Jos ajan "lämpimään" ( 3- 5) talliin ja kytken ilmastoinnin, pitäisi järjen mukaan ilmastoinnin kylmimmälle säädettynä tuottaa kylmempää, kuin vallitseva talli-ilma. No nyt ei niin tapahdu. Missä vika ?
Ilmastoinnin talvitestaus
9
6400
Vastaukset
- Mra
Ilmastoinnin kompressorissa on sisäinen termostaatti, jolla kylmmäneste ohittaa kompressorin, kun jäähtyneen ilman lämpötila alittaa 5... 6 C. Sen tarkoituksena on estää kanavien jäätyminen (kesällä), ne menisivät lopulta umpijäähän jos kompura vaan jatkaisi täysillä. Vaikka kompura on "päällä" sillä on kuitenkin 2 moodia cool ja pass-by eli tyhjäkäynti.
Auton ilmastoinnilla ei voi saada alempaa kuin 5 C, oli ilman lämpötila mikä tahansa. Tämä on myös (kesällä) hyvä pikatesti: laita A/C päälle, puhallin täysille, suuntaa sivusuulakkeeseen ja laita sinne digimittarin anturi tms. Tuloilmnan lämpötilan pitäisi laskea n. 5 minuutissa 5.. 7 C:hen ellei ole ihan mahdoton helle.
Talvella testaaminen on hankalampaa. Monissa autoissa elektroniikka yksinkertaisesti kytkee systeemin off, kun ulkolämpötila laskee alle 4. Varsinkin sakemanniautot ovat tällaisia. Renaultissa ei ole tällaista systeemiä, mutta pakkasella ja vähän haaleassakaan ei siis vaikuta.
Mutta kyllä renun A/C toimii talvellakin ja siitä on jopa hyötyä. Nimittäin sisäilman kierrätyksessä se poistaa kosteutta ja siten estää ikkunoiden huurtumisen. Ainakin Scenic II:n automaatti-ilmastointi pistää AC:n päälle automaattisesti, kun kytkee kierrätyksen.
Tallissa ei paljon kannata testailla häkävaaran takia. Ulkona voi testata sisäilman kierrätyksellä, mutta siellä lämppäri hakkaa A/C:n tehossa aika helposti, joten efekti on vaikea havaita. Jos paat lämppärin pois, niin vilu tulee joka tapauksessa. Jos sulla on joku marketin tms lämmin P-halli lähellä, niin siellä on hyvä testata.- Sanden
Ilmastoinnin kompressorissa on sisäinen termostaatti =>
Ei ole, vaan kompressorin toimintaa ohjaa yleensä kompressorin imupuolella oleva painekytkin. Joissain kompressoreissa on tosin pyörimisnopeustunnistin.
jolla kylmmäneste ohittaa kompressorin, kun jäähtyneen ilman lämpötila alittaa 5... 6 C.
=> Ei ohita. Painekytkin tai höyrystinkennossa oleva lämpötunnistin katkaisee kompressorin magneettikytkimelle menevän jännitteen, mikä pysäyttää kompressorin (mutta ei tietenkään hihnapyörää).
Sen tarkoituksena on estää kanavien jäätyminen (kesällä), ne menisivät lopulta umpijäähän jos kompura vaan jatkaisi täysillä.
=> Kompressori pysäytetään, jotta estettäisiin höyrystinkennon liian kylmäksi meneminen, joka johtaisi sen jäätymiseen ja kompressorivaurioon (kylmäaine ei tällöin höyrysty höyrystimessä, vaan kulkee nestemäisenä kompressorille, joka rikkoo kompressorin)
Vaikka kompura on "päällä" sillä on kuitenkin 2 moodia cool ja pass-by eli tyhjäkäynti.
=> Toisin sanoen, vaikka ilmastointi on päällä, on kompressorin magneettikytkimellä kaksi moodia; päällä ja pois päältä
Auton ilmastoinnilla ei voi saada alempaa kuin 5 C, oli ilman lämpötila mikä tahansa. Tämä on myös (kesällä) hyvä pikatesti: laita A/C päälle, puhallin täysille, suuntaa sivusuulakkeeseen ja laita sinne digimittarin anturi tms. Tuloilmnan lämpötilan pitäisi laskea n. 5 minuutissa 5.. 7 C:hen ellei ole ihan mahdoton helle.
=> Tosi on. Jos anturit ovat kunnossa, ei puhallusilman lämpötila mene liian kylmäksi. Itse ilmastointilaite kykenee teoriassa n. -27°C lämpötilaan (R-134a -kylmäaineen höyrystymislämpötila on -27°C).
Talvella testaaminen on hankalampaa. Monissa autoissa elektroniikka yksinkertaisesti kytkee systeemin off, kun ulkolämpötila laskee alle 4.
=> Tosi
Varsinkin sakemanniautot ovat tällaisia. Renaultissa ei ole tällaista systeemiä, mutta pakkasella ja vähän haaleassakaan ei siis vaikuta.
=> En tiedä renusta, mutta ellei ulkolämpötilaanturi estä laitteiston toimintaa kylmissä olosuhteissa, niin sen estää kompressorin imupuolella oleva painetunistin (Kylmä ulkolämpötila = matala kylmäaineen paine putkistossa)
Mutta kyllä renun A/C toimii talvellakin ja siitä on jopa hyötyä. Nimittäin sisäilman kierrätyksessä se poistaa kosteutta ja siten estää ikkunoiden huurtumisen. Ainakin Scenic II:n automaatti-ilmastointi pistää AC:n päälle automaattisesti, kun kytkee kierrätyksen.
=> Lähes kaikissa autoissa myös huurteenpoisto -asento kytkee ilmastoinnin päälle. Tällöin lämmityslaite "tappaa" ilmastoinnin tekemän kylmän.
-Tama
- Mra
Unohtui vielä että ilmastointilaitetta pitäisi pyörittää vähintäin 1 kuukauden välein muutenkin. Kompuran akselitiivisteet saavat voitelunsa kylmänesteestä ja kun niitä ei käytä, ne kuivuvat. Tämä on suurin syy siihen että keväällä on laitteesta freonit kadonneet.
Niin että kannartaa testailla jo senkin takia sisäilman kierrätyksellä.- Kysynpä
Kiitos erittäin asiallisesta viestistäsi, vastaisivatpa kaikki samalla tavalla !
Marketin parkissa kokeilin, mutta ko. halli oli kovin viileä, eli siellä ei kunnon tuntumaa saanut. Täytynee vielä kokeilla mainitsemillasi irtomittareilla, näkyykö eroa halli-ilman ja ilmastoidun puhallusilman välillä. Auto on minulle uusi ja haluaisin saada asiasta varmuuden, kun vielä voinen korjauttaa laitteen tarvittaessa kaupan laskuun. - Mra
Kysynpä kirjoitti:
Kiitos erittäin asiallisesta viestistäsi, vastaisivatpa kaikki samalla tavalla !
Marketin parkissa kokeilin, mutta ko. halli oli kovin viileä, eli siellä ei kunnon tuntumaa saanut. Täytynee vielä kokeilla mainitsemillasi irtomittareilla, näkyykö eroa halli-ilman ja ilmastoidun puhallusilman välillä. Auto on minulle uusi ja haluaisin saada asiasta varmuuden, kun vielä voinen korjauttaa laitteen tarvittaessa kaupan laskuun.Systeemi on siis sellainen, että ilmastointilaitteesta ei millään saa alle 5... 6 astetta, koska kenno ei mene sen kylmemmäksi. Jos halli siis on kovin viileä, niin eroa ei näy vaikka laite olisi ok.
Pikemminkin kannattaisi ajaa A/C:ta lämmityslaitetta vasten (jos on manuaali-ilmastointi). Hallissa laita lämppäri niin että tulee, sanotaan 10 C ilmaa. Pistä sitten A/C päälle, lämpötilan pitäisi vähän laskea.
Tyhjäkäynnillä voi myös kuunnella. Pistä puhallin pienelle (huom, AC ei käynnisty, jos puhallin = 0), avaa ikkuna ja konepelti. Käytä AC:n on/off nappia. Nyt pitäisi kuulua magneettireleen naksutus. Kompuran käynnistyminen yleensä näkyy moottorin kuormituksessa, ääni tai kierrokset muuttuu. - ilmastointi
Mra kirjoitti:
Systeemi on siis sellainen, että ilmastointilaitteesta ei millään saa alle 5... 6 astetta, koska kenno ei mene sen kylmemmäksi. Jos halli siis on kovin viileä, niin eroa ei näy vaikka laite olisi ok.
Pikemminkin kannattaisi ajaa A/C:ta lämmityslaitetta vasten (jos on manuaali-ilmastointi). Hallissa laita lämppäri niin että tulee, sanotaan 10 C ilmaa. Pistä sitten A/C päälle, lämpötilan pitäisi vähän laskea.
Tyhjäkäynnillä voi myös kuunnella. Pistä puhallin pienelle (huom, AC ei käynnisty, jos puhallin = 0), avaa ikkuna ja konepelti. Käytä AC:n on/off nappia. Nyt pitäisi kuulua magneettireleen naksutus. Kompuran käynnistyminen yleensä näkyy moottorin kuormituksessa, ääni tai kierrokset muuttuu.Kyllä sen pitäisi parkki hallissa kytkeytyä. Mutta aika yleistä noissa kulkineissa,että järjestelmäsä ei ole riittäävää painetta toimiseen. Testaus merkki testerillä,jolla näkee paineen tai tökkäsee varovasti venttiiliä putkessa auki,jolloin kyllä huomaa onko painetta. Aika monessa ei ole kuulunut edes sihahdusta.Putki vuotaa...
- toising
auton ilmastointi ei puhalla kylmää ilmaa,
Vaan imee auton sisältä lämmintä ilmaa ulospäin.
- Kysynpä
Kuuntelin jo ekalla kerralla. Katsoin kierroslukumittaria. Ei havaintoja silloin. Ajanpa uudelleen halliin ja kokeilen ehdottamanne temput. Hallissa vain ei viitsisi oikein kauan tuprutella varsinkaan konepelti pystyssä, eikä ole juuri tuttua, jolla olisi lämmin talli pakokaasunpoistolla... No, tutkitaan. Tämähan käy mielenkiintoiseksi. Juu, ja sittenhän on tietysti ne merkkivehkeet. Kastotaan. Kiitos joka tapauksessa.
- sama ukko
Auto n. 12- 13 asteisessa (desimaalit poistettu) hallissa n. tunti. Käynnistin auton ja mittasin suulakkeista tulevan ilman lämmön. Ilmastointi pari minuuttia täysillä päällä, suulakkeesta n. 0-asteista (lämpötila koko ajan laskussa) ilmaa. Hallin lämpö tuolloin 13. Riitti minulle vakuuttumaan pelin toiminnasta. Systeemi vaatii siis lämpimämpää keliä/anturien lämpenemistä. Loppu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1031687- 2101527
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos591010Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik311000Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K58845En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k51794Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse49775Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉58725Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.36725The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut5722