Kaivurin tappiremontti

Raimo K

Kaivurin tapitus täytyy toteuttaa vielä ennen kevättä.
Kyselin tappeja varaosina ja paketin kokonaishinta veti naaman totiseksi.
No täältä luin vanhoista viesteistä että pintakarkaistua tappivärkkiä löytyy metritavarana. Ja löytyihän sitä ja hintakaan ei ole paha. Naapurin isännällä on sorvi pajan nurkassa eli sekin asia kunnossa.
Oikeastaa ainut asia joka vaatii vielä lisätietoa on se että miten piontakarkaistuun akseliin tehdään lukitusurat seegerille ja rasvareikä. Tappivärkki on kuulemma pinnasta parinmillin vahvuisesti niin kovaa ettei poranterä pysty ja sorvinterän pystymisestäkään ei ole tietoa.
Jos sinulla on kokemusta asiasta niin kuulisin mielelläni aiheesta aiheesta lisää.

Raimo

9

12666

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tappitauno

ethän tarvi tappiin mitään, puslassahan on reikä josta rasva tulee.

• Raimo K

on rasvanippa tapin päässä eli sorvilla rasvareikä keskelle tappia. Se ei ole ongelma koska tapin sydän on ihan helposti työstettävää. Mutta sieltä keskitapista rasva pitää saada tapin pintaa ja holkille. Eli tapin ulkopinta/karkaistupinta on murheeni.

Raimo

• tappiin

Eiköhän ne lämmitä reiän kohdalta pillillä pinnan punaseks ja sitten vaan reikä poralla. Sisältähän se on pehmyt.

• Raimo K

olen kuullut reiänpaikan pehmitetyn. Toinen tapa ilmeisesti kulmahiomakoneella pienen "vian" teko.
        Mutta entäs tuo seegeriura ? Vahva epäilys on ettei sorvinterä ota lastua ?

Kokemuksia ?

Raimo K

• Saetkae
        Raimo K kirjoitti:

olen kuullut reiänpaikan pehmitetyn. Toinen tapa ilmeisesti kulmahiomakoneella pienen "vian" teko.
        Mutta entäs tuo seegeriura ? Vahva epäilys on ettei sorvinterä ota lastua ?

Kokemuksia ?

Raimo K

Täältä voit kysellä sellaista teräpalaa joka ottaa karkaistustakin lastua. Edellyttäen tietysti että sorvi ja sorvari pystyy ;)
        http://www.indutrade.fi/mvxebus20/first.asp?lng=gb&div=003
        Eli Maanterä

• telafriikki

en oo ihan kaivinkoneen tappeja reijitelly, mutta vastaavia jousituksen vivustossa motocross pyörässäni. ns. mikkihiiri (pyörivä paineilmaviila?) siihen sellanen hiomakivi päähän, sillä saat alun ja loput porakoneella ;)
        toinen menetelmä joka soveltuu hyvin jos aine paksuus on ohut, niin on plasmaleikkuri! sillä saat näppärästi pienenkin ja siistin reiän, ilman vaurioita pintakarkaisuun.

• jse

kyllä siihen juuri kovametalli pystyykin.
      tarvittaesssa kuumenna siniseksi anna jäähtyä niin sitten pystyy ainakin.tällöin kovuus tietysti menetetaan.

• asent

karkaistua sorvataan keraamisella palalla, reikä voidaan tehdä teroittamalla ns. kiviterä tai lämmitetään hiukan, ei punaiseksi

• reikämies
        asent kirjoitti:

karkaistua sorvataan keraamisella palalla, reikä voidaan tehdä teroittamalla ns. kiviterä tai lämmitetään hiukan, ei punaiseksi

mikset kysy siltä tankokauppiaalta.
        Mä kysyin ja sain varsin hyvät neuvot
        puhelimessa: Kunnollinen porakone on oltava
        ja kiviseinäporissa on valmiina kovametallikärki.
        Paljon kierroksia ja sitten vain painetaan
        Alussa ei tapahdu mitään, mutta sitten alkaa
        punainen lastu lentämään.
        Seeger-uran voi tehdä helpoiten katkaisulaikalla.
        Rengas kyllä pysyy urassaan, vaikka ura ei ole
        kympin tarkkuudella tehty

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5822
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4374
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2961
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1559
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      66
      1301
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe