Minulla on ongelma

Yö-virkku

""Tiede on yökyöpelin puolella: iltavirkut ovat älykkäämpiä kuin aamuvirkut
Tänään klo 19:29
Iltavirkut voivat olla keskimäärin muita älykkäämpiä, mutta heillä on riesanaan aamuvirkkuja suurempi sairastumisriski.""

- Minä en ole älykäs. Olen yövirkku.

15

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimmimum-..mi

Sisäinen kellomme kyllä aikapaljon määrittelee...olemmeko ilta- tai aamuvirkkuja...
      Sanotaan että he ovat persoonaltaan vähän erilaisia tyyppejä...
      Minä menen enemmän iltavirkun puolelle ....varsinkin nyt kun ei tarvi lähteä aamulla minnekään...

• Taksityössä yöt olin enimmäkseen työssä - paljon kahvin piristämänä. Kuitenkin nukkunut olen hyvin.

• Minä olen iltayönylipuolenyön virkku. Työaikana olin usein kokoyön virkku.
      Yhtään älykkäämmäksi en ole siitä tullut.
      On tainnut tuo älykkyyspuoli pysyä ihan kohtuuden rajoissa.
      No en nyt niin sairaskaan ole.

• Entä me, jotka olemme ikämme olleet joujoja. On nukuttu sen mukaan, jotta on aamulla, illalla tai yöllä pirteä?

• arvelisin

Tuollaisessa tilanteessa taitaa seurauksena olla paljon univelkaa.

• vfihimsf

-- mä tein viiskytviis vuotta kolmivuorotöitä - viimeiset vuodet yritin pysytellä vilkkaiden lastenlasten perässä - hauskoja ja mukavia poikia olivatten. Kolmivuorotöitten raskain riesa oli se vaihe jolloin elämäss ei ollut enää väliä - oliko yö tai päivä. Olin kiitollinen kun pääsin psykiatriseen hoitoon. Lääkkeillä on ohjelmoitu yö-ja päivärytmi takaisin elooni.

• Kukahan.vie.hoitoon

Mihin tilaan joutuu, jos vain psykiatrisessa hoidossa voi korjata. Olen ennen ollut aamuvirkku, nyt en enää tiedä mikä, kun nukun niin huonosti. En milloinkaan ole oikein hyväuninen, mutta valvominen pahenee koko ajan. Ja vaiva on tullut vaikka tein lähes koko työssäoloajan 8sta4ään-hommaa, myöhemmin liukuman kera. Olen yrittänyt elää niin etten tekisi numeroa.

• pirremiinapas

Onneksi on yksi lahja ja se on unenlahjat, nukun vaikka puun oksalla jos sinne kiipeen nukkumaan.., muita lahjoja nyt ehkä vähemmän..

• No, en tiedä onko se ongelma vai ei, mutta palstanpitäjä kertoo meille kokoajan, kuinka palveluja parannetaan.
      Taas on sellainen parannus, että ilmoitetaan, ettei keskusteluja ole.
      Sitten kun venkslaat eri osioita niin sitten ne keskustelut löyttyy.
      Että tiedä häntä.

• Selvisi sitten sekin, mistä älykkyyteni johtuu.

En yhtään ihmettele, jos iltavirkut sairastuvatkin. Maailma kun on muotoiltu aamuvirkkujen maailmaksi ja heti kouluun piti lapsena lähteä kesken parhaitten uniensa.
      Nythän on joissakin kouluissa kokeiltu, että eri alkamisajat iltavirkuille ja aamuvirkuille. Hyvällä menestyksellä. Iltavirkut alkoivat pärjäämään paremmin koulussa, kun saivat nukkua oman vuorokausirytminsä mukaisesti.

• Täällä on ainakin joissain kouluissa muutettu niin, että koulu ei ala enää kahdeksalta, vaan mennään yhdeksään.

• Ei-täsmää-aivan
        eppu2 kirjoitti:

Täällä on ainakin joissain kouluissa muutettu niin, että koulu ei ala enää kahdeksalta, vaan mennään yhdeksään.

Mutta älykännylapset haluavat valvoa mahdollisimman myöhään ja herätä aikaisintaan 11-12.

• Hyvänukkumaan-kin

Onhan se todella jonkin lainen tai pienoinen ongelma, jos on aamuntorkku ja illanvirkku, kun tämä yhteiskunta pelaa juuri toisin päin olevilla säännöillä. Se tekee monen muunkin kuin meitsin elämän hankalaksi, joten enemmän vaihtoehtoisia aikoja pitäisi olla. Tosin näin vanhemmiten aamuäreys on helpottunut eikä iltaisin jaksa enää niiin pitkälle yli puolenyön kuin ennen.

Älykäs en varmaankaan ole, lahjakas vain jollain saralla, mutta iän myötä olen löytänyt itsestäni aikamoisen arkirealistin, jolle on turha tarjoilla hömppää.

• Julkaistu-24.2.19-00

- UUTTA tutkimusta (arvailua) kehiin. Joka. Saattaa kylläkin pitää paikkansa!

""Unilääkäri: Puolet suomalaisista on väsyneitä ja moni tottunut elämään jatkuvassa usvassa – ”10 vuotta menee tuosta vain”

JA

"Tuntuuko olo jatkuvasti väsyneeltä, jopa jotenkin turtuneelta? Ei ihmekään, sillä moni tottuu väsymykseen eikä muista, millaista on olla virkeä.
      – Puolet suomalaisista kokee olevansa pääsääntöisesti väsyneitä arkisin, täräyttää unilääkäri, dosentti Henri Tuomilehto.

Huh, aika määrä! Mikä meitä oikein väsyttää?

Tuomilehdon mukaan eniten se, että elämän kuormitus ja palautuminen ovat epätasapainossa. On työstressiä, perhearkea, talonrakennusta, ihmissuhdekiemuroita, masennusta, omaa tai läheisten sairautta – mikä ketäkin kuormittaa. Kun lisäksi stressiä nollataan intensiivisellä liikunnalla, vaakakuppi voi mennä nurin"

• Eiväsähtänyt

Liian vähäisen nukkumisen lisäksi väsyttää myös se, että ei osata syödä oikein. Roskaruoka ei pidä virkeänä vaan on suurin syy rasvoittumiseen, kalkkeutumiseen yms. tarpeettoman kuonan kerääntymiseen elimistöön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      39
      12840
    2. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      91
      4441
    3. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      114
      4124
    4. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      51
      3688
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      53
      3381
    6. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      120
      3367
    7. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      49
      2272
    8. Koska olet viimeksi nähnyt ikävän kohteesi?

Ja mitä tarjoat hänelle kun koputtaa oveesi?
      Ikävä
      43
      2241
    9. Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee

Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul
      Kemijärvi
      31
      2044
    10. On sillä rääpyä

Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva
      Ähtäri
      14
      1718
    Aihe