Dekaktivoidut aseet

Eitoimivataseet

Kyse ei ole asekeräilystä kun kysyn miten deaktivoitujen aseiden kanssa nykyisin toimitaan jos sellaisia omistaa kuten minäkin omistan.
Pitääkö niitä ilmoittaa poliisille kun ne eivät ole toimivia mutta aseita kuitenkin kun olen kuullut sellaisesta kun deaktivoidun aseen omistajan joutuneen vaikeuksiin kun osa tai osia olisi pitänyt ilmoittaa tai luvittaa.
Miten nyt sitten kuuluu toimia ja pitääkö tosiaan nekin jo kuljettaa poliisille näytettäväksi kun uusi aselakikin on voimassa enkä edes tiedä millainen sekin on.

6

901

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dekoseko

Dekon omistajan ei tarvitse tehdä mitään. Se on täysin laillinen esine. Voit pitää sitä missä haluat ja myydä vaikka naapurin pikkupojalle. Se ei velvoita sinua mihinkään.
      Dekon uuden omistajan on sen sijaan esitettävä se 30 päivän kuluessa piliisille,, joka tarkastaa täyttääkö se nykyiset määräykset. Jos ei täytä, niin se on dekottava toistamiseen.
      Kukaan ei pysty tällä hetkellä valvomaan dekojen omistussuhteita, jos myyjä/ostaja ei itse asiasta viranomaiselle ilmoita.
      Ongelmia voi tulla, jos ei ole säilyttänyt deko-todistusta. Tällöin voi olla vaikea todistaa milloin dekoaminen on suoritettu. LIsäksi dekoa ei kannata purkaa osiin ja säilyttä osia erillään, sillä silloin se ei ole enään vanha deko vaan muutama erillinen aseen osa. Peökkä runko on luvanvarainen aseen osa.
      Kukaan ei oikein tällä hetkellä tiedä kuinka lakia pitäisi soveltaa. Vanhan dekon omistaja saattaa joutua oikeusmurhan kohteeksi kun eri oikeusasteet riepottelevat juttua edes takaisin ja tuomio saattaa muuttua joka oikeusasteessa erillaiseksi.

• Eitoimivataseet

On se jo outoa kun deaktivoidun aseen omistajakin on miltei rikollinen vaikka näillä ei voi edes ampua kun ovat tarkoitettu seinälle tai missä niitä nyt pidetäänkin kotona.
      Tietenkin saunailtoina joku alkaa kysellä ja touhuta jonkun deaktivoidun kanssa ja jutun juurta löytyy pitkälle yöhönkin.
      Seinäleluja nämä ovat ei niillä muuta käyttöä ole ja tällaisen toimintakuntoon saamiseksi pitää myös olla niin osat kuin taitokin rakentaa ase.
      Vieläkö varustelekasta saa näitä tai mitä sitä kyselemään kun katson itse kun sieltä olen ostanutkin.

• Mielenkiintoinen tuo vaatimus käydä näyttämässä asetta poliisille. Valtio myy mm. Kotkan Rankista maapaloja, joilla on reilut 110 vuotta vanhat venäläiset tykit. Painoa on kymmeniä jos ei satoja tonneja. Viepä sellainen kamarille deaktivoinnin toteamiseksi ja todistuksen saamiseksi...

• eioma

Eiväthän nuo tykit ole mikään ongelma. Ostat siis maapalan, johon joku on jättänyt pari tykkiä. Tykit eivät ole sinun, joten sinun ei tarvitse niitä kenellekkään esittää. Tykkien omistaja voi tietenkin viedä ne pois, mutta voit hyvin antaa hänen säilyttää niitä maapalallasi.

• EnLuotaPoliisiin

Poliisien ne kuuluu hakea itse ja jos eivät hae niin rikkovat lakia jolloin voi viedä poliisit rosikseen kun eivät täytä lain normeja...

• dekoseko

Se Rankin Canet 152 ei ole käsittääkseni deaktivoitu. Poliisihallituksen pojilla menee donitsikahvit väärään kurkkuun kun huomaavat asian.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuollut teini Kajaanissa

Kuulemma sellaista huhua liikkeessä?
      Kajaani
      7
      1539
    2. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      167
      1068
    3. Totta on asia. Jeffrey Cohen on jättänyt Sofian.

Vaimon viesti on paljastanut totuuden.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      916
    4. Uskallatko paljastaa

Millä nimellä löydyn puhelimestasi?
      Ikävä
      69
      799
    5. 63
      768
    6. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      75
      741
    7. Mies, näetkö minut myös

Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?
      Ikävä
      22
      676
    8. Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?

Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?
      Ikävä
      137
      646
    9. Kuinkahan monen

Naisen puolisoa olet nainen vikitellyt ja eron aiheuttanut? Toivottavasti karma on ku*sut muroihisi useamman kuin kerran
      Ikävä
      69
      641
    10. Meneekö unohtamis

Projektisi hyvin??
      Ikävä
      42
      599
    11. Voiko se ikinä toimia

Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het
      Ikävä
      32
      578
    12. Mitä sä haluat vanhus?

🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      54
      553
    13. Voin tulla

Sisustamaan sulle 🤭
      Ikävä
      55
      528
    14. Mies, kumman ottaisit mieluummin

176 cm vai 154 cm naisen, jos molemmat muuten yhtä viehättäviä? Mikä on oma pituutesi?
      Sinkut
      101
      517
    15. Tekisi mieli vetäistä kunnon jurrit sinun kanssasi

Ja keskustella asiat, ei tästä tule hevonvttua.
      Ikävä
      42
      514
    16. Eikö olisi mukavaa

Jakaa arki yhdessä mies. Tämmöisin aatoksin.
      Ikävä
      38
      509
    17. Kauan mökötetään toisillemme?

Loppuelämäkö? Vai oisko jo pussailutreffit?
      Ikävä
      48
      499
    18. Anteeksi mies

En jaksa tätä…, en halua, että sinulla on paha mieli tämän takia. Viestiä Sinulle.
      Ikävä
      40
      493
    19. Laittaisit viestin suoraan!!

Haluaisin...
      Ikävä
      30
      483
    20. Kerro mies tarinasi

Miksi kaikki meni niinkuin meni? Haluaisin vieläkin ymmärtää. Tuskin saan vastausta häneltä, koska etsin aavikolta juuri
      Ikävä
      20
      478
    Aihe