Miksihän suomessa ei käytetä antihistamiinia unilääkkeenä ?

Tuli-vain-mieleen

Olen joskus käyttänyt sitä lomareissuilla, ostin sen lentoasemalta, ilman reseptiä.
Ja jos tilanne menee unen vähyyden kanssa kriittiseksi käytän max 2 yönä sitä, 1.yönä koko tabletti, toisena yönä 0,5 tablettia. Ja sen jälkeen ehdoton ei. Koska kyllä kai tuohonkin aineeseen voi tulla riippuvuus, jos ei muuta niin psyykkinen.. ?
Mutta varsinaista somaattista riippuvuutta siihen ei kai tule..?
Eli jos siihen ei tule somaattista riippuvuutta, niin onhan se bentsodiatsepiineja paljonkin parempi ?

Onko tuttu asia ?

5

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Glövvm

Atarax kai on semmonen, jota käytetään.
      Lievään unettomuuteen olen joskus muitakin käyttänyt. Ataraxista ei ole kokemuksia.

• uhbvrf

Mulle on Atarax, ei se paljon auttaa

• Uni-on-tärkeä

Itsekin ihmettelen tätä, koska ulkomailla vanhat (väsyttävät)antihistamiinit ovat hyvin yleisesti käytössä, ilman reseptiä. Esim. Turkissa lääke on nimeltään Unisom, Espanjassa se on Dormidina, Yhdysvalloissa sitä saa eri kombinaatioina parasetamoolin (siellä acetaminophen) kanssa. Siis parasetamooli ja väsyttävä antihistamiini jännityspäänsärkyyn jne...

Siis, miksi ei Suomessa tätä ole huomattu. Se vähentäisi bentsojen käyttöä huomattavasti, kuten varmaan melatonin vapauttaminenkin teki.

• Uni-tärkeä

Vielä lisäyksenä ylläolevaan viestiini, jota en huomannut mainita:
      Vanhoihin (väsyttäviin) antihistamiineihin ei tule psyykkistä tai fyysistä riippuvuutta.

Ainoa haitta niissä on, että jatkuvasti (päivittäin) käytettynä niiden teho vähitellen katoaa, koska ihmisen keho tottuu aineeseen. Silloin tulee pitää käytössä taukoa, noin 2 viikkoa tai enemmän, jonka jälkeen aine jälleen tehoaa.

• Antihistamiini-auttoi

Monien huonosti nukuttujen öiden jälkeen otin yhden anhist. pillerin ja nukuin kuin tukki, lähes tuplat normaaliin verrattuna.
      Eli kyllä toi auttaa, ainakin mua. Pillerit on ostettu ulkomailla lentokentän apteekista pyytäessäni "unilääkettä". Eli ainakin siinä maassa ko "lääkettä" myytiin ilman reseptiä.
      Käytän tuota n. 1x/ 2-4 kk:ssa. Tiedän tehon laskevan joten käytän ko ainetta seuraavasti: 1x täyspilleri, seuraavana yönä 1x 1/2 pilleriä. Sitten saa odottaa seuraavaa huonosti nukuttua jaksoa, tulee n. 2-4kk päästä, suunnilleen. Odotan ettei tulis ollenkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      85
      5010
    2. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      47
      3262
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      100
      3220
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      199
      2453
    5. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      31
      2240
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      133
      2019
    7. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      17
      1653
    8. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1599
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      178
      1590
    10. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1566
    Aihe