Vaihdevuosi-iän hyvät puolet

SannaI

Täällä keskustellaan paljon vaihdevuosiin liittyvistä ongelmista. Voisiko vaihdevuosissa, tai tarkemmin vaihdevuosi-iässä, olla mitään positiivista? Minä olen ainakin huomannut, että ongelmista huolimatta tässä iässä, elämänkokemuksen myötä tuntee itsensä paremmin kuin koskaan, ja sen vuoksi on helpompi olla oma itsensä ja hyväksyä itsenä sellaisena kuin on. Ei tarvitse miellyttää.

Kertokaahan, mitä positiivisia asioita olette kokeneet tämän iän myötä.

16

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elly_tar

      Hyviä puolia vaihtareissa on minulla esim. ulkonäkökeskeisyyden väheneminen, miesten miellyttäminen ei kiinnosta enää. Uskallan olla oma itseni enkä niin ajattele mitä mieltä muut minusta on. Luonteeni on myös muuttunut ja arvostan entistä enemmän ns. pehmeitä arvoja, ympäristöasiat on tärkeitä eli onhan näitä.

    • jotainhyvääkin

      Ikääntymiseen liittyy paljonkin positiivisia asioita, mutta ei ehkä vaihdevuosiin niinkään. Paitsi se yksi ylitse muiden: kuukautiset jäävät pois kokonaan (joskus...kai...).
      Sitä odotellessa...

      • Nolla

        Minä mieluummin kyllä pitäisin kuukautiset. Nytkin ootan millon alkavat ku ovat myöhässä. Ärsyttävää kun ei tiiä millo tulevat. Piti mennä kylpylään ens viikolla mut sekin peruuntuu. En näe ns.vaihdevuosissa mitään hyvää. Tuntuu että olen kohta sukupuoleton. Haluan vain tappaa itseni


    • 99KU

      Tässä iässä tekee viimeistään tiliä menneisyyden kanssa, mikä on hyvä asia. Tulee pohdittua asioita syvällisemmin. Tunnen useamman ihmisen, jotka ovat tässä elämänsä vaiheessa myös kouluttautuneet uuteen ammattiin. Sekin on positiivista, että löytyy rohkeutta tällaiseen (tämä koskee tietysti myös miehiä).

    • VäsähtänytVaihtareihin

      En keksi vaihdevuosista yhtään mitään positiivista. Paino nousee ja maha kasvaa, väsyttää koko ajan, kuorsaan yöt, väsyttää, väsyttää, väsyttää, mikään ei huvita eikä mitään jaksa...

    • Uljaskotka

      Sairastuin 10 vuotta sitten 45-vuotiaana rintasyöpään. Kuukautiset jäivät pois jo sytostaattijoitojen aikana ja viiden vuoden Tamofen-hoito tappoi estrogeenia tehokkaasti. Ymmärrän, että ihmiset reagoivat eri tavoin estrogeenin vähenemiseen, mutta usein annetaan kuva kurjuudesta ja kuivuudesta kärsivistä kärttyisistä ämmistä. Oma tilanteeni on seuraava (siis ilman korvaushoitoja)

      Olen tasapainoisempi , tyytyväisempi ja rauhallisempi kuin ennen vaihdevuosia.
      Kun minulla oli kuukautiskierto, elin melkoisessa hormonimyrskyssä.
      Olen terve: ei nivelkipuja.
      Nukun rauhallisesti.
      Nautin seksistä.
      Kaikenkaikkiaan vaihdevuosien jälkeen olen ihminen, jonka kanssa on helppo tulla toimeen.

      Haluan kertoa, että vaihdevuodet eivät välttämättä kestä 70-vuotiaaksi asti. Ne voivat olla (murrosiän tapaan) ohimenevä jakso, jonka jälkeen elämä voi olla entistä parempaa.

      • bia51

        Vaihdevuosi-ikään liittyy monella ikäkriisi. Se pahentaa monen oloa, turhaan. Ei kenenkään pitäisi enää 50-vuotiaana ajatella, että pitäisi olla "nuorempi" ym. Nuoruus on takana ja edessä on useimmilla vielä pitkä tulevaisuus. Se voi olla uuden elämän alku. Minä ainakin koen tämän iän rajapyykkinä. En odotakaan olevani sama ihminen kuin nuorempana. Vaihdevuosioireet ovat välillä tosi ikäviä, mutta koen samalla, että olen rennompi ihminen elämänkokemukseni myötä. Toivottavasti kaikki kohtalotoverit pystyisivät edes välillä ottamaan vähän iisimmin ja stressaamaan vähemmän. Se voi olla vaikeaa, kun on töissä paineet ja lapset ehkä murrosiässä. Tsemppiä siksi kaikille!


    • isoäiti

      Sana vaihdevuodet sisältää niin paljon asioita ja tapahtumia, ei pelkästään menkkojen loppumista tai hikoiluoireita. Huom. kirjoitan nyt vain itsestäni, kaikki ei koe samoin. Vuotojen päättymisestä on jo ...apua..pitää oikein laskea eli päättyi ku olin 55 v ja nyt olen 63. Vaikka hikoilua oli öisin ( n 2 v) ja aikalaillakin, niin kestin ilman lääkityksiä, aattelin että on kroppani normitouhuja, kun hormooneja ei enään virtaa. Parasta oli mekkojen loppuminen, kärsin erittäin runsaista vuodoista koko elämäni ja se vasta rajoitti, töissä valkoinen työasu, ja sijauspatjat meni uusiksi moneen kertaan, ja entä kun nukkui muualla kuin kotonaan! Samaan aikaan avioero ja vuosi vuodelta 4 lapsen kotoa muutto...viimeisin n 3-4 v sitten. Olin äiti jo 20 v ja viimeisen sain 37v, että nyt elän tosiaan vain itselleni ja sitä omaa aikaa, ei ole menkkoja, eikä raskauksia ( :)) ja miehet eivät kiinnosta, teen vain mitä itse haluan milloinkin tehdä ja harrastan kaikenlaista. Uskon että positiivinen suhde vaikutti vaihdevuosioireisiin, koska tiesin että ne kestää aikansa ja tiesin mistä ne johtuu ja että ne päättyy aikanaan. Kuten aiemmin kirj niin menkkojen kanssa niitä ongelmia vasta olikin! Lisäksi itselläni on ikäisinäni hyviä naisystäviä joiden kanssa on voinut jutella meidän oireiluista ja tuntemuksista, niin fyysisistä kuin psyykkisistäkin. Niin se vain naisen elämänkaari kulkee, hormoonit vaikuttaa niin monee nasiaan, silloinkin kun niitä ei enään kropassa virtaa :) Tsemppiä naiset, vaihdevuosioireet eivät ole pysyviä !

      • ulkomailla

        "Lisäksi itselläni on ikäisinäni hyviä naisystäviä joiden kanssa on voinut jutella meidän oireiluista ja tuntemuksista, niin fyysisistä kuin psyykkisistäkin"

        Hyvä asia on, että voi jutella vapaasti näistä asioista ja kannattaakin avata suunsa, kun siltä tuntuu. Olen huomannut nimittäin, että joillekin aiheesta puhuminen on vierasta ja he suorastaan hämmästyvät, kun joku alkaa puhua asiasta. Suomessa ollaan näissä asioissa turhan vaisuja, ihan kuin vaihdevuodet olisi sairaus.


      • Anonyymi
        ulkomailla kirjoitti:

        "Lisäksi itselläni on ikäisinäni hyviä naisystäviä joiden kanssa on voinut jutella meidän oireiluista ja tuntemuksista, niin fyysisistä kuin psyykkisistäkin"

        Hyvä asia on, että voi jutella vapaasti näistä asioista ja kannattaakin avata suunsa, kun siltä tuntuu. Olen huomannut nimittäin, että joillekin aiheesta puhuminen on vierasta ja he suorastaan hämmästyvät, kun joku alkaa puhua asiasta. Suomessa ollaan näissä asioissa turhan vaisuja, ihan kuin vaihdevuodet olisi sairaus.

        Yllättävän vähän tosiaan puhutaan. Olen jutellut joillekin omista vaivoistani, niin nämä ovat vasta siinä vaiheessa tajunneet, että heillä itselläänkin on vaihdevuodet alkaneet. Joskus tuntuu, että jotkut jopa kieltävät itseltään vaihdevuosien alkamisen, vaikka oireet ovat selvät.


    • Paljastus

      Olen 53v ja elän vaihdevuosien aikaa. Hyvää on, että runsaat kuukautiset vatsakipuineen ovat historiaa. En käytä hormonikorvaushoitoja, leikatun rintasyövän takia. Olen muutenkin sairastellut koko elämäni , pari kertaa elvytetty henkiin. En pidä siis vaihdevuosioireita juuri minään.

    • Dorelai

      Atselin Perjatai ohjelman ja hämmästyin minkälaisia muutoksia naiselle vaihdevuosissa tulee Sain aika nuorena vaihdevuodet ja muita oireita ei ollut kuin yllättäviä verenpurkauksia , ilman varoitusta, mutta ei muita oireita kuin aikuisilla naisilla. Oikeastaan se sattui vuosiin jolloin elämässäni oli muita vaikeuksia, onneksi.

    • Anonyymi

      Vaihdevuodet ei sinänsä ole mukavat, mutta sen jälkeinen aika on. Saa ikäänkuin rauhan kaikesta. Tasapainoinen ja seesteinen olo.

      • Anonyymi

        Kauanko sinulla vaihdevuodet kestivät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauanko sinulla vaihdevuodet kestivät?

        Kuulemma voi kestää seitsemänkymppiseksi... Ei voi tietää, miten omalla kohdalla käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauanko sinulla vaihdevuodet kestivät?

        Kesti vuoden pari suurimmat oireet. Ilman korvaushoitoja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe