Ketjut nelivedon etupyöriin

pitoanelikkoon

Nyt on taas se aika vuodesta, jolloin pikkutiet ovat peilijäällä, ilman ketjuja ajo on aika riskialtista. Muulloinkin kaipaisi pitoa erityisesti traktorin etupäähän perälevyllä lumitöitä tehdessä.

Onko kellään kokemusta ketjuista pelkästään nelikon etupyörissä, miten vaikuttaa ajoon, entä jarrutus, kääntyykö poikittain jäisellä tiellä helposti, onnistuuko asfaltilla ajo normaalisti?

Vain etupyöriin ketjut siksi, että ne on paljon helpommat laittaa päälle ja kevyemmät käsitellä, bonusta myös halvempi hankintahinta.

12

1540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nelvet

      Tuolla tavoin olen ajellut monta talvea. Alunperin syy oli, että takarenkaan ja lokasuojan väli on pieni ja ketjuja ei käytännössä saanut niin tiukalle etteivät olisi ottaneet kiinni lokasuojaan.

      Sileällä jäällä etuketjut karhentavat pintaa myös takapyörille, sivuttaispito takana on tietysti huonompi mutta kunhan etupää menee haluttuun suuntaan niin takapää tulee perässä.....
      Todella helpot asentaa jos on etukuormaaja, nokka kuormaajalla ylös ja käsin etupyörää pyörittämällä ketjut päälle, ainakin pienemmällä rengaskoolla.

      Mielestäni auttavat todella paljon, eivät tietenkään takaketjujen veroiset.

    • Kettinki

      Kovilla on etuakseli pitemmänpäälle, kun kaikki pito edessä ja kiskoo takapäätä jossa ei mitään pitoa.. Kai se suositus on että pelkästään taakse tai eteen ja taakse molempiin.. mutta jokaisen oma asia miten tekee.

      • massikka

        En minäkään laittaisi vaan etupäähän ketjuja varsinkaan etukuormaajan kans. Ei raktorin nelivetoa oo tarkoitettu siihen että suurin osa vetokuormituksesta tulee eturenkaille. Ketjut takapäähän ja sitten vaikka kaveriksi etupäähänkin.


      • 23456765433456
        massikka kirjoitti:

        En minäkään laittaisi vaan etupäähän ketjuja varsinkaan etukuormaajan kans. Ei raktorin nelivetoa oo tarkoitettu siihen että suurin osa vetokuormituksesta tulee eturenkaille. Ketjut takapäähän ja sitten vaikka kaveriksi etupäähänkin.

        Tuskin jääketjujen aikaansaama rasitus etuakselille talvella on lähelläkään sitä, mitä se on kesäaikaan etukuormaajalla työskennellessä. Harvoin näkee kenelläkään kunnollisia takapainoja ja silloinhan taakka ja koneen paino on suurimmaksi osaksi etuakselilla nostaessa, samoin painopiste on muutenkin ajettaessa siirtynyt eteen kuormaajan painon ja kaukana edessä olevan painopisteen takia, silti akselit kestää normaalikäyttöä, tosin kuluu tietysti jonkin verran enemmän.


      • Akseli_Kampi
        23456765433456 kirjoitti:

        Tuskin jääketjujen aikaansaama rasitus etuakselille talvella on lähelläkään sitä, mitä se on kesäaikaan etukuormaajalla työskennellessä. Harvoin näkee kenelläkään kunnollisia takapainoja ja silloinhan taakka ja koneen paino on suurimmaksi osaksi etuakselilla nostaessa, samoin painopiste on muutenkin ajettaessa siirtynyt eteen kuormaajan painon ja kaukana edessä olevan painopisteen takia, silti akselit kestää normaalikäyttöä, tosin kuluu tietysti jonkin verran enemmän.

        Samaa ajattelen minäkin. Joskus hain mettästä rankoja syyskaljamilla, ja tälläsin etupyöriin piikkiketttingit, kun ohjattavuus ja ojanteiden ylitys ei muuten sujunut. Se oli tosi hyvä apu, eikä mitään negatiivista siinä huomannut. Toki asiakaan ei mikään iso ollut, vain muutaman pv:n juttu.


      • Kettinki
        23456765433456 kirjoitti:

        Tuskin jääketjujen aikaansaama rasitus etuakselille talvella on lähelläkään sitä, mitä se on kesäaikaan etukuormaajalla työskennellessä. Harvoin näkee kenelläkään kunnollisia takapainoja ja silloinhan taakka ja koneen paino on suurimmaksi osaksi etuakselilla nostaessa, samoin painopiste on muutenkin ajettaessa siirtynyt eteen kuormaajan painon ja kaukana edessä olevan painopisteen takia, silti akselit kestää normaalikäyttöä, tosin kuluu tietysti jonkin verran enemmän.

        Ite en ainaskaan neliveto päällä ek hommia tee, jos ei tarvetta, mutta kuten sanottu jokainen tyylillään ja omalla koneella miten haluaa. Metässä välillä kaipaa eteenkin kettinkiä liiraamisen takia. Muuten pärjää kyllä mainiosti karheilla takakettinkeillä


      • 234567892345678
        Kettinki kirjoitti:

        Ite en ainaskaan neliveto päällä ek hommia tee, jos ei tarvetta, mutta kuten sanottu jokainen tyylillään ja omalla koneella miten haluaa. Metässä välillä kaipaa eteenkin kettinkiä liiraamisen takia. Muuten pärjää kyllä mainiosti karheilla takakettinkeillä

        Luuletko jonkun tekevän hommia neliveto päällä tyylin takia?


      • Kettinki
        234567892345678 kirjoitti:

        Luuletko jonkun tekevän hommia neliveto päällä tyylin takia?

        Todellakin.


    • kettinki

      Miksei vain esim vasemmanpuolen renkaisiin ? Ai niin eihän ne mitään nelivetoja olekaan, älkää laittako. Mokomia sitymaastureitahan ne.

    • alkuperäinenkyselijä

      Ihan järkeviä kokemukseen perustuvia asioita edellä esitettiin ketjuista etupyörissä, kiitos niistä.

      Nämä "antakaan määkin huudan" tyypit, joilla ei ole kokemusta kyseisestä asiasta, mutta pitää vaan kommenttia lykätä, voi jättää omaan arvoonsa.

      Tuli sitten hankittua jääketjut neliskulmaisilla piikeillä omaan traktoriin eteen ja pelkästään hyviä kokemuksia on niistä kertynyt perälevyn ja juontokouran käyttelyssä, sekä peräkärryn vedossa. Helppo laittaa päälle ja siinä ne ketjut pyörii silmien edessä, näkee heti, jos jotakin on vialla, eikä käy silloin lokasuojaan kiinni, kuten takapyörissä tekisi.

    • rattori

      Tänään viimeksi näin kookkaassa saku rattorissa ketjut eturenkaissa...ainakin 6-7 kuution hiekkakuorma lavoilla. Naapuri on useamman talven käyttänyt ketjuja eturenkaissa >150hp...teiden aurauksessa...lingon kaa.

      • tulivaanmieleen

        Todennäköisesti ketjut kuluu edessä vähemmän, kun voi kytkeä vedon edestä pois asfalttitie osuuksilla ja muilla pitävillä pinnoilla, silloin ketjut vain pyörii mukana. Takana ketjujen läpi siirtyisi tiehen moottorin eteenpäin kuljettava voima, joka hieroo niitä paljon rankemmin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2072
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1946
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe