Ikäihmiset somessa, kilttejäkö?

Muutama prosentti yli 65-vuotiaista osallistuu keskusteluihin internetin keskustelufoorumeilla. Siksi keskustelu on vääristynyttä.

Ikääntyneiden ääni kuuluu yhä painettujen lehtien mielipidesivustoilla.

Seniorit haluavat, että heidän asioihinsa vaikutetaan, mutta somen voima on vielä hyödyntämättä.

Ikääntyneet käyttäytyvät foorumeilla vaisusti, kiltisti, opettajia kuunnellen.
Muut keskustelijat pyrkivät opettamaan toisiaan ja tuovat omaa tietämystään ja näkemystään kärkkäästikin julki, mutta senioreiden sanansäilä ei vielä verkkokeskusteluissa viuhu.

Vaikeneminen verkkokeskusteluissa vahvistaa stereotyyppistä mielikuvaa ikäihmisistä autettavina, ei yhteiskunnan voimavaroina. Eivät ikäihmiset halua nolata itseään, eivät pyöriä mediailmiöiden keskipisteessä vaan ovat viisaasti vaiti. Toisaalta sovinnaisuus ja kiltteys eivät ylitä eivätkä edistä kenenkään asiaa. Hiljainen hyväksyntä on hukkaan heitetty resussi, joka ei anna itsestään mitään.

Aktiivinen kansalaisuus edellyttää näkymistä ja kuulumista sosiaalisen median kanavissa.



Otteita, HS.
Outi Lahti, projektipäällikkö
Sanna Tuominen
projekti suunnittelija netikäs-hanke, Eläkeliitto.

77

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ms-w

      Jos en nyt väärin muista, niin tuossa lähinnä tarkoitettiin yhteiskunnallista keskustelua.(luin tuon jo aiemmin)

      Pitäneen soittaa heille, että käyvät lukemassa Suomi24 ikäryhmiä, niin huomaavat, että ilkeyksiäkin löytyy.

    • Paloma.se01

      Hehehehe sen huomaa että ne ei ole käyneet täällä meidän palstoilla.

      • isommatympyrät

        Ne ei tiedä että täällä on blogeja joissa kerrotaan kaikki suvusta ja kummin kaimoista. Ja sitten suututaan kun ei oikein jakseta innostua toisten touhuista ja kavereista. Tutkimuksessa tarkasteltiin isompia yhteisiä asioita, ei näitä kuppikuntien juoruja ja arvuutteluja.


      • ms-w
        isommatympyrät kirjoitti:

        Ne ei tiedä että täällä on blogeja joissa kerrotaan kaikki suvusta ja kummin kaimoista. Ja sitten suututaan kun ei oikein jakseta innostua toisten touhuista ja kavereista. Tutkimuksessa tarkasteltiin isompia yhteisiä asioita, ei näitä kuppikuntien juoruja ja arvuutteluja.

        Linkityksistä naristaan näilläkin palstoilla, mutta olen sitä mieltä, että jos haluaa tuoda palstalle toisen ihmisen tekstiä, niin linkki on silloin parempi, kuin repäistä lause sieltä, toinen täältä ja jättää oleellinen pois. Oma lukunsa on sitten se kuuluisa "luetun ymmärtäminen".


      • ms-w kirjoitti:

        Linkityksistä naristaan näilläkin palstoilla, mutta olen sitä mieltä, että jos haluaa tuoda palstalle toisen ihmisen tekstiä, niin linkki on silloin parempi, kuin repäistä lause sieltä, toinen täältä ja jättää oleellinen pois. Oma lukunsa on sitten se kuuluisa "luetun ymmärtäminen".

        Minulle tulee HS Viikkolehti/ päivittäinen digilehti sisältyy tilaukseen.

        Lainaukset löytyy sivulta A 12 HS Viikko 07/2019


      • ms-w
        korppis kirjoitti:

        Minulle tulee HS Viikkolehti/ päivittäinen digilehti sisältyy tilaukseen.

        Lainaukset löytyy sivulta A 12 HS Viikko 07/2019

        Kuten jo ylempänä kirjoitin, että olin lukenut tuon jo aiemmin.

        Kas minullekin tulee lehti.


      • asiallista.keskustelua
        ms-w kirjoitti:

        Kuten jo ylempänä kirjoitin, että olin lukenut tuon jo aiemmin.

        Kas minullekin tulee lehti.

        Mitä mieltä olit kirjoituksesta?


      • ms-w kirjoitti:

        Kuten jo ylempänä kirjoitin, että olin lukenut tuon jo aiemmin.

        Kas minullekin tulee lehti.

        Jos olit lukenut lehtikirjoituksen, miksi et pysynyt aloituksen aiheessa?

        Osallistutko kirjoituksiin esim. HS:ssä kommentoiden ajankohtaisista aiheita ja minkälaisia kokemuksia sinulla on palautteesta, jota saat kommentteihisi.

        Nythän itseasiassa et ota osaa tämän aloituksen aiheeseen vaan takerruit aloittajaan.


    • bobgeldof

      Henkilökohtaisesti pyrin olemaan niin "kiltti" ja kaikinpuolin ystävällinen kuin mahdollista. Tietenkin, jos se keskustelukumppani alkaa kovin "päällekäyväksi tai muutoin" latelemaan joko tyhmyyksiä tai solvauksia täytyy tietenkin vastata niinkuin metsä huutaa. (ja haluaa)

      Sitäkään emme tiedä minkälaista lienee noilla tämänpäivän nuorilla, jos vaikka heidän nettikäyttäytymiseensä verrattaisiin, olettaisin ikäistemme olevan suorastaan "puhtaita pulmusia"!

    • Joku ymmäsikin, että aloituksessa ei ole kysymys Suomi24.sta.

      Eläkeliiton projektityöntekijät ottivat kantaa yleisesti ajankohtaisista asioista kommentointeja esim. twitterissä.

      En tiedä moniko teistä osallistuu keskusteluihin muilla foorumeilla.

      Itse olen huomannut nuorilla naisilla olevan hyökkäävä tyyli osallistua keskusteluihin. Esim. lasten kasvatukseen ei ikäihmisillä ole asiaa ; )

    • kunhan_kysyn

      Miksi ihmeessä osallistuisin keskusteluihin sosiaalisessa mediassa?

      • Paloma.se01

        Mitä sitten teet täällä yleensäkään? (Kun tää nyt sattuu olemaan keskustelupalsta sosiaalisessa mediassa) Oletko trolli?


    • Paloma.se01

      Niin kuin olen varmaan kertonutkin, olen ollut pitkään mukana sekä Suomi 24:ssä että ulkomaalaisilla keskustelufoorumeilla, mm. moderoinut englanninkielistä Kolumbia-foorumia jossa oli yli 18 000 rekisteröityä jäsentä. Kirjoittelen myös, vaikka harvakseen, paikallisella sana on vapaa-foorumilla ja tietenkin useammissa suljetuissa fb-ryhmissä. Kukaan ei varmaan tiedä paremmin kuin minä miten ilkeitä, vainoharhaisia, suorastaan pahoja ihmiset voi olla toisiaan kohtaan keskustelupalstoilla anonyymiteetin suojassa.
      Eläkeläisten juttuihin en ole ole paneutunut enkä ole edes käynyt katsomassa eläkeläisten foorumeilla. Kuulun ruotsalaiseen eläkeläisten liittoon ja maksanjäsen maksua ja minulla on PRO-kortti, mutta en ole sitä kertaakaan käyttänyt, en ole koskaan käynyt missään eläkeläisten kokouksissa tai tapaamisissa.
      Odottelen sitä aikaa kun havaitsisin että minua kiinnostaisivat erityisesti juuri tälle ikäryhmälle "kuuluvat" asiat. Se aika ei ole nyt. Olen vielä aivan liian kaikkiruokainen ja kiinnostukseni kohteet leviävät aivan suuressa ikähaarukassa. "Anna aikaa ajalle" sanoo vanha sananlasku.

      • Olen myös kaikkiruokainen ja pistit ajattelemaan olenko halukas ottamaan osaa keskusteluun ikäistemme ongelmista. Olisiko niin, että en tunne ongelmia ikäjakaumana.

        Lainaamani lehtikirjoitus loppui toteamukseen, että ei tarvitse nousta barrikadeille - riittää kun avaa twitterin.

        En tuntenut twitteriä omakseni, joten lopetin.

        Olen huomannut, että plus 60 puolella tuntuu olevan enempi keskustelua nimenomaan vanhenemisen ongelmista.

        Olemmekohan me 70-rajan rikkoneet hyväksyneet olevan olotilamme. Leipää, lämmintä ja osalla jopa rakkauttakin joka päiväisinä eväinä.


      • rakkaus.ei.katoa
        korppis kirjoitti:

        Olen myös kaikkiruokainen ja pistit ajattelemaan olenko halukas ottamaan osaa keskusteluun ikäistemme ongelmista. Olisiko niin, että en tunne ongelmia ikäjakaumana.

        Lainaamani lehtikirjoitus loppui toteamukseen, että ei tarvitse nousta barrikadeille - riittää kun avaa twitterin.

        En tuntenut twitteriä omakseni, joten lopetin.

        Olen huomannut, että plus 60 puolella tuntuu olevan enempi keskustelua nimenomaan vanhenemisen ongelmista.

        Olemmekohan me 70-rajan rikkoneet hyväksyneet olevan olotilamme. Leipää, lämmintä ja osalla jopa rakkauttakin joka päiväisinä eväinä.

        "Jopa rakkauttakin osalla". Kyllä rakkautta riittää meillä leskilläkin, syvä rakkaus omaan edesmenneeseen puolisoon ei sammu koskaan. On yli viidenkymmenen vuoden ihanat muistot ja hän jatkaa elämäänsä meidän lapsissa ja lapsenlapsissa. Rakkautta saan lapsilta, lastenlapsilta, omalta suvulta ja edesmenneen mieheni suvulta. On ystäviä, rakkaita ystäviä paljon, on niin monenlaista rakkautta jota saan ja jota voin antaa.
        Rakkaus ei koskaan katoa. Sen kirjoitin mieheni arkkukimpun nauhaan.


      • rakkaus.ei.katoa kirjoitti:

        "Jopa rakkauttakin osalla". Kyllä rakkautta riittää meillä leskilläkin, syvä rakkaus omaan edesmenneeseen puolisoon ei sammu koskaan. On yli viidenkymmenen vuoden ihanat muistot ja hän jatkaa elämäänsä meidän lapsissa ja lapsenlapsissa. Rakkautta saan lapsilta, lastenlapsilta, omalta suvulta ja edesmenneen mieheni suvulta. On ystäviä, rakkaita ystäviä paljon, on niin monenlaista rakkautta jota saan ja jota voin antaa.
        Rakkaus ei koskaan katoa. Sen kirjoitin mieheni arkkukimpun nauhaan.

        No, mikäpä hänessä, mutta miten on jääkö aikaa ottaa osaa kaiken rakkauven keskellä ajankohtaisiin keskusteluaiheisiin vaikkapa leskeneläkkeen riittämättömyyteen tai hautapaikan hoitoon?


      • 75489
        korppis kirjoitti:

        No, mikäpä hänessä, mutta miten on jääkö aikaa ottaa osaa kaiken rakkauven keskellä ajankohtaisiin keskusteluaiheisiin vaikkapa leskeneläkkeen riittämättömyyteen tai hautapaikan hoitoon?

        Olipa ikävästi kommentoitu. Minulla on oma riittävä eläke ja sukuhaudan hoito on ollut kauan järjestetty.


      • 75489 kirjoitti:

        Olipa ikävästi kommentoitu. Minulla on oma riittävä eläke ja sukuhaudan hoito on ollut kauan järjestetty.

        Pysykää asiassa, äläkääkä lässyttäkö jonninjoutavaa.


      • niinkö
        korppis kirjoitti:

        Pysykää asiassa, äläkääkä lässyttäkö jonninjoutavaa.

        Muitten rakkaus on jonninjoutavaa, niinkö ????


      • outotapaus
        korppis kirjoitti:

        Pysykää asiassa, äläkääkä lässyttäkö jonninjoutavaa.

        Kysyn vaan, ikäihmiset somessa, kilttejäkö? Oletko sinä itse kiltti? Someraivoko puskee päälle, jos aiheesta poikkeaa?


      • niinkö kirjoitti:

        Muitten rakkaus on jonninjoutavaa, niinkö ????

        Ei ole, mutta siitä voi tehdä oman aloituksen.


    • Vastauksista päättelen, että muiden keskustelukanavien tuntemus on palstalla kirjoittaville vähäistä. Suomi24 lie yli 70-vuotiaitten "vaikuttamisen kanava".

      Itse olen mukana useamman harrasteryhmän keskusteluissa. Ilokseni huomasin, että olin saanut eräässä ryhmässä nimimerkkini eteen maininnan, keskustelunavaaja. 

      Olin utelias ja luin mitä "titteli" piti sisällään.

      Olet tehnyt keskustelua herättäneitä aloituksia sekä julkaissut valokuvia, jotka ovat  tykättyjä.

      Mikäpä hänessä 😊

      • äklöttää

        Ainoastaan typeryytesi voittaa itserakkautesi.


      • en.tiedä.muita.somessa

        Loistavaa, wundebart, härligt, ihanaa, että viitsit silti kirjoittaa täällä. Sanat eivät riitä kertomaan, kuinka olemme onnekkaita upeasta keskustelunavaajasta. Kiitos ja kumarrus. 🥇🏆🎁


      • en.tiedä.muita.somessa kirjoitti:

        Loistavaa, wundebart, härligt, ihanaa, että viitsit silti kirjoittaa täällä. Sanat eivät riitä kertomaan, kuinka olemme onnekkaita upeasta keskustelunavaajasta. Kiitos ja kumarrus. 🥇🏆🎁

        Ei kestä, kannattaa opetella keskustelutaitoa. Sinulla sitä ei ole alkuunkaan olet se häirikkö jolla on yksi tavoite vesittää asiakeskustelut. Suosittelen sinulle siirtymistä plus 60-palstalle siellä on ketju, joka on sinun tasoasi. Paljon sanoja ilman sanomaa.

        Eipä tässä muuta kuin hyvää yötä.


      • pysynkaukana
        korppis kirjoitti:

        Ei kestä, kannattaa opetella keskustelutaitoa. Sinulla sitä ei ole alkuunkaan olet se häirikkö jolla on yksi tavoite vesittää asiakeskustelut. Suosittelen sinulle siirtymistä plus 60-palstalle siellä on ketju, joka on sinun tasoasi. Paljon sanoja ilman sanomaa.

        Eipä tässä muuta kuin hyvää yötä.

        Sinun Kannattaisi opetella live elämää , mutta kun on vuosikymmenet palstoilla rypenyt suurimman osan päivistään, , ei se enää ole mahdollista nousta . Järkyttävää todeta miten paljon aikaa vietät pelkästään tässä 70 ja lisäksi luuhaat tuolla 60 ja monet harrastusfoorumit. Puhutko lainkaan oikeiden ihmisten kanssa ? olet kylmä ja kovis kaikille täällä , luulet olevasi kaikkien yläpuolella, jossain hörhömailmassasi.


      • yökkistä
        pysynkaukana kirjoitti:

        Sinun Kannattaisi opetella live elämää , mutta kun on vuosikymmenet palstoilla rypenyt suurimman osan päivistään, , ei se enää ole mahdollista nousta . Järkyttävää todeta miten paljon aikaa vietät pelkästään tässä 70 ja lisäksi luuhaat tuolla 60 ja monet harrastusfoorumit. Puhutko lainkaan oikeiden ihmisten kanssa ? olet kylmä ja kovis kaikille täällä , luulet olevasi kaikkien yläpuolella, jossain hörhömailmassasi.

        Jestas mutta sinäpä tunnut olevan mukava ihminen. Et hauku ihmisiä etkä ole kylmä tai kovis. Noin. Jatka ihmeessä samaan malliin, kirjoituksiasi lukee "mielellään." Olet oikea päivänsäde.


      • pysytotuudessa
        yökkistä kirjoitti:

        Jestas mutta sinäpä tunnut olevan mukava ihminen. Et hauku ihmisiä etkä ole kylmä tai kovis. Noin. Jatka ihmeessä samaan malliin, kirjoituksiasi lukee "mielellään." Olet oikea päivänsäde.

        Ihan aiheesta tuo pysynkaukana kirjoittaa, koska tuo korp nimenomaan halveksii tässäkin ketjussa muita. Miksi päivänsäteenkään pitäisi valehdella tai ummistaa silmänsä keneltäkään, joka täälläkin (samoin muilla ikäpalstoilla tehnyt) itsensä ylentää ja muut alentaa. Täällä on meitä monia, joita tuo on loukannut vuosikymmeniä sekä yhdessä että erikseen.


      • kiltteyskaukana
        korppis kirjoitti:

        Ei kestä, kannattaa opetella keskustelutaitoa. Sinulla sitä ei ole alkuunkaan olet se häirikkö jolla on yksi tavoite vesittää asiakeskustelut. Suosittelen sinulle siirtymistä plus 60-palstalle siellä on ketju, joka on sinun tasoasi. Paljon sanoja ilman sanomaa.

        Eipä tässä muuta kuin hyvää yötä.

        Taisi taas suloinen myrkynkeittäjä avata sanaisen arkkunsa. Ikäihmisetkö kilttejä... no, jaa, meitähän mahtuu moneen muottiin, jatkakaa, mutta muistakaa pysyä aiheessa... tai saatte huutia!😉


      • suojautukaa
        kiltteyskaukana kirjoitti:

        Taisi taas suloinen myrkynkeittäjä avata sanaisen arkkunsa. Ikäihmisetkö kilttejä... no, jaa, meitähän mahtuu moneen muottiin, jatkakaa, mutta muistakaa pysyä aiheessa... tai saatte huutia!😉

        Myrkynkeittäjä tosiaan, mutta suloisuus on kaukana. Korvesta kajahti taas keskustelukyvyttömille päin pläsiä oikein rautanyrkistä.


      • pysytotuudessa kirjoitti:

        Ihan aiheesta tuo pysynkaukana kirjoittaa, koska tuo korp nimenomaan halveksii tässäkin ketjussa muita. Miksi päivänsäteenkään pitäisi valehdella tai ummistaa silmänsä keneltäkään, joka täälläkin (samoin muilla ikäpalstoilla tehnyt) itsensä ylentää ja muut alentaa. Täällä on meitä monia, joita tuo on loukannut vuosikymmeniä sekä yhdessä että erikseen.

        Joko olet koiran ulkoiluttanut, käynyt rullatuolia lykkimässä ja nisukahvilla äidin luona? Kirjoitin jo, että teillä kuuskymppisillä on enempi vanhenemiseen liittyviä huolia kuin meillä nelkytlukulaisilla.

        Korp.


    • ms-w

      Aloitushan on kopioitu vajavaisesti, ehkä tarkoituksella, ehkä ei!?

      Miksi ikäihmisten pitäisi roikkua netissä? On paljon muitakin mahdollisuuksia vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin, kuin olla kotona yksin tietokoneen kera. (eli karvat nousi pystyyn, kun luin tuon jutun hesarista)

      Mitä sitten tulee nettikirjoitteluun esim. tässä ketjussa?

      Mikä hemmetin "kaikkiruokainen" on sellainen ihminen, joka karttaa oman ikäluokkansa asioita?

      Entäs sitten "keskustelutaito"? Kyseisen taidon tärkein asia palstoilla on se, että OSAA LUKEA, livessä taas, että OSAA KUUNNELLA.

      Jonninjoutavaa lässytystäkö koko ketju? Kyllä on ja minä olen yksi niistä lässyttäjistä.

    • Paloma.se01

      Taas joku joka nousi väärällä jalalla sängystä tänä aamuna ja sehän vain vahvistaa olettamusta että ikä ei tee ihmisestä lempeää eikä kilttiä.
      Minähän sen "kaikkiruokaisuuden" toin tapeetille; täälläkin on mesottu ihan tarpeeksi että väärä palsta ja miten et kuulu sinne tai tänne koska olet vuoden minua vanhempi/nuorempi jne. nipottamista ja miten meidän nuorten kuuskymppisten puheenaiheet poikkeavat suuresti sun vanhan ihmisen (70) lässytyksistä ja nyt mieltäni jäi vaivaamaan tuo "oman ikäluokkansa asioita". Salli minun hieman hymyillä. Miksi seitsemänkymmentä täyttäneen pitäisi keskustella vain tietynlaisista asioista ja miksi ei saisi keskustella maailmanmenosta ja ihmissuhteista, niinpä, kaikesta maan ja taivaan välissä ilman ohjeistuksia, nyt kun vielä on sormi ajan pulssilla ja kiinni tämän maailman tapahtumissa?

      • ms-w

        Kukahan se oli, joka väärällä jalalla nousi?

        Kielsinkö jossain, ettei yli 70v saisi kirjoittaa asiasta, kuin asiasta. Minulla vain sattuu olemaan eri käsitys sanasta "kaikkiruokainen", kuin kenties sinulla. Voit ihan vapaasti hymyillä.

        Valitettavasti se lukutaito taas jäi puuttumaan ja mietipä nyt kahdesti tuota ensimmäistä lausettasi.


      • ms-w_on_oikeassa

        Mitä toi paloma oikein yrittää jankuttaa?


      • ms-ö
        ms-w kirjoitti:

        Kukahan se oli, joka väärällä jalalla nousi?

        Kielsinkö jossain, ettei yli 70v saisi kirjoittaa asiasta, kuin asiasta. Minulla vain sattuu olemaan eri käsitys sanasta "kaikkiruokainen", kuin kenties sinulla. Voit ihan vapaasti hymyillä.

        Valitettavasti se lukutaito taas jäi puuttumaan ja mietipä nyt kahdesti tuota ensimmäistä lausettasi.

        Oletkos sinä se Mrs Winterbutton rekatulla kirjoittanut tyyppi??

        Jos olet niin mikset käytä rekattuasi?


      • mr-x
        ms-ö kirjoitti:

        Oletkos sinä se Mrs Winterbutton rekatulla kirjoittanut tyyppi??

        Jos olet niin mikset käytä rekattuasi?

        No onhan se mukavampi vinoilla ja veetuilla mustalla nimmarilla heh heh.


      • ms-w
        ms-ö kirjoitti:

        Oletkos sinä se Mrs Winterbutton rekatulla kirjoittanut tyyppi??

        Jos olet niin mikset käytä rekattuasi?

        En ole.


      • ms-w
        mr-x kirjoitti:

        No onhan se mukavampi vinoilla ja veetuilla mustalla nimmarilla heh heh.

        Kerrohan, missä kohtaan veetuilin?

        Enkö saa olla erimieltä sanasta "kaikkiruokainen"?


    • hyväpalomabravo

      Kyllä Paloma on oikeassa ja sinä taas kerran väärässä.
      (Tätä leikkiä voi leikkiä muutkin, mutta en taida jaksaa)

    • Meidän ikäisissämme on hyvin monenlaista porukkaa.
      On paljon sellaisia jotka eivät suostu opettelemaan netin käyttöä, heidän elämänsä tulee aina vain hankalammaksi kun lähes kaikki asiat kulkevat netin kautta.
      Myös keskustelupalstoilla on porukkaa moneen junaan, ikäryhmissäkin.
      Mielestäni kaikilla on oikeus mielipiteeseensä, voi kertoa olevansa eri mieltä, siitähän juuri keskustelu viriää.
      Eri mieltä voi olla ihan sovinnossakin, osa on kilttejä myötäilijöitä mutta on myös toisenlaisia.
      En oikein ymmärrä tätä, jos jonkun mielestä ei ole tarpeeksi älykäs tai fiksu niin hän joutuu pilkan kohteeksi. Tämä ihminen voi olla omalla hiljaisella tavallaan hyvinkin älykäs, ei vain sovi joukkoon.
      Luulisi että tämän ikäisten ei enää tarvitse korostaa erinomaisuuttaan mollaamalla muita. Se ei kuitenkan onnistu, tulos on usein päinvastainen mikä oli tarkoitus.

      • oletoikeassa

        Hienosti sanottu, Mielikkimummo ! Olet aivan oikeassa . Älykkääksi ei tulla vain itsensä älykkääksi nimeämällä ja muut lyttäämällä. Itsekorostuksesta paistaa juuri älyn ja käytöstapojen puute.


      • matkamatkanipäähänmätaiv
        oletoikeassa kirjoitti:

        Hienosti sanottu, Mielikkimummo ! Olet aivan oikeassa . Älykkääksi ei tulla vain itsensä älykkääksi nimeämällä ja muut lyttäämällä. Itsekorostuksesta paistaa juuri älyn ja käytöstapojen puute.

        Olen puolirampa eläkeläismies. Pohjoisesta kotoisin. Vaikka olen 58 vuotta EteläSuomessa asunut, en ole oikein tuntenut oloani hyväksi kuin vain omien seinieni sisällä. Kun vuokran maksan, tunnen kotini omaksi.

        Syntymävammaisena olen saanut enemmän lukkarin kuin vanhempieni rakkautta. Isäni oli hyvin pettynyt habitukseeni. Antoi myös sen näkyä, kuulua ja tuntua. Tyhmähkö olen. Aina ihmiset saavat olla minua auttelemassa.


      • matkamatkanipäähänmätaiv kirjoitti:

        Olen puolirampa eläkeläismies. Pohjoisesta kotoisin. Vaikka olen 58 vuotta EteläSuomessa asunut, en ole oikein tuntenut oloani hyväksi kuin vain omien seinieni sisällä. Kun vuokran maksan, tunnen kotini omaksi.

        Syntymävammaisena olen saanut enemmän lukkarin kuin vanhempieni rakkautta. Isäni oli hyvin pettynyt habitukseeni. Antoi myös sen näkyä, kuulua ja tuntua. Tyhmähkö olen. Aina ihmiset saavat olla minua auttelemassa.

        "Matkamatkanipäähänmätalv"
        Toivon sinulle kaikkea hyvää. Iloa ja rakkautta.
        Minäkin tunnen oloni hyväksi kodissani. Koti on ihmisen Paras paikka.


    • Korven Sanomissa on kuuloluuri-niminen palsta, jonne voi lähettää mielipiteitä. Kommenteista pystyy aistimaan vanhempien ihmisten "suuret huolen aiheet". Nyt ajankohtainen valituksen aihe on liukkaat tiet ja aura-autojen jättämät jäiset polanteet porttien edessä.

      Päivä on pitkällä, ulkona lumituhruinen sää. No, pyykit viikattu komeroon. Josko kävisi tänään ulkonakin. Eilen jäi väliin.

    • Ramoona_

      Mehän ollaan kilttien sukupolvi, meille sodanjälkeinen aika antoi mahdollisuudet parempaan elämään kuin vanhemmillemne. Saadaan olla kiitollisia rauhan ajasta ja hyvinvoinnin rakentamisesta. Sukupolvien välisten kuilujen lietsomista en ymmärrä, mutta surullisen paljon siitä puhutaan syyllistävässä sävyssä, eläkeläispolven itsekkyydestä tai pullamössösukupolvesta.

      Eläkeikäiset ovat laaja ikähaitari, heterogeeninen joukko tulotasoltaan, terveydeltään, koulutukseltaan, digivalmiuksiltaan. Joskus on eläkeläispuoluettakin oltu perustamassa, ikäänkuin meillä olisi kaikilla samat arvot. Meillä on oikeus odottaa arvokasta vanhuutta, mutta lapsilla ei ole aikaa odottaa, heidän asiansa on ratkaistava nyt , laiminlyönti voi tuhota lapsen koko elämän.

      • Annoit minulle ajattelemisen aihetta.  Kiitos kommentistasi.

        Tästäpä johdatan keskustelun vapaaehtoistyöhön, jota moni pirteä eläkeläinen tekee, mutta millä korvauksilla. Hyvä mieli ei välttämättä ole korvaus eikä kanna, mutta näin vain käytännössä taitaa olla. Eläkeläisellä on perustulo ja jos on terveyttä ja tekemisen halua, niin miksipä ei. Tarmokas eläkeläinen voi hakeutua vapaaehtoistyöhön ajamaan toisten eläkeläisten hyvinvointia.

        Hain joku vuosi sitten eläkeläisten paikallispiirin toiminnanjohtajaksi. Pyysin käypää palkkaa. En olisi saanut pyytämääni, sillä työn saanti edellytti vapaaehtoistyötä, työajan ulkopuolella.

        Vapaaehtoistyötä tekevä, eläkkeellä oleva ei ehkä tule ajatelleeksi, että heitä käytetään hyväksi. Matkapäivärahoja, kilometrikorvauksia ei makseta yleisen käytännön mukaan.

        Eläkeläisten puolue ei pystyne menestymään koska osa kansanedustajista on jo eläkeikäisiä. Nytkin katsellessani puolueiden asettamia ehdokkaita osa joutaisi jo pankolle makoilemaan.

        Kirjoitin, että olen kaikkiruokainen en keskity ikäihmisten ongelmiin. Eihän minulla olisi kykyä eikä haluakaan ruveta ikäihmisten etuuksia ajamaan. Miksi nousisin barrikadeille tai alkaisin meuhkaamaan netissä. Paitsi ; ) mitä nyt täällä.


    • No minähän ainakin olen kiltti.
      Olisivatpa kaikki muutkin ikäiseni yhtä kilttejä.

      • Niin.ja.itsestämme

        ainoastaan, omasta käyttäytymisestämme, voimme olla vastuussa.
        Miaelina.


    • mediatonpersoona

      Suomi24 ei ole vaikutuskanava. Twitter toimisi nopeasti reagoivan mielipiteen esiintuojana.
      Stubbilla se kääntyi itseään vastaan julkisuuden henkilönä.

      Nuorten vanhempien vauva-foorumi on saanut yllättävänkin suurta huomiota. Hyvässä ja pahassa, hyvä niin.

      En itse ole twitterissä enkä ole ajamassa minkään ryhmän mitään asiaa. Mielipiteeni joskus sanon olkoon foorumi mikä hyvänsä.

    • Vaikeaa on arvioida miten kilttejä/ilkeitä muualla ollaan, kun Facebookissa olen ainoastaan omieni ja ystävieni seurassa.

      Jos jotakin on täällä oppinut vuosien myötä, niin sivuuttamaan palstalaisia arvostelevat mielipiteet. Yleensä en ymmärrä miten riittää mielenkiintoa palstan sisäisiin asioihin ja henkilöihin ?

      Tuosta kiltteydestä sanoisin olevamme täällä, niinkuin elävässä elämässäkin, niin, että viihdymme itsemme ja muiden kanssa.
      Oma mottoni on yleensäkin nauttia ja iloita näistä vapaaherrattaren vuosista, samaa kanssakäymisen toivoisin kaikille!

    • Paloma.se01

      Minua jäi ajatteluttamaan tuo sana "kiltti".
      Mamma sanoi että he isän kanssa antoivat minulle "kiltin" tytön nimen, koska todellakin, kuten tuossa ylempänä oli jo sanottu, kiltteys oli todella toivottava luonteenpiirre sen ajan tyttärissä, miksei pojissakin, mutta poikien kasvatus perustui eri periaatteisiin.
      Kiltteys, siis tapakulttuurin noudattaminen, sääntöihin sovittautuminen, sovinnaisuus ja itsensä toissijaistaminen muodostivat eräänlaisen sukupolven naisia, joiden oli vaikea toteuttaa itseään ja toimia itsenäisinä, koska silloin he olisivat rikkoneet kotikasvatustaan vastaa. Jossa ongelmat lakaistiin maton alle. Jossa oli tärkeää että kaikki näytti hyvältä ja normaalilta ulospäin.
      Se minkä minä miellän kiltteydeksi on jotain muuta: humanismi, empaattisuus, toisten auttaminen ja muista välittäminen on hieman eri asia.

      • Olin erilainen kuin sisarukseni jo kehdosta asti, kertoi äitini. Kiltiksi tytöksi en kasvanut olisiko se johtunut siitä, että saimme toteuttaa itseämme, eikä meillä käytetty pakkokeinoja. Vanhempani eivät lakaisseet ongelmia maton alle vaan keskusteluyhteys toimi.

        Siitä lie esim. kun äitini sisko kuoli, vasta perunkirjoituksessa hänen lapsensa sai tietää, että heillä on isosisko. Olin tietoinen äidin sisaren lapsesta jo pienenä. Emme koskaan asiasta keskustelleet serkkujeni kanssa, liekö, että pidin itsestään selvyytenä, että he tietävät. Olen pitänytaina selvänä, että asioista pitää keskustella. Avoimuus, oikeudenmukaisuus ovat esiintyneet voimakaana elämässäni.

        Siksi on itsestään selvää, että kirjoitan omana itsenäni. Jos kirjoituksistani joku näkee mahtailua ja itseni ylistämistä hän on saanut juuri tuollaisen kuvailemasi kasvatuksen johon kuuluu olennaisena osana "kel onni on hän onnen kätkeköön"

        No, tämä tästä, aurinko paistaa on aika lähteä picnikille rantabulevardini laiturille. Kaakaota ja kanelipullia.


      • epäuskottavaa
        korpikirjailija kirjoitti:

        Olin erilainen kuin sisarukseni jo kehdosta asti, kertoi äitini. Kiltiksi tytöksi en kasvanut olisiko se johtunut siitä, että saimme toteuttaa itseämme, eikä meillä käytetty pakkokeinoja. Vanhempani eivät lakaisseet ongelmia maton alle vaan keskusteluyhteys toimi.

        Siitä lie esim. kun äitini sisko kuoli, vasta perunkirjoituksessa hänen lapsensa sai tietää, että heillä on isosisko. Olin tietoinen äidin sisaren lapsesta jo pienenä. Emme koskaan asiasta keskustelleet serkkujeni kanssa, liekö, että pidin itsestään selvyytenä, että he tietävät. Olen pitänytaina selvänä, että asioista pitää keskustella. Avoimuus, oikeudenmukaisuus ovat esiintyneet voimakaana elämässäni.

        Siksi on itsestään selvää, että kirjoitan omana itsenäni. Jos kirjoituksistani joku näkee mahtailua ja itseni ylistämistä hän on saanut juuri tuollaisen kuvailemasi kasvatuksen johon kuuluu olennaisena osana "kel onni on hän onnen kätkeköön"

        No, tämä tästä, aurinko paistaa on aika lähteä picnikille rantabulevardini laiturille. Kaakaota ja kanelipullia.

        Miksi sinut olisi kasvatettu eri tavalla kuin sisaruksesi ja ylipäätään sen ajan lapset jossain kainuun korvessa ? Aika outoa, ei ollenkaan uskottavaa. Moni kuvitteleekin itselleen jopa lapsuutensa. Onhan sekin pakokeino todellisuudesta. Sitä paitsi jos on saanut kasvatuksen itsevarmaksi ja hyvään itsetuntoon, ei tarvitse palstoilla eikä muuallakaan tunkea itseään ja ystäviäänkin esiin.


      • epäuskottavaa kirjoitti:

        Miksi sinut olisi kasvatettu eri tavalla kuin sisaruksesi ja ylipäätään sen ajan lapset jossain kainuun korvessa ? Aika outoa, ei ollenkaan uskottavaa. Moni kuvitteleekin itselleen jopa lapsuutensa. Onhan sekin pakokeino todellisuudesta. Sitä paitsi jos on saanut kasvatuksen itsevarmaksi ja hyvään itsetuntoon, ei tarvitse palstoilla eikä muuallakaan tunkea itseään ja ystäviäänkin esiin.

        Hyvä itsetunto mielestäsi on toisen ihmisen elämän mitätöimistä.

        No, kommenttisi on sinun näkemys hyvästä itsetunnosta, onneksi ei omani.

        Olipa pirspakka pakkanen istua laiturilla aurinkoa ottamassa. Kaakaota ja kanelipulla..ihanaa. Nyt taas posket hehkuu


      • Varmaanki
        epäuskottavaa kirjoitti:

        Miksi sinut olisi kasvatettu eri tavalla kuin sisaruksesi ja ylipäätään sen ajan lapset jossain kainuun korvessa ? Aika outoa, ei ollenkaan uskottavaa. Moni kuvitteleekin itselleen jopa lapsuutensa. Onhan sekin pakokeino todellisuudesta. Sitä paitsi jos on saanut kasvatuksen itsevarmaksi ja hyvään itsetuntoon, ei tarvitse palstoilla eikä muuallakaan tunkea itseään ja ystäviäänkin esiin.

        Onko tuo se vapaaherratar joku oli jo korottanut itsensä sellasekskii ?


      • 94856
        korppis kirjoitti:

        Hyvä itsetunto mielestäsi on toisen ihmisen elämän mitätöimistä.

        No, kommenttisi on sinun näkemys hyvästä itsetunnosta, onneksi ei omani.

        Olipa pirspakka pakkanen istua laiturilla aurinkoa ottamassa. Kaakaota ja kanelipulla..ihanaa. Nyt taas posket hehkuu

        nyt sit seljankaa


    • Kaunista perjantaita kaikille@

      Ulkona pirskahtava pakkanen. Se ei estä ulkoilua, olen ulkoilma ihminen. Pakkasta sen verran, että estää ulkona kännykän näpelöinnin pysyypähän pois tästäkin pahasta ; ) hyvästä miten sen nyt itsekukin ottaa.

      Katsoin eilen Veitolan yökylässä ohjelman. Veitola oli iki ihanan idolini Aira Samulin vieraana. Pystyn samaistumaan Airiin, löysin yhtymäkohtia itseni ja Airin ajatusmaailman kanssa.

      • vai-oliko-Aila

        Airi, vai Aira?


      • vai-oliko-Aila kirjoitti:

        Airi, vai Aira?

        Terveiset raikkaasta ulkoilmasta. Pistin hirvisopan tulille, huilaan.

        Et ilmeisesti ymmärtänyt kirjoitustani, koska kyseenalaistit Airan nimen. Minun nimenihän on yhtä kirjainta lukuunottamatta sama, kuten halusit nimimerkilläsi tuoda esille, eihän se ole salaisuus, vaikka etunimelläni ei ole kommenttini kanssa mitään yhteistä.

        Siis kirjoitin Aira Samulista.


    • noinkinasiatovat

      Jos kaikki ikäihmiset olisivat pahoja, tai kaikki niin kilttejä ettei poikkipuolista sanaa koskaan sanottaisi, kovin olis elämä yksitoikkoista ja tylsää. Iän karttuessa ihminen yleensä oppii hallitsemaan suurien tunteiden liiallista esiintuomista. Hammasta purren jätetään ilkeät sanat sanomatta, tai poistutaan tilanteesta jossa haluaa vlttää näyttämästä vihaista minäänsä.

      Moni parisuhde kärsii jos puoliso ei koskaan sano omaa mielipidettänsä, myötäilee toista ja kiroaa mielessään. Ei osata keskustelun jaloa taitoa jossa kaikilla on oikeus ilmaista mielipiteensä ja muut eivät todellakaan saisi kenenkään mielipidettä mitätöidä. Eräs pariskunta erosi ja eron syy, molemmat olivat aina oikeassa ja yhteistä mielipidettä ei löytynyt eteisen hattunaulakon paikasta.

      Täällä keskustelu tyrehtyy juuri tuohon, joku koetaan aina oikeassa olevaa esittäväksi, koetaan, vaikka aina oikeassa oöevia ei taida olla olemassakaan, mutta niin täällä joitakin keskustelijoita kohdellaan, hyljeksitään heidän kirjoituksiaan usein ilman aihetta. Pitää olla sisua ja rohkeutta pystyäkseen ohittamaan solvausten osoittajat. Saa olla vihainen, mutta pitää kyllä tarkkaan miettiä sanomisensa, usein väärä sanavalintakin riittää pilkunviilaajille!
      Liian kilttiä ihmistä käytetään hyväksi. Sairas lapsi viedään isovanhemmille hoidettavaksi, kysymättä olisiko heillä jotain suunniteltu sille päivälle. Jos oliskin, kiltti isovanhempi jättää omat menonsa, kun lapsenlapsi tarvitsee hoitajan.
      Liian kiltti kuuntelee ja antaa vaikka viimeisen suupalansa.

      Vihaa pitäisi päästä purkamaan, vaikka huutamalla kalliolla, ihan kuin toisen suuren tunteen, surunkin kohdalla on.
      Älä säilö suru, iloa, vihaa tai rakkautta!
      Puhu, tai kirjoita, kunhan päästät ne ulos mieltäsi painamasta.

      Oma blogi on suurelle ihmisjoukolle käytössä oleva ilmaiskanava puhua asiat ulos, julki, tai vain itsellensä, kunhan saa olla avoin ja rehellinen itsellensä.

      • No joo, näinkin. En tosin ole vielä oppinut, enkä ehkä koskaan opi ilkeilyjen hyväksymistä vaikka tiedän vastassani olevan ilkkujan olevan itseäni heikompi ihminen.

        Sisua ja rohkeutta ohittamaan, no joo. Mitätöimiseksi sitä kutsutaan kiusaamiskeskusteluissa. Mielestäni epäkohtiin saa ja pitää ottaa kantaa.

        Blogini koen avoimeksi päiväkirjakseni, mutta eihän blogini olekaan kaupallinen vaan itselleni kirjoitettu.


      • toimii-hyvin

        noinkinasiatovat

        Harvinaisen hyvä kirjoitus, kiitos. Minä kirjoitan (melkein päivittäin) itselleni kirjettä tietsikalla ja jos vaikka viikonpäästä lukee sen itselleen, niin asiat ovat hyvinkin selkiytyneet. Melkein tekisi mieleni käydä itseni kanssa torailemaan joistain tunteistani.


      • käärmekeittoa-teille
        korppis kirjoitti:

        No joo, näinkin. En tosin ole vielä oppinut, enkä ehkä koskaan opi ilkeilyjen hyväksymistä vaikka tiedän vastassani olevan ilkkujan olevan itseäni heikompi ihminen.

        Sisua ja rohkeutta ohittamaan, no joo. Mitätöimiseksi sitä kutsutaan kiusaamiskeskusteluissa. Mielestäni epäkohtiin saa ja pitää ottaa kantaa.

        Blogini koen avoimeksi päiväkirjakseni, mutta eihän blogini olekaan kaupallinen vaan itselleni kirjoitettu.

        Miksi kirjoitat yksikössä, kun mainitset "vastassani olevan ilkkujan", koska niitä on varmasti useampia. Sen kyllä ymmärrän, että tämä yksi on, joka aina moittii sinua näistä sinun sukuselvityksistä, mutta niitä on useita, jotka osaavat, ihme kyllä, liitää sinun edellisiä kirjoituksia viestiinsä.

        Olethan itsekkin ohjeistanut Kahvipirtin Skillaniakin tästä , mielestäni aika ylimielisesti tyyliin, että etkö edes sitä voi tajuta?

        Tuokin sanontasi, että, " epäkohtiin saa ja pitää ottaa kantaa" ei mielestäni tarkoita, että sinulla (saati palomalla) olisi oikeus puuttua, mitä Kahvipirtissä kirjoitetaan, vaikka se olisi mielestäsi kuinka "epäkohta" hyvänsä.

        Tuolla jossain ohjeistit toisia, että, "siitä voi tehdä oman aloituksen", jonka paloma tekikin.

        Avatkaa sitten oma aloitus, jonka otsikkona on teidän oma nikki. Silloin vältyttäisiin me toiset "käärmeet" niitä lukematta pois tieltänne.


      • sopuisammin.hyvä
        korppis kirjoitti:

        No joo, näinkin. En tosin ole vielä oppinut, enkä ehkä koskaan opi ilkeilyjen hyväksymistä vaikka tiedän vastassani olevan ilkkujan olevan itseäni heikompi ihminen.

        Sisua ja rohkeutta ohittamaan, no joo. Mitätöimiseksi sitä kutsutaan kiusaamiskeskusteluissa. Mielestäni epäkohtiin saa ja pitää ottaa kantaa.

        Blogini koen avoimeksi päiväkirjakseni, mutta eihän blogini olekaan kaupallinen vaan itselleni kirjoitettu.

        Kärkevällä kannanotolla saa useimmiten kärkevämpää palautetta kuin se alkuperäinen olikaan johon tuli "kärkevästi otettua kantaa".

        Mieluummin vaikeneminen, sen sanotaan olevan kultaa ja kannattaahan kultaan panostaa enemmän kuin kärkevien palautteiden edestakaiseen jakamiseen toisen kirjoittajan kanssa.

        Palautetta saa antaa, oikeastaan pitäisikin antaa, mutta kun se palautteen antaja saakin sitten sitä kärkevää palautetta, kun mokoma uskalsikin noin röyhkeästi vastata ja "minua arvostella". Kukin taas lukee kuten tahtoo ja kuten itsellensä asian antaa ymmärtää, mutta jokaiselle olisi kovin tervetullut taito; ottaa arvostelevakin palaute vastaan ärsyyntymättä niin, että antaa itse uuden aiheen arvostelijoille.

        Joku raja se pitää olla vastauksissakin. Jos aina piikittelee, puolin ja toisin, pitää osata ottaa ne piikit vastaan, tai osata väistellä niitä.
        Kuinka väistellä?
        Jättämällä itse sen piikin heittämättä, silloin ei ole tarvetta hakea syyllistä riitaan!

        Täällä on kyllä valitettavasti noita tikareita heitelty puoleen jos toiseenkin, alkaa sivustakatsojaa pelottamaan.


      • käärmekeittoa-teille kirjoitti:

        Miksi kirjoitat yksikössä, kun mainitset "vastassani olevan ilkkujan", koska niitä on varmasti useampia. Sen kyllä ymmärrän, että tämä yksi on, joka aina moittii sinua näistä sinun sukuselvityksistä, mutta niitä on useita, jotka osaavat, ihme kyllä, liitää sinun edellisiä kirjoituksia viestiinsä.

        Olethan itsekkin ohjeistanut Kahvipirtin Skillaniakin tästä , mielestäni aika ylimielisesti tyyliin, että etkö edes sitä voi tajuta?

        Tuokin sanontasi, että, " epäkohtiin saa ja pitää ottaa kantaa" ei mielestäni tarkoita, että sinulla (saati palomalla) olisi oikeus puuttua, mitä Kahvipirtissä kirjoitetaan, vaikka se olisi mielestäsi kuinka "epäkohta" hyvänsä.

        Tuolla jossain ohjeistit toisia, että, "siitä voi tehdä oman aloituksen", jonka paloma tekikin.

        Avatkaa sitten oma aloitus, jonka otsikkona on teidän oma nikki. Silloin vältyttäisiin me toiset "käärmeet" niitä lukematta pois tieltänne.

        Sattui silmiini tämä lukematon viesti.

        Kun lukee ketjuja olisi hyvä kohdentaa kommentit oikeisiin kommentointeihin.


        "Tuolla jossain ohjeistit toisia, että, "siitä voi tehdä oman aloituksen", jonka paloma tekikin".


        Tarkista kenenkommenttiin vastasin.

        Uskoisi sinunkin jo oppineen lukemaan kommentteja ja näkemään esim. moninikin kirjoittamat toistot vuodesta toiseen.


    • Hallaahon.äänestäjä44

      Korppis: "Veitola oli iki ihanan idolini Aira Samulin vieraana. Pystyn samaistumaan Airiin, löysin yhtymäkohtia itseni ja Airin ajatusmaailman kanssa"

      Okei, lahjoitan tämän linkin sinulle näin kahden kesken, alla

      Samulin on erikoisuus mutta ei hippi. Veitola on tavis mutta hippi

      Samulinille oli tarjolla MAAILMANMENESTYS

      Italialainen Jay Leno Burbankista kutsui hänet Hollywoodiin
      mutta ...

      Ongelmaksi tuli kielitaito, Samulin ei puhu englantia, lopputulos:
      Jay Lenon piti tyytyä feikkiin

      mutta ei huono
      https://vidmoon.info/video/gWn0SMuUzUXZFVzZgE

    • Juuri niin, ikä ihme ihmiset saa sulkeutumaan kuoreensa ja väistelemään jokapäiväisiä yhä enemmän jokaista koskevia ongelmia ja syrjäyttämistä, luokittelua yhteiskunnan paarialuokaksi, sen sijaam että rivit koottaisi ja annettaisi äänen ja mielipiteen kuulua.
      On kovin helppo käsitellä tällaista massaa, joka ei missään asiassa aiheuta mitään häiriötä yhä enemmän ja enemmän eläkeläisiä syylistäville poliitikoille, jotka luokittelvat ihmisarvon vain ja ainoastaan tuottavuuden mukaan, silti kuitenkin verottaen eläkeläisiä rankemmin kuin niitä tuottavassa iässä olevia vastaavista tuloista ja kuitenkin nykyeläkeläiset ovat olleet juuri niitä jotka ovat tämän yhteiskunnan hyvinvoinnin rakentaneet saamatta itse aikanaan lainkaan vastaavia palveluita.
      Nyt heidän rakentamansa yhteiskunta on myynnissä (tai lienee pääosin jo myyty) ja siitä tuotosta yhä pienempi osa valuu yhteiskunnan itsensä hyväksi, sen sijaan näin kilpailuttamisen kulta-aikana yhteiskunnan omaisuuson myyty tai myydään halvimman tarjouksen tehneelle, joka korjaa voitot ja jättää ainoastaan jäljet siivottaviksi, toki kuitenkin niin, että myyjillä on osakeosuudet jaettaviin osinkoihin.
      Nykyeläkeläisistä sen sijaan on mediassa ja tottakai maan hallinnossa tehty loisia , toisen luokan kansalaisia, joille ei enää sallittaisi minkäälaisia ihmisoikeuksia, siitä puhuu puolestaan jo nämä sote-kuvion mukaan järjestellyt ns. palvelut. Lienevät kuitenkin kaikille jo tulleet tutuiksi, niitä ei loputtomiin voitu salailla.

      Viimeistään eläkeiän koittaessa olisi jokaisen syytä tarkistaa kantansa ja kokoontua yhteen riviin toisten eläkeläisten kanssa, jättää taakseen se jako joka kenties on työelämän aikana ollut, sillä jokainen työeläkeläinen on täällä samassa asemassa, henkilö joka on ei -suotava valtion johdon ja elinkeinoelämän rattaissa, hyöty otettiin irti, kun sitä ei ole enää revittävissä, olet jätettä.
      Ja kun sinusta ei ole enää hyötyä, sinua voi kiristää kaikin mahdollisin tavoin, mitkään aiemmin sovitut sopimukset eivät hallintoa sido ja elinkeinoelämä on sanelemassa hallinnolle kuinka ja mistä leikataan. Tästä on hyvä esimerkki Lipposern väliaikainen indeksileikkkaus, joka on saavutanut jo hyvinkin täysi-ikäisyyden, näitä Lipposiahan se ei mitenkään hetkauta.
      Eläkeläisissä on joukkovoimaa, jos niin halutaan ja heillä on yhtäläinen oikeus elää kotimaassaan turvallisissa ja oikeudenmukaisissa oloissa kuin ns. tuottavilla yksilöillä tai maahan asutettavilla tulijoillakin, sillä heidän rakentamallaan pohjalla tämä yhteiskunta jatkaa eteenpäin, ei yhden hetken tuloksilla vaan vuosikymmenten ja niin on myöskin hyvä jatkaa tulevaisuudessa, sillä se eläkeikä koskee myöskin tulevia sukupolvia ja nopeammin kuin kukaan edes uskoisi.

      • Jännä miksiköhän luettelo eduskunnassa vaikuttavien politikkojen ikäjakaumasta oli sääntöjen vastainen. Liekö vienyt liikaa tilaa ; )) No, mikäpä hänessä se löytyy osoitteesta https://eduskunta.fi.


    • Hallaahon.äänestäjä44

      Nuoren sana

      eläkeläisten äänestäminen pelottaa
      sijoita oma eläkkeesi

      On vastakkainasettelun aika. Sen aiheuttaa raha

      Vastakkainasettelu nousee kun rahat eivät riitä suomalaisille, jotka valittavat kohtaloaan mutta kyllä esim. matujen palvontaan EU:n käskiessä


      (Arvaisitteko, että kun asioihin ei puututa (sosiaalivaltion alasajoon, matutukseen, ilmastoon, soteen ...) vaan hyssytellään, äänet koventuvat tulevaisuudessa ja siten otteet)

      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nuorten-ilmastopaniikkia-ei-helpota-etta-elakelaiset-ovat-aktiivisempia-vaaliuurnilla/3f7b7ae6-9aea-464f-b1b0-f40c762c2c88

      "Oma paniikkini ulottuu ilmaston kautta Suomen varttuneempaan väkeen. Niihin, jotka lukevat tämänkin blogin suuremmalla todennäköisyydellä kuin ne nuoret, joille tätä blogia kirjoitan. Niihin, jotka äänestävät heti ensimmäisenä ennakkoäänestyspäivänä varmistaakseen, etteivät vain kuolla kupsahda ennen varsinaista äänestyspäivää."

      "Kansankapitalismille pitää kylvää kunnon kasvualusta ja rohkaista ihmisiä säästämään omat eläkesatasensa, jottei tulevaisuuden vanhuksena tarvitse roikkua populistisissa lupauksissa omaa elintasoa parantavista toimista. Esimerkiksi suunniteltua osakesäästötiliä ei saa päästää kuihtumaan, vaan tili pitää kopauttaa läpi mahdollisimman kannustavana ja sijoittajalle edullisena. Korkoa korolle ilmiöön pitää puhaltaa vauhtia valtiotasolta saakka jättämällä verottaja odottelemaan rauhassa kasvavaa pottia ja verottamalla osinkoja ja tuottoja vasta nostovaiheessa. Kaunis ajatus voi nimittäin vielä vesittyä väärissä käsissä."

      • e.lä.mä

        Hyvä lopussa. Itse sain tänä vuonna lähes 100 euroa netto lisää eläkettä sijoittamalla rahastoja, 2018 vuoden loppupuolella hävisin 20t euroa, koska luotin samaan rahastoon kun näin että rahaston hoitajat ovat lopettaneet lopetin myös minä, on turha surra vanhaa voitin kuitenkin ja sama jatkuu tosin hajaannus on suuri.


    • e.lä.mä

      Kiitos korppis, olet paras samaan keskusteluja, paloma on myös hyvä. Keskustelua ihminen kaipaa eriasioista näin vanhana.

    • Vaikenevienvaltakunta

      Sitä se herran pelko ja vääränlainen nöyryysajattelu tekevät / teettävät. Kansaa on koulittu kiltiksi aikoinaan sekä kirkon että yhteiskunnan toimesta.

      • e.lä.mä

        Luulen olet oikeassa, en kirjoita omista kokemuksista ne ovat lähes 50 vuotta vanhoja.


      • Vaikealäksy

        Joo-o, niinhän ne tämän ikäisillä tuppaavat olemaan. Eivätkä muuksi muutu jos ei ei ole tietoa ja taitoa uusiutua.


    • kiltti.kalle

      Totta kai ollaan kilttejä kun ennen oltiin komeita ja kilttejä. Muuten peilien laatu on aivan ratkaisevasti huonontunut Spede Pasasen poismenon jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe