Kuvan muokkaus

Gimp

Minulla on studiokuvia, jotka valokuvaaja muokannut. Kuvia kuvaa sanat pehmeä, täyteläinen, harmoninen. Ovat kokonaisuutena jotenkin erikoiset. Millä siis kuvankäsittelyssä kuvaan saa syvyyttä ja intensiiviseksi?

Minulla vain se gimp, ja huvikseen kokeilen ja siksi en "kunnollista" ohjelmaa osta.

16

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mopomies_maalta

      Valmiissa jpg kuvassa säätövara on melko pieni. Terävöittämällä saa jonkin verran pehmeyttä pois ja säätökäyrää muuttamalla voi saada syvyyttä. Joskus pieni valkotasapainon muutos tekee ihmeitä tunnelmalle.

      Rawtherapee on myös ilmainen ohjelma mutta siinä on vielä enemmän säätöjä.

      Sellainen tuli mieleen että onko näyttösi kunnossa. Toisella koneella hyvältä näyttävä kuva saattaa omalla koneella olla kummallinen ja toisinpäin ellei asetukset ole kohdallaan. Mikäli joltain kaverilta löytyy mittari niin kannattaa laittaa näyttö kohdalleen.

    • "Minulla vain se gimp, ja huvikseen kokeilen ja siksi en "kunnollista" ohjelmaa osta."


      Gimp on huono.

      • Mopomies_maalta

        Miksi Gimp oin huono? Perusteluja kaipaan.

        Ehkä Rawtherapee on parempi kysyjän tapauksessa kun korjaillaan vain terävyyttä, värejä ja valaistusta. Niitä säätöjä Rawtherapeessa on kuin pilven syrjää ja ongelmana onkin mitä niistä kannattaa käyttää.


      • Mopomies_maalta kirjoitti:

        Miksi Gimp oin huono? Perusteluja kaipaan.

        Ehkä Rawtherapee on parempi kysyjän tapauksessa kun korjaillaan vain terävyyttä, värejä ja valaistusta. Niitä säätöjä Rawtherapeessa on kuin pilven syrjää ja ongelmana onkin mitä niistä kannattaa käyttää.

        Sitäkinhän voipi kysellä jotta onko ohjelma (Gimp) huono vai eikö sitä osata käyttää?

        Itse en Gimp ohjelmaa käytä joten en kykene arvostelemaan. Olen muista ohjelmista oppinut, ettei se aina ole ohjelman vika vaan sitä vikaa voi muualtakin löytyä!


      • Extyökkäri kirjoitti:

        Sitäkinhän voipi kysellä jotta onko ohjelma (Gimp) huono vai eikö sitä osata käyttää?

        Itse en Gimp ohjelmaa käytä joten en kykene arvostelemaan. Olen muista ohjelmista oppinut, ettei se aina ole ohjelman vika vaan sitä vikaa voi muualtakin löytyä!

        "Sitäkinhän voipi kysellä jotta onko ohjelma (Gimp) huono vai eikö sitä osata käyttää?"

        No minä en ainakaan osaa.
        Se on huono juurikin käytettävyyden osalta.

        Tai oli joskus kun sitä viimeksi käytin.

        Hyvä jos uudemmat versiot ovat parempia.


      • ladamies_nyt_ja_aina kirjoitti:

        "Sitäkinhän voipi kysellä jotta onko ohjelma (Gimp) huono vai eikö sitä osata käyttää?"

        No minä en ainakaan osaa.
        Se on huono juurikin käytettävyyden osalta.

        Tai oli joskus kun sitä viimeksi käytin.

        Hyvä jos uudemmat versiot ovat parempia.

        Onko silloin vika sinussa vai ohjelmassa?


      • TöihinSiitä
        Extyökkäri kirjoitti:

        Onko silloin vika sinussa vai ohjelmassa?

        Sipilän aktivointiohjelma ei ole näemmä riittävän tehokas, kun työkkäri ei ole vieläkään työllistynyt, kun on aikaa kysellä näinkin fiksuja.


      • TöihinSiitä kirjoitti:

        Sipilän aktivointiohjelma ei ole näemmä riittävän tehokas, kun työkkäri ei ole vieläkään työllistynyt, kun on aikaa kysellä näinkin fiksuja.

        Minähän olen edelleen työllinen, se on sitä viivästettyä palkkaa suoritetusta työstä jota tänään nautin. Sitä on kasattu omasta (hieman) ja työnantajieni (isommin) maksamista palkkasidonnaisista työeläkemaksuista ja nyt on sen takaisin maksun aika.

        Sinunkin aikasi tulee jos vain viitsit harrastaa työtä yrityksissä jotka hoitavat velvollisuutensa.

        Ihmettelemään vain jään miten ajattelet tuon tuhnusi sopivan kuvankäsittelyn puitteisiin? Näyttää komuloisen ajatuksen juoksu olevan perin harhailevaa eikä ihme sillä hänen uskontonsa, kommunismi, on pelkkää harhaa.


      • TöihinSiitä kirjoitti:

        Sipilän aktivointiohjelma ei ole näemmä riittävän tehokas, kun työkkäri ei ole vieläkään työllistynyt, kun on aikaa kysellä näinkin fiksuja.

        "Sipilän aktivointiohjelma ei ole näemmä riittävän tehokas"

        Sipilä taisi onnistua passivoimaan sekä itsensä, hallituksen, että myös eduskunnan :-)


      • Extyökkäri kirjoitti:

        Onko silloin vika sinussa vai ohjelmassa?

        Taitaa olla molemmissa :-)


    • muokannut

      Millä siis puun sahataan poikki ja suoraan?

      Minulla vain kirves, ja huvikseen kokeilen ja siksi en "kunnollista" sahaa osta.

    • Ghtfgdt

      Kyllä gimpillä saa sen, mitä jpg tarvitsee. Rawtherapee on parempi vain, jos tiedosto on RAW.

    • monta_mahdollisuutta

      Se pehmeys voi tulla aivan objektiivistakin. Tai jostain kuvatessa tehdystä tempusta, ei välttämättä kuvankäsittelystä.

    • Gimp

      Kiitos.

      Todellakin, näyttö ei ole paras ja sekin varmana vaikuttaa siihen mille kuva näyttää koneella vrt.paperilla.

      Rawtherapee jo katselin, en tiennyt olemassa olosta. Olen siis tuota gimpiä opetellut ja tutkinut jo pitempään. Ajan puutteen vuoksi se on ollut hidasta ja taukoja tullut jne.

      Ja varmana toki itse kamera vaikuttaa paljonkin kuvan laatuun. Eli eipä auta kun jatkaa tutkimista!

    • pehmeyttä_aikaan

      Käyttää mahdollisimman pientä aukkoa niin alkaapa diffraktio vaikuttaa ja kovin pehmeä on kuva kauttaaltaan. Vaan eipä saa kohde liikkua.

    • Anonyymi

      Missä tiedostomuodossa olet kuvat kuvaajalta saanut? Ja onko sopimuksessa kuvaaja antanut luvan käsitellä kuvia edelleen?

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6123
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3886
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2254
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1880
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1333
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      959
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      36
      901
    Aihe