JV-firmojen palkkaus? Mitkä firmat noudattaa lakia?

6567

Olen kuullut paljon huhuja siitä, että JV:itä kusetetaan palkkojen suhteen monessa firmassa. Tai ainakin on kusetettu vielä joitain vuosia sitten.

Ensimmäinen ongelma on palkan suuruus: Kuulemma kaikki firmat ei maksa lainkaan lakisääteistä pyhälisää ja osa huijaa työntekijöitään jättämällä kertomatta, että lomakorvaukset sisältyy ilmoitettuun tuntipalkkaan.

Toinen on palkan maksaminen: Osa palkasta voidaan jättää maksamatta, eikä sitä välttämättä makseta koskaan vaikka kuinka vaatisi puuttuvaa palkkaa tililleen. Kukaan ei välttämättä edes vastaa tällaisiin ikäviin palkkaa koskeviin yhteydenottoihin, vaikka firma jatkaisi toimintaansa muuten normaalisti. Tai sitten palkka kyllä maksetaan, mutta se on toistuvasti myöhässä ja sitä voi joutua odottamaan jopa kuukausikaupalla.

Olen tulossa uutena alalle ja viimeistään kesällä olisi tarkoitus työskennellä festareilla ja muissa tapahtumissa. Kysynkin siksi, mitkä JV-firmat toimii palkkauksessaan avoimen rehellisesti ja noudattaa lakia? Mitä firmoja kannattaa välttää, jos tahtoo välttyä ylimääräisiltä palkanmaksuun liittyviltä ongelmilta?

7

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jarkkuk

      Voisin kertoa omasta palkastani JV:nä mutta en tiedä mikä on JV:n työehtosopimuksen mukainen palkka esim festareilla tai ravintolan ovella. Teen itse kumpiakin huvikseni lisätöinä, niin en ole jaksanut ottaa selvää.

      • Eee333

        Jv:illä ei ole yleissitovaa tessiä, joten kiveen hakattu minimipalkkakin puuttuu. Laissa on kuitenkin säädetty, että työstä on maksettava kohtuullista palkkaa, mitä se ikinä tarkoittaakin. Euro tunnilta on varmasti laittoman vähän, mutta entä 5 tai 7 e/h? Vaikea sanoa. Yleinen palkkataso perus festarihommissa on kuitenkin jotain 10-11 e/h ja lomakorvaukset päälle. Jos palkka menee paljon sen alle, kannattaa vaihtaa firmaa vaikkei tekisikään näitä hommia rahan takia.

        Laissa on säädetty myös 100 % pyhälisästä, jota pitäisi maksaa kaikille. Niistäkin firmoista kannattaa nostaa kytkintä, jotka jättää pyhälisät maksamatta.

        Palkkojen poljenta ei ole kenenkään etu.


    • Eee333

      Ainakin Local Crew huijaa palkoissa. Multa on osa viime vuoden palkoista saamatta enkä usko niitä koskaan saavanikaan. Moni muukin on kertonut tulleensa huijatuksi vielä viime aikoina. Ja homma on kuulemma jatkunut jo monta vuotta.

      Local ei myöskään maksa pyhinä tuplapalkkaa.

      • Anonyymi

        Ton firman tulostiedot on ollu monena vuotena tosi kovat pitäs kai rahaa olla.
        Mitä toi meininki on.

        Miten toi korona viirus kurittaa tätäki alaa ja tapahtumien järjestäjiä, onko kokemusta jo?


    • Jepsjeerapa

      MaRa:n tessissä on kuulemma määritelty ovimikkojen palkoista?

    • VMPtuplat

      Ainakin VMP maksaa sunnuntaisin tuplapalkkaa. Niillä taitaa olla joku iltalisäkin, tai ainakin oli aiemmin. Onko paikalla ketään jolla on varmaa tietoa nykytilanteesta? Mulla kun ei ole varmuutta muusta kuin sunnuntaipalkasta. Siitä kun tuli just juteltua yhden VMP:n järkkärin kanssa, että sunnuntaivuorot on niillä tosi haluttuja, kun tuplaliksa houkuttaa monia.

    • röimies912

      Enjoy Turva maksaa Vartija TES taso 3 -palkkaa festareista. Ovilta käsittääkseni MaRa:n TESin mukaista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe