Luonneko vaikuttaa?

Psykoterapeutitar

Nyt, kun on aikaa miettiä, niin olen miettinyt elämääni ja luonnettani ja mihin kaikkeen luonteeni on minut vienyt.

Mites teillä muilla toi luonne on niinkun vaikuttanut?

68

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on, minulla on vaikuttanut melkein kaikkeen tähän astiseen elämään, tilanteisiin jne jne..

      ja siis se, ettei sitä luonnetta ole ollut tarpeeksi, mikä taas johtuu monesta asiasta. Esimerkkinä kasvatus, vaikka onkin totta, että aikuinen ihminen ottaa omasta elämästään täysin vastuun, toiset sen osaa ja kykenee siihen, toiset taas ei.

    • Heikunkeikku

      Luonteellahan on aivan kertakaikkisen suuri merkitys kaikkeen elämässä.
      Mun luonteellani oon tominut niin ja niin, joku toinen tyyppi omalla luonteellaan toimii mahdollisesti aivan toisin. Eikä kumpikaan ole toiminut väärin. Molempien luonteet ovat vaan ohjanneet sitten erilaisiin lopputuloksiin, jotka ovat sopivia (toivottavasti) juuri hänelle.

      Jos ajattelen vaikka ystäväpiiriäni, niin luonteeni on "ohjannut" valitsemaan juuri minun luonteelle sopivia ystäviä ja kavereita. Oon sen luontoinen, että siinä ei kauaa nokka tuhise, kun en enää tahdo olla tekemisissä henkilön kanssa, joka vaikkapa on osoittanut olevansa epärehellinen luotettavuudessaan. Olishan niitä esimerkkejä.

      Mun luonteeni sopii mun ammatinvalintaankin. Joku toinen ammatti ei sitten millään olisi sopinut minulle, jos siinä ammatissa tarvitaan erilaista luonnetta. Semmosia ammatteja, sopimattomia, löytyy pilvin pimein.

      Oho. En ole tiennytkään (en siis ajatellut), että kuinka moneen asiaan tuo luonne oikeastaan vaikuttaakin.
      Musta tuntuu, että ihan kaikkeen elämässä.

      • Mistäs se luonne sitten tulee, syntymälahjana geeniperimästä, kasvatuksesta, murrosiän kaveripiiristä.
        Eläinmaailmassa saaliseläimillä on oma luonne, niinkuin on petoeläimillä.
        Eikös se ole, että tytöt perivät luonteensa isältään, ja pojat äidiltään, en tuota niin tiedä.
        Oma käsitys on, että suurinosa luonteesta periytyy lapsuuden- ja murrosiänkokemuksilla
        Se yhteiskunta tasapäistää, varsinkin pojilla armeija, siellä ei luonteen perään paljon kysellä, ainakaan ennen.
        Taitaa muut tietää ihmisenluonteen paremmin kun itse, en minä ainakaan osaa omalle luonteelle mitään määritelmää antaa, ainakin se olisi subjektiivinen.
        On minussa varmaan huonojakin piirteitä, ihme, jos ei ole


      • Heikunkeikku
        k-kotton kirjoitti:

        Mistäs se luonne sitten tulee, syntymälahjana geeniperimästä, kasvatuksesta, murrosiän kaveripiiristä.
        Eläinmaailmassa saaliseläimillä on oma luonne, niinkuin on petoeläimillä.
        Eikös se ole, että tytöt perivät luonteensa isältään, ja pojat äidiltään, en tuota niin tiedä.
        Oma käsitys on, että suurinosa luonteesta periytyy lapsuuden- ja murrosiänkokemuksilla
        Se yhteiskunta tasapäistää, varsinkin pojilla armeija, siellä ei luonteen perään paljon kysellä, ainakaan ennen.
        Taitaa muut tietää ihmisenluonteen paremmin kun itse, en minä ainakaan osaa omalle luonteelle mitään määritelmää antaa, ainakin se olisi subjektiivinen.
        On minussa varmaan huonojakin piirteitä, ihme, jos ei ole

        Kotona taas.
        Semmosia hiomakoneen läpysköjä olin metsästämässä. Lopuksi löysin.

        Mun mielestä ihminen syntyy omanlaisekseen. Hyvä kasvattaja (äiti ja isä) ottaa huomioon lapsen luonteen ja siihen heijastaen opastaa lastaan.
        Perustelen sillä, että kuinka usein kuuleekaan ja huvittuneesti on keskustellut äitien ja isien kanssa, miten erilaisia sisarukset ovat keskenään. Myön mun lapset ovat kuin yö ja päivä.
        Jos kasvatuksella ja määräämisillä pystyisi muokkaamaan lastaan, niin silloinhan kaikki sisarukset olisivat keskenään samanlaisia tai ainakin melkein samanlaisia.
        Luulisi että samalla periaatteella ja ajatuksilla kasvatetut lapsukaiset saman perheen kera asuen, olisivat enemmän samankaltaisia. Mutta ehei ehei. Kyllä se lapsen oma luonne sieltä tupsahtelee, vaikka kuinka äiti tai isä tasapökkää hyppisi:)

        Minusta on hyvä, että me ihmiset olemme erilaisia ja jokaisella oma luonne.
        Tietysti eläminen hieman muokkaa ihmistä, kun kokemukset lisääntyvät. Tosin jotkut luonteet ottavat paremmin opiksi kuin toiset. Onhan niitä semmosiakin, jotka kerta toisensa jälkeen lyövät päätä seinään, eivätkä tunnu millään ottavan mistään opiksi.

        No ei kai nyh sulla huonoja piirteitä ole, niinku ei mullakaan:)


      • Heikunkeikku
        k-kotton kirjoitti:

        Mistäs se luonne sitten tulee, syntymälahjana geeniperimästä, kasvatuksesta, murrosiän kaveripiiristä.
        Eläinmaailmassa saaliseläimillä on oma luonne, niinkuin on petoeläimillä.
        Eikös se ole, että tytöt perivät luonteensa isältään, ja pojat äidiltään, en tuota niin tiedä.
        Oma käsitys on, että suurinosa luonteesta periytyy lapsuuden- ja murrosiänkokemuksilla
        Se yhteiskunta tasapäistää, varsinkin pojilla armeija, siellä ei luonteen perään paljon kysellä, ainakaan ennen.
        Taitaa muut tietää ihmisenluonteen paremmin kun itse, en minä ainakaan osaa omalle luonteelle mitään määritelmää antaa, ainakin se olisi subjektiivinen.
        On minussa varmaan huonojakin piirteitä, ihme, jos ei ole

        Palajin nyt vielä nakkelemaan muutamat sanat.
        Jäi sanomiset kesken. Täs nakkelen hetken aikaa, neljältä tulee vieras.

        Yhteiskunta tasapäistää kenties joitakin. Riippuu luonteesta. Joitakin on helppo manipuloida ja jotkut luonteet saavat suorastaan hepulikohtauksen, jos joku yrittää manipuloida.

        Tietysti armeijassa on omat sääntönsä, joita pitää noudattaa. Jotkut luonteet vaan on semmosia, että kapinoivat heti jos se vaan on mahdollista. Jotkut pitkin hampain tekevät niin kuin pitää, jos se on siinä tilateessa järkevää.

        Siitä en osaa sanoa niitä enkä näitä, että onko se niin että tytöt perivät luonteen isältä, pojat äidiltä. Jos tuumin täs hetken, niin en usko että se olisi niin.


      • Sven-Dufva
        k-kotton kirjoitti:

        Mistäs se luonne sitten tulee, syntymälahjana geeniperimästä, kasvatuksesta, murrosiän kaveripiiristä.
        Eläinmaailmassa saaliseläimillä on oma luonne, niinkuin on petoeläimillä.
        Eikös se ole, että tytöt perivät luonteensa isältään, ja pojat äidiltään, en tuota niin tiedä.
        Oma käsitys on, että suurinosa luonteesta periytyy lapsuuden- ja murrosiänkokemuksilla
        Se yhteiskunta tasapäistää, varsinkin pojilla armeija, siellä ei luonteen perään paljon kysellä, ainakaan ennen.
        Taitaa muut tietää ihmisenluonteen paremmin kun itse, en minä ainakaan osaa omalle luonteelle mitään määritelmää antaa, ainakin se olisi subjektiivinen.
        On minussa varmaan huonojakin piirteitä, ihme, jos ei ole

        No sitten varmaan perin äiti autuaan luonteen.- Hän kun oli se terävämpi veitsi laatikossa :D


    • turha_hikeentyä

      Luontoa se kaikki on vaan.

    • Psykoterapeutitar

      Tossa funtsattu, mistä mikin luonne tulee? No, mistä? Mistä olen tälläisen luonteen saanut? Välillä mietin, jos luonteeni pelottaakin ihmisiä ja siksi olen niin huono ihmissuhteissa.

      Olen aina päättänyt elämästäni ja toiminut sen mukaan. En ole tarvinnut ihmisiä ”peesaamaan” ja asioista keskustelemaan. Olen aina vain toiminut! Ihmisiä pelottaa, jos on liian varma ja elää rennosti, eikä ikäänkuin tarvitse muita. Ei tarvitse miellyttää muita, eikä ottaa huomioon muiden mielipiteitä.

      Elämä on helppoa, kun ei tarvitse liikoja miettiä ja toimii vain. Mutta onhan se vähän yksinäistä, kun ei oikein hallitse vuorovaikutusta muiden kanssa. Nautin kyllä itsekseen olemisestakin.

      • Onko sinulle siis käynyt niin, että kun olet löytänyt itsesi, niin olet kadottanut toiset ympäriltäsi?


      • Psykoterapeutitar

        Olen aina tiennyt itseni, enkä oikein ole tarvinnut toisia ympärilleni! Toisten kanssa pitää olla jotain asiaakin, eikä mulla ole ollut oikein koskaan mitään asiaa🙂


      • Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Olen aina tiennyt itseni, enkä oikein ole tarvinnut toisia ympärilleni! Toisten kanssa pitää olla jotain asiaakin, eikä mulla ole ollut oikein koskaan mitään asiaa🙂

        Oma napa hyvä napa.

        Mutta täällähän sinä olet toisten kanssa ja näyttää sinulla olevan asiaakin.


      • Psykoterapeutitar

        No, hei kenen kanssa keskustelisin vaikka just luonteista? Täällä useampi ja enempi mielipiteitä. Ei tarvitse kenenkään kanssa nokakkain höpistä. Ei välttämättä johda mihinkään!


    • flegmaatti

      Miellyttävä luonteeni johti minut 50 vuotta sitten alkaneeseen, onnelliseen avioliittoon.
      Onnekseen vaimoni osaa arvostaa luonteeni erinomaisia piirteitä!
      Joskus on käynyt mielessäni josko kyse olisikin naisellisesta oveluudesta.

      • Eikös se vanha sananlasku sano, että mies on naisen pää ja nainen se, joka sitä päätä kääntelee.


      • eppu2 kirjoitti:

        Eikös se vanha sananlasku sano, että mies on naisen pää ja nainen se, joka sitä päätä kääntelee.

        Nainen on niska, mutta joskus niskakin voi mennä jumiin, eikä pysty kääntämään päätä.


    • Muistelempa kuinka kerran vietimme vapaa-päivää Jesse ja minä.
      Jesse oli muuttanut pari, kolme litraa vettä.
      Jesse kertoi että kun vapaamme loppuu, olisi meidän alettava suunnitella luonteita.
      - Se on tärkeää, sanoi faija.
      - Luulen että faija haluaa ihmisistä luokka-tietoisia.
      - Aika hieno ajatus häneltä, totesin.
      - Etenkin kun ajattelee kuinka eri-lailla epä-muodostuneita ihmisiä voi syntyä.
      - Kyllähän rampa taide-maalari ajattelee ihan toisin tavoin kuin hän, joka voi sutia ainoastaan Varpaillaan.

      H.

    • Heihuoliavailla

      Lapsuus ja nuoruus oli vähän hankalaa ja hapuilevaa. Siinä ryminässä itsetunto katosi pohjamutiin. Jossain kohdin aloin tutkiskella itseäni ja käyttäytymistäni. Se oli vuosikymmenten prosessi mutta nyt tunnen olevani valmis. Itsetunto mukavan kohdallaan, tulen ihmisten kanssa hyvin toimeen jne.

      Yhden asian olen huomannut. Tämä hyvä itsetunto, leppoisuus, itsenäinen omilla jaloilla täysin oleva luonne pitää naiset loitolla. En tarvitse hoivaa enkä valita kännipäissäni huolia, en tunne tarvetta polkea toisia maanrakoon. Mukava heppu mutta tylsä mies. Onneksi. En kyllä naista kaipaakaan

      Kiltti hellä huomaavainen=tylsä

      • tylsä.itsekin

        Itselliset tylsätkin on mukavampia kuin itseään viksuina pitävät itsekkäät jumperot, jotka ovat aina suuna ja päänä - tai vaihtoehtoisesti päivittäin 'rohkaisua' tarvitsevat, muissa ihmisissä roikkuvat ressukat.

        Taidat tuota tylsyyttäsi vähän liioitella?


    • Kestohyödyke

      Mulla on mun luonne.

    • vfihmsf

      Minun mielestäni suomalaisuudesssa ja yhteiskunnassa miehiä koulutetaan paljon monipuolisemmin eri tehtääviin - myos olemaan ja esiintymään paljonnmuinakin luonnon ilmiöinä kuin akkojen housuina ja kuukautissuojina - mulla jo lapsena yks veljistäni joka oli karatesta ja aasialaisista lajeista innostunut - huiteli huvikseen niskat juntturaan - oli niin voimakas että tiilet ja laudatkin meni kädensyrjälläkappaleiksi . Kyllä väkivaltaa sai myös isossa poikasakisssa välillä myös todella pelätä.--

    • tööttt

      Paljonkohan maassa on ihmisiä joita jo entisaikain kansakoulussa kasvatettiin olemaan-pikkujättiläisiä vålillä kantamaan kuin koko maapalloa ja sen huolia ja harmejakin kuin koko taakkaa kuin palloa omilla harteillaan - joskus lapset sanoivat että uhkailu lahjonta ja kiristys taitaa olla maailman tehokkaimpia kasvatusmnetelmiä - ei välttämättä oppimisen kannalta ajatellen niitä maailman parhaimpia - mutta omien tavoitteiden saavuttamiseksi aina jotain käyttötarkoituksia palvelevia.

      • Psykoterapeutitar

        Kyllä sitä pärjätäkseen täytyy luonnettaan kasvattaa ja päättää omista asioistaan, ettei ole kaikkien tuulten vietävinä. Jos en olisi itse päättänyt, niin en tiedä, missä olisin nyt.

        En ehkä ole empaattisin ja sympaattisin ihminen, mutten niillä luonteenpiirteillä olisi pärjännytkään. On sen verran kovuutta elämä vaatinut. Omat päätökset on täytynyt nuoresta asti tehdä ja niissä pysyä, että on ylipäänsä selvinnyt. Ei koskaan ole ollut sellaista tukea, että elämä olisi ollut rentoa. Aina on täytynyt pinnistää.

        Noh, mikäs tässä nyt on ollessa, kun elämä on helppoa ja mukavaa, suorastaan ihanaa💖


    • Kuka sen luonteen määrittelee ja millä kriteereillä? Mitä se luonne kussakin tarkoittaa? Näkeekö toiset sinut eri luontoisena kuin sinä itse? Onko luonne pysyvä vai muuttuva ominaisuus? Miten elämänkokemukset vaikuttavat luonteeseen.

      Minä ait en tiiä minkä luontoinen olen?

      • Kyllä se ihmisen perusluonne on geeneissä. Joskus hyppää suvussa taaksepäinkin, mutta selvästi havaittavissa mistä päin se on tullut.
        Tietysti olosuhteet muokkaavat käyttäytymistä, mutta se perusluonne on ja pysyy siellä jossain.


      • Tellukka kirjoitti:

        Kyllä se ihmisen perusluonne on geeneissä. Joskus hyppää suvussa taaksepäinkin, mutta selvästi havaittavissa mistä päin se on tullut.
        Tietysti olosuhteet muokkaavat käyttäytymistä, mutta se perusluonne on ja pysyy siellä jossain.

        Toisaalta totta mutta jos itse määrittelet luonteesi saat varmaankin ihan eri analyysin kuin joku toinen antaa sinusta😁.


      • siilivain kirjoitti:

        Toisaalta totta mutta jos itse määrittelet luonteesi saat varmaankin ihan eri analyysin kuin joku toinen antaa sinusta😁.

        Niinhän se on.
        Nähty tälläkin palstalla, kuinka joku on kertonut oikein kauniisti maalaillen minkälainen hän on. Muitten kirjoitustensa perusteella häntä ei siitä maalauksesta löydy.
        Vähän samaa kuin ulkonäön ja vaatetuksen kanssa. Sitten iskee profiilikuvaansa aivan eri näköisen henkilön kuin minkälaiseksi on itsensä kuvaillut.


    • Hyvin olen oman temperamenttini saanut elämän kulussa säilyttää.
      Ympärillä on ollut paljon hyviä ihmisiä, jotka ovat ymmärtäneet ominaislaatuni,
      pahimpia särmiä yrittäneet tosin hioa ja toisaalta joskus potkineet eteenpäin.

      Itsetuntemus on lisääntynyt elämän eri vaiheissa, joskus opiskelun myötä ja useinkin vain omasta mielenkiinnostani ihmistuntemukseen ja käyttäytymiseen
      vaikuttavista tekijöistä. Näiltä perusteilta ymmärrän, miksi ja mitä varten olen missäkin tilanteessa toiminut.
      Luovuus ja herkkyys joskus yllättää, vaan ei koskaan järkytä.

    • Mikä_milloinkin

      Elämä on pakottanut muuttumaan koko ajan, joten en osaa arvioida, mikä se "luonne" on. Olin kaksikymppisenä erilainen kuin kymmenvuotiaana, kolmikymppisenä erilainen kuin kaksikymppisenä jne. Muutokset eivät tietenkään tapahtuneet näin jyrkästi, mutta viestini varmaan kuvaa, mitä tarkoitan.

      Kun vertaan itseäni vaikkapa siihen, mitä olin joskus teini-iässä, niin en löydä juuri mitään samaa. Muistan , kun meillä oli joskus yli parikymmentä vuotta sitten luokkakokous ja ihmiset kyselivät, mitä sinulle on tapahtunut. Eivät tarkoittaneet ulkonäköäni.

      Nuorena olin tyhjä taulu. Siihen alkoi tulla sisältöä vähitellen vuosikymmenten myötä.

    • Bengalitikku

      Luonne, luonto, persoona.
      Minusta on todella vaikeaa määritellä omaa luonnetta.
      Helpompaa olisi kertoa, mistä pidän, mistä en.
      Eihän sitä kaikenaikaa ole samanlainen. Eri ihmisten seurassa toimii eri tavoin.
      En tällä tarkoita, että olen kameleontti.
      Joku ihminen on innostava ja toisen seurassa vain on.
      Voi olla, että ihmiset yleensä antavat vaikutelman, ensin.

      Jos yli 60 vuotta on porskutellut, voi, kyllä monet asiat ovat vaikuttaneet,
      hyvät ja pahat.

    • Rohkeaflikka

      Persoonallisuuteni paras puoli lienee rohkeus. Mutta ilmeisesti en osaa ilmaista sitä nätisti tai neutraalisti (?), koska on tullut vastaan sellaisia tyyppejä, jotka pitävät meitsiä röyhkeänä, jollaista luonteen piirrettä en itsestäni löydä.

      Toisaalta tavalliset tallaajat, jotka eivät uskalla, pitävät rohkeaa ihmistä itsensä korostajana ja esilletuojana. kun se osaa ja uskaltaa avata suunsa, esiintyä tms. ihan oikein julkisilla paikoilla ja seuroissa, milloin minkäkin kokoisen joukon edessä.

      • Ikävä kyllä, niin et kovin rohkeaa kuvaa anna itsestäsi kirjoittamalla tuntemattoman puskanikin takaa. Piilossa on varmaan helppo olla rohkea tai ainakin sanoa olevansa.


      • Tuhatnikkinen

        Sinä olet aivan yhtä tuntematon, jotta mitä möliset.


      • Tuhatnikkinen kirjoitti:

        Sinä olet aivan yhtä tuntematon, jotta mitä möliset.

        En minä ole rohkeaksi itseäni mainostanutkaan. Ihan se halveksittu tavallinen tallaaja.
        Jos olisin rohkea, niin kirjoittaisin omalla nimelläni.


      • Mielenkiintoinen aloitus, lapsi seuraa pienenä vanhempiensa tekemisiä ja saa luonteensa / personallisuutensa pohjan ja se vaikuttaa jotenkin elämässä. Mutta kun piiri laajenee vaikutteita tulee mukaan koko ajan . Koulutus , työympäristö, henkilökohtaiset suhteet - kaikki muokkaavat toiminnan motiiveja. Mielestäni olisi onnekasta jos voisi kehittyä sieltä alkumetreiltä uteliaaksi ja voisi olla hyvin erilaisten ihmisten kanssa tekemsissä, voi saada elämältä paljon enemmin. Itsekeskeisyys on varmasti nykyihmisten erojen ja vaikeuksien syy, kun täydellisyyttä haetaan, sitä ei ole eikä tule.
        Elämä on opettanut pitempää pinnaa, erilaisuuden hyväksymistä - lapsuutta muistelin tätä kirjoittaessa taitavat varpaat olla kesäpäivän lämmittämän mullan peitossa- pellon reunalla


      • Maoonmikaoon

        Toisaalta sylettää selitellä, mutta toisaalta ... Tuhannet nikkini eivät johdu sen enempää rohkeuden puutteesta kuin oikeasta pelkuruudestakaan. Minä vain haluan nikittää monin tavoin, enkä tarvitse siiheen yhdenkään tollukan enkä muunkaan mollukan lupaa tai edes mielipidettä. Sen aiheen säätää pelkästään näitten sivujen ylläpitäjä ja jos se taho ei anna lupaa moninikittää, sanon tälle foorumille moi-moi vain. Puskasta en huutele sen enempää kuin ne nimimerkitkään, jotka osallistuvat sanallisesti kaikenlaisiin järjen vastaisiin joukkorähinöihin.

        Täällä on nimimerkkeinä kirjain-, numero- ja niiden yhdistelmänikkejä ja vaikka mitä sotkuja, myös rekisteröity nikki kertoo siitä, että nimimerkkien alinomainen keksiminen vaatii vähän vaivaa. Se lienee yhtä vaikeaa kuin otsikointikin, joka näyttäisi olevan maailman pulmallisin probleema monille, koska ei näytä onnistuvan. Mulla ei ole ongelmaa ainakaan siinä aiheessa.

        Ja lopuksi: lienen keskimääräistä rohkeampi tavan tallaaja, mutta tyhmä en ole. "Omalla nimelläni" tällaisilla sivuilla. Hah !


    • vfiimsf

      osa nuorempia veljeksia on ilmeisesti koko elonsa ajan läärännyt viinan ja huumeitten lumossa - opiskelut menneet vähän kuin persiilleeen - ei niin kovinkaan herttaista meininkiä - tulla ja joutua aina hakatuksi ja murjotuksi - kiellettyjäaineitahan nekin ainakin urheilun saroilla ovat - sitäelämän laitapuolta välillä ihmetyttää se tosiasia -- miksi rikollisuus niinpaljon kiehtoo ja sitoo pauloihinsa kansaa - joskus kun olentullut töistä kotiin ja todennu ettäkaikesta arvotavarasta on koti todella putsattu -lapsiakin hakattu ja murjottu - huoriteltu ja itsekin saanut todella kunnolla turpiin työmaailmassa - loppuelämä kuluu tautisen vammaiskehon kanssa eläen -saa rauhassa miettiä itsekseen -mikäammatinvalinnassani oikeastaan meni totiseesti ihan pieleen?

    • kysynn

      --uutisten mukaan useatkin kotimaiset puutarhat ovat kiinnostuneita hampun ja lääkekannabiksen viljelystä koska tuotto odotukset ovat korkeammalla ja käyttäjäkuntaakin maailmassa löytyy - eri juttu lienee mitä lakien laatijat ovat asiasta mieltä - paljonhan nuoria huumekoukkuihin jääneitä on ratsattu esm liikenteessä - onkohan ko kasvi portti vain räväkämpiin aineisiin?

      • Psykoterapeutitar

        Joku luonteessa siihenkin vaikuttaa nappaako aineet vai ei. Aikoinaan on kaikkea tullut kokeiltua ja nakkilakkien hangesta löydettyä, oltua ns. juomisen takia ns. avohoidossa, missä piti sosiaalitantalle joka viikko ilmoittautua ja tilanteesta keskustella. Ei minusta kuitenkaan koskaan tullut minkään aineiden käyttäjä, koska se malli kuului ns. häviäjille, enkä aikonut koskaan hävitä.

        Senkin mallin päätin jo alaikäisenä!


    • Paloma.se01

      Tämä on osa ikuista keskustelua onko luonne (miten luonne määritellään?) geeniperimän vai kasvatuksen tulosta (nature vs nurture) ja uskoisin suurimman osan meistä olevan samaa mieltä siitä että sekä että. Mutta kumpi vaikuttaa enemmän?
      Henkilökohtaisesti ja empiiristen kokemusten perusteella uskoisin että geeniperimä ja varhaislapsuuden kokemukset ovat kaikkein tärkeimmät osatekijät luonteemme muodostumiseen; mutta emme "opi" vanhemmiltamme suoraan juuri muuta kuin sosialisoitumista: eli mitkä säännöt ja odotukset ryhmässämme ovat vallalla. Miten toimitaan perheen ja sisarusten kanssa että sopu säilyy ja mikä paikka meille kuuluu siinä hierarkiassa eli nokkimisjärjestyksessä, vai ei mikään.
      Onko perusluonteemme esim. positiivinen tai negatiivinen on todellakin yksilökohtainen ja sitä ei voi selittää vanhempien esimerkillä tai omalla kasvuympäristöllämme: esimerkkinä oma sisarusparvemme jossa olemme kaikki eri asteisia positiivisuus/negatiivisuusskaalassa.

      • Psykoterapeutitar

        Jos meinaa luonnettaan geeniperimään tai kasvatukseen peilata, niin se ei kaikilta onnistu. Ns. vanhemmat etäisiä, eikä sukulaisiin mitään yhteyttä. Kyllä se luonteensa silloin vaan täytyy itse määritellä, kun ei voi sanoa, mistä tullut tai ketä muistuttaa.


      • Paloma.se01
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Jos meinaa luonnettaan geeniperimään tai kasvatukseen peilata, niin se ei kaikilta onnistu. Ns. vanhemmat etäisiä, eikä sukulaisiin mitään yhteyttä. Kyllä se luonteensa silloin vaan täytyy itse määritellä, kun ei voi sanoa, mistä tullut tai ketä muistuttaa.

        Peilaaminen ei ehkä aina onnistu ja jos ei ole riittävästi tietoa omasta taustastaan ja suvustaan voi helposti tehdä johtopäätöksiä jotka eivät välttämättä pidä paikkansa. Minä olen edelleenkin vakuuttunut siitä miten näemme oman itsemme suhteessa muuhun maailmaan, saa perustuksensa varhaislapsuudessa, ennen seitsemän vuoden ikää. Eli koulun alaluokilla jo tiedät mikä on paikkasi ja sitä voi toki parantaa tai jopa huonontaa omin voimin ja tahdonlujuudella, kehittämällä itseään ja hakeutumalla oikeaan seuraan, lukemalla ja harrastamalla oikeita asioita, mutta perusvireeltään olet jo silloin mitä olet ja mitä tulet olemaan.
        Itse voi yrittää aikuisena määritellä omaa luonnettaan ja valikoida paradigmejä mitä haluaa käyttää tähän itsetutkisteluun tai omanminuuden analyysiin. Mutta kieltää geeniperimän vaikutusta on kääntää selkänsä faktalle. Nyt miten tarpeellista ja edes hyödyllistä tällainen itsetutkiskelu on meidän ikäluokissamme, en ole aivan varma siitä. Eikös se riitä että "Minä olen hyvä, muut ovat myös hyviä?"


      • Paloma.se01
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Peilaaminen ei ehkä aina onnistu ja jos ei ole riittävästi tietoa omasta taustastaan ja suvustaan voi helposti tehdä johtopäätöksiä jotka eivät välttämättä pidä paikkansa. Minä olen edelleenkin vakuuttunut siitä miten näemme oman itsemme suhteessa muuhun maailmaan, saa perustuksensa varhaislapsuudessa, ennen seitsemän vuoden ikää. Eli koulun alaluokilla jo tiedät mikä on paikkasi ja sitä voi toki parantaa tai jopa huonontaa omin voimin ja tahdonlujuudella, kehittämällä itseään ja hakeutumalla oikeaan seuraan, lukemalla ja harrastamalla oikeita asioita, mutta perusvireeltään olet jo silloin mitä olet ja mitä tulet olemaan.
        Itse voi yrittää aikuisena määritellä omaa luonnettaan ja valikoida paradigmejä mitä haluaa käyttää tähän itsetutkisteluun tai omanminuuden analyysiin. Mutta kieltää geeniperimän vaikutusta on kääntää selkänsä faktalle. Nyt miten tarpeellista ja edes hyödyllistä tällainen itsetutkiskelu on meidän ikäluokissamme, en ole aivan varma siitä. Eikös se riitä että "Minä olen hyvä, muut ovat myös hyviä?"

        Mutta taidammekin puhua hieman eri asioista….


      • Psykoterapeutitar

        Ei välttämättä eri asioistakaan, kun se luonne joko on tai sitten muodostuu. Mistä ja miten ja mihin johtaa? Itse olen aina tiennyt ja päättänyt omista asioistani, jo lapsesta asti. Olen aina asettanut päämääriä ja pyrkinyt niihin ja voin vain elämääni taaksepäin katsella ja olla tyytyväinen, että kaikki on toteutunut ja enemmänkin, paljon enemmän, mitä edes osasin toivoakaan.


    • Retikka

      Nuorena olin arka ja hiljainen. Vuodet vierivät ja itsetuntemus kasvoi. Sen seurauksena sain itsevarmuutta ja noin 3-kymppisestä lähtien aloitin opiskelut, saavutin korkeakoulututkinnon ja lisäopintoja vuosien varrella. Rohkeasti vaihdoin alaa ainakin parisen kertaa. Samoin olen tehnyt muita rohkeita, tavallisuudesta ja valtavirrasta poikkeavia, ratkaisuja mm. parishteen, asumisen ja työaikojen suhteen.

      Olen siis mielestäni tavallista rohkeampi luonne ja uskon vakaasti, että elämä kantaa, tapahtuipa mitä vain. Uskon myös siihen, että elämän asenteeni on sellainen, että luulen olevani aika lailla onnettaren suosikki.

      • pyörähdän-nyt-ympäri

        "Nuorena olin arka ja hiljainen. Vuodet vierivät ja itsetuntemus kasvoi. Sen seurauksena sain itsevarmuutta ja noin 3-kymppisestä lähtien aloitin opiskelut,"

        Geeniperinnästä viisveisaan, koska meidän sisaruksista 4 on kaikki eri geeneistä koostettu.

        Vanhin, joka oli siskoni, "kyhjäsi" kotona äidin helmoissa. Minä seuraava, lähdin jo 12-vuotiaa Hesaan saattamaan serkkuani ja tätini järjestikin heti minulle työpaikan sieltä, jonkun 7-v pojan hoitajaksi.

        Voihan noita vuosia laskea, että olin jo 12-v siellä, muuta aloitinkin kouluni 5-vuotiaana ja rippikoulunikin kävin Hesassa.

        Kyllä se luonnetta kasvatti sitten myöhemmin, kun tämä "murre" viellä putkahti esiin jonkun poitsun kanssa, mutta nyt en osaisi edes sitä käyttä, että mie ja sie.

        Jotain on jäänyt kuitenkin sinne "takaraivoon", murteesta, koska minua ärsyttää kirjoissa, kuinka paljon ne huokaisee, kun minä taas huokasen. Toinenkin kirjojen pitkittämisen juttu on tuo, kun "sitten hän meni ikkunan luokse...ja sitten hän palasi sieltä takaisin ja pyörähti ympäri.


      • Retikka

        Niin, se geeniperimä....sen verran työksenikin näitä asioita pohdin, että väittäisin sen olevan temperamentin, joka on ns pysyvä ominaisuus eli luontainen tapa reagoida asioihin. On neurologista perää.

        Identiteetti, luonne, minuus. Ne muodostuvat vuoropuhelusta ympäristön ja itsen kanssa. Kasvatus vaikuttaa, ihan varmasti mutta ei tosin kaikille samalla tavalla vaikka saman kasvatuksen saisikin; tähän vaikuttaa sitten se temperamentti.

        Myös kognitiiviset taidot vaikuttavat; miten oppii, miten havainnoi miten erottaa olennaisen tai miten käsittelee vaikeuksiaan. Tässäkin on todella eroja ihmisten välillä.

        Ehkä luonne on enemmänkin sitä, miten käyttäytyy ja miten asennoituu itseen ja muihin. Harva kertoo olevansa äreä tai ilkeä, vaikka sen luonteisia ihmisiä on.

        Itse tiedän olevani sekä rohkea että massasta poikkeava ja pakko myöntää niin hyvässä kuin pahassakin.


      • Mikä_milloinkin

        Elämä pakottaa tekemään ratkaisuita, kuten aiemmin kirjoitin. Elämä pakottaa rohkeaksi. Näin jälkikäteen on kiinnostava muistella kaikkia niitä ammatteja, joihin on mennyt ihan kylmiltään, asuinpaikkoja, ihmissuhteita, harrasteita....luultavasti, jos ei olisi niitä valintoja tehnyt, niin itsetunto olisi tänä päivänä ihan muuta kuin mitä se on nyt.

        Sen sijaan on mielestäni epäolennaista verrata itseään toisiin ihmisiin ja väheksyä ns. valtavirtaa.

        Jos saisin valita, niin toivoisin, että lähtökohtani olisivat olleet toisenlaiset ja olisin voinut elää tavanomaisen elämän eikä elämä olisi pakottanut venymään, ylittämään itseni kerran toisensa jälkeen. Minun mielestäni tavallisessa elämässä ei ole mitään halveksittavaa. Päinvastoin, tavallinen elämä voi olla tavoiteltavaa sille, joka ei ole sitä kovin paljon kokenut. Nyt se on myöhäistä ja monet ns. tavalliset asiat tuntuvat vierailta.


      • Tiedähäntä

        Epäolennaista tai ei., kaikki vertaavat itseään joihinkin. Miten muuten edes rakentaisivat itseään ja identiteettiään. Yksineläjä, toisista välittämätön, on myös tietämätön. Pitää olla peilauspintaa.

        Tavallista elämää ei liene kukaan täällä halveksinut, mistähän moista rupesit pohtimaa, oma tulkintasiko? Monet haluavat tavallista turvallista elämää, sehän on usein parasta ja nautittavaakin. Toiset eivät sitä koskaan saa, ja jotkut eivät sitä halua silti he eivät sitä dissaa.

        Ja filosofisesti voi vielä kysyä, että mikä se nykyään edes on tavallista. Alkaa olla niin, että epätavanomainen on tavanomaista ja perusjutut, jotka ennen edustivat keskiluokkaa tmv, ovat jo harvinaisuuksia.


      • Mikä_milloinkin

        Minä en valitettavasti ole oppinut vertaamaan, mikä on yksi heikkouksistani. Jos olisin osannut nuorempana verrata, olisin myös osannut asettaa tavoitteita, ohjata elämääni. Minua on ohjannut se, että pitää selviytyä elämästä jotenkin, eivät mitkään peilauspinnat. Ulkopuoliset minua kyllä ovat aikanaan moittineet kovastikin, kun en ole ollut sellainen kuin olisi pitänyt olla, silloin en osannut puolustaa itseäni.

        Olen monesti todennut olevani poikkeava, kun olen kuunnellut ihmisten juttuja, mutta luonnollisesti salaan sen poikkeavuuden arjessa. On hyvä tulla ihmisten kanssa toimeen arkikohtaamisissa. Eikä kaikesta tarvitse tuoda esiin omaa mielipidettä eikä varsinkaan sitä, että jokin toisille tärkeä asia ei voisi vähempää kiinnostaa.

        Itsetarkoituksellinen oman erilaiuuden korostaminen on minusta käsittämätöntä. Tätäkään en luonnollisesti oikeassa elämässä sanoisi ääneen.


      • Bengalitikku
        Retikka kirjoitti:

        Niin, se geeniperimä....sen verran työksenikin näitä asioita pohdin, että väittäisin sen olevan temperamentin, joka on ns pysyvä ominaisuus eli luontainen tapa reagoida asioihin. On neurologista perää.

        Identiteetti, luonne, minuus. Ne muodostuvat vuoropuhelusta ympäristön ja itsen kanssa. Kasvatus vaikuttaa, ihan varmasti mutta ei tosin kaikille samalla tavalla vaikka saman kasvatuksen saisikin; tähän vaikuttaa sitten se temperamentti.

        Myös kognitiiviset taidot vaikuttavat; miten oppii, miten havainnoi miten erottaa olennaisen tai miten käsittelee vaikeuksiaan. Tässäkin on todella eroja ihmisten välillä.

        Ehkä luonne on enemmänkin sitä, miten käyttäytyy ja miten asennoituu itseen ja muihin. Harva kertoo olevansa äreä tai ilkeä, vaikka sen luonteisia ihmisiä on.

        Itse tiedän olevani sekä rohkea että massasta poikkeava ja pakko myöntää niin hyvässä kuin pahassakin.

        Minusta tempperamentti on jännä sana. Adjektiivina tempperamenttinen on määritellään kiivaaksi ja persoonalliseksi.
        Ei-tempperamenttinenkö on lauhkea ja persoonaton.
        Kauhean huono sana.
        Ihminenhän voi kanavoida tempperamenttinsa vaikka tunnollisuuteen eli on perfektionisti työssään ja nielee tempperamenttinsa.
        Persoonallisuudessa on jotain positiivista. Kaikki tavallaan haluavat olla persoonallisia, jos rankasti yleistän.
        Kiivaus taas ei oikein sovi työpaikoille, kun on 0-toleranssi tai syntyy konflikteja.
        Tempperamenttinen siis tukahduttaa luonteensa. Niinkö?
        Ollakseen sosiaalinen?
        Miettikääpä Anna Mangania ja Sophia Lorenia vanhassa italialaisessa elokuvassa. Kansan luonne? Italialaisten, ei suomalaisten, koska suomalaiset ovat niiiin hiljaisia ja niiiiin rauhallisia.
        Tehdäänkö luonteelle väkivaltaa?


      • Kuulostaatutulta

        " Ihminenhän voi kanavoida tempperamenttinsa vaikka tunnollisuuteen eli on perfektionisti työssään ja nielee tempperamenttinsa. " - Täyskymppikommentti.


      • Retikka
        Bengalitikku kirjoitti:

        Minusta tempperamentti on jännä sana. Adjektiivina tempperamenttinen on määritellään kiivaaksi ja persoonalliseksi.
        Ei-tempperamenttinenkö on lauhkea ja persoonaton.
        Kauhean huono sana.
        Ihminenhän voi kanavoida tempperamenttinsa vaikka tunnollisuuteen eli on perfektionisti työssään ja nielee tempperamenttinsa.
        Persoonallisuudessa on jotain positiivista. Kaikki tavallaan haluavat olla persoonallisia, jos rankasti yleistän.
        Kiivaus taas ei oikein sovi työpaikoille, kun on 0-toleranssi tai syntyy konflikteja.
        Tempperamenttinen siis tukahduttaa luonteensa. Niinkö?
        Ollakseen sosiaalinen?
        Miettikääpä Anna Mangania ja Sophia Lorenia vanhassa italialaisessa elokuvassa. Kansan luonne? Italialaisten, ei suomalaisten, koska suomalaiset ovat niiiin hiljaisia ja niiiiin rauhallisia.
        Tehdäänkö luonteelle väkivaltaa?

        Arkikielessä temperamentti tarkoittaa juuri tuota kiivautta jne. Tosiasiassa se on tapa reagoida asioihin. Temperamentiltaan voi siis olla myös rauhallinen ja harkitsevainen.

        Kiivaus ei sovi työpaikoille, kirjoitit. Kaipa riippuu siitä, miten tuon kiivauden tuo esille, sehän voi olla myös voimaa antava tekijä tai saa toimimaan nopeasti. Ihminen voi kanavoida temperamenttinsa hyvin monella tavalla ja nielläkin sen tarpeen vaatiessa. Me aikuiset kyllä osaamme halutessamme kontrolloida käyttytymistämme, olipa temperamenttimme mitä tahansa.

        Se, että olisi "temperamenttinen" ja käyttäytyy huonosti, ei ole luonne vaan yksinkertaisesti vain huono käyttäytymistä; se luonnistuu kaikilta jos ei arvosta itseään tai toisia.


      • Bengalitikku

        Noin.
        Ja noinkin, kuten viime kappaleessa.
        Oletko koskaan törmännyt ihmisiin, jotka käyttäytyvät "hyvin", mutta livauttelevat ilkeyksiä ja piikkejä - harkitusti? Sillai kivalla äänelläkin pikku pommeja juttu täynnä.
        Olen miettinyt, millaisessa perheessä heidät on kasvatettu. Onhan se "taito", tosin epämiellyttävä.


    • vfihmsf

      - kyllähän tiettyä jämäkkyyttä elämässä ainatarvitaan ja kysytään -ja rajojakin maailman rajattomuudelle - ei kaikki ole kultaa mikä kiiltää eikäkaikki tarjoukset mitenkään houkuttelevia - olipa kysessä alennus-tai ylennysmyynnit.- - sotkuisia ja hämmentäviä tilanteita varmaan mahtuu niin lasten kuin aikuisten eloon aika paljon tavat vain vaihtelevat eri ihmisten välillä ja kesken - kuinka suurta stressinsietokykyä ihmisiltä vaaditaan ja kysytään. Millaisista asioista ylikuormitusta elämässä oikein syntyykään?

    • vfihimsf

      - kyläläiset ovat tottuneet näkemaan mut erilaisissa vanhoissä rääsyissä jaronttosissa - mua viime aikoina ovat eniten kiehtoneet pihaan, puutarhaan ja luontoon liittyvät asiat - siin missä muitakin ihmisiä - ja koko ikänsä kun on ollut syytettyjen penkillä toisten ukkojen tiirailusta - saa itsekseen hilpeästi välillähihittääkin rauhassa - kun kukaan ei ole kimpussa vaatimassa milloin mitäkin. Oman kehon vammaisuus vaatii myös - paitsi kuntoutusta ja trenausta - myös keskittymistä työhön ja mietteitä muiden hädänalaisten asioihin paneutumista - miten voisin olla avuksi muille apua tarvitseville - eilen pelastusarmeijalta tuli pyyntökirje - auta meitäkin auttamaan muita kotimaaan hädänalaisia ja apua tarvitsevia ihmisiä -kai omia varojaan saa kukin käyttää kuinka voi jtai jaksaa - vaikka on itsekin vammaiseksi hakattu skitsofrenikkko sirpaleisine mielineen tai dementikko muistiongelmineen.

    • flegmaatti

      En tiedä omasta luonteestani mutta vaimoni peruspositiivinen ja joustava luonne on turmellut minun suomalaisen perusmiehen selväpiirteisen, karskin luonteen pehmoksi.

      Kun ryyppäsin niin koskaan ei sanonut moitteen sanaa. Törttöilinpä kännissä tai selvin päin niin ei reagoinut muuten kuin vastasi kysyessäni, ettei minun mokani ole hänen häpeänsä.
      Vain yhden kerran esitti toivomuksen asuinpaikan pysyvyyden suhteen. Tapahtui kun vuoden sisällä muutimme kolmannen kerran paikkakuntaa vaunuikäisen lapsen kanssa vaimoni odottaessa seuraavaa. Asuimme siinä pari vuotta.
      12 vuotta kului minun tekemättä talossa tai taloudessa yhtään mitään. Ei moitteen sanaa!
      Ja paljon muuta vastaavaa vuosikymmenten saatossa.

      Olen lohduttautunut sillä, että jos tuollainen salakavala käytös ei muokkaa aviomiehen asennetta niin mikä sitten!
      Epäilen kyseessä olleen pitkän tähtäyksen suunnitelma itselleen kissanpaivien varmistamiseksi eläkevuosikseen.
      Minut on siis taitavasti ja kärsivällisesti aivopesty!

      • Eiköhän tässä keskustelussa todentunut ,sanallisesti, montakin inhimillisyyden tulkintaa hienosti, eletyn elämän kokemuksella.
        On mukava lukea kertomuksia-


    • Luonne-lipsahtelee

      Kyllä luonnevioillakin on merkitystä.

      • Psykoterapeutitar

        Niinpä! Esimerkiksi ihmiset, jotka kertovat elämästään satuja. Joillakin on tarve kertoa juttuja hyvinkin uskottavasti liioitellen ja antaa itsestään hyvinkin miellyttävä kuva. Muutamiin oikein hyviin sadunkertojiin törmännyt, eikä voi muuta kuin ihmetellä, miten saavat ihmiset uskomaan itseensä. Siinäkin tarvitaan luonnetta, ettei lähde kaikenlaisiin satujuttuihin mukaan, vaan tietää itse mihin uskoo ja mihin ei.


      • eijohtaja-ainesta
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Niinpä! Esimerkiksi ihmiset, jotka kertovat elämästään satuja. Joillakin on tarve kertoa juttuja hyvinkin uskottavasti liioitellen ja antaa itsestään hyvinkin miellyttävä kuva. Muutamiin oikein hyviin sadunkertojiin törmännyt, eikä voi muuta kuin ihmetellä, miten saavat ihmiset uskomaan itseensä. Siinäkin tarvitaan luonnetta, ettei lähde kaikenlaisiin satujuttuihin mukaan, vaan tietää itse mihin uskoo ja mihin ei.

        Joo ihan sama huomattu ja kun on hiirulaisena elänyt monet asiat, niin ei voi kuin ihmetellä pätemistarvetta varsinkin kun ei ole pohjaa.


      • Bengalitikku
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Niinpä! Esimerkiksi ihmiset, jotka kertovat elämästään satuja. Joillakin on tarve kertoa juttuja hyvinkin uskottavasti liioitellen ja antaa itsestään hyvinkin miellyttävä kuva. Muutamiin oikein hyviin sadunkertojiin törmännyt, eikä voi muuta kuin ihmetellä, miten saavat ihmiset uskomaan itseensä. Siinäkin tarvitaan luonnetta, ettei lähde kaikenlaisiin satujuttuihin mukaan, vaan tietää itse mihin uskoo ja mihin ei.

        Uskaltaisin väittää, että kaikilla on luonteessaan vikoja. Särmiä.
        Niiden hiomiseen tarvitaan toista ihmistä, muita.
        En oikein sadunkertojiin ole törmännyt, no kenties pariin kaunistelijaan.
        En tahdo ajatella niin, että ihmiset ylipäätään noin haluavat antaa miellyttävää kuvaa itsestään. Taustalla voi olla epävarmuus, itsetunto-ongelma. Mielestäni on kyse tekemisestä: tehdä oikein, hyvin, paremmin kuin muut. Mutta huom. sanoin.
        Pahinta on itsekehu. Se on niin noloa. Se voi olla häpeämätöntä. Noloa.
        Mutta ei s e tee ihmistä muuksi. Ihminen on.
        Mitens itse menettelen. (Helpompaa tässä olisi puhua yleisellä tasolla). Läheisille, tutuilleni y r i t ä n olla huomaavainen ja
        hienotunteinen, etten roiskisi ikäviä asioita, oksentele huonoa ympärilleni.
        Onko se teeskentelyä. Mielestäni ei. Mielestäni säästän muita ja itseänikin.
        Elämä ei ole aina siloa eikä se ole aina muiden syytä, mielellään fifty, sixty.
        Omat päätökset.
        Itsestäni:
        Okei. Olen avautunut rehellisesti eräälle ( vastavuoroisesti). Ja loppuviimeksi tuntui, että hän maisteli keittoa mielellään. Kun en ole mikään märehtijä, halusin siirtyä eteenpäin. Puolitoista vuotta tulin kiusatuksi. Jännitin puheluita, etten sanoisi takaisin ikävästi. Kunnes karistin hänet.
        Oppi: kannattaa miettiä, avautuuko ystävälle eli pitääkö häntä keittiöpsykologina. Ensin helpottaa, mutta loppusaldo on ahdistus.
        Ja menetetty ystävyys.
        Tein huonon päätöksen.
        Luottavaisuus on hieno luonteenpiirre.
        Sitä ei enää ole, vaan tilalla on varautuneisuus.

        Psyko ja eijoht...
        Malka ja oma silmä?


      • Psykoterapeutitar

        Joo, minustakin on sanottu, että otan elämän liian kevyesti!


      • Bengalitikku

        Voisiko olla, että elämäsi vain näyttää siltä.
        Oletko muuten koskaan sanonut "sadunkertojalle", ettet usko hänen juttujaan.
        Kokeile.
        Minä olen kaivanut wikipedian tai muun lähteen, kun joku on ollut kovasti "oikeassa". Siinäpä muuten päähänpiinttymä myös: tarve olla oikeassa ja inttää jotain ihan fuulaa. Tämä ei mielestäni ole satuilua = valehtelua tietoisesti, eikä jutun värittämistä.
        Pitäisi olla nöyrä.
        Koko ajan tutkitaan ja tutkitaan ja vanha tieto lahoaa hetkessä.
        No. Vaatiihan se vähän nostaa kädet ylös ja sanoa, etten tiedä.


      • Psykoterapeutitar

        Niinpä! Elämä näyttää ja on kevyttä näin kevään alkaessa. Joskus on, joskus ei! Niinhän se menee!

        Luonteeltaan ”sadunkertoja” on vain sen luonteinen. Ei millään sanomisella parane. Elää siinä satumaailmassaan. Jotkut uskovat juttuja, jotkut eivät.


    • vfihimsf

      - mun mielestä elämää vain eletään niin kauan voimia riittää - monet toki etsii eloonsa paljonkin iloa tuottavia ja voimaannuttavia asioita - eikä niitkään kaikkia kuolemansynneiksi ihmisille kaikkia lueta . En ole johtaja-ainesta -lähinnä kai vähän hissukka hiirimäinen tutkija kaiketi.

    • Tottakai luonne on vaikuttanut elämän kulkuun monellakin tavalla.

      Eilen työmatkalla saavuin stop-merkillä varustettuun risteykseen, jossa jo oli oikealle kääntyvä auto odottamassa pääsyä liikenteen sekaan. Itse ajamassa suoraan ja pysähdyin tuon auton vasemmalle puolelle hieman taaemmas, etten peitä kuskin näkyvyyttä vasemmalle alamäkeen.

      Tuollaiseen käyttäytymiseen ohjaa tietty luonteen piirre, joka tietysti kanssaihmisten kannalta on hyvä asia. Monesti miettinyt, että olisiko elämä ollut helpompaa ja parempaa, jos tuollainen luonteen piirre ei olisi niin hallitseva, jos olisi aina ajatellut vain itseään, muista piittaamatta.

      • flegmaatti

        Tuo on miettimättäkin selvää.
        Arkielämässämme on lukemattomia asioita, pieniä ja suuria, joissa tuolla asenteella kaikkien elämä ja olo muodostuisi helpommaksi ja miellyttävämmäksi.

        Paljon herkemmin huomataan kielteiset, itsekkäät ilmiöt miettimättä omaa kaäyttäytymistä ja sen vaikutusta kanssaihmisten elämään.
        Pienimmästä päästä pari esimerkkiä.

        Jalankulkijan lähestyessä valottoman risteyksen suojatietä saman aikaisesti sitä lähestyvän auton kanssa, ei jalkaihmisellä ole niin kiire, että on tarvetta singahtaa tielle ja lontia hitaasti yli vaan voi hyvin jäädä muutaman metrin päähän ja näyttää kädellä autoilijalle ajon jatkamismerkkiä.

        Marketin kassajonossa ostoskärrin kanssa. Ei tarvitse jatkaa jonon pituutta pitällä kärriä vatsansa jatkeena vaan kärri poikittain ja tavarat hihnalle. Kun vielä ottaa askeleen sivulle niin seuraava asiakas saa tavaransa hihnalle olematta pakotettu odottamaan turhaan hihnan liikkumista.
        Ovikäyttäytymisestä ei kannata mainitakaan. Eniten etuileva joukko löytyy nuorista naisista joista jotkut kävelevät vaikka liikuntarajoitteisen kumoon.
        Yms. Yms.


    • Paloma.se01

      Luonteemme on kohtalomme.
      Mutta miten ja missä tilanteissa se vaikuttaa positiivisesti ja missä negatiivisesti; siinäpä pohdittavaa.
      Tuo kyynärpäätaktiikka ja toisten kumoon käveleminen tuntuu nykyaikana olevan enemmänkin sellainen positiivinen ominaisuus joka johtaa voittoihin ja sponsorirahoihin, ainakin hiihtoladulla. Minun luonteella (joka on aina barrikaadeilla oikeudenmukaisuuden puolesta) kaikki taktikointi pitäisi kieltää lailla. Ukot ja mimmit vaan hiihtään, aikalähdöllä niin lujaa kuin jaksavat ja lopussa kiitos seisoo.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1681
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1309
    4. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1307
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe