Ilmastoinnin talvitestaus

Kysynpä

Jos ajan "lämpimään" ( 3- 5) talliin ja kytken ilmastoinnin, pitäisi järjen mukaan ilmastoinnin kylmimmälle säädettynä tuottaa kylmempää, kuin vallitseva talli-ilma. No nyt ei niin tapahdu. Missä vika ?

9

5683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mra

      Ilmastoinnin kompressorissa on sisäinen termostaatti, jolla kylmmäneste ohittaa kompressorin, kun jäähtyneen ilman lämpötila alittaa 5... 6 C. Sen tarkoituksena on estää kanavien jäätyminen (kesällä), ne menisivät lopulta umpijäähän jos kompura vaan jatkaisi täysillä. Vaikka kompura on "päällä" sillä on kuitenkin 2 moodia cool ja pass-by eli tyhjäkäynti.

      Auton ilmastoinnilla ei voi saada alempaa kuin 5 C, oli ilman lämpötila mikä tahansa. Tämä on myös (kesällä) hyvä pikatesti: laita A/C päälle, puhallin täysille, suuntaa sivusuulakkeeseen ja laita sinne digimittarin anturi tms. Tuloilmnan lämpötilan pitäisi laskea n. 5 minuutissa 5.. 7 C:hen ellei ole ihan mahdoton helle.

      Talvella testaaminen on hankalampaa. Monissa autoissa elektroniikka yksinkertaisesti kytkee systeemin off, kun ulkolämpötila laskee alle 4. Varsinkin sakemanniautot ovat tällaisia. Renaultissa ei ole tällaista systeemiä, mutta pakkasella ja vähän haaleassakaan ei siis vaikuta.

      Mutta kyllä renun A/C toimii talvellakin ja siitä on jopa hyötyä. Nimittäin sisäilman kierrätyksessä se poistaa kosteutta ja siten estää ikkunoiden huurtumisen. Ainakin Scenic II:n automaatti-ilmastointi pistää AC:n päälle automaattisesti, kun kytkee kierrätyksen.

      Tallissa ei paljon kannata testailla häkävaaran takia. Ulkona voi testata sisäilman kierrätyksellä, mutta siellä lämppäri hakkaa A/C:n tehossa aika helposti, joten efekti on vaikea havaita. Jos paat lämppärin pois, niin vilu tulee joka tapauksessa. Jos sulla on joku marketin tms lämmin P-halli lähellä, niin siellä on hyvä testata.

      • Sanden

        Ilmastoinnin kompressorissa on sisäinen termostaatti =>
        Ei ole, vaan kompressorin toimintaa ohjaa yleensä kompressorin imupuolella oleva painekytkin. Joissain kompressoreissa on tosin pyörimisnopeustunnistin.

        jolla kylmmäneste ohittaa kompressorin, kun jäähtyneen ilman lämpötila alittaa 5... 6 C.
        => Ei ohita. Painekytkin tai höyrystinkennossa oleva lämpötunnistin katkaisee kompressorin magneettikytkimelle menevän jännitteen, mikä pysäyttää kompressorin (mutta ei tietenkään hihnapyörää).

        Sen tarkoituksena on estää kanavien jäätyminen (kesällä), ne menisivät lopulta umpijäähän jos kompura vaan jatkaisi täysillä.
        => Kompressori pysäytetään, jotta estettäisiin höyrystinkennon liian kylmäksi meneminen, joka johtaisi sen jäätymiseen ja kompressorivaurioon (kylmäaine ei tällöin höyrysty höyrystimessä, vaan kulkee nestemäisenä kompressorille, joka rikkoo kompressorin)

        Vaikka kompura on "päällä" sillä on kuitenkin 2 moodia cool ja pass-by eli tyhjäkäynti.
        => Toisin sanoen, vaikka ilmastointi on päällä, on kompressorin magneettikytkimellä kaksi moodia; päällä ja pois päältä

        Auton ilmastoinnilla ei voi saada alempaa kuin 5 C, oli ilman lämpötila mikä tahansa. Tämä on myös (kesällä) hyvä pikatesti: laita A/C päälle, puhallin täysille, suuntaa sivusuulakkeeseen ja laita sinne digimittarin anturi tms. Tuloilmnan lämpötilan pitäisi laskea n. 5 minuutissa 5.. 7 C:hen ellei ole ihan mahdoton helle.
        => Tosi on. Jos anturit ovat kunnossa, ei puhallusilman lämpötila mene liian kylmäksi. Itse ilmastointilaite kykenee teoriassa n. -27°C lämpötilaan (R-134a -kylmäaineen höyrystymislämpötila on -27°C).

        Talvella testaaminen on hankalampaa. Monissa autoissa elektroniikka yksinkertaisesti kytkee systeemin off, kun ulkolämpötila laskee alle 4.
        => Tosi

        Varsinkin sakemanniautot ovat tällaisia. Renaultissa ei ole tällaista systeemiä, mutta pakkasella ja vähän haaleassakaan ei siis vaikuta.
        => En tiedä renusta, mutta ellei ulkolämpötilaanturi estä laitteiston toimintaa kylmissä olosuhteissa, niin sen estää kompressorin imupuolella oleva painetunistin (Kylmä ulkolämpötila = matala kylmäaineen paine putkistossa)

        Mutta kyllä renun A/C toimii talvellakin ja siitä on jopa hyötyä. Nimittäin sisäilman kierrätyksessä se poistaa kosteutta ja siten estää ikkunoiden huurtumisen. Ainakin Scenic II:n automaatti-ilmastointi pistää AC:n päälle automaattisesti, kun kytkee kierrätyksen.
        => Lähes kaikissa autoissa myös huurteenpoisto -asento kytkee ilmastoinnin päälle. Tällöin lämmityslaite "tappaa" ilmastoinnin tekemän kylmän.

        -Tama


    • Mra

      Unohtui vielä että ilmastointilaitetta pitäisi pyörittää vähintäin 1 kuukauden välein muutenkin. Kompuran akselitiivisteet saavat voitelunsa kylmänesteestä ja kun niitä ei käytä, ne kuivuvat. Tämä on suurin syy siihen että keväällä on laitteesta freonit kadonneet.

      Niin että kannartaa testailla jo senkin takia sisäilman kierrätyksellä.

      • Kysynpä

        Kiitos erittäin asiallisesta viestistäsi, vastaisivatpa kaikki samalla tavalla !
        Marketin parkissa kokeilin, mutta ko. halli oli kovin viileä, eli siellä ei kunnon tuntumaa saanut. Täytynee vielä kokeilla mainitsemillasi irtomittareilla, näkyykö eroa halli-ilman ja ilmastoidun puhallusilman välillä. Auto on minulle uusi ja haluaisin saada asiasta varmuuden, kun vielä voinen korjauttaa laitteen tarvittaessa kaupan laskuun.


      • Mra
        Kysynpä kirjoitti:

        Kiitos erittäin asiallisesta viestistäsi, vastaisivatpa kaikki samalla tavalla !
        Marketin parkissa kokeilin, mutta ko. halli oli kovin viileä, eli siellä ei kunnon tuntumaa saanut. Täytynee vielä kokeilla mainitsemillasi irtomittareilla, näkyykö eroa halli-ilman ja ilmastoidun puhallusilman välillä. Auto on minulle uusi ja haluaisin saada asiasta varmuuden, kun vielä voinen korjauttaa laitteen tarvittaessa kaupan laskuun.

        Systeemi on siis sellainen, että ilmastointilaitteesta ei millään saa alle 5... 6 astetta, koska kenno ei mene sen kylmemmäksi. Jos halli siis on kovin viileä, niin eroa ei näy vaikka laite olisi ok.

        Pikemminkin kannattaisi ajaa A/C:ta lämmityslaitetta vasten (jos on manuaali-ilmastointi). Hallissa laita lämppäri niin että tulee, sanotaan 10 C ilmaa. Pistä sitten A/C päälle, lämpötilan pitäisi vähän laskea.

        Tyhjäkäynnillä voi myös kuunnella. Pistä puhallin pienelle (huom, AC ei käynnisty, jos puhallin = 0), avaa ikkuna ja konepelti. Käytä AC:n on/off nappia. Nyt pitäisi kuulua magneettireleen naksutus. Kompuran käynnistyminen yleensä näkyy moottorin kuormituksessa, ääni tai kierrokset muuttuu.


      • ilmastointi
        Mra kirjoitti:

        Systeemi on siis sellainen, että ilmastointilaitteesta ei millään saa alle 5... 6 astetta, koska kenno ei mene sen kylmemmäksi. Jos halli siis on kovin viileä, niin eroa ei näy vaikka laite olisi ok.

        Pikemminkin kannattaisi ajaa A/C:ta lämmityslaitetta vasten (jos on manuaali-ilmastointi). Hallissa laita lämppäri niin että tulee, sanotaan 10 C ilmaa. Pistä sitten A/C päälle, lämpötilan pitäisi vähän laskea.

        Tyhjäkäynnillä voi myös kuunnella. Pistä puhallin pienelle (huom, AC ei käynnisty, jos puhallin = 0), avaa ikkuna ja konepelti. Käytä AC:n on/off nappia. Nyt pitäisi kuulua magneettireleen naksutus. Kompuran käynnistyminen yleensä näkyy moottorin kuormituksessa, ääni tai kierrokset muuttuu.

        Kyllä sen pitäisi parkki hallissa kytkeytyä. Mutta aika yleistä noissa kulkineissa,että järjestelmäsä ei ole riittäävää painetta toimiseen. Testaus merkki testerillä,jolla näkee paineen tai tökkäsee varovasti venttiiliä putkessa auki,jolloin kyllä huomaa onko painetta. Aika monessa ei ole kuulunut edes sihahdusta.Putki vuotaa...


      • toising

        auton ilmastointi ei puhalla kylmää ilmaa,
        Vaan imee auton sisältä lämmintä ilmaa ulospäin.


    • Kysynpä

      Kuuntelin jo ekalla kerralla. Katsoin kierroslukumittaria. Ei havaintoja silloin. Ajanpa uudelleen halliin ja kokeilen ehdottamanne temput. Hallissa vain ei viitsisi oikein kauan tuprutella varsinkaan konepelti pystyssä, eikä ole juuri tuttua, jolla olisi lämmin talli pakokaasunpoistolla... No, tutkitaan. Tämähan käy mielenkiintoiseksi. Juu, ja sittenhän on tietysti ne merkkivehkeet. Kastotaan. Kiitos joka tapauksessa.

      • sama ukko

        Auto n. 12- 13 asteisessa (desimaalit poistettu) hallissa n. tunti. Käynnistin auton ja mittasin suulakkeista tulevan ilman lämmön. Ilmastointi pari minuuttia täysillä päällä, suulakkeesta n. 0-asteista (lämpötila koko ajan laskussa) ilmaa. Hallin lämpö tuolloin 13. Riitti minulle vakuuttumaan pelin toiminnasta. Systeemi vaatii siis lämpimämpää keliä/anturien lämpenemistä. Loppu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe