Kani ja matto?

Hanna

Kanin häkissä ei kuivikkeita, pelkästään matto tms., ja erillinen vessalaatikko.
Kokemuksia? Toimiiko se? Mitä suosittelisitte purujen tilalle? (olisi meinaa huomattavasti mukavampaa elää ilman puruja, jotka leviää pitkin ja poikin asuntoa)

8

575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MintHeartBabyBear

      mun mielestä kanilla pitäs olla purua..mutta jos et sitä voi jostain syystä laittaa,niin heinä olisi aika hyvä! vai? mulla ei oo ollu kani ku viikon,joten en osaa neuvoa hyvin.

    • Kaisa

      Kyllä mattokin käy, kunhan kani ei innostu syömään sitä kovin paljoa. (voit tulla tukoksia)

      Muita hyviä kuivikkeita ovat heinä ja olki, ne eivät kulkeudu kovinkaan pahasti kanin tassuissa ulos häkistä.

    • aino

      Meidän kanilla oli aikoinaan häkissä pieni frotee-
      pyyhe. Pyyhe oli juuri kopin pohjan kokoinen.
      Kanilla oli erikseen hiekkalaatikko vessassa, joten
      purut eivät olleet tarpeen. Pyyhe vaihdettiin aina
      sopivin välein ja niitä pestiin sitten koko konee-
      llinen (ei huuhteluainetta). Kovasti kanimme näytti
      pitävän pyyhkeistään. Saattoipa se illalla mytätä
      pyyhkeenkulmasta itselleen päänalle pienen tyynynkin.
      Vähän niissä oli purureikiä, mutta ei se sitä kangasta
      sentään syönyt.

      Uusia pyyhkeitä ei sentään kannata ostaa. Kaiva
      kaappien kätköistä vanhimmat ja kuluneimmat kanille
      ja tarvittaessa osta itsellesi uusia pyyhkeitä.

      Hoitopaikassa se joutui pari kertaa tyytymään
      puruihin ja kyllä sen ilmeestä näki, että ei se
      kivalta tuntunut.

    • Kanimummo

      Omat kanini ovat olleet vapaina, joten ainoastaan vessalaatikon pohjalla on ensin sanomalehteä sitten purua ja kasa heiniä päällä, jotta purut eivät kulkeutuisi sinne tänne. Ison kanin kanssa joudun siivoamaan laatikon joka päivä. Otan vain märät purut ja paperit pois, täydennän tarvittaessa ja pesen kerran kuukaudessa laatikon mäntysuovalla. Laatikko on ison häkin pohja-osa.

      Muuten kanilla on nurkka, jossa on matto ja froteepyyhe, jota se petaa alleen. Toisessa nurkassa sillä on pahvilaatikko, jonka pohjalla on kynnysmatto ja froteepyyhe päällä. Kopin ulkopuolella eli tuolin takana on matto ja vanhan lakananjämä päällä. Vanha villapusero ja t-paidat ovat hyviä materiaaleja ja kanilla on työtä, kun saa niitä kaivella ja laitella järjestykseen.

      Myös kunnon oksakasa on monen kanin mieleen.

    • n.s

      Hei!

      Itse luovuin puruista kaneilla ihan samaisesta syystä. Purut kun tahtoivat aina olla loppujen lopuksi jossain muualla kuin häkissä ;) Räsymatot ovat toimineet ainakin mun pupuilla tosi hyvin ja kanitkin on olleet tyytyväisiä :) Sitten tuo kisanhiekkalaatikko on kyllä maailman paras keksintö, suosittelen sitäkin :)

    • Salla

      mulla on kani ja sillä on ainakin heinii alustana suosittelen..

      • Elina

        Mulla on kaneillani yhdistetty kaks häkkiä toisiinsa. Toisessa häkissä on puruja ja pissalaatikko ja toisessa on väärinpäin käännetty karvalankamatto. Se taitaa kuitenkin olla hieman liian paksu ja pehmeä, koska kanit pissaavat sille, joten joudun aika usein vaihtamaan mattoa ja pesemään toista. Ne myös joskus kaivavat jostain kulmasta maton kaksinkerroin ja pissaavat sitten suoraan häkin pohjalle. Mistähän se johtuu??? Muuten matto on ollut tosi hyvä juttu, eikä puruja kulje mukana lattialle, kun kanit kulkevat aina maton kautta. Pitäisi ehkä kokeilla frotee-pyyhkeitä tai muita mattoja jos käyttäisivät sitten pelkästään pissalaatikkoa. Onko mielestänne sellainen olkimatto liian kova?


    • Anonyymi

      Meillä on pyyhkeet käytetty ja meidän kani piti siitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe