MF 175 multipower vm 1965

MFFani

vuotaa öljyä kytkinkoteloon, perän puolelta luultavimmin koska öljy on "puhdasta". Avaan (katkaisen) koneen luultavimmin keväällä, mikähän siellä mahtaisi vuotaa, tuo multipowersysteemikö? Vuoto on kylläkin ollut jo yli kymmenen vuotta, ei ole haitannut kun fergu on ollut vain piha-ajossa, ei edes tankillista mene vuodessa. Nyt näyttäisi kuitenkin vuoto lisääntyneen ja ajattelin ajan kuluksi tutkia.

14

1743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • massikka

      Luulisin että se on kytkinakselin stefa joka päästää läpi.

      • MFFani

        Voi olla, onhan se luultavimmin originaali stefa, siis jo 54 vuotta vanha.


      • Maijamikämaija

        No, täs on nyt hyvä esimerkki mehumaijasta edelliseen juttuun.


      • rattori

        Jos kyse olisikin vain tavallisesta akselitiivisteestä...mutta melko varmasti kytkinakselilla sijaitsevat metallirenkaat ( tiivisterenkaat ) tihkuu öljyä kuluneusuudesta johtuen...jotka liittyy multi-powerin hydr. pakan toimintaan. Jos multi-power vain toimii ja öljyvuoto on vähäistä...ei muuta, kuin ajoa. Mutta jos otat auki...pelkillä metallirenkaiden vaihdolla ei usein selviä...voi vaatia kytkinakselin vaihtoa...mikä ei ole halpa ja purku-osat lienee jo tärvätty. Jos akselissa on renkaiden kuluttamat urat...ilman koneistusta on jo kasaan saanti ehjänä melko vaikeaa. Uusilla osilla se tietty onnistuu, vaikka kuinka hyvin...se vain hieman enemmän vajuuttaa kukkaroa.
        Ulompi kytkinakseli ja malja kaipaa vaihtoa...paljon ajetussa koneessa.


      • MFFani
        rattori kirjoitti:

        Jos kyse olisikin vain tavallisesta akselitiivisteestä...mutta melko varmasti kytkinakselilla sijaitsevat metallirenkaat ( tiivisterenkaat ) tihkuu öljyä kuluneusuudesta johtuen...jotka liittyy multi-powerin hydr. pakan toimintaan. Jos multi-power vain toimii ja öljyvuoto on vähäistä...ei muuta, kuin ajoa. Mutta jos otat auki...pelkillä metallirenkaiden vaihdolla ei usein selviä...voi vaatia kytkinakselin vaihtoa...mikä ei ole halpa ja purku-osat lienee jo tärvätty. Jos akselissa on renkaiden kuluttamat urat...ilman koneistusta on jo kasaan saanti ehjänä melko vaikeaa. Uusilla osilla se tietty onnistuu, vaikka kuinka hyvin...se vain hieman enemmän vajuuttaa kukkaroa.
        Ulompi kytkinakseli ja malja kaipaa vaihtoa...paljon ajetussa koneessa.

        Joo, en tarkemmin tunne systeemiä (vielä), katselin IKH:n varaosasivuille hajoituskuvia. Siinä kytkinakselin pesän päässä olevan stefan vaihdollako ei ole öljyvuotoon vaikutusta?


      • MFfani
        rattori kirjoitti:

        Jos kyse olisikin vain tavallisesta akselitiivisteestä...mutta melko varmasti kytkinakselilla sijaitsevat metallirenkaat ( tiivisterenkaat ) tihkuu öljyä kuluneusuudesta johtuen...jotka liittyy multi-powerin hydr. pakan toimintaan. Jos multi-power vain toimii ja öljyvuoto on vähäistä...ei muuta, kuin ajoa. Mutta jos otat auki...pelkillä metallirenkaiden vaihdolla ei usein selviä...voi vaatia kytkinakselin vaihtoa...mikä ei ole halpa ja purku-osat lienee jo tärvätty. Jos akselissa on renkaiden kuluttamat urat...ilman koneistusta on jo kasaan saanti ehjänä melko vaikeaa. Uusilla osilla se tietty onnistuu, vaikka kuinka hyvin...se vain hieman enemmän vajuuttaa kukkaroa.
        Ulompi kytkinakseli ja malja kaipaa vaihtoa...paljon ajetussa koneessa.

        Youtubessa on kolmiosainen juttu tuosta hommasta, tosin kaveri epäilee öljyvuodon suurimmaksi syyksi mp venttiilin karan tiivisterengasta. Mahtuukohan tuon venttiilipaketin irrottamaan kytkinakselin pesästä pesää irrottamatta? tai karan tiivisteen vaihtamaan paikallaan? En tosin tiedä onko paketti juuri tuon mukainen omassa 175 mpeessä, tai olisiko vuoto siinä, vai stefoissa mitkä tuo kaveri vaihtaa. Multipower toimii kyllä ihan normaalisti.

        Tässä YouTube osa1: https://www.youtube.com/watch?v=WU8ZWJUT9mA
        seuraavat kaksi osaa alkavat automaattisesti.


    • Nuukaerkki

      Muistakaa myös käyttää tuota Multipoweria, se tarvitsee voitelua edes silloin tällöin, jotta pysyy kunnossa.

      • kylläonnistuu

        Multipoweria ei voi olla käyttämättä. Se ei ole päällä tai pois päältä. Siinä on vain kaksi asentoa ja aina jompikumpi päällä. Kumpikaan niistä ei ole multipower, molemmat on multipowerin osia..

        Siellä on varmaan vaihdeakselin stefa kypsä. uusi tilalle ja hyvä tulee. Jos akseli on ehtinyt kulumaan niin stefa eri kohtaan. Tai sitten holkki tai akseli sorvarille.


      • kylläonnistuu

        Pieni lisäys.
        Kohta mihin stefan huuli tai huulet asettuu pitää olla ehdottomasti puhdas. Yllättävän paljon niitä asennetaan jopa korjaamoilla lian tai kulumisjätteitä huolellisesti puhdistamatta.


      • MFFani

      • rattori
        kylläonnistuu kirjoitti:

        Multipoweria ei voi olla käyttämättä. Se ei ole päällä tai pois päältä. Siinä on vain kaksi asentoa ja aina jompikumpi päällä. Kumpikaan niistä ei ole multipower, molemmat on multipowerin osia..

        Siellä on varmaan vaihdeakselin stefa kypsä. uusi tilalle ja hyvä tulee. Jos akseli on ehtinyt kulumaan niin stefa eri kohtaan. Tai sitten holkki tai akseli sorvarille.

        Tavallaan multi-power on silloin päällä, kuin öljynpaine puristaa pakan kiinni.


      • multimulti

        Jotkut sanoo päinvastoin että multipower on sitä kun voi ottaa tiukassa paikassa lisävoimaa avaamalla pakan jolloin välitykset tihenee ja voima kasvaa. Ei sitä noinkaan voi sanoa kun multipower ei ole pelkkä pakka.


    • Anonyymi

      Omassa 165ssa oli edellinen omistaja vaihtanut kytkimen ja asetelmassa olleet U-sokat oli laitettu väärinpäin ja ne oli osunut multipowerin öljyputkeen ja kuluttaneet putken puhki ja öljyä tihkui kytkinlevylle

      • Anonyymi

        Minulle tulleessa Massikassa...oli väkisin vedetty pulteilla läjään kytkimen kohdin. Ulompi kytkinakseli oli viottanut laatikkoa..Poweri kuitenkin toimi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      162
      2651
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1786
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      183
      1679
    4. 79
      1321
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1085
    6. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      991
    7. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      986
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      890
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      873
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      838
    Aihe