Jos ajan "lämpimään" ( 3- 5) talliin ja kytken ilmastoinnin, pitäisi järjen mukaan ilmastoinnin kylmimmälle säädettynä tuottaa kylmempää, kuin vallitseva talli-ilma. No nyt ei niin tapahdu. Missä vika ?
Ilmastoinnin talvitestaus
9
6093
Vastaukset
- Mra
Ilmastoinnin kompressorissa on sisäinen termostaatti, jolla kylmmäneste ohittaa kompressorin, kun jäähtyneen ilman lämpötila alittaa 5... 6 C. Sen tarkoituksena on estää kanavien jäätyminen (kesällä), ne menisivät lopulta umpijäähän jos kompura vaan jatkaisi täysillä. Vaikka kompura on "päällä" sillä on kuitenkin 2 moodia cool ja pass-by eli tyhjäkäynti.
Auton ilmastoinnilla ei voi saada alempaa kuin 5 C, oli ilman lämpötila mikä tahansa. Tämä on myös (kesällä) hyvä pikatesti: laita A/C päälle, puhallin täysille, suuntaa sivusuulakkeeseen ja laita sinne digimittarin anturi tms. Tuloilmnan lämpötilan pitäisi laskea n. 5 minuutissa 5.. 7 C:hen ellei ole ihan mahdoton helle.
Talvella testaaminen on hankalampaa. Monissa autoissa elektroniikka yksinkertaisesti kytkee systeemin off, kun ulkolämpötila laskee alle 4. Varsinkin sakemanniautot ovat tällaisia. Renaultissa ei ole tällaista systeemiä, mutta pakkasella ja vähän haaleassakaan ei siis vaikuta.
Mutta kyllä renun A/C toimii talvellakin ja siitä on jopa hyötyä. Nimittäin sisäilman kierrätyksessä se poistaa kosteutta ja siten estää ikkunoiden huurtumisen. Ainakin Scenic II:n automaatti-ilmastointi pistää AC:n päälle automaattisesti, kun kytkee kierrätyksen.
Tallissa ei paljon kannata testailla häkävaaran takia. Ulkona voi testata sisäilman kierrätyksellä, mutta siellä lämppäri hakkaa A/C:n tehossa aika helposti, joten efekti on vaikea havaita. Jos paat lämppärin pois, niin vilu tulee joka tapauksessa. Jos sulla on joku marketin tms lämmin P-halli lähellä, niin siellä on hyvä testata.- Sanden
Ilmastoinnin kompressorissa on sisäinen termostaatti =>
Ei ole, vaan kompressorin toimintaa ohjaa yleensä kompressorin imupuolella oleva painekytkin. Joissain kompressoreissa on tosin pyörimisnopeustunnistin.
jolla kylmmäneste ohittaa kompressorin, kun jäähtyneen ilman lämpötila alittaa 5... 6 C.
=> Ei ohita. Painekytkin tai höyrystinkennossa oleva lämpötunnistin katkaisee kompressorin magneettikytkimelle menevän jännitteen, mikä pysäyttää kompressorin (mutta ei tietenkään hihnapyörää).
Sen tarkoituksena on estää kanavien jäätyminen (kesällä), ne menisivät lopulta umpijäähän jos kompura vaan jatkaisi täysillä.
=> Kompressori pysäytetään, jotta estettäisiin höyrystinkennon liian kylmäksi meneminen, joka johtaisi sen jäätymiseen ja kompressorivaurioon (kylmäaine ei tällöin höyrysty höyrystimessä, vaan kulkee nestemäisenä kompressorille, joka rikkoo kompressorin)
Vaikka kompura on "päällä" sillä on kuitenkin 2 moodia cool ja pass-by eli tyhjäkäynti.
=> Toisin sanoen, vaikka ilmastointi on päällä, on kompressorin magneettikytkimellä kaksi moodia; päällä ja pois päältä
Auton ilmastoinnilla ei voi saada alempaa kuin 5 C, oli ilman lämpötila mikä tahansa. Tämä on myös (kesällä) hyvä pikatesti: laita A/C päälle, puhallin täysille, suuntaa sivusuulakkeeseen ja laita sinne digimittarin anturi tms. Tuloilmnan lämpötilan pitäisi laskea n. 5 minuutissa 5.. 7 C:hen ellei ole ihan mahdoton helle.
=> Tosi on. Jos anturit ovat kunnossa, ei puhallusilman lämpötila mene liian kylmäksi. Itse ilmastointilaite kykenee teoriassa n. -27°C lämpötilaan (R-134a -kylmäaineen höyrystymislämpötila on -27°C).
Talvella testaaminen on hankalampaa. Monissa autoissa elektroniikka yksinkertaisesti kytkee systeemin off, kun ulkolämpötila laskee alle 4.
=> Tosi
Varsinkin sakemanniautot ovat tällaisia. Renaultissa ei ole tällaista systeemiä, mutta pakkasella ja vähän haaleassakaan ei siis vaikuta.
=> En tiedä renusta, mutta ellei ulkolämpötilaanturi estä laitteiston toimintaa kylmissä olosuhteissa, niin sen estää kompressorin imupuolella oleva painetunistin (Kylmä ulkolämpötila = matala kylmäaineen paine putkistossa)
Mutta kyllä renun A/C toimii talvellakin ja siitä on jopa hyötyä. Nimittäin sisäilman kierrätyksessä se poistaa kosteutta ja siten estää ikkunoiden huurtumisen. Ainakin Scenic II:n automaatti-ilmastointi pistää AC:n päälle automaattisesti, kun kytkee kierrätyksen.
=> Lähes kaikissa autoissa myös huurteenpoisto -asento kytkee ilmastoinnin päälle. Tällöin lämmityslaite "tappaa" ilmastoinnin tekemän kylmän.
-Tama
- Mra
Unohtui vielä että ilmastointilaitetta pitäisi pyörittää vähintäin 1 kuukauden välein muutenkin. Kompuran akselitiivisteet saavat voitelunsa kylmänesteestä ja kun niitä ei käytä, ne kuivuvat. Tämä on suurin syy siihen että keväällä on laitteesta freonit kadonneet.
Niin että kannartaa testailla jo senkin takia sisäilman kierrätyksellä.- Kysynpä
Kiitos erittäin asiallisesta viestistäsi, vastaisivatpa kaikki samalla tavalla !
Marketin parkissa kokeilin, mutta ko. halli oli kovin viileä, eli siellä ei kunnon tuntumaa saanut. Täytynee vielä kokeilla mainitsemillasi irtomittareilla, näkyykö eroa halli-ilman ja ilmastoidun puhallusilman välillä. Auto on minulle uusi ja haluaisin saada asiasta varmuuden, kun vielä voinen korjauttaa laitteen tarvittaessa kaupan laskuun. - Mra
Kysynpä kirjoitti:
Kiitos erittäin asiallisesta viestistäsi, vastaisivatpa kaikki samalla tavalla !
Marketin parkissa kokeilin, mutta ko. halli oli kovin viileä, eli siellä ei kunnon tuntumaa saanut. Täytynee vielä kokeilla mainitsemillasi irtomittareilla, näkyykö eroa halli-ilman ja ilmastoidun puhallusilman välillä. Auto on minulle uusi ja haluaisin saada asiasta varmuuden, kun vielä voinen korjauttaa laitteen tarvittaessa kaupan laskuun.Systeemi on siis sellainen, että ilmastointilaitteesta ei millään saa alle 5... 6 astetta, koska kenno ei mene sen kylmemmäksi. Jos halli siis on kovin viileä, niin eroa ei näy vaikka laite olisi ok.
Pikemminkin kannattaisi ajaa A/C:ta lämmityslaitetta vasten (jos on manuaali-ilmastointi). Hallissa laita lämppäri niin että tulee, sanotaan 10 C ilmaa. Pistä sitten A/C päälle, lämpötilan pitäisi vähän laskea.
Tyhjäkäynnillä voi myös kuunnella. Pistä puhallin pienelle (huom, AC ei käynnisty, jos puhallin = 0), avaa ikkuna ja konepelti. Käytä AC:n on/off nappia. Nyt pitäisi kuulua magneettireleen naksutus. Kompuran käynnistyminen yleensä näkyy moottorin kuormituksessa, ääni tai kierrokset muuttuu. - ilmastointi
Mra kirjoitti:
Systeemi on siis sellainen, että ilmastointilaitteesta ei millään saa alle 5... 6 astetta, koska kenno ei mene sen kylmemmäksi. Jos halli siis on kovin viileä, niin eroa ei näy vaikka laite olisi ok.
Pikemminkin kannattaisi ajaa A/C:ta lämmityslaitetta vasten (jos on manuaali-ilmastointi). Hallissa laita lämppäri niin että tulee, sanotaan 10 C ilmaa. Pistä sitten A/C päälle, lämpötilan pitäisi vähän laskea.
Tyhjäkäynnillä voi myös kuunnella. Pistä puhallin pienelle (huom, AC ei käynnisty, jos puhallin = 0), avaa ikkuna ja konepelti. Käytä AC:n on/off nappia. Nyt pitäisi kuulua magneettireleen naksutus. Kompuran käynnistyminen yleensä näkyy moottorin kuormituksessa, ääni tai kierrokset muuttuu.Kyllä sen pitäisi parkki hallissa kytkeytyä. Mutta aika yleistä noissa kulkineissa,että järjestelmäsä ei ole riittäävää painetta toimiseen. Testaus merkki testerillä,jolla näkee paineen tai tökkäsee varovasti venttiiliä putkessa auki,jolloin kyllä huomaa onko painetta. Aika monessa ei ole kuulunut edes sihahdusta.Putki vuotaa...
- toising
auton ilmastointi ei puhalla kylmää ilmaa,
Vaan imee auton sisältä lämmintä ilmaa ulospäin.
- Kysynpä
Kuuntelin jo ekalla kerralla. Katsoin kierroslukumittaria. Ei havaintoja silloin. Ajanpa uudelleen halliin ja kokeilen ehdottamanne temput. Hallissa vain ei viitsisi oikein kauan tuprutella varsinkaan konepelti pystyssä, eikä ole juuri tuttua, jolla olisi lämmin talli pakokaasunpoistolla... No, tutkitaan. Tämähan käy mielenkiintoiseksi. Juu, ja sittenhän on tietysti ne merkkivehkeet. Kastotaan. Kiitos joka tapauksessa.
- sama ukko
Auto n. 12- 13 asteisessa (desimaalit poistettu) hallissa n. tunti. Käynnistin auton ja mittasin suulakkeista tulevan ilman lämmön. Ilmastointi pari minuuttia täysillä päällä, suulakkeesta n. 0-asteista (lämpötila koko ajan laskussa) ilmaa. Hallin lämpö tuolloin 13. Riitti minulle vakuuttumaan pelin toiminnasta. Systeemi vaatii siis lämpimämpää keliä/anturien lämpenemistä. Loppu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1374053- 891989
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151881Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi571507Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541442Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331395VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu991312- 741216
- 951087
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181060