Mistä apu, jos 63-vuotiaan ansiosidonnainen lakkautetaan (aktiivimalli)

Mummo63v

TE-toimisto siis pyytää selvitystä, kuinka työnhakusuunnitelma on toteutunut. Mainitaan, että maksaja (liitto) voi lopettaa päivärahan maksun käsittelyn ajaksi (ja ehkä pidemmäksikin ajaksi?)

En voi muuten asiaa selvittää kuin että olen kyllä hakenut työpaikkoja, joita en ole saanut, mutta hakeminenhan ei riitä. Myöskään minulle soveltuvia TE-toimiston kursseja ei ole ollut.

Onko seuraava askel sitten toimeentulo- ja asumistuen hakeminen?

17

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terkuin

      Itsekin 63v ja ansiosidonnaisella. Olet siis ikäkaverini. Odottelen työeläkkeelle lähtöä. Päivä on tiedossa myös TE-toimistolla. Vielä muutama kuukausi. Teen ne tehtävät mitä TE-palvelut omalla sivullani on tehtäväksi minulle laitettu.Olen tehtävät etukäteen virkailijan kanssa sopinut. Eli oma suunnitelma ja sieltä se alilehti "sovitut tehtävät". Siellä löytyy tärkeä kohta. "Tehtävät jotka auttavat minua saavuttamaan tavoitteeni työnhaussa". Sen jälkeen viimeistään päivämäärä. Lisäksi kaksi tärkeätä ruutua. Kyllä ruutu ja Ei ruutu. Ethän ole unohtanut merkata ruksia kyllä ruutuun ja painanut lähetä nappia. Jos annat päivämäärän hurahtaa huolettomasti ohi ja jätät kuittaamatta että tehtävä (KYLLÄ) suoritettu, niin aivan varmasti kyselevät miten työnhakusuunnitelmasi on onnistunut. Itse en ole pystynyt täyttämään aktiivimallin vaatimuksia. Keikkatyötä ei ole löytynyt. Arvaatko syyn. Siksi ansiosidonnaiseni on muutaman kympin alempi joka kuukausi. Otaksun, että käyt ainakin pari kertaa viikossa TE omilla sivuillasi katsomassa avoimet tehtävät kohdan. Tietokone sinulla on käytössä ja pankkitunnukset TE omille sivulle kirjautumista varten. Ei meidän ikäisiä ihmisiä TE toimisto enää pompottele. Ovat sieltä sen itse suoraan jo sanoneet. Mutta niistä annetuista tehtävistä ja päivämääristä on syytä pitää huolta. Päivämäärä kun hurahtaa ohitse ilman että tehtävä suoritettu kuittausta niin TE- toimiston on pakko kysyä miten työllistymissuunnitelma on toteutunut. Se että aktiviivimalli ei ole toteutunut kohdallani ei käytännössä enää vaikuta eläkekertymääni sitä eikä tätä. Olisiko niin että sinulta on päivämäärät ja annetut tehtävät hurahtaneet jotenkin ohitse.

    • rsthtrhd

      Eihän ne pompottele muutenkaan.

    • olisikounohtunutkuitata

      Kuulostaa siltä, ettet ole muistanut käydä kuittaamassa Oma asiointi-sivulla työllistymissuunnitelmassa sovittuja tehtäviä tehdyiksi määräaikaan mennessä.

      Karenssia todennäköisesti pukkaa pariksi kuukaudeksi.

    • BonnieLee

      Varmaankin sinun pitäisi käydä omilla työkkärin sivuilla kertomassa kuinka olet toteuttanut työllisyyssuunnitelmaa. Itse vastaan heti 3kk jakson alussa, että hain sitä ja sitä työpaikkaa. Vastattuani ruutu menee harmaaksi ja enää tässä 3kk jaksossa voi kertoa työnhakemisista mitään. Mutta tuo yksikin ilmoitus työnhausta 3kk jaksossa on minun virkailijalle riittänyt. Täytän kohta 62v. Ja onhan yhden ilmoituksen pakko riittää, kun sivusto ei enää hyväksy myöhempiä 3kk jaksossa ilmoituksia.

      • gaödsja

        Itse olen vain kirjoittanut, että olen hakenut työpaikkoja. Olennaista on, että laittaa rastin "Kyllä"-ruutuun ennen määräpäivää. On yksi ja sama, tekeekö sen samana päivänä kuin työllistymissuunnitelma on tehty vai vasta määräpäivänä. Kun tekee heti, ei asia pääse unohtumaan.

        Ei noita suoritettuja tehtäviä virkailijat edes käy läpi, kone ne käsittelee ja hälyttää, jos joku ei ole kuitannut määräpäivään mennessä tai on vastannut "Ei".

        Määräpäivän jälkeen ei enää onnistu kuittaaminen, ja selvityspyyntö lähtee automaattisesti.


    • MätähallintoVastuussa

      Tämä simputus on kokoomus Kepu vastuulla.
      Joten kannattaa ottaa yhteyttä kokoomus kepuun.
      Jos sieltä löytyisi vastuun kantajaa??

    • Mummo63v

      Kyllä te vastaajat olette oikeassa, että yksi kuittaus meni ohitse. En ymmärrä miten en huomannut, kun kävin katsomassa niitä ehdotettuja työpaikkojakin.

      No nyt on sitten vaan kärsittävä nahoissaan 😕
      Kiitos vastauksista.

      • hehhehh

        Tupla ja kuitti, ehehe.


      • NiinpäNiinhänSeOn

        Suomalaiselle mikään ei ole parempi ilo kuin vahingonilo.


      • fujufku

        Luultavasti ei. Mitäpä sitä suotta mitään yrittääkään sitte.


      • klasu-vaan

        Tuollaiseksi se on tarkoitettukin, että ihmiset kun unohtavat vähäisen asian, siitä rangaistaan akarimman mukaan. Siis valtion säästää noin kymmeniä miljoonia vuodessssa. Samoin on CV:n kanssa, jos sen on suostunut täyttämään, niin sitäkin pitää päivittää muistaakseni 3kk jaksoissa välttyäkseen karenssilta.


    • vingsuauping

      Jaa. Itselle tulee ainakin jotakin tyhjänpäiväistä keskustelua sitten kun tehdään taas uusi suunnitelma 3kk:n kuluttua. Puhutaan siitä miten suunnitelma on toteutunut.

      • jaskanpauhantaa

        Paskanjauhantaa 3 kk välein. Palataan asiaan taas jos vielä elää.


      • matonappaalinnun

        Kenties niin. Toisaalta ilman sitä muutaman minuutin höpinää ja teatteria rahahana menee kiinni. Naks!! Silloin ei isosti enää naurata. Joutuu oikeasti ja apinan raivolla hakemaan duunia. Kamppailemaan. Lähtemään siirtotyömieheksi tarvittaessa vieraaseen kaupunkiin. Okei. Kaikki ei siihen rumbaan tosin pysty. Toiset on vahvoja ja toiset hauraita. Onneksi TE-virkailija on yleensä armeliaan pitkämielinen ja kuittaa muutaman minuutin höpinällä ja puhelinterapialla työttömän suunnitelman olevan jälleen kerran OK. Työtön on turvassa ja pelastuponttoonilla taas seuraavat 3kk. Mikä vapauttava hetki kun "luurin" laskee alas. Sitä leijuu euforian pilvessä monta minuuttia.


      • ddhdghmddhmf

        Milläs pystyt jos ei ole mitään millä lähtisi. Tt tuen saajalla ei käytännössä ole mitään.


    • Kysypois

      Etkö sinä voi hakea jo vanhuuseläkettä 63 vuotiaana? Ainakin pitkäaikaistyöttömän vanhuuseläkkeeseen sinulla pitäisi olla oikeus, jos sinulle maksetaan ansiopäivärahaa jo lisäpäiviltä, eli 500 päivän kertymän yli meneviltä päiviltä. Myös täyden työeläkkeen saat jo 63 vuotiaana. Pitkäaikaisesti työttömän eläkkeen saa myös Kelasta vähentämättömänä. Jos oikeutta pitkäaikaistyöttömän eläkkeeseen ei ole, kansaneläkettä voi hakea varhennettuna vanhuuseläkkeenä työeläkkeen lisäksi, varhennusvähennys kansaneläkkeessä 63 vuotiaana on muistaakseni 9.6%. Mutta toisaalta saat kansaneläkettä jo 2 vuotta ennen 65 vuoden ikää etkä loppuelämässä tuota erotusta saa kiinni eläkkeestä. Noita vaihtoehtoja voit kysyä vaikka Kelasta.

      • Mummo63v

        Sen verran pitää oikaista otsikkoa, että täytän 63 vuotta loppukesästä.

        Mutta aloitukseeni: Vastasin siis selvityspyyntöön ja nyt huomasin, että se oli käsitelty eikä karenssia tullut 😊


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe