Ilmastoinnin talvitestaus

Kysynpä

Jos ajan "lämpimään" ( 3- 5) talliin ja kytken ilmastoinnin, pitäisi järjen mukaan ilmastoinnin kylmimmälle säädettynä tuottaa kylmempää, kuin vallitseva talli-ilma. No nyt ei niin tapahdu. Missä vika ?

9

6802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mra

      Ilmastoinnin kompressorissa on sisäinen termostaatti, jolla kylmmäneste ohittaa kompressorin, kun jäähtyneen ilman lämpötila alittaa 5... 6 C. Sen tarkoituksena on estää kanavien jäätyminen (kesällä), ne menisivät lopulta umpijäähän jos kompura vaan jatkaisi täysillä. Vaikka kompura on "päällä" sillä on kuitenkin 2 moodia cool ja pass-by eli tyhjäkäynti.

      Auton ilmastoinnilla ei voi saada alempaa kuin 5 C, oli ilman lämpötila mikä tahansa. Tämä on myös (kesällä) hyvä pikatesti: laita A/C päälle, puhallin täysille, suuntaa sivusuulakkeeseen ja laita sinne digimittarin anturi tms. Tuloilmnan lämpötilan pitäisi laskea n. 5 minuutissa 5.. 7 C:hen ellei ole ihan mahdoton helle.

      Talvella testaaminen on hankalampaa. Monissa autoissa elektroniikka yksinkertaisesti kytkee systeemin off, kun ulkolämpötila laskee alle 4. Varsinkin sakemanniautot ovat tällaisia. Renaultissa ei ole tällaista systeemiä, mutta pakkasella ja vähän haaleassakaan ei siis vaikuta.

      Mutta kyllä renun A/C toimii talvellakin ja siitä on jopa hyötyä. Nimittäin sisäilman kierrätyksessä se poistaa kosteutta ja siten estää ikkunoiden huurtumisen. Ainakin Scenic II:n automaatti-ilmastointi pistää AC:n päälle automaattisesti, kun kytkee kierrätyksen.

      Tallissa ei paljon kannata testailla häkävaaran takia. Ulkona voi testata sisäilman kierrätyksellä, mutta siellä lämppäri hakkaa A/C:n tehossa aika helposti, joten efekti on vaikea havaita. Jos paat lämppärin pois, niin vilu tulee joka tapauksessa. Jos sulla on joku marketin tms lämmin P-halli lähellä, niin siellä on hyvä testata.

      • Sanden

        Ilmastoinnin kompressorissa on sisäinen termostaatti =>
        Ei ole, vaan kompressorin toimintaa ohjaa yleensä kompressorin imupuolella oleva painekytkin. Joissain kompressoreissa on tosin pyörimisnopeustunnistin.

        jolla kylmmäneste ohittaa kompressorin, kun jäähtyneen ilman lämpötila alittaa 5... 6 C.
        => Ei ohita. Painekytkin tai höyrystinkennossa oleva lämpötunnistin katkaisee kompressorin magneettikytkimelle menevän jännitteen, mikä pysäyttää kompressorin (mutta ei tietenkään hihnapyörää).

        Sen tarkoituksena on estää kanavien jäätyminen (kesällä), ne menisivät lopulta umpijäähän jos kompura vaan jatkaisi täysillä.
        => Kompressori pysäytetään, jotta estettäisiin höyrystinkennon liian kylmäksi meneminen, joka johtaisi sen jäätymiseen ja kompressorivaurioon (kylmäaine ei tällöin höyrysty höyrystimessä, vaan kulkee nestemäisenä kompressorille, joka rikkoo kompressorin)

        Vaikka kompura on "päällä" sillä on kuitenkin 2 moodia cool ja pass-by eli tyhjäkäynti.
        => Toisin sanoen, vaikka ilmastointi on päällä, on kompressorin magneettikytkimellä kaksi moodia; päällä ja pois päältä

        Auton ilmastoinnilla ei voi saada alempaa kuin 5 C, oli ilman lämpötila mikä tahansa. Tämä on myös (kesällä) hyvä pikatesti: laita A/C päälle, puhallin täysille, suuntaa sivusuulakkeeseen ja laita sinne digimittarin anturi tms. Tuloilmnan lämpötilan pitäisi laskea n. 5 minuutissa 5.. 7 C:hen ellei ole ihan mahdoton helle.
        => Tosi on. Jos anturit ovat kunnossa, ei puhallusilman lämpötila mene liian kylmäksi. Itse ilmastointilaite kykenee teoriassa n. -27°C lämpötilaan (R-134a -kylmäaineen höyrystymislämpötila on -27°C).

        Talvella testaaminen on hankalampaa. Monissa autoissa elektroniikka yksinkertaisesti kytkee systeemin off, kun ulkolämpötila laskee alle 4.
        => Tosi

        Varsinkin sakemanniautot ovat tällaisia. Renaultissa ei ole tällaista systeemiä, mutta pakkasella ja vähän haaleassakaan ei siis vaikuta.
        => En tiedä renusta, mutta ellei ulkolämpötilaanturi estä laitteiston toimintaa kylmissä olosuhteissa, niin sen estää kompressorin imupuolella oleva painetunistin (Kylmä ulkolämpötila = matala kylmäaineen paine putkistossa)

        Mutta kyllä renun A/C toimii talvellakin ja siitä on jopa hyötyä. Nimittäin sisäilman kierrätyksessä se poistaa kosteutta ja siten estää ikkunoiden huurtumisen. Ainakin Scenic II:n automaatti-ilmastointi pistää AC:n päälle automaattisesti, kun kytkee kierrätyksen.
        => Lähes kaikissa autoissa myös huurteenpoisto -asento kytkee ilmastoinnin päälle. Tällöin lämmityslaite "tappaa" ilmastoinnin tekemän kylmän.

        -Tama


    • Mra

      Unohtui vielä että ilmastointilaitetta pitäisi pyörittää vähintäin 1 kuukauden välein muutenkin. Kompuran akselitiivisteet saavat voitelunsa kylmänesteestä ja kun niitä ei käytä, ne kuivuvat. Tämä on suurin syy siihen että keväällä on laitteesta freonit kadonneet.

      Niin että kannartaa testailla jo senkin takia sisäilman kierrätyksellä.

      • Kysynpä

        Kiitos erittäin asiallisesta viestistäsi, vastaisivatpa kaikki samalla tavalla !
        Marketin parkissa kokeilin, mutta ko. halli oli kovin viileä, eli siellä ei kunnon tuntumaa saanut. Täytynee vielä kokeilla mainitsemillasi irtomittareilla, näkyykö eroa halli-ilman ja ilmastoidun puhallusilman välillä. Auto on minulle uusi ja haluaisin saada asiasta varmuuden, kun vielä voinen korjauttaa laitteen tarvittaessa kaupan laskuun.


      • Mra
        Kysynpä kirjoitti:

        Kiitos erittäin asiallisesta viestistäsi, vastaisivatpa kaikki samalla tavalla !
        Marketin parkissa kokeilin, mutta ko. halli oli kovin viileä, eli siellä ei kunnon tuntumaa saanut. Täytynee vielä kokeilla mainitsemillasi irtomittareilla, näkyykö eroa halli-ilman ja ilmastoidun puhallusilman välillä. Auto on minulle uusi ja haluaisin saada asiasta varmuuden, kun vielä voinen korjauttaa laitteen tarvittaessa kaupan laskuun.

        Systeemi on siis sellainen, että ilmastointilaitteesta ei millään saa alle 5... 6 astetta, koska kenno ei mene sen kylmemmäksi. Jos halli siis on kovin viileä, niin eroa ei näy vaikka laite olisi ok.

        Pikemminkin kannattaisi ajaa A/C:ta lämmityslaitetta vasten (jos on manuaali-ilmastointi). Hallissa laita lämppäri niin että tulee, sanotaan 10 C ilmaa. Pistä sitten A/C päälle, lämpötilan pitäisi vähän laskea.

        Tyhjäkäynnillä voi myös kuunnella. Pistä puhallin pienelle (huom, AC ei käynnisty, jos puhallin = 0), avaa ikkuna ja konepelti. Käytä AC:n on/off nappia. Nyt pitäisi kuulua magneettireleen naksutus. Kompuran käynnistyminen yleensä näkyy moottorin kuormituksessa, ääni tai kierrokset muuttuu.


      • ilmastointi
        Mra kirjoitti:

        Systeemi on siis sellainen, että ilmastointilaitteesta ei millään saa alle 5... 6 astetta, koska kenno ei mene sen kylmemmäksi. Jos halli siis on kovin viileä, niin eroa ei näy vaikka laite olisi ok.

        Pikemminkin kannattaisi ajaa A/C:ta lämmityslaitetta vasten (jos on manuaali-ilmastointi). Hallissa laita lämppäri niin että tulee, sanotaan 10 C ilmaa. Pistä sitten A/C päälle, lämpötilan pitäisi vähän laskea.

        Tyhjäkäynnillä voi myös kuunnella. Pistä puhallin pienelle (huom, AC ei käynnisty, jos puhallin = 0), avaa ikkuna ja konepelti. Käytä AC:n on/off nappia. Nyt pitäisi kuulua magneettireleen naksutus. Kompuran käynnistyminen yleensä näkyy moottorin kuormituksessa, ääni tai kierrokset muuttuu.

        Kyllä sen pitäisi parkki hallissa kytkeytyä. Mutta aika yleistä noissa kulkineissa,että järjestelmäsä ei ole riittäävää painetta toimiseen. Testaus merkki testerillä,jolla näkee paineen tai tökkäsee varovasti venttiiliä putkessa auki,jolloin kyllä huomaa onko painetta. Aika monessa ei ole kuulunut edes sihahdusta.Putki vuotaa...


      • toising

        auton ilmastointi ei puhalla kylmää ilmaa,
        Vaan imee auton sisältä lämmintä ilmaa ulospäin.


    • Kysynpä

      Kuuntelin jo ekalla kerralla. Katsoin kierroslukumittaria. Ei havaintoja silloin. Ajanpa uudelleen halliin ja kokeilen ehdottamanne temput. Hallissa vain ei viitsisi oikein kauan tuprutella varsinkaan konepelti pystyssä, eikä ole juuri tuttua, jolla olisi lämmin talli pakokaasunpoistolla... No, tutkitaan. Tämähan käy mielenkiintoiseksi. Juu, ja sittenhän on tietysti ne merkkivehkeet. Kastotaan. Kiitos joka tapauksessa.

      • sama ukko

        Auto n. 12- 13 asteisessa (desimaalit poistettu) hallissa n. tunti. Käynnistin auton ja mittasin suulakkeista tulevan ilman lämmön. Ilmastointi pari minuuttia täysillä päällä, suulakkeesta n. 0-asteista (lämpötila koko ajan laskussa) ilmaa. Hallin lämpö tuolloin 13. Riitti minulle vakuuttumaan pelin toiminnasta. Systeemi vaatii siis lämpimämpää keliä/anturien lämpenemistä. Loppu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkäsin rakas

      Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      37
      2280
    2. Arvaa mitä mies

      Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      55
      1307
    3. Hyvää iltaa!

      Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1303
    4. Mies mä oon ihan helppo

      Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      36
      1246
    5. Olet onnellinen sinkku

      Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1181
    6. Mies olen aika erakko nykyään

      Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      39
      894
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

      Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      122
      779
    8. Haittaako jos

      kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      731
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

      Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      21
      582
    10. Skenaario

      Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      55
      565
    Aihe