Upeat autot,upeat duunit miksi ei kiinnosta?

RalfGoDuuni

Tässä olen uuteen työpäivään lähdössä niin päätin vielä laittaa viestiä kuljetusalan ammattilaisille ennen hommien aloittamista. Ilta-uutisissa tuli täysin yllätyksenä minulle tieto siitä ettei metsäalan työt kelpaa nyky-nuorisolle. Metsäkoneenkuljettajista on pulaa, jopa oppilaitoksen rehtori lupasi uudelle opiskelijalle opiskelupaikan jopa seuraavana päivä jos innostusta on. Myös kuljettaja puolella on pulaa aivan totaalinen pula kuljettajista. Mikä hemmetti teitä nykynuoria riivaa. Metsäpuolen hommissa on parhaat palkat, autot joissa on hevosvoimia vaikka muille jakaa, pomo ei hiillosta ,koska olette siellä metsässä aivan yksin ja saatte päättää kaikkia asiat ihan itse . Olette ihan itsenne herra ja hevosvoimat laulaa ja silti homma ei kiinnosta nyky-nuorisoa Ei tarvitse olla Vatanen tai Grönholm saatte ihan itse valita ajolinjat jotta onnistutte työtehtävässä. On paljon haasteita ,mutta onnistuminen palkitsee hyvän kuskin ja se tunne on hemmetin hyvä sellaisia tunteita minäkin olen joskus nuoruudessa tuntenut. Per..kele luulisi kiinnostavan haastavat hommat kun ollaan nuoria ja niitä haasteita oikeasti kaivataan.Miksi hyviin haasteisiin ei tartuta ?? sitä on vaikea ymmärtää.
91 vuotias äitini kommentoi ja sanoi nykyisin halutaan päästä niin helpolla........ se siitä.

66

901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ErkkiKylläTietää

      Niin on ollut nuorisolle suunnattua ohjelmisto tv:ssä Rekkakuskit jäällä ja niin edelleen. Kun samaan aikaan olisi täällä koti-Suomessa vastaavaa työtehtävää ,mutta huomattavasti pienemmässä mittakaavassa niin ei vaan kiinnosta vaikka kotiin pääsi silti äidin laittamien lihapatojen ääreen joka ilta. Olisi haastetta ja voisi todella näyttää itselleen,että tästäkin mentiin vaikka toivottomalta näytti
      Olen Helsinkiläinen jakelukuski ja aina kun on tällainen paska lumitalvi niin koen,että olen varsinainen arjen sankari kun lopulta kotiin pääsen. Ei ole paljon hevosvoimia,ei lumiketjuja,mutta p..kele aina on hommat tehty ja kotiin päästy. hemmetin väsyneenä,mutta sellaisena "arjensankarina" kaikesta huolimatta on voittaja fiilis vaikka raskasta oli. Olen siis sitä parasta kuljettaja-ainesta. Onneksi myös työnantajanion tämän ymmärtänyt jo ajat sitten.

    • LuitsiMiaattoitaly

      Niin,mutta et ymmärrä pääasiaa onneton jakelukuski poloinen. On eri asia katsoa kun joku taistelee hangessa jossain alaskan jäätiköllä, samalla sinä saat syödä uunissa paistettua pizzaa kaljan kera.. Kukaan järkevä nykynuori ei taistele täällä koti-Suomessa lumen ja jään kanssa jos ei ole aivan pakko. Henkilöauton tuulilasin raapiminen jäästä on jo liian vaativa operaatio.Ajellaan mieluummin lumi-ukkona kunnes poliisi pysäyttää.Ja silloinkin on niin hyvä selitys tapahtuneelle.Ihminen kun on mukavuuden takainen ansa jko ihmiskunnale.

    • PiiritEiEnääKiinnosta

      Ketä kiinnostaa homma, jossa ei voi käyttää puukenkiä, ei rahtaritakkia ja metallinen ketju perstaskussa roikkuvana ei ole kovin suotavaa? Ilman edellä mainittuja, ajohommissa pakollisia vermeitä, ei pääse rekkapiireihin eikä ilman niitä saa hyväksyviä katseita muilta pro rekkapenoilta Aakkosbaarin kantapöydästä. Ei Dimexeillä ja Sieviläisillä heru kunnioitusta muilta, mantereenkiertäjiltä saa vain halveksuntaa osakseen. Ei ole pöllikuskinhomma kuninkaiden laji. Kapellisulkeisistakaan tulevaa orgasmia ei pääse kokemaan vaan hydrauliletkun vaihdot ja lumiketjujen väännöt ovat ainoita nautintoa tuovia hommia. Ei, ei tällaisilla puutteilla kukaan enää viitsi metsään mennä isollakaan autolla. Siistit sisähommat Kaanjan kopissa, puukengät astinlaudalla ja valkoiset tennissukat vilkkuen, jalat koelaudalla ajaen vetää karskeja nykyajan uroksia puoleensa.

      • öåäomu

        Sä taidat ollakin oikein perusrekkapena kun olet noin tarkkaan kuunnellut miesten juttuja. Sitten vuokrauksiössä ajelet leikkirekalla vahtaat netistä kaikki rekkauutiset. Varmaan kivaa. Mene jo jakamaan niitä mainoksia kun oot sen homman otanu.


    • rhrhrt

      Alasta on tullut liian säädelty ammattipätevyyksineen ja lepoaikarajoituksineen joiden rikkomusten määrät eivät kerron muusta kuin että tavallisesta työstä on tullut liian vaikeaa. Alalle pääsyä on vaikeutettu koko ajan. Ennen moni ajoi kortin armeijassa. Sitten tuli ammattipätevyyden vaatimus. Nyt sitten viimeisenä kiristyksenä aikuisopiskelijoillekin suunnattu koulutus piteni 1,5 vuoteen kun mukaan tuli pakollisina yleissivistävät aineet. Eli aikaisempi 7 kk tutkinto koulutus piteni aivan tyhjän vuoksi. Jos joku halua hakea yliopistoon niin käyköön ilta-lukion missä ei ole läsnäolopakkoa. Ei voi sanoa kuin että alkaa käydä asiat liian vaikeiksi. Kyllä tässä kaikesta näkee että päätarkoitus on työllistää julkisen sektorin toimijoita. Tarvittaisiin todella norminpurkutalkoita ennen kuin maa tuhehtuu säätelyyn.

      • Konkari52v

        On erittäin hyvä, että kuljetusalalle haluavat joutuvat osoittamaan edes jonkinlaista soveltuvuutta ja osaamista. Ennenhän ratin taakse pääsi kuka tahansa jolla oli vaadittava ajokortti. Silti vielä tänäänkin on alalla sellaista porukkaa jotka eivät ison auton ratin taakse kuulu.
        Ja mitä tulee työaikalain tiukentamiseen, niin nykyään niitetään sitä mitä menneinä vuosikymmeninä kylvettiin, eli ennen ajettiin silmät ristissä suuret määrät ylitöitä ja lepoa saatiin sitten kun ihan pakko oli. 80-luvulla, jolloin itse aloitin raskaankaluston kuljettajan työt, oli todella vaarallista aikaa näin jälkikäteen ajateltuna. Piirturinkiekkoja ei juuri kukaan koskaan tarkastanut ja vaikka tarkastikin, niin pitämättömistä tauoista ja lepoa-ajoista sai vain huomautuksen. Kyllä oli lukematon määrä reissuja itselläkin joista ei väsymyksen takia muista juuri yhtään mitään. Ja läheltä piti-tilanteita oli myös säännöllisesti. Vielä 90-luvulla työpäivä säiliöautopuolella oli keskimäärin 12-14 tuntia. Pisin työvuoro, vain kahvi-ja kusitauot sisältäen, oli 64 tuntia. Tämä siis nukkumatta, tai varmaan pilkkisin monia minuutteja ratin takana. Onneksi nykyään valvontaa on enemmän ja rangaistukset rikkeistä on tuntuvia niin kuljettajille kuin firmallekin. Kun autoala ei aikanaan itse ymmärtänyt järkeistää toimintaansa niin jonkun oli siihen pakko puuttua. Näin saimme tiukemman ja jopa oikeasti valvotun työ-ja lepoajanvalvonnan. Turvallisuus teillämme on ainakin pikkasen parantunut. Tietysti sitä porukkaa on edelleen, jotka erilaisin keinoin haluaa tehdä rikoksen avulla enemmän töitä kuin laki sallii, se on tietysti ikävää mutta jotkut vaan eivät ymmärrä.


      • AsiaEiOleNiinVaikea

        Kovin outoa puhetta rhrhrt. Meidän yrityksessä on kuljettajana nuori nainen joka tuli töihin kesäkuussa 2018. Ikää 21 vuotta. Ylioppilas ja sen jälkeen armeija jossa suoritti ammattipätevyyden ja kun pääsi armeijasta niin suoraan yhdistelmän rattiin. Ja todella pro-kuski
        hakkaa kaikki nuoret keskenkasvuiset pojan koltiaiset ajo- ja asiakaspalvelutaidoissaan.Parasta kuljettaja-ainesta mitä työnantaja voi saada. Hoitaa hommat ja ei valita turhista asioista.
        Hän on äijä äijien joukossa meillä ja se näkyy myös hyvänä palkkana.Naisen euro on ihan tarkkaan miehen euro,mitään halpuutusta ei tunneta .
        On monta tapaa kouluttautua kuljetusalalle. Lyhyin ,tehokkain ja eniten työnantajan mieleisin on tämä armeijan kouluttamat uudet kuljettajat ,fiksut työnantajat ottavat yhteyttä puolustusvoimiin ja kun palvelus päättyy niin työpaikka on valmiina. Siis tälle kirjoittajalle tiedoksi. Armeija kouluttaa ammattipäteviä kuljettajia edelleen ja enenemässä määrin sillä se on hyvä bisnes puolustusvoimille,koska valtio maksaa kulut.Ja on ihan oikein ja laillista,että kustakin koulutusjaksosta kuljetusyrittäjät poimivat parhaat kuskit itselleen. Siksihän jokainen halukas alokas haluaakin mennä sinne autopuolelle armeijaan jotta se unelmien työpaikka sitten irtoaisi siviilissä.Paras asiahan tässä on se,että armeija ja koulutus tulee hoidettua yhtä aikaa. vai mitä???


    • RalfGoDuuni

      Olen samaa mieltä. Kovin outoa oli tuo rhrhrt kirjoitus. Puolustusvoimat on merkittävä kouluttaja kun kyseessä on kuljettajakoulutus. uuden ammattipätevän kuljettajan koulutus kestää puolustusvoimissa 12 kk. Siksi se on lyhyempi kuin siviilipuolella ,koska se opiskelu on intensiivisempää ja tehokkaampaa,koska oppilaat ovat "sisäoppilaitoksessa" siellä ollaan ja opiskellaan tehokkaasti. Kyllä näin lukion käyneenä 1980-luvulla ja kuljetushommissa 36 vuotta olleena ihmettelen mikä siinä on niin paha asia jos koulutuksen yhtenä osana on pakolliset yleissivistävät aineet.Vanha sanonta "lukeminen kannattaa aina"
      Totuushan on se että kuljetusalalla tarvitaan ainoastaan nykyisin tosi fiksua porukkaa. Sellaisia miehiä ja naisia joilla yleissivistys on hyvä,kielitaito hyvä ja pärjäävät myöskin vaikeissa tilanteissa ihan itse.Sellaisia kuljettajia tarvitaan ja sellaiset kuljettajat pärjäävät työelämässä. Jos rima laitetaan todella alas niin kyllä se ammattimainen ote työhön sitten myös menetetty. Kuljetusala on palveluammatti jossa hyvä toimiva asiakaspalvelu on kaiken A ja O. Näin se nyt vain on.

    • KuusipölliTuoksuuHyvältä

      Kyllä kyllä.mutta alkuperäinen otsikko oli miksi pöllinajohommat eivät kiinnosta,vaikka niissä jos jossain saan tehdä töitä ihan omassa rauhassa ja on sitä haastetta ja paljon mitä jokainen nuori kuljettaja kaipaa. On tiukkoja tilanteita ja kun niistä selviää niin on niin äijäfiilis. Tunne on kuin olisi urheilijana ylittänyt kaikki rajat. Pullakuski ei koskaan koe sellaista tunnetta. Nyt on niin ettei yhtään asiallista vastausta ole tullut ja se on kyllä surullista luettavaa.

    • Tilastonikkari

      ymmärrä nyt ystävä hyvä. Nämä lukijat haluavat päästä helpolla. Heillä ei ole yleissivistystä ja siksi eivät osaa lukea ja osata vastata . Heidän pääviesti on,että pitäisi päästä tosi helpolla elämässä.0
      Siksi he eivät osaa vastata alkuperäiseen kysymykseen. Nykymaailma kun on sellaista ,että peruskoulun päättäneistä suuri joukko ei osaa edes lukea kunnolla. Se on jo pohja noteeraus ja häpeän paikka kun puhutaan Suomesta opiskelun mallimaana koko maailmalle.

      • KäkKriäinen

        Niin ja vaikka aiheen viereen meneekin keskustelu,niin kyllä sellaiset asiavirheet,kuten ettei armeija mukamas kouluta enää kuljettajia pitää asiallisesti ja jämptisti korjata. Armeija kouluttaa kuljettajia joilla on reserviin päästyään ammattipätevyys ja heissä on juuri sitä todella hyvää ainesta pöllikuskiksi,jos vain tämän alan yrittäjät ymmärtäisivät poimia parhaat itselleen töihin.Armeijassa ammattipätevyyden suorittanut mies tai nainen on kovaa valuttaa kuljetusmarkkinoilla . Se on sitä ollut aina . Ennen kun ei ollut ammattikoulutusta kuljettajille niin armeija oli se ainoa kuljettajien ammattikorkeakoulu ja nyt puhutaan ajasta ennen aikuiskoulutuskeskuksia.Itse vuonna 1984 ollessani palveluksessa vähän ennen kuin jokainen ikäryhmä kotiutui niin ilmoitustaululle tuli lappusia kuljetusyrittäjiltä jotka tarjosivat työpaikkaa kotiutuville nuorille miehille.


      • ASTM_2_87
        KäkKriäinen kirjoitti:

        Niin ja vaikka aiheen viereen meneekin keskustelu,niin kyllä sellaiset asiavirheet,kuten ettei armeija mukamas kouluta enää kuljettajia pitää asiallisesti ja jämptisti korjata. Armeija kouluttaa kuljettajia joilla on reserviin päästyään ammattipätevyys ja heissä on juuri sitä todella hyvää ainesta pöllikuskiksi,jos vain tämän alan yrittäjät ymmärtäisivät poimia parhaat itselleen töihin.Armeijassa ammattipätevyyden suorittanut mies tai nainen on kovaa valuttaa kuljetusmarkkinoilla . Se on sitä ollut aina . Ennen kun ei ollut ammattikoulutusta kuljettajille niin armeija oli se ainoa kuljettajien ammattikorkeakoulu ja nyt puhutaan ajasta ennen aikuiskoulutuskeskuksia.Itse vuonna 1984 ollessani palveluksessa vähän ennen kuin jokainen ikäryhmä kotiutui niin ilmoitustaululle tuli lappusia kuljetusyrittäjiltä jotka tarjosivat työpaikkaa kotiutuville nuorille miehille.

        Oletko sitä mieltä, että armeijan ajokoulutuksessa käytettävillä ajokeilla, esim. maastokuorma-auto joka vetää kaksiakselista " vasikkaa", tai vanhaa kapelikärryä jolla yhdistelmän pituus on lyhyempi kuin keskiverto linja-auto, oppii ajamaan nykyistä kalustoa siviilissä? Aikanaan myös 80-luvulla autokomppaniassa palvelleena voin kertoa, että koulutuksessa käytettävä kalusto oli yhtä pieninokoista ja kevyttä silloinkin ja kun sitten siviilissä pääsi ensimmäisen kerran ajamaan kuorma päällä olevaa täysperää, huimalla 45-tonnin kokonaispainolla, niin tuntui että olisi hypännyt aivan uuteen maailmaan mitä tulee täysperän hallintaan. Kun jollain sen aikaisella Masilla veti vaikka it-tykkiä tai polttoainekärryä niin sellaisella ajaminen on aivan eri asia kuin vaikka pöllikuorman hakeminen metsätien päästä. En ole koskaan ymmärtänyt, että miksi puolustusvoimien tarjoamaa ajokoulutusta hehkutetaan niin suuresti kun siellä käytännössä saa vain perusteet ja luvat erilaisten korttien muodossa "rekkahommiin". En tarkoita etteikö armeijassa oppisi kuljetusalasta mitään, mutta mitään ammattimiestä siellä ei valmistu, siihen tarvitaan vuosien kokemus maanteillä.


      • KäkKriäinen
        ASTM_2_87 kirjoitti:

        Oletko sitä mieltä, että armeijan ajokoulutuksessa käytettävillä ajokeilla, esim. maastokuorma-auto joka vetää kaksiakselista " vasikkaa", tai vanhaa kapelikärryä jolla yhdistelmän pituus on lyhyempi kuin keskiverto linja-auto, oppii ajamaan nykyistä kalustoa siviilissä? Aikanaan myös 80-luvulla autokomppaniassa palvelleena voin kertoa, että koulutuksessa käytettävä kalusto oli yhtä pieninokoista ja kevyttä silloinkin ja kun sitten siviilissä pääsi ensimmäisen kerran ajamaan kuorma päällä olevaa täysperää, huimalla 45-tonnin kokonaispainolla, niin tuntui että olisi hypännyt aivan uuteen maailmaan mitä tulee täysperän hallintaan. Kun jollain sen aikaisella Masilla veti vaikka it-tykkiä tai polttoainekärryä niin sellaisella ajaminen on aivan eri asia kuin vaikka pöllikuorman hakeminen metsätien päästä. En ole koskaan ymmärtänyt, että miksi puolustusvoimien tarjoamaa ajokoulutusta hehkutetaan niin suuresti kun siellä käytännössä saa vain perusteet ja luvat erilaisten korttien muodossa "rekkahommiin". En tarkoita etteikö armeijassa oppisi kuljetusalasta mitään, mutta mitään ammattimiestä siellä ei valmistu, siihen tarvitaan vuosien kokemus maanteillä.

        Ystävä ASTM _2_87 vaikka olit siellä armeijassa 1980 luvulla kuten minäkin olin niin se oli silloin ja nyt on nyt. Haluat vain luoda keskustelua joka aliarvostaa armeijan mahdollisuuden nykyelämässä tuottaa laadukkaita kuljettajia, Minun on todella vaikea ymmärtää tarkoitusperiä si kirjoituksellesi.
        Kyllä se nyt on ihan kylmä tosiasia,että kuljettaja joka on saanut BCE kortin armeijassa ja ammattipätevyyden oppii hetkessä myös siviilipuolen työtehtävät niillä ajoneuvoilla joilla niitä työtehtäviä hoidetaan. Ihminen joko osaa ajaa täysperäyhdistelmää tai ei . Ei ole metreistä kiinni.Joku ei opi ikinä....
        Olen itse "kuulustellut" eli udellut tuoreen armeijan käyneen nuoren miehen kokemuksia ja ei siellä nykyään millä alimittaisilla yhdistelmillä harjoitella ja sisäoppilaitos se armeija on edelleen eli vaikeimman kautta paperit kouraan ,mikä on hyvä asia ajatellen tulevaa työuraa. Tosiasia on se ,että edelleen armeijassa vaaditaan kuljetusoppilaalta paljon enemmän kuin esimerkiksi ammattikoulussa. Jos tulevaa elämää ajattelee niin se on vain hyvä asia. Ihmisen elämä kun on sellaista selviytymistä on paljon haasteita elämässä..


      • ErkkiKylläTietää
        KäkKriäinen kirjoitti:

        Ystävä ASTM _2_87 vaikka olit siellä armeijassa 1980 luvulla kuten minäkin olin niin se oli silloin ja nyt on nyt. Haluat vain luoda keskustelua joka aliarvostaa armeijan mahdollisuuden nykyelämässä tuottaa laadukkaita kuljettajia, Minun on todella vaikea ymmärtää tarkoitusperiä si kirjoituksellesi.
        Kyllä se nyt on ihan kylmä tosiasia,että kuljettaja joka on saanut BCE kortin armeijassa ja ammattipätevyyden oppii hetkessä myös siviilipuolen työtehtävät niillä ajoneuvoilla joilla niitä työtehtäviä hoidetaan. Ihminen joko osaa ajaa täysperäyhdistelmää tai ei . Ei ole metreistä kiinni.Joku ei opi ikinä....
        Olen itse "kuulustellut" eli udellut tuoreen armeijan käyneen nuoren miehen kokemuksia ja ei siellä nykyään millä alimittaisilla yhdistelmillä harjoitella ja sisäoppilaitos se armeija on edelleen eli vaikeimman kautta paperit kouraan ,mikä on hyvä asia ajatellen tulevaa työuraa. Tosiasia on se ,että edelleen armeijassa vaaditaan kuljetusoppilaalta paljon enemmän kuin esimerkiksi ammattikoulussa. Jos tulevaa elämää ajattelee niin se on vain hyvä asia. Ihmisen elämä kun on sellaista selviytymistä on paljon haasteita elämässä..

        Suuri myötätunto Käkkkriäiselle. Olen sama samaa mieltä siitä ettei ajoneuvon koko ratkaise sitä miten pärjää työelämässä. Jos tahtoa ja niin suomalainen pääsee vaikka läpi harmaan kiven. Jos armeija on suoritettu 1980 luvulla niin todella moni asia on muuttunut todella paljon tämän jälkeen. 2019 armeija on ihan eri paikka olla palveluksessa. Siellä nykyään jopa käytetään järkeä kun kyse on varusmiehistä.Ajatellaan myös aikaa palveluksen jälkeen. Armeijan jälkeen sieltä vapautuvat miehet ovat hyvin ammattitaitoisia siviilipuolen tehtäviin jos kuljetusyrittäjät vain hoksaavat heitä palkata. On hyvin vaikea ymmärtää ASTM_2_87 mielipidettä. Hän on ehkä joku nykyajan anarkisti,joka toivoo vain pahaa koko suomalaiselle yhteiskunnalle.


      • ASTM_2_87
        ErkkiKylläTietää kirjoitti:

        Suuri myötätunto Käkkkriäiselle. Olen sama samaa mieltä siitä ettei ajoneuvon koko ratkaise sitä miten pärjää työelämässä. Jos tahtoa ja niin suomalainen pääsee vaikka läpi harmaan kiven. Jos armeija on suoritettu 1980 luvulla niin todella moni asia on muuttunut todella paljon tämän jälkeen. 2019 armeija on ihan eri paikka olla palveluksessa. Siellä nykyään jopa käytetään järkeä kun kyse on varusmiehistä.Ajatellaan myös aikaa palveluksen jälkeen. Armeijan jälkeen sieltä vapautuvat miehet ovat hyvin ammattitaitoisia siviilipuolen tehtäviin jos kuljetusyrittäjät vain hoksaavat heitä palkata. On hyvin vaikea ymmärtää ASTM_2_87 mielipidettä. Hän on ehkä joku nykyajan anarkisti,joka toivoo vain pahaa koko suomalaiselle yhteiskunnalle.

        Asun kaupungissa jossa toimii yksi autokomppanioista ja pitkin vuotta saan seurata, kun autosotamiehiä ajatetaan niin pelkällä kuorma-autoilla kuin myös kärry perseessä. Useimmiten homma tapahtuu maastorenkaallisella Scanialla ja perässä on lyhyt, kaksiakselinen "vasikka" tai korkeintaan joku ikivanha "Vaanolainen" kapellipressukärry. Näiden yhdistelmien pituus on tuskin viittätoista metriä. On pikkasen eroa ajaa kymmenen metriä pidempää yhdistelmää ja vieläpä kuorma päällä joten mitään tuntumaa ei saa esimerkiksi siitä, miten pitkä täysperäyhdistelmä oikaisee kadunkulmissa. Joten sitä silmällä pitäen ei armeijan ajokoulutuksesta saa kuin pienet rippeet siitä ammattitaidosta jota tarvitaan todellisissa "rekkahommissa". Kortit ja pätevyydet armeijasta tietysti saa mutta taito ja kokemus tulee jostain ihan muualta.
        Erääseen työpaikkaani aikanaan oli tulossa kesätöihin pari kuukautta aikaisemmin armeijassa kortin ajanut kaveri. Toisena työpäivänään hänen piti peruuttaa täysperä pesuhalliin mutta aikansa sitä hierottuaan lopetti, lähti kahville, ja firman huoltomies lopulta ajoi yhdistelmän halliin. Kesäduunikaveri manaili kahvihuoneesssa ettei hän armeijassa vetänyt kuin soppatykkiä Masilla ja polttoainekärry Kontio-Sisulla. Että sellaista ammattilaista armeijasta voi saada.
        Ei mulla ole mitään syytä dissata armeijan koulutuksen tasoa, sitä pidetään parempana kuin eri kurssikeskuksien vastaavia, mutta pahimmillaan aivan yliarvlstettua se kuitenkin on. Tästä ihan omakohtaista kokemusta.


    • JewjenLuttinen

      Jotta nyt pysytään aiheessa niin mikä on sen parempi tuoksu kun juuri sahattu kuusipölli pinossa. Se on upea tuoksu joka varmasti on jäänyt jokaisen metsässä liikkujan mieleen. Minä tykkään liikkua metsässä vapaa-ajalla vaikka työni teen yhdistelmän ratissa tuolla asfalttiviidakossa. Minäkin autokomppanian käyneenä tiedän,että armeijassa vellihousut eivät pärjää ja jyvät seulotaan akanoista. Jos homma ei luonnista niin ei sitä armeijan ajokorttia tule. Minua tässä lähinnä harmittaa se ,että jotkut ihmiset haluavat omatoimisesti luoda tässä keskustelufoorumissa kuvaa ,että kuljetusala olisi sellainen ala jossa olisi suotavaa että opiskelija olisi varsin opiskelukielteinen ja kaikki pitäisi tulla helpolla,ihan v..tun helpolla (nuorisokieltä käyttäen) Se on hyvin ristiriitainen tilanne,kun työssä olevat kuljettajat haluavat,että heidän ammatin arvostus kasvaisi ja samalla sitten jotkut ääliöt toivovat,että helpolla pitäisi päästä? Ei ole ihme jos meillä on kahdet kuljetusalan markkinat. Niiden fiksujen kuljettajien markkinat joilla asiat sujuvat hyvin ja sitten niiden jotka haluavat päästä joka asiassa mahdollisimman helpolla.He hakeutuvat huonoihin työpaikkoihin ja sitten valittavat täällä. Onneksi 90% on niissä hyvissä työpaikoissa ja he eivät edes lue tätä sivustoa muuta kuin huumori mielessä muutaman kaljan jälkeen perjantai iltana..

    • NiinMakaatKunPetaat

      Olenkin kaivannut jotain järkevää ja aidosti pohdittavaa keskustelua tälle sivustolle. Viime ajat on olleet pelkkää tiettyjen työnantajien haukkumista. Sellainen ei ole rakentavaa keskustelua ja lisäksi raskasta luettavaa.Kuljetusala on ala jota rakastaa ja haluaa olla siellä tai sitten ei. Ei pidä tulla alalle pakostaJotta sinne pääsee niin todella alasta kiinnostunut kyllä kevyesti opiskelee vaadittavat asiat sen verran kun opinnot kestävät.Ja totuus on,että työharjoittelun osuus on suuri. Ei siellä koulunpenkillä pylly todellakaan homehdu. Emme kukaan halua luoda kuvaa ,että kuljettajat ovat tyhmiä ihmisiä ja siksi kaikki opiskelu on hyväksi imagollemme.Kaikki rimaa hipoen alalle tulleet poistuvat hetkessä alalta,koska ala tarvitsee vain osaavat,reippaat ja raittiit kuljettajat. Näin se on ja hyvä niin. laiskoja ei kukaan kaipaa...eteenkään työkaverit.

    • Kaikkipaskalla

      Selkä paskana, vatsa paskana, mieli paskana kuskina, ei kiitos.

      • L.Luuser

        Ei kiinosta, sossu maksaa niin hyvin, teen ainoastaan pimetä töitä 20 eur tunti ja töitä riittää.


    • solongMarianne

      Omat pieneksi suomisoffalta käsin.

    • Tilastonikkari

      Olen täysin ymmällä. Mistä tässa puhutaan. 1980 luvun nuoret kuskin alut puhuvat jonkun oppilaitoksen kyvystä kouluttaa päteviä kuljettajia. Todella säälittävää keskustelua aiheesta.
      Kyse on armeijan kouluttamista kuljettajista. Niin he ovat edelleen ne parhaat ja halutuimmat työtehtäviin ,koska he ovat niin alunalkaen näin haluneet tulla kuljetusalle töihin.
      Jokainen ammattikuski ymmärtää ,että vaikka kortti olisi tullut alimittaisilla työvälineillä niin alasta kiinnostunut kyllä pärjää kaikilla työvälineillä kun näin vaaditaan. Jos nyt esimerkkiä vaaditte niin armeijan kautta alalle tulleet nuoret naiset ovat aivan pro näissä hommissa. Se on ihailtavaa katsottavaa. Kun asenne on hyvä niin vanhankin silmä lepää.

      • Luuser

        Ei terve ruumis työtä kaipaa!


      • ErkkiKylläTietää

        Puhut täysin totta. Ei terve ruumis työtä kaipaa. Mutta ruumiin mätänemisprosessi alkaa 2 päivän sisällä kuolemasta. Jokainen ymmärtää kyllä ettei keho tarvitse työtä. Runsas liikunta ja kulttuuri aktiviteetit pitävät kehon kyllä kunnossa. Mutta tuo ihmismieli jotta se pysyisi kunnossa niin pitäisi olla sitä järkevää tekemistä ja totuus on se kuitenkin ettei täällä kukaan pyhällä hengellä elä.
        Ihminen tylsistyy ja masentuu jos aivoille ei ole haasteita koko ajan. Ihminen on ajatteleva nisäkäs toisin kuin apinat ja siksi sillä pitää olla koko ajan puuhaa ja haasteita elämässä.
        Tuskin nimimerkki Luuser haluaisi vajota evoluution alkuajoille . Työ on sitä parasta haastetta aivoille. Lisäksi kun vapaa-aika,lepo ja työnteko on sopivassa suhteessa niin ihminen voi hyvin,parisuhde voi hyvin, 8 tuntia työtä,8 tuntia vapaa-aikaa ja 8 tuntia lepoa. Jokainen meistä kuljettajista ymmärtää kyllä,että näistä ajoista joutuu joustamaan,mutta hyvä olisi jos edes pyrittäisiin pitämään niistä kiinni.


      • VääräKuvitelmaSulla
        ErkkiKylläTietää kirjoitti:

        Puhut täysin totta. Ei terve ruumis työtä kaipaa. Mutta ruumiin mätänemisprosessi alkaa 2 päivän sisällä kuolemasta. Jokainen ymmärtää kyllä ettei keho tarvitse työtä. Runsas liikunta ja kulttuuri aktiviteetit pitävät kehon kyllä kunnossa. Mutta tuo ihmismieli jotta se pysyisi kunnossa niin pitäisi olla sitä järkevää tekemistä ja totuus on se kuitenkin ettei täällä kukaan pyhällä hengellä elä.
        Ihminen tylsistyy ja masentuu jos aivoille ei ole haasteita koko ajan. Ihminen on ajatteleva nisäkäs toisin kuin apinat ja siksi sillä pitää olla koko ajan puuhaa ja haasteita elämässä.
        Tuskin nimimerkki Luuser haluaisi vajota evoluution alkuajoille . Työ on sitä parasta haastetta aivoille. Lisäksi kun vapaa-aika,lepo ja työnteko on sopivassa suhteessa niin ihminen voi hyvin,parisuhde voi hyvin, 8 tuntia työtä,8 tuntia vapaa-aikaa ja 8 tuntia lepoa. Jokainen meistä kuljettajista ymmärtää kyllä,että näistä ajoista joutuu joustamaan,mutta hyvä olisi jos edes pyrittäisiin pitämään niistä kiinni.

        Apinat kuten nisäkkäät yleensäkin ajattelevat asioita ja omaavat tunteita. Erilailla tosin kuin ihminen.


      • OnnellinenElämä
        VääräKuvitelmaSulla kirjoitti:

        Apinat kuten nisäkkäät yleensäkin ajattelevat asioita ja omaavat tunteita. Erilailla tosin kuin ihminen.

        Mutta ei sitä tosi asiaa muuta,että ihmiselle ovat tärkeitä nämä asiat jotka edellinen kirjoittaja mainitsi. Hyvään elämään kuuluu mieleistä työntekoa ja vapaa-aikaa ja riittävästi unta. Kun tämän kaiken ynnää niin saadaan onnellinen ihminen. Ei kai kukaan voi toivoa itselleen tämän parempaa elämää vaikka tällä sivustolla tosiasioiden käsittäminen tuntuu todella vaikealta ja halutaan jatkuvasti inttää vastaan vaikka olisi kyseessä todella asiallinen kirjoitus.


    • JewjenLuttinen

      ErkkikylläTietää ja VääräkuvitelmaSinulla. Vaikka mielipiteet erosivat niin kylllähän nämä kaksi ovat niitä ihmisiä jotka jopa ajattelevat. Ehkä väärä kuvitelma Sinä sitten halusit ilkeästi näpäyttää edellistä kirjoittajaa minun mielestä ihan suotta,koska edellinen kirjoittaja puhui ihan asiaa ja no.. apina vertaus... en ota kantaa siihen. Ihmisen kehityskaari kun on niin kiistanalainen aihe.kirkolla on omakanta ja tutkijoilla omansa.Mutta jos nyt ihan puhutaan arkisesta arjesta niin meillä on ikävä kyllä kahdet kuljetusalan markkinat. Ne hyvät kuljetusyritykset ja sitten ne surkeat yritykset.
      Hyvien työpaikkojen ihmiset eivät tätä sivustoa seuraa ja sitten on tämä surullinen 5 % kuskeista jotka viihtyvät täällä. Saunakaljojen jälkeen nämä hyväosaiset tulevat tänne ihmettelemään maailman menoa. Onhan se surullista nyky-Suomessa.Se on sellaista nykyajan viihdettä.

      • MikäMättääDuunissa

        > Hyvien työpaikkojen ihmiset eivät tätä sivustoa seuraa ja sitten on tämä surullinen 5 % kuskeista jotka viihtyvät täällä. Saunakaljojen jälkeen nämä hyväosaiset tulevat tänne ihmettelemään maailman menoa. <

        Mikä sinun työpaikassasi on huonosti kun tätä palstaa seuraat?


      • JewjenLuttinen
        MikäMättääDuunissa kirjoitti:

        > Hyvien työpaikkojen ihmiset eivät tätä sivustoa seuraa ja sitten on tämä surullinen 5 % kuskeista jotka viihtyvät täällä. Saunakaljojen jälkeen nämä hyväosaiset tulevat tänne ihmettelemään maailman menoa. <

        Mikä sinun työpaikassasi on huonosti kun tätä palstaa seuraat?

        MikäMättääDuunissa hyvä kuljettaja toveri. Minun duunissa ei mikään mättää. Alla aina alla alle7 vuotta vanha auto. Kaikki toimii,jos on vikoja niin välittömästi korjataan. Hyvät esimiehet antavat työrauhan ja luottavat osaamiseeni 100% . On sopivasti työtä ja sopivasti vapaa-aikaa. Unelma duuni kaiken kaikkiaan ja kun palkkakin on todella kohdillaan niin VOT kuten meillä Karjalassa on tapana sanoa. Koska olen yhteiskunnallisesti aktiiviinen ihminen niin haluan myös seurata miten muillakin menee työssään. Yksi tapa on seurata tätä keskustelufoorumia jossa kovia kokeneet arjen sankarit purkavat tuntojaan. Itse seuraan kirjoittelua ihan näin ammattiyhdistysaktiivina ,mutta tiedän,että monille hyvin pärjääville kuskeille kaikki täällä kirjoittelu on silkkaa hupia ja naurun aihetta kaljatupin ääressä. "voi,että sitä ollaan uunoja" ihmettelyt kaikuvat sitten maanantaina ABC huoltamon kahvioissa.


      • Luuser

        Ei terve ruumis työtä kaipaa, teen ainoastaan pimeitä töitä 25 eur tunti.


      • MikäMättääDuunissa
        JewjenLuttinen kirjoitti:

        MikäMättääDuunissa hyvä kuljettaja toveri. Minun duunissa ei mikään mättää. Alla aina alla alle7 vuotta vanha auto. Kaikki toimii,jos on vikoja niin välittömästi korjataan. Hyvät esimiehet antavat työrauhan ja luottavat osaamiseeni 100% . On sopivasti työtä ja sopivasti vapaa-aikaa. Unelma duuni kaiken kaikkiaan ja kun palkkakin on todella kohdillaan niin VOT kuten meillä Karjalassa on tapana sanoa. Koska olen yhteiskunnallisesti aktiiviinen ihminen niin haluan myös seurata miten muillakin menee työssään. Yksi tapa on seurata tätä keskustelufoorumia jossa kovia kokeneet arjen sankarit purkavat tuntojaan. Itse seuraan kirjoittelua ihan näin ammattiyhdistysaktiivina ,mutta tiedän,että monille hyvin pärjääville kuskeille kaikki täällä kirjoittelu on silkkaa hupia ja naurun aihetta kaljatupin ääressä. "voi,että sitä ollaan uunoja" ihmettelyt kaikuvat sitten maanantaina ABC huoltamon kahvioissa.

        Jos hyvien työpaikkojen ihmiset ei tätä palstaa seuraa, mutta sinä kuitenkin seuraat ja jopa kirjoittelet täällä, niin ei voi välttyä siltä ajatukselta, että sinä ET ole hyvässä työpaikassa. Joko väitteesi ei pidä paikkaansa tai sitten se, ettei sinun duunissasi mikään mättää.


    • KäkKriäinen

      Olen pitänyt kirjoittelussa taukoa,mutta pakko on sen verran kommentoida keskustelua. AmmattienTOP 3 on myyjä,sairaanhoitaja ja autonkuljettaja. Nämä ovat yleisimmät ammatit Suomessa.Kun ymmärtää sen,että autonkuljettajia on Suomenmaassa yli 100 000 niin se porukka joka tänne kirjoittelee on korkeintaan tuo 5 % koko ammattiryhmästä. Kun tarkastelee mistä puhutaan niin kaikki keskustelut kohdistuvat aina tiettyihin yrityksiin joita en nyt tässä nimeltä ala mainita.Jostain syystä jotkut henkilöt haluavat pitää ja kaivaa vanhoja viestiketjuja esiin yhä uudelleen ja uudelleen. Kysellään onko hyvä työpaikka vaikka varmasti tiedetään,että tällä sivustolla se on huono vaikka sitten todellisuudessa se voisi olla juuri sopiva työpaikka.
      Kuten edelliset kirjoittajat ovat kirjoittaneet niin 95% kuljetusalan työpaikoista on ihan asiallisia,koska sellaisena pitää pysyä jos tänä päivänä aikoo kunnon kuljettajia saada työhön.

      • ABECEDE_ADR

        Ei taida autonkuljettajien ammatti ihan top-3 :ssa olla, mutta viiden viiva kymmenen suurimman joukossa varmastikin. Se kuinka suuressa osassa työpaikoista asiat ovat kunnossa ei kukaan pysty luotettavasti sanomaan ja miten ylipäätään määritellään asioiden kunnossa olo, on epäselvää. Jokaisessa yritykseksessä löytyy varmaan epäkohtia jos aletaan tarkkaan etsimään. Palkanmaksut erilaisine korvauksineen, työvuorot ja työmäärät,lomat jopa työvaatetuksissa löytyy kirjavuutta. 30 vuotta tein itse raskaankalustonkuljettajan hommia, säiliöpuolella suurimman osan urastani, kolmessa eri yrityksessä. Mulla kävi tuuri, että jokaisessa kunnioitettiin työehtosopimuksia, silti pientä "kikkailua" löytyi aina. Jos ei muuta, niin ainakin lomalistojen laatimisessa, tai aina sellaista ei omlut lainkaan. Kesälomien saaminen oli joka vuosi onnen kauppaa, jo pelkästään siitä syystä, että kesäkauden työt ja niiden määrää ei keväällä voinut etukäteen tietää, eikä sen takia työnantaja halunnut sito käsiään lupaamalla lomia etukäteen. Onhan se ymmärrettävää vaikka lomat pitäisi jakaa hyvissä ajoin ennen niiden pitämistä. Olen melko varma että näiden lomien jakamisessa on vaikeuksia suurimmassa osassa kuljetusyrityksistä, sitä suurempia mitä pienempi yritys. Pienissä yrityksissä ei ole pienintäkään halua palkata lomatuuraajia, isoissa sentään jonkin verran. Pienissä yrityksissä yritetään jakaa lomat pieniin eriin, pidetään lomia kahden viikon, jopa yhden viikon jaksoissa. Tätä tapahtuu paljon vaikkei siihen tarvitsisi suostua.
        Ja mitä tulee palkanmaksun kanssa kikkailuun, niin väitän, että suurimmalla osalla yrityksissä ei sekään mene täysin tessin mukaan. Pientä viilailua löytyy lähes aina. Ne yritykset joissa palkka lasketaan suoraan ja automaattisesti kuljettajan työaikaa seuraavan ajoaikaseurantalaitteesta, voi olla, että palkka on täysin oikein. Pienet firmat, joita on suurinnosa kuljetusalan yrityksistä, tunnit lasketaan tuönantajan tai palkanlaskijan toimesta vielä vanhaan tapaa piirturista, joko paperisesta kiekosta tai digipiirturista. Siinä on suuri kiusaus jättää palkanlisistä osa pois tai jopa vähentää tunteja. Tätä tapahtuu vielä nykyäänkin.
        Kuljetusala on yksi suurimmista työllistäjistä, ikävä kyllä se on myös yksi villeimmistä mitä tulee tes:n noudattamiseen. Se on ollut sitä aina ja on sitä vielä nykyäänkin.


      • Eläke_Turva

        Pimeet työt on parhaita, olen elämäni aikana kerännyt melkoisen omaisuuden.


      • KäkKriäinen
        ABECEDE_ADR kirjoitti:

        Ei taida autonkuljettajien ammatti ihan top-3 :ssa olla, mutta viiden viiva kymmenen suurimman joukossa varmastikin. Se kuinka suuressa osassa työpaikoista asiat ovat kunnossa ei kukaan pysty luotettavasti sanomaan ja miten ylipäätään määritellään asioiden kunnossa olo, on epäselvää. Jokaisessa yritykseksessä löytyy varmaan epäkohtia jos aletaan tarkkaan etsimään. Palkanmaksut erilaisine korvauksineen, työvuorot ja työmäärät,lomat jopa työvaatetuksissa löytyy kirjavuutta. 30 vuotta tein itse raskaankalustonkuljettajan hommia, säiliöpuolella suurimman osan urastani, kolmessa eri yrityksessä. Mulla kävi tuuri, että jokaisessa kunnioitettiin työehtosopimuksia, silti pientä "kikkailua" löytyi aina. Jos ei muuta, niin ainakin lomalistojen laatimisessa, tai aina sellaista ei omlut lainkaan. Kesälomien saaminen oli joka vuosi onnen kauppaa, jo pelkästään siitä syystä, että kesäkauden työt ja niiden määrää ei keväällä voinut etukäteen tietää, eikä sen takia työnantaja halunnut sito käsiään lupaamalla lomia etukäteen. Onhan se ymmärrettävää vaikka lomat pitäisi jakaa hyvissä ajoin ennen niiden pitämistä. Olen melko varma että näiden lomien jakamisessa on vaikeuksia suurimmassa osassa kuljetusyrityksistä, sitä suurempia mitä pienempi yritys. Pienissä yrityksissä ei ole pienintäkään halua palkata lomatuuraajia, isoissa sentään jonkin verran. Pienissä yrityksissä yritetään jakaa lomat pieniin eriin, pidetään lomia kahden viikon, jopa yhden viikon jaksoissa. Tätä tapahtuu paljon vaikkei siihen tarvitsisi suostua.
        Ja mitä tulee palkanmaksun kanssa kikkailuun, niin väitän, että suurimmalla osalla yrityksissä ei sekään mene täysin tessin mukaan. Pientä viilailua löytyy lähes aina. Ne yritykset joissa palkka lasketaan suoraan ja automaattisesti kuljettajan työaikaa seuraavan ajoaikaseurantalaitteesta, voi olla, että palkka on täysin oikein. Pienet firmat, joita on suurinnosa kuljetusalan yrityksistä, tunnit lasketaan tuönantajan tai palkanlaskijan toimesta vielä vanhaan tapaa piirturista, joko paperisesta kiekosta tai digipiirturista. Siinä on suuri kiusaus jättää palkanlisistä osa pois tai jopa vähentää tunteja. Tätä tapahtuu vielä nykyäänkin.
        Kuljetusala on yksi suurimmista työllistäjistä, ikävä kyllä se on myös yksi villeimmistä mitä tulee tes:n noudattamiseen. Se on ollut sitä aina ja on sitä vielä nykyäänkin.

        Hyvä kirjoitus ja monipuolisesti kävit lävitse ongelmat mitä työpaikoilla ilmenee. Lomat on yksi sellainen kysymys jopa niillä todella hyvillä työpaikoilla,miten saadaan lomat järjestettyä siten ,että jokainen voi olla edes osittain tyytyväinen. Tämä ei koske yksin kuljetusalaa vaan on todella monessa työssä ongelma nykyään. Lomatuurajia on todella vaikea saada juurikin esim. hoiva-alalle.
        Mielestäni suurin syy siihen,että asiat on kuten ne on se ,että pienet yritykset eivät kuulu työnantajaliittoon ja eivät siksi noudata työehtosopimuksia ja toisaalta kuljettajat eivät kuulu AKT:n ja siksi eivät osaa valvoa omia etujaan. Tyydytään vain siihen mitä työnantaja maksaa. Sitten ajojen tilaaja eli asiakas ei halua maksaa sitä korvausta mikä olisi asiallinen tehdystä työstä yrittäjälle. Loputon oravanpyörä jossa jokainen osapuoli kärsii ja vain asiakas joka on tilannut ajotehtävän on tyytyväinen kun sai kuljetukset halvalla. Ei hyvä. Jos nyt edes kuljettajat ymmärtäisivät sen ,että AKT:n jäsenyys antaa turvaa toimitsijoiden ja lakimiesten avulla hankalissa tilanteissa jäsenmaksua vastaan. Se on aika erikoinen tilanne,että niissä firmoissa joissa kuljettajilla menee hyvin niin jäsenyys AKT:ssä on yli 90 % . He ovat jäseniä AKT:ssä vaikka heidän asiat on todella hyvin. Sitten ne kuljettajat joita sorretaan eivät kuulu liittoon ja eivät edes itse osaa vaatia oikeuksiaan muuta kautta. Ainoa viesti yhteiskunnalle on ,että AKT on paska ja vasemmistolaisten luusereiden yhdistys. On kyllä todella vaikea ymmärtää tällaista ajattelutapaa. Ammattiyhdistysliikkeet ovat nykyisin vähemmän epäpoliittisia järjestöjä ja niiden ainoa päätehtävä on ajaa jäsenistön ammatillisia asioita eikä
        luoda illuusioita sosialistisesta Suomesta jossa jokaisella on hauskaa ja työnteko on sivuseikka.
        Minun on vaikea tällaisena vanhana konkarina 36 vuotta alalla ja 10 vuotta vielä edessä ennen kuin eläkkeelle jään niin ymmärtää sitä ,ettei olla ylpeitä omasta työstään ja siitä että ollaan reilusti duunari ja uskalletaan se reilusti sanoa sillä työnteollahan Suomi on rakennettu siitä Savupirttien ja savusaunojen maasta 100 vuodesta teknologian ja digiajan huippumaaksi.
        Suomalaisissa on voimaa kun pieni kansa ponnistaa ja se totisin tosi.


    • JewjenLuttinen

      Hyvä kirjoitus. ollaan reilusti duunari eli työläinen. Ei ole mitään hävettävää. olen monen korkeakoulu-lukeneen kanssa jutellut ja heillä on iso kunnioitus perusammetaja kohtaan. Suurin syy kaikkeen vähättelevään kirjoiteluun on juurikin tuo surkea asenne. "Mä oon vaan tällainen kuski"
      Ei ole mitään hävettävää. kuljettajan työ on ihan pro siinä missä muut ammatit.Se on elämäntapa valinta.

    • SyyJaSeuraus

      Hyvä,että nämä viimeiset kirjoittajat palasivat alkuperäiseen aiheeseen,miksi pöllinajo ei kiinnosta nuoria kuljettajan alkuja. Eli jokainen meistä voi olla ylpeä omasta työpanoksestaan ja pöllikuskit eteenkin. He kuitenkin kuljettavat sitä suomalaista vihreää kultaa eli puuta metsäteollisuudelle
      ja tekevät näin merkittävää työtä koko Suomen hyväksi.
      Mitä tähän AKT:n jäsenyyteen tulee niin isommissa yrityksissä palkanlaskijat suorittavat AKT:n jäsenmaksun tilittämisen automaattisesti liitolle. Pienissä yrityksissä työnantajat saattavat suhtautua nihkeästi koko asiaan ja silloin kuskin pitää itse tilittää jäsenmaksu liitolle.Se on monelle liian hankalaa ja saattaa myös unohtua jolloin myös jäsenedut ei ole voimassa. Myöskin jäsenmaksu voisi olla kohtuullisempi eli sillä tasolla kuin isojen ammattiliittojen jäsenmaksut ovat.
      Monta syytä tässä asiassa. Lisäksi joukossamme on iso joukko kuljettajia jotka vuodesta toiseen
      roikkuvat työpaikoissa jossa asiat ovat pielessä,valittavat mutta eivät tee omien asioiden eteen yhtään mitään. Voisiko tällaisia ihmisiä kutsua urautuneiksi tai saamattomiksi. Työpaikan vaihto parempaan työhön voisi avata silmät . Tiedän monia jotka vaihdon jälkeen on sanoneet "olisi pitänyt jo 10 vuotta sitten vaihtaa työpaikkaa" mutta kun olin niin tottunut siihen vanhaan työhöni .

      • Sossun-Elätti

        Vain pimeet työt kiinostaa.


      • KysyApuaLoimaalta

        Ainahan voi soittaa Loimaalle ja kysyä apua kun työnantaja kusettaa ja olot on muutenkin ihan perseestä. Palkka mitä sattuu, lisät puuttuu, lomat ei pyöri, sairasajan palkkaa ei makseta, työtuntimäärät hirveät. Tule apuun Loimaa!!!
        Ai mitä, eikö Lomaan kassasta kukaan välitä??? Ohhoh. Onpa kummallista. Loimaan jäsenenä on ihan mahtavaa. Ei maksa paljon. Heheh.


    • AhkeraPossu

      Laiskiainen Sossun-Elätti..... no miten tämä laiskan pulskea porsas laittaa saparonsa kun tuo eläkeikä lähestyy. Tulee vain mieleen tuo satu kolmesta pienestä porsaasta jotka rakensivat taloja suojaksi itselleen pahaa sutta vastaan. Hyvä ja opettavainen satu joka on ihan 100% totta tänäkin päivänä.
      Onko se tuttu lapsiperheille nykyään??. Vai onko se kielletty liian julmana nykyajan paapomis-yhteiskunnassa???. Ei saa lapsille kertoa ikäviä asioita!!!.
      Meistä jokainen palkansaaja saa eläkeyhtiöltä kirjeen parin vuoden välein jossa kerrotaan se summa jonka olemme jo ansainneet tuleviin eläkkeisiin. Se summa on todella pieni tehtyyn työmäärään nähden. Työeläke on uskomattoman pieni. Jos nyt joku innostuu lähtemään tällaisten Sossun-Elätti tyyppien kelkkaan niin he eivät tule saamaan yhtään mitään työeläkettä. No nämä sossun elätit tuppaavat kuolemaan elämäntapaansa jo ennen eläkeikää jopa alle 60 vuotiaina siksi he ovat itse valinneet tämän pimeän linjan tai kuten vanha kansa sanoo kuutamourakoinnin.

    • YrittäjäViimeisenPäälle

      Tähän voi heittää ainoastaan kommentin: sen minkä taakseen jättää niin edestään löytää.Todella hyvä kansan viisaus menneiltä ajoilta.
      Ihmisille jotka eivät osaa lukea niin selko-suomella sama asia on jos nuorena ei ole särmä ja tee duunejaan kunnolla niin turha on sitten vanhana narista surkeaa elämäänsä kun rahat eivät riitä mihinkään.Ja me olemme hyvinvointi Suomessa. Jos tämä Sossun-Elätti olisi ollut Amerikassa niin hän ei edes puhuisi tuollaista sontaa. Siellä ei ymmärrystä löytyisi hänen aatteelle ollenkaan.

      • Pimeet.Säästöt

        Takuueläke 780eur tulee luuserille, ja asumistuki.


      • niipä

        En nyt ihan luottais takuueläkeisiin en edes asumistukeen tulevaisuudessa.


      • KapeeLeipä
        niipä kirjoitti:

        En nyt ihan luottais takuueläkeisiin en edes asumistukeen tulevaisuudessa.

        RekkaPentin palkka on niin pieni joutuu turvautumaan takuueläkkeeseen.


      • Pimee.Heppu

        Kyllä mulle ainakin kelpais eläkemassit osittain etukäteen. Täälä maksaa saa kyllä koko ikänsä ja jos eläkkeelle selviää ni se on se tonni kuussa pari vuotta kunnes kuopassa


      • LisääRasvaaKroppaKiittää
        Pimee.Heppu kirjoitti:

        Kyllä mulle ainakin kelpais eläkemassit osittain etukäteen. Täälä maksaa saa kyllä koko ikänsä ja jos eläkkeelle selviää ni se on se tonni kuussa pari vuotta kunnes kuopassa

        Kannattaisi siellä rekan hytissä syödä joskus jotain muutakin kuin rasvaa makkaraperunoiden ja lihapiirakoiden muodossa. Voi olla, että eläisitte pikkasen pidempään kuin kaksi vuotta eläkkeelle päästyänne. Kun katsoo kuljetusalan porukkaa niin ei voi olla huomaamatta, että terveellinen ruoka ei ole ihan päällimäisenä rekkapenan mielessä. Onko ihme, jos elämänkaari on lyhyempi kuin muulla kansalla keskimäärin?


      • ElämänValtateillä
        LisääRasvaaKroppaKiittää kirjoitti:

        Kannattaisi siellä rekan hytissä syödä joskus jotain muutakin kuin rasvaa makkaraperunoiden ja lihapiirakoiden muodossa. Voi olla, että eläisitte pikkasen pidempään kuin kaksi vuotta eläkkeelle päästyänne. Kun katsoo kuljetusalan porukkaa niin ei voi olla huomaamatta, että terveellinen ruoka ei ole ihan päällimäisenä rekkapenan mielessä. Onko ihme, jos elämänkaari on lyhyempi kuin muulla kansalla keskimäärin?

        Kyllä totuus ainakin jakelualan hommissa on se nykyään,että kuljettajat ovat todella särmää porukkaa. Silloin kun kyseessä on iso työnantaja jonka henkilöstöpolitiikka on kunnossa ja yrityksen päämäärä on tehdä tulosta ja kannustaa myös henkilöstö parhaaseen mahdolliseen tulokseen jotta siihen myös päästäisiin yritykset jopa kannustavat esim. liikuntaharrastuksiin palveluseteleillä.Kuntosalille työnantajan laskuun. Mikä sen parempi. Nykyajan kuljettaja on reipas, syö terveellisesti ja harjoittaa liikuntaa itsenäisesti tai on jossain seuratoiminnassa mukana. pääasia ,että on työn ohella järkevää harrastamista.
        Kuljettajan työ on raskas ammatti ja ilman tällaista "työnantajan holhousta" ei kukaan pysty tekemään täyttä työuraa 66 ikävuoteen asti. Jokaisen fiksun yrittäjän päätavoite on pitää samat kuljettajat työssä mahdollisimman pitkään. Siksi on todella ikävää,että kuljetusalan työt on jakautuneet niihin kuljettajiin joilla menee tosi hyvin ja sitten niihin kuljettajiin joiden työnantajat eivät välitä yhtään työntekijöiden jaksamisesta.Se on saletisti tosi,että tällainen hyvä työntekijää ajatteleva yrittäjä nukkuu yöunensa paljon paremmin kuin mulkvisti.
        Olen sen verran pitkän linjan kuljettaja 40 vuotta alalla,niin tiedän missä mennään. Kun aloitin
        1970 luvulla niin jaloviina perjantaina työpäivän jälkeen ennen kotiinlähtöä vanhoilla jermuilla
        oli ihan perusrutiini jo pukuhuoneessa. Ajat on muuttuneet,nyt kuljettaja on ihan samanlainen peruskansalainen kuin toimistosta kotiin matkaava perheen äiti. Kiire on kotiin nauttimaan viikonlopusta perheen parissa. Makkaraperunat ja lihapiirakat ovat historian havinaa. Työterveyshuolto pitää huolen siitä,että olet suomalaisten pohja sakkia jos sellaisia tuotteita nautit etkä ymmärrä,että sepelvaltimotauti vie sinut ennenaikaisesti hautaan.. Ja jos et hyvällä ymmärrä niin se työterveyshoitaja on on sinulle todella tiukkapipoinen nainen. Ihan tiedoksi vaan !


      • GrillienPihoillaNähtyä
        ElämänValtateillä kirjoitti:

        Kyllä totuus ainakin jakelualan hommissa on se nykyään,että kuljettajat ovat todella särmää porukkaa. Silloin kun kyseessä on iso työnantaja jonka henkilöstöpolitiikka on kunnossa ja yrityksen päämäärä on tehdä tulosta ja kannustaa myös henkilöstö parhaaseen mahdolliseen tulokseen jotta siihen myös päästäisiin yritykset jopa kannustavat esim. liikuntaharrastuksiin palveluseteleillä.Kuntosalille työnantajan laskuun. Mikä sen parempi. Nykyajan kuljettaja on reipas, syö terveellisesti ja harjoittaa liikuntaa itsenäisesti tai on jossain seuratoiminnassa mukana. pääasia ,että on työn ohella järkevää harrastamista.
        Kuljettajan työ on raskas ammatti ja ilman tällaista "työnantajan holhousta" ei kukaan pysty tekemään täyttä työuraa 66 ikävuoteen asti. Jokaisen fiksun yrittäjän päätavoite on pitää samat kuljettajat työssä mahdollisimman pitkään. Siksi on todella ikävää,että kuljetusalan työt on jakautuneet niihin kuljettajiin joilla menee tosi hyvin ja sitten niihin kuljettajiin joiden työnantajat eivät välitä yhtään työntekijöiden jaksamisesta.Se on saletisti tosi,että tällainen hyvä työntekijää ajatteleva yrittäjä nukkuu yöunensa paljon paremmin kuin mulkvisti.
        Olen sen verran pitkän linjan kuljettaja 40 vuotta alalla,niin tiedän missä mennään. Kun aloitin
        1970 luvulla niin jaloviina perjantaina työpäivän jälkeen ennen kotiinlähtöä vanhoilla jermuilla
        oli ihan perusrutiini jo pukuhuoneessa. Ajat on muuttuneet,nyt kuljettaja on ihan samanlainen peruskansalainen kuin toimistosta kotiin matkaava perheen äiti. Kiire on kotiin nauttimaan viikonlopusta perheen parissa. Makkaraperunat ja lihapiirakat ovat historian havinaa. Työterveyshuolto pitää huolen siitä,että olet suomalaisten pohja sakkia jos sellaisia tuotteita nautit etkä ymmärrä,että sepelvaltimotauti vie sinut ennenaikaisesti hautaan.. Ja jos et hyvällä ymmärrä niin se työterveyshoitaja on on sinulle todella tiukkapipoinen nainen. Ihan tiedoksi vaan !

        Kun arkipäivisin koittaa ruoka-aika, n. klo. 11.00, niin grillien pihat täyttyvät kuorma-ja pakettiautoista. Niiden kuljettajat tuskin tilaavat grillin tiskiltä salaattia tai kasvisruokaa. Ei, kyllä niiden kaverien ulkoinen habitus kertoo, että ruuan keveys ja terveellisyys ei ole ihan ykkösprioriteetti kun päätetään mitä syödään. Kyllä makkaraperunat ja lihapiirakat majoneesien kyllästäminä on nyt ja tulee aina olemaan rekka-ja kuorma-autokuskien perusruokaa. Ikävä kyllä.


      • ElämänValtateillä
        GrillienPihoillaNähtyä kirjoitti:

        Kun arkipäivisin koittaa ruoka-aika, n. klo. 11.00, niin grillien pihat täyttyvät kuorma-ja pakettiautoista. Niiden kuljettajat tuskin tilaavat grillin tiskiltä salaattia tai kasvisruokaa. Ei, kyllä niiden kaverien ulkoinen habitus kertoo, että ruuan keveys ja terveellisyys ei ole ihan ykkösprioriteetti kun päätetään mitä syödään. Kyllä makkaraperunat ja lihapiirakat majoneesien kyllästäminä on nyt ja tulee aina olemaan rekka-ja kuorma-autokuskien perusruokaa. Ikävä kyllä.

        Kyllä kyllä ymmärrän yskäsi nm. GrillienPihoillaNähtyä. Jos kuljetusyrityksellä on lakisääteiset asiat hoidettu eli työterveystarkastus on normaali rutiini 5 vuoden välein. Vielä 45 v. tarkastus sujuu mallikkaasti myös makkara-peruna mieheltä.Pieneen ylipainoon ei puututa. Mutta sitten
        kun tuo 50 v. tarkastus koittaa niin makkaraperunamiestä alkaa ahdistaa jo ennen tarkastusta.
        Kolestroliarvot korkealla,verenpaine kohonnut ja verensokeriarvot kohollaan siis ollaan siinä rajalla puhkeaako diabetes 2 vai ei. Silloin viimeistään meistä jokainen tekee sen valinnan elämässä haluaako elää tervettä hyvää elämää vai ottaa asenteen "antaa mennä vaan". Se on aivan varmasti niin,että normaali keski-ikäinen suomalaismies herää viimeistään tässä vaiheessa.Pienillä valinnoilla löytää aivan varmasti maukkaat hyvät terveelliset ruuat ja elintavat esimerkiksi reippaat iltalenkit vaimon tai tyttöystävän kanssa ,myös hyvä naapuri on hyvä kannustaja ja lenkkikaveri jos yksin elelee. On turhan synkkää kirjoitella tänne ,että kaikki kuskit on makkaraperunamiehiä kun totuus on ihan toisenlainen. Kaikki ehkä johtuu siitä,että tänne kirjoittajien keski-ikä on tuossa 18-35 vuotta jolloin rasvainen epäterveellinen ruoka on sitä parasta terveellisyydestä viis.Tunnettu diabetes lääkäri kertoi lehtihaastattelussa ,että on niitä potilaita joiden hoitaminen on vaikeaa ,koskapotilaalla ei ole sitä omaa selkärankaa asian suhteen olleenkaan. Sitten ne potilaat jotka ryhdistäytyvät ja elävät annettujen ohjeiden mukaan ja viettävät täysipainoista elämää ilman diabeteksen oheissairauksia ja todella pienellä vaivannäöllä.Eli suomeksi sanottuna laadukasta elämää.


      • GrillienPihoillaNähtyä
        ElämänValtateillä kirjoitti:

        Kyllä kyllä ymmärrän yskäsi nm. GrillienPihoillaNähtyä. Jos kuljetusyrityksellä on lakisääteiset asiat hoidettu eli työterveystarkastus on normaali rutiini 5 vuoden välein. Vielä 45 v. tarkastus sujuu mallikkaasti myös makkara-peruna mieheltä.Pieneen ylipainoon ei puututa. Mutta sitten
        kun tuo 50 v. tarkastus koittaa niin makkaraperunamiestä alkaa ahdistaa jo ennen tarkastusta.
        Kolestroliarvot korkealla,verenpaine kohonnut ja verensokeriarvot kohollaan siis ollaan siinä rajalla puhkeaako diabetes 2 vai ei. Silloin viimeistään meistä jokainen tekee sen valinnan elämässä haluaako elää tervettä hyvää elämää vai ottaa asenteen "antaa mennä vaan". Se on aivan varmasti niin,että normaali keski-ikäinen suomalaismies herää viimeistään tässä vaiheessa.Pienillä valinnoilla löytää aivan varmasti maukkaat hyvät terveelliset ruuat ja elintavat esimerkiksi reippaat iltalenkit vaimon tai tyttöystävän kanssa ,myös hyvä naapuri on hyvä kannustaja ja lenkkikaveri jos yksin elelee. On turhan synkkää kirjoitella tänne ,että kaikki kuskit on makkaraperunamiehiä kun totuus on ihan toisenlainen. Kaikki ehkä johtuu siitä,että tänne kirjoittajien keski-ikä on tuossa 18-35 vuotta jolloin rasvainen epäterveellinen ruoka on sitä parasta terveellisyydestä viis.Tunnettu diabetes lääkäri kertoi lehtihaastattelussa ,että on niitä potilaita joiden hoitaminen on vaikeaa ,koskapotilaalla ei ole sitä omaa selkärankaa asian suhteen olleenkaan. Sitten ne potilaat jotka ryhdistäytyvät ja elävät annettujen ohjeiden mukaan ja viettävät täysipainoista elämää ilman diabeteksen oheissairauksia ja todella pienellä vaivannäöllä.Eli suomeksi sanottuna laadukasta elämää.

        Jos avaa silmät ja katselee porukkaa raskaankaluston ratin takana nii ei voi välttyä siltä huomiolta että grilliruokaa todellakin menee alas lähes päivittäin. Siihen ei ole työterveydenhuollolla mitään osaa eikä arpaa. Kun mieltymys ja ruokailutottumukset liitthh rasvaiseen ruokaan, lisäksi palaa rööki huulessa ja vapaalla menee olutta reippaasti on selvää että vartalon muoto eteenkin vatsanseutu on sellainen kuin se keskiverto kuorma-auto- tai bussikuskilla on. Ja tähän kun lisätään usein olematon ärä liikuntaa niin tulokset on tosiaan nähtävillä, jos ei halua sulkea silmiään todellisuudelta.


      • ElämänValtateillä
        GrillienPihoillaNähtyä kirjoitti:

        Jos avaa silmät ja katselee porukkaa raskaankaluston ratin takana nii ei voi välttyä siltä huomiolta että grilliruokaa todellakin menee alas lähes päivittäin. Siihen ei ole työterveydenhuollolla mitään osaa eikä arpaa. Kun mieltymys ja ruokailutottumukset liitthh rasvaiseen ruokaan, lisäksi palaa rööki huulessa ja vapaalla menee olutta reippaasti on selvää että vartalon muoto eteenkin vatsanseutu on sellainen kuin se keskiverto kuorma-auto- tai bussikuskilla on. Ja tähän kun lisätään usein olematon ärä liikuntaa niin tulokset on tosiaan nähtävillä, jos ei halua sulkea silmiään todellisuudelta.

        Voit ihan vapaasti puhua täällä laiskan pulskeiden kuskien puolesta. He ovat niin tyhmiä ettei heillä ole visiota miten elämä sujuu 10-20 vuoden kuluttua noilla elämäntavoilla. Työterveyshuollolla on uskomaton voima kun työterveyslääkäri sanoo suoraan,että jos et elämäntapojasi muuta niin turha on tulla tänne käymään ollenkaan mene suoraan tilaamaan puulaatikko itsellesi. Sitten tuo väittämäsi ,että kessu huulessa painetaan menemään. Ei pidä paikkaansa. Vain enää19 % kansalaisista polttaa nykyisin. Todella moni kuski on lopettanut ja työterveyshuollon avustamana se onnistuu. Työterveyshuollon kautta saa todella tehokkaat lääkkeet siihenkin asiaan jos vain itse haluaa. Missä niitä grillin pihoja on... ehkä Lahdessa. Ne hyvin harvat grillit joita pääkaupunkiseudulla on ovat avoinna klo 20-03 ja mäkkäreiden ja hesen pihoilla jakeluautoja ei näy. Kyllä myös lounaspaikat panostavat ruuan terveellisyyteen ja moni kuski syö edullisesti ja hyvin terveellisesti myös henkilöstöravintoloissa nykyään. Myös kotona
        syödään terveellisemmin kuin menneinä vuosina. Kyllä perheenjäsenet valmistavat hyvältä maistuvia terveellisiä ruokia koko perheelle myös sille ratinvääntäjä iskälle. Sillä eihän kukaan halua lähiomaiseksi sepelvaltimotaudista ja diabeteksestä kärsivää keskivartalo lihavaa miehen körmyä. Jakeluajossa ainakaan ei näy todella lihavia kuskeja,koska sellaiset eivät pärjää nykyajan jakelutyössä jossa pitää olla reipas,ystävällinen pitää olla nopeat jalat . Ajamista on vähän,mutta sitä fyysistä voimaa vaativaa puurtamista todella paljon. Mutta lopuksi miten tämä ruokakeskustelu liittyy aiheeseen :miksi pöllinajo ei kiinnosta nykynuoria????? Vaikka ruokakeskustelu on ihan tervetullut aihe myös kuljettajille. Onhan aiheesta mahdollisuus saada ammattipätevyyskoulutukseen yksi koulutuspäivä. Kuljettajantyö ja terveellinen ruokavalio.


      • GrillienPihoillaNähtyä
        ElämänValtateillä kirjoitti:

        Voit ihan vapaasti puhua täällä laiskan pulskeiden kuskien puolesta. He ovat niin tyhmiä ettei heillä ole visiota miten elämä sujuu 10-20 vuoden kuluttua noilla elämäntavoilla. Työterveyshuollolla on uskomaton voima kun työterveyslääkäri sanoo suoraan,että jos et elämäntapojasi muuta niin turha on tulla tänne käymään ollenkaan mene suoraan tilaamaan puulaatikko itsellesi. Sitten tuo väittämäsi ,että kessu huulessa painetaan menemään. Ei pidä paikkaansa. Vain enää19 % kansalaisista polttaa nykyisin. Todella moni kuski on lopettanut ja työterveyshuollon avustamana se onnistuu. Työterveyshuollon kautta saa todella tehokkaat lääkkeet siihenkin asiaan jos vain itse haluaa. Missä niitä grillin pihoja on... ehkä Lahdessa. Ne hyvin harvat grillit joita pääkaupunkiseudulla on ovat avoinna klo 20-03 ja mäkkäreiden ja hesen pihoilla jakeluautoja ei näy. Kyllä myös lounaspaikat panostavat ruuan terveellisyyteen ja moni kuski syö edullisesti ja hyvin terveellisesti myös henkilöstöravintoloissa nykyään. Myös kotona
        syödään terveellisemmin kuin menneinä vuosina. Kyllä perheenjäsenet valmistavat hyvältä maistuvia terveellisiä ruokia koko perheelle myös sille ratinvääntäjä iskälle. Sillä eihän kukaan halua lähiomaiseksi sepelvaltimotaudista ja diabeteksestä kärsivää keskivartalo lihavaa miehen körmyä. Jakeluajossa ainakaan ei näy todella lihavia kuskeja,koska sellaiset eivät pärjää nykyajan jakelutyössä jossa pitää olla reipas,ystävällinen pitää olla nopeat jalat . Ajamista on vähän,mutta sitä fyysistä voimaa vaativaa puurtamista todella paljon. Mutta lopuksi miten tämä ruokakeskustelu liittyy aiheeseen :miksi pöllinajo ei kiinnosta nykynuoria????? Vaikka ruokakeskustelu on ihan tervetullut aihe myös kuljettajille. Onhan aiheesta mahdollisuus saada ammattipätevyyskoulutukseen yksi koulutuspäivä. Kuljettajantyö ja terveellinen ruokavalio.

        En tiedä missä päin maata liikut mutta ilmeisesti et ainakaan eteläisemmässä Suomessa jos grillit ja kioskit ovat jääneet sinulta huomaamatta.
        Jos kansalaisista 19 prosenttia polttaa tupakkaa niin millä perusteella autonkuljettajista yhtä pieni määrä polttaisi? Väitän, että yksikseen peltikopissa istuvista, ajamisesta tylsistyneistä ja turtuneista ihmisistä polttaa selvästi suurempi määrä. Taisi olla pari, kolme vuotta sitten, kun Akt aloitti kampanjanammattikuskien kevyempää ruokailua silmällä pitäen. Jo se kertoo paljon siitä, millaista ruokaa tien päällä paljon viettävät duunarit syövät.
        " Ammattikuljettajien elintavoissa ja terveydessä on parantamisen varaa. Ammattikuljettajien elintapojen taustalla vaikuttavat epäsäännölliset ja pitkät työajat, yötyö ja vähäinen liikunta. Monet ammattikuljettajista ovat ylipainoisia, mikä altistaa sairauksille, kuten diabeteksen, uniapnean, tukija liikuntaelinongelmien synnylle. Kuljetusalan ammattilaisten työ sisältää ominaisuuksia, jotka heikentävät terveellistä ruokailua. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä ammattikuljettajilla on terveellisestä ruoasta ja aterioista ja minkälaisia mielikuvia heillä on terveellisyydestä. Tutkimuksen teoriaosassa terveellisyyden käsityksiä tarkasteltiin aikaisempien tutkimusten pohjalta ja terveellisyyden merkitystä ja ruoan valintaa ohjaavia tekijöitä selvitettiin terveyskäyttäytymiseen sovellettavien mallien kautta. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusta varten haastateltiin 12 taksiautoilijaa pääkaupunkiseudulta, jotka kuuluivat Työterveyslaitoksen ”Virkeänä ratissa- ruoasta terveyttä tien päälle” hankkeeseen. Haastattelut suoritettiin joulukuussa 2009 ja tammikuussa 2010 ja ne analysoitiin sisällönanalyysillä. Haastateltavat tiedostivat ruoan terveellisyyden tärkeyden hyvin, mutta terveellisyys ei ohjannut ruoan valintaa ensisijaisesti. Haastateltavat tunnistivat epäkohtia omissa ruoan valinnoissaan, mutta kukaan ei sanonut syövänsä pelkästään epäterveellisesti. Työn aikainen ruokailu koettiin hankalana, eikä silloin tarkkailtu ruokailua. Usein vasta terveysongelma herätti miettimään syömistä ja sen vaikutusta omaan terveyteen. "
        Yllä lainaus Helsingin Yliopiston tutkimuksesta, se kertoo paljon. Alla linkki koko tutkimukseen.
        https://helda.helsinki.fi/handle/10138/24744
        Enenpää en jaksa asiasta täällä vääntää.


      • Tilastonikkari

        Tuossa oli tilastollinen virhe nimittäin vaivaiset 13 % miehistä polttaa enää tupakkaa ja naisista 10 % eli todella katoavaa kansanperinnettä tuo epäterveellinen harrastus. 20 vuodessa 25%:sta on tultu tuohon 13 %. Ja alamäki jatkuu,ehkä jo 2035 täysin savuton Suomi???
        Sitten tuosta työterveyshuollosta sen verran mainitsen,että vaikka meillä pitäisi olla lakisääteiset 5 vuotistarkastukset niin moni firma varsinkin pienet kuljetusyritykset laiminlyövät tämän asian koska se on kuitenkin kuluerä ja ei ole kiinnostusta työntekijöiden terveydestä. Sitten on sellainen pieni jääräpäinen kuljettajaporukka joka ei suostu menemään terveystarkastukseen vaikka kirjallisia kutsuja ja muistutuksia tulee kotiosoitteeseen, edes suora soitto kyseiselle henkilölle ei auta. Vaikea ymmärtää tällaista kielteistä asennetta omaa terveyttä kohtaan. Onko tällaisella henkilöllä huono itsetunto jos ei kestä kuunnella moitteita terveydenhoidon ammattilaisilta jos elämäntavat on hieman vinksallaan. Mielestäni ei pidä yleistää kaikkiin kuljettajiin huonoja elämäntapoja,alkoholia,tupakkaa ja rasvaista ruokaa.Se on kuitenkin koko ammattiryhmän leimaamista luusereiksi vaikka todellisuudessa moni syö terveellisesti ja harrastaa liikuntaa ja tekee kohtuudella töitä sellaisia 8-9 tunnin työpäiviä unohtamatta sitä tärkeää asiaa ,että myös nukkuu riittävästi. Kuljettajan työtehtäviä on todella monenlaisia kaikki ei asu siellä hytissä tai odottele kuormaa pitkiä aikoja tekemättä mitään. Monen työpäivä on täynnä toimintaa ja lakisääteisten taukojen lisäksi ei ehdi kessutella ,koska työ voi olla esim. nopeatempoista jakeluajoa . Lisäksi suuressa osassa kuljetusyrityksiä on nykyisin hyteissä tupakointi kielletty ,koska samoja autoja ajaa tupakoimaton kuljettaja. Ja se on hyvä asia,että otetaan kaikki ihmiset huomioon.


    • Nykyajan ihminen tiedostaa kyseessä olevan hyvin markkinoitua orjuutta jonka esimerkiksi sinä otat elämäntehtäväksesi mieluusti koska sinut on opetettu lapsesta asti kumartamaan ihmisen määrittämälle "kehitykselle" joka luo lähinnä ainoastaan sotaa ja eriarvoisuutta.
      Jotkut arvostavat vapautta enemmän kuin itsensä sitomista turhuuksiin.

      • Mutta se on sinun valintasi , en tuomitse , kunhan selvensin sinulle tämän sinua askaruttaneen propleeman ;)


      • Weronmaksaja

        Mutta kun sillä vapaudella ei kukaan elä. Aate on aate,mutta ei se leipää suuhun tuo saati sitten anna lapsillesi tulevaisuutta. Se nyt varmasti on mielessäsi ,että omilla lapsillasi pitää olla usko hyvään tulevaisuuteen ja he pärjäävät hyvin kun sinusta aika jättää. Työtä meidän kaikkien on tehtävä kuka enemmän kuka vähemmän omien ajatusten mukaan. Siivellä eläjiä ei katso kukaan hyvällä.Siinä olen samaa mieltä kanssasi ettei raha onnea tuo elämään,mutta tietyn turvan se antaa ja pohjan hyvälle elämälle. Eli työtä on tehtävä niin että pärjää,mutta rahan orjaksi ei pidä lähteä,sillä kun täältä lähdetään niin mitään ei saa mukaansa,korkeintaan sen valkoisen paidan ja ruumisarkun.


      • Kuutamo.Yrittäjä

        Minun naapuri on kerännyt melkoisen kiinteistöomaisuuden pelkästään pimeillä töillä, on tosi hyvä eläketurva.


      • ElämänValtateillä
        Kuutamo.Yrittäjä kirjoitti:

        Minun naapuri on kerännyt melkoisen kiinteistöomaisuuden pelkästään pimeillä töillä, on tosi hyvä eläketurva.

        Tiedän ,että olet trolli Kuutamo.Yrittäjä . Onko Kuutamo.Yrittäjän mieleen tullut ollenkaan sellainen ajatus,että tällainen ihminen on elänyt meidän kaikkien rehellisten ihmisten siivellä.
        Hän ei ole osallistunut julkisen terveydenhoidonrahoittamiseen, ei lasten koulutukseen ,ei vanhusten hoivapalveluiden tuottamiseen ,ei kunnallistekniikan ylläpitämiseen niin hän ei ole maksanut veroja ja näin ei ole osallistunut mihinkään sellaiseen josta me muut suomalaiset olemme ylpeitä. Pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta. Hän on luuseri jolle ymmärtäjää ei löydy. Siis.....yhteiskunnan pohjasakkaa.


      • Hullu.Duudari

        Kyllä työtätekevät kuutamoyrittäjät vie suomen hyvinvointia eteenpäin.
        Sossun elätit eivät.


      • Tilastonikkari
        Hullu.Duudari kirjoitti:

        Kyllä työtätekevät kuutamoyrittäjät vie suomen hyvinvointia eteenpäin.
        Sossun elätit eivät.

        Hullu.Duunari hyvä veli eihän kuutamoyrittäjät vie suomen hyvinvointia eteenpäin. Hyvinvointia viedään eteenpäin ainoastaan maksamalla veroja valtiolle ja kunnille. Niillä verorahoilla saadaan niitä palveluja mm. nyt paljon keskustelunaiheena oleville vanhuksille.Pohjoismainen hyvinvointimalli juuri perustuu siihen,että veroja maksetaan ja niillä saadaan palveluja.


    • Eimetsään

      Motokuski ei ole kovin haluttava ammatti kun aivot on tehtävä jatkuvasti töitä, kuljettaja joutuu miettimään jokaisen puun etukäteen. Kone heiluu kokoajan ja istumatyötä. = näkyy terveydessä 5-10v jälkeen.

      Metsäala on menny pilkun ussimiseksi.

      Ihan naurettavaa pelleilyä. Varsinkin ns kuiduksi menevän puun katkominen MOTOLLA.

      • metsänpoikatahdonOlla

        Kuka tässä mistään Motokuskeista puhuu. Tämä ei ole metsäalansivusto vaan kuljetusalan keskustelufoorumi. Täällä puhuu hevosvoimat 500 hv, V-8 Scania vastaan Mercedes-Benz ja tätä rataa joku lobootti eli Volvon rumiluskin yrittää pärjätä kilpailussa. Loobotti siksi,että 3v poikani kertoi minulle ,että Volvo on Loobotti. Metsäkone miehiltä menee selkä P..skaksi,mutta automiehillä pitäisi olla asiat varsin mallillaan. uusinta kalustoa, suuret hevosvoimat ja muutenkin asiat kohdillaan ja silti liikaa haastetta ei uskalla tuleva kuljettaja sukupolvi tarttua haasteeseen.
        Se on ikävä asia sillä kyllä tuolla metsässä tukkipinojen luona touhuaminen aina voittaa jonkun keskon ,Inexin ,Kaukokiidon ja Postin pakettijakelun jakelun se työ on persiistä ei todellakaan sovi suomalaiselle luonteelle. Kun tuolla metsän siimeksessä touhuaa niin samalla näkee koko luonnon moninaisuuden. kuukkelit ,Teeret tervehtivät sinua. Hirvi ja kettu jopa Ilves siinä sivussa moikkaa. Mieli lepää ja kun pääsee tienpäälle niin se voima joka hyrrää hytin alla on uskomaton tunne,sillä siinä on mies ja auto sellainen työpari,ettei parempaa löydä.
        kertokaa nyt viisammat miten nuoriso saadaan alalle töihin, siis metsäalalle.


    • RalfGoDuuni

      Niin on se kyllä ihme,että Täällä puhutaan jostain Sammalistosta ja muista vakioaiheista tosi pro-tietäjinä. Joka kysymykseen löytyy vastaus kun kyse on Postin,Kaukokiidon pakettijakelusta. saati sitten toiminimellä leikkimisestä.. Sentään se yksi Turun ihmepoika on ollut viimeajat hiljaa. Rauha hänen sielulleen. Mutta kun kysytään ammattimiehiltä,kuljettajilta vastausta kysymykseen,miksi tätä Suomen vihreää kultaa eli puuta ei halua kukaan nuoren polven kuski kuljettaa. Miksi pöllin ajo ei kiinnosta vaikka siinä olisi juuri sellainen työtehtävä jossa miehestä otetaan mittaa vaikeissa olosuhteissa ja ammattitaidolla on valtava merkitys. Autotkin on jotain ihan muuta kuin MB Atego tai Iveco ,mutta ei kelpaa työ jossa saa rauhassa ihan itsenäisesti tehdä työtä luonnon helmassa. Onko kyse siitä ,että 2000 luvun nuoriso haluaa päästä työssään mahdollisimman helpolla vai mikä??? Nine to Five kuten Donna Summerin discohitissä aikoinaan laulettiin. Halutaan helppoa ajohommaa 9:stä 5:teen tai klo 6:sta 14.sta . Vaikea ymmärtää luulisi ,että juuri nuori kuski kaipaisi isoja haasteita työelämässä eli halauaisi näyttää ,että kyllä minä hoidan homman kuin homman malikkaasti maaliin.

    • ErkkiKylläTietää

      Niin kyllä minäkin olen tuota samaa asiaa ajatellut mikä mättää nyky nuorisossa kun ala jossa ei pomo paina kokoajan päälle ja työ on hyvin itsenäistä ja saa tehdä omia päätöksiä milloin pidän ruokatunnin ja niin edelleen.Uskomatonta ,mutta totta viime aikoina on kuljetusalalle tullut nuoria naisia todella paljon. heillä ei ole ennakkoasenteita ja heitä on todella mukava opettaa uuteen työhön ja he eivät väitä vastaan vaan hoitavat työt mallikkaasti.Olen todella iloinen ,että naiset ovat löytäneet vihdoin viimein kuljetusalan. Jos ei kerta nuoria miehiä kiinnosta niin kaikki naiset ovat tervetulleet alalle. Lämpimästi tervetuloa. Mikä on parasta niin jo yksikin nainen kuljetusyrityksessä parantaa työyhteisön ilmapiiriä valtavasti kun kyseesssä on kuljetusala.Näin se nyt vain menee.

      • PöllinajonKonkari

        Ei se polo välttämättä paina päälle, mutta työ-ja lepoaikalaki painaa. Usei köy niin, että se ruokatunti on pidettävä silloin kun se on kellon ja työajan puitteissa mahdollista. Että se siitä vapaudesta.
        Mitä tulee naisiin kuljetusalalla, niin en itse ole huomannut niiden mitenkään enemmän tulleen alalla, ainahan niitä on ollut isojenkin autojen ratin takana. Hyvin hommansa hoitavat, ei siinä mitään. Naiset ovat henkisesti miehiä sopivampia liikenteeseen, myös ison auton ratissa. Heillä se kuviteltu paremmuus ja osaaminen ei tule esiin niin selvästi kuin suurimmalla osalla mieskuljettajilla. Moni mieskumjettaja on luonut itsestään kuvan suuresta legendasta, mestarista joka osaa kaiken, ja vielä muita paremmin. Naiset eivät omaa taitoaa tietoisesti tuo esiin vaan ymmärtävät että heillekin voi virheitä sattua, eivät siis ole täydellisiä. 30 vuotta rekan rattia pyörittäneelle miespuoliselle konkarikuljettajalle on turhaa mennä kritisoimaan hänen tekemisiään millään tavoin. Hän on kuningas ja sillä siisti.
        En tosiaan ole huomannut kuljetusalan naisistuvan mutta näin soisin tapahtuvan. Se parantaisi ilmapiiriä ja antaisi paremman kuvan ulkopuolisille tästä ammatista.


    • TilastotKertooTotuuden

      No johan taas pyllähti. Ihan uskomaton mielipide. On kai se nyt päivän selvää ettei kukaan halua aikuisten oikeasti tehdä kuljetusalan hommia. Olen sellainen aito rehti miehen malli ja voi reilusti sanoa,että työnteko ei ole miestä varten. Ajan just sen verran kun jaksan ja sitten jään sairaslomalle.
      Kaikki lääkärini on ymmärtäneet yskän ja sairaslomaa on ihan riittävästi.Jopa liiaksi asti.Pitäähän sitä perjantaina olla töissä,että voi sanoa,että päivän päätteeksi tulin viinakaupan kautta kotiin ja sitten täysi lasti jääkaappiin ja viikonloppu mallikkasti... Näin se menee tosi ammattilaiselta. Jos haluaa kiteyttää tosiasiat niin 95 % kuskeista painaa tällä ammatilaisen kaavalla. Jos olet jotain muuta mieltä niin jatka viestiketjua ihmeessä.

    • Orja.Työ

      Rekkakusin työ on itäeurooppalaisten työ.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      411
      4169
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      231
      2060
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1530
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1357
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1015
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      62
      1011
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      128
      969
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      228
      932
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    Aihe