Hyvä kaupunki?

Mimosa999

Mikä kaupunki on turvallinen ja kiinnostava sekä omaa hyvät palvelut ja liikenneyhteydet? Haluaisin muuttaa, mutta mihin?

30

220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuu siitä miten ja millä liikut.
      Jos omistat auton ja olet sen kanssa aktiivinen, älä muuta Stadiin.
      Stadi alkaa muuttua kansalais-palkkaiselle nuorisolle.
      Pidä siis silmällä kenen veroilla lapsemme liikkuvat ja leikkivät.

H.

• Älä ainakaan Tampereelle muuta, siellä palvelut vähenee ja kallistuu, kun tarvitaan rahaa kansiin, areenoihin, kerrostalojen rakentamiseen puistoihin ja pihoihin, tunneleihin ja Näsijärven täyttämiseen, ratikkaan, suuruudenhulluuden lista on kohta loputon.
      Parkkipaikatkin kallistuu, kun rahapussi on tyhä.

• Hinta-edellä-seinään

Kannattaa etsiä asunnoiltaan edullinen kaupunki.
      Halvalla saa hyvääkin.
      Kyllähän lähes joka kaupungissa (yli 100) luulisi olevan peruspalvelut, joku tavaratalo ja valta-asemassa olevat Cittari ja Prisma.
      Liikenneyhteydet - mihin?

• ö-Öö

Tokio, HongKong tms.

Suomessa varsinaisesti ei ole muita kaupunkeja, kuin tsadi, joten ulkomaille on mentävä, jos haluaa kaikkien toiveittesi täyttyvän, Tsadissa kun ei täyty oikein mikään mainitsemistasi asioista.

=DW=

• Uhohdit kertoa, että kannattaa otta hengityssuojain mukaan.

• Anatoli.asikainen

Unohdit myös mainita arabian ja somalinkielen osaamisen jos kohta pakollisen osaamisen.

• kysynvaan

Missä toi Tsadi on ?

• anatoli.asikainen

• kysynvaan kirjoitti:

Missä toi Tsadi on ?

Minä kun olen aina luullut, että se on Stadi.

• Pesee-suomi-pyykin

Kyllä siihen pötköön menee myös Svadi.

• staka

Äänestän Maarianhaminaa tai Hämeenlinnaa. Niistä pääsee joka paikkaan mihin mielikin tekee. Ei lentokentän tarvitse ihan vieressä olla. Ja myös turvallista on, väittäisin.

Vaikka en minä mihinkään täältä järven rannalta muuta.

Uutisissa uhottiin kovasti harvoista Suomen kaupungeista jotka kasvavat, tai uutisen mukaan 'kehittyvät'. Hahhaa. Nehän muuttuvat ajan myötä ghetto-tyyppisiksi tietyiltä alueiltaan. Puolet opiskelijoita, paljon maahanmuuttajia. Ja reilusti tarvitaan myös muuta tietynlaista pienen palkan porukkaa paikkoja siivoamaan. Pitäähän kasvukeskuksiin pesiytyvillä varakkailla olla puhtaat toimistot, huushollit ja siistit kadut. Mutta se on vain pintakiiltoa. Rikollisuuskin nimittäin voi hyvin 'suurissa ympyröissä'!

Surkeaa kehitystä. Sitä vaan ei vielä huomata vaan ihannoidaan suuruutta joka alalla. Valitettavasti myös ongelmia saadaan suurella kauhalla perässä.

Siis: hyvä että useimmat paikkakunnat pysyvät pieninä - ne ovat loppujen lopuksi kaikkein parhaita asuinpaikkoja. Monessakin mielessä.

• lisääkerroksia

Luin minäkin tuon artikkelin, mitään varsinaista uuttahan siinä ei ollut. Mutta mitään suuruuden tai ko. kolmen kaupungin ihannointiakaan en siinä nähnyt, se oli vain realismia. Voimakas kaupungistuminen on maailmanlaajuinen ilmiö, niin surkealta kehitykseltä kuin se minustakin tuntuu.

• vainduunioaikatpuuttuu

''.....paikkakunnat pysyvät pieninä - ne ovat loppujen lopuksi kaikkein parhaita asuinpaikkoja.''

Niin varmasti mikäli ei tarvitse käydä työssä.

• Psykoterapeutitar

Yksi ja ainoa! Helsinki❤️

• bobgeldof

"Helssinki ja helssinki" Simpauttaja - elokuvan mieleentuova.

• Heikunkeikku

Huomenta!
      Ai ihan noin vaan muuttaisit mihin kaupunkiin tahansa, vaikka mitään siteitä kyseiseen kaupunkiin ei olisi. Kuten sukulaisia tai ystäviä tai ylipäätään ketään tuttua?

Tarkoititko Suomen kaupunkia vai lähtisitkö ulkomaille?

Aloituksesta ei käy ilmi, tykkäätkö isommanpuoleisesta kaupungista, vai mennäänkö pienemmän kaupungin puoleen.

Asumismakuja on paljon. Minä itse en suurin surminkaan tahtoisi asua oikein isossa kaupungissa, jossa välimatkat ovat inhottavan pitkiä ja aikaavieviä.
      Niin, enkä tahtoisi asua kaupunkien keskustoissa. Monet kyllä mielellään keskustoissa asustelevat, vaan mun vartalolle se ei sovi.

Mun asuinpaikan pitää sijaita merenrannalla. Ei nyt ihan vesirajas, mutta kuitenkin niin, että rantaan ei ole pitkä matka. Meren läheisyys tuo ilmaan raikkautta ja määrätynlaista ihastuttavaa suolahkomaista tuoksua. Sisäkaupungeissä ei sellaista tuoksua voi nuuhkia. Tosin kaikki ei piittaakaan nuuhkia.

Jos on auto millä porhaltaa, niin se on ihan eri juttu, kuin jos pitäisi muilla kulkuneuvoilla lähteä siirtyilemään paikasta toiseen.
      Jos-jos ja jos mulla ei olisi autoa, niin silloin tahtoisin asua semmosessa paikassa, että bussipysäkki olisi melkein noukan edessä, kun portista kadulle astun. Jos pysäkki olisi kaukana, niin vähäkö inhoa raahata raskaita kauppakasseja kotiin.

Mutta joo, en ehdota mitään kaupunkia, kun en tiedä aloittajan tykkäämisistä.
      Minä tykkään Vaasasta. Täällä saan nuuhkia merta. Täällä välimatkat eivät rassaa. Kauaskin on lyhyt matka. Pienemmän puoleinenhan tämä kaupunki on. Jep, se nimenomaan sopii minulle.
      Täältä ei ole pitkä matka luonnon helmaan. Myös erilaisia vehreitä puistoja löytyy jonne voi halutessa mennä norkoilemaan.

• ö-Öö

Mereltä tuulee.

Kyllä meri mukava asia on, kesällä. Eikä välttämättä tarvi läpsiä hyttysiä. Muina vuodenaikoina tuuli tympii, etenkin kylmillä säillä, tai sateella. Toki pöndelläkin tuulee, mutta kaupungeissa tuuli sitten ikäänkuin voimistuu kaduilla. Jos kovin lähellä rantaa, ilmankosteus kans tympii.

Jos pitää pikkukaupungeista ja vedestä, Tampere hyvä kaupunki. Sporarataakin rakentavat, kaupungissa paljon hyviä puolia. Paitsi koko ja paikallinen murre.

=DW=

• 70-luvun alusta on tullut Stadia haisteltua.
        Niin vanhan-kaupungin-koskella kuin saaristossakin.
        Omankin veneen pohjasta raavittu irti kasvustoa.
        Merellä haisee mätä levä.
        Saaristo-renkaalla mätä kala.
        Siellä kun niitä kassin-kasvattajia.

H.

• Heikunkeikku
        ö-Öö kirjoitti:

Mereltä tuulee.

Kyllä meri mukava asia on, kesällä. Eikä välttämättä tarvi läpsiä hyttysiä. Muina vuodenaikoina tuuli tympii, etenkin kylmillä säillä, tai sateella. Toki pöndelläkin tuulee, mutta kaupungeissa tuuli sitten ikäänkuin voimistuu kaduilla. Jos kovin lähellä rantaa, ilmankosteus kans tympii.

Jos pitää pikkukaupungeista ja vedestä, Tampere hyvä kaupunki. Sporarataakin rakentavat, kaupungissa paljon hyviä puolia. Paitsi koko ja paikallinen murre.

=DW=

Taitaa olla vähä tottumiskysymys tuo tuuli.
        Kesällä, kun on vietävän kuuma, niin ilman tuulta kuumuus on tukalaa. Viime kesä oli erikoinen kesä myös täällä Vaasassa. Helevetti oli niin kuuma että vihaksi pisti, niin silloin kaipasi tuulta. Mutta täällä ei kertakaikkisesti tuullut. Aniharvoina päivinä tuuli suostui jonkin verran laiskasti puhaltamaan, mutta suurimman osan kesästä tuuli piti suunsa kiinni.
        Ihmeellinen kesä tottavie. Toivottavasti samanlaista kesää ei enää tule.

Muuten vielä yks asia. Syksyllä ei tarvitse mennä kauaskaan sisämaahan päin, kun koivujen lehdet ovat jo ihan keltaiset tai karisseet jo pois. Ja mitäs täällä Vaasassa. Meri lämmittää sen verran, että kun muualla on lehdet keltaisia, niin täällä vielä aivan vihreät. Eron toden totta huomaa.

Tampere on mukava kaupunki. Paljon siellä ollut. Plimputtelemassa lähinnä, mutta kyllä muutenkin.

• Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

70-luvun alusta on tullut Stadia haisteltua.
        Niin vanhan-kaupungin-koskella kuin saaristossakin.
        Omankin veneen pohjasta raavittu irti kasvustoa.
        Merellä haisee mätä levä.
        Saaristo-renkaalla mätä kala.
        Siellä kun niitä kassin-kasvattajia.

H.

Ei täällä ainakaan mikään mätä levä haise.
        Saati mätä kala. Vai oonkohan tottunut noihin hajuihin, etten äkkää että niihin pitäisi suhtautua äklösti? En tiedä, mutta meri joka tapauksessa on mulle jotakin taianomaista taikuutta. Mielen sisuksiin ja harmonian saantiin.

Kun nuorin poika opiskeli Helsingissä, niin asui lähellä Taitea Arabiassa. Kun olin hänen luonaan, niin anivarhain keitin termospulloon kahvia, jätin pojan koisimaan sänkyyn ja lähdin tallustelemaan. Noin 100 metriä ja herttileijaa olin jo rannassa. Sain avata termospullon ja ruveta juomaan kahvia ja katselemaan merelle. Puistonpenkillä istuin. Vähät välitin ihmisistä, jotka joko jaloin tai pyörällä kiiruhtivat töihin. En ees katsonut, että vahtasko ne tämmöstä naista ja ihmettelivät mikä lande tuossa kahvia juo. Mukamas:)

Olin nuuhkimassa myös Arabiassa siellä missä Vantaan joki putkahtaa mereen. Hiton paljon oli kalastajia. Virvelillä huitomassa ja onkimassa. Ja kalaa näytti tulevan niin, ettei yhteen kasaan mahtuneet. Kiva oli katsoa. Omaa virveliä ei ollut, mutta Jos olisi ollut, niin ei epäilystäkään ettenkö minäkin olisi siellä ollut huitomassa.
        Ehkä olisin virvelin tuonut mukanani, jos poikani ei olisi kasvissyöjä. Mutku on, niin en vain itselleni olisi alkanut kalaa kypsentämään. Ja Vantaanjoen suussa ei varmaan olisi saanut kalastettua lehtikaloja, joita toki poika olisi syönyt:)

• Heikunkeikku kirjoitti:

Ei täällä ainakaan mikään mätä levä haise.
        Saati mätä kala. Vai oonkohan tottunut noihin hajuihin, etten äkkää että niihin pitäisi suhtautua äklösti? En tiedä, mutta meri joka tapauksessa on mulle jotakin taianomaista taikuutta. Mielen sisuksiin ja harmonian saantiin.

Kun nuorin poika opiskeli Helsingissä, niin asui lähellä Taitea Arabiassa. Kun olin hänen luonaan, niin anivarhain keitin termospulloon kahvia, jätin pojan koisimaan sänkyyn ja lähdin tallustelemaan. Noin 100 metriä ja herttileijaa olin jo rannassa. Sain avata termospullon ja ruveta juomaan kahvia ja katselemaan merelle. Puistonpenkillä istuin. Vähät välitin ihmisistä, jotka joko jaloin tai pyörällä kiiruhtivat töihin. En ees katsonut, että vahtasko ne tämmöstä naista ja ihmettelivät mikä lande tuossa kahvia juo. Mukamas:)

Olin nuuhkimassa myös Arabiassa siellä missä Vantaan joki putkahtaa mereen. Hiton paljon oli kalastajia. Virvelillä huitomassa ja onkimassa. Ja kalaa näytti tulevan niin, ettei yhteen kasaan mahtuneet. Kiva oli katsoa. Omaa virveliä ei ollut, mutta Jos olisi ollut, niin ei epäilystäkään ettenkö minäkin olisi siellä ollut huitomassa.
        Ehkä olisin virvelin tuonut mukanani, jos poikani ei olisi kasvissyöjä. Mutku on, niin en vain itselleni olisi alkanut kalaa kypsentämään. Ja Vantaanjoen suussa ei varmaan olisi saanut kalastettua lehtikaloja, joita toki poika olisi syönyt:)

"Heikunkeikku"

Käyhän nyt uumeossa ostamassa hapan-Silakkaa.
        Nautit sitten sen kanssa tämän-päiväisestä riimistäni.
        Riimikin on ehkä vähän kalan-tuoksuinen.
        Se kun on kirjoitettu enimmäkseen sinulle. :)

H.

• Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

"Heikunkeikku"

Käyhän nyt uumeossa ostamassa hapan-Silakkaa.
        Nautit sitten sen kanssa tämän-päiväisestä riimistäni.
        Riimikin on ehkä vähän kalan-tuoksuinen.
        Se kun on kirjoitettu enimmäkseen sinulle. :)

H.

Ei paha riimi.
        Hapansilakkaa en osta enkä maista. Täällä on ruotsinkielisillä opettajilla tapana kevään juhlassa kokoontua ja silloin siellä tarjotaan tätä löyhkäävää hapansilakkaa. On vertaansa vailla oleva haju, mausta nyt puhumattakaan.
        Sinänsä silakka on mitä maittavinta kalaa. Tuoreena paistettuna krappevaksi korpuiksi runsaan valkopippurijauheen kera.

• 1eero

Asun keskikoisessa kaupunkissa, keskustaan noin 3 kilometriä, lähiössämme löytyy kaikki palvelut mitä tarviin, peraatteessa tämä voisi olla parinkolmen tuhannen kirkonkylä, ihan riittävä asumiseen, luonto vesistöineen on eksraa.
      Asunut Helsingissä en kaipaa sinne pätkääkään, käyn siellä silloin tällöin mut mukava häippästä sieltä vekee.

• Paloma.se01

Eikö Jyväkylä olisi ihan sopiva pikkukaupunki rauhallista ja luontokin lähellä? Lyhyt matka joka paikkaan ja lentäenkin pääsee pois.
      Kaupunki jota en suosittelisi tällä hetkellä on Cúcuta, Kolumbian ja Venezuelan rajalla. Ne ampuu siellä jos menet auttamaan nälkää näkevää kansaa. Nälänhädän ovat aiheuttaneet maan omat poliitikot ja oligarkit .Kaksi presidenttiä ja armeija lipsuu puolelta toiselle.

• Bengalitikku

Hämeenlinna ja Jyväskylä. Järvien tuntumassa.

• Jyväskylä, ei hyvä
      vaikka olenkin kaupungissa syntynyt ja joka kerran kun ohituskaistaa ajan jossain sisällä sykähdyttää.
      Paljon hyvää löytyy, yliopisto tuo nuoria ja virkeyttä, urheilukaupunkina paljon tapahtumia, joka viikonloppu löytyy jotain lystiä, messuja ja markkinoita, konsertteja ja menoja jos semmoisesta tykkää.
      Kaupunkiin nousee uusi upea keskussairaala, palvelut toimivat kuten muissakin kaupungeissa (en osaa niistä sanoa mitään, kun ei henk.koht.kokemuksia, kuunnellut vain valituksia).Kaupunkiin liitetty monia kuntia, joista sitten kaikki palvelut siirtyneet keskustaan, keskustassa vaisua hiljenevää, kiitos kaupungin laidoille rakennettujen liikekeskuksien, torielämä olematonta, keskustassa kallista liikkua autolla. Asuinalueet eriytyneet.
      Luontoa ja vesistöjä löytyy, kesäisin Päijännettä pitkin pääsee etelään ja kanavia pitkin pohjoiseen... lentokenttäkin on.
      Vihreäaalto vallassa valtuustossa.

Itse tykkään asua pienellä paikkakunnalla, hyvillä yhteyksillä isoon kaupunkiin.
      Vesistön läheisyys antaa sellaista avaruutta , jossa on helppo hengittää.
      Jos nyt joutuisin valitsemaan omaa paikkakuntaa, ehkä se olisi joku pikku kaupunki meren rannalla, Porvoosta , Loviisasta pitkin rannikoita pohjoiseen päin, sieltä ehkä joku omin löytyisi.

• Siinäpä.se

Luin kaikki ja tämä nappasi paitsi että isossa, taloudellisesti hyvin voivassa kunnassa lähellä isoa kaupunkia. Silloin ihmisellä on kaikki. Meri, järvet, lenkkipolut, metsät marjoineen ja sienineen ja rauha. Tuulettumaan sitten kaupunkiin omalla autolla, junalla tai bussilla niihin rientoihin, joita siellä kotikunnassa ei ole. Ja kun tulee riennoista kotiin, on niin rauhaisaa. Merkitsisi myös se, että kohtuumatkan päässä on rakkaimmat ihmiset.

• Hallaahon.äänestäjä44

Paloma "Kaupunki jota en suosittelisi tällä hetkellä on Cúcuta"

kolumbian kielen (siis ei espanjan) kurssissa opetelemme tänään sanan kuuku
      Jos tämä on kiusannut teitä nyt kiusa poistuu, kenellekään ei tämän jälkeen jää
      sanan merkitys epäselväksi jos väliäkään
      https://www.youtube.com/watch?v=q2r8rLSKNs0

• Hyvinkäälle

Sopivan kokoinen, vireä ja kehittyvä kaupunki. Hyvät palvelut ja liikenneyhteydet, Keskustasta 3km säteellä paljon hyviä asuntoja. Hyvät ulkioilumaastot. Helsinkiin puolen tunnin matka. Asunnot selvästi halvempia kuin pk-seudulla.

Muutin tänne Helsingistä muutama vuosi sitten. Takaisin en kaipaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      39
      12800
    2. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      91
      4431
    3. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      114
      4114
    4. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      51
      3678
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      53
      3371
    6. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      120
      3357
    7. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      48
      2265
    8. Koska olet viimeksi nähnyt ikävän kohteesi?

Ja mitä tarjoat hänelle kun koputtaa oveesi?
      Ikävä
      43
      2231
    9. Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee

Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul
      Kemijärvi
      31
      2044
    10. On sillä rääpyä

Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva
      Ähtäri
      14
      1718
    Aihe