Yrittämättä mitenkään laimentaa kiinnostusta korppiksen aloitukseen nettikiltteydestä tuli vain mieleeni että miten te näette tämän palstan ja mikä teitä motivoi kirjoittamaan tänne?
Minut pysäytti miettimään yksi kommentti korppiksen ketjussa, jossa joku sanoi että "Miksi ihmeessä osallistuisin keskusteluihin sosiaalisessa mediassa? ". Kysymys oli yllättävä, koska se oli esitetty nimenomaan sosiaalisessa mediassa, keskustelussa. kyselijä ikään kuin epäili omaa motivaatiotaan olla edes mukana keskusteluissa Vai luinko väärin? (Lukutaitoani taas kerran epäiltiin)
Okay ja sitten ne asiat:
Oletko pehmennyt vai tullut paatuneemmaksi iän mukana?
Kaipaatko "oikeita", pohjustettuja, asiapitoisia keskusteluja vai vain kevyttä läppää ja ilmatieteellisiä havaintoja tältä palstalta? Vai molempia, sopivassa suhteessa? Mikä on sopiva suhde?
Kahvipirtti, käärmeenpesä vai helmiportit?
62
58
Vastaukset
Mielestäni tänne sopii kaikenlaisia kirjoittajia.
Jos joku tykkää käydä kahvipirtissä kertoilemassa elämästään saman henkisten kanssa niin ei se ole keneltäkään pois.
On kuin vaihtaisi kuulumisia ystävien kanssa kun kirjottelee kahvipirttiin.
Ei aina tarvitse olla mitään kummempaa asiaa, sekin riittää että näkee muilla olevan kaikki hyvin.
Seuraan valppaasti maailman tapahtumia, joissakin asioissa olen joutunut tarkastamaan kantaani.
Palstalla politiikasta keskustelu menee usein riitelyksi, en juuri innostu riitelyketjuista.
Asiapitoisia ketjuja on harvoin, ainakin sellaisia jotka minua kiinnostaisivat, yleensä osallistun jos asia on itselleni tärkeä.
Sitä minäkin joskus ihmettelen, mollataan ihmiset jotka kirjoittavat keskustelupalstoile kirjoittamalla siitä keskustelupalstalle.- paraspaikka
Kahvipirtti on paras ketju täällä, senhän todistaa jo vuosikymmenenkin yli jatkunut toimivuus. Mukava aloittaa päivä lukemalla emännän aina niin suopea ja kannustava aloitus. Itse en paljoa palstalle kirjoittele, mutta lukemassa käyn miltei joka päivä.
Minua ei kiinnosta politiikkakeskustelut, niistähän aiheutuu turhaa toraa, puoluekantojahan mahtuu laidasta laitaan, ja mielensähän voi toki vaihtaa, riippuu siitä, miten omaksi sen missäkin vaiheessa kokee.
Ikäryhmissäkin on niin eritasoisia keskustelijoita, että vain turhaa suukopua syntyy.
Minusta hyvän keskustelijan tuntee siitä, että antaa arvon toisillekin, eihän meille kaikille ole suotu verbaalista lahjakkuutta. Itse en osaa enkä haluakaan tehdä aloituksia, mutta ikätoverieni seurassa viihdyn, vaikka joskus "pitkin hampain" lueskelen joittenkin kirjoituksia. Mutta mahtuuhan meitä tähän joukkoon, joten antakaa palaa!!!
- ohhoijaa
"Taas joku joka nousi väärällä jalalla sängystä tänä aamuna ja sehän vain vahvistaa olettamusta että ikä ei tee ihmisestä lempeää eikä kilttiä."
- kaikkeakysytkin
Kahvipirtti ei ole kumpaakaan, ei käärmeenpesä eikä helmiportti.
- 345678
No me saamme kohta tekstin, jossa kerrotaan, että aloituksen otsikko on tehty kieli poskella.
Aloituksen otsikko on törkeä. - Paloma.se01
Olet ymmärtänyt väärin otsikon. Ei siinä verrata kahvipirttiä käärmeenpesään vai helmiportteihin. Kannattaisi joskus lukea muutakin kuin otsikko, niin asia tulisi selvemmäksi :) ja sitten vasta vastata kun on sisäistänyt lukemansa.
Kyselin että minkälaista sisältöä herrasväki toivoo tältä keskustelupalstalta. Paloma.se01 kirjoitti:
Olet ymmärtänyt väärin otsikon. Ei siinä verrata kahvipirttiä käärmeenpesään vai helmiportteihin. Kannattaisi joskus lukea muutakin kuin otsikko, niin asia tulisi selvemmäksi :) ja sitten vasta vastata kun on sisäistänyt lukemansa.
Kyselin että minkälaista sisältöä herrasväki toivoo tältä keskustelupalstalta.Moiks!
Arvasin otsikosta nousevan tunteiden kuohua. Ajattelin itsekin, että hei, mikä tämä on, ennenkuin avasin ja luin ketjua. No, kun mikään ei käy niin mennään porukalla kahvipirttiin. Istutaan ikkuna pöytään ja taivastellaan maailmanmenoa.- bessie-----
Paloma.se01 kirjoitti:
Kyselin että minkälaista sisältöä herrasväki toivoo tältä keskustelupalstalta.Tämä ei ole kahvipirtti, tämä ei ole käärmeenpesä, tämä ei ole helmiportit. Keskustelualustan tarjoajan mukaan tämä näkyy olevan 70 ikäisten leppoisa kahvipöytä...
- bessie-----
bessie----- kirjoitti:
Tämä ei ole kahvipirtti, tämä ei ole käärmeenpesä, tämä ei ole helmiportit. Keskustelualustan tarjoajan mukaan tämä näkyy olevan 70 ikäisten leppoisa kahvipöytä...
Sorry, korjaan: Keskustelualustan tarjoajan mukaan tämä näkyy olevan 70 vuotiaiden leppoisa kahvipöytä.
- soranen
Miksi leppoisaa Kahvipirttiä nostetaan suurennuslasin alle, vain koska Korppis sinne on kirjoittanut? Kahvipirtti elää tavallaan ja vieraat käy ajallaan, mitään kummallisuuksia ei siihen liity. Käärmeen pesiä vai vai päärlyportteja, VOI S****NA SOIKOON.
- tekopyhää
Onko mielestäsi Kahvipirtti niin pyhä aihe ettei siitä sovi kirjoittaa? VOI S''''''NA SOIKOON.
- tässäsitäosaavuutta
korppis
19.2.2019 11:35
Mielelläni toki kirjoittaisin päivistäni, tavan tekemisistäni, mutta ensimmäinen kokemus raportoida elämästäni Hollannista osoittautui virheeksi. En kirjoittanut samalla tasolla. En kirjoittanut pirtin sisältä vaan pirttin ulkopuolelta.
Osaan istahtaa ja samaistua virtuaali-pirttiin, juoda kupin, katsoa ulos ikkunasta ja kertoa mitä näen. Sataako vai paistaako. Se nyt vaan ei anna mitään toistaa päivästä toiseen samaa.
Se, että erilainen elämä koetaan suureksi ja mahtavaksi on kynnys astua pirttiin.
Mitätön ja osaamaton, tässä tuli asian ydin, ole mitätön niin sinut hyväksytään. - Aikuinen____
Ajattelin tässä juuri eilittäin Kahvipirttiä lukiessani, että Kahvipirtti on juuri sellainen lämmin kohtaamispaikka, jollaista minäkin kaipaan (ja uskon kaikkien tai ainakin useimpien kaipaavan). Siellä ei tarvitse yrittää olla älykäs keskustelija, ei nokkela verbaaliakrobaatti, ei fiksu eikä filmaattinen, ei seksikäs monenasennon taitava rakastaja - siellä saa olla vaan ja hörppiä kaakaotaan hyväksyvien katseiden alla.
Muistan, miten isälläni ja muilla kylämme miehillä oli tapana kokoontua yhden ei-mikään-ruudinkeksijä-vanhanpojan huusholliin iltaisin istumaan ja kahvikupposen taisi siellä isäntä tarjota, luulen, en tiedä, kun en koskaan ollut mukana. Tielle näkyi sen talon ikkuna ja joskus kylän ukkojen päitä, kun istuivat tuvan penkillä. Montaa sanaa siellä ei lausuttu. On ilmoja pidellyt-linjalla keskustelua oli. Jotain tapahtumia kertoivat ja miessakki otti yhteisen kannan.
Toivon joskus löytäväni itselleni lämpöisen kahvipirtin. Tunnen sellaista kaipaavani kovin. Toivottavasti kykenisin itse jollekulle sellaisen lämpöisen tunnelmallisen pirtin tarjoamaan. Joskus matkoilla ihan ventovieraan kanssa jutellessa on ilmassa leijunut ja muistoksi jäänyt lämpöisen-pirtin-hyväksyvä-tunnelma.
Tämän palstan vuosikausia toisensa tunteneiden ystävysten kahvipirttiin en ole kypsä sisään astumaan, koska minulla on vielä liian kärkäs kieli ja rauhaton mieli.- minäkinjoskusmukana
Täällä pirtin ulkopuolisessa "keskustelussako" se äly säkenöi ja sanataituruus sitten muka kukoistaa ? Ja pirtissäkö käy vain ne maanhiljaiset takarivin taatelit , huonostikoulutetut epäseksikkäät mielenkiinnottomat ? Ei kai ne nyt kaikki sentään vanhoja ystäviä, eikö juuri tullut uusina monta ? Ei kai sinne pääsykokeita vaadita eikä pakko joka päivä raporttia tehdä. Moni käy varmaan mielellään lukemassa, joskus jotain pientä olen kommentoinut ja se on hyväksyvästi huomioitu emännän taholta. Hyviä kirjoittajia siellä on ja kirjoittaa monet muuallakin, ei kai se mikään vankila ole.
- Aikuinen____
minäkinjoskusmukana kirjoitti:
Täällä pirtin ulkopuolisessa "keskustelussako" se äly säkenöi ja sanataituruus sitten muka kukoistaa ? Ja pirtissäkö käy vain ne maanhiljaiset takarivin taatelit , huonostikoulutetut epäseksikkäät mielenkiinnottomat ? Ei kai ne nyt kaikki sentään vanhoja ystäviä, eikö juuri tullut uusina monta ? Ei kai sinne pääsykokeita vaadita eikä pakko joka päivä raporttia tehdä. Moni käy varmaan mielellään lukemassa, joskus jotain pientä olen kommentoinut ja se on hyväksyvästi huomioitu emännän taholta. Hyviä kirjoittajia siellä on ja kirjoittaa monet muuallakin, ei kai se mikään vankila ole.
@minäkinjoskusmukana
Milloin olet jotain pientä kommentoinut Kahvipirttiin, kun en ole sinun nimimerkkiäsi huomannut siellä?
Ja mistä moisen pompun sait vihaiseen kommenttisi kirjoittamaani?
Kirjoitin yleisesti Kahvipirtti-tyyppisestä live- tai virtuaalipaikasta, jollaista lämmintä "vailla yhtään vaatimusta" levähdys- ja tapaamispaikkaa itsekin kaipaan.
Juuri tämän palsta Kahvipirttiä en tunne omakseni, vaikka sen tyylisestä yhteisöstä haaveilenkin. - bessie-----
Aikuinen____ kirjoitti:
@minäkinjoskusmukana
Milloin olet jotain pientä kommentoinut Kahvipirttiin, kun en ole sinun nimimerkkiäsi huomannut siellä?
Ja mistä moisen pompun sait vihaiseen kommenttisi kirjoittamaani?
Kirjoitin yleisesti Kahvipirtti-tyyppisestä live- tai virtuaalipaikasta, jollaista lämmintä "vailla yhtään vaatimusta" levähdys- ja tapaamispaikkaa itsekin kaipaan.
Juuri tämän palsta Kahvipirttiä en tunne omakseni, vaikka sen tyylisestä yhteisöstä haaveilenkin."Kirjoitin yleisesti Kahvipirtti-tyyppisestä live- tai virtuaalipaikasta, jollaista lämmintä "vailla yhtään vaatimusta" levähdys- ja tapaamispaikkaa itsekin kaipaan."
Tämä palstahan lähtökohtaisesti ON "levähdys- ja tapaamispaikka vailla yhtään vaatimusta", eikö se riitä sinulle? - Aikuinen____
bessie----- kirjoitti:
"Kirjoitin yleisesti Kahvipirtti-tyyppisestä live- tai virtuaalipaikasta, jollaista lämmintä "vailla yhtään vaatimusta" levähdys- ja tapaamispaikkaa itsekin kaipaan."
Tämä palstahan lähtökohtaisesti ON "levähdys- ja tapaamispaikka vailla yhtään vaatimusta", eikö se riitä sinulle?@bessie-----
"palstahan lähtökohtaisesti ON "levähdys- ja tapaamispaikka vailla yhtään vaatimusta", eikö se riitä sinulle?"
No, ei riitä minulle.
Haluan hörppiä kaakaotani hyväksyvien katseiden alla. Sellainen on minun haaveitteni levähdys- ja tapaamispaikka.
Ehkäpä löydän sellaisen hyvän-mielen-pirtin livestä, toivon ja uskon niin.
Tällä palstalla - poikkeuksena Kahvipirtti - pitää olla kova haarniska yllä, jotta säilyy haavoittumatta. Jos siis kirjoittaa samalla nimimerkillä. Ja jos kirjoittaa sillä samalla nimimerkillä usein, niin se on punainen vaate jollekin. Nimimerkkini Aikuinen____ saa jonkun raivon valtaan ja hyökkäys tapahtuu kuten nyt tuossa yllä nimimerkki minäkinjoskusmukana, jonka vihaiseen puhinaan en ymmärrä antaneeni aihetta kirjoittamassani kommentissa. - bessie-----
Aikuinen____ kirjoitti:
@bessie-----
"palstahan lähtökohtaisesti ON "levähdys- ja tapaamispaikka vailla yhtään vaatimusta", eikö se riitä sinulle?"
No, ei riitä minulle.
Haluan hörppiä kaakaotani hyväksyvien katseiden alla. Sellainen on minun haaveitteni levähdys- ja tapaamispaikka.
Ehkäpä löydän sellaisen hyvän-mielen-pirtin livestä, toivon ja uskon niin.
Tällä palstalla - poikkeuksena Kahvipirtti - pitää olla kova haarniska yllä, jotta säilyy haavoittumatta. Jos siis kirjoittaa samalla nimimerkillä. Ja jos kirjoittaa sillä samalla nimimerkillä usein, niin se on punainen vaate jollekin. Nimimerkkini Aikuinen____ saa jonkun raivon valtaan ja hyökkäys tapahtuu kuten nyt tuossa yllä nimimerkki minäkinjoskusmukana, jonka vihaiseen puhinaan en ymmärrä antaneeni aihetta kirjoittamassani kommentissa.Haluat hörppiä kaakaotasi hyväksyvien katseiden alla ja haaveilet "hyvän-mielen" pirtistä ja "levähdys- ja tapaamispaikasta vailla yhtään vaatimusta".
Huomaatko edes, ettet itsekään katso kaikkia kanssakirjoittajia hyväksyvästi, esität itse vaatimuksia ja vaikutat hyvin itsekeskeiseltä?
Ja vielä varmuuden vuoksi: tämä ei ole "hyökkäys", en ole "raivon vallassa" tai 'vihaisesti puhise', minulle sinä olet kuten kaikki muutkin täällä, yhdenvertainen kanssakirjoittaja, yksi muiden joukossa. Ajattelemme, koemme ja ymmärrämme asiat kukin omalla tavallamme.
Tuntuu yksi ja toinen haaveilevan jonkinlaisesta nurkanvaltauksesta ja oman, nimenomaan "lämpimän" ja kodikkaan puljun perustamisesta tämän yhteisen noin seitsemänkymppisille tarkoitetun verkkokeskusteluyhteisömme tiloihin. Minulle sopii paremmin avara tila johon jokainen on hyväksytty ja tervetullut ihan omana itsenään, ei haittaa vaikka olisi vähän sekaista ja vetoistakin välillä. - Aikuinen____
bessie----- kirjoitti:
Haluat hörppiä kaakaotasi hyväksyvien katseiden alla ja haaveilet "hyvän-mielen" pirtistä ja "levähdys- ja tapaamispaikasta vailla yhtään vaatimusta".
Huomaatko edes, ettet itsekään katso kaikkia kanssakirjoittajia hyväksyvästi, esität itse vaatimuksia ja vaikutat hyvin itsekeskeiseltä?
Ja vielä varmuuden vuoksi: tämä ei ole "hyökkäys", en ole "raivon vallassa" tai 'vihaisesti puhise', minulle sinä olet kuten kaikki muutkin täällä, yhdenvertainen kanssakirjoittaja, yksi muiden joukossa. Ajattelemme, koemme ja ymmärrämme asiat kukin omalla tavallamme.
Tuntuu yksi ja toinen haaveilevan jonkinlaisesta nurkanvaltauksesta ja oman, nimenomaan "lämpimän" ja kodikkaan puljun perustamisesta tämän yhteisen noin seitsemänkymppisille tarkoitetun verkkokeskusteluyhteisömme tiloihin. Minulle sopii paremmin avara tila johon jokainen on hyväksytty ja tervetullut ihan omana itsenään, ei haittaa vaikka olisi vähän sekaista ja vetoistakin välillä.@bessie-----
Hohhoijaa taas.
- seälähtää
Kannattaisi varmaankin rekkautua, eikä räkyttää puskista....
Sanoi joku täällä joskus. - toteanvaan
Eiköhän ns. yleispalsta sovi jutut laidasta laitaan ja jokainen sitten päättää mikä itseään miellyttää ja mikä ei.
Annetaan kunkin aloituksen olla, eikä arvostella niitä, vaikka kuinka olisi IS:n, IL:n tai Seiskan juoruja. :) - Paloma.se01
Elikkä vastaus kysymykseeni olisi mahdollisesti sellainen että ei ole olemassa mitään yleispätevää vastausta vaan jokainen on mukana täällä omien ennakko-odotustensa ehdoilla.
Olen poikennut kahvipirtissä ja viihtynyt pullantuoksussa ja leppoisan maitokaakaokupin ääressä, katsellut ulos ikkunasta ja ihaillut sisustusta ja pelargonioita ikkunalla. Kiva paikka piipahtaa, mutta en ehkä haluaisi vielä ainakaan muuttaa sinne kokonaan asumaan. Kaipaan haasteellisempia keskustelunaiheita.
Kahvipirtti, kirjapiiri, kokkikerho, ulkoilijat, matkailijat, maailmanparantajat...kaikki me kohtaamme täällä ja vaihdamme ajatuksia toistemme kanssa. Jotkut haluavat vain käväistä moikkaamassa tuttuja ja laskemassa päitä, ilman mitään vaatimuksia tai odotuksia.
Yllättävän paljon väkeä on tänäänkin ollut linjoilla jotka eivät oikeastaan etsikään mitään jutunjuurta vaan haluavat vain moittia, kritisoida, purkaa pahaa oloaanko?- ohhoijaa
Paloma
ja sinä se vaan jaksat jatkuvasti arvostella muita kirjoittajia. - eivät.kaltaisianne
ohhoijaa kirjoitti:
Paloma
ja sinä se vaan jaksat jatkuvasti arvostella muita kirjoittajia.Paloma on käärmeenpesästä kotoisin. Myrkkykäärme, joka yrittää myrkyttää harmoonista ilmapiiriä nyt kahvipirtin ulkopuolelta.
Kaveruksia korppista ja palomaa kyrsii, kun kahvipirtti toimii ja he eivät saa kaikkea huomiota. - ollaan.vaan.vai.eikös
Näin se on! Kirjailijaplantuille ei ole riittävästi tilaa missään. Ovat he niin hyviä, että joka paikassa olisi syytä antaa heidän ainutlaatuisille kyvyilleen jatkuvaa arvostusta. Miksi me tollukat emme ymmärrä sitä? Kas, siinä pulma!🤣
- lannoitetta
ollaan.vaan.vai.eikös kirjoitti:
Näin se on! Kirjailijaplantuille ei ole riittävästi tilaa missään. Ovat he niin hyviä, että joka paikassa olisi syytä antaa heidän ainutlaatuisille kyvyilleen jatkuvaa arvostusta. Miksi me tollukat emme ymmärrä sitä? Kas, siinä pulma!🤣
Sinulla näkyy olevan rekattu nimimerkkikin koska aina tuon paskansuoltamisesi perään ilmaantuu kaksi peukutusta. Mikset käytä sinistä nimmariasi?
Noh, taidat itsekin vähän hävetä noita sontaheittojasi! eivät.kaltaisianne kirjoitti:
Paloma on käärmeenpesästä kotoisin. Myrkkykäärme, joka yrittää myrkyttää harmoonista ilmapiiriä nyt kahvipirtin ulkopuolelta.
Kaveruksia korppista ja palomaa kyrsii, kun kahvipirtti toimii ja he eivät saa kaikkea huomiota.Huomenta@
Miksi meitä palsta kahvipirtteineen kyrsisi, mietippä tuota.
korp- mustaasontaa
lannoitetta kirjoitti:
Sinulla näkyy olevan rekattu nimimerkkikin koska aina tuon paskansuoltamisesi perään ilmaantuu kaksi peukutusta. Mikset käytä sinistä nimmariasi?
Noh, taidat itsekin vähän hävetä noita sontaheittojasi!Entäs sinulla, luulisi noin ahkeralla peukkutarkastajalla omakin rekattu olevan kun täällä päiväsi vietät ja kannattaa rekata että voit sitten itseäsi peukuttaa, ei sitten harmita muitten peukut.? Kyllä sinulla nyt murhetta riittää, kun arvuuttelet kuka rekatuista nuo peukut on laittanut. Mutta sinähän tunnet jo yhdestä sanasta jokaisen kirjoitustyylin, nyt vaan arvauksia kehiin ! Sonta on sontaa sekä sinisenä että mustana.
- Paloma.se01
ohhoijaa kirjoitti:
Paloma
ja sinä se vaan jaksat jatkuvasti arvostella muita kirjoittajia.Arvostelen lähinnä kommenttien laatua ja luetun ymmärtämistä. Henkilökohtaisiin ominaisuuksiin en halua puuttua koska ne tulevat ainoastaan epäsuorasti esille. Voihan se vika olla minussakin, että en ilmaise itseäni tarpeeksi selvästi. Kuitenkin, jos olisin halunnut arvostella kahvipirttiä, niin otsikko olis iollut tämän näköinen: Kahvipirtti: käärmeenpesä vai helmiportit?
- ollaan.vaan.vai.eikös
lannoitetta kirjoitti:
Noh, taidat itsekin vähän hävetä noita sontaheittojasi!Sorry, ystäväiseni, tällä kertaa olet aivan väärässä! En ole koskaan edes ajatellut rekkautumista tänne palstalle, sillä minusta ei se ole tärkeintä, kuka minä olen,
vaan se, mitä mieltä kulloinkin haluan olla asiasta kuin asiasta.
Älä suotta vaivaa pikkupäätäsi näin mitättömällä asialla kuin kuka minä olen, maailma on täynnä ihmeitä ja asioita mille emme omalla nimellämmekään pysty vaikuttamaan.
Toivon sinunkin kohdistavan ajatuksesi mieluummin epäkohtiin joita muutamat palstalle kirjoittajat aiheuttavat ylimielisyydellään ja itsensä kohottamalla paljon paremmiksi, pilkaten meitä tavallisia, vaatimattomampia kirjoittajia milloin milläkin ala-arvoisilla nimityksillä. Heidän, jos kenen ,kuka omaa hyvän ulosannin, pitäisi antaa heikkolahjaisempienkin osallistua omilla kyvyillään palstakirjoitteluun, onhan tänne mukavaa saada kaikentasoisia kirjoittajia. Se, jos mikä on sitä palstarikkautta, että monentasoisia kirjoituksia palstalta löytyy.
Fiksu ihminen ei heikompaa suotta alista, sille emme voi mitään, että kirjavaa porukkaa olemme! - ohhoijaa
Paloma.se01 kirjoitti:
Arvostelen lähinnä kommenttien laatua ja luetun ymmärtämistä. Henkilökohtaisiin ominaisuuksiin en halua puuttua koska ne tulevat ainoastaan epäsuorasti esille. Voihan se vika olla minussakin, että en ilmaise itseäni tarpeeksi selvästi. Kuitenkin, jos olisin halunnut arvostella kahvipirttiä, niin otsikko olis iollut tämän näköinen: Kahvipirtti: käärmeenpesä vai helmiportit?
Tarkoitin tätä:"Yllättävän paljon väkeä on tänäänkin ollut linjoilla jotka eivät oikeastaan etsikään mitään jutunjuurta vaan haluavat vain moittia, kritisoida, purkaa pahaa oloaanko?"
Mitä tulee ketjusi otsikkoon, täällä on ketju nimeltä Kahvipirtti, mutta ei ole ketjuja Käärmeenpesä tai Helmiporttia, niin olikohan tuo otsikko nyt ihan sopiva? - Paloma.se01
Luonnollisestikin, olin käyttänyt sanoja vertauskuvallisesti, siis metaforina, myös kahvipirttiä (sovinnollinen, rauhallinen, ei-haasteellinen sisältö) vs. käärmeenpesä (riitaa kylvävä, myrkkykeittoa keittävä, muista vikoja etsivä, mollaava sisältö) ja helmiportit lähinnä symbolisoimassa jo vanhenevan väestön aihepiirien kaventumista eläkeläisten ongelmiin.
- ohhoijaa
Paloma.se01 kirjoitti:
Luonnollisestikin, olin käyttänyt sanoja vertauskuvallisesti, siis metaforina, myös kahvipirttiä (sovinnollinen, rauhallinen, ei-haasteellinen sisältö) vs. käärmeenpesä (riitaa kylvävä, myrkkykeittoa keittävä, muista vikoja etsivä, mollaava sisältö) ja helmiportit lähinnä symbolisoimassa jo vanhenevan väestön aihepiirien kaventumista eläkeläisten ongelmiin.
No et taas ymmärrä, olkoon..............
- eivät.kaltaisianne
korppis kirjoitti:
Huomenta@
Miksi meitä palsta kahvipirtteineen kyrsisi, mietippä tuota.
korpMiksi teidän tarvitsee kumpaisenkin yrittää moittia pirttiä tai jopa pirtin perustajaa? Vahvasti näyttää siltä, että teitä kumpaistakin kyrsii. Eihän täällä juurikaan kukaan muu näe aiheelliseksi solvata pirttiä tai pirttiläisiä. Jopa ulkopuolella kahvipirtin.
eivät.kaltaisianne kirjoitti:
Miksi teidän tarvitsee kumpaisenkin yrittää moittia pirttiä tai jopa pirtin perustajaa? Vahvasti näyttää siltä, että teitä kumpaistakin kyrsii. Eihän täällä juurikaan kukaan muu näe aiheelliseksi solvata pirttiä tai pirttiläisiä. Jopa ulkopuolella kahvipirtin.
No, kun ei kyrsi niin ei. Kuulun kahvipirtin kirjoittajiin. Sinä et.
Muut hästäsivät syksyllä kun kirjoittelin Hollannista, kai tuon muistat kun muistat vuosikymmenien kirjoitukseni, onko lähimuisti hämärtynyt.- senkintietystimuistat
korppis kirjoitti:
Muut hästäsivät syksyllä kun kirjoittelin Hollannista, kai tuon muistat kun muistat vuosikymmenien kirjoitukseni, onko lähimuisti hämärtynyt.Ketkä muut hästäsivät ? Ja mitä tarkoittaa hästääminen ?
- ei-olla-koulussa
Paloma.se01 kirjoitti:
Arvostelen lähinnä kommenttien laatua ja luetun ymmärtämistä. Henkilökohtaisiin ominaisuuksiin en halua puuttua koska ne tulevat ainoastaan epäsuorasti esille. Voihan se vika olla minussakin, että en ilmaise itseäni tarpeeksi selvästi. Kuitenkin, jos olisin halunnut arvostella kahvipirttiä, niin otsikko olis iollut tämän näköinen: Kahvipirtti: käärmeenpesä vai helmiportit?
Pidät siis täällä oppituntia pilkunnussinnasta elikkäs tuosta merkistä : . kun oppimaton kansa ei tuota edes tiedä eikä metafooraakaan.
- eivät.kaltaisianne
korppis kirjoitti:
Muut hästäsivät syksyllä kun kirjoittelin Hollannista, kai tuon muistat kun muistat vuosikymmenien kirjoitukseni, onko lähimuisti hämärtynyt.Tyhmä! Ei tarvitse kahvipirttiin kirjoittaa tietääkseen mitä sinäkin olet sinne kirjoittanut. Kyllähän sinua on kyrsinyt, kun olet sinne moittivaa tekstiä suoltanut.
Älä unta nöe, että olisin sinun tekstejäsi vuosikymmenet lukenut. Luulottelet ja luulet itsestäsi liikoja.
Mukavaa huomata, että kyrsiminen on laantunut, myös palomalta joka tavanomaiseen tapaansa selittelee kieliposkessa kirjoittamiaan.
- sitten_kaikki_hyvin
Tämän palstan väki pitäisi kouluttaa.
- Paloma.se01
Eipä minua häiritse mikään. Aikani kuluksi vain kirjoittelen, kahvikupponen kädessä samalla kun odottelen että väki herää ja hiihdot alkavat.
Aloitukseni otsikosta, jonka jotkut ymmärsivät loukkaavaksi tai jotenkin kahvipirttiä vähätteleväksi:
halusin otsikossa antaa kolme esimerkkiä yli 70-vuotiaiden palstan mahdollisesta tämänhetkisestä sisällöstä, eli mitkä aihepiirit kiinnostavat kirjoittajia. Käärmeenpesä on lähtenyt vauhdilla liikkeelle tässäkin ketjussa, mustana koska siniset nimimerkit ovat nyt varattu parempaan tarkoitukseen.
Korppis ja minäkin olemme yli ikärajojen liikkuvia elämäntapa/matkablogaajia ja otamme tilaa, mutta ei meitä (ainakaan minua) ole pakko lukea.- ei-ikinä
Minäkin olen tuollainen ikuisesti musta nikki, en anna pienintäkään vihjettä missäpäin asun tai perhetaustaa. Eikä ne muissakaan kirjoittajissa kiinnosta. Minulla on kertakäyttönikki joka kerta eri, mutta aina joku vainoharhainen näkee niissä jonkun rekatun olevan puskassa . Miksi ? Oletteko hankkineet niin paljon vihamiehiä täälä(kin) , että näette joka puskassa jonkun rekatun, jota sitten yritätte kristallipalloa hinkkaamalla tunnistaa. Kyllä on elämä surkeaa kun ihan elämäntapana pitää olla blogaaminen. Useimmilla se elämäntapa on elää oikeassa maailmassa oikeiden ihmisten seurassa ja matkoilla keskittyä siihen elämykseen eikä tiedottamiseen. Mutta pitäkää elämäntapanne . Taidatte olla siamilaiset kaksoset kun toistenne puolesta puhutte.
- s-tanan-tunari
Paloma
Onneksi sinua ei häiritse mikään, mutta voit onnitella itseäsi, että taisit häivyttää sen oikean Kahvipirtin, koska emännän avausta ei kuulu, ei näy.
Onhan täällä vuosien saatossa yks´sun toinen yrittänyt mitä erilaisemmin tavoin pilkata "Pirttiläisiä", mutta vasta sinä osasit keittää sen oikean käärmesopan. - soksok
s-tanan-tunari kirjoitti:
Paloma
Onneksi sinua ei häiritse mikään, mutta voit onnitella itseäsi, että taisit häivyttää sen oikean Kahvipirtin, koska emännän avausta ei kuulu, ei näy.
Onhan täällä vuosien saatossa yks´sun toinen yrittänyt mitä erilaisemmin tavoin pilkata "Pirttiläisiä", mutta vasta sinä osasit keittää sen oikean käärmesopan.Väität siis että sekin on Paloman vika kun ei kahvipirttiin tule kirjoituksia. Ei helv... olet kyllä ihan päästäsi sairas....
- palstaa.seurannut
s-tanan-tunari kirjoitti:
Paloma
Onhan täällä vuosien saatossa yks´sun toinen yrittänyt mitä erilaisemmin tavoin pilkata "Pirttiläisiä", mutta vasta sinä osasit keittää sen oikean käärmesopan.Asia kylläkin on niin että Skillanin tietokonetta häiritään säännöllisesti. Hän ei pääse tekemään aloitusviestiään kun hakkeri pystyy murtautumaan kenen tahansa koneelle. Uskon että näin on käynyt tänäänkin.
Minunkin kotikonettani häiritään lähes viikoittain vaikka palomuurit ovat kunnossa. En tiedä, lienen yksinkertainen.
Mieleen tuli otsikon luettuani että jopa on pahasti sanottu kahvipirtistä, niin taisi käydä monelle muullekin.
Ei monikaan syvenny ajattelemaan sen kummemmin lukemaansa, kunhan vilkaisee otsiokon ja tekee johtopäätöksensä.mielikki.mummo kirjoitti:
En tiedä, lienen yksinkertainen.
Mieleen tuli otsikon luettuani että jopa on pahasti sanottu kahvipirtistä, niin taisi käydä monelle muullekin.
Ei monikaan syvenny ajattelemaan sen kummemmin lukemaansa, kunhan vilkaisee otsiokon ja tekee johtopäätöksensä.Siinä se ongelma juuri on, kun ei jakseta lukea tai osata tulkita vaan hökästään ulos ensimmäinen mielikuva, perehtymättä otsikon jälkeiseen tekstiin. Otsikko ja viimeinen lause ovat ne joihin takerrutaan.
Kieltämättä tässä keisissä otsikko johti harhaan. Se oli ajattelemattomasti laadittu. Se olisi pitänyt olla esim. Käärmeenpesä, helmiportti vai kahvipirtti.- itsehaettehaitat
palstaa seurannut.
minun koneelleniei ole kukaanmurtautunut, enanna oikeuksia etäkääyttöönja en vielä tälläsyönnillä uskosinunkaan ko ettadihäirittävän.
pitää tuntea koneensa ja osata sitä käyttää!
pitää myös tietäämitänettilinkkejä aukaisee omalla koneellansa, jopafasensivuilla liikkuu monia kivoja kuvia janimitestejä joitaklikkaamalla saa koneellensa vieraita käyttäjiä,eli klikkaamalla hyväksyy testin teon ja joskus se haitta sieltä sittenosaa vierailla sinunkin koneellasi.
Eli ilman omia toimiasi netissä ei kukaankonettasi haittaa.
omalla koneellani ainoa haitta olen minä.
- Paloma.se01
Valitan jos näin tapahtui. Aloituksen otsikko ei sinänänsä viitannut juuri Skillan Kahvipirtti-ketjuun vaan käytti sanaa geneerisesti esimerkkinä tietynlaisista ketjuista. Muuten olisin käyttänyt kaksoispistettä sanan kahvipirtti-jälkeen täydentämään, täsmentämään.
Tottakai olisin voinut muotoilla otsikon eri tavalla, mutta halusin keskustelua ketjujen sisällöstä ja aiheista.- sanosuomeksi
Mitä tarkoittaa geneerinen ?
- Paloma.se01
Yleisluontoinen
- Ramoona_
Ei ihme , että otsikko herätti monenlaisia tulkintoja, sai kynät sauhuamaan kiivaastikin. Pitääkö tässä nyt muka alkaa puntaroida, kallistuuko Kahvipirtti enemmän käärmeenpesän vai helmiportin puolelle? Ei sentään, ei otsikossa kaksoispistettä ole (ajatusviiva ehkä ajaisi saman asian) ja aloituspuheenvuorosta näkee, mitä Paloma tarkoitti, ja hän on muissa kommenteissaan selventänyt ja tarkentanut aloitustaan. Tarkoitus oli saada mielipiteitä erityyppisistä kirjoitustavoista ja aihepiireistä. Leppoisasta kahvipöydästä mainitaan koko 70 plus -palstan otsakkeessa, kehotetaan rohkeasti osallistumaan. Käärmeenpesä viitannee myrkylliseen, pisteliääseen tyyliin, helmiportit raamatullisiin taivaan päärlyportteihin, ylevään, juhlalliseen tyyliin, kenties hurskasteluun. Tämä kaikki on vain omia mieleentulleita ajatuksia tältä lukemalta.
Asiasta voi tulla monitulkintainen, kun otsikossa rinnastetaan palstalla oleva vakioketjun erityinen nimi ja yleiskäsitteitä, jotka ovat vieläpä hyvin raflaavia.
Laitan muutaman esimerkin, joista näitä kieliasioita pähkäilin, saahan siinä vähän aivojumppaa. :)
Helsinki, kusiaispesä vai kulttuurinkehto? Tarkoittaako se, että valitset joko Helsingin, kusiaispesän tai kulttuurikehdon? Vai tarkoittaako se sitä, että puntaroit Helsinkiä, onko se enemmän kusiaispesä vai kulttuurikehto ? Vai tarkoittaako se jotain ihan muuta?
Helsinki: kusiaispesä vai kulttuurinkehto? Tämä on mielestäni selkeä.
Helsinki, Turku vai Tampere? Tämäkin on selkeä.
Kahvi, myrkkyjuoma vai elämäneliksiiri? Miten vastaat?
Kahvi: myrkkyjuoma vai elämäneliksiiri? Miten vastaat?
Kahvi, tee vai kaakao? Miten vastaat?
Vielä sananen Kahvipirtti-ketjuun osallistumisesta. Piipahdan siellä silloin tällöin, koska pidän ilmapiiristä . Siellä kerrotaan enimmäkseen omista tekemisistä, joiden ei ainakaan luulisi ketään loukkaavan, arjesta ja juhlahetkistäkin, otetaan kantaa ajankohtaisiin asioihin - siis normaalia vuorovaikutusta ihmisten kesken. Se ei estä minua osallistumasta koko palstalle, jos mielenkiintoa ja aikaa riittää. Oma valinta on, mihin tarttuu ja minkä ohittaa.- leppoisa.liisa
Aina niin viisas ja ystävällinen Ramoona osaa sovittaa sanansa osuvasti! Kiitos siitä, opetuksen ja sen ilmaisun taito on taitolaji. Monet ovat meitä koittaneet ohjastaa uusille tavoille, mutta ovat omilla sananmuodoillaan ja pilkuillaan saaneet turhaa toraa tähän leppoisaa keskustelua tavoittelevaan ikäihmisten ryhmään.
Annetaan kaikkien kukkien kukkia, niin rönsyliljojen kuin takiaistenkin, kukka sekin on tavallaan! Ikää meillä kaikilla on jo tarpeeksi, osallistumalla vaikka vähin sanoin pitää monet kuitenkin kiinni yhteisössä, omassa ikäryhmässä, mielentilastamme riippuu sanojemme kaiku.
Taas kerran on sananlasku "anna arvo toisillekin" osuva ilmaus nykymaailmassakin.
- Paloma.se01
Kiitos Ramoona kun selvensit vielä aloitustani ja sanavalintojani.
En kyllä ajatellut yhtään mitä väärinkäsityksiä ne pystyisivät luomaan. Pistänpä nokkani nyt tällekin puolelle.
Kun luin otsikon ajattelin, että mitäs tää nyt on. Käärmeenpesä yksikössä ja helmiportit monikossa. Joku ei täsmää.
Luettuani koko alustuksen, sitten lamppu syttyi.
Aloituksessa mainitut alueet pääsääntöisesti käy.
Seksikirjoitukset ei innosta, se on mielestäni senverran yksityinen alue.
Enkä pidä myöskään henkilöön käyvästä mollaamisesta.
Välillä on ihan mukava lukea, miten suurinpiirtein samanikäiset aikaansa viettää.
Tuolla edellispalstalla nuoremmista vielä toiset ovat työelämässä.- näin-minä-mietin
Oikein mukavaa eppu2, että poikkesit tännekin "käärmeenpesään", koska itsekin lukiessani otsikon, olin aivan äimistynyt ja kuten likkani sanoo usein, mitä helvaaria taas?
Toki asiaa on nyt selvitelty puolin, jos toisinkin, mutta edelleen pilkataan Kahvipirtin "säätiedotuksia" ja tavallisia juttuja. Kaipaako joku sinnekkin skandaaleja, blogeja tai kiivasta poliitista keskustelua? Eihän se silloin olisi "leppoisa" pirtti istuskella.
Itse mieltäisin sen vaikka naapurin kyläpaikaksi, jossa piipahdetaan kahveella ja kerrotaan päivän kuulumiset. Tuskin kukaan menee naapuriinkaan piipahtamaan kaffeelle ja ala siellä kertomaan kovinkaan kummoisia asioita.
Olisi aivan eri asia, jos olisi joku korttelikapakka, johon kokoontuu porukka olusille, istuen siellä tuntitolkulla, niin siellä voisin kuvitella kyllä asioiden rönsyilevän enemmänkin.
- Paloma-se01
En minäkään viihdy paikassa jossa heti kun näytän naamaani niin saan petolintujen kynnet hiuksiini repimään. Tulee mieleen ne Ronjan petolinnut jotka hyökkäsi sen kimppuun joessa.
Toisaalta, pelkkä pulla ja ikkunasta ulos katsominen ei ole ehkä aivan tarpeeksi haastavaa minulle, mutta pirtissä on mukava käydä aina välillä juttelemassa ja rentoutumassa ilman että kukaan alkaa huutamaan blogeista ja silleen. Vierailen kahvipirtissä itsekin silloin tällöin, mutta tämä aloitus ei todellakaan koskenut nimenomaan meidän Kahvipirttiä.
Toisaalta, se on aivan ok jos harmiton yleisistä asioista rupattelu vastaa omia ennakko-odotuksia palstan sisällöstä.
On otettava kuitenkin huomioon että koska olemme hyvinkin heterogeeninen ryhmä ihmisiä joiden odotukset keskustelupalstan annista voivat olla hyvinkin erilaisia, niin tarvitaan sekä hyväonolon aloituksia että haastavampaa sisältöä. Minä en myöskään ole kiinnostunut mistään liian intiimeistä aloituksista eikä alatyylihuumori ole minun kuppini pontikkaa.Kyllähän se tekstistä kävi ilmi, että otit esimerkkejä keskustelutyylisuunnista.
Mutta otsikko ei ollut kyllä paras mahdollinen.
Itse suhtaudun kaikkiin aloituksiin niin, jos ei kiinnosta, ohitan, enkä sillä enempää päätäni vaivaa.
Sellaisiin sitten kommentoin, mihin ajatus syttyy.
- JuonTeetä
Niinhän se menee.
Kaikki ei käy kaikille. Jos jossain alkaa ahistamaan niin antaa kahvipirtin olla sellaislle jotka viihtyvät keskenään.
Pahoin pelkään että aloitus on tahallinen pölläyttäminen. Ei mielestäni mitenkään onnistunut, kertoo jotain aloittajasta.
Jos kahvipirtti ei vastaa odotuksia niin on täällä valinnan varaa, jospa sopiva löytyisi.- eetvi-vainaa
Ei toi mikää provokatsiooni ollu ap:ltä Tais olla Paloma co se. Ei täällä niin herkkänahkaisa tok tok olla. Jokkainen on nahkasa luonu jo useampaan kertaan.
Minusta on mukavata että Paloma ja Korppis ovat tuoneet väriä ja sutinata palstan vajentuneeseen väkeen. Hölökyn kölökyn etteen päin vaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t4313695V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!964935Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1294392- 613822
Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳613530- 1203445
- 532447
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul512375Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee
Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul322150On sillä rääpyä
Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva171813