Kani ja matto?

Hanna

Kanin häkissä ei kuivikkeita, pelkästään matto tms., ja erillinen vessalaatikko.
Kokemuksia? Toimiiko se? Mitä suosittelisitte purujen tilalle? (olisi meinaa huomattavasti mukavampaa elää ilman puruja, jotka leviää pitkin ja poikin asuntoa)

8

693

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MintHeartBabyBear

mun mielestä kanilla pitäs olla purua..mutta jos et sitä voi jostain syystä laittaa,niin heinä olisi aika hyvä! vai? mulla ei oo ollu kani ku viikon,joten en osaa neuvoa hyvin.

• Kaisa

Kyllä mattokin käy, kunhan kani ei innostu syömään sitä kovin paljoa. (voit tulla tukoksia)

Muita hyviä kuivikkeita ovat heinä ja olki, ne eivät kulkeudu kovinkaan pahasti kanin tassuissa ulos häkistä.

• aino

Meidän kanilla oli aikoinaan häkissä pieni frotee-
      pyyhe. Pyyhe oli juuri kopin pohjan kokoinen.
      Kanilla oli erikseen hiekkalaatikko vessassa, joten
      purut eivät olleet tarpeen. Pyyhe vaihdettiin aina
      sopivin välein ja niitä pestiin sitten koko konee-
      llinen (ei huuhteluainetta). Kovasti kanimme näytti
      pitävän pyyhkeistään. Saattoipa se illalla mytätä
      pyyhkeenkulmasta itselleen päänalle pienen tyynynkin.
      Vähän niissä oli purureikiä, mutta ei se sitä kangasta
      sentään syönyt.

Uusia pyyhkeitä ei sentään kannata ostaa. Kaiva
      kaappien kätköistä vanhimmat ja kuluneimmat kanille
      ja tarvittaessa osta itsellesi uusia pyyhkeitä.

Hoitopaikassa se joutui pari kertaa tyytymään
      puruihin ja kyllä sen ilmeestä näki, että ei se
      kivalta tuntunut.

• Kanimummo

Omat kanini ovat olleet vapaina, joten ainoastaan vessalaatikon pohjalla on ensin sanomalehteä sitten purua ja kasa heiniä päällä, jotta purut eivät kulkeutuisi sinne tänne. Ison kanin kanssa joudun siivoamaan laatikon joka päivä. Otan vain märät purut ja paperit pois, täydennän tarvittaessa ja pesen kerran kuukaudessa laatikon mäntysuovalla. Laatikko on ison häkin pohja-osa.

Muuten kanilla on nurkka, jossa on matto ja froteepyyhe, jota se petaa alleen. Toisessa nurkassa sillä on pahvilaatikko, jonka pohjalla on kynnysmatto ja froteepyyhe päällä. Kopin ulkopuolella eli tuolin takana on matto ja vanhan lakananjämä päällä. Vanha villapusero ja t-paidat ovat hyviä materiaaleja ja kanilla on työtä, kun saa niitä kaivella ja laitella järjestykseen.

Myös kunnon oksakasa on monen kanin mieleen.

• n.s

Hei!

Itse luovuin puruista kaneilla ihan samaisesta syystä. Purut kun tahtoivat aina olla loppujen lopuksi jossain muualla kuin häkissä ;) Räsymatot ovat toimineet ainakin mun pupuilla tosi hyvin ja kanitkin on olleet tyytyväisiä :) Sitten tuo kisanhiekkalaatikko on kyllä maailman paras keksintö, suosittelen sitäkin :)

• Salla

mulla on kani ja sillä on ainakin heinii alustana suosittelen..

• Elina

Mulla on kaneillani yhdistetty kaks häkkiä toisiinsa. Toisessa häkissä on puruja ja pissalaatikko ja toisessa on väärinpäin käännetty karvalankamatto. Se taitaa kuitenkin olla hieman liian paksu ja pehmeä, koska kanit pissaavat sille, joten joudun aika usein vaihtamaan mattoa ja pesemään toista. Ne myös joskus kaivavat jostain kulmasta maton kaksinkerroin ja pissaavat sitten suoraan häkin pohjalle. Mistähän se johtuu??? Muuten matto on ollut tosi hyvä juttu, eikä puruja kulje mukana lattialle, kun kanit kulkevat aina maton kautta. Pitäisi ehkä kokeilla frotee-pyyhkeitä tai muita mattoja jos käyttäisivät sitten pelkästään pissalaatikkoa. Onko mielestänne sellainen olkimatto liian kova?

• Anonyymi

Meillä on pyyhkeet käytetty ja meidän kani piti siitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      116
      2276
    2. 129
      1822
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1216
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      93
      1160
    5. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      72
      1060
    6. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1050
    7. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      43
      1013
    8. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      75
      965
    9. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      23
      945
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      56
      922
    Aihe