuus riippuu integrointimenetelmästä ja aika-askeleen pituudesta.

Aloittaja voi aloittaa vaikka tästä:

https://www.youtube.com/watch?v=sKCF8A3XGxQ&list=PLW3Zl3wyJwWOpdhYedlD-yCB7WQoHf-My
Aika hyvä idea tehdä tyttösille tuollainen oma peli taas, kun sehän onnistui erittäin hyvin se onnenpyörä.

Mutta noin korkeaa laskentaa... voisi tehdä vain hauskan pelin pajatsosta, ajattelisin.
+Lisää kommentti
Pajatso voisi olla aika hyvä jossa siinä huomioidaan vasikka-radomaattisestikin kolikoiden yksilöllisiä luonteita... mutta: aika hyvä peli-idea tyttösille harrastaa ja tehdä.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Pajatso-pelin ohjelmointi

Onkohan kuinka vaikeaa? Pitäisi ainakin laskea putoamisnopeus g-arvon perusteella. Ilmanvastusta ei tarvinne huomioida? Lähtövoima olisi sitten sivusuuntaisen liikkeen muuttuja? Miten lasketaan kolikolle uusi suunta sen törmätessä johonkin? Pystyykö tekemään Pythonilla?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta