Hommannut joulukuussa mökilleni aurinkosähköjärjestelmän jossa 50w ja 140w paneelit eri suuntiin, pienempi ottaa aamupäivän ja isompi iltapäivän sähköt talteen. Lisäksi 220ah agm akku ja halpa säädin. Akku on mökin sisällä ja olen noin 2 viikon välein käynyt pari päivää eli akku lämmennyt. Kun tulen mökille akun jännite on 14,5 ja noin 4 tunnin päästä kun mökki lämmin jännite laskenut 12.7 volttiin. Useasti huomannut saman jutun. Akku kestää rasitusta kohtuu hyvin mm. Invertterin kautta imurointia..mikä tuon selittää?
Aurinkopaneelien jännite ihmetys
14
1288
Vastaukset
- AkkuJänniteVaihtelee
Kun käytät akkuvirtaa, jännite laskee. On aivan normaali ilmiö. Samoin käy myös autossasi. Kun sammutat moottorin ja jäät esim kkuntelemaan radiota parkkipaikalle tai jos valot unohtuvat päälle pysäköidessäsi.
- Piuaaja
Juu siinäpä se kun ei käytetty. Mietin olisko akku jäässä muttei ehkä kuitenkaan -5 sisällä. Ehjä jää mysteeriksi.
- akkumulaattori
Silloin kun mittasit tuon 12,7 niin oliko latausta päällä?
Tuo 12,7 on aivan täyteen ladatun akun lepojännite ja tuon yli jännite ei voi oikeastaan ollakkaan -muuta kuin latauksessa ja jonkin aikaa latauksen jälkeen.
- normitapaus
Jos tuo mökille saapuminen ajoittuu valoisaan aikaan, niin on normaalia että kylmä akku ei ota hyvin varausta vastaan, josta johtuu se että jännite nousee.
- Piuaaja
Joo oli lataus päällä molemmissa jännitteissä, ja yleismittarilla varmistin että jännitteet pitää paikkansa. Niin jännite laski 14.5-12.7 viidessä tunnissa ilman käyttöä..
- lkujht
Jos kerran kulutustakaan ei ollut niin oliskohan säädin vaihtanut akun tultua täyteen" moodiaan"
- 654jhgfju
Siis kun ei ihmisiä mökillä jännite yli 14 volttia, ja kun ihminen mökillä jännite putoaa 12,7 volttiin, ilman että sähköä käytetään ollenkaan. Lämmitys pudottaa säätimen latausta lämmöntunnistimen vaikutuksesta kun se huomaa että akku on täynnä. Kokeile irroittaa akun piuhat ennen lämmitystä, mitä näyttää voltit.?.
- Anonyymi
Onko vain yksi lataussäädin? Koska panelit eri suuntiin ja eri kokoiset, niin vaatii eri säätimet. Mieluiten MPPT sellaiset, niiden hyötysuhde on parempi. nim. Kyntäjän poika
14.5V on lyijyakun latauksen viimeinen vaihe eli kennojen tasaus. Monet laturit ja säätimet ylläpitävät tuota jännitettä liian kauan eli jännitteen kuuluisi pudota arvoon 13.8V latauksen ollessa aina kytkettynä (kuten paneelien kanssa on).
Paneelilaturissa tosin on se hyvä puoli, että latausjännite putoaa aina illan tullen - näin ei tapahdu verkkovirtalaturissa, Verkkovirtalaturin pitää osata pudottaa jännite automaattisesti tuohon 13.8V arvoon. Tätä ei aina tapahdu ja syykin on se, että kuormitus akun navoissa vaihtelee.
Aina akkuun kytketyssä verkkovirtalaturissa pitäisi olla erillinen rajakatkaisin, joka katkaisee laturista virran kun akun navoissa 14.5V saavutetaan.
Akku kypsyy, jos se jää pitemmäksi aikaa tuohon 14.5V arvoon.- Anonyymi
Taas on tyhjät tynnyrit äänessä. Lyijyakku toimii pakkasessakin, mutta sen lataaminen vaatii tällöin korkeampaa jännitettä. Taisi olla paukkupakkasilla jotain 16-17 V luokkaa peräti.
Jos akkua yrittää ladata tyhmällä vakiojännitelaturilla, se ei kylmänä lataudu. Tästä syystä essonbaarin huippuasiantuntijat tietävät, ettei mitään akkua voi ladata pakkasessa.
Jos taas laturi säätää jännitettään lämpötilan mukaan.... no, tässä kohtaa erotellaan jyvät akanoista.
> Taisi olla paukkupakkasilla jotain 16-17 V luokkaa peräti.
Riippuu latausvirrasta. Suurempi latausvirta lämmittää akkua sisältä enemmän, jolloin kennojen tasaus eli latauksen viimeinen vaihe tapahtuu matalammalla jännitteellä. 14.5V on huoneenlämpötilassa.
Ilman rajakatkaisinta akun latausta on vahditttava ettei raja-arvot ylity taikka ole päällä liian kauan. Autossahan lataus on aina 14.5V mutta siinä oletetaan akun olevan ulkoilmassa ja ajomatkakaan harvemmin kestää paria tuntia kauemmin.
Jos huoneenlämmössä 14.5V tai enemmän on akun navoissa tuntikausien ajan, kyllähän se akusta parhaan terän vie aika nopsaan.- Anonyymi
> Riippuu latausvirrasta.
No kun ei riipu, vaan lämpötilasta. Lyijyakkuja ladataan vakiojännitteellä, mutta miltei kaikkia muita tyyppejä vakiovirralla.
Lyijyakkujen latureissa ei siksi tarvitse paljoa älyä olla, kun sopivasti valitulla jännitteellä akku latautuu täyteen, muttei sen jälkeen ylilataudu. Tietty sitten menee vähän haastavammaksi, jos halutaan nopea lataus ja siitä syystä on tarpeen käyttää korkeampaa latausjännitettä. Eli tässä kohtaa tarvitaa laturiin joko älyä tai aikakatkaisu ylilatauksen ehkäisemiseksi.
Jotain 13,5 V luokkaa on tämä "turvallinen" jännite on huoneenlämmössä, mutta pakkasessa jännitettä pitää nostaa reippaasti tai akku ei lataudu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Riippuu latausvirrasta.
No kun ei riipu, vaan lämpötilasta. Lyijyakkuja ladataan vakiojännitteellä, mutta miltei kaikkia muita tyyppejä vakiovirralla.
Lyijyakkujen latureissa ei siksi tarvitse paljoa älyä olla, kun sopivasti valitulla jännitteellä akku latautuu täyteen, muttei sen jälkeen ylilataudu. Tietty sitten menee vähän haastavammaksi, jos halutaan nopea lataus ja siitä syystä on tarpeen käyttää korkeampaa latausjännitettä. Eli tässä kohtaa tarvitaa laturiin joko älyä tai aikakatkaisu ylilatauksen ehkäisemiseksi.
Jotain 13,5 V luokkaa on tämä "turvallinen" jännite on huoneenlämmössä, mutta pakkasessa jännitettä pitää nostaa reippaasti tai akku ei lataudu.Ohjeellisia latausjännitteitä. Kannattaa huomata ero latausjännitteessä kesä/talvi. Paukkupakkasilla tarvittaisiin vieläkin korkeampi jännite, mutta autoissa taitaa tulla rajat vastaan polttimoiden yms. laitteiden kestossa, joten pitää tyytyä max. 14,8 V tasoon.
http://www.miljoonalaatikko.com/dokumentit/lyijyakku.pdf
Niin ja sehän selvä, että nykyautojen lautaus on pikalautausta "älylaturilla", sehän on jo ihan vakiotoiminto, että auto mittaa virrakulutusta ja latausta ja pyrkii tällä tavoin seuraamaan akun lataustilaa. Moinen on tullut kuvioihin viimeistään start & stop -järjestelmien myötä. Anonyymi kirjoitti:
Ohjeellisia latausjännitteitä. Kannattaa huomata ero latausjännitteessä kesä/talvi. Paukkupakkasilla tarvittaisiin vieläkin korkeampi jännite, mutta autoissa taitaa tulla rajat vastaan polttimoiden yms. laitteiden kestossa, joten pitää tyytyä max. 14,8 V tasoon.
http://www.miljoonalaatikko.com/dokumentit/lyijyakku.pdf
Niin ja sehän selvä, että nykyautojen lautaus on pikalautausta "älylaturilla", sehän on jo ihan vakiotoiminto, että auto mittaa virrakulutusta ja latausta ja pyrkii tällä tavoin seuraamaan akun lataustilaa. Moinen on tullut kuvioihin viimeistään start & stop -järjestelmien myötä.Oletko tuon linkin paperin laatinut? En muista nähneeni latureissa yli 14.5V kennojen tasausvaihetta, joskin MW:n latureissa on jännitteen säätömahdollisuus trimmeripotikalla. Tehtaalta ne ovat tulleet 14.5V arvoon säädettynä.
Jännitteen arvo määräytyy kemiallisen reaktion aktiivisuuden perusteella.
Kesällä kypsyi kiinteistön akut kun ei laturi pudottanut jännitettä vaan piti 14.5V jännitettä yllä - syytä mainita, että akuista otettiin kaiken aikaa myös sähköä. On haasteellista määritellä kuinka pitkään tasausvaihetta tuollaisessa tilanteessa pidetään päällä. Todennäköisesti kannattaisi säätää latausjännitettä alemmaksi laturista.
Nyt olen laittamassa latureihin erilliset rajakatkaisimet, jotka katkaisevat latauksen kun tasausjännite on saavutettu. Niissä vain ei näytä olevan aikasäätöä vaan katkaisevat heti raja-arvossa.
Akut korvautuvat kiinteistössä kapasitoreilla pikkuhiljaa kun kapasitorien tuotanto saadaan kunnolla käyntiin. Akkujen vahtiminen pitäisi loppua sitä kautta.
> No kun ei riipu, vaan lämpötilasta.
Lämpötila vaikuttaa virtaan ja virta vaikuttaa lämpötilaan. Etenkin vapaa-ajan akuissa tulisi olla lämpötila-anturi akun sisään rakennettuna, johon laturista yhdistäisi mittausjohtimen. Voi olla, että haponkestävä anturi on liian kallis varuste - akut vaan eivät kestä sitä käytön määrää minkä ne voisivat kestää ideaalivaraajalla.
Hieman vanhentunutta teknologiaa, siis.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai949367Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki694864Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414531Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit592887Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j82088Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001576- 411354
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441276Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota471276Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641242